Habanero

Hapan Eero

Panin sitten habanerojen siemeniä multaan. Osa itikin. Nyt ovat pian 4 kk vanhoja ja tulitikun mittaisia. Kovin ovat kalpeita ja hidaskasvuisia.
Vein lasitetulle parvekkeelle. Eivät piristyneet. Aika moni on pudottanut lehdykän tai kaksi. Mikähän lienee vikana? Kastelin lannoitevedellä nyt illalla.
Parvekkeella päivällä max 31 astetta, laseja olen availlut etteivät paistu. Yöksi sulkenut vaan jospa nyt annan olla.

Kysymys kuuluu: Missä menee vikaan? Miksi kasvavat huonosti ja miksi pudottavat lehtensä?

Kaktukset vein parvekkeelle myös. Mitä lienevät nimeltään: vanhoiksipojiksi luulen, mutta ovat sellaisia keskeltä paksumpia puikuloita, muuten vanhanpojan näköisiä. Poikasia kasvaa kyljessä. Isoja.
Miten noita pitää kastella ja saavat kai olla paahteessakin?

Entäpä pullojukka? Vienkö senkin paahteeseen ja miten pitää kastella? Ruukussa ei ole vesireikää pohjassa ja se onylhäältä kapeampi kuin keskeltä joten ruukunvaihtokaan ei onnistu rikkomatta ruukkua. Kerran kuussa olen antanut sille 3 desiä kraanavettä. Ei ole vielä kuollut. Neuvoja?

6

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nokkoset kukkivat

      Paprikoiden kohdalla ilmeisesti vika on tuossa kasvualustassa ns. mullassa. Paprikantaimia voii yrittää pelastaa. Osta puutarhaurvetta ja kaiva jostain puhdasta, karkeaa hiekkaa. Sekoita uusi kasvualusta ja istuta paprikat.
      Kaktusia voi pitää paahteessa. Kaktuksia kastellaan kesällä ja talvella kaktukset voivat olla parikin kuukautta ilman vettä.

      • Hapan Eero

        Kiitos!


    • Hapan Eero

      Alkoivat muuten habanerot rehottamaan kun tuli aurinkoista ja vielä lisää kun siirsin suurempiin purkkeihin.
      Kukaan ei ole koskaan osannut antaa vastausta kun olen kysynyt, miten isoiksi ne kasvavat ja ovatko monivuotisia. Ilmeisesti kukaan muu ei ole koskaan edes yrittänyt kasvattaa...

      Habaneroista suurin on nyt noin 45 cm korkea ja leveä, muutamia vihreitä ryppyisiä pollukoita on pullistumassa, kymmeniä kukkia ja satoja nuppuja. Eikä mikään näytä hillitsevän kasvua. Monet kukat vain tippuvat pois. Ja pitää kastella kahdesti päivässä vaikka ruukku on 5 litrainen.

      Joku muu chili on 57 cm korkea ja kasvaa muutamia senttejä lisää joka päivä. Ei edes nuppuja ole vielä, taitaa olla vielä pentu...

      Pitää suunnitella joku kukkapöytä ikkunan eteen. Jospa joku näistä selviäisi talvenkin yli. Keinovaloja en ala värkkäämään, saavat pärjätä sillä mitä on.

      • Hapan Eero

        Habanerot on jo yli 60 cm kanttiinsa ja kasvavat yhä! Onko se oikeasti puu tai isokin pensas? Yksi pollukka alkaa jo muuttua oranssiksi...
        Se toinen chili on nyt 90 cm eikä vieläkään edes aio tehdä kukkia. Kuinkahan suuri puu siitä tuleekaan? On vain 3 litran purkissa. Pitää kastella kolmasti päivässä. Pitäisi vaihtaa ämpäriin, mutta yksin vähän hankalaa...
        Miksi minulla kaikki menee aina pieleen? Joko mikään ei onnistu tai sitten onnistuu yli odotusten. Minä kun kuvittelin, että chilille riittää purkiksi maitopurkki...


      • chiivari
        Hapan Eero kirjoitti:

        Habanerot on jo yli 60 cm kanttiinsa ja kasvavat yhä! Onko se oikeasti puu tai isokin pensas? Yksi pollukka alkaa jo muuttua oranssiksi...
        Se toinen chili on nyt 90 cm eikä vieläkään edes aio tehdä kukkia. Kuinkahan suuri puu siitä tuleekaan? On vain 3 litran purkissa. Pitää kastella kolmasti päivässä. Pitäisi vaihtaa ämpäriin, mutta yksin vähän hankalaa...
        Miksi minulla kaikki menee aina pieleen? Joko mikään ei onnistu tai sitten onnistuu yli odotusten. Minä kun kuvittelin, että chilille riittää purkiksi maitopurkki...

        Kyllähän nuo tuntuvat hyvin kasvavan, ja ovat aika helppoja saada selviämään talven ylikin. istutin keväällä 2013 pari siementä purkkeihin, kaupan haboista säästin siemenet, kuivasin ja laitoin keväällä multaan.
        Lehtiä ne hiukan tiputtelee varsinki talviaikana, tavallinen kasvilamppu oli viime talven apuvalona.
        Nyt vuoden ja useiden leikkausten jälkeen molemmat metrin päärungolla, ja tuettavia rönsyjä joka suuntaan. Niitä kai tarvii taas karsia talveksi reilulla kädellä. Eka vuonna ei paljoa satoa tullut, muutama podi. Mut tänäkesänä jo enemmän, kun hiukan parantelin kasvuoloja. (valoa ja puutarhan kesä- lannoitetta) Siirsin myös toisen kasvin parvekkeelle, ja satoa tuli selvästi enemmän kuin sisällä olleesta.
        Jostain muistan lukeneeni että haba tekis ison juuripaakun, jos on vaan tilaa?
        Mulla habat myös 3 litran ruukuissa, enkä aio talveksi vaihtaa isompiin, kasvunopeus ja kasvin koko lienee yhteydessä ruukun kokoon..?


      • Hapan Eero
        chiivari kirjoitti:

        Kyllähän nuo tuntuvat hyvin kasvavan, ja ovat aika helppoja saada selviämään talven ylikin. istutin keväällä 2013 pari siementä purkkeihin, kaupan haboista säästin siemenet, kuivasin ja laitoin keväällä multaan.
        Lehtiä ne hiukan tiputtelee varsinki talviaikana, tavallinen kasvilamppu oli viime talven apuvalona.
        Nyt vuoden ja useiden leikkausten jälkeen molemmat metrin päärungolla, ja tuettavia rönsyjä joka suuntaan. Niitä kai tarvii taas karsia talveksi reilulla kädellä. Eka vuonna ei paljoa satoa tullut, muutama podi. Mut tänäkesänä jo enemmän, kun hiukan parantelin kasvuoloja. (valoa ja puutarhan kesä- lannoitetta) Siirsin myös toisen kasvin parvekkeelle, ja satoa tuli selvästi enemmän kuin sisällä olleesta.
        Jostain muistan lukeneeni että haba tekis ison juuripaakun, jos on vaan tilaa?
        Mulla habat myös 3 litran ruukuissa, enkä aio talveksi vaihtaa isompiin, kasvunopeus ja kasvin koko lienee yhteydessä ruukun kokoon..?

        Samat havainnot. Kämppään pitäisi talvella mahtua minunkin... Tiukkaa tekee... Parvekkeellakin alkaa olla jo ahdasta. Suurin puikulachili on nyt 12 cm pitkä ja 2 paksu eikä aiokaan vielä punastua. Habaneron pollukoita on monen kokoisia, muutama vanhin ja pienin punastunut. Kelvanneeko vihreänä käyttöön? Entä siemenet, syödäänkö ne vai ei? Säilytys lienee tehtävä kuivaamalla? Ehdotuksia, kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe