Ei voi olla totta...!

Väsynyt veronmaksaja

Olen yli 53-vuotias työntekijä. Tutkiskelin tarkemmin tänään palkkanauhaani kun ihmettelin suurta summaa, joka oli työntekijän eläkemaksu. Ja totta se näyttää olevan. Vajaan 3000 markan BRUTTOpalkasta maksan normaalia veroa 28 % ja päälle 7 % eläkemaksuja eli siis tuosta ei-edes-keskimääräisestä palkasta todellinen veroprosentti on 35.

Miten tähän on ajauduttu?? Pääomavero lienee vähemmän. Mihin voisin asiasta kommentoida sillä tämähän on aivan absurdia. Ei mitään järkeä enää tuossa verouksessa. Ja keskituloisten veroja sen kun kiristetään.

Huvittavaa on myös se, että meitä ikääntyneitä niin kovasti halutaan pitää työelämässä ja "porkkanana" on 2 prosenttiyksikön korotus eläkemaksuun kun on täyttänyt 53. Ei käy minun järkeeni.

9

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missä menää?

      Kyllä. Olet herännyt totuuteen. Suomessa työtä verotetaan hyvin ankarasti.

      En tiedä mistä markoista sinä puhut, mutta katsotaan omaa palkkanauhaani:

      Olen kirkosta eronnut (tietysti), joten sinne ei mene veroa. Luojan kiitos. Ennakonpidätysprosenttini on 27. Ennakonpidätys on sinun mainitsemasi "normaali vero". Se on ennakonpidätys.

      Ennakonpidätyksen lisäksi palkasta menee perusprosentin lisäksi eläkevakuutusmaksua 5,55 % ja työttömyysvakuutusmaksua 0,5 %. Jos lasket, paljonko palkasta jää käteen verojen ja maksujen jälkeen, lisää perusprosenttiin 6,05 prosenttiyksikköä.

      Minulla veroa menee siis 27 % 6,05 % = 33,05 %. Tulorajani on 4500 euroa/kk.

      Sinä väität siis, että ennakonpidätysprosenttisi on 28 eli suurempi kuin minulla, mutta burttopalkkasi alle 3000 euroa.

      Mikä on verokortissasi tuloraja???? Siis missä kohtaa mennään perusprosentista lisärosenttiin? Minulla ko. summa siis 4500 euroa.

    • ei kirkollisveroa?

      Kai olet muuten eronnut kirkosta?

    • ehkä

      Ehkä verokorttisi tuloraja on liian korkea ja siksi ansiotulojasi kohdellaan "liian suurella" ennakonpidätysprosentilla, joka johtaa muhkeisiin veronpalautukseen joulukuussa 2015?

      Ehkä asut pienessä kunnassa, jossa on korkea kunnallisveroprosentti JA kuulut kirkkoon, mikä lisää vielä verorasitustasi?

      Mitä tehdä? Eroa kirkosta ja muuta Kauniaisiin. (Kauniaisissa Suomen alhaisin kunnallisvero-%)

    • Suomen kunnissa pienin tuloveroprosentti on vuonna 2014 16,5% ja suurin on 22,5%. Tuo voi selittää aika paljon tuota veroeroa.

    • Juu niin tai näin

      Ekäkevakuutusmaksua tulet saamaan takaisin työeläkkeenä, joten ei hassumpaa. Mutta pääomaverotus menee ns kankkulan kaivoon siinä suhteessa. Paitsi että kaikilla veroilla ylläpidetään tätä veronmaksajille helppoa yhteiskuntaa. Meille maksetaan koulutus, sairaanhoito, tiet, turvallisuus, kansaneläke, sairaspäivärahat, lapsilisät, köyhäinavutustukset jne.

    • Kituva yrittäjä

      Halvalla pääset, jos 7 % menee eläkemaksua. Kituyrittäjällä menee eläkemaksua kolmin- tai nelinkertainen määrä samasta bruttopalkasta. Reilua?

    • totuus vielä pahempi

      Tähän on ajauduttu ihan oman käytöksenne vuoksi, olette äänestäneet vihreitä, SDP ja vasemmistoa, niiden motto on, verot ylös, vapaudet alas. Köyhää ne kusettaa lupaamalla kaikenlaisia etuuksia, siinä vaiheessa ei kerrota, että jostakin ne rahat on ryöstettävä.

      Ketjun aloittaneella on liian ruusuinen kuva verotuksesta, työnantaja maksaa sinun ansaitsemista rahoista sotumaksun 2% ja eläkemaksua 20%, ne eivät näy tilinauhassasi, mutta ovat pois sinulta. Eli sinun todellinen verotus lähentelee 60%, sitten kun ostat jotakin, menee alv 24% jne. Eläkemaksuista tuskin saat koskaan omiasi takaisin, ne maksetaan nyt eläkkeellä oleville.

    • Minä saan eläkettä ja maksan siitä veroa 37%.
      Viime vuonna verotus oli "vain" 29%.
      Ihmetyttää tuollainen veron korotus, vaikka tulot eivät ole nousseet.

      • älykkäämpi kuin duunarit

        Valtio tarvitsee lisää rahaa joten jos esim.veroprosentti olisi kaikilla 10 prosenttia niin ei olisi varaa pyörittää valtiota ja sitten lainattaisiin rahaa jäätätisiin velkakierteeseen ja kuoltaisiin (taloudelliseti)ja olisimme kuin kreikka josta itse valitamme


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7621
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4556
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3201
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      354
      1473
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1429
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe