Labra-arvojani, saisinko apua tulkintaan

Kiitos teille

Epäillään kilpirauhasen vajaatoimintaa, myös lisämunuaisten toiminnassa voi olla jotain häikkää.

S-Tyreotropiini on 1.3 mU/l
S-Tyroksiini, vapaa on 12.7 pmol/l
S-Tyreotropiini on 1.4 mU/l
S-Tyroksiini, vapaa on 14.6 pmol/l
S-Tyreoideaperoks.va on 627 kU/l (Tämä oli selvästi koholla, pitäis olla alle 35)

S-Dehydroepiandrost.sulf4.4 umol/l
S-Kortisoli268 nmol/l

Teillä on täällä niin upeasti tietoa aiheesta, niin miltä nuo minun luvut näyttää. Minä kun en tiedä mikä on TSH tai T4V, että voisin peilailla omia arvojani muihin. Lääkäri on toistaiseksi määrännyt vaan vitamineja.. oireet kuitenkin kurjat, mm. lihasheikkous ja väsymys, puhumattakaan tahattomasta painonnoususta.

29

3865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

TSH-lukemasi ovat olleet erittäin normaalit, mutta vars. tuo T4V 12,7 saattaa hyvinkin olla viitteen alakantissa (tulkintaan tarvitaan teidän labran käyttämät viiterajat) viitaten vajaatoiminnan suuntaan. Selvästi korkea TPOab kertoo, että sulla on autoimmuunityreoidiitti eli todennäköisesti pysyvää vajaatoimintaa on jossain vaiheessa luvassa. Oliko sulla millä aikataululla nämä lukemat mitattu?

• Kiitos teille

Kiitos sinulle! Nämä on mitattu nyt parin viikon sisällä, ensin nuo kaksi ylimmäistä arvoa ja siitä viikon päästä nuo loput. Minulla oli tosi paha liikatoiminta noin vuosi sitten, söin siihen lääkitystä muutaman kuukauden ja arvot jätettiin hieman koholle. Nyt sitten niistä oli arvot tippuneet.

• +++++++

Autoimmuunityreoidiitin eri vaiheissa saattaa nuo hormonit vaihdella todella paljon kunnes ne sitten lopulta alkavat mennä enemmän ja enemmän vajikselle (tosin silloinkin voi rauhasen toiminta ajoittain kiihtyä). Tiheää seurantaa kannattaa harrastaa jos oireet jatkuu, koskapa ei voi tietää milloin menet "oikeasti vajikselle" - se voi tapahtua lopulta nopeastikin (nimim. "kokemusta on"). Tämä odotteluvaihe on ihan hanurista, jos oireet on selvät, mutta arvot eivät vielä selvästi pielessä eikä lääkäri ole innostunut oireiden perusteella lääkitystä määräämään - itsellänikin meni yli 10 vuotta oireisena (ja arvotkin todellisuudessa vajikseen kallellaan) ennen kuin tulin tarpeeksi vajaaksi saadakseni lääkityksen. Onneksi viime vuosina subkliinisten vajisten hoitotilanne näyttää sentäs vähän parantuneen.

• Kiitos teille

Kiitos paljon, tiedät näistä paljon enemmän kuin lääkärini..

• Vajaa rouva

TSH on tuo S-Tyreotropiini ja T4V on tuo S-Tyroksiini, vapaa. Katso labratulosteesta mitkä ovat T4V:n viitearvot, ne kun vaihtelevat eri labroissa. Sinulla on autoimmuunipohjainen krooninen kilpirauhasen tulehdus. Vajaatoiminta tulossa ja ehkä jo on vähän. Mittauta vielä vasta-aineet TSHRab, koskapa sinulla on ollut liikatoimintaakin.

• ............

TSHRAb ei välttämättä tuo vars. lisävalaistusta, sillä sehän ei varsinaisesti kerro paljonko mahdollisista TSH-reseptorivasta-aineista on kilpirauhasta kiihdyttäviä, niitähän on myös tätä kautta kilpirauhasta lamaavia ja vielä sellaisiakin, jotka ei tee mitään tai niiden vaikutusta ei tunneta.

• kiitos teille
        ............ kirjoitti:

TSHRAb ei välttämättä tuo vars. lisävalaistusta, sillä sehän ei varsinaisesti kerro paljonko mahdollisista TSH-reseptorivasta-aineista on kilpirauhasta kiihdyttäviä, niitähän on myös tätä kautta kilpirauhasta lamaavia ja vielä sellaisiakin, jotka ei tee mitään tai niiden vaikutusta ei tunneta.

Täällä on tosi päteviä ihmisiä. Iso kiitos vastauksistanne. Tuo vasta-aine minua säikäytti kun oli niin paljon viitearvojen yläpuolella.

• ..................
        kiitos teille kirjoitti:

Täällä on tosi päteviä ihmisiä. Iso kiitos vastauksistanne. Tuo vasta-aine minua säikäytti kun oli niin paljon viitearvojen yläpuolella.

Elä siitä hirveästi hätäile, se on lähinnä indikaattori, että kilpirauhasen autoimmuuniprosessi on käynnissä, muuta harmia siitä ei välttämättä tuu kuin se heikentyvä kilpirauhasen toiminta - ja sille ei hirveästi voi mitään. Seleenilisällä voi saada hieman hillittyä, samoin gluteeniton ruokavalio voi ehkä rauhoittaa.

• .................. kirjoitti:

Elä siitä hirveästi hätäile, se on lähinnä indikaattori, että kilpirauhasen autoimmuuniprosessi on käynnissä, muuta harmia siitä ei välttämättä tuu kuin se heikentyvä kilpirauhasen toiminta - ja sille ei hirveästi voi mitään. Seleenilisällä voi saada hieman hillittyä, samoin gluteeniton ruokavalio voi ehkä rauhoittaa.

Voi ei.
        Menkää nyt sinne lääkikseen.
        TPO-vasta-aineet ovat vasta-aineita. Ne eivät kerro tulevaisuuttasi. Autoimmuunitaudit voivat parantua, pahentua tai pysyä ennallaan. Jos näitä vasta-aineita on, se kertoo , että on alttiutta saada kilpirauhasen vajaatoimintaa joskus myöhemmin. Se ei kerro sitä, että sen saa. On alttius. Ei muuta. Niitä ei tarvitse mittailla uudelleen ja uudelleen. Riittää, että katsoo ne varsinaiset kilpirauhashormonit joskus.
        Autoimmuuniprosessi voi aivan hyvin parantuakin. Kilpirauhasen kanssa riesana on se, että sitä voi joutua joskus vähän seurailemaan vuosien mittaan. Ei ole ihan on-off-tilanne. Tsempillä!

• ..........
        boxi kirjoitti:

Voi ei.
        Menkää nyt sinne lääkikseen.
        TPO-vasta-aineet ovat vasta-aineita. Ne eivät kerro tulevaisuuttasi. Autoimmuunitaudit voivat parantua, pahentua tai pysyä ennallaan. Jos näitä vasta-aineita on, se kertoo , että on alttiutta saada kilpirauhasen vajaatoimintaa joskus myöhemmin. Se ei kerro sitä, että sen saa. On alttius. Ei muuta. Niitä ei tarvitse mittailla uudelleen ja uudelleen. Riittää, että katsoo ne varsinaiset kilpirauhashormonit joskus.
        Autoimmuuniprosessi voi aivan hyvin parantuakin. Kilpirauhasen kanssa riesana on se, että sitä voi joutua joskus vähän seurailemaan vuosien mittaan. Ei ole ihan on-off-tilanne. Tsempillä!

Ai niin, en heti tajunnut että alkup. kysyjällä(kään) ei ole mitään vikaa kilpirauhasen toiminnassa. My bad.

• Vajaa rouva

Sinulla on muuten aamukortisoli liian matala, ihan alarajoilla. Onko sitä tarkoitus tutkia tarkemmin?

• Ei ole liian matala.

• boxi kirjoitti:

Ei ole liian matala.

Liian matala voi olla, jos on joku sairaustila, jossa tarvitsee kortisolin eritystä. Kannattaa kontrolloida, sillähän siitä pääsee.
        Kortisolin eritys on suurinta aamulla ja arvo on ihan hyvä, jos ei ole aamuarvo. Kortisoliarvossa on suuria vaihteluita. Samalta potilaalta otettuna arvo voi vaihdella suurestikin esim. stressin myötä. Vähän vaikea testi, jos ei ole ihan selkeästi matala.
        Dexametasonitesti testaa Cushingin syndromaa eli onko liikatoimintaa vai ei. Ei oikeastaan paras testi tähän.

• Kiitos teille
        boxi kirjoitti:

Liian matala voi olla, jos on joku sairaustila, jossa tarvitsee kortisolin eritystä. Kannattaa kontrolloida, sillähän siitä pääsee.
        Kortisolin eritys on suurinta aamulla ja arvo on ihan hyvä, jos ei ole aamuarvo. Kortisoliarvossa on suuria vaihteluita. Samalta potilaalta otettuna arvo voi vaihdella suurestikin esim. stressin myötä. Vähän vaikea testi, jos ei ole ihan selkeästi matala.
        Dexametasonitesti testaa Cushingin syndromaa eli onko liikatoimintaa vai ei. Ei oikeastaan paras testi tähän.

Kortisoli on mitattu 9.30 aamulla. Valaisevia vastauksia jälleen!

• Kiitos teille

Ihanaa, olette upeita ihmisiä kun jaksatte auttaa. Itse on näiden kanssa ihan pihalla ja lääkärinikin vain kehoitti rauhoittumaan ja tekemään vähemmän töitä.. Tuota kortisolia lääkärikin hieman ihmetteli, tulossa on Pt-Deksametasoni-koe, mutta en tiedä onko se tuohon asiaan, kun siinä kai tutkitaan liikatuotantoa, se vähän ihmetyttää miksi kun kortisoni on matalalla..

• Kake-87

Dexametasonitesti on mielestäni ihan turha. Jos olet itsemaksavana menossa tutkimuksiin ei kannata tuosta maksaa, vai mitä mieltä muut olette?

• Kiitos teille

Itse tutkimukset maksan. Nyt mennyt jo reilu 500.

• Kiitos teille

Mitä mieltä muut olette, kannattaako mennä tuohon testiin? Maksaa varmaan n. 100 euroa.

• Jos tuota kortisonia tutkitaan, ei kannata. Deksametasonitestissä illalla syödään kortisonia ja katsotaan väheneekö oma kortisolin tuotanto, kun sitä tavallaan tulee valmiina. Normaalisti vähenee.
        No, jos on Cushingin syndroma, jossa kortisolia pukkaa aina ja jatkuvasti ilman mitään aamun ja illan arvon vaihtelua, ja pukkaa mistään riippumatta ( eli on aivan liikaa sitä kortisolia), niin silloin vaikka mitä dexametasonia eli kortisonivalmistetta söisi, ei tapahdu mitään vähenemistä, vaan sitä kortisolia pukkaa vaan.

Eli tällä testillä tutkitaan onko korkean kortisoliarvon takana esim. stressi, jolloin se mataloituu deksametasonin syönnin jälkeen.
        Vai onko jossain joku kortisolia erittävä kikkare ( asim. Cushingin taudissa voisi olla) jolloin kortisolin eritys ei reagoi mihinkään ulkoa tuotuun kortisoniin.

Tämä ei siis tutki matalaa kortisolia. En minä sitä ottaisi. En tiedä. mihin kysymykseen se tässä tilanteessa vastaisi. Oletko varma, että ei ole joku muu testi kyseessä?
        Jos olet jonkun villin vitamiinilääkärin hoidossa, etsi joku klassisempi, osaavampi ja halvempi, olisi suoraviivainen vinkkini. Kallis endokrinologi/ sisätautilääkäri tulee halvaksi, kun ei juoksuta kaikenmaailman turhissa testeissä. Osa testeistä on välttämättömiä. osa ihan tarpeettomia. Esim. toistettu TPO-ab in rutiturha. Kerran ok, sitten ihan turha.
        Itse yksityisellä puolella hyödynnän potilaan lab. terveyskeskuksesta ja teen yhteistyötä hänen tk-lääkärinsä kanssa eli annan oman ehdotukseni potilaalle aina kirjallisena mukaan. Olen kallis ( vastaanoton kesto on tunti ja hinta 170 ilman kela) yksityisesti, niin haluan, että potilas saa pitkäaikaisen hyödyn siitä ja voi hyödyntää valtion palveluita myös.

• boxi kirjoitti:

Jos tuota kortisonia tutkitaan, ei kannata. Deksametasonitestissä illalla syödään kortisonia ja katsotaan väheneekö oma kortisolin tuotanto, kun sitä tavallaan tulee valmiina. Normaalisti vähenee.
        No, jos on Cushingin syndroma, jossa kortisolia pukkaa aina ja jatkuvasti ilman mitään aamun ja illan arvon vaihtelua, ja pukkaa mistään riippumatta ( eli on aivan liikaa sitä kortisolia), niin silloin vaikka mitä dexametasonia eli kortisonivalmistetta söisi, ei tapahdu mitään vähenemistä, vaan sitä kortisolia pukkaa vaan.

Eli tällä testillä tutkitaan onko korkean kortisoliarvon takana esim. stressi, jolloin se mataloituu deksametasonin syönnin jälkeen.
        Vai onko jossain joku kortisolia erittävä kikkare ( asim. Cushingin taudissa voisi olla) jolloin kortisolin eritys ei reagoi mihinkään ulkoa tuotuun kortisoniin.

Tämä ei siis tutki matalaa kortisolia. En minä sitä ottaisi. En tiedä. mihin kysymykseen se tässä tilanteessa vastaisi. Oletko varma, että ei ole joku muu testi kyseessä?
        Jos olet jonkun villin vitamiinilääkärin hoidossa, etsi joku klassisempi, osaavampi ja halvempi, olisi suoraviivainen vinkkini. Kallis endokrinologi/ sisätautilääkäri tulee halvaksi, kun ei juoksuta kaikenmaailman turhissa testeissä. Osa testeistä on välttämättömiä. osa ihan tarpeettomia. Esim. toistettu TPO-ab in rutiturha. Kerran ok, sitten ihan turha.
        Itse yksityisellä puolella hyödynnän potilaan lab. terveyskeskuksesta ja teen yhteistyötä hänen tk-lääkärinsä kanssa eli annan oman ehdotukseni potilaalle aina kirjallisena mukaan. Olen kallis ( vastaanoton kesto on tunti ja hinta 170 ilman kela) yksityisesti, niin haluan, että potilas saa pitkäaikaisen hyödyn siitä ja voi hyödyntää valtion palveluita myös.

Painovirhe: Pitää olla "jos tuota kortisoLia tutkitaan..."
        Kortisoli on oma hormoni. Kortisoni tulee purkista tai miten sitten annostellaakin, mutta on siis lääke.

• Pieni huomio vain

Vai on valelääkäri boxi taas ilmestynyt kuvioihin :) Boxihan paljastettiin diabetespalstalla valelääkäriksi ja sitten häipyi spämmäämästä. Nyt tullut takaisin :) Muistakaa lukijat että boxi esiintyy lääkärinä, mutta on jo aiemmin paljastettu valelääkäriksi. Muuten hupaisa tyyppi.

• Hejsan Mattila!
        Missään en ole paljastunut valelääkäriksi lähinnä siitä syydtä että en ole. Olen sis el suomalaisesta ylipistosta ja suostunut tapaamaan paperit mukanani kaikkia, jotka noin väittävät. Eipä ole kukaan väittäjä tullut tapaamaan esim Lääkäripäivien kahville. Kahdesti olen ilmoittanut valvonnalle yhteystietoni noin varmuuden vuoksi.
        Hupaisa voin olla, mutta erikoislääkäri olen. Hyvää kesää Mattila!

• Kiitos teille

Kiitos hyvistä neuvoista, kyseessä Mehiläisen yleislääkäri, jonka mielestä minun pitää vaan rauhoittua ja tehdä vähemmän töitä eikä juosta rahan perässä. (Olen vastuullisessa asemassa ison yrityksen johtajana)

Deksametasonitesti tuossa labralähetteessä lukee, sitä itsekin ihmettelin kun kortisoni on alakantissa, niin miksi sitä tutkitaan.

Kärsin jatkuvasta suolanhimosta, päänsärystä, väsymyksestä, painonnoususta, hikoilun ja kylmän vaihteluista, tuntuu, että olen tyhmempi kuin ennen.. Endogrinologia etsin, mutta kenellekään yksityiselle ei pk-seudulla saanut aikaa ennen syksyä. Täytyy ehkä vaihtaa lääkäriä silti johonkin toiseen yleislääkäriin.

• Alkuperäiselle kysyjälle:
        Noilla oireilla: jos käytät alkoholia, pistä korkki täysin kiinni. Ei ole moralismia tms. vaan ihan biologiaa. Ihan kuullostaa siltä, että alkoa menee liikaa (paino nousee, suolian himo kun virtsaa natriumia, väsymys, psyykkeen uupumus), vaikka sitä en ole edes kysynyt. Harkitse.

• boxi kirjoitti:

Alkuperäiselle kysyjälle:
        Noilla oireilla: jos käytät alkoholia, pistä korkki täysin kiinni. Ei ole moralismia tms. vaan ihan biologiaa. Ihan kuullostaa siltä, että alkoa menee liikaa (paino nousee, suolian himo kun virtsaa natriumia, väsymys, psyykkeen uupumus), vaikka sitä en ole edes kysynyt. Harkitse.

Ja seuraa sokeriarvoasi, ellei jo tehty! Tsempillä

• Kiitos teille

Sain uudet arvot, ne ovat nyt seuraavat:

S-Tyreotropiini 1.0 mU/l
      S-Tyroksiini, vapaa 15.4 pmol/l

Molemmat viitearvojen sisällä, tuo ensimmäinen aika lähellä ala-arvoa, miltä se teistä näyttää?

Kiitos taas jo etukäteen, ihana kun voi kysyä teiltä kokeneilta

• .........

TSH näyttää erinomaisen hyvältä (terveillä se yleensä onkin tuolla 1-2 kieppeillä), T4V:n tulkintaan tarvitaan labran käyttämät viiterajat (mutta varmasti tämä viitteissä on)

• Kiitos teille

Kiitos. Kilpirauhanen pitäisi olla sitten tällä kertaa kunnossa. Outoja oireita edelleen, vika jossain muualla tällä kertaa. Kilpirauhasen liikatoimintaa kun on ollut aiemmin, se oli tietysti eka epäilyksen aihe, että siinä jotain häikkää taas.

• liian alhainen

Kortisoniarvoja kannattaa seurata!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66