Ei sen näin pitänyt mennä...

Tätäkötämäsittenon

Synnytin ensimmäisen lapseni vähän aikaa sitten. Tyttömme piti olla täysin terve, mutta synnytyksessä oli niin paljon ongelmia, että minulle kerrottiin heti lapsen synnyttyä, että hänellä ei ole kaikki nyt ihan kunnossa.Tyttöä tutkittiin ja sain pari päivää sitten tiedon, että lapsellamme on vaikea- tai syvä kehityvamma. Kävimme nopeasti läpi jotain asioita lääkärin kanssa liityen kehitysvammaisuuteen. Tarkempi "keskusteluhetki varattiin viikon päähän. Tänään sitten luin itse tarkempia tietoja vaikeasta- ja syvästä kehitysvammaisuudesta. Netin mukaan nämä ihmiset eivät pysty puhumaan, syömään, kävelemään tai mitään muutakaan. Ja että aikuisinakin älykkyys on 1-3 vuotiaan tasolla. En odottanut mitään näin kamalaa, olen vain itkenyt... Kertokaa ihmeessä omia kokemuksianne tälläisistä erityislapsistanne, auttaisi ehkä vähän tätä oloa...

1

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surupuru

      Syvät pahoittelut sinulle.. En voi sanoa "että tiedän miltä tuntuu", mutta oma lapsenikaan ei täysin terveenä syntynyt. Kärsi synnytyksessä ja ilmeisesti myös mahassa ollessaan hapenpuutteesta ja oli myös eräs rakennepoikkeavuus.
      En siis vertaa itseäni sinun tilanteeseen, meillä kuitenkin kaikki mennyt suht ok ei ole kehitysvammaa jne.

      Mutta silti olen käynyt läpi monenlaisia tunteita. Olin jotenkin järkyttynyt ja kovin pettynyt kun kuulin ettei vauvani olekkaan "täydellinen",vaan hänessä on jotain "vikaa"! Koin surun,vihan ja epätoivontinteita ja luulin että kaikki hyvä hävisi elämästämme vauvan syntymän jälkeen..
      Sairastuin myös masennukseen, mihin en koskaan hakenut hoitoa.
      Nukuin varmaan vain muutaman tunnin vuotokaudessa. Kyttäsin vauvaa ettei sille tapahdu mitään ja luin netistä kaikkia kamaluuksia, pelkäsin ja pelkäsin...

      Onneksi nykyään kaikki meillä ihan hienosti. Elämä on niin sanotusti "voittanut".
      Tyttö on jo 3 vuotta. On saanut muut kehityksessä kiinni hienosti. Puheen kanssa ollut vähän ongelmaa, mutta sekin ihan ok tasolla.
      Pari leikkausta takana, mutta niistäkin selvittiin.

      Aluksi koin että vauva on vain velvollisuus ja minun on pakko sitä hoitaa vaikka en halunnut. Halusin terveen lapsen!
      Kuitenkin pian rakkaus lapseen kasvoi ja onkin tärkeintä maailmassa, vaikka olisi mitä poikkeavaa..

      Saanko udella että onko lapsellasi joku oireyhtymä vai miten tuollainen kehitysvammaisuus pystyttiin toteamaan noin pienellä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe