Oman uskonnon opetus hyödyllistä

Tutkimus osoittaa

"Rissasen mukaan erityisesti vähemmistöt näyttävät hyötyvän mahdollisuudesta käsitellä identiteetin ja erilaisuuden kohtaamisen teemoja oman tradition kautta. Hänen mielestään islamin opetus voi osaltaan edistää suomalaisen islamin ja oikeudenmukaisen monikulttuurisen yhteiskunnan kehitystä."

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/vaitos-islamin-opettaja-on-kulttuurinen-tulkki/

Vaparien tapa mollata oman uskonnon opetusta on tälläkin tutkimuksella osoitettu vääräksi.

27

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FUCKIFUU

      Teologia ei ole tiedettä, joten ei kannata puhua tutkimuksesta. Väitös ei täytä oikeiden tieteiden kriteereitä.

      • hahahahahahahaha

        Fuckifuulla siis on ihan omat kriteerinsä tieteelle, mutta kun jos jotakin opetetaan parhaissa yliopistoissa niin silloin se on yleisen määritelmän mukaan tiedettä. Et sinä määrittele sitä mikä on tiedettä vaikka varmasti mieli tekisi ;D


    • tätä mieltä

      Uskonnolliset yhteisöt ja vanhemmat voivat vapaasti aivopestä lapsiaan, mutta uskonnonopetus ei voi olla yhteiskunnan tehtävä valtionvaroilla koulujärjestelmässä.

      • Tätä mieltä

        Minusta aivopesu on aina väärin, mutta uskontoa voidaan tietysti opettaa siinä missä muitakin asioita. Oikeastaan pitäisi olla tunnustuksellinen uskonnonopetus. Olisihan se hassua, jos liikuntatunnillakin voitaisiin vain puhua jalkapallosta, muttei pelata sitä.


      • hbver
        Tätä mieltä kirjoitti:

        Minusta aivopesu on aina väärin, mutta uskontoa voidaan tietysti opettaa siinä missä muitakin asioita. Oikeastaan pitäisi olla tunnustuksellinen uskonnonopetus. Olisihan se hassua, jos liikuntatunnillakin voitaisiin vain puhua jalkapallosta, muttei pelata sitä.

        Miksi käytit edellisen nimimerkkiä vastaukseesi? Minusta on kuitenkin viisampaa, että kikkelien ympärileikkauksista vaan puhutaan, eikä niitä oikeasti kouluissa tehdä.


      • Tätä mieltä
        hbver kirjoitti:

        Miksi käytit edellisen nimimerkkiä vastaukseesi? Minusta on kuitenkin viisampaa, että kikkelien ympärileikkauksista vaan puhutaan, eikä niitä oikeasti kouluissa tehdä.

        Katsopa nikkien alkukirjaimia.

        Kikkelit sulla on mielessä, vaikka tiedät, että homma hoidetaan muualla kuin koulussa. Tyypillinen vaparikommentti.


      • gbrhgh
        Tätä mieltä kirjoitti:

        Katsopa nikkien alkukirjaimia.

        Kikkelit sulla on mielessä, vaikka tiedät, että homma hoidetaan muualla kuin koulussa. Tyypillinen vaparikommentti.

        Huomasin sen kyllä ja arvasin, että hihhuli takertuu lillukanvarsiin, kun ei ole mitään muuta sanottavaa. Jalkapalloakin voi pelata muualla kuin kouluissa.


      • Tätä mieltä
        gbrhgh kirjoitti:

        Huomasin sen kyllä ja arvasin, että hihhuli takertuu lillukanvarsiin, kun ei ole mitään muuta sanottavaa. Jalkapalloakin voi pelata muualla kuin kouluissa.

        Ai huomaisit. No mitä sitten höpiset?

        Pitäisikö koulun jalkapallo kieltää ihmisoikeusloukkauksena?


      • Tätä mieltä kirjoitti:

        Minusta aivopesu on aina väärin, mutta uskontoa voidaan tietysti opettaa siinä missä muitakin asioita. Oikeastaan pitäisi olla tunnustuksellinen uskonnonopetus. Olisihan se hassua, jos liikuntatunnillakin voitaisiin vain puhua jalkapallosta, muttei pelata sitä.

        Jalkapallo on liikuntaa, uskonto aivopesua......pientä järkeä nyt näihin rinnastuksiin. Kiitos!


    • 17+1

      Tässä kommentti tuohon kirjoitukseen, vaikka tuskinpa sinä siitä mitään ymmärrät.

      " Reino Suni
      29.05.2014 17:32

      Lyhyenä kommenttina Inkeri Rissasen varmasti ansiokkaaseen väitöstutkimukseen lähtien liikkeelle realistisesta ajatuksesta, että uskonnon ja kirkkohistorian opetukset ovat erotettavissa käsitteellisesti toisistaan.

      Varsinainen uskonnon opetus on jokaisen uskonsuuntauksen oma tehtävä.

      Yhteiskunnan tehtävä on antaa nuorisollemme realistiset edellytykset elämän positiiviseen läpikäymiseen. Se merkitsee planeettamme pääuskonsunntausten tuntemista niin synnyn kuin nykyisenkin olemassaolon merkityksestä. Se antaa tietämyksen ihmisten erilaisuudesta tässä suhteesssa ja korostaa kaikkien tas-arvoisuutta elämässä kaikesta huolimatta Se on peruslähtökohta niin yksityisten ihmisten kuin valtioidenkin keskinäisessä kanssakäymisessä lähimmäisen rakkaus pohjanaan. Kutsun tätä kirkkohistorian opetukseksi.

      Tämän opetuksen antajat, opettajat, ovat kaikki kulttuurin tulkkeja eivät ainoastaan islamin opettajat, mikä tulkinta tulee esiin ketjun aloituksesta."

      • Tutkimus osoittaa

        "Tämän opetuksen antajat, opettajat, ovat kaikki kulttuurin tulkkeja eivät ainoastaan islamin opettajat"

        Tutkimus koski vain islamin opetusta, joten johtopäätöskään ei voinut olla laajempi. Minä uskoisin, että myös muiden uskontojen opettajat toimivat ansiokkaasti omalla paikallaan.


      • Onks näi?
        Tutkimus osoittaa kirjoitti:

        "Tämän opetuksen antajat, opettajat, ovat kaikki kulttuurin tulkkeja eivät ainoastaan islamin opettajat"

        Tutkimus koski vain islamin opetusta, joten johtopäätöskään ei voinut olla laajempi. Minä uskoisin, että myös muiden uskontojen opettajat toimivat ansiokkaasti omalla paikallaan.

        Tämä soveltuisi varmaan myös ET:hen.


    • 5 5

      Ei lapsilla ole omaa uskontoa. Kyse on aina vanhempien uskonnosta ja vanhempien valinnasta.

      • Koulu loppui

        Eikä lapsilla ole nimeä. Kyse on vanhempien valinnasta. Ihan oikeesti nyt, mikä siinä on niin kamalaa, että oppii uskonnollinen ja uskontojen sisällöstä. Humanistille mikään inhimillinen ei ole vierasta, ei uskontokaan.


      • 5 5
        Koulu loppui kirjoitti:

        Eikä lapsilla ole nimeä. Kyse on vanhempien valinnasta. Ihan oikeesti nyt, mikä siinä on niin kamalaa, että oppii uskonnollinen ja uskontojen sisällöstä. Humanistille mikään inhimillinen ei ole vierasta, ei uskontokaan.

        Oppikoon mitä vanhemmat ja uskonnolliset yhteisöt haluavat, jos kiinnostusta riittää. Ei ole koulun asia levittää taikauskoa.


      • Eroa vapareista
        5 5 kirjoitti:

        Oppikoon mitä vanhemmat ja uskonnolliset yhteisöt haluavat, jos kiinnostusta riittää. Ei ole koulun asia levittää taikauskoa.

        Oleta ahdaskatseinen ja leimaava. Tyypillinen vapari.


      • Eroa vapareista kirjoitti:

        Oleta ahdaskatseinen ja leimaava. Tyypillinen vapari.

        Jaa...pelkkää faktahan se viesti oli. Tosin ite päätit käyttää sitten ad hominem hyökkäystä (ilmeisesti tiedämättömyyttäsi). Pystytkö argumentoimaan ilman henkilökohtaisia loukkauksia?


      • Koulu loppui kirjoitti:

        Eikä lapsilla ole nimeä. Kyse on vanhempien valinnasta. Ihan oikeesti nyt, mikä siinä on niin kamalaa, että oppii uskonnollinen ja uskontojen sisällöstä. Humanistille mikään inhimillinen ei ole vierasta, ei uskontokaan.

        Hmm...millä lailla nimi ja uskonto liittyy toisiinsa???? Käytetäänkö uskontoa esim. henkilön tunnistamiseen???
        Melko älytöntä yleistystä....huoh.


      • 5 5
        Eroa vapareista kirjoitti:

        Oleta ahdaskatseinen ja leimaava. Tyypillinen vapari.

        En ole vapaa-ajattelijoiden jäsen, olen ateisti ihan ilman minkään yhdistyksen jäsenyyttä.

        Jos sinulla on lapsia, niin ei ole ainakaan uskonnosta mitään kouluajoilta mieleen jäänyt, jos et itse osaa lapsillesi niitä juttuja kertoa.

        Joten uskontojen opetus on aivan turhaa rahan tuhlausta.


      • Koulu loppui kirjoitti:

        Eikä lapsilla ole nimeä. Kyse on vanhempien valinnasta. Ihan oikeesti nyt, mikä siinä on niin kamalaa, että oppii uskonnollinen ja uskontojen sisällöstä. Humanistille mikään inhimillinen ei ole vierasta, ei uskontokaan.

        Vanhemmat valitsee lapsen nimen, kyllä. Vanhemmat voivat opettaa lapsilleen omaa uskontoaan, kyllä. Miksi koulun pitäisi tätä vanhempien uskontoa erikseen opettaa lapsille, eikö vanhemmat ja oma uskonnollinen yhteisö saa hoidettua tätä tehtäväänsä?
        Miksei koulu sitten myös opettaisi vanhempien puoluetaustan mukaisia näkemyksiä ja oppeja lapsille?


      • 5 5
        Koulu loppui kirjoitti:

        Eikä lapsilla ole nimeä. Kyse on vanhempien valinnasta. Ihan oikeesti nyt, mikä siinä on niin kamalaa, että oppii uskonnollinen ja uskontojen sisällöstä. Humanistille mikään inhimillinen ei ole vierasta, ei uskontokaan.

        "Eikä lapsilla ole nimeä. Kyse on vanhempien valinnasta."

        Niin ja hetu tarvitaan myös, koska laki sellaiset vaatii. Kyse on tunnistamisesta. Et sinä ilman nimeä ja hetua voi edes pankkitiliä avata, saati että saisit passin tai ajokortin.

        Uskontonsa sisällöstä voivat vanhemmat kertoa lapsilleen. Jos eivät tiedä tai muista, niin eipä siitä mitään vahinkoa tule lapsellekaan.


      • ....-
        5 5 kirjoitti:

        "Eikä lapsilla ole nimeä. Kyse on vanhempien valinnasta."

        Niin ja hetu tarvitaan myös, koska laki sellaiset vaatii. Kyse on tunnistamisesta. Et sinä ilman nimeä ja hetua voi edes pankkitiliä avata, saati että saisit passin tai ajokortin.

        Uskontonsa sisällöstä voivat vanhemmat kertoa lapsilleen. Jos eivät tiedä tai muista, niin eipä siitä mitään vahinkoa tule lapsellekaan.

        Nimimerkki "koulu loppui" voisi kertoa mitä hän muistaa uskonnosta ja jos ei mitään, niin onko siitä ollut hänelle jonkinlaista haittaa.


    • Tuo kertoo enemmän siitä että muunlaisista kulttuureista tuleville olisi hyödyllistä järjestää kulttuuridialogikursseja, mutta onko sen oltava juuri oman uskonnon opetusta vai voisiko kyseessä olla esimerkiksi vapaavalintainen oppiaine yläasteella ja lukiossa?

    • höpöh höpö

      Oman uskonnon opettaminen tulee lopettaa kouluista. Uskonto on yksityisasia ja siihen pitää hakea oppinsa jostain muualta kuin koulusta.

      Eihän koulussa opeteta myöskään omaa seksuaalista suuntautumista.

    • 5+9

      Muslimit voivat opettaa sitä "omaa" uskontoa lapsille itsekin. Niinhän nykyään jo tehdäänkin, mutta silti vaaditaa myös koulua opettamaan heidän uskontoaan ja opetuksen oikeellisuudestakin heillä on omat vaatimuksensa.

      • Hyhhyhhuijaa

        Eivätkä imaamit juuri vaadi tulla pitämään uskonnonharjoituksia kouluihin...
        Ei luterilaisellekaan kirkolle semmoista tuputtamita lapislle pidä sallia.

        Jumalanpalveluksia kouluihin perustellaan ("perinteen" lisäksi) nyt jopa "moniarvoisuudella", mutta kun eivät muut uskontokunnat halua tulla pitämään hartaustilaisuuksiaan, niin luterilaisella kirkolla on "ketunhäntä kainalossa" kun se puhuu moniarvisuudesta, sillä kyse on oman etuoikeuden jatkamisyrityksestä uusin perusteluin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe