Korkeasaarella on ikävä suunnitelma paviaaniensa varalle. Paviaanit aiotaan sijoitusongelmien vuoksi tappaa! Adressia pystyyn paviaanien säästämiseksi.
Korkeasaari luopuu paviaaneistaan
(IS. 8.10. 12:13)
Korkeasaaren eläintarha Helsingissä luopuu syksyn aikana paviaaneistaan. Niiden tilat vanhassa Leijonalinnassa eivät enää kestä apinoiden kulutusta, ja jo vuonna 1935 rakennetut tilat peruskorjataan. Rakennus on suojelukohde, ja sen kunnostuksen on arvioitu kestävän 2-3 vuotta.
Paviaanilinnan uusiksi asukeiksi suunnitellaan japaninmakakeja, jotka sopeutuvat kylmiin oloihin paviaaneja paremmin kuin afrikkalaiset vaippapaviaanit. Makakien kotisaarella Honsulla lämpötila voi talvella laskea 15 pakkasasteeseen, ja apinat kasvattavat kylmää vastaan paksun turkin. Kooltaan makakit ovat hieman paviaaneja pienempiä.
Korkeasaaressa on ollut vaippapaviaaneja 1960-luvulta lähtien. Ne siirrettiin Leijonalinnaan, kun vanha apinatalo purettiin 1990-luvun alussa. Vaippapaviaanit elävät perheryhmissä ja kommunikoivat vilkkaasti keskenään. Siksi ne ovat olleet yleisön suosikkeja.
Vaippapaviaaneille ei eläintarhan intendentin Leif Blomqvistin mukaan ole jatkossa muuta vaatimukset täyttävää tilaa, eikä niitä voida sijoittaa muihin eläintarhoihin. Ne täytyy nukuttaa. (STT)
Korkeasaari lopettaa paviaanit!
46
3134
Vastaukset
- Ignis
Kirjoitin jo vastineeni Luonto-palstalle, jossa asiaa kommentoitiin... Olen järkyttynyt, vaikka joku voikin ajatella, että mitäs parin paviaanin elämä merkkaa. Totta on, ettei varmaankaan maailman tilanteeseen vaikuta, onko pikku lauma paviaaneja vainaita vai ei, mutta minuun se vaikuttaa ihan henkilökohtaisellakin tasolla.
Olen innokas Korkeasaaressa kävijä ja en kyllä enää tiedä, haluanko kantaa rahani eläintarhalle, joka päätyy eläintensä suhteen näin onnettomaan ratkaisuun.
Jos jonkin sortin adressia järkätään, haluan laittaa nimeni siihen! Vaikka tuskin se enää mitään auttaa... Korkeasaari on asiansa niin järjestänyt, että kansa saa tietää sen toimista vasta nyt. Paviaanit on määrä lopettaa tänä syksynä. Asiasta on tiedetty jo varmasti pitkään, mutta kesäaikana asiasta ei ole kannattanut ilmoittaa, ettei tule yleisökatoa.
Tekee pahaa että Suomessakin tällaista tapahtuu... Rahan takiahan paviaaneille ei uutta asumusta löydy. Ei ole varaa järjestää vastaavia tiloja ja viivästyttää leijonalinnan peruskorjausta, että paviaanit saataisiin pelastettua.- viaton.lapsi
jos haluaa yleisesti boikotoida eläinten huonoa kohtelua vastaan, niin siinä tapauksessa ei korkeasaareen kannata mennääkkään, ja tukea niide toimintaa. kun vertaatte eläinten häkkien tiloja, virikkeitä, tajuatte varmaan, etteivät ne juuri vastaa luonnonvaraisia oloja. eniten minua harmittaa lintujen tilanne, helmipöllöt jne. tuskin siipiään pystyvät aukomaan, vaikka niiden pitäisi saada metsästää ruokansa itse, ja lentää vapaana. ja kaikki tämä vain siksi, että ihmiset voivat vaivatta mennä autolla mukavasti korkeasaareen, maksaa lipuista ja kulkea häkki häkiltä toljottamassa eläimiä. varsinkin muutamia saaliseläimiä häiritsee erityisesti, kun ihmisiä on niin paljon, ja ne tuijottavat. tiedättekö muuten, että jos katsot tiikeriä silmiin, se on uhkaus ele? täytyy heti kyllä myöntää, etten ole perehtynyt vielä eläintarhoihin, olen vasta aloitanut eläinten oikeuksien tutkimisen olen juuri nyt lukemassa Peter Singerin kirjaa, suosittelen sitä kaikille jotka ovat vähääkään asiasta kiinnostuneita. kirjan nimi on oikeutta eläimille.
- vierailija
viaton.lapsi kirjoitti:
jos haluaa yleisesti boikotoida eläinten huonoa kohtelua vastaan, niin siinä tapauksessa ei korkeasaareen kannata mennääkkään, ja tukea niide toimintaa. kun vertaatte eläinten häkkien tiloja, virikkeitä, tajuatte varmaan, etteivät ne juuri vastaa luonnonvaraisia oloja. eniten minua harmittaa lintujen tilanne, helmipöllöt jne. tuskin siipiään pystyvät aukomaan, vaikka niiden pitäisi saada metsästää ruokansa itse, ja lentää vapaana. ja kaikki tämä vain siksi, että ihmiset voivat vaivatta mennä autolla mukavasti korkeasaareen, maksaa lipuista ja kulkea häkki häkiltä toljottamassa eläimiä. varsinkin muutamia saaliseläimiä häiritsee erityisesti, kun ihmisiä on niin paljon, ja ne tuijottavat. tiedättekö muuten, että jos katsot tiikeriä silmiin, se on uhkaus ele? täytyy heti kyllä myöntää, etten ole perehtynyt vielä eläintarhoihin, olen vasta aloitanut eläinten oikeuksien tutkimisen olen juuri nyt lukemassa Peter Singerin kirjaa, suosittelen sitä kaikille jotka ovat vähääkään asiasta kiinnostuneita. kirjan nimi on oikeutta eläimille.
Vasta viime kesänä siellä oli vielä todella nuoria yksilöitä! Ja sitten nämä vaan aiotaan tappaa. En ymmärrä miksi näitä ei voisi toimittaa jonnekkin maahan jossa niiden elämä voisi jatkua.
- Lotta
Minäkin haluan laittaa nimeni asiaa boikotoivaan adressiin, jos sellainen jostain löytyy.
Mihin tahoon/keneen asiassa kannattaisi ottaa yhteyttä, onko tietoa? - ajattelu on tärkeää
viaton.lapsi kirjoitti:
Ole enimmäkseen oikeassa.
Ja olen pitkälti samaakin mieltä kanssasi.
Mutta oletko ajatellut, että joitakin eläimiä hoidetaan kuntoon eläintarhoissa.
Myös uhanalaisia lajeja lisäännytetään siellä.
Eli NYKYISET eläintarhat myös auttavat uhanalaisia lajeja, eivät pelkästään raahaa niitä ihmisten pällisteltäviksi.
Jostainhan eläintarhojen pitää saada eläinten ruokarahat ja eläinten hoidosta ja lääkinnästä aiheutuvat kulut.
Kovasti eläintarhat myös yrittävät kehitellä eläimille tarpeeksi virikkeellisiä ja luonnonmukaisia tiloja. - Kamomillos
viaton.lapsi kirjoitti:
Siellä vasta kamalat oltavat on. Raadonsyöjälinnut ovat pikkukopperoissa ja niitä on monta samassa häkissä.Jättimäinen jääkarhu vaelsi pienessä betonikopissa, jossa ei ainuttakaan puuta tai varjoisaa paikkaa. Aurinko porotti kesäkuumalla kattokaltereiden lävitse:(
Tämä vain osa siitä:( - -Likka-
Onneks ei enää ku siit muutenki syntys kauhee skandaali
- paviaani
Ei sattuisi kellään vanhalla stalinistilla olemaan luokkataisteluun tarkoitettuja kalashnikoveja jäljellä ? Ne voisi lahjoittaa eläinsuojelijoille.
Paviaanien sadistisella tappamisella on suuri symbolinen merkitys: yhteiskunnan häkissä olet kunnes murhanhimoinen eläinlääkäri sinut murhaa piikillä. Toista yhtä murhanhimoista ammattia ei taida ollakaan, pieniä, puolustuskyvyttömiä murhataan.
Melkein yhtä hyvin voitaisiin tappaa lapsia. Varmaan he siitä unelmoivatkin ja tilaisuuden tullen, piikki toimii.
Asunnottomathan jo tapetaankin, jolleivat pakkaseen jäädy, ei ihminenkään sovi Suomen ilmastoon, he kuitenkin yleensä ovat aikuisia.
Jos eläinsuojelijat laittaisivat ak:n lääkärin otsalle ja sanoisivat, joka paviaanista kuolee teitä 10, loppuisi tuollainen murhaaminen. Johan vainoharhainen yhteiskunta on pikkutytöt jotka pitää eläimistä, terroristeiksi luokitellut, joten aika olisi jakaa kiväärit.
Paviaani on vihaan syytön. Metsästäjäkin syö saaliinsa, ei tapa turhaan ja omaksi sairaaksi ilokseen. - silmät auki
Paljon pahempi vaihtoehto olisi pitää nämä eläimet hengissä huonoissa oloissa.
Eli jos eläimelle ei kykene tarjoamaan sen vaatimaa tilaa ja hoitoa, se on parempi päästää lepoon kuin väkisin siirtää se esim huonompaan eläintarhaan.
Vai eikö muiden mielestä?- hätähuuto
>:[ Taas laiskuus, moukkamaisuus, ajattelemattomuus, välinpitämättömyys, julmuus, pahuus astuvat kuvaan.
Virkoja on näköjään taas myönnetty Helsingin kaupungissa VÄÄRILLE henkilöille. "He ovat vain töissä." Etiikka puuttuu. Kukan ei halua ottaa vastuuta. NYKYteknologian keinoin asia voidaan vaivattomasti hoitaa eettisesti oikein. Eikös Suomi ole rakennusteknologian johtavia maita.
Onko Korkeasaari tuotantolaitos vai teurastamo?
Tapetaanko kaikki papukaijatkin ja eri väriset ihmiset? Eivät tarkene täällä.
MITEN TÄMÄ ON MAHDOLLISTA VUONNA 2004 JA SUOMESSA?
Hitlereitä näkyy olevan nykyaikanakin. Näin sitä pitää! Onhan siellä sentään sotamuseo, mitä sitä saarella. "Suurin vetonaula."
PUUTTUKAA TÄHÄN ASIAAN. Tähän voidaan vaikuttaa.
Lähettäkää viestiä ulkomaille ja kopio korkeasaareen! >:[
Mitähän britit tähän sanovat tai ranskalaiset joilla ei ole edes eläinsuojelulakia? :D Maine kasvaa taas suomaisilla junteilla, ja sitten ihmetellään kun kauppa ei käy. MÖLLIT.
- Jokunen
Jos kaikki pistää paikan boikotit listalle, tapetaan loputkin. Mielummin estätte tämän ja keräätte sitä adressia, kuin edesautatte tulevaa "joukkoteurastusta"!
Liitän nimeni tarvittaessa kyllä adressiin, koska olen paviaanien kannalla!- donovan
Olen kanssasi samaa mieltä. Ja jos boikotti purisi vähänkin aikaa ja sillä saataisiin pientäkin edistystä tällaisen mielivallan kitkemiseksi, kannatan sitä. Ja jos pelätään muidenkin lajien hävittämistä samalla tavalla, boikotti olisi entistä aiheellisempi. Loppuisi kerralla tuommoiset päättömät tuomiot. Isompiakin summia pienessä suomenmaassa ja vähäpätöisiin tarkoituksiin. Miksi tätä asiaa ei osata ratkaista inhimillisemmällä tavalla. Eikun Nimilista kiertämään paviaanien puolesta ja dokumentteja tapauksesta koko maailman kansalle.
- Tarzan
Miten on mahdollista, että tälläistä tapahtuu Suomessa 2000 luvulla?
Pistäisivät paviaanit jakoon, itse voisin ottaa pari ja riittävästi jäykkäkouristusrokotetta.
Hear me ROAR!!!- donovan
Mulle kans pari nuorta yksilöä! Ihan vaan siksi, että voin opettaa ne jonkinlaisille tavoille nuoresta pitäen. Siellähän vilisti kaiken ikäisiä ihan muutaman viikon ikäisestä yli 10-vuotiaisiin.
- Kamomillos
Olen etsinyt, mutta en löytänyt! Osaako joku tehdä vetoomuksen.Olihan ne paviaanit esim. aiemmin ihan eri tilassa, miksi ei siis nyt järjesty? Jos muut maat ei huoli paviaaneja, miksi ei anneta pois jotakin muuta eläintä, jonka tiloihin paviaanit voisivat mennä sijoitukseen?
Esim. karhuja, niillä on sisätilat.- tosi mölliä
Onhan niitä ennenkin siirretty!
Jo 50-luvulla ja aikaisemminkin on ollut ks'ssa paviaaneja. Ihmiset muistavat ne. Nyk intendentti ei muista tätä aikaa. Ilkka Koivisto ei olisi tehnyt tuollaista, hänellä oli MORAALI. Pitääkö kaikki ei-uhanalaiset lajit hävittää? Tästä korkeanteknologian maa saa todella negatiivista mainetta mokomasta mokasta.
[email protected] on eräs paikka johon vois kommentoida.
Kummallista että on kehitetty todella hyvät kenosiemennyssyteemit ja nämä paukat selittelee paviaaniparven sisäsiiittoisuutta. Pitäs toimitusjohtaja vaihtaa siellä HETI. - Kamomillos
tosi mölliä kirjoitti:
Jo 50-luvulla ja aikaisemminkin on ollut ks'ssa paviaaneja. Ihmiset muistavat ne. Nyk intendentti ei muista tätä aikaa. Ilkka Koivisto ei olisi tehnyt tuollaista, hänellä oli MORAALI. Pitääkö kaikki ei-uhanalaiset lajit hävittää? Tästä korkeanteknologian maa saa todella negatiivista mainetta mokomasta mokasta.
Kummallista että on kehitetty todella hyvät kenosiemennyssyteemit ja nämä paukat selittelee paviaaniparven sisäsiiittoisuutta. Pitäs toimitusjohtaja vaihtaa siellä HETI.eikö olekkin ihmeellistä, että Korkeasaareen saatiin kyllä rakennettua etelä-amerikka talot ja se toinenkin talo ja lajeja tuli lisää, mutta paviaanit jotka tarvitsevat talvella lämpöä, niille ei löydy tilaa!!!
Vaippapaviaanit ovat Korkeasaaren käyntikortti. Aina kun Korkeasaareen ollaan menossa, puhutaan, että mennäänkö kattomaan apinoita ja sillä tarkoitetaan nimenomaan tätä laumaa.
Lauma on vielä nuorikin, itse lauman johtaja myös.
Ehdotan mielenosoitusta! - totta on
Kamomillos kirjoitti:
eikö olekkin ihmeellistä, että Korkeasaareen saatiin kyllä rakennettua etelä-amerikka talot ja se toinenkin talo ja lajeja tuli lisää, mutta paviaanit jotka tarvitsevat talvella lämpöä, niille ei löydy tilaa!!!
Vaippapaviaanit ovat Korkeasaaren käyntikortti. Aina kun Korkeasaareen ollaan menossa, puhutaan, että mennäänkö kattomaan apinoita ja sillä tarkoitetaan nimenomaan tätä laumaa.
Lauma on vielä nuorikin, itse lauman johtaja myös.
Ehdotan mielenosoitusta!Tuohan on juuri niiden "uusi", silloinen apinatalo tuo e-m-talo.
Oli silloinkin kamala pettymys kun paviaanit joutuivat muuttamaan siitä. Nyt v i e l ä pahempaa kun ilmoitettiin tylysti, että nyt paviaanit LOPETETAAN. Ja sitten täällä on joku NOKIA joka voisi avittaa lämpöeristeiden ja korjaamisen kanssa tai jopa kokonaan. Sponsareita tarvitaan myös. ONKO HALUKKAITA SUURYRITYKSIÄ?
Eikös heidänkin lapsensa käy siellä? Ei se ole ainoastaan lastenrattaita työntävien kotirouvien iloksi tehty vaan kaikille rentouttavaksi paikaksi. Hehän saisivat mainoksena (kylttinsä) joka ikiseen turistin ottamaan valokuvaan! Eksotiikkaa ... ja korkeasaaren maskotti voisi olla myös nämä paviaanit! Paviaanilla on laajempi symboolinen merkitys kuin esim makakeilla. Tropiikin lämpö on aina tervetullut tänne synkkään kaamoksen maahan! Siitä jopa maksetaan. - Kamomillos
totta on kirjoitti:
Tuohan on juuri niiden "uusi", silloinen apinatalo tuo e-m-talo.
Oli silloinkin kamala pettymys kun paviaanit joutuivat muuttamaan siitä. Nyt v i e l ä pahempaa kun ilmoitettiin tylysti, että nyt paviaanit LOPETETAAN. Ja sitten täällä on joku NOKIA joka voisi avittaa lämpöeristeiden ja korjaamisen kanssa tai jopa kokonaan. Sponsareita tarvitaan myös. ONKO HALUKKAITA SUURYRITYKSIÄ?
Eikös heidänkin lapsensa käy siellä? Ei se ole ainoastaan lastenrattaita työntävien kotirouvien iloksi tehty vaan kaikille rentouttavaksi paikaksi. Hehän saisivat mainoksena (kylttinsä) joka ikiseen turistin ottamaan valokuvaan! Eksotiikkaa ... ja korkeasaaren maskotti voisi olla myös nämä paviaanit! Paviaanilla on laajempi symboolinen merkitys kuin esim makakeilla. Tropiikin lämpö on aina tervetullut tänne synkkään kaamoksen maahan! Siitä jopa maksetaan.Joten pitäisi saada vetoomus sponsaajille, vetoomus Korkeasaarelle ja vielä mielenosoitus (ainakin herättää tarpeeksi huomiota.)
Mutta miten? - hyvä pointti
tosi mölliä kirjoitti:
Kummallista että on kehitetty todella hyvät kenosiemennyssyteemit ja nämä paukat selittelee paviaaniparven sisäsiiittoisuutta. Pitäs toimitusjohtaja vaihtaa siellä HETI.Kijoitit tosi hyvin
- Kamomillos
Se ja vetoomus, on kansalaisten mahdollisuus vaikuttaa.Eläinsuojelut mukaan tähän!
Päivä ja paikka...tietoa tarvittaisiin nyt.
Täältä löytyi forumista keskustelua samasta aiheesta. - Nina76
Ikäväähän tuo toki on että terveet ja hyvinvoivat eläimet pitää lopettaa mutta otetaanpa nyt se terve maalaisjärki kätöseen.
Ne siellä Korkeasaaressa varmaan tietävät mikä niiden eläimien parhaaksi on ja ovat katsoneet että se on tämä. Jos niillä ei kerran ole kunnon tiloja joissa paviaaneja säilytetään, eikä kukaan niitä huoli muihin tarhoihin on mielestäni lopetus aivan järkevä päätös. Parempi niin kuin odottaa että olot huononevat ja eläimet kärsivät.
Olen eläinrakas mutta terveesti. Tuo tuntuu todella pahalta mutta ajatus siitä ettei eläin tule kärsimään huonoista oloista tai muutosta toiseen paikkaan, lohduttaa. Asioilla on aina niin monta puolta joita kannattaa punnita ennenkä alkaa mitään adresseja/mielenosotuksia puuhamaan.
Ja maailmassa on niin paljon muitakin epäkohtia joista tämä, eläimen parhaaksi ajateltu asia, on todella pieni. Keskittykää "oikeisiin" ja isoihin asioihin elkääkä jaksako aina narista. Ja ajatelkaa oikeesti ihmiset omilla aivoillanne elkääkä vaan meuhkatko muiden mukana muiden mukana!!
Ja kertokaapa mulle vielä että mitä niille paviaaneille pitäisi sitten tehdä?- Kamomillos
kukaan ei täällä käsittääkseni ole sanonut, että apinoiden pitäisi elää huonoissa olosuhteissa!
Kyse onkin rahasta ja siitä mihin apinat saadaan pelastettua.Mainitsin jo ekassa viestissäni, että jos muut eläintarhat eivät ota apinoita, voitaisiin niiden sijaan lahjoittaa muita eläimiä, joiden tilaan apinat voisivat mennä.Tämä on yksi esimerkki vaihtoehdoista.
Jos Korkeasaarella on ollut varaa rakentaa lisärakennuksia, miksi vaippapaviaanien tulevaa kotiremonttia ei ennakoitu silloin?
Mitä tulee mainitsemaasi tyhjään asiaan, niin me puhumme eläinten hengestä, jotka ovat vielä nuoria. Sinä se meuhkaat niinkin "suuresta" asiasta kun toisten mielipiteet! Vai mitä ne suuret asiat on, mihin pitäisi keskittyä?
Joillekkin ihmisille tämä on suuri asia ja vaikka maailmassa onkin paljon muitakin asioita, ei se pois sulje sitä, että näitä apinoita pitäisi puolustaa.Jos ajatellaan sotaa ja terrorismia vaikka, niin miten sinä siihen vaikutat? Vaikka vaikuttaisitkin niihin jotenkin, ei kait se maailman ainoa asia ole sekään? - Lotta
Kamomillos kirjoitti:
kukaan ei täällä käsittääkseni ole sanonut, että apinoiden pitäisi elää huonoissa olosuhteissa!
Kyse onkin rahasta ja siitä mihin apinat saadaan pelastettua.Mainitsin jo ekassa viestissäni, että jos muut eläintarhat eivät ota apinoita, voitaisiin niiden sijaan lahjoittaa muita eläimiä, joiden tilaan apinat voisivat mennä.Tämä on yksi esimerkki vaihtoehdoista.
Jos Korkeasaarella on ollut varaa rakentaa lisärakennuksia, miksi vaippapaviaanien tulevaa kotiremonttia ei ennakoitu silloin?
Mitä tulee mainitsemaasi tyhjään asiaan, niin me puhumme eläinten hengestä, jotka ovat vielä nuoria. Sinä se meuhkaat niinkin "suuresta" asiasta kun toisten mielipiteet! Vai mitä ne suuret asiat on, mihin pitäisi keskittyä?
Joillekkin ihmisille tämä on suuri asia ja vaikka maailmassa onkin paljon muitakin asioita, ei se pois sulje sitä, että näitä apinoita pitäisi puolustaa.Jos ajatellaan sotaa ja terrorismia vaikka, niin miten sinä siihen vaikutat? Vaikka vaikuttaisitkin niihin jotenkin, ei kait se maailman ainoa asia ole sekään?Ei muuta kuin suomalaiset keräämään rahaa asian hyväksi, jotta saataisiin uudet tilat rakennettua äkkiä! Varmasti jokaiselta asiasta kiinnostuneelta löytyisi muutama ylimääräinen euro taskun pohjalta tähän tarkoitukseen!
- Nina 76
Kamomillos kirjoitti:
Joillekkin ihmisille tämä on suuri asia ja vaikka maailmassa onkin paljon muitakin asioita, ei se pois sulje sitä, että näitä apinoita pitäisi puolustaa.Jos ajatellaan sotaa ja terrorismia vaikka, niin miten sinä siihen vaikutat? Vaikka vaikuttaisitkin niihin jotenkin, ei kait se maailman ainoa asia ole sekään?Minä en meuhkaa toisten mielipiteistä, pitäkää ne, se on hyvä. Pyysin vaan teitä ajattelemaan realistisesti tätä maailman menoo enkä yrittää mitenkään vaikuttaa teidän mielipiteisiin.
Ja tottakai kyse on rahasta, niinhän lähes joka asiassa?? Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen joten taas se ajatteleminen ei olisi pahasta. Mistähän se raha olisi pois jos nyt alettaisiin rakentaa uutta "paviaanitaloa"? Mahdollisesti terveydenhuollosta tai jostakin joka jollain tapaa koskettaa imisten hyvinvointia tässä yhteiskunnassa?? Ennemmin annan terveiden paviaanien kuolla nätisti ja rauhallisesti kuin että sulkisin ne toiseen häkkiin tai että annan niiden asuintilojen rakentamiseen menevät varat pois ihmisiltä jotka niitä todella tarvitsevat. - Kamomillos
Nina 76 kirjoitti:
Minä en meuhkaa toisten mielipiteistä, pitäkää ne, se on hyvä. Pyysin vaan teitä ajattelemaan realistisesti tätä maailman menoo enkä yrittää mitenkään vaikuttaa teidän mielipiteisiin.
Ja tottakai kyse on rahasta, niinhän lähes joka asiassa?? Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen joten taas se ajatteleminen ei olisi pahasta. Mistähän se raha olisi pois jos nyt alettaisiin rakentaa uutta "paviaanitaloa"? Mahdollisesti terveydenhuollosta tai jostakin joka jollain tapaa koskettaa imisten hyvinvointia tässä yhteiskunnassa?? Ennemmin annan terveiden paviaanien kuolla nätisti ja rauhallisesti kuin että sulkisin ne toiseen häkkiin tai että annan niiden asuintilojen rakentamiseen menevät varat pois ihmisiltä jotka niitä todella tarvitsevat.ja samaan aikaan on Korkeasaarelle on varattu Helsingin kaupungilta 1,2 miljoonaa vuodessa!
Eli ei ne rahat mihinkään terveydenhuoltoon mene, vaan ihan muihin Korkeasaaren uusiin hankkeisiin.
Jos paviaanit lopetetaan, se ei tule millään lailla parantamaan terveydenhuoltoa tms.
Joten myös sitä järjenkäyttöä sinnepäinkin peräänkuulutan. - Nina76
Kamomillos kirjoitti:
ja samaan aikaan on Korkeasaarelle on varattu Helsingin kaupungilta 1,2 miljoonaa vuodessa!
Eli ei ne rahat mihinkään terveydenhuoltoon mene, vaan ihan muihin Korkeasaaren uusiin hankkeisiin.
Jos paviaanit lopetetaan, se ei tule millään lailla parantamaan terveydenhuoltoa tms.
Joten myös sitä järjenkäyttöä sinnepäinkin peräänkuulutan.No enpä nyt arvannut että tää vallan pilkun nussimiseks menee mutta niinhän meitä on moneen junaan...
Mutta siis pointti oli se että se on meiltä ihmisiltä pois, EI SIIS VÄLTTÄMÄTTÄ JUURI TERVEYDENHUOLLOSTA mutta jostain enivei. - viaton.lapsi
Nina76 kirjoitti:
No enpä nyt arvannut että tää vallan pilkun nussimiseks menee mutta niinhän meitä on moneen junaan...
Mutta siis pointti oli se että se on meiltä ihmisiltä pois, EI SIIS VÄLTTÄMÄTTÄ JUURI TERVEYDENHUOLLOSTA mutta jostain enivei.en usko, että siellä korkeasaaressa mitään sen enempää eläinten oikeuksiin perehtynyttä ihmistä on töissä. pelkkä eläinten näkeminen siellä saa vatsalaukun minulla kiertymään. helmipöllö pyöreässä pienessä häkissä, pari oksaa, lautasella valmiiksi tapettuja hiiriä, saalistus viettiään ei pysty toteuttamaan. muutkin linnut ovat järkyttävissä oloissa, puhumtattakaan tiikereistä sun muista ulkomaalaisista eläimistä.
sanon, että eläimelle on pahempi rangaistus joutua elämään loppuelämä kylmällä betonilattialla, kun kuolla. en usko että eläintarhat ovat edistäneet "eläintensuojelua" miksi en edes halua ihmisten toimia kutsua. eläimiä kuolee sukupuuttoon päivittäin sademetsien raivauksissa, miljoonat ja taas miljoonat eläimet vinkuu tuskissaan jotain saippuaa verille hangatulla ihollaan laboratoriossa, ja mitä me teemme? meinaamme aloittaa suuren, maailman valtaisen rahakeräyksen pariin korkeasaaren apinaan tsiisus! jos ihmisiltä löytyisi tämän verran kiinnostusta muihinkin asioihin, ei varmasti asiat olisi näin huonosti luonnon kannalta... - Nina76
viaton.lapsi kirjoitti:
en usko, että siellä korkeasaaressa mitään sen enempää eläinten oikeuksiin perehtynyttä ihmistä on töissä. pelkkä eläinten näkeminen siellä saa vatsalaukun minulla kiertymään. helmipöllö pyöreässä pienessä häkissä, pari oksaa, lautasella valmiiksi tapettuja hiiriä, saalistus viettiään ei pysty toteuttamaan. muutkin linnut ovat järkyttävissä oloissa, puhumtattakaan tiikereistä sun muista ulkomaalaisista eläimistä.
sanon, että eläimelle on pahempi rangaistus joutua elämään loppuelämä kylmällä betonilattialla, kun kuolla. en usko että eläintarhat ovat edistäneet "eläintensuojelua" miksi en edes halua ihmisten toimia kutsua. eläimiä kuolee sukupuuttoon päivittäin sademetsien raivauksissa, miljoonat ja taas miljoonat eläimet vinkuu tuskissaan jotain saippuaa verille hangatulla ihollaan laboratoriossa, ja mitä me teemme? meinaamme aloittaa suuren, maailman valtaisen rahakeräyksen pariin korkeasaaren apinaan tsiisus! jos ihmisiltä löytyisi tämän verran kiinnostusta muihinkin asioihin, ei varmasti asiat olisi näin huonosti luonnon kannalta...Hyvä, just näin: "sanon, että eläimelle on pahempi rangaistus joutua elämään loppuelämä kylmällä betonilattialla, kun kuolla."
Mnkä ihmeen takia niitä pitää koittaa väkisin saada vankilaan ja kärsimään kun on kivuton tapa päästä pois kurjasta?? - Kamomillos
Nina76 kirjoitti:
No enpä nyt arvannut että tää vallan pilkun nussimiseks menee mutta niinhän meitä on moneen junaan...
Mutta siis pointti oli se että se on meiltä ihmisiltä pois, EI SIIS VÄLTTÄMÄTTÄ JUURI TERVEYDENHUOLLOSTA mutta jostain enivei.tässä pilkkua viilatakkaan, vaan käytä nyt sinäkin järkeäsi:
Jos Korkeasaarelle on 1,2 miljonaa vuosittain rahaa, se on ja pysyy Korkeasaaren varoina. Sen rahan voi käyttää myös paviaanin pelastamiseen, niin kuin lopettamiseenkin.Se ei siis ole ihmisiltä pois, koska se raha on JO korkeasaaren!
Kuka puolustaa sitäpaitsi eläimiä? Eläimen pitäisi se itse tehdä ja niin se tekeekin luonnossa.Eläintarhojen eläimet ovat täysin ihmisen armoilla.Ihminen pyydystää, ihminen myöskin päättää lopettaa sen elämän, eikä eläimellä ole vaihtoehtoja. Eikö meidän pitäisi siis tuntea myös vastuu eläimistä, jotka olemme vangiksi ottaneet? Onko eläimien vangiksi ottaminen sitä, että katselemme niitä niin kauan ne ovat kivoja ja sitten kun rakennamme uusia tiloja, voimme päästää ne päiviltä? Entä lemmikit jotka ovat kotonamme? Tähän ajatusmalliinhan perustuu kesäkissatkin:( Vai eivätkö eläintarhojen eläimet ole yhtään sama asia? - Kamomillos
viaton.lapsi kirjoitti:
en usko, että siellä korkeasaaressa mitään sen enempää eläinten oikeuksiin perehtynyttä ihmistä on töissä. pelkkä eläinten näkeminen siellä saa vatsalaukun minulla kiertymään. helmipöllö pyöreässä pienessä häkissä, pari oksaa, lautasella valmiiksi tapettuja hiiriä, saalistus viettiään ei pysty toteuttamaan. muutkin linnut ovat järkyttävissä oloissa, puhumtattakaan tiikereistä sun muista ulkomaalaisista eläimistä.
sanon, että eläimelle on pahempi rangaistus joutua elämään loppuelämä kylmällä betonilattialla, kun kuolla. en usko että eläintarhat ovat edistäneet "eläintensuojelua" miksi en edes halua ihmisten toimia kutsua. eläimiä kuolee sukupuuttoon päivittäin sademetsien raivauksissa, miljoonat ja taas miljoonat eläimet vinkuu tuskissaan jotain saippuaa verille hangatulla ihollaan laboratoriossa, ja mitä me teemme? meinaamme aloittaa suuren, maailman valtaisen rahakeräyksen pariin korkeasaaren apinaan tsiisus! jos ihmisiltä löytyisi tämän verran kiinnostusta muihinkin asioihin, ei varmasti asiat olisi näin huonosti luonnon kannalta...väitän, että se jos puolustaa jo olemassa olevien terveiden ja nuorien vaippapaviaanien elämää, ei se sulje pois sitä, että ei voisi esimerkiksi suojella luontoa. Miten nämä kaksi sulkevat toisensa pois? Kyse on kuitenkin apinoista, jotka ovat syntyneet korkeasaaressa ja eläneet siellä.
Luonnossa ne tuskin edes selviäisivät.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että luonnossa eläimillä on paljon paremmat oltavat kuin eläintarhoissa, mutta se kuuluu mielestäni jo siihen, että mitä voimme tehdä luonnon hyväksi, että eläimet siellä voivat vastaisuudessakin elää, eikä niitä tarvitse vangita ihmisten iloksi tai sukupuuton uhan vuoksi.Mitenkään se ei koske kuitenkaan tätä tilannetta.
Mielestäni on eettisesti väärin ottaa vangeiksi lajeja ja sitten tappaa ne tällaisen syyn takia.
Mitä tulee Korkeasaaren laumaan,niiden olosuhteet eivät ole varmaankaan olleet huonoimmasta päästä, ottaen huomioon niiden lisääntyminen ja vilkkaus.
Apinat kun alkavat hyvin apaattisiksi, jos voivat huonosti.
Kirjoiteuksestasi vielä, että kyse ei ole parista apinasta vaan 30kpl laumasta! Jos ne kuolisivat luonnossa, olisiko niiden henki jotenkin suuremman arvoinen?
Ainahan voi kysyä miksi ne apinat siellä ovat?
Meidän ihmisten takia, että voimme niitä ihmetellä ja ihastella.Näin ollen jokainen joka sen on tehnyt(maksanut lipun), on osallistunut niiden pitämiseen, myöskin sinä! - emmaz
Nina76 kirjoitti:
Hyvä, just näin: "sanon, että eläimelle on pahempi rangaistus joutua elämään loppuelämä kylmällä betonilattialla, kun kuolla."
Mnkä ihmeen takia niitä pitää koittaa väkisin saada vankilaan ja kärsimään kun on kivuton tapa päästä pois kurjasta??Jos ajattelisit fiksusti huomaisit, ettei tähän tilanteeseen olisi edes saanut asiat mennä.
Otetaan eläimiä, lopetetaan heti kun ongelmia tulee.
Ymmärrätkö, että vaikka paviaanit jouduttaisiin nyt lopettamaan, ja se olisi niille ainoa vaihtoehto (mikä on toki paras vaihtoehto JOLLEI hyviä tiloja löydy) MUTTA ei ole oikein paviaaneja kohtaan, että niiden elämä on tästä kiinni. Ja että asiat on hoidettu niin, ettei muuta vaihtoehtoa ole. Ymmärrän kyllä pointtisi, ja olet osittain oikeassa. Mutta mieti asiaa vähän laajemmalta kantilta. viaton.lapsi kirjoitti:
sanon, että eläimelle on pahempi rangaistus joutua elämään loppuelämä kylmällä betonilattialla, kun kuolla. en usko että eläintarhat ovat edistäneet "eläintensuojelua" miksi en edes halua ihmisten toimia kutsua. eläimiä kuolee sukupuuttoon päivittäin sademetsien raivauksissa, miljoonat ja taas miljoonat eläimet vinkuu tuskissaan jotain saippuaa verille hangatulla ihollaan laboratoriossa, ja mitä me teemme? meinaamme aloittaa suuren, maailman valtaisen rahakeräyksen pariin korkeasaaren apinaan tsiisus! jos ihmisiltä löytyisi tämän verran kiinnostusta muihinkin asioihin, ei varmasti asiat olisi näin huonosti luonnon kannalta...Helmipöllöt eivät elä pyöreässä häkissä vaan neliskulmaisessa :) Toiseksi näin tilanteen jossa hoitaja vei ruokaa pöllöille niin pöllö istuikin puussa itse saalistamansa myyrä suussa! Kolmanneksi häkissä on paljon puita mm. kuusia. Neljänneksi millään eläimellä ei Korkeasaaressa ole betonilattiaa. Viidenneksi Korkeasaari on palauttanut luontoon mm. visenttejä, alppikauriita, ilveksiä, maakotkia, tunturipöllöjä.... sellaisille alueille joilta nämä eläimet ovat hävinneet IHMISTEN takia! Kuudenneksi paviaanit ovat jo 60-luvulta lähtien tulleet yhä sisäsiittoisemmiksi ja voi vain arvata miten huonokuntoinen kanta on nyt 44 vuoden jälkeen. Sama porukka on siellä keskenään lisääntynyt johtuen varmaan siitä että silloin ennen ei asiaa hoidettu tai ei osattu hoitaa/tiedetty tarpeeksi. Paviaanilauma on siis sisäsiittoisuuden takia todella huonokuntoista sakkia. Kannattaa ottaa selvää asioista ennekuin laukoo täällä palstalla omia päähänpistojaan totena.
Kamomillos kirjoitti:
väitän, että se jos puolustaa jo olemassa olevien terveiden ja nuorien vaippapaviaanien elämää, ei se sulje pois sitä, että ei voisi esimerkiksi suojella luontoa. Miten nämä kaksi sulkevat toisensa pois? Kyse on kuitenkin apinoista, jotka ovat syntyneet korkeasaaressa ja eläneet siellä.
Luonnossa ne tuskin edes selviäisivät.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että luonnossa eläimillä on paljon paremmat oltavat kuin eläintarhoissa, mutta se kuuluu mielestäni jo siihen, että mitä voimme tehdä luonnon hyväksi, että eläimet siellä voivat vastaisuudessakin elää, eikä niitä tarvitse vangita ihmisten iloksi tai sukupuuton uhan vuoksi.Mitenkään se ei koske kuitenkaan tätä tilannetta.
Mielestäni on eettisesti väärin ottaa vangeiksi lajeja ja sitten tappaa ne tällaisen syyn takia.
Mitä tulee Korkeasaaren laumaan,niiden olosuhteet eivät ole varmaankaan olleet huonoimmasta päästä, ottaen huomioon niiden lisääntyminen ja vilkkaus.
Apinat kun alkavat hyvin apaattisiksi, jos voivat huonosti.
Kirjoiteuksestasi vielä, että kyse ei ole parista apinasta vaan 30kpl laumasta! Jos ne kuolisivat luonnossa, olisiko niiden henki jotenkin suuremman arvoinen?
Ainahan voi kysyä miksi ne apinat siellä ovat?
Meidän ihmisten takia, että voimme niitä ihmetellä ja ihastella.Näin ollen jokainen joka sen on tehnyt(maksanut lipun), on osallistunut niiden pitämiseen, myöskin sinä!Ei niitä ole 30 kpl vaan 12-15 kpl...
- äkkiä
Lotta kirjoitti:
Ei muuta kuin suomalaiset keräämään rahaa asian hyväksi, jotta saataisiin uudet tilat rakennettua äkkiä! Varmasti jokaiselta asiasta kiinnostuneelta löytyisi muutama ylimääräinen euro taskun pohjalta tähän tarkoitukseen!
Tilojen rakentaminen asiallisiksi kestää aikansa. Asin on niin ajankohtainen että uusi rakentaminen on mahdottomuus. Sanoo arkkitehtuurista jotai tietävä.
- pertti
Korkeasaaren paviaaneille ehdottomasti paras ratkaisu on lopettaa ne...
Jos kerta tilat on niin huonot mitä uutisissa kerrotaan, ei eläimiä todellakaan niihin voi jättää ja kerta ei korvaavia tiloja löydy niin sisäsiittoselle kannalle on paras ratkaisu lopettaa ne... Tällaisia eläimiä ei enää voi lisäännyttämiseen käyttää, joten mihinkään muuhun paviaaniryhmään niitä ei voida ainakaan sijoittaa... Eikä kukaan haluakaan niitä juuri tämän takia ottaa... Ihmehomma, että Korkeasaari on etes päästäny tilanteen näin pitkälle...
Paviaanit on sen verran älykkäitä eläimiä, että niiden tilavaatimukset ovat melkoiset... Ne tarvii lämpimät tilat ja paljon ulkotilaa, kuten ollaan saatu lukea... Ovat lisäksi laumaeläimiä, eli lauman erotteleminen pienempiin osiin ei onnistu...
Parempi lopettaa nämä ja toivoa, ettei jatkossa synny samanlaisia tilanteita kun Korkeasaareen uusia eläimiä tuodaan... - Moik
Eihän tuo nyt mikään kiva uutinen ollut, ovathan paviaanit ollet korkeasaaressa "aina". Minua häiritsee ehkä eniten se, ettei paviaaneja saada siirrettyä muualle.
- Pave
Palautetta Korkeasaaren johdolle:
http://www.hel.fi/z oo/suomi/organisaatio.html- eila
Siis:
http://www.hel.fi/zoo/suomi/organisaatio/elaintarhan_johtokunta.html
Tuolla sivulla ei kaikilla ole esim. sähköpostiosoitetta.
Lisää ko. ihmisten yhteystietoja löytyy oikeutta eläimille - sivuston foorumilta:
http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=6302
Alinmaisesta viestistä tällä hetkellä!
Itse laitoin jo poppoolle postia. (Muistakaa asialliset kommentit!)
Toimikaa.
- paviaanien ystävä
Korkeasaaren ei olisi koskaan pitänyt hankkia paviaaneja,jos eivät pysty niitä kerran enään hoitamaankaan.Niiden olisi pitänyt ennen hankintaa jo miettiä,kaikki mitä tulevaisuudessa tulee ehkä vastaan,apinoiden tilat,niiden kestävyys ja vasta sitten hankkia eläimet.
Korkeasaari on vastuussa eläimistä ja heidän on myös pystyttävä huolehtimaan niistä niiden koko iän ajan. On törkeää kohdella paviaaneja kuin jotain huonekaluja,kun ei enään ole tilaa niin heitetään pois.
Jos kerta korkeasaari ei pysty itse huolehtimaan/tarjomaan apinoille sopivia tiloja,on niillä vastuu etsiä uusi koti, esim. ulkomailta.
Pitäisi ihmisten kerrankin käyttää järkeä! - apinan kaveri
Kamalaa, eläimet eivät ole kertakäyttöisiä; henki pois vaan ja kohta uusia tilalle. Onpas esimerkkiä lapsille!! No, korkeasaareen voi laittaa palautetta sähköpostilla osoitteeseen: [email protected]
- Luonnonpuolesta
Kantaa voi käydä ottamassa seuraavassa linkissä:http://www.geocities.com/sakaribehm/pelastakaa_paviaanit.html
- ensku
minäkin kuulin siitä radiossa.Voi kun minä voisin tehdä mökille ison aitauksen ja ottaa sinne kaksi paviaaneja.NIITÄ EI SAA TAPPAA!!!
...jos sinä ne kaksi ottaisit :( Laumaeläimiä kärsisivät todella... varmaan yrittäisivät itse päättää päivänsä :)
- nimimerkki
Ikävä tapaus ja muutamissa kommenteissa on ollut selkeää järkeä. Jos kerran on todettu sisäsiitoisuude aiheuttamaa hunokuntoisuutta niin näemmekö enään aitoja paviaaneja. Nimimerkkisi oli "ei ikinä korkeasaareen enään". No jos olet niin äveriäs että voit sitten reissailla ympäri maailmaa katsomassa Korkeasaaressa olevia eläimiä, niin siitä vaan. Mutta älä yllytä muita boikotoimaan. Kaikilla ei ole varaa matkustella. Eläintarhan pito on todella kallista ja kiittäkääme siitä että meillä on Korkeasaari. Luuletko tosiaan että se on maailman ainoa Zoo, joka on joutunut tekemään vastaavanlaisia ratkaisuja. Hirmusen ikäviä. Jokunen vuosi sitten London Zoo ilmoitti että sen on pakko lopettaa KOKO toimintansa. Olisi ollut lopettetujen eläinten määrä huikeeta luokkaa. Itse paikalla käyneenä tiedän. Äläkkä nousi ja Zoo pystyi onneksi jatkamaan toimintaa. Karsimisia jouduttiin tekemään. Tiedätkö yhtään eläintarhaa, missä ei olisi ikinä tehty näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733121
- 602854
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322405- 802246
- 602063
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171577Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301420Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351408