Onko kellään kokemusta lähteä yliopiston jälkeen opiskelemaan ammattikorkakouluun? Itse olen tämän valinnan tehnyt ja tuntuu että muutos on suuri. Olen jo valmistunut yliopistosta ja ajattelin mennä opiskelemaan alaa joka on minua aina kiinnostanut. Halusin käytäntöä ainaisen teorian sijaan, mutta nyt sitä on tullut vähän liikaakin. Yliopistossa oltiin aikuisia, joilla vastuu omasta opiskelusta, AMK:ssa taas on läsnäolopakko joka päivä, aamusta iltaan ja opettajat ovat opettajamaisempia kuin yliopistossa. Lähes kaikki tehdään ryhmissä mikä on itsenäiseen työskentelyyn tottuneelle hiukan outoa. Osa esseistäkin pitäisi kirjoittaa ryhmissä. Sellaista opiskelua "käsikädessä". Sekin on outoa että kaikki noudattaa samaa lukujärjestystä eikä opintoja voi nopeuttaa, se on se 4 vuotta kaikilla. Lisäksi vielä tuntui siltä että yliopistossa oli jotenkin "arvokkaampi", en tiedä miksi näin tuntuu. Olenkohan ainoa joka on mennyt näin päin opiskelemaan?
Yliopistosta ammattikorkeakouluun
11
3779
Vastaukset
- ...
En sinänsä kommentoi kysymystäsi, mutta noihin opiskelutapoihin ym. kommentoin.
Nimittäin, avopuolisoni aloitti vast'ikään amk:ssa opinnot eritoten aikuisopiskelijoille suunnatussa ohjelmassa. Heh, ja tuota samaa mitä sinä valittaa myös hän - homma on ihan liian koulumaista. Itse viimesenä kuutena vuotena yo-meinikiin tottuneena (joskin amk:kin on aikanaan tullut koluttua, mutta on enää muisto vain) hieman minuakin naurattavat nuo amk-hommelit. Viimeisimpänä avopuolisoani kummastuttaneena asiana tuli tiedotus, että opiskelijoilla on osallistumispakko amk:n urheilupäivään! Heh, kyllä sen ymmärtää että joillakin tunneilla pitää olla läsnä (ja jopa sen että tätä haukansilmin valvotaan) mutta siis että tuohonkin yritetään pakottaa vaikka kyseessä ovat aikuiset ihmiset.
Avopuolisoni on myös kokenut amk:n lukujärjestyssysteemin suht. vastenmielisenä ja pirstaleisena - tai ainakaan hän ei koe että se pedagogisesti sopisi hänen kohdallaan kyseessä olevaan oppiaineeseen. Ja myös tuo opettajien ja opiskelijoiden välinen "juopa" johon viittaat on tullut myös esiin: kuulemma jossakin alkuinfossa mm. mainittiin, että opettajia ei saa "vetää hihasta" käytävällä, vaan heitä saa ikään kuin lähestyä vain vastaanottoaikoina tai tunneilla. HUH. Omalla (piskuisella) laitoksellani yo:ssa kyllä monta kertaa istuttiin kahvilassa tai laitoksen vapaa-aikatilassa jutustelemassa proffien kanssa. Yksi proffa jopa vei porukkaa usein kurssiensa viimeisellä tapaamiskerralla pubiin istumaan ja jutustelemaan.
Mutta, joillekin tietty AMK-pedagogiikka sopii. Ja samanlaistahan systeemiä pikkuhiljaa ajetaan yliopistoonkin, jotta porukka valmistuisi nopeammin ja saataisiin "tutkintoputki" tuloskuntoon. - milla
Mä opiskelen tekniikan ja liikenteen alalla AMK:ssa. Meillä on läsnäolopakko lähinnä laboratoriotunneilla, ja siitäkin voi neuvotella, jos on joku pakottava syy olla pois. Meillä ryhmätyöt ovat onneksi harvinaisia, minullekin sopii itsenäinen työskentely parhaiten. Olisin voinut myös valmistua puoli vuotta etuajassa, mutta opinnäytetyön kirjoittaminen ei oikein maistunut kesällä, joten taidan sittenkin valmistua määräajassa. Eli pointtini on, että eri koulutusohjelmissa on vähän eri systeemit läsnäolopakon ym. suhteen. Tuntuu tosiaan oudolle tuo läsnäolopakko, etenkin kun opiskelijoiden joukossa on perheellisiä ja työssäkäyviä, joille opettajan määrittelemä lukujärjestys ei välttämättä sellaisenaan sovi.
- kuulostaa
Omalla kohdalla oli aivan erilainen, juuri sellainen aikuisempi malli. Läsnäolopakko vain labroissa.
Kursseja sai suorittaa ihan niin paljon kuin halusi ja melkein missä järjestyksessä tahansa. Tietysti esitietovaatimukset huomioon ottaen.
Opiskelun aikana oli helppo käydä töissä ja järjestellä elämään kaikkeen sopivaksi.
Opiskelin tietotekniikkaa. - Pete
Itse opiskelin yliopistossa muutaman vuoden ja vaihdoin sitten AMK:n. Täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen valintaani. Opetuksen taso on huomattavasti parempaa ja mitä läsnäolopakkoon tulee, niin sellainen on tähän mennessä ollut yhdellä kurssilla. Yliopistollakin oli läsnäolopakkoja muutamalla kurssilla, joten mitään eroa tämän suhteen ei ole. Opintoja pystyy AMK:ssakin suorittamaan omassa tahdissaan. Itselläni on tavoitteenani valmistua reilussa kahdessa vuodessa.
- Alkup.
Vaikuttaa siltä että kokemukset riippuu paljon alasta ja koulusta. Itse opiskelen kulttuuri-alaa. Ehkä näin vanhempana pitäisi yrittää muuta kautta kouluttautua. Onhan niitä kaikkia kursseja jotka tosin maksaa aika paljon...
- koooo
joo, samaa purnutamme täällä koulussa koko ajan. opiskelen kuntoutusalaa ja meitä syynätään naurettavuukssin asti. opiskelu on rankkaa; yliopistolaisille tiedoksi. TÄllä viikolla kahtena päivänä 8-20 koulua.Muuten 8-16. Kahden kuukauden aikana 14 koulutehtävää ja 4 tenttiä.J aikuisia ja itsenäisiä ihmisiä kun ollaan niin meidän ryhmällä on kyllä pinnat kireällä ja useampi kuin yksi on viettönyt illan itkien väsymystään pois kotona. Että tälläinen juttu. tehtävät ovat vaativia juuri siksi, että ne pitää tehdä ryhmässä-->erilaiset perssonat törmäävät rämisten yhteen. Kulttuurin ja tekniika aloilla on kuulemani mukaan löysempää tämän suhteen, mutta terveysaloilla ei todellakaan. toivon syvästi, ettei yliopsito mene tähän systeemiin,koska stressi ja paine ovat niin kovat.
- toinen puoli
"Ja aikuisia ja itsenäisiä ihmisiä kun ollaan niin meidän ryhmällä on kyllä pinnat kireällä ja useampi kuin yksi on viettönyt illan itkien väsymystään pois kotona. Että tälläinen juttu. tehtävät ovat vaativia juuri siksi, että ne pitää tehdä ryhmässä-->erilaiset perssonat törmäävät rämisten yhteen."
Se siitä aikuisuudesta sitten tällä erää ;) - koooooo
toinen puoli kirjoitti:
"Ja aikuisia ja itsenäisiä ihmisiä kun ollaan niin meidän ryhmällä on kyllä pinnat kireällä ja useampi kuin yksi on viettönyt illan itkien väsymystään pois kotona. Että tälläinen juttu. tehtävät ovat vaativia juuri siksi, että ne pitää tehdä ryhmässä-->erilaiset perssonat törmäävät rämisten yhteen."
Se siitä aikuisuudesta sitten tällä erää ;)vai että näin. tulkitsen tuon niin että aikuisen ihmisen tapoihin ei kuulu itkeä väsymystään pois illalla kotona ja että erilasiet persoonat eivät törmää yhteen esim. ryhmätöissä?
Esim.sairaalassa hoitsut tappelee keskenään usemmmassa kuin yhdessä paikaa (EN NYT TARKOITA ETTÄ KAIKISSA SAIRAALOISSA JA VAIN HOITSUT; TÄMÄ ON ESIMERKKI).
Ja kyllä kun oikein rankoille pistetäään niin eiköhän sitä väsymystä ja sen ilamisutapoja löydy aika monesta 2aikuisyhteisöstä".
tuo sinun kommenttisi on niin naurettava että ei jakoa...Noinko sinä määrittelet aikuisuuden?
- tuleva tradenomi
Veikkaan, että opiskelet jossain pienessä amk-yksikössä, jossa valinnaisuus on minimoitu ja opettajat leikkivät jotain suurta ja opiskelijat eivät uskalla ilmaista mielipiteitään.
Opiskelen kolmatta vuotta ja tähän mennessä läsnäolopakko on ollut vain kielten tunneilla, aivan kuten yliopistossa opiskelevalla puolisollanikin. Tradenomien normivalmistumisaika on 3.5 vuotta. minä valmistun ensi keväänä, eli kolmessa vuodessa. Se on onnistunut koska olen käyttänyt omia aivojani. Ts. ottanut kursseja muidenkin kuin oman ryhmäni lukujärjestyksestä. Nytkin aloittelen lopputyötäni ja opiskelen, lukujärjestyksessäni on myös iltakursseja aikuisopiskelijoiden ryhmissä.
Keväällä aion hakea yliopistoon sivistämään itseäni lisää, joten sitten on mullakin mihin verrata. Mutta tähän asti amk on kyllä ollut mielestäni ihan aikuismainen opinahjo! Yritä pärjätä!- koooo
no tuota, vastaan nyt parinkin viestin kommentteihin. Yksikkömme ei ole pieni. Saammme äänemme kuuluviin varsin hyvinkin, koksa olemme aktiivinen ja ulospäin suuntautunut ryhmä. Meillä on suht.paljon valinnaisia, toki lisääkin saisi olla. joukossa ihan huippu-kiinnostavia kursseja.
Opettajamme ovat kaikki yliopistosta valmistuneita, joukossa tohtoreiksi väitelleitä (teatterikorkeakoulu, terveysttieteet) sekä lisensiaatteja muutama.
Että näin.
- kkkk
..kommentoin silti. Olin pari vuotta Yrkeshögskolan Sydvästissä, ja ei siellä ainakaan ollut minkäänlaista läsnäolopakkoa. Kyllä ne opet hiukan oli et missäs se on jollei koskaan näkyny, mutta omapa on ongelma...kunhan tentistä pääsee läpi. Opetus oli erittäin tasokasta (paitsi yksi..), ne oli ihan yo:sta valmistuneita. Jos sulla on hyväksiluettavia juttuja, niin voit hyvin valmistua parissa vuodessa. Mun koulukaverilla oli FM-tutkinto ja valmistui 2 vuodessa amk:sta sen jälkeen. Laita postia opinto-ohjaajalle, kerro mitä olet suorittanut (esim kieliopinnot saa varmasti hyväksluettuu..)
Mun mielestä amk:ssa oli kivempaa opiskella, paljon stressittömämpää vaikka opetus oli vähintään yhtä hyvää kuin yo:ssa. Siellä sentään sai opetusta eikä tutkinto ole suunnilleen kirjatenttien varassa. Tuntuu ettei niistä jää lopulta mitään käteen. lukea voi muutenkin..Ala amk:ssa ei vaan ollu ihan se mun juttu, joten nyt ollaan yo:ssa..amk:n kautta ois kyllä työpaikka herunnu helpommin :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata421472Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3051313- 1091125
- 191081
- 661068
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161039- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f177892Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841