Biologiaa opiskelleet! Kysymys teille.

yhtälörajoittunut

Arvostan todella, jos joku otsikon osoittamaan ryhmään kuuluva viitsisi vastata.

En viitsi selittää koko ongelmaani perinpohjin, joten esitän vain muutaman oudolta kuullostavan kysymyksen:

1. Onko käytännössä mahdollista päästä lukemaan biologiaa, ilman että kirjoittaa edes lyhyttä matikkaa ollenkaan? Jos siis tietysti muuten kirjoittaa hyvin.

2. Olen käsittänyt että kemia olisi hyvä hallita, jos haluaa opiskelemaan biologiaa. Selviääkö kemiasta _ilman_ sen kaltaisia yhtälöitä, mitä on lukion matikassa ja fysiikiassa?
Esimerkkinä hypoteettisesti ajatellaan, että joku menisi peruskoulupohjalta lukemaa esim. iltalukioon vaikka pelkkää kemiaa. Voiko siitä selvitä läpi, ilman lyhyen matikan apua? Ja ilman että osaa yksinkertaisimpia toisen asteen yhtälöitä monimutkaisepia yhtälöitä.

3. Entä jos pääsisi yliopistoon biologiaa lukemaan, riittääkö siellä matikan saralla tilastotieteen hallinta, ja ehkä jotkut muut hyvin yksinkertaiset laskut?

Käytännössä siis, onko mahdollisuuksia, jos ei hallitse tämän näköisiä yhtälöitä?

http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/5luonnontieteet/matematiikkal/mb9/kuvat8/14.gif

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/Physics_Book.jpg/300px-Physics_Book.jpg

Mutta nämä asiat ymmärtää?

http://math.tut.fi/~ruohonen/LTM.pdf

Kuvitellaan tilanne, että henkilö olisi käynyt matikasta lukiossa vain ne tilastoaiheiset kurssit, muttei suorittanut matikkaa muutoin, vaan pyrikisi muun kuin lukion (amis) tutkintotodistuksella, ja yo-todistuksella lukemaan biologiaa. Oletaan että kirjoitukset on menneet riittävän hyvin, että mahdollisuuksia sen puolesta on. Biologia, ja pakkolliset kirjoittevat siis tietenkin kirjoitettu. Ja mahdollisesti se kemia.

Eli onko minulla mahdollisuuksia päästä lukemaan biologiaa? Tajuannette, että omasta tilanteestani puhun. Matemaattinen oppimisvaikeuteni (lue: kyvyttömyyteni) on vaikea, ja oudon rajoittunut yhtälöihin.

2

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skapadndkdosso

      1) onhan se mahollista, mutta jos sisäänpääsee vähemmän kuin lääkkikseen ja pitkästä matikasta saa paljon lähtöpisteitä miten meinaat päästä sisään?

      2) ihan hyvin siellä pärjää jos sisään pääset.

      3) riippuu mitä kursseja otat. Toisaalta jos otat jotain huhaata vain niin et kyllä mihinkään työllisty, ellet opettajaksi meinaa ryhtyä?

      Lisäksi mikä on matematiikassa vaikeaa? Se on pääsääntösesti vain yhtälöiden ulkoa muistamista.
      http://www.mafyvalmennus.fi/mafynetti/ kokeile mafynetillä matematiikkaa harjoitella ja tee kaikki tehtävät kesänaikana. Voit huomata, ettei matematiikka olekkaan yhtään vaikeaa.

      En kyllä suosittele biologiaa opiskelemaan, koska vaikea päästä ja huono työllisyys.

    • Ei kannata

      Jos matematiikka tuottaa vaikeuksia niin paljon, että lukion lyhyenkin matikan kirjoittamisen kanssa on ongelmia, niin kannattaa ehkä ajatella jotain muuta kuin yliopistoa.

      Ei matematiikkaa pääse yliopistossa pakoon millään alalla, monilla "pehmeilläkin" aloilla mennään tilastomatikassa aika pitkälle, ja jos sitä ei hallitse, niin viimeistään graduvaiheessa tulee suuria vaikeuksia.

      Tässä artikkelissa mainittuja tilastomatemaattisia menetelmiä sovelletaan biologiassakin paljon:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Statistical_hypothesis_testing

      Muutenkin, miksi ihmeessä haluaisit opiskelemaan biologiaa? Biologiaa voi lukea harrastuksena omaksi ilokseen, mutta sen opiskelu yliopistossa ei auta sinua tulevaisuuden työllistymisessä millään tavalla. Sinuna miettisin ennemminkin jotain amk-pohjaista käytännönläheistä alaa.

      Ja edelliselle kirjoittajalle: Matematiikassa ei TODELLAKAAN ole kyse mistään yhtälöiden ulkoa opettelusta. Matematiikka on puhtaasti päättelyä ja logiikan soveltamista, eli yhdestäkään matematiikan tentistä ei taatusti pääse läpi pelkällä ulkoluvulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe