Ei pelkästään foorumeilla vaan myös tosielämässä valtaosalla ihmisistä näyttää olevan käsitys, että ateismi on uskonto (ja maailmankatsomus). Itse olen väsynyt korjaamaan tätä väärää käsitystä jatkuvasti, joten en enää sano olevani ateisti kun joku sitä kysyy (sanon vain etten usko jumalien olemassaoloon.).
Termien merkitykset muuttuvat ajan saatossa ja ateismin merkitys on näemmä muuttunut jo sen verran, etten itse ainakaan sovi määritelmään.
Onko täällä muita jotka eivät enää miellä itseänsä ateisteiksi, paitsi ehkä filosofisessa merkityksessä?
Määritelmästä luopuminen
15
74
Vastaukset
- Niipperi.
Uskovaiset yrittävät alentaa ateistit omalle tasollensa.
- e0f2ecd6
Myönnän tämän syntini.
e0f2ecd6 kirjoitti:
Myönnän tämän syntini.
En yleensä peukuta täällä plussaa, enkä miinusta, mutta tuosta tunnustuksesta annan kyllä peukun ylöpäin, jos se siis on totta. Enkä myöskään ajattele uskovaisia alemmalle tai ylemmälle tasolle ateisteista, vaikka nm. "Niipperi." tuossa niin kirjoittaa.
- e0f2ecd6
Miksi ateismi pitää erottaa uskonnoista niin voimakkaasti?
Uskonnoissahan on kysymys siitä, mitä ihminen uskoo todeksi suhteessa jumalajuttuihin.
Ateismi taas on sitä, ettei usko jumalajuttuihin. Vaikka ateismi ei olekaan millään tavalla uskonnollinen ja yhtenäinen, pidän sitä kuitenkin uskontoon verrattavana tapana ajatella, koska ihmiset voidaan uskonnon perusteella jaotella tavalla, jossa ateismilla on oma lokeronsa."Ateismi taas on sitä, ettei usko jumalajuttuihin. Vaikka ateismi ei olekaan millään tavalla uskonnollinen ja yhtenäinen, pidän sitä kuitenkin uskontoon verrattavana tapana ajatella, koska ihmiset voidaan uskonnon perusteella jaotella tavalla, jossa ateismilla on oma lokeronsa. "
Senkun määrittelet asiat miten itse haluat mutta älä sitten ihmettele jos ihmiset pitävät sinua typeränä.
Sitten kysymys sinulle eOf2ecd6, mihinkä kristinuskoiseen suuntaukseen määrittelet itsesi vai oletko ns.susikristitty?- e0f2ecd6
satan kirjoitti:
"Ateismi taas on sitä, ettei usko jumalajuttuihin. Vaikka ateismi ei olekaan millään tavalla uskonnollinen ja yhtenäinen, pidän sitä kuitenkin uskontoon verrattavana tapana ajatella, koska ihmiset voidaan uskonnon perusteella jaotella tavalla, jossa ateismilla on oma lokeronsa. "
Senkun määrittelet asiat miten itse haluat mutta älä sitten ihmettele jos ihmiset pitävät sinua typeränä.
Sitten kysymys sinulle eOf2ecd6, mihinkä kristinuskoiseen suuntaukseen määrittelet itsesi vai oletko ns.susikristitty?"mihinkä kristinuskoiseen suuntaukseen määrittelet itsesi vai oletko ns.susikristitty?"
Enpäs ole koskaan pohtinut asiaa. Mitäs näitä suuntauksia onkaan ja mikä on susikristitty? e0f2ecd6 kirjoitti:
"mihinkä kristinuskoiseen suuntaukseen määrittelet itsesi vai oletko ns.susikristitty?"
Enpäs ole koskaan pohtinut asiaa. Mitäs näitä suuntauksia onkaan ja mikä on susikristitty?"koska ihmiset voidaan uskonnon perusteella jaotella tavalla, jossa ateismilla on oma lokeronsa."
"Enpäs ole koskaan pohtinut asiaa."
Kannattais pohtia...hyvin osasit lokeroita ateismin uskonnoksi :)Lokeroit sitten loogisesti myös teismin uskontoihin ja kaikki muutkin yksittäiset uskomukset ja epäuskot?
- e0f2ecd6
code_red kirjoitti:
"koska ihmiset voidaan uskonnon perusteella jaotella tavalla, jossa ateismilla on oma lokeronsa."
"Enpäs ole koskaan pohtinut asiaa."
Kannattais pohtia...hyvin osasit lokeroita ateismin uskonnoksi :)Minä lokeroin sinut, mitä jos sinä nyt vuorostasi lokeroisit minut?
- e0f2ecd6
deina_skali kirjoitti:
Lokeroit sitten loogisesti myös teismin uskontoihin ja kaikki muutkin yksittäiset uskomukset ja epäuskot?
Jotain sinnepäin.
Ajattelen, että uskonnoista voi piirtää semmoisen puun, joka aluksi jakaantuu teismiin ja ateismiin ja siitä siitä sitten pienempiin.
Voin ilmaista olevani uskonnoltani "kristitty" tai "evankelis-luterilainen kristitty", mikä on tarkempi ilmaus. Voin myös ilmaista olevani teisti tai monoteisti. Kaikki kuvaavat uskontoani, osa ilmauksista on vain epämääräisempiä kuin toiset. e0f2ecd6 kirjoitti:
Minä lokeroin sinut, mitä jos sinä nyt vuorostasi lokeroisit minut?
Sorry...en lokeroi ihmisiä :)
Mm. siksi, että ateismi ei täytä uskonnon määritelmiä. Tuolla on niitä 9. Sitä, ettei usko jumalolentoihin, voi sanoa uskomukseksi, muttei uskonnoksi.
http://www.helsinki.fi/teol/kurssit/usk/01b_uskmaarit.shtml
- joo-o
Olen muuten havainnut uskovaisten keskuudessa vastaavaa. Kuulee väitteitä:
"Kristinusko ei ole uskonto, vaan filosofia" tai "En ole uskovainen, minulla on vain henk. koht. suhde Jeesukseen."
Tämmöinen näyttäisi kokemani mukaan olevan pienessä nousussa.Varsinkin vapaat suunnat tuntuvat käyttävän tuota "henk.koht. suhdetta". Ilmeisesti Uudestisyntyneet Jeesuksessa Kristuksessa haluavat tehdä pesäeroa uskontojen miljooniin murhatekoihin ja mustaan historiaan. Heidän mielestään esimerkiksi Torquemadalla ei ollut henk.koht. suhdetta Jeesukseen. Ei ainakaan niin raitista suhdetta kuin heillä on. Joten nykyään mantrana on "usko hyvä, uskonto paha".
Osaisin varmasti itsekin kuvitella joitakin vaihtoehtoja, mutta mua kiinnostaa, missä muissa merkityksissä ajattelet, että itsensä voi mieltää ateistiksi, kuin juuri filosofisessa merkityksessä.
Noin muuten, olen tietoinen ateismistani pitkälti tämän kirjoittelun vuoksi. Ilman sitä en asiaa varmaan juurikaan pohtisi. Muussa elämässä mulle tulee hyvin harvoin eteen tilanteita, joissa olisi tarvis ilmaista asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1085766Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453773Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503265Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4612647Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681690- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321353Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521230