Onko meillä varaa?

Työeläkeläinen

AY liike ylitti taas omat oikeutensa julistamalla koko Suomen viennille lakon kun yksi toimitsija sai vihaisen kirjeen jota hän ei edes ole julkaissut jotta voisimme itse päätellä jotain siitä mihin se olisi voinut oikeuttaa.

Onko ay liikkeellä varaa maksaa nyt muille aiheuttamansa vahinko mikä olisi vähintä mitä se voisi tehdä koska mikään kirje ei moiseen voi oikeuttaa demokratiassa.

Ay liike ei ole meillä asemassa jossa se voisi demokratian keinoin vaikuttaa koko valtakunnan asioihin sillä se vaatisi ainakin tuplasti jäseniä ja koko kansan äänioikeuden heidän vaaleissaan jäsenten sijaan. Nyt he voivat aikuisten oikeasti vain järjestellä jäsentenvälisiä asioita.

Kun on kyse nyt sattuneen kaltaisesta tapahtumasta niin sakkojen määrän pitää vastata ensin niitä tappioita joita on aiheutettu laskelmien mukaan sekä vielä laittomasta toiminnasta rangaistukseksi riittävä määrä euroja. Myös moinen toimitsija on henkilökohtaisesti haastettava oikeuteen vastaamaan vahingonteosta.

Kun sopimukset ovat voimassa ja niitä ei ole rikottu niin kaikki lakot ovat varsin laittomia ja niistä on rangaistava tuntuvasti. Nykykäytäntö on jostain sosialismista lainattu eikä sillä ole mitään tekemistä tämän päivän asioiden kanssa. Sitä on todella rukattava päivän muottiin! Onneksi uusi laki asiasta on tekeillä ja toivottavasti siitä saadaan taloutta tukeva eikä nykyisen kaltaista kommunistista toimintaa enää sallita.

On myös vaadittava välittömästi sen kirjeen julkistamista josta me kaikki olemme nyt osamme maksaneet!

Yleensä en näitä useammalle palstalle levitä mutta nyt tuli ay toiminnassa niin paksua jotta jokaisen on mietittävä mihin ollaan menossa. Haluammeko todella kurjalaan johon tällainen toiminta on meitä viemässä? Eikö ay liike todellakaan kouluta niitä jotka ovat päättämässä järjen käyttöön vaan uskomaan johonkin valtaan jota heillä ei demokratiassa voi olla. Meillä ei ole ay diktatuuria vaikka jotkut näköjään niin kuvittelevat.

21

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maksaja 39

      Tästäkö oli kyse?
      Kertoisitko lisää.
      "AY liike ylitti taas omat oikeutensa julistamalla koko Suomen viennille lakon kun yksi toimitsija sai vihaisen kirjeen jota hän ei edes ole julkaissut jotta voisimme itse päätellä jotain siitä mihin se olisi voinut oikeuttaa"

      • Ay liike ylittää valtuutensa alkamalla lakon kun työehtosopimukset ovat voimassa eikä kukaan ole niitä edes rikkonut. Lakosta olisi sitä paitsi pitänyt tiedottaa päiviä ellei viikkoja aiemmin.

        Nyt ainakin uutisten mukaan yksi jästipää laittoi satamat kiinni kun sai ikävän kirjeen jota ei edes uskaltanut näyttää. Ei muuta kuin lasku perään vahingon aiheuttamisesta.

        Me kaikkihan yhdessä maksamme tuollaisten törppöjen toilaukset verovaroina ja saamatta jäävinä tuloina.


    • onko varaa

      Onko meillä varaa?
      Maksaa eurooppalaisille pankeille heidän antamiaan velkoja korruption ja rikollisuuden valtaamille maille.


      Onko meillä varaa?
      Olla tukematta telakkateollisuutta jotta suomeen saataisiin töitä.


      Onko meillä varaa?
      Olla puuttumatta suomessa töitä tekevien halpatyövoima maiden ihmisten pakkoriistoon ja orjuuteen.


      Onko meillä varaa?
      Olla puuttumatta lainsäädännöllä luotuihin epäkohtien korjaamiseen.


      Onko meillä varaa?
      Maksaa ylisuuria eläkkeitä, palkkoja, etuuksia, optioita jne. verovaroin kerätyillä rahoilla.


      Onko meillä varaa?
      Ylipäätäänkään toimia niin päättömästi kun hallitus on toiminut jo muutamia vuosia.

      • Mitähän maata mahdat tarkoittaa tuossa ensimmäisessä teesissäsi? Kreikkaa vai Portugalia? Ystäviähän pitää auttaa ja työväenliikehän on sanonut laulussaan jo vuosikymmeniä "huomispäivän kansat on veljet keskenään", onhan sitä veljiä ja ystäviä autettava vaikka vaan velankin maksussa jos ongelmia esiintyy ja onhan nyt jo eilisen huominenkin.

        Piäisikö valtion tai muun yhteiskunnan instanssin maksaa osa ulkolaisista laivatilauksista?

        Kun ulkolainen yritys tulee tänne töihin ja tuo omat työntekijänsä niin siinä toimitaan lähtömaan ehdoilla. Eihän suomalaisenkaan työläisen palkkaa lasketa romanialaiselle tasolle jos hän sinne keikan heittää. Toinen juttu on jos ulkolainen palkataan suomalaisen yrityksen palvelukseen, tällaistakin tiedän tapahtuneen, niin silloin he saavat ihan suomalaisen ansion.

        Koko ajanhan lakeja korjaillaan kun huomataan niissä puutteita. Epäkohta, koska et mainitse mitä tarkoitat, voi olla hieman arvostelijastakin kiinni.

        Aika vähän maksetaan verovaroin kerätyistä varoista palkkoja, eläkkeitä tai varsinkaan optioita ja etuisuuksia. Yritykset maksavat palkkansa omista tuloistaan eivät verovaroista paitsi jos tehdään kuten telakoiden kohdalla ehdotit.

        Pääosan eläkkeistä maksavat yksityiset eläkevakuutusyhtiöt eikä niihin kerätä varoja verotuksella vaan eläkemaksuina.

        Optiothan ovat vain lupaus saada ostaa yrityksen osakkeita tiettyyn hintaan tiettynä aikana esim. 2 vuoden kuluttua antamispäivästä. Ne ovat arvoppereita ja niitä voidaan ostaa ja myydä mutta verovaroja siinä ei liiku.

        Hallitus on toiminut taloustilanteen huomioon ottaen varsin hyvin ja ansiokkaasti tehden vain yhden virheen ottaessaan lisää syömävelkaa valtiolle vuosikausia kun vanhoja menopäätöksiä olisi pitänyt alkaa purkamaan kunnes menot ja tulot ovat tasapainossa.

        Sinulla "onko varaa" ei ollut oikein yhtään asiallista kysymystä esittää vaan kaikki perustui siihen, ettet ymmärrä tai ymmärrät väärin.


      • Veronmakselija

        >>...optioita jne. verovaroin kerätyillä... 1,4 Meur / päivä => 511 Meur / vuosi. Ja eläke nousee VAIN 1€ / päivä, eli ei yhtään mitään.
        Ja ennekuin vastaat "suurituloiset", niin montako yli 300´000€/v ansaitsevaa Suomessa on?
        Paljonko 10 eniten ansaitsevaa maksoi tuloveroja v 2013?


      • onko varaa
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Mitähän maata mahdat tarkoittaa tuossa ensimmäisessä teesissäsi? Kreikkaa vai Portugalia? Ystäviähän pitää auttaa ja työväenliikehän on sanonut laulussaan jo vuosikymmeniä "huomispäivän kansat on veljet keskenään", onhan sitä veljiä ja ystäviä autettava vaikka vaan velankin maksussa jos ongelmia esiintyy ja onhan nyt jo eilisen huominenkin.

        Piäisikö valtion tai muun yhteiskunnan instanssin maksaa osa ulkolaisista laivatilauksista?

        Kun ulkolainen yritys tulee tänne töihin ja tuo omat työntekijänsä niin siinä toimitaan lähtömaan ehdoilla. Eihän suomalaisenkaan työläisen palkkaa lasketa romanialaiselle tasolle jos hän sinne keikan heittää. Toinen juttu on jos ulkolainen palkataan suomalaisen yrityksen palvelukseen, tällaistakin tiedän tapahtuneen, niin silloin he saavat ihan suomalaisen ansion.

        Koko ajanhan lakeja korjaillaan kun huomataan niissä puutteita. Epäkohta, koska et mainitse mitä tarkoitat, voi olla hieman arvostelijastakin kiinni.

        Aika vähän maksetaan verovaroin kerätyistä varoista palkkoja, eläkkeitä tai varsinkaan optioita ja etuisuuksia. Yritykset maksavat palkkansa omista tuloistaan eivät verovaroista paitsi jos tehdään kuten telakoiden kohdalla ehdotit.

        Pääosan eläkkeistä maksavat yksityiset eläkevakuutusyhtiöt eikä niihin kerätä varoja verotuksella vaan eläkemaksuina.

        Optiothan ovat vain lupaus saada ostaa yrityksen osakkeita tiettyyn hintaan tiettynä aikana esim. 2 vuoden kuluttua antamispäivästä. Ne ovat arvoppereita ja niitä voidaan ostaa ja myydä mutta verovaroja siinä ei liiku.

        Hallitus on toiminut taloustilanteen huomioon ottaen varsin hyvin ja ansiokkaasti tehden vain yhden virheen ottaessaan lisää syömävelkaa valtiolle vuosikausia kun vanhoja menopäätöksiä olisi pitänyt alkaa purkamaan kunnes menot ja tulot ovat tasapainossa.

        Sinulla "onko varaa" ei ollut oikein yhtään asiallista kysymystä esittää vaan kaikki perustui siihen, ettet ymmärrä tai ymmärrät väärin.

        Niinpä, olenkin oikeistolainen ja äänestänyt kokoomusta kaikissa vaaleissa.


    • onnimanni

      Sitä saa mitä tilaa!. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan!. Joka toiselle kuoppaa kaivaa se itse siihen lankeaa!.

      Siinä työeläkepellelle miettimistä muutamiksi päiviksi

      • Mitä miettimistä kuvittelet minulle noissa olevan, minä elän reaalimaailmassa mutta kommunistit eivät vaan heillä on utopia joka aina vain karkaa kauemmas.

        Olen todella saanut mitä olen tilannut eli varsin mukavan elämän ja työtä joka on ollut minulle mielekästä. Olen siitä työstä saanut myös oman ja muun perheen elannon joten ei niinkään huonosti, vai? Olisit sinäkin tilannut hyvän elämän niin ei tarvitsisi komuna kitistä ja kadehtia muita, arvoisa "onnimanni"!


      • onnimanni
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Mitä miettimistä kuvittelet minulle noissa olevan, minä elän reaalimaailmassa mutta kommunistit eivät vaan heillä on utopia joka aina vain karkaa kauemmas.

        Olen todella saanut mitä olen tilannut eli varsin mukavan elämän ja työtä joka on ollut minulle mielekästä. Olen siitä työstä saanut myös oman ja muun perheen elannon joten ei niinkään huonosti, vai? Olisit sinäkin tilannut hyvän elämän niin ei tarvitsisi komuna kitistä ja kadehtia muita, arvoisa "onnimanni"!

        Miksi haukut minua kommunistiksi?. Aivan hyvä elämä minulla on ollut ja tuntuu siltä, että kirjoituksistasi päätellen olet jonkin asteinen tunnevammainen mailmanparantaja joka kokee olevansa muiden yläpuolella ja löytävänsä kaikkiin häntä riesoviin asioihin syyksi kommunismin tai ylipäätään toisin ajattelevat ihmiset. Eläisit omaa elämääsi koittaisit tehdä vaikka antoisaa vapaaehtoistyötä niin uskon sinunkin ajatusmailmasi avartuvan ihmisille ystävällisemmäksi.


      • onnimanni kirjoitti:

        Miksi haukut minua kommunistiksi?. Aivan hyvä elämä minulla on ollut ja tuntuu siltä, että kirjoituksistasi päätellen olet jonkin asteinen tunnevammainen mailmanparantaja joka kokee olevansa muiden yläpuolella ja löytävänsä kaikkiin häntä riesoviin asioihin syyksi kommunismin tai ylipäätään toisin ajattelevat ihmiset. Eläisit omaa elämääsi koittaisit tehdä vaikka antoisaa vapaaehtoistyötä niin uskon sinunkin ajatusmailmasi avartuvan ihmisille ystävällisemmäksi.

        Et kuitenkaan kertonut mitä erityistä miettimistä tuon edellisen viestisi lainauksissa oli, arvoisa onnimanni!

        Jos ihan väärässä en ole niin tämä on Kommunistisen Työväenpuolueen palsta joten on suuri vaara jotta täällä törmää komuun. Sitä ei kannata ihmetellä!

        Tämä on keskustelupalsta, ei keskustelua synny jos ihmiset eivät esitä eriäviä mielipiteitä vaan se menee hymistelyksi siitä miten fiksuja olemme. Siksi on hyvä esittää vaikka hieman kärjistettyjäkin mielipiteitä asioista, se vain virkistää keskustelua.


      • lahtarivaara
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Et kuitenkaan kertonut mitä erityistä miettimistä tuon edellisen viestisi lainauksissa oli, arvoisa onnimanni!

        Jos ihan väärässä en ole niin tämä on Kommunistisen Työväenpuolueen palsta joten on suuri vaara jotta täällä törmää komuun. Sitä ei kannata ihmetellä!

        Tämä on keskustelupalsta, ei keskustelua synny jos ihmiset eivät esitä eriäviä mielipiteitä vaan se menee hymistelyksi siitä miten fiksuja olemme. Siksi on hyvä esittää vaikka hieman kärjistettyjäkin mielipiteitä asioista, se vain virkistää keskustelua.

        " Jos ihan väärässä en ole niin tämä on Kommunistisen Työväenpuolueen palsta joten on suuri vaara jotta täällä törmää komuun. Sitä ei kannata ihmetellä! "

        Paljastit taas lahtariperimäsi ja aatejatkumosi siihen. Käyt siis tälläkin palstalla tyydyttämässä metsästysviettiäsi ja heikkoa itsetuntoasi koittaessasi haukkua ja uhitella halveksimallesi työkansalle ja komukoille. Muista, että sinunkin leipäsi tae on työkansan selkänahassa ei mafioosojen , uhkailijoiden, lahtareiden ja työkansan vihollisten.


      • lahtarivaara kirjoitti:

        " Jos ihan väärässä en ole niin tämä on Kommunistisen Työväenpuolueen palsta joten on suuri vaara jotta täällä törmää komuun. Sitä ei kannata ihmetellä! "

        Paljastit taas lahtariperimäsi ja aatejatkumosi siihen. Käyt siis tälläkin palstalla tyydyttämässä metsästysviettiäsi ja heikkoa itsetuntoasi koittaessasi haukkua ja uhitella halveksimallesi työkansalle ja komukoille. Muista, että sinunkin leipäsi tae on työkansan selkänahassa ei mafioosojen , uhkailijoiden, lahtareiden ja työkansan vihollisten.

        Vai on teillä lahtareita siellä päin, meillä ei ole. Toisaalta olen ollut työkansaa jostain -60 luvun puolelta asti jota tosin hieman on tuo opiskelu katkonut, niin ja Suomen raskas. Muistaakseni ensimmäiseen varsinaiseen työpaikkaani menin 1960 kesäkuussa koulun loputtua ja sitä aiemminkin olin ollut tilapäisissä työsuhteissa mm. maalaistaloissa sadon korjuun aikana.

        En minä työläisiä halveksi koska joutuisin silloin itseänikin halveksimaan vaan tapaa jolla ay liike toimii, se kun ei ole pysynyt oikein ajan perässä vaan vaahtoaa samoin kuin joskus 1800 luvullakin teki.

        Sinulta ei näytä tuo henkilöanalyysi oikein sujuvan joten suosittelen asiassa pysymistä ja analyysin unohtamista jottet enää pahemmin munaa itseäsi!


    • onnimanni

      Kuitenkin näytit hyvin sisäistävän tuon viimeisen lauseen koska se jäi mieltäsi vaivaamaan. Siis mieti vastaukset löytyy itsesi mielen sopukoista. Siihen en ota kantaa onko ne yhteneväisiä kenenkään muun ajatelmiin.

    • imitus

      "AY liike ylitti taas omat oikeutensa julistamalla koko Suomen viennille lakon kun yksi toimitsija sai vihaisen kirjeen jota hän ei edes ole julkaissut jotta voisimme itse päätellä jotain siitä mihin se olisi voinut oikeuttaa"

      Noin pitää menetellä. Ammattiliittojen työntekijöitä ei uhkailla. 30 luvun ja suojeluskuntahengen ei saa antaa palata. Jos Pihkalan rikkurikaarteja tulee, yleislakko pystyyn välittömästi.
      Aivan liian kauan työväestö on "ymmärtänyt" rikkaiden veronkiertoa ja tulojen valtaisaa lisääntymistä. Rikkaiden ahneus näyttää vain kasvavan.
      Syypää satamien lakkoon on EK. Siellä tuettiin orjatyövoiman käyttöä laivoissa. Jos jollekin vahinkoa on tullut lasku EK:lle.

      • Nyt bkun kirje tuli lähettäjän puolelta julki niin eihän siinä ollut mitään uhkaustakaan. Ainoastaan ihan asiallinen huomautus siitä, että jos ette pidä heidän asioistaan nokkaanne pois niin seuraa lasku niistä menetyksistä joita on aiheutunut au aktiivin muninnasta. Munintaa se oli.

        Minä kuvittelin siinä kirjeessä vähintään uhatun vetää kölin alta kuten joskus aikoinaan saman moisille virtsakalloille taidettiin tehdä.


    • sotma

      " Ainoastaan ihan asiallinen huomautus siitä, että jos ette pidä heidän asioistaan nokkaanne... "

      Juuri tuon takia pitää lakkoilla. Palkkatyöläisllä on oikeus saada tietoa työehtoihin liittyvistä seikoista. Se on työlainsäädännössä. Kapitalistien asiat eivät ole heidän asioitaan. Kaikki ne ovat myös työläisten asioita. Valitettavasti kirjanpito liikevoitoista ja veronkierrosta on laillinen salaisuus. Pitäisi lakkoilla nekin laillisiksi.
      Yritys on velvollinen antamaan työlainsäädännön edellyttämät palkkatiedot ja sotut ym. tilityksineen ay-liikkeen toimihenkilöille. AKT valvoo sopimusten mukaan Suomen satamissa kaikkia laivoja, muut akt:teet muualla samoin.

      Kyseinen laivayhtiö kieltäytyi antamasta tietoja. Se syyllistyi Tes-rikokseen ja vieläpä suorasanaisesti uhkaili ammattiyhdistysoikeuksia.
      Suomen EK on mahdollisten haittojen maksumies, koska se ei heti vaatinut rikollista varustamoa antamaan pyydetyt tiedot.
      Oikein teki AKT, kun ei taipunut ulkolaisen yrityksen mielivaltaan. Suomen pikkupersu- ja kokkariyritykset olisivat ottaneet heti mallin ja kohtelisivat työläisiään ruttotautisina.

      AKT pelasti osaltaan sopimusjärjestelmää. Seuraava askel olisi saattaa yrityskirjanpito täysimääräisenä ammattiliittojen seurantaan.

      • AKT ei ole tilintarkastaja joten sille ei pidä antaa tuollaista valtuutusta ainakaan ilman vastuuta yrityksen omistajien suuntaan. Siinä vastuussa tulisi ottaa hiuomioon liikesalaisuuksien vuotaminen ja niistä aiheutuvat tappiot korkoineen.

        AKT voisi ja sen näin ajatellen pitäisi perustaa kilpaileva yritys jonne palkata entisiä satamatyömiehiä sopivaan hintaan eikä tarvitsisi muita haukkua ja epäillä. Edellisen kirjoittajan kommenttien perusteella tätä voisi pitää parhaana ratkaisuna koska omia tilejään saa tarkkailla vaikka yötä päivää!


      • Voiv sentään!

        - - - Seuraava askel olisi saattaa yrityskirjanpito täysimääräisenä ammattiliittojen seurantaan. - - -
        Höpö höpö. Pelkkä märkä unelma.

        Yritysten kirjanpito ei millään tavalla kuulu ulkopuolisille, ei edes osakkeenomistajile.


    • Sehän maksaa joka tilaa... jne koskee myös ay liikettä.

      On aivan kohdallaan varottaa toimista joista saattaa seurata lasku.

      Jos asiaa pitää laittomana niin siihen on olemassa laillisiakin tapoja selvittää.

    • alva

      AKT toimi asiallisesti. Se pelasti ammattiliittojen toimintaoikeudet. Porvarit tajusivat tämän ja ovat käärmeissään.
      Suomen yritysjärjestöt mm. EK:n Häkämies (kok) olisi voinut valistaa ulkolaista laivayhtiötä menettelytavoista sekä tessin noudattamisesta. Eipä tehnyt. Siispä AKT joutui kertomaan työnantajapuolelle kovin sanoin työehto-oikeuksista.

      Suomen porvarijärjestöt kokivat vesiperän yrittäessään käyttää tilannetta lakko-oikeuden kaatamiseksi. Jos vielä sitä yrittävät, kova tulee kovaa vastaan.

    • lahtarivaara

      AKT:n tulee toimia koska suomen viranomaiset ei siihen kykyne!

      Yhdysvaltain ulkoministeriö toteaa vuotuisessa raportissaan, että Suomi on edelleen ihmiskaupan kauttakulku- ja kohdemaa, ja rajoitetussa määrin myös uhrin lähtömaa.

      Suomessa ihmiskaupan uhreja joutuu työskentelemään sekä seksibisneksessä että muussa pakkotyössä. Uhreja työskentelee sekä rakennustyömailla, ravintoloissa, maataloudessa, metalliteollisuudessa ja kuljetusalalla että siivoojina, puutarha-alalla ja kotiapulaisina.

      Pakkotyöhön joutuvat ovat lähtöisin muun muassa Valko-Venäjältä, Kiinasta, Virosta, Intiasta, Kirgisiasta, Latviasta, Liettuasta, Sri Lankasta, Thaimaasta, Turkista, Ukrainasta ja Vietnamista.

      Seksibisneksen uhreiksi joutuvien lähtömaita ovat puolestaan Tšekki, Baltian maat, Puola, Romania, Venäjä, Kaakkois-Aasia, Nigeria ja muu Länsi-Afrikka.

      Raportin arvion mukaan myös suomalaisia teinejä uhkaa vaara joutua seksibisneksen harjoittaman ihmiskaupan uhriksi.

      Huolimatta synkästä kuvasta Suomi sijoittuu 30 muun maan kanssa parhaiten ihmiskauppaa torjuvien maiden ryhmään. Syynä on se, että Suomen toimet ihmiskaupan ehkäisemiseksi täyttävät täysin Yhdysvaltain määrittelemät minimistandardit.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe