Kallen kumoamaton väite nr. 6

Marx jakaa työpäivän kahteen osaan - välttämättömään työhön ja lisätyöhön.
Näin työläinen ei voi omalla työllään korvata tuotannossa kuluneita tuotantovälineitä.

Ja perusteluksi vielä marxin lausunta kehrääjän työpäivän jakautumisesta osiin kapitalistin palkatessa hänet työhön:
"Niinpä siis hän panee kehrääjän tekemään työtä. sanokaamme, 12 tuntia päivässä. Niiden 6 tunnin lisäksi, jotka kehrääjän palkka eli hänen työvoimansa arvon korvaaminen vaatii, kehrääjän on siis työskenneltävä vielä 6 tuntia, joita minä nimitän lisät yön tunneiksi, ja tämä lisätyö olennoituu lisäarvossa ja lisä- tuotteessa."

Kehrääjän 12 tunnin työpäivä muodostuu 6 tunnin välttämättömästä töystä ja 6 tunnin lisätyöstä. Siitä ei jäänyt yhtään sekuntia jäljelle kehruukoneen kulumisen korvaamiseksi.

Ja saman asian marx sanoo myös toisin:
"vaikka työläisen päivittäisestä työstä maksetaan vain osa toisen osan jäädessä maksamatta ja vaikka juuri tämä maksamaton eli lisätyö muodostaa sen varannon, josta lisäarvo eli voitto syntyy, näyttää kuitenkin siltä kuin koko työ olisi maksettua työtä."

Työläisen työpäivä jakautuu tässäkin kohtaan kahteen osaan - välttämättömään työhön ja lisätyöhön.

Joten on puhdasta marxin panettelua ja hänen oppiensa vääristelyä väittää työläisen omalla työllään korvaavan tuotantovälineiden kuluminen.

..................

8

140

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä jaoin aikoinaan työpäiväni neljään osaan käyttäen jakajana kahta kahvi ja yhtä lounastaukoa. Tarpeellista se oli koko ajan jotta uudet suunnitelmat ja siten työllisyys tulevaisuudessakin tuli ansaittua.

Lisätyötä ei ole ja jos joku katsoo tekevänsä muuta kuin välttämätöntä työtä hän on väärällä alalla tai lusmu.

• Vielä ei ole esitetty yhtäkään marx-lainausta, joka olisi ristiriidassa Kallen väitteen kanssa. Jos sellainen vastoin kaikkia odotuksia tulisi kuitenkin esille niin silloin marx on kumonnut itse itsensä puhumalla omia oppejaan vastaan.

.......................

• lann

Aloituksen väite on ammuttu ankkana alas useassa viestiketjussa.

• Marx jakaa työpäivän kahteen osaan - välttämättömään työhön ja lisätyöhön.
        Näin työläinen ei voi omalla työllään korvata tuotannossa kuluneita tuotantovälineitä.

Ja perusteluksi vielä marxin lausunta kehrääjän työpäivän jakautumisesta osiin kapitalistin palkatessa hänet työhön:
        "Niinpä siis hän panee kehrääjän tekemään työtä. sanokaamme, 12 tuntia päivässä. Niiden 6 tunnin lisäksi, jotka kehrääjän palkka eli hänen työvoimansa arvon korvaaminen vaatii, kehrääjän on siis työskenneltävä vielä 6 tuntia, joita minä nimitän lisät yön tunneiksi, ja tämä lisätyö olennoituu lisäarvossa ja lisä- tuotteessa."

Kehrääjän 12 tunnin työpäivä muodostuu 6 tunnin välttämättömästä töystä ja 6 tunnin lisätyöstä. Siitä ei jäänyt yhtään sekuntia jäljelle kehruukoneen kulumisen korvaamiseksi.

Ja saman asian marx sanoo myös toisin:
        "vaikka työläisen päivittäisestä työstä maksetaan vain osa toisen osan jäädessä maksamatta ja vaikka juuri tämä maksamaton eli lisätyö muodostaa sen varannon, josta lisäarvo eli voitto syntyy, näyttää kuitenkin siltä kuin koko työ olisi maksettua työtä."

Työläisen työpäivä jakautuu tässäkin kohtaan kahteen osaan - välttämättömään työhön ja lisätyöhön.

Joten on puhdasta marxin panettelua ja hänen oppiensa vääristelyä väittää työläisen omalla työllään korvaavan tuotantovälineiden kuluminen.

..................

• No, mikä makssa?

Löytyykö sitä marx-lainausta, jossa marx puhuu itse itseään vastaan jakaen työpäivän aloituksen esimerkeistä poikkeavalla tavalla?

................

• Haloo, punikkila ja törkeästi palstalla valehteleva punikki.

Löytyykö sitä marx-lainausta, jossa marx puhuu itse itseään vastaan jakaen työpäivän aloituksen esimerkeistä poikkeavalla tavalla?

................

• No, mikä makssa?

................

• Haloo, punikki s.partacus!!!

Joko olet ymmärtänyt asian - yhden marxin oppien perusperiaatteen - vai vieläkö väität vastaan?
      Olet ainakin ymmärtänyt asiasta sen verran, että olet tajunnuyt pitää turpasi kiinni asiasta. Joten eiköhän se totuus marxin opeista vielä joskus sinullekin aukene kunhan yrität keskittyä asiaan ja syventyä Kallen viesteihin, jotka valaisevat marxin oppien peruspilareita.

Ja sinä, joka väität Kallen taas valehtelevan niin asia vaatii myös perustelun. Näin perustelet Kallen valehtelevan tässä viestissä:
      - aina lainaus Kallen valheesta
      - kerro käsityksesi totuudesta
      - anna mahdolliset lähdetietosi väitettäsi tutoodesta tukemaan

Kalle tulisi hämmästymään todella kovasti jos hänen tästä viestistä löytyisi valhe - koskaan aikaisemmin ei yksikään punikki ole pystynyt osoittamaan Kallen valehdelleen palstalla ja vaikeatahan se olisikin sillä Kalle ei todellakaan valehtele täällä.

Hahhaa, hyvää päivää kaikille - myös teille sinne punikkilaan tuskissanne kiemurrellessanne. Kallen on kanssanne ja tulee vain lisäämään tiedon tuskaanne.

........................

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      141
      1040
    2. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      27
      976
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      44
      873
    4. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      41
      755
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      49
      717
    6. Onko kaivattusi älykäs

vai onko helposti vedätettävissä
      Ikävä
      60
      664
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      37
      599
    8. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      67
      588
    9. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      57
      585
    10. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      76
      577
    Aihe