Aurinkoa seuraava paneelinkääntö-systeemi?

JoukoMökkeilijä

Onkos kukaan askarrellut automaattisesti kääntyvää telinettä? Millainen toteutus?

Itselle tulossa kahden paneelin systeemi ja ne vois ihan hyvin laittaa kääntyvään telineeseen pihalle.

17

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä jotaki

Minä käännän käsin, aamulla 1 kääntö, klo 10 seuraava, ja yhteensä ehkä 5-6 kertaa päivässä. Tämä perustuu siihen että kun ei olla mökillä, akku aina täynnä, ei tarvita paljoa latausta, ja kun ollaan mökillä tarvii paljon sähköä, ja sitten käännellään.

Minä tekisin systeemin 12v akkuporasta ja ajastimesta joka käyttäisi moottoria esim 5 sekuntia tunnin välein, tietysti niin että sojottaa aurinkoon. Sitten aamulla/illalla olisi paluukääntö, miinus ja plussa vaihtaa paikkaa, ja sitten on rajakytkin joka katkaisee paluun ja aloitetaan alusta. Mekaniikkaa fillarin rattaista ja kettingistä.

• vääntelijä

Kätevää tuo automatiikka tietysti on , mutta mökillä ollessa manuaaliseen kääntöön menee aikaa n. 1,5 min päivässä.Tietenkin jos aikaa on niukasti eikä sitä raaski tuhlata paneelien kääntelyyn, kannattaa ehdottomasti rakentaa automatic.

• Mökin tarkoitus

"Tietenkin jos aikaa on niukasti eikä sitä raaski tuhlata paneelien kääntelyyn"

Jos aikaa on noin niukasti, herää kysymys, miksi sinne mökille yleensä mennään?
        Eikö sinne mennä juurikin rentoutumaan ajatuksella, "nyt ei ole kiire mihinkään".

Työleirit on sitten erikseen.

• aurinkoinen-mies

Pohdintasi kääntyvästä systeemistä on tehontuotannon kannalta huippujuttu. Siinä on vain yksi paha mutta, kuinka rakennat tuulikuormat kestävän rakenteen. Olen pohtinut samaa pulmaa, mutta aina se sortuu am asiaan. Nyt minulla on pohdinnassa katonlappeela olevaan kennostoon kallistusmekanismi, se jo toisi 5 tuntia lisää tehokasta aikaa. Onnea yrutyksellesi, ajatus on tosi hyvä.

• se siitä joo

" Nyt minulla on pohdinnassa katonlappeela olevaan kennostoon kallistusmekanismi, se jo toisi 5 tuntia lisää tehokasta aikaa "

Voisitko hieman valaista asiaa, miten se kallistaminen tuo 5 tuntia lisää tehoaikaa?

• aurinkoinen-mies

Meikän talossa on jyrkkä lape kaakon ja etelän välissä. Eli idän puoleiseen reunaan nosto mekanismi joka seuraa aurinkoa länteen asti.

• heliostaatti

Heliostaatti on sen verran kallis ratkaisu, että halvemmaksi tulee laittaa 6kpl kennoja kahden ryhmissä eri ilmansuuntiin. Saat saman tuoton murto osalla.

• Ampeerin tähden

Voi elämän kevät, ettei olis jo karannut vähän lapasesta tuo aurinkopelleily?
        Vai vielä kääntyviä paneeleita, mitähän seuraavaksi....?

• Aina lisää

Mutta kun sitten nämä uudet paneelit rakenteleekin kääntyviksi niin tuottoa tulee taas lisää...

• DIY heliostaatti
        Ampeerin tähden kirjoitti:

Voi elämän kevät, ettei olis jo karannut vähän lapasesta tuo aurinkopelleily?
        Vai vielä kääntyviä paneeleita, mitähän seuraavaksi....?

Ei muuta kuin 50% suurempi sähköntuotto myös sateisina ja pilvisinä päivinä, mitä tänäkesänä onkin riittänyt.
        Itse rakentelin "autotallin romuista" toimivan systeemin ja siihen loppuivat omalta osaltani akkusähkön riittävyysongelmat.
        Juttua tuolla otsikolla täällä toisaalla, käy kurkkaamassa.

• sitä piisaa

Hyvällä paikalla kääntyvä paneeli tuplaa sähköntuoton.

• kalis

Automaattinen panelin kääntömekanismi on sen verran kallis, ettei sähköntuotannon tuplaaminen maksa sitä koskaan takaisin. Kääntölaitteen hinnalla saa useita paneleita, joiden yhteinen tuotto on moniverroin suurempi kuin yhden kääntyvän.
        Erikoistapauksissa, jolloin sähkön määrä ratkaisee ja laitteiden hinta on toisarvoista, niin siloin se on erittäin hyvä ratkaisu.

• LosPanelos
        kalis kirjoitti:

Automaattinen panelin kääntömekanismi on sen verran kallis, ettei sähköntuotannon tuplaaminen maksa sitä koskaan takaisin. Kääntölaitteen hinnalla saa useita paneleita, joiden yhteinen tuotto on moniverroin suurempi kuin yhden kääntyvän.
        Erikoistapauksissa, jolloin sähkön määrä ratkaisee ja laitteiden hinta on toisarvoista, niin siloin se on erittäin hyvä ratkaisu.

jos kyse on vain parista paneelista niin kääntyvän systeemin osat ja automatiikka ei välttämättä maksa kuin yhden tai puolikkaan paneelin hinnan. omalle työlle en laske hintaa.. se on sitä hauskaa mökkiaskartelua samoin kuin joillekin klapien pilkkominen. osaamista se vaatii jonkin verran ja kekseliäisyyttä.. ihme jos joku ei olekin jo omalla systeemillä tehnyt jonkinlaisen viritelmän. tietysti jos koko toteutus hankitaan kaupallisena versiona niin sitten valmis systeemi on ihan varmasti kallis. eikä sen asennon muutos tarvi olla kokoajan muuttuva vaan vaikka pari kolme kertaa päivässä tietyn astemäärän kääntyvä. jonkinlaisia välityksiä jotta saadaan vääntöä.. ja vaikka ajastuksella..

• 45321

• 34765
        kalis kirjoitti:

Itselläni maksoi 4,5e, ei minusta kovin kallis investointi.
        Tarvittavat asiat mielikuvitus, nurkissa pyörivät "romut" ja kädentaito.

Kädetön tai uusavuton ostaa valmiin ja maksaa sinista tai lilaa kiveä, osaava käyttää päätään ja tekee sen itse.

• testaaja uusimaa

Jep, ei se kalliiksi tule.
      Osat löytyy autotallin "romuhyllystä" ja vähän mielikuvitusta peliin.
      Tuotanto 50% parempi kuin kiinteän asennuksen paneleilla.
      Manuaalinen kääntö ei kauaa ota aikaa ja aina voi suunnitella myös jonkin sorttista aurinkoseuraajaa, joka kääntää paneleita automaattisesti.
      Akkuja vaan joutuu hommaamaan lisää kun akut ovat aina täynnä energiaa.

Itse suosittelisin testien jälkeen kääntyvää mallia, panelit kiinteällä 45" kallistuksella ja kääntäminen auringon suuntaan käsin tai koneella.

• se pyörii

minulla on kaatotuomion alla oleva ishko mänty pihallani.

kaadan sen pään korkeudelta ja tynkään laitan paneeleille kääntötelineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3077
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      81
      2904
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      190
      2479
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2195
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1406
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13