Valkoviinin säilyminen!

Raija

Säilyykö avattu valkoviinipullo? Jos, niin miten kauan?

9

2513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinisti

      Viinin makuominaisuudet alkavat muuttua välittömästi viinin päästessä tekemisiin ilman hapen kanssa.

      Jos viiniä pitää nautintoaineena, niin sen nauttiminen (tai siitä nauttiminen) on kyseenalainen juttu jo parin-kolmen päivän kuluttua. Säilytys kylmässä ja korkki päällä toki hidastavat pilaantumista.

      Jos viiniä pitää pelkkänä alkoholijuomana, niin kyllä sillä ihan sama päihdyttävä vaikutus on vielä viikon-parin kuluttuakin, eikä nauttimisessa tuolloin liene vielä mitään mikrobiologisia vaaroja.

      Jokunen viikko lisää, niin viinillä saa sitten varmaan jo sekaisin sekä nupin että vatsan. Viini muuttuu viinietikaksi.

      Minulla ei avatun viinipullon yleensä tarvitse odottaa tyhjenemistään montakaan tuntia. Säilyvyysongelmat ovat tuiki tuntemattomia.

      • asdfgh

        olen huomannut että avattu punaviini säilyy melko hyvän makuisena (toki pullosta riippuen) kylmässä jääkaapissa (2-4 astetta) korkki kiinni 2-3 päivää. kolmantena päivänä on jo lievä sivumaku joten neljäntenä en enää joisi. olettaisin että valkkarilla sama, eli kun pitää tarpeeksi kylmässä ja suljettuja niin säilyy sen pari päivää.


      • Kiinnostunut
        asdfgh kirjoitti:

        olen huomannut että avattu punaviini säilyy melko hyvän makuisena (toki pullosta riippuen) kylmässä jääkaapissa (2-4 astetta) korkki kiinni 2-3 päivää. kolmantena päivänä on jo lievä sivumaku joten neljäntenä en enää joisi. olettaisin että valkkarilla sama, eli kun pitää tarpeeksi kylmässä ja suljettuja niin säilyy sen pari päivää.

        Entäs pussissa oleva Valkoviini esim. 3l Gato Blanco?


      • Buz
        Kiinnostunut kirjoitti:

        Entäs pussissa oleva Valkoviini esim. 3l Gato Blanco?

        Hanaviinit säilyvät avauksen jälkeen kahdesta viikosta kuukauteen. Pussi kun on vakuumi, niin viini ei pääse hapen kanssa tekemisiin.


      • Kiinnostunut
        Buz kirjoitti:

        Hanaviinit säilyvät avauksen jälkeen kahdesta viikosta kuukauteen. Pussi kun on vakuumi, niin viini ei pääse hapen kanssa tekemisiin.

        Kuinka pitkään se sitten kestää avaamattomana? Jos pussi kerta on tiivis, niin se ilmeisesti säilyy hyvin pitkään?


    • apuja!!

      Mulla on viime perjantaina illalla avattu valkkari jääkaapissa (12%), uskaltaako vielä tänään maanantaina juoda? En ole viininjuoja, joten en tiedä maistuuko etikalta (musta kaikki kuivat valkkarit maistuu etikalta..... :D)

    • Pullo säilyy

      Sen sisältö ei välttämättä.

    • hömelömpi

      Pullo säilyy vaikka ikuisesti, mutta viini vain muutaman päivän. Pullon avaaminen saa aikaan viinin hapettumisen, joka taas on edellytys etikoitumiselle eli pikkuhiljaa sinulla on puolikas pullo täynnä valkoviinietikkaa.

    • Kannattaa maistaa!

      Jos pullo on jo ollut jääkaapissa jonkin aikaa, niin säilyminen selviää helpoiten maistamalla. Jos maistuu jo vähän etikalta, niin sitten pitää päättää että maistuuko liian pahalta vai voiko sen vielä juoda. Ei etikan maistamisesta sairastu eikä etikkaisen viinin juomisesta seuraa mitään katastrofia vatsassa, mutta se maistuu pahalta. Jos viini maistuu pahalta, sitä ei kannata juoda. Minä ainakin joisin mieluummin vettä kuin etikkaista viiniä. Etikkaista viiniä voi käyttää kastikkeen valmistukseen.

      Avatussa hanapakkauksessa oleva viini säilyy paremmin kuin avatussa pullossa oleva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe