Romu tilausajo kalusto luokkaretkillä.

Halpa ja turvallinen

Kyselkäähän vanhemmat vähän, että minkälaisella kyydillä se meidän Onni lähtee sinne luokkaretkelle tai muulle kerhomatkalle? Tällä viikolla tuli taas nähtyä kalustoa missä oli ikkunakin korvattu vanerin palalla. Ei varmaan muu tekniikkakaan ollut aivan parhaassa iskussa.

75

5945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veteraanikuskina?

      myllykylän liikenne?

    • ajeltu on

      Nuo luokkaretki systeemeihin kun otetaan se halvin mahdollinen bussi niin eihän niillä ole kuin pakolliset vakuutukset eli jos siellä sattuu jotain niin omasta pussista maksetaan.

      • miem

        ne pakolliset vakuutukset korvaa aina asiakkaan loukkaantumiset


    • Todellisuudentaju !

      Opettajana jouduin toteamaan, että oppilaat
      ja heidän vanhempansa eivät ollenkaan tajua,
      että linja-autofirmoja on monenlaisia. Eräs
      kuudesluokkalainen Turun seudulla jopa
      tuumasi: " MITÄ VÄLII sil on mist firmast
      auto tilattan ? "
      Siis täytyy todeta, että oppilailla ja myös
      monien oppilaiden vanhemmilla ei ole
      mitään TODELLISUUDENTAJUA.

      • logist

        Todellisuudentaju !

        Yleensä vanhemmat tajuaa paremmin kuin oppilaitosten opettajat tai rehtori!
        He kun eivät ole eläessään tehneet oikeaa työtä, kulkeneet vain ikänsä kodin ja koulun väliä oppilaan tai ns. "opettajan roolissa" :) :) Poikkeuksia on molemmissa.

        Romukuljetuksia tiltaan, niin kauan kunnes sattuu suuri vanhinko.
        Eivätkä koulut tahallaan tilaa laaduttomia lainvastaisia kuljetuksia.
        Jotkut laatukriteerit tulisi viranomaisten tai kuntaliiton taholta koululla olla.
        Mutta tässä ajassa. Halvin ei ola paras eikä turvallisin

        Tuurillaan ne laivatkin seilaa:


    • IssoOssi

      Myllikällä on parhaat dösät. Siis hinta laatusuhde on kohdillaan.

      • bussikuski11111111111

        Ja kuulema tosi huonossa kunnossa olevat bussit


      • vuodetvierii
        bussikuski11111111111 kirjoitti:

        Ja kuulema tosi huonossa kunnossa olevat bussit

        Kuulemiset on pahasti pielessä, vastailet vuoden vanhoihin viesteihin.


    • reggu1

      Eikä ainoastaan auton kunto, varustuksena tulee olla myös Alkolukko.

    • Bus driver Fuck You

      Alkolukko estää bussin käynnistymisen, jos on vielä vanhoja höyryjä hengityksessä. Alkolukot ovat täysin turhia kapistuksia, koska ne hidastavat aamun lähtöjä. Kun vain on alle sen 0,5 promillea, niin kaikki on oikein ja laillista. Vittuun tollaset perhanan käynnistyksen hidastajat.

      • Älä höpötä

        1. Jos yli 0,2 prom. Niin testeri ei anna edes puhaltaa heti uudestaan vaan laskee noin ajan mikä alkoholin palamiseen kuluu. 2. Hidastaa aamun lähtöä alle minuutin vaikka olisi kovempikin pakkanen.


      • Auto-Antero

        Jos olisit oikeasti kuljettaja niin tietäisit miten auto laitetaan käyntiin puhaltamatta.

        Tällaiset provoilijat on hanurista.


    • harmaa tulevaisuus

      Kannattaa tosiaankin tarkastaa, millä oma lapsi on lähdössä retkelle. Täällä Tampereella liikkuu virallisten bussien lisäksi urheiluseurojen loppuunajettuja romuja tilausajoissa. Jokin aika sitten oman lapseni luokka oli lähdössä leirikoulumatkalle tällaisella pimeällä autolla, oli kuulemma halvin tarjous. Keskustelimme muiden vanhempien ja opettajan kanssa asiasta. He eivät ymmärtäneet, että kyseinen ajo tarvitsee liikenneluvan. Myös kuljettajan palkka olisi maksettu luokan rahoista pimeästi. Järkipuhe kuitenkin auttoi tässä tapauksessa, emmekä tukeneet harmaata taloutta vaan otimme bussin hyvämaineisesta yhtiöstä hieman kalliimpaan hintaan. Miksi tähän toimintaan eivät viranomaiset puutu? Miksi ylipäätään urheiluseurat tarjoavat romujaan tällaisiin ajoihin? Varmasti he tietävät, että toiminta ei ole laillista.

      • sivu bisnestä

        No miksei tarjoaisi jos se on hyvää bisnestä ja joku ostaa?


      • Karju Heinolasta
        sivu bisnestä kirjoitti:

        No miksei tarjoaisi jos se on hyvää bisnestä ja joku ostaa?

        Eikä siinäkään vielä kaikki. Noi eläkeläis vaarit joilta pitäis kortin lisäksi ottaa munatkin pois kun eivät ne niillä mitään tee kotikäytössä , eivät varmastikaan ainakaan liikenneturvallisuutta edistä nitropurkki taskussa ja viagrapurkki toisessa.
        Ei varmasti kukaan valveutunut vanhempi päästäisi lastansa eläkeukon kyytiin.
        Työelämässä jo vuosikymmeniä koeteltu pumppu kun pettää kesken matkanteon , niin minkähänlaisen rekan keulaan törmäys mahdollinen ?


      • pekkapauli

        Kyseisistä yrittäjistä on tehty useita tutkintapyyntöjä poliisille ja verottajalle, aina tuloksetta. Palveluita käyttää ainakin kolme työmiehen asialla olevaa ammattiosastoakin. Toimintaa pyöritetään näennäisesti urheiluseuran nimissä. Kun katsotte seuran vastuuhenkilöiden nimiä, sieltä löytyy kaksi Pirkanmaan poliisilaitoksen päällystöön kuuluvaa poliisimiestä, selittäisikö se asiaa?


      • KyröskoskenPärske
        pekkapauli kirjoitti:

        Kyseisistä yrittäjistä on tehty useita tutkintapyyntöjä poliisille ja verottajalle, aina tuloksetta. Palveluita käyttää ainakin kolme työmiehen asialla olevaa ammattiosastoakin. Toimintaa pyöritetään näennäisesti urheiluseuran nimissä. Kun katsotte seuran vastuuhenkilöiden nimiä, sieltä löytyy kaksi Pirkanmaan poliisilaitoksen päällystöön kuuluvaa poliisimiestä, selittäisikö se asiaa?

        Ei voi olla näin, poliisi tekee virkavirheen jos ei tutki asiaa. Pelkkää panettelua koko juttu.


      • TIETÄVÄ opettaja

        Tiedoksi, että oppilaat ja heidän vanhempansa
        ovat useinkin kiinnostuneita vain tilausajon hinnasta,
        mutta EIVÄT HE TIEDÄ LINJA-AUTOISTA YHTÄÄN
        MITÄÄN. Ja myös suurin osa opettajista on yhtä
        tietämätöntä porukkaa. Olen kyllä yrittänyt kertoa,
        että on HYVÄMAINEISIA linja-autoyrityksiä, ja
        myös HUONOMAINEISIA linja-autoyrityksiä.
        Onneksi olen pelastanut joidenkin luokkien
        retken kieltämällä romufirmojen käytön, ja
        tilannut linja-auton KUNNOLLISESTA firmasta.


      • Remede
        KyröskoskenPärske kirjoitti:

        Ei voi olla näin, poliisi tekee virkavirheen jos ei tutki asiaa. Pelkkää panettelua koko juttu.

        Kuulehan, minä olen itse tehnyt yhden tutkintapyynnön. Kokeilehan itse; käy tekemässä tutkintäpyyntö ja odottele... huomaat, ettei asia etene mihinkään...


      • Prujuu

        Ei olis paha jos pyydettäis näyttämään liikennelupa, auton rekisteriote ja kuljettajan ammattipätevyystodistus tarjouksen yhteydessä.


      • gunnarin kaima
        KyröskoskenPärske kirjoitti:

        Ei voi olla näin, poliisi tekee virkavirheen jos ei tutki asiaa. Pelkkää panettelua koko juttu.

        Enpä usko, että on panettelua. Samansuuntaisia kertomuksia on kuulunut hyvinkin useita. Asiasta on nyt tiedotettu aina ministeriöön ja verohallitukseen asti, joten eiköhän rikollinen toiminta vähitellen saada aisoihin. Ongelmana tuntuu olevan viranomaisten tieto-taito näissä liikennelupa-asioissa, tai sitten pelkkä välinpitämättömyys.


      • eero-aaroni
        KyröskoskenPärske kirjoitti:

        Ei voi olla näin, poliisi tekee virkavirheen jos ei tutki asiaa. Pelkkää panettelua koko juttu.

        Jos tosiaankin on niin, että poliisi ei ota tutkittavaksi selvääkin selvempää rikosta, on otettava yhteys tämän poliisin esimieheen. Jos sekään ei tehoa, sitten vaikka poliisihallitukseen. Kyllä poliisillekin pomo löytyy, ei ne kaikki voi olla rikoksia läpi sormien katsovaa porukkaa,vaikka viimeaikaiset tapahtumat sen kuvan antavatkin. Selvää on myös se, että jos tämä juttu vähääkään pitää paikkaansa, poliisi on syyllistynyt tahalliseen virkavirheeseen. Se onkin sitten poliisin kohdalla jo vakavampi asia.


      • Polliiisi
        eero-aaroni kirjoitti:

        Jos tosiaankin on niin, että poliisi ei ota tutkittavaksi selvääkin selvempää rikosta, on otettava yhteys tämän poliisin esimieheen. Jos sekään ei tehoa, sitten vaikka poliisihallitukseen. Kyllä poliisillekin pomo löytyy, ei ne kaikki voi olla rikoksia läpi sormien katsovaa porukkaa,vaikka viimeaikaiset tapahtumat sen kuvan antavatkin. Selvää on myös se, että jos tämä juttu vähääkään pitää paikkaansa, poliisi on syyllistynyt tahalliseen virkavirheeseen. Se onkin sitten poliisin kohdalla jo vakavampi asia.

        Ei poliisi poliisia noki. Poislukien tapaus Aarnio. Kyllä olette tyhmiä jos ette tuota asiaa ymmärrä


      • Anonyymi
        sivu bisnestä kirjoitti:

        No miksei tarjoaisi jos se on hyvää bisnestä ja joku ostaa?

        On erittäin vaikeaa saada luvatonta liikennettä loppumaan varsinkin jos kuljettaja on henkilö joka on tavallaan poliisin ja syyttäjä viraston suojeluksessa .kesti noin 5 vuotta ennen kuin saimme asian käsittelyyn kun poliisi ei lpoliisi ja syyttäjä viraston eivät suostuneet ottamaan asiaa käsittelyyn heidän mielestään ei ollut tapahtunut mitään väärää.vaikka Liikenne lupia ei ollut tapaus ajoi kuitenkin 10 vuotta tilausajoja ja järjesti omia matkoja.hän oli herastuomari jo eläkeläinen.vihdoin kun åpyysimme apua valtakunnansyyttäjä Alko asia edetä kun ei enää voinut poliisi ja syyttäjä muuta tehdä kuin tutkia asia.se menikin hyvin käräjäoikeuden oikeudessa syytteen tuli .mutta valitus Vaasaan muutti tilanteen .tutut tuomarit hoitivat valituksen herastuomari ole ja taas olimme lähtö pisteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On erittäin vaikeaa saada luvatonta liikennettä loppumaan varsinkin jos kuljettaja on henkilö joka on tavallaan poliisin ja syyttäjä viraston suojeluksessa .kesti noin 5 vuotta ennen kuin saimme asian käsittelyyn kun poliisi ei lpoliisi ja syyttäjä viraston eivät suostuneet ottamaan asiaa käsittelyyn heidän mielestään ei ollut tapahtunut mitään väärää.vaikka Liikenne lupia ei ollut tapaus ajoi kuitenkin 10 vuotta tilausajoja ja järjesti omia matkoja.hän oli herastuomari jo eläkeläinen.vihdoin kun åpyysimme apua valtakunnansyyttäjä Alko asia edetä kun ei enää voinut poliisi ja syyttäjä muuta tehdä kuin tutkia asia.se menikin hyvin käräjäoikeuden oikeudessa syytteen tuli .mutta valitus Vaasaan muutti tilanteen .tutut tuomarit hoitivat valituksen herastuomari ole ja taas olimme lähtö pisteessä.

        Jos toiminta edelleen jatkuu, ota yhteyttä verottajaan. Poliisin apua on turha odottaa. Heidän ammattitaito ei riitä tällaisen tutkimiseen eivätkä haluakaan tutkia, jos epäilty on joku tuttu. Yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä poliisihallitukseen, jos paikallinen poliisi ei asiaan puutu. Tällä tavoin saatiin täällä eteläisessä Suomessa erään urheiluseuran laiton liikennöinti loppumaan.


    • janna k
      • mestarit ratissa

        eihän tuo kalusto kovin pahalta näytä.


      • Centturi

        Kyllä tämä "sarka"on värikästä. keskustelua!
        Heti liikennelupien vapauduttua, n. 20 vuotta sitten tällä olen elänyt, sitä ennen harrastellut.
        Vuosia on, muttei nitro- tai viagrapurkki taskussa.
        Raha ratkaisee asiassa kuin asiassa, ikävä kyllä.
        Esimerkki, Korsolaisen koululaitoksen oppilaita oli menossa talvella leirikouluun Muonioon.
        Ei voinut yhdellä kuljettajalla, joten koulun opettaja hintaa tingatessa ehdotti. Oulussa olisi joku
        tuttu bussikortin omaava tuttu valmis ajamaan siitä eteenpäin.
        Täysin tuntematon henkilö, milloin yleensä bussia ajanut, ehkä paikkuria, Hyppäisi ensi kerran
        bussiimme (nekin ovat yksilöitä, vaikka rekisterissä bussi), talvikeli ja sata vauhtia! Tyhmempikin ymmärtää, ei kauhean turvallista, mutta ehkä halpaa? Emme tehneet kauppoja!


    • Haistakaa vittu!

      Mitä niistä busseista pitää oikein tietää?? Vittuako sillä on väliä vaikka bussi on romu ja kuski ottaa palkan käteisellä. Mitä sitten? Ei niille perkeleen kakaroille mitään satu, vaikka olisivat kuinka romun bussin kyydissä. Lapsia voi aina tehdä lisää, jos tulee vajausta. Kirkuvat kakarat ovat ihania! Lisää vain lapsia maailmaan.

      • Poistumaa

        Täysin samaa mieltä. Luonnollista poistumaa


    • talkoo-taavetti

      Nyyh nyyh.
      Busseissa on aina liikennevakuutus joka korvaa kaiken matkustajille ja matkatavaroille sattuvan täysimääräisesti.
      Ei tartte raottaa omaa pussiaan.

      Eli halvinta vaan kehiin. Eikä kiinnosta paskan vertaa jos kuski sattuisikin olemaan eläkeläinen. Onpa ainakin riittävä kokemus alasta.

      • Keikkapete

        Ei mun bussissa mitään vakuutuksia ole. Miksi niitä pitäisi maksaa kun keikkataksat on jo muutenkin poljettu alas. Säästän vakuutuksissa ja naftat käyn öiseen aikaan pöllimässä muilta liikennöitsijöiltä. Asensin juuri lisäsäiliöt bussiin, nyt on reilu 1500 litraa tilavuus niin köröttelee jonkin aikaa koululaisia ja eläkeläisiä retkilleen.
        Ei noi luokkaretkeläiset ja eläkeporukat mitään kysele, kun vaan on siistihkö auto ja kohtelias kuljettaja.


    • ***Parta**Jugi***

      Ne romuimmatkin bussit on katsastettuja ja täysin laillisia siis. Kuljettajalla on ajolupa kunnossa. Kun poliisi pysäyttää romun bussin, niin hän toteaa kaiken olevan kunnossa ja toivottaa hyvää matkaa. Mikä siis kaivaa, kun puhutaan romu busseista. Se on suomalainen kateus, ei mikään muu kuin kateus. Bussi firma, jolla on hienoja ja kalliita busseja, ei saakaan tarpeeksi ajoja, kun romu bussi firma vie keikat. Kukaan ei ole vaarassa, kun romu bussi kuljettaa matkustajia. Ei tule Iltasanomiin uutisia, että romubussille sattui paha onnettomuus.

      • ei niin yksinkertais

        Ongelmana asiassa on se, että vaikka bussi on katsastettu ja laillisessa kunnossa muutenkin, puuttuva liikennelupa tekee toiminnasta laitonta. Kaikki opettajat ja lasten vanhemmat eivät ymmärrä, että bussiliikenteen harjoittamiseen tarvitaan liikennelupa. Laitonta on myös kuljettajan palkanmaksu, joka näissä tapauksissa tapahtuu poikkeuksetta suoraan käteen ilman kuittia. Laitonta on myös se, että näistä ajoista jää alv tilittämättä valtiolle. Viime aikoina on paljon puhuttu harmaasta taloudesta, joten ihme on jos viranomaisia ei asia kiinnosta!


      • arvonlisävero-taavet
        ei niin yksinkertais kirjoitti:

        Ongelmana asiassa on se, että vaikka bussi on katsastettu ja laillisessa kunnossa muutenkin, puuttuva liikennelupa tekee toiminnasta laitonta. Kaikki opettajat ja lasten vanhemmat eivät ymmärrä, että bussiliikenteen harjoittamiseen tarvitaan liikennelupa. Laitonta on myös kuljettajan palkanmaksu, joka näissä tapauksissa tapahtuu poikkeuksetta suoraan käteen ilman kuittia. Laitonta on myös se, että näistä ajoista jää alv tilittämättä valtiolle. Viime aikoina on paljon puhuttu harmaasta taloudesta, joten ihme on jos viranomaisia ei asia kiinnosta!

        Nyyh, nyyh.
        200€ ajo. Siitä alvi 10% on vajaa kaksikymppiä. Ei valtio tee sellaisella pikkurahalla yhtään mitään. Eli aivan turha tilittää mitään alveja näistä, kun valtion velkaa mitataan sadoissa miljardeissa.


      • Herätys parta

        Kyllähän se vaan on niin ,että uudempi kalusto ja parempi kunto. Todennäköisesti vero, palkka ym. Asiat hoidetaan kuten kuuluu. Varmaan poikkeuksiakin on.


      • miem
        ei niin yksinkertais kirjoitti:

        Ongelmana asiassa on se, että vaikka bussi on katsastettu ja laillisessa kunnossa muutenkin, puuttuva liikennelupa tekee toiminnasta laitonta. Kaikki opettajat ja lasten vanhemmat eivät ymmärrä, että bussiliikenteen harjoittamiseen tarvitaan liikennelupa. Laitonta on myös kuljettajan palkanmaksu, joka näissä tapauksissa tapahtuu poikkeuksetta suoraan käteen ilman kuittia. Laitonta on myös se, että näistä ajoista jää alv tilittämättä valtiolle. Viime aikoina on paljon puhuttu harmaasta taloudesta, joten ihme on jos viranomaisia ei asia kiinnosta!

        no nythä kerroit ettei ongelma olekkaan bussi vaan bussin omistaja joka tekee harmaata taloutta jolla asiat ei ole kunnossa


    • Bambinos MC (taavet)

      Ongelma ongelma ongelma. Ymmärtäkö että ongelma on vain sinulla. Älä puutu asioihin jotka ei sinulle kuulu. Palkka pimeänä, mitä sitten. Liikennelupa? Mitä sillä tekee jos dösä vain liikkuu! Lasten vanhemmat; PYH!

      • bussikuskiiiiiii

        lasten henget myös byh,mitä niistä välittää


    • Pöndis

      Pirkanmaalainen yrittäjä sai alkuvuodesta tuomion luvattomasta joukkoliikenteen harjoittamisesta. Oli vuosia liikennöinyt keskimäärin 9-10 autolla ja lupia oli viiteen autoon. Lupamäärän ylityst todettiin samanaikasella ratsialla. Seuraus: muutama satanen sakkoa ja rikoshyötynä valtiolle 500 euroa. Kuitenkin toiminta siis jatkunut vuosia, mutta rikoshyötynä tuomittiin sen yhden ainoa päivän mukainen hyöty.

      Yrityksessa toteutettiin verottajan tarkastustoimia viimeisen vuoden aikana, samaten harmaan talouden tutkintatoimenpiteitä. Kymmeniä kuskeja haastateltiin todistajan asemassa (vaikka olivat itse saaneet pimeätä palkkaa, eikös olisi ollut peruste kuulla rikoksesta epäiltynä). Kaikki puhuivat lähes sanasta sanaan saman asian. Poliisi totesiu, että kuljettajia on neuvottu puhumaan samoin. Mutta koska kulejttajien aseman oli nimen omaan todistaja, ei heihinkään voinut kohdistaa ankarampia toimia.

      Koko vuoden kestänyt talousrikostutkinta kuihtui kokoon ja se lopetettiin ja liikennöitsijä pääsi kuin koira veräjästä... Niin ja samalla liikennöitsijällä on aiempoi veropetostuomio 2000 -luvun alusta...

      • abc2

        Nimenomaan todistajien pitää pysyä toduudessa, rikoksesta epäillyt saavat puhua mitä sattuu. Viranomaisille valehtelusta todistajana voi aloittaa oman tutkinnan.


      • äöyzx

        Tämäkin esimerkki osoittaa, että lakia ei kannata edes yrittää noudattaa ja röyhkeydellä pärjää. Tuomio on lähinnä kosmeettinen, tuskin muuttaa yrittäjän toimintatapoja. Onko tämä yritys oikea virallinen linja-autoyhtiö, autovuokraamo vai hämärä urheiluseura? Olisiko tuomio samanlainen, jos elinkeinonharjoittaja harjoittaisi esim. ravintolatoimintaa ilman lupia? Uskoisin, että hyvin nopeasti olisi paikalla verottaja, poliisi, alkoholitarkastaja, avin virkamies, terveystarkastaja ym.. Miksi linja-autoilu on elinkeino, jossa luvanvaraisuus on lähinnä huono vitsi? Millä viranomaisella on asiassa valvontavastuu?


    • Pöndis

      Niin, Tampere-Helsinki eräällä firmalla, 6 tuntia perillä, tilausajon hinta 400 euroa...

      Lasketaampas hieman:

      ALV 10% 36,36 e
      kuljettajan palkka sivukuluineen (n. 11 h) 193,90 e
      Polttoaineet (sopimushinnoin) 170,00 e
      ========================================
      YHTEENSÄ 400,26 e

      Auton ylläpitäminen ja vakuutuksetkin maksaa.... samaten katetta pitäisi myös saada.
      JOS yrittäjä maksaa KAIKKI lakisääteiset velvoitteensa kuten pitää, on sula mahdottomuus ajaa Tampereelta Helsinkiin päivän keikkaa 400 eurolla...

      • Laske uudelleen

        Kuski saa palkkaa ajoajalta ja odotusajalta jonkun könttäkorvauksen, ei kuitenkaan täyttä palkkaa...
        Päivärahat päälle.


      • älä tingi palkasta
        Laske uudelleen kirjoitti:

        Kuski saa palkkaa ajoajalta ja odotusajalta jonkun könttäkorvauksen, ei kuitenkaan täyttä palkkaa...
        Päivärahat päälle.

        Odotusajalta tulee ihan normaali tuntipalkka. Siis jos tes mukaan maksetaan ja niinhän tunnolliset yritykset maksavat.


      • Taavetin perijät

        tampesteri - hiki n. 2h sivu x 2 = 4h 6h = 10 h - 1h palkatonta taukoa = 9h kuskille tes palkkaa, eli 400,26 - 35,25= 365,01eur ja loppuhan on sitä liikevoittoa vaiko eikö?


    • jeboubou

      Noita 20-30 vuotta vanhoja romuja vaan näkee ajossa. ja halvin eläkeläinen sit ratissa.

      Kuljetusala on vaan siitä mätä että vaikka vehkeet maksaa puoli miljoonaa niin silti niitä pitäs liikuttaa melkeen ilmaiseksi.

      mut sit sama tuntihinta maksetaan mielellään timpurille millä on hiace ja saha. tai putkimiehelle siitä hiacesta ja putkipihdeistä. mutta puolenmiljoonan kalusto pitäs saada aina halvalla.

    • Ei saa pyytää

      Voiko vanhemmat kovin paljon kysellä, kun kotoa ei saa enää rahaa luokkaretkiin kerätä, eli koulu maksaa tai jollain rahankerjuukampanjalla ja sitten saa mitä saa...

      • Salmisen Pena

        Me kerättiin koulussa käpyjä ja pästiin retkelle Helsinkiin. Silloin jo päätin ajan bussia sinistä ettei kenenkään tartte inistä. Nyt saizulla.


      • Ei ole silmiä takana
        Salmisen Pena kirjoitti:

        Me kerättiin koulussa käpyjä ja pästiin retkelle Helsinkiin. Silloin jo päätin ajan bussia sinistä ettei kenenkään tartte inistä. Nyt saizulla.

        Pitäisi olla penkit titaanista tehty kun nuoriso hajottaa autoa. Kuskin pitäisi kuulemma valvoa?
        Mites se ajaminen ja turvallisuus?


    • harmaa_tulevaisuus

      Täällä Tampereen seudulta kuuluu kummia. Luokkaretkikauden alkaessa eräät urheiluseurat ovat jopa tarjonneet koululuokille romujaan retkiautoiksi. Käsittääkseni tämä on täysin laitonta, vai olenko oikeassa? Toiminta on myös moraalitonta, kuljettajina on henkilöitä, jotka ovat jättäneet työelämän vuosia sitten. Selvää on myöskin se, ettei ko. toiminnasta kirjoiteta kuittia eikä minkäänlaisia veroja eikä sotumaksuja hoideta. Harmaata taloutta siis tyypillisimmillään. Nyt kannattaakin opettajien, vanhempien ja oppilasyhdistysten puuhaihmisten olla tarkkana, ettei tulisi tukeneeksi hämäräbisnestä. Kannattaa vaikka tilausta tehdessä selvittää liikenneluvan voimassaolo.

      • pimeätäajelua

        samalla tavalla bussi kulkee ei se tiedä onko siinä liikennelupaa vai ei. kuljettajalla d kortti löytyy ja bussi katsastettuna niin ei siinä muuta tarvita. ja pimeänä voi tietysti maksaa eihän siinä ole mitään ongelmaa. polttoaineet voi maksaa tilaaja suoraan käy mittarilta bussin tankkaamassa ajon lopuksi ja ylimääräistä sen verran että bussin muut kulut peittyy.

        ja sitten kuljettajalle maksaa käteisellä ajamisen. ei siinä ole sen kummempaa ongelmaa.


      • Liikennevakuutus

        Linja-auton voi vuokrata ilman kuljettajaa. Luokkatoimikunnassa voi olla oma ammattikuljettaja esim. oppilaan isä tai äiti ehkäpä ukki tai mummo, perhetuttukin myös luokanopettajiakin olen tavannut ajo tehtävissä. Autossa ei tällöin tarvita alkolukko varustusta, koska kunta ei ole tilaaja eikä maksaja kyseiseen ajoon. Liikennelupaa ei tarvita ajoneuvoa vuokrattaessa ilman kuljettajaa.


      • Paikkurikuski

        Nykyisen lainsäädännön mukaan myös vuokraaminen vaatii liikenneluvan, jos vuokraaminen on ns. vastikkeellista. Ilman lupaa linja-autoa voi käyttää vain yksityisesti, eli esim. perheensä kuljettamiseen tai matkailuautona. Kyllä se taitaa niin olla, että vaikka oppilaan isä tai äiti on kuskina, pitää lupa autosta löytyä. Korjatkaa jos olen väärässä.


      • Liikennevakuutus
        Paikkurikuski kirjoitti:

        Nykyisen lainsäädännön mukaan myös vuokraaminen vaatii liikenneluvan, jos vuokraaminen on ns. vastikkeellista. Ilman lupaa linja-autoa voi käyttää vain yksityisesti, eli esim. perheensä kuljettamiseen tai matkailuautona. Kyllä se taitaa niin olla, että vaikka oppilaan isä tai äiti on kuskina, pitää lupa autosta löytyä. Korjatkaa jos olen väärässä.

        Joukkoliikennelupa on yritys kohtainen, eli jos liikenöitsiä vuokraa Vehosta auton rikkoutuneen oman auton tilalle on yrityksen joukkoliikennelupa oltava vuokratussa autossa ajossa mukana.
        Jos taas luokkatoimikunta, urheiluseura, uskonnollinen järjestö tai hääpari vuokraa linja-auton ilman kuljettajaa omaan käyttöönsä kuljettajana toimiessa heidän oma kuljettaja ei ajossa tarvitse olla mukana joukkoliikennelupaa.


      • joutenoleva

        Jos oppilaan isä tai äiti vuokraa linja-auton ja kuljettaa oppilaita ottaen kuljetuksesta maksun on kyseessä joukkoliikenneluvan vaativa toiminta. Jos kuljetuksesta ei ole maksettu toteennäytettyä vastiketta, on kyseessä ajoneuvon vuokraus ilman kuljettajaa.
        Talkootyötä sitä se on ympäristön siivoustyökin keväisin, oppilaitten ja asukkaitten toimesta ilman vastinetta, vaikka on työnpuutteessa jouten olevia.


    • ala-asteen_reksi

      Mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään kenen auto on tai kuka ajaa. Aivan sama kun vaan halvimmalla saa. Aina ollaan päästy perille ja takaisin ja ei maksa paljoa. Kuitilla tai ilman.

      • esmerkki

        Sinäjän oletkin sitten oikein esimerkillinen ala-asteen reksi. Pimeällä työllä turvataan koulusi lapsille oikein valoisa tulevaisuus Suomessa.


      • jotoimeton
        esmerkki kirjoitti:

        Sinäjän oletkin sitten oikein esimerkillinen ala-asteen reksi. Pimeällä työllä turvataan koulusi lapsille oikein valoisa tulevaisuus Suomessa.

        "Reksi" kasvattaa yrityshenkisiä kansalaisia tulevaisuuteen joita tarvitaan, "esimerkki" ehkä ansiosidonnaisesta päivärahasta ja toimeentulotuista haaveilevia toimettomia.


      • ala-asteen_reksi

        Vain raha ratkaisee. Ei kiinnosta pätkääkään maksaa tuplahintaa ajosta vain elättääkseen AKT:n ay-syöpäläisiä. Onneksi on aina ollut ahkeria eläkeläisiä tai muita talkoolaisia ratin taakse. Vuokrabussit esim urheiluseuroilta olleet aina ihan hyviä ja luotettavia. Bussi kuin bussi.


    • ngidnik

      Halvalla kun ei hyvää saa :)

      • puolethalvempi

        Helsinki Tampere Särkänniemi päivän retki klo 8.00 - 20.00 Autossa WC, ilmastointi, videot ym.
        Tilaus linja-auton hinta 780,00 - 1200,00
        Päivän linja-auton vuokra ilman kuljettajaa hinta 170,00 - 400,00 ja polttoaine 150,00


      • paikkurikuski

        Varmasti hinnoissa on merkittävä ero, mutta kannattaa selvittää vuokraavan yrityksen taustat. Jos ei ole ammattimaista liikennöintiä harjoittava yritys, todennäköisesti jäävät verot ja muut velvoitteet maksamatta. Toinen asia on sitten vakuutukset. Jos autossa on vain yksityiskäyttöisen bussin vakuutukset, saattaa tulla ikäviä yllätyksiä jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan..


    • 11010388

      Varmaan sen takia on vähän huonommat autot (jos on) koska lapsilla on yleensä tapana sotkea tai hajottaa penkkejä.

      • ami893

        eiköhän se auto ole ihan sellainen kuin on maksettu ja autot on vähän tai vähän enemmän huonoja kun otetaan kaikista halvin pimeä auto.


      • B_to_B

        Kyllä virallisen liikennöitsijän autokin voi olla vanha, mutta yleensä teknisesti kunnossa. Tällöin myös verot ja muut velvoitteet tulee hoidetuksi eikä opeteta koululaisia pienestä pitäen tukeman harmaata taloutta.


    • qwedqqqqq

      Heh, varsinkin näissä koululaiskyydeissä näyttää olevan aika vanhaa rotteloa ajossa. Mutta ne on niitä sopimuksia, kouluretkikyydinhän voi luokka itse valita millainen bussi tulee, hinnat menee myös vähän senkin mukaan myös.

      • Kuskivaan

        Tiesitkös, että se vanha rottelo vie enemmän ainetta? :) Eiköhän poliisi kiinnostu noista sun kommenteista


    • halvinkoparas

      Niin kauan kun sitä hintaa vaan halutaan alas ei tilanne parane. Pyytää nähtäville vaikka liikenneluvan ja verovelkatodistuksen tai kattoo itse netistä. www.ytj.fi löytyy tiedot yrityksestä ja https://vallu.ahtp.fi/kansalaislupahaku.aspx tuolta voi tarkistaa liikenneluvan. tuosta alkuun ja joku tilausajot net onkin sitten hieno paikka. Sieltä löytyy esim taxilady oy ja facebookista myös tarjoamassa palvelujaan hienoin kuvin ja sanakääntein, no, ytj kun katsoo niin verovelkaa löytyy ja kas, eipä löydy liikennelupia. Tuskin ainoa tuossa palvelussa.

    • öllölä

      Miten maallikko jolla ei ole kokemusta raskaasta kalustosta pystyy määrittelemään mikä on "romu"? Autohan voi olla vanha ja kenties hieman nuhjuinen ulospäin, mutta silti teknisesti täysin kunnossa ja turvallinen?

    • no suomessa otetaan se halvin bussi ja sydänsairas eläkläinen ajamaan koska kukaan ei halua maksaa laadusta ja turvallisuudesta... ...samajuttu kautta yhteiskunnan alasta riippumatta rakentamisessa on se virolainen yritys tekemässä julkisivu saneraukset ja vie rahat viroon ja maksaa verot viroon... ...te yhteiskunnan palkolliset jotka teete päätöksiä te olette niitä jotka näivettää tämän maan ei duunarit ei yrittäjät

      • loppu_vilpille

        Näinä päivinä alkaa olla luokkaretkikausi vilkkaimmillaan. Laitetaan me alalla rehellistä työtä tekevät filunki-huijarit kuriin. Sen ei pitäisi olla kovin vaikeaa. Aina kun jossakin kohteessa näkyy urheiluseuran bussi koululaisia kuskaamassa, otetaan kuva ja tiedot tapauksesta. Kaikilla on nykyään älypuhelimet, joilla voi todistaa tapahtuman. Opettajalta voi vielä kysyä, tietääkö hän olevansa luvattoman ja harmaan bussin kyydissä vai onko joku vanhemmista hoitanut asian. Sitten vaan ilmoitus poliisille kuvien ja muiden tietojen kera. Saattaa matka keskeytyä nopeastikin. Muutama kun kärvähtää, sana leviää opettajien keskuudessa nopeasti ja oppivat ottamaan asioista selvää ennen kuin nousevat hämäräbussien kyytiin.


      • loppu_vilpille kirjoitti:

        Näinä päivinä alkaa olla luokkaretkikausi vilkkaimmillaan. Laitetaan me alalla rehellistä työtä tekevät filunki-huijarit kuriin. Sen ei pitäisi olla kovin vaikeaa. Aina kun jossakin kohteessa näkyy urheiluseuran bussi koululaisia kuskaamassa, otetaan kuva ja tiedot tapauksesta. Kaikilla on nykyään älypuhelimet, joilla voi todistaa tapahtuman. Opettajalta voi vielä kysyä, tietääkö hän olevansa luvattoman ja harmaan bussin kyydissä vai onko joku vanhemmista hoitanut asian. Sitten vaan ilmoitus poliisille kuvien ja muiden tietojen kera. Saattaa matka keskeytyä nopeastikin. Muutama kun kärvähtää, sana leviää opettajien keskuudessa nopeasti ja oppivat ottamaan asioista selvää ennen kuin nousevat hämäräbussien kyytiin.

        Ei se onnistu koska on nämä loimaaliittolaiset isäntien perskärpäset ja yhteiskunta ei halua muuttaa oikeasti käytäntöjä vaan haluavat harmaantalouden rehoittavan ja samasta syystä kokoomus,sdp,vas,vihreät yms. Haluaa ummikkomamuja töihin alipalkalla pimeäksi työvoimaksi


    • Ex-Soparin-käyttäjä

      Kuulostaa Porvoolaisen Sopari Oy:n menolta. Siellä pääosin kalusto hyvä mutta henkilökunta aivan törkeää. Tiuskii ja ilkeilee lapsille ja invalideille. Etenkin mies-puolinen kuljettaja. Taitaa peräti olla jopa omistaja? Välttäkää ainakin tätä firmaa.

    • vertaatilausajot

      Tilausajon kohdalla voitte itsekin vaikuttaa kuljetusliikkeen käyttämään kalustoon juuri sillä omalla matkallanne. Se on mahdolista ainakin tilausajot.net palvelun välittämien kuljetustarjousten osalla. Sivuston kaavakkeessa voitte vaatia tietynikäistä ajoneuvoa ja sanella jopa, haluatteko jokaiselle istujalle oman turvavyön, pitääkö autossa olla vessa, jääkaappi jne.

      Tilausajoista ja etenkin tuosta mainitsemastani palvelusta kannattaa lukea tarkemmin sivulta:

      http://www.vertailussa.com/palvelut/tilausajo

      Lasta ei tarvitse siis kuljetuttaa romulla, eikä pidäkään sellaista ajoneuvoa hyväksyä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe