Isovanhemmat eivät arvosta minua (lapsen äitiä)

pipsa8

Lapseni mummi (äitini) ja hänen miehensä käyttäytyvät epäarvostavasti minua kohtaan. Syöttävät tälle vain herkkuja. Se nyt on pieni murhe sinänsä, mutta osoitus heidän vähättelevästä asenteesta minua kohtaan. Jos pyydän, että herkkuja ei tänään syödä niin miksi pitää uhmalla niitä lapselle tuputtaa? Ja vielä uhkailla mulle, että "eihän se haittaa jos vain kerran vuodessa". Pitäiskö mun siis vastata, että ok nähdään sitten vuoden päästä? Tai sanovat "saa meillä mutta jos vielä kotona sais niin se ois paha." Eivätkö tajua, että toi määrää sitä mitä minä kotona teen. Vie multa mahdollisuuden "rauhoittaa" lasta herkuilla silloin tällöin. Eivät tunnu välittävän. Ja minä en siis nalkuta, vaan kauniisti pyytänyt, että ei ihan joka päivä mässäiltäis vaan sokeria. He sen sijaan tosi uhmakkaasti mulle puhuu. Ja lapselle opettaneet "tämä on salaisuus, saat suklaata". Lapsen puheen perusteella. En ole isovanhemmilta kysynyt, koska vältän riitaa. Muita pahempia asioita: tuovat lapsen takaisin useita tunteja sovittua myöhemmin, painavat off nappulaa kun soitan. En ole näistäkään puhunut. Loukkaavaa käytöstä. Kuinka voivat äänekkäästi odottaa, että antaisin lapseni useammin hoitoon? Yhteensä heillä on 6 lastenlasta joista monet paljonkin hoidossa. Ei siis ole mikään ainoa lapsi johon täytyisi tarrata. Tuntuu, että on heidän negatiivisuudestaan ja omista ongelmistaan kyse. Purkavat sitä minuun. Eivät tue tai vedä yhtä köyttä kanssani kasvatusasioissa. Sanoin lapselleni, että ei saa huutaa päälle kun muut puhuu. No nämä heti siihen "kyllä saa, minä kasvoin isossa perheessä, kyllä siinä äänen saa kuuluville". Mutta...kun se oli sun elämää se. Blaah. Syyllistävät minua myös ihan törkeästi. Juttelin äitini kanssa lapsen päivähoidosta. Monen päivän päästä ihan muuhun liittyen täräytti "kyllä lapsi kuunteli niitä sun juttuja, ei ole turvallinen olo lapselle kuulla." Ihan ällikällä minä. Miksei silloin sanonut, jos häntä huolestutti? Itse kasvatan niin, että lapsi saa kuulla asioita. Toki oma suodatin oli silloinkin mulla päällä, koska lapsihan aina kuulee. Aika usein tulee sitä, että sinähän olet lapsesta vastuussa. Esim. jos liina kahvinkeittimen vieressä niin se syttyy tuleen, jos ikkuna auki niin sieltä "kömpii huumehörhö ja saat syytteen kun sen niska taittuu". En saa muuttaa pienempään kaupunkiin, kun sekin on lapselle pahasta. Nää vedetään takas siihen, että äitinä olen lapsesta vastuussa "minähän ajattelen vain lapsen hyvää". Kuitenkin jos kysyn, niin olen muka ihan huippu äiti eikä mitään epäilyjä. Pitääkö sitten purkaa omia paineita muhun noin? Äitini myös "uhkasi" pistää välit poikki kun sanoin ettei oltu toimittu sopimuksen mukaan. Hän luuli, että perun vinkuen sanani. Kuitenkin hän itsekin oli sitä mieltä etteivät olleet toimineet kuten sovittiin "en ajatellut että se oli niin tärkeä asia, oothan sä kyllä sanonut joo..." Eli he ovat hyvin yliherkkiä kritiikinpoikaselkekaan, mutta rymistelevät norsumaisesti mun oikeuksien yli. Mikäniitäriivaa? Ensimmäiseen pulkkamäkeen veivät lapsen, kun kipaisin roskat viemässä. Olisinkohan kenties minäkin halunnut nähdä?? Harrastukseen ilmoittivat lapsen selkäni takana ja valittivat (taas selkäni takana) sukulaisille, kun en innostunut tästä. Nekin sitten minua moittimaan. Minulle tämä on ja tulee olemaan ainoa lapsi.

16

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainokaiset

      Innostuneet isovanhemmat ovat ymmärtäneet, että tämä on sinun ainoa lapsesi. Niinpä on käytettävä häneen kaikki keinot hemmottelussa ja innostuksessa.
      Ellei nyt tee kaikkea kivaa lapsenlapsen kanssa, niin menettää mahdollisuuden ikiajoiksi.

      Niin se on. Ja sinullakin on ainoa mahdollisuus nyt vetää herneet nenään kaikesta mahdollisesta pulkkamäestä alkaen, koska mikään ei tule toistumaan.
      Taidat olla itsekin ainoa lapsi.

      • ....................

        Siis mitä hittoa? Aloittajan äitihän käyttäytyy ihan törkeästi! Olisin itse jo luultavasti pistänyt välit poikki noin huonokäytöksisiin isovanhempiin.


    • kitiset..

      Koskaan ei taida isovanhemmat tehdä oikein ,milloin hoidetaan liian vähän ,milloin liian paljon,olisitte joskius onnellisia ja kiitollisia ,että ovat vielä olemassa.Kyllä tuntuu ,että aloittaja on vielä passattu lellitty lapsi.Passattiinko sinut kotona pilalle ja jos se jatkuu lapsiisi ,sitten voi lopettaa ,ettei heistäkin tule samanlaisia narisijoita.

      • ...................

        Miksi tätä mielipidettä on plussattu näin paljon? Onkohan kirjoittaja itse asialla?


    • Tottelevainen mummu

      Mikä ihme äidilläsi on? Ei tietenkään saa laspelle syöttää karkkeja jos oma äiti kieltää. Tosi kurja! Ei ihme että oikein purkauduit kunnolla hyvässä kirjoituksessasi, siitä oiken huokuu miten tuohtunut olet.

      Vähän vaikuttaa että äitisi on joutunut elämässään tekemään liikaa niinkuin muut sanoo, joko työnantajan tai elämänkumppanin taholta ja nyt on päättänyt hampaat irvessä "minuahan ei komennella, osaan kyllä hoitaa lapsia, teen kuten tykkään". Tapaan näitä mummuja joskus leikkipuistoissa uhoamassa ja juuri tuota "ei kerrota äidille kun syödään karkkia" -tyyliä inhoa itse sydämestäni.

      Omat lapset antavat ohjeet miten lastaan haluavat hoidettavan eikä minulla ole pienintäkään syytä tehdä jotenkin muuten. Sehän on niin helppoakin, ei tarvitse itse miettiä kun töissä on sitä lajia ihan tarpeeksi.

      Kumpa saisit jotenkin äidin ymmärtämään, välien katkaisu on huono vaihtoehto. Olen itse elänyt lapsuuteni siten että isän kodissa ei käyty lainkaan, siitä jää lopulliset arvet. En osaa neuvoa jos keskustelu ei auta, mutta toivon sinulle ymmärrystä ja voimia.

    • ööö....

      siis what a f**k sun äiti tuntuu vällivän ennemmän lasestasi kuin susta ei oo paha jos yhen kerran viikossa saa karkki päivän aikana karkkii mut jos saa koko aja nii mua alkaa jo oksetta x( puhu äitisi kanssa suosittelen -.-

    • Läheisriippuvaiset

      Oletko 15v

    • mies32vee

      Aika yksinkertaista: et vie lastasi sinne ja katkaiset välit isovanhempiin. Äläkä ulise vastaan tätä kommenttia, voit sen tehä, jos näet tarpeelliseksi. Minäkin katkaisin välit vanhempiini, koska en halua heitä lapsieni elämään..enkä omaani. Eivät kunnioita. Niitä pitäisi--pah! Lapsuus oli pakko viettää niiden molopäiden kanssa, mutta aikusuutta ei enää tarvitse pilata :)

      • nainen32v1

        Mukavaa sulle mies32v. Sitten kun sun omat lapset on aikuisia, niin totta kai ne pistää välit sinuun poikki "ettei tarvii viettää aikuisuutta enää sun kaltaisen molopään kanssa". Olet varmaan sitten tosi onnellinen ja muistelet, kuinka teit omille vanhemmillesi.


    • Hei pipsa8.

      Onpas kurjan kuuloinen tilanne, monella tavalla. Oletkin jos sietänyt sitä jonkin aikaa. Ehdottomasti sinä olet lapsesi elämästä, harrastuksista, syömisistä ym ym vastuussa ja päättäjä. Ehdottomasti sopimuksista on pidettävä kiinni, tottakai. Eikä isovanhemmat voi ilmoittaa lasta harrastukseen, kuulostaa tosi erikoiselle. Kuten moni muukin asia, josta kerrot. Välttelet riitaa, se toki ihan positiivinen asia, onhan mukavaa pysyä perheen kanssa väleissä. Rohkaisisin sinua kuitenkin yrittämään avointa rauhallista asiallista keskustelua, jossa kertoisit juuri näitä asioita, jotka sinua harmittavat ja osoittavat etteivät he arvosta sinua. Josko kyse olisikin vaan siitä, etteivät he huomaa toimintansa vahingollisuutta. Tai ovat tottuneet omassa lapsuudessaan isovanhempien toimivan noin suurella tunkeutumisella lapsenlapsen elämään? Sanon samoin kuten jotkut kommentoijat jo aiemmin, pyri kuitenkin siihen, ettei välit kokonaan katkea; he ovat kuitenkin lapsesi isovanhemmat.

      Tsemppiä toivottelee,
      Pirkko-pappi

    • zombievaroitus

      Joo olet vaistonnut oikein.
      Ulkoisesta teeskentelemisestään
      huolimatta he vihaavat sinua.
      He ovat paatuneita teeskentelijöitä,
      jotka eivät enään pysty havaitsemaan
      itseään ulkopuolelta.
      Toisin sanoen heillä ei ole itsekritiikkiä.
      Kaikki mitä he tekevät he kuvittelevat
      tekevänsä hyvyydestä.
      Oli se sitten kuinka hirviömäistä
      tahansa.
      Koko perkeleen skeeman
      takana on se, että sinä olet
      hyvyydestä ja ne mitä vittu ne oli
      zombiet ovat ovat pahasta.
      He eivät tajua tekojaan,
      kuitenkin tekojen tarkoitus on
      vihata ja henkisesti murhata sinut
      lapsesi edessä.
      Ja tämähän tapahtuu irrottamalla
      lapsesi sinusta.
      Kun tämä on saatu aikaan
      alkaa perkeleiden aivopesu
      lapseasi kohtaan ja
      samalla taloudellinen "tuki".

      Jeesus sinutkin pelastaa.
      Lue Raamattua ja
      voitat mitä nuo oli
      zombiet.

      • Läheisriippuvainen?

        Millainen on äitisuhteesi, zombievaroitus?


    • Miksi väkisin?

      Miksi nuoret ihmiset eivät pyri elämään omaa elämäänsä oman perheensä kanssa? Jos he tarvitsevat hoitoapua tai muuta tukea, miksi on oltava jatkuvassa yhteydessä nimenomaan isovanhempiin?

      Miksi nuoret eivät liiku ikäistensä seurassa, kutsu luokseen sisaruksiaan, lasten kummeja, ystäviä, ja pyydä heiltä hoitoapua tarvittaessa? Miksi juuri isovanhemmat?

      Isovanhempien asenteet voivat olla vanhanaikaiset, ruokailut, vaatetus ja makeiset olivat vuosikymmenet sitten ihan erilaiset kuin näinä aikoina. Ei säästetty voita eikä sokeria, tupakoitiin sisätiloissa, sauna kerran viikossa riitti hygieniaksi, karkkipussi oli harvinainen ja kallis hankinta.
      Ehkäpä omien lasten takia tuli tehdyksi päätös, että kun joskus on lapsenlapsia, niin heiltä ei pidä puuttuman niitä pikkuasioita, joita joutui omilta kieltämään aikanaan. Omilla isovanhemmilla ei ehkä ollut mummoja ja vaareja auttamassa ja tukemassa, ja siitäkin on tehty se päätös, että omat lapsenlapset kyllä saavat olla ja tulla.
      Hämmästys voi olla suuri, kun lastenlasten vanhemmilla on aivan eri käsitykset lapsen hoidosta ja ristiriitoja syntyy väistämättä. Kaikki kun haluavat aina olla oikeassa ja tietävät kyllä parhaiten miten lasta tulee hoitaa. Isovanhemmat sitä paitsi katsovat oikeudekseen hemmoitella pikkukultia.

      Samanikäisten sukulaisten ja tuttujen kanssa ei ongelmia niin helpostii synny, kun periaatteet ovat saman suuntaiset. Karkkipäivät tiedetään ja ruokatottumukset ymmärretään, uskotaan allergiat, mikä on monen isovanhemman mielestä vain pelkkää oikuttelua, jne.

    • Venekyyti

      Mitä tuot tarkoittaa"lapsi laitetaan" jäähypenkkiin.En minä ollut lapsena ko penkissä.
      JK. ei meillä ollut penkkiäkääääään.

      • Mamm-mma

        Mahtaa olla yhtä ruljanssia panna vilkasta lasta jäähypenkille. Se on sellainen muotivillitys, jonka supernanny on saanut aikaan. Hänenkin ohjelmissaan lapsi kiikutetaan yhä uudelleen penkille tuntikausia.

        Suomalainen perheenäiti tekee 40-tuntista työpäivää, hoitaa ostokset ja kotityöt, lapset siinä mukana omalla osuudellaan, ei äidillä ole syytä edes opetella jotain jäähypenkkikarkeloita, siinä kärsii koko muu perhe. Kyllä auktoriteetti pitää löytyä muulla tavoin.

        Amerikkalaisten perheiden elämää eii voi verrata suoraan meikäläisiin. Nannyn ohjelmista voi ottaa opikseen enemmänkin aikuisten tyhmästä käytöksestä ja asenteista. Jokainen voi miettiä, toimiiko yhtä hölmösti kuin supernannyn ohjastamat vanhemmat.


    • Itsenäistynyt

      Mitä ihmettä? Joka päivä? Asutko ehkä edelleen vanhempiesi luona, perheellinen ihminen?! Muuta omillesi, hanki itse elantosi ja lapsenvahtisi, niin ei tarvitse kitistä turhasta. Älä kuitenkaan katkaise välejä vanhempiisi, he ovat lapsellesi tärkeitä ihmisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe