55 vuoden odotus päättyi

Alexander Stubb on ensimmäinen ruotsinkielinen pääministeri sitten tammikuun 1959, jolloin Fagerholmin 3. hallitus erosi. Toistaiseksi viimeinen RKP:n mandaatilla istunut pääministeri oli Ralf Törngren vuonna 1954.

73

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grattis

      Man får gratulera,sämre statsminister kunde vi ha fått.

    • hip hip hurraa

      Bra! Nu skall persuna sättas på plats!

    • niinpä niin

      Pientä korjausta; Alexander Stubb on suomenkielinen. TAi sitten tämä juttu onkin valhe:

      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/69855-6-asiaa-joita-et-ehka-tiennyt-paaministeri-stubbista



      1. Äidinkieli: Alexander Stubbin äidinkieli on suomi. Monet uskovat, että se on ruotsi, koska hän kirjoitti vuonna 1988 ylioppilaaksi helsinkiläisestä ruotsinkielisestä Gymnasiet Lärkanista. Hän tosin hallitsee ruotsin kielen aivan suomen tapaan, koska hänen isänsä, jääkiekkovaikuttaja Göran Stubb (syntynyt muuten luovutetussa Karjalassa Käkisalmessa) on ruotsinkielinen.

      • hyys hyys

        Ei tämä svekkuli mitään Karjalasta ymmärrä. Ääliö luulee sen Atlantiksen olleen siellä Närpiössä. Voisi käydä kysymässä Hägglundilta miten rikas Viipuri todella oli ennen ryssää.


      • Alexander Stubb on määritellyt itsensä julkisuudessa jo vuosia sitten TÄYSIN kaksikieliseksi. Hän varmasti tietää itse asian paremmin kuin Uusi Suomi. On hienoa että pääministeri hallitsee kummatkin maan kielet täydellisesti. Minulle hän on sekä ruotsin- että suomenkielinen.

        Tästä samasta asiasta otsikoi muuten Norjan yleisradioyhtiö: "Blir første finlandssvenske statsminister på 55 år"
        http://www.nrk.no/verden/stubb-blir-finsk-statsminister-1.11776927


      • The Real J.
        patriklind kirjoitti:

        Alexander Stubb on määritellyt itsensä julkisuudessa jo vuosia sitten TÄYSIN kaksikieliseksi. Hän varmasti tietää itse asian paremmin kuin Uusi Suomi. On hienoa että pääministeri hallitsee kummatkin maan kielet täydellisesti. Minulle hän on sekä ruotsin- että suomenkielinen.

        Tästä samasta asiasta otsikoi muuten Norjan yleisradioyhtiö: "Blir første finlandssvenske statsminister på 55 år"
        http://www.nrk.no/verden/stubb-blir-finsk-statsminister-1.11776927

        Stubb voi kenties pitää itseään kaksikielisenä, mutta käsittääkseni Suomessa ei voi virallisesti rekisteröityä kaksikieliseksi. Virallisesti Stubb on siis ilmeisesti suomenkielinen, kuten täälläkin on monta kertaa huomautettu.

        Toki Stubb voi osata ruotsia yhtä hyvin kuin suomea.


      • 228w
        The Real J. kirjoitti:

        Stubb voi kenties pitää itseään kaksikielisenä, mutta käsittääkseni Suomessa ei voi virallisesti rekisteröityä kaksikieliseksi. Virallisesti Stubb on siis ilmeisesti suomenkielinen, kuten täälläkin on monta kertaa huomautettu.

        Toki Stubb voi osata ruotsia yhtä hyvin kuin suomea.

        Konstigt att Stubb som finskspråkig valde svenskspråkigt gymnasium (Lärkan )


      • Eikö muka kaksikieliset enää olekaan äärisvekoja ja pakkoruotsittajia? Onko muka ääni muuttunut fennokellossa?
        Päättäkää jo!


      • nyfiken
        228w kirjoitti:

        Konstigt att Stubb som finskspråkig valde svenskspråkigt gymnasium (Lärkan )

        Hr nu någon faktiskt kontrollerat vad STUBB själv anser att hans modersmål är ?


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Eikö muka kaksikieliset enää olekaan äärisvekoja ja pakkoruotsittajia? Onko muka ääni muuttunut fennokellossa?
        Päättäkää jo!

        Mitä se ankka taas kaakattaa, Katainenkin on pakkoruotsittaja vaikka ruotsin kanssa on niin ja näin.

        http://www.youtube.com/watch?v=XGiy-v7sZlI

        Lipponen on oikein suomenkielinen svekosaurus ja pakkoruotsittaja. Peter Albäckiä taasen ei voi pitää pakkoruotsittajana. Ei se äidinkielestä ole kiinni.

        Ankkamatami itsekään ei oikein tiedä onko kaksikielinen, vaiko ruotsinkielinen.


      • jokkex_ kirjoitti:

        Mitä se ankka taas kaakattaa, Katainenkin on pakkoruotsittaja vaikka ruotsin kanssa on niin ja näin.

        http://www.youtube.com/watch?v=XGiy-v7sZlI

        Lipponen on oikein suomenkielinen svekosaurus ja pakkoruotsittaja. Peter Albäckiä taasen ei voi pitää pakkoruotsittajana. Ei se äidinkielestä ole kiinni.

        Ankkamatami itsekään ei oikein tiedä onko kaksikielinen, vaiko ruotsinkielinen.

        Miten niin en tiedä? Olen täysin kaksikielinen mutta rekisteröity äidinkieleni, eli asioimiskieleni yhteiskunnan kanssa on ruotsi.
        Kotikieleni on aina pääasiallisesti ollut ruotsi ja kaiken koulutukseni olen saanut ruotsin kielellä.

        Kulttuurillisesti olen ensisijaisesti ruotsinkielinen mutta kaikkein eniten olen stadilainen!


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Miten niin en tiedä? Olen täysin kaksikielinen mutta rekisteröity äidinkieleni, eli asioimiskieleni yhteiskunnan kanssa on ruotsi.
        Kotikieleni on aina pääasiallisesti ollut ruotsi ja kaiken koulutukseni olen saanut ruotsin kielellä.

        Kulttuurillisesti olen ensisijaisesti ruotsinkielinen mutta kaikkein eniten olen stadilainen!

        Kyllä sinä välillä ilmoitat olevasi ruotsinkielinen ja välillä kaksikielinen, että mitenkä se nyt oikein on?


      • jokkex_ kirjoitti:

        Kyllä sinä välillä ilmoitat olevasi ruotsinkielinen ja välillä kaksikielinen, että mitenkä se nyt oikein on?

        Kertoisitko mikä on ero? Ellet ole sattunut huomaamaan kirjoittelen tällä palstalla pääosin suomen kielellä mutta sen verran välillä myös ruotsiksi että luulisi tyhmemmällekin olevan ilmiselvää että puhun sujuvasti sekä suomea että ruotsia. Minun käsitteistössäni sellainen hlö on maassamme kaksikielinen.

        Ja tuossa ylempänähän minä juuri kerron olevani kulttuurisesti ja virallisesti ruotsinkielinen.

        Mitä osaa et tästä selityksestäni ymmärrä?


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Kertoisitko mikä on ero? Ellet ole sattunut huomaamaan kirjoittelen tällä palstalla pääosin suomen kielellä mutta sen verran välillä myös ruotsiksi että luulisi tyhmemmällekin olevan ilmiselvää että puhun sujuvasti sekä suomea että ruotsia. Minun käsitteistössäni sellainen hlö on maassamme kaksikielinen.

        Ja tuossa ylempänähän minä juuri kerron olevani kulttuurisesti ja virallisesti ruotsinkielinen.

        Mitä osaa et tästä selityksestäni ymmärrä?

        Kulttuurista ei ole kysymys ja varsinkaan virallisuus ei tähän kuulu. Ajatteletko suomeksi?


      • korkeasaari
        Ankdam kirjoitti:

        Kertoisitko mikä on ero? Ellet ole sattunut huomaamaan kirjoittelen tällä palstalla pääosin suomen kielellä mutta sen verran välillä myös ruotsiksi että luulisi tyhmemmällekin olevan ilmiselvää että puhun sujuvasti sekä suomea että ruotsia. Minun käsitteistössäni sellainen hlö on maassamme kaksikielinen.

        Ja tuossa ylempänähän minä juuri kerron olevani kulttuurisesti ja virallisesti ruotsinkielinen.

        Mitä osaa et tästä selityksestäni ymmärrä?

        Kaksikielisyys on paljon laajempi kuin surujen käsittämä kaksikielisyys.

        Surujen impivaaralaisuus paljastuu kun he luulevat,että kaksikielisyys olisi rajattu suomi-ruotsi-versioon.


      • 3+10
        Ankdam kirjoitti:

        Kertoisitko mikä on ero? Ellet ole sattunut huomaamaan kirjoittelen tällä palstalla pääosin suomen kielellä mutta sen verran välillä myös ruotsiksi että luulisi tyhmemmällekin olevan ilmiselvää että puhun sujuvasti sekä suomea että ruotsia. Minun käsitteistössäni sellainen hlö on maassamme kaksikielinen.

        Ja tuossa ylempänähän minä juuri kerron olevani kulttuurisesti ja virallisesti ruotsinkielinen.

        Mitä osaa et tästä selityksestäni ymmärrä?

        Eihän täällä kukaan ole sanonut, että kaksikieliset olisivat pakkoruotsittajia tai "svekoja". Kannatatko sinä muka pakollista ruotsin kielen opiskelua suomenkielisille suomalaisille, Ankdam?


      • jokkex_ kirjoitti:

        Kulttuurista ei ole kysymys ja varsinkaan virallisuus ei tähän kuulu. Ajatteletko suomeksi?

        Kulttuurista ei ole kysymys ja varsinkaan virallisuus ei tähän kuulu. Ajatteletko suomeksi?"

        Riippuu siitä mitä kieltä puhun, jos ruotsia niin ruotsiksi jos suomea niin suomeksi. Puhun myös englantia niin sujuvasti että sitä puhuessani ajattelen englanniksi.
        Yksin ollessani ajattelen kyllä normaalisti ruotsiksi.

        Tässä aiemmin keväällä olin pitemmän aikaa Keski-Euroopassa saksankielisellä alueella ja puhuttuani pari viikkoa lähes yksinomaan saksaa huomasin eräänä pvän puhuvani itsekseni saksaa, vaikka saksaa en edes puhu täysin sujuvasti.


      • 3+10 kirjoitti:

        Eihän täällä kukaan ole sanonut, että kaksikieliset olisivat pakkoruotsittajia tai "svekoja". Kannatatko sinä muka pakollista ruotsin kielen opiskelua suomenkielisille suomalaisille, Ankdam?

        En ole koskaan tällä palstalla ottanut kantaa teidän suomenkielisten pakkoruotsiin, mielestäni asia ei kuulu minulle. Sen sijaan suosittelen lämpimästi ruotsin kielen osaamista, ainakin henkilökohtaisesti on minulle maan molempien kansalliskielten osaamisesta ollut valtavaa hyötyä.

        Pakkosuomea jota me ruotsinkieliset opiskelemme en sitä vastoin pysty pitämään huonona asiana.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Kulttuurista ei ole kysymys ja varsinkaan virallisuus ei tähän kuulu. Ajatteletko suomeksi?"

        Riippuu siitä mitä kieltä puhun, jos ruotsia niin ruotsiksi jos suomea niin suomeksi. Puhun myös englantia niin sujuvasti että sitä puhuessani ajattelen englanniksi.
        Yksin ollessani ajattelen kyllä normaalisti ruotsiksi.

        Tässä aiemmin keväällä olin pitemmän aikaa Keski-Euroopassa saksankielisellä alueella ja puhuttuani pari viikkoa lähes yksinomaan saksaa huomasin eräänä pvän puhuvani itsekseni saksaa, vaikka saksaa en edes puhu täysin sujuvasti.

        "Yksin ollessani ajattelen kyllä normaalisti ruotsiksi."

        Aina se yksi on se vahvin.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        En ole koskaan tällä palstalla ottanut kantaa teidän suomenkielisten pakkoruotsiin, mielestäni asia ei kuulu minulle. Sen sijaan suosittelen lämpimästi ruotsin kielen osaamista, ainakin henkilökohtaisesti on minulle maan molempien kansalliskielten osaamisesta ollut valtavaa hyötyä.

        Pakkosuomea jota me ruotsinkieliset opiskelemme en sitä vastoin pysty pitämään huonona asiana.

        Olet kyllä ilmoittanut että pakkoruotsi on oltava jos aikoo peruskoulua pidemmälle opiskella. Aikaisemmin kyllä kannatit pakkoruotsia peruskoulussakin, mutta lievensit kantaasi, että voisit kikkailla asialla. Kun peruskoulun jälkeen toistaiseksi ei ole pakko opiskella, niin silloin ei mielestäsi olisi pakkoruotsia.

        Ankka voisi lopettaa moisen ketkuilun. Suomalaisella pitää olla oikeus pakkoruotsittomaan opiskeluun.

        Te opiskelette suomea oman etunne vuoksi ja me opiskelemme ruotsia teidän etunne vuoksi.


      • 15+20
        Ankdam kirjoitti:

        En ole koskaan tällä palstalla ottanut kantaa teidän suomenkielisten pakkoruotsiin, mielestäni asia ei kuulu minulle. Sen sijaan suosittelen lämpimästi ruotsin kielen osaamista, ainakin henkilökohtaisesti on minulle maan molempien kansalliskielten osaamisesta ollut valtavaa hyötyä.

        Pakkosuomea jota me ruotsinkieliset opiskelemme en sitä vastoin pysty pitämään huonona asiana.

        Kovasti sinä ainakin vaikutat käyvän pakkoruotsin vastustajia vastaan. Eihän tässä kukaan ole ruotsin kieltä tai ruotsinkielisiä haukkumassa, halutaan ainoastaan muitakin vaihtoehtoja opiskella, koska suurin osa suomenkielisistä suomalaisista ei ruotsia koskaan tule käyttämään tai saa edes mahdollisuutta sitä käyttää, joten ruotsia ei opita ollenkaan tai vaikka opittaisiinkin, se unohdetaan pian koska kieltä ei enää missään vaiheessa käytetä. Lisäksi moni on muistakin syistä motivoitunut opiskelemaan jotain toista kieltä ruotsin sijaan. Sen sijaan ruotsinkielisille suomen kielen osaamisesta on varmasti hyötyä, vaikka itse voisin "vaihtokauppana" hyväksyä senkin, että ruotsinkielisiltä poistettaisiin pakkosuomi. Kyllähän ruotsinkieliset muutenkin suomea oppivat ja haluavat opiskella, jos sen kokevat hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Sen sijaan pakolla opiskelu ei johda kovin erikoisiin oppimistuloksiin, jos kieltä ei koe motivoivaksi.


      • Kyösti-Gösta
        nyfiken kirjoitti:

        Hr nu någon faktiskt kontrollerat vad STUBB själv anser att hans modersmål är ?

        "Hr nu någon faktiskt kontrollerat vad STUBB själv anser att hans modersmål är ?"

        Tämä on hyvä kysymys. Samaten Alexander Stubbilta voisi kysyä, mitä kieltä hän puhuu lapsilleen. Uskon, että moni persusurkimus voi järkyttyä (tai ainakin harmistua), jos Stubb vastaa rehellisesti - ja miksei vastaisi, hänessähän on ilmiselvää rehtiyden vikaa. Englantilaisen vaimonsa kanssa hän puhuu varmasti englantia, mutta uskoisin, että edistyksellisenä ihmisenä hän haluaa lapsien oppivan toisen kielen jo kotona. Lapset oppivat suomen joka tapauksessa pihoilla ja puistoissa, kun kerran Espoossa asuvat, joten miksei Alex puhuisi lapsilleen ruotsia? Kolmikielisyydestä ei luultavasti tule olemaan haittaa elämässä.


      • jokkex_ kirjoitti:

        Olet kyllä ilmoittanut että pakkoruotsi on oltava jos aikoo peruskoulua pidemmälle opiskella. Aikaisemmin kyllä kannatit pakkoruotsia peruskoulussakin, mutta lievensit kantaasi, että voisit kikkailla asialla. Kun peruskoulun jälkeen toistaiseksi ei ole pakko opiskella, niin silloin ei mielestäsi olisi pakkoruotsia.

        Ankka voisi lopettaa moisen ketkuilun. Suomalaisella pitää olla oikeus pakkoruotsittomaan opiskeluun.

        Te opiskelette suomea oman etunne vuoksi ja me opiskelemme ruotsia teidän etunne vuoksi.

        Nyt sitten voisit sinä jokkex lopettaa tuon minun sanomisteni vääristelyn ja sanojen tunkemisen suuhuni! Linkitäpä nyt viesti jossa olen ottanut kantaa pakkoruotsin puolesta.

        Väitteesi: "Olet kyllä ilmoittanut että pakkoruotsi on oltava jos aikoo peruskoulua pidemmälle opiskella. Aikaisemmin kyllä kannatit pakkoruotsia peruskoulussakin, mutta lievensit kantaasi, että voisit kikkailla asialla. Kun peruskoulun jälkeen toistaiseksi ei ole pakko opiskella, niin silloin ei mielestäsi olisi pakkoruotsia."

        On silkkaa BULLSHITTIA!!

        Pakkoruotsi EVVK!!
        Suosittelen: Opettele ruotsia!


      • 15+20 kirjoitti:

        Kovasti sinä ainakin vaikutat käyvän pakkoruotsin vastustajia vastaan. Eihän tässä kukaan ole ruotsin kieltä tai ruotsinkielisiä haukkumassa, halutaan ainoastaan muitakin vaihtoehtoja opiskella, koska suurin osa suomenkielisistä suomalaisista ei ruotsia koskaan tule käyttämään tai saa edes mahdollisuutta sitä käyttää, joten ruotsia ei opita ollenkaan tai vaikka opittaisiinkin, se unohdetaan pian koska kieltä ei enää missään vaiheessa käytetä. Lisäksi moni on muistakin syistä motivoitunut opiskelemaan jotain toista kieltä ruotsin sijaan. Sen sijaan ruotsinkielisille suomen kielen osaamisesta on varmasti hyötyä, vaikka itse voisin "vaihtokauppana" hyväksyä senkin, että ruotsinkielisiltä poistettaisiin pakkosuomi. Kyllähän ruotsinkieliset muutenkin suomea oppivat ja haluavat opiskella, jos sen kokevat hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Sen sijaan pakolla opiskelu ei johda kovin erikoisiin oppimistuloksiin, jos kieltä ei koe motivoivaksi.

        "Kovasti sinä ainakin vaikutat käyvän pakkoruotsin vastustajia vastaan."

        En ole "pakkoruotsin vastustajia vastaan", Suomessa on mielipide- ja ilmaisuvapaus. Sen sijaan olen vihaa lietsovia, pahansuopia, valehtelevia ja agressiivisia netti fennoja vastaan.

        "Eihän tässä kukaan ole ruotsin kieltä tai ruotsinkielisiä haukkumassa"

        Aieivai? Missä tynnyrissä sinä olet kasvanut! Herää pahvi! Pyyhi rähmät silmistä ja kaiva vaikut korvista tai lakkaa esittämästä tyhmää!


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Nyt sitten voisit sinä jokkex lopettaa tuon minun sanomisteni vääristelyn ja sanojen tunkemisen suuhuni! Linkitäpä nyt viesti jossa olen ottanut kantaa pakkoruotsin puolesta.

        Väitteesi: "Olet kyllä ilmoittanut että pakkoruotsi on oltava jos aikoo peruskoulua pidemmälle opiskella. Aikaisemmin kyllä kannatit pakkoruotsia peruskoulussakin, mutta lievensit kantaasi, että voisit kikkailla asialla. Kun peruskoulun jälkeen toistaiseksi ei ole pakko opiskella, niin silloin ei mielestäsi olisi pakkoruotsia."

        On silkkaa BULLSHITTIA!!

        Pakkoruotsi EVVK!!
        Suosittelen: Opettele ruotsia!

        Olet siis muuttanut kantaasi, eikä ruotsin pidä mielestäsi enää olla pakollinen nykyiseen tapaan kaikilla koulutusasteilla. Vahvista tuo vielä omin sanoin, niin ettei tule väärinymmärrystä. Kaivelen sitten linkkiä sanomisillesi, mikäli et ole mieltäsi muuttanutkaan.

        Suosituksestasi sen verran, että ruotsin kieli on minulle EVVK!! Tarkoitus käydä mahdollisesti perheen kanssa Kolmårdenissa yhtenä etappina, mutta ei sielläkään ruotsia tarvitse.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Kovasti sinä ainakin vaikutat käyvän pakkoruotsin vastustajia vastaan."

        En ole "pakkoruotsin vastustajia vastaan", Suomessa on mielipide- ja ilmaisuvapaus. Sen sijaan olen vihaa lietsovia, pahansuopia, valehtelevia ja agressiivisia netti fennoja vastaan.

        "Eihän tässä kukaan ole ruotsin kieltä tai ruotsinkielisiä haukkumassa"

        Aieivai? Missä tynnyrissä sinä olet kasvanut! Herää pahvi! Pyyhi rähmät silmistä ja kaiva vaikut korvista tai lakkaa esittämästä tyhmää!

        Älä ankkamatami viitsi! Vääryys on vääryys, vaikka sitä jotkut vastustaisivat huonollakin käytöksellä. Sanoistasi paistaa läpi pakkoruotsin kannatuksesi, sillä mielestäsi kysymys on vain mielipiteestä. eikä faktasta. Haet vain tekosyitä ollaksesi perustelematta perusteetonta pakkoruotsia.


    • Huraaaaaa

      Stuppi on Fenno ja Persu.

    • hutt:u

      Ei ole Stubbi vielä pääministeri: Katainen jättää pääministerin tehtävät -> hallitus hajoaa -> (mini)hallitusneuvottelut, joiden seurauksena joko uusi hallitus tai uudet vaalit.

      • optimist

        Det verkar finnas en viss bitterhet över att Stubb blev vald.Jag tror att han kommer att sköta sin nya post alldeles utmärkt.


      • huttu:
        optimist kirjoitti:

        Det verkar finnas en viss bitterhet över att Stubb blev vald.Jag tror att han kommer att sköta sin nya post alldeles utmärkt.

        Käytäydypäs asiallisesti, hur-ri. Viestiketju on aloitettu suomen kielellä, joten sitä tässä yksinomaan käytettäköön.


      • huttu: kirjoitti:

        Käytäydypäs asiallisesti, hur-ri. Viestiketju on aloitettu suomen kielellä, joten sitä tässä yksinomaan käytettäköön.

        Än har du inte lyckats förbjuda oss att använda vårt eget språk


      • Huom.
        twervig kirjoitti:

        Än har du inte lyckats förbjuda oss att använda vårt eget språk

        Palsta on suomenkielinen eli ei ME olla ketään kieltämässä. Mutta ettehän te surusvekot ole koskaan yleisiä sääntöjä noudattaneet, koska olette aina tottuneet etuilemaan.


      • regel
        Huom. kirjoitti:

        Palsta on suomenkielinen eli ei ME olla ketään kieltämässä. Mutta ettehän te surusvekot ole koskaan yleisiä sääntöjä noudattaneet, koska olette aina tottuneet etuilemaan.

        Använd alltid svenska på detta forum!


      • 3113w
        regel kirjoitti:

        Använd alltid svenska på detta forum!

        Klart att man använder sitt modersmål.


      • lamf
        Huom. kirjoitti:

        Palsta on suomenkielinen eli ei ME olla ketään kieltämässä. Mutta ettehän te surusvekot ole koskaan yleisiä sääntöjä noudattaneet, koska olette aina tottuneet etuilemaan.

        Inte står det någonstans att det är förbjudet att använda svenska .


      • huttu: kirjoitti:

        Käytäydypäs asiallisesti, hur-ri. Viestiketju on aloitettu suomen kielellä, joten sitä tässä yksinomaan käytettäköön.

        Opettele sinä huttu ruotsia niin ei ***tuta niin paljon kun muut keskustelee etkä sinä ymmärrä mistä puhutaan. Ei yhteiskunnassa aina voida toimia heikoimman ehdoilla. Varsinkaan kun se heikkous on omaa laiskuuttasi.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Opettele sinä huttu ruotsia niin ei ***tuta niin paljon kun muut keskustelee etkä sinä ymmärrä mistä puhutaan. Ei yhteiskunnassa aina voida toimia heikoimman ehdoilla. Varsinkaan kun se heikkous on omaa laiskuuttasi.

        Mitä ruotsin osaaminen tähän kuuluu. Eihän tuossakaan ollut kysymys siitä ettei joku ymmärrä ruotsia, vaan siitä ettei ymmärrä kun jonkun pitää yrittää vittuilla kirjoittamalla ruotsiksi.


      • jokkex_ kirjoitti:

        Mitä ruotsin osaaminen tähän kuuluu. Eihän tuossakaan ollut kysymys siitä ettei joku ymmärrä ruotsia, vaan siitä ettei ymmärrä kun jonkun pitää yrittää vittuilla kirjoittamalla ruotsiksi.

        "Eihän tuossakaan ollut kysymys siitä ettei joku ymmärrä ruotsia, vaan siitä ettei ymmärrä kun jonkun pitää yrittää vittuilla kirjoittamalla ruotsiksi. "

        Vi**uiletko sinä kirjoittaessasi suomea? Oikeesti?


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Eihän tuossakaan ollut kysymys siitä ettei joku ymmärrä ruotsia, vaan siitä ettei ymmärrä kun jonkun pitää yrittää vittuilla kirjoittamalla ruotsiksi. "

        Vi**uiletko sinä kirjoittaessasi suomea? Oikeesti?

        "Vi**uiletko sinä kirjoittaessasi suomea? Oikeesti?"

        Kyllä, jos kirjoitan sitä esim. täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4136


      • tack för info
        jokkex_ kirjoitti:

        "Vi**uiletko sinä kirjoittaessasi suomea? Oikeesti?"

        Kyllä, jos kirjoitan sitä esim. täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4136

        Det är alltså jokkex_ som skriver de ibland inte så trevliga finskspråkiga inläggen på finlandssvenskarnas forum.


      • jokkex_ kirjoitti:

        "Vi**uiletko sinä kirjoittaessasi suomea? Oikeesti?"

        Kyllä, jos kirjoitan sitä esim. täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4136

        Tämä palsta on RKP:n palsta! Minkäkielisiä luulisit rkoopeeläisten olevan? Kerropa yksi syy miksi ruotsinkielisten rkoopeeläisten tulisi kirjoitella tällä palstalla suomeksi? Tulisiko rkoopeeläisten mielestäsi keskustella keskenään suomeksi? Miksi?

        Jos minä juttelen jonkun puoluetoverini kanssa politiikkaa tms niin minulle on aivan sama ymmärtääkö satunnainen fenno keskusteluamme tai ei. Se että ryhtyisin omalla puolupalstallani puhumaan jonkinlaisesta kohteliaisuudesta suomea toiselle ruotsinkieliselle on ajatuksena täysin absurdi.

        Jos haluaa seurata RKP:n ja rkoopeeläisten toimintaa kandee tietysti opetella ruotsia! Me surut puhumme tällä palstalla mitä lystätään mutta silloin tietysti suomea kun meillä on teille nefeille tai muille suomenkielisille jotain asiaa.

        Mitään salaisuuksia meillä ei kuitenkaan ole, mahdollisuus seurata keskustelua on puhtaasti omasta kielitaidostanne kiinni.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Tämä palsta on RKP:n palsta! Minkäkielisiä luulisit rkoopeeläisten olevan? Kerropa yksi syy miksi ruotsinkielisten rkoopeeläisten tulisi kirjoitella tällä palstalla suomeksi? Tulisiko rkoopeeläisten mielestäsi keskustella keskenään suomeksi? Miksi?

        Jos minä juttelen jonkun puoluetoverini kanssa politiikkaa tms niin minulle on aivan sama ymmärtääkö satunnainen fenno keskusteluamme tai ei. Se että ryhtyisin omalla puolupalstallani puhumaan jonkinlaisesta kohteliaisuudesta suomea toiselle ruotsinkieliselle on ajatuksena täysin absurdi.

        Jos haluaa seurata RKP:n ja rkoopeeläisten toimintaa kandee tietysti opetella ruotsia! Me surut puhumme tällä palstalla mitä lystätään mutta silloin tietysti suomea kun meillä on teille nefeille tai muille suomenkielisille jotain asiaa.

        Mitään salaisuuksia meillä ei kuitenkaan ole, mahdollisuus seurata keskustelua on puhtaasti omasta kielitaidostanne kiinni.

        "Tämä palsta on RKP:n palsta! Minkäkielisiä luulisit rkoopeeläisten olevan?"

        Tämä ei ole mikään SFP-debatt, vaan ihan suomenkielinen palsta. Minkä verran RKP:llä on suomenkielistä toimintaa?

        Ilman muuta monet ruotsinkieliset vastaukset on kirjoitettu sieraimet kattoa kohden, ylemmyyttä tuntien ja siksi ruotsiksi.

        "Jos minä juttelen jonkun puoluetoverini kanssa politiikkaa tms niin minulle on aivan sama ymmärtääkö satunnainen fenno keskusteluamme tai ei. Se että ryhtyisin omalla puolupalstallani puhumaan jonkinlaisesta kohteliaisuudesta suomea toiselle ruotsinkieliselle on ajatuksena täysin absurdi."

        Kyllä pakkoruotsituksesi ymmärretään molemmilla kielillä, älä epäile. Kysymys onkin enemmän siitä että vastataan ruotsiksi suomenkieliseen kommenttiin, eikä svekojen keskinäisestä pamlaamisesta.

        "Jos haluaa seurata RKP:n ja rkoopeeläisten toimintaa kandee tietysti opetella ruotsia! Me surut puhumme tällä palstalla mitä lystätään mutta silloin tietysti suomea kun meillä on teille nefeille tai muille suomenkielisille jotain asiaa."

        RKP:n toiminta ja pyrkimykset tiedetään. Pakkoruotsitus paistaa läpi vaikka puhuisivat ruotsia väärinpäin.

        "Mitään salaisuuksia meillä ei kuitenkaan ole, mahdollisuus seurata keskustelua on puhtaasti omasta kielitaidostanne kiinni."

        Kyllä sinulla tuntuu joku salaisuus olevan, kun et pysty myöntämään sitä että olet pakkoruotsittaja.


      • 1234+
        Ankdam kirjoitti:

        Tämä palsta on RKP:n palsta! Minkäkielisiä luulisit rkoopeeläisten olevan? Kerropa yksi syy miksi ruotsinkielisten rkoopeeläisten tulisi kirjoitella tällä palstalla suomeksi? Tulisiko rkoopeeläisten mielestäsi keskustella keskenään suomeksi? Miksi?

        Jos minä juttelen jonkun puoluetoverini kanssa politiikkaa tms niin minulle on aivan sama ymmärtääkö satunnainen fenno keskusteluamme tai ei. Se että ryhtyisin omalla puolupalstallani puhumaan jonkinlaisesta kohteliaisuudesta suomea toiselle ruotsinkieliselle on ajatuksena täysin absurdi.

        Jos haluaa seurata RKP:n ja rkoopeeläisten toimintaa kandee tietysti opetella ruotsia! Me surut puhumme tällä palstalla mitä lystätään mutta silloin tietysti suomea kun meillä on teille nefeille tai muille suomenkielisille jotain asiaa.

        Mitään salaisuuksia meillä ei kuitenkaan ole, mahdollisuus seurata keskustelua on puhtaasti omasta kielitaidostanne kiinni.

        Ruotsinkielisillä tuntuu olevan hyvin vähän asiallista sanottavaa suomenkielisille. Eipä suomenkielisilläkään tunnu asiaa riittävän.


      • nyfiken
        jokkex_ kirjoitti:

        "Tämä palsta on RKP:n palsta! Minkäkielisiä luulisit rkoopeeläisten olevan?"

        Tämä ei ole mikään SFP-debatt, vaan ihan suomenkielinen palsta. Minkä verran RKP:llä on suomenkielistä toimintaa?

        Ilman muuta monet ruotsinkieliset vastaukset on kirjoitettu sieraimet kattoa kohden, ylemmyyttä tuntien ja siksi ruotsiksi.

        "Jos minä juttelen jonkun puoluetoverini kanssa politiikkaa tms niin minulle on aivan sama ymmärtääkö satunnainen fenno keskusteluamme tai ei. Se että ryhtyisin omalla puolupalstallani puhumaan jonkinlaisesta kohteliaisuudesta suomea toiselle ruotsinkieliselle on ajatuksena täysin absurdi."

        Kyllä pakkoruotsituksesi ymmärretään molemmilla kielillä, älä epäile. Kysymys onkin enemmän siitä että vastataan ruotsiksi suomenkieliseen kommenttiin, eikä svekojen keskinäisestä pamlaamisesta.

        "Jos haluaa seurata RKP:n ja rkoopeeläisten toimintaa kandee tietysti opetella ruotsia! Me surut puhumme tällä palstalla mitä lystätään mutta silloin tietysti suomea kun meillä on teille nefeille tai muille suomenkielisille jotain asiaa."

        RKP:n toiminta ja pyrkimykset tiedetään. Pakkoruotsitus paistaa läpi vaikka puhuisivat ruotsia väärinpäin.

        "Mitään salaisuuksia meillä ei kuitenkaan ole, mahdollisuus seurata keskustelua on puhtaasti omasta kielitaidostanne kiinni."

        Kyllä sinulla tuntuu joku salaisuus olevan, kun et pysty myöntämään sitä että olet pakkoruotsittaja.

        Är jokkex_Suomi 24s nya moderator ?


      • jokkex_
        tack för info kirjoitti:

        Det är alltså jokkex_ som skriver de ibland inte så trevliga finskspråkiga inläggen på finlandssvenskarnas forum.

        En ole kirjoittanut siellä sanaakaan. Ruotsini on sen verran ruosteessa kymmenien vuosien käyttämättömyyden jälkeen, että olisi melkoista vääntämistä. Ymmärrän toki vaivatta helpot tekstit, kuten kommenttisi.


      • jokkex_
        nyfiken kirjoitti:

        Är jokkex_Suomi 24s nya moderator ?

        En kai minä mitään moderoi, kunhan neuvon ymmärtämättömiä.


      • inte stör de
        jokkex_ kirjoitti:

        En ole kirjoittanut siellä sanaakaan. Ruotsini on sen verran ruosteessa kymmenien vuosien käyttämättömyyden jälkeen, että olisi melkoista vääntämistä. Ymmärrän toki vaivatta helpot tekstit, kuten kommenttisi.

        Det var fråga om finskspråkiga inlägg på finlandsvenskarnas forum.De dyker upp med jämna mellanrum och ingen gnäller över dem.


      • jokkex_
        inte stör de kirjoitti:

        Det var fråga om finskspråkiga inlägg på finlandsvenskarnas forum.De dyker upp med jämna mellanrum och ingen gnäller över dem.

        Anteeksi sekoiluni, suomeksihan ne kommentit siellä siis olivat, mutta minä en siellä häiriköinyt. Olen ollut tietoinen kyseisestä foorumista vasta muutaman päivän, eikä ihmeemmin kiinnosta.


      • normal människa
        inte stör de kirjoitti:

        Det var fråga om finskspråkiga inlägg på finlandsvenskarnas forum.De dyker upp med jämna mellanrum och ingen gnäller över dem.

        Vad har det nu för betydelse vilket språk man använder ?Den som inte förstår hoppar bara över texten.Så mycket dynga som här skrivs borde några svenskspråkiga inlägg inte störa.


      • jokkex_
        normal människa kirjoitti:

        Vad har det nu för betydelse vilket språk man använder ?Den som inte förstår hoppar bara över texten.Så mycket dynga som här skrivs borde några svenskspråkiga inlägg inte störa.

        Joopa joo. Tottahan suomenkielisten se pitäisi sietää, mutta toista se on etuoikeutetuilla.

        "Finlandssvenskarnas egen spalt. Alla är välkomna att diskutera på svenska. Inlägg som skrivs på finska kan flyttas eller raderas. Kirjoita vain ruotsiksi tällä palstalla."

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4136

        Mitä mieltä olet jos jotkut täällä vastailisivat venäjäksi?


      • nomal människa
        jokkex_ kirjoitti:

        Joopa joo. Tottahan suomenkielisten se pitäisi sietää, mutta toista se on etuoikeutetuilla.

        "Finlandssvenskarnas egen spalt. Alla är välkomna att diskutera på svenska. Inlägg som skrivs på finska kan flyttas eller raderas. Kirjoita vain ruotsiksi tällä palstalla."

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4136

        Mitä mieltä olet jos jotkut täällä vastailisivat venäjäksi?

        Varsågod bara om nu någon vill skriva på ryska,jag förstår tyvärr inte ryska...men inte stör det mig åtminstone.


      • jokkex_
        nomal människa kirjoitti:

        Varsågod bara om nu någon vill skriva på ryska,jag förstår tyvärr inte ryska...men inte stör det mig åtminstone.

        Haittaisiko se venäjä sinua tuolla ruotsinkielisellä foorumilla, minua ei ainakaan.


      • vitun hurri
        1234+ kirjoitti:

        Ruotsinkielisillä tuntuu olevan hyvin vähän asiallista sanottavaa suomenkielisille. Eipä suomenkielisilläkään tunnu asiaa riittävän.

        Samma sak kan man säga om vissa finskspråkigaInte är alla inlägg så sakliga på den sidan heller.


      • Kyösti-Gösta
        vitun hurri kirjoitti:

        Samma sak kan man säga om vissa finskspråkigaInte är alla inlägg så sakliga på den sidan heller.

        Olet oikeassa. Mitä sivistymättömämmin asiat tuodaan esiin, sitä merkityksettömämpiä mielipiteet ovat. Asialliset, analyyttiset argumentit saavat kyllä arvoisensa vastineet. Ei pidä kuitenkaan yleistää, että kaikki suomenkileiset olisivat möyhkääviä ääliöitä. Tällä foorumilla sattuu vain mekkaloimaan pieni heikkolahjaisten surkimusten joukko, joiden ääni on suuri, mutta vaikutusvalta olematon.


      • oklijhu78
        jokkex_ kirjoitti:

        Haittaisiko se venäjä sinua tuolla ruotsinkielisellä foorumilla, minua ei ainakaan.

        Det att man fösöker förbjuda människor att använda sitt modersmål är inte särskilt trevligt.


      • jokkex_
        oklijhu78 kirjoitti:

        Det att man fösöker förbjuda människor att använda sitt modersmål är inte särskilt trevligt.

        Sitähän minäkin, Ahvenanmaalla sitä tapahtuu jatkuvasti. Mantereella taasen enemmistölle pakotetaan toisten äidinkieltä.


      • tvåspråkig familj
        jokkex_ kirjoitti:

        Sitähän minäkin, Ahvenanmaalla sitä tapahtuu jatkuvasti. Mantereella taasen enemmistölle pakotetaan toisten äidinkieltä.

        Visst får man använda finska på Åland.Ivår familj har de finskspråkiga medlemmarna alltid fått betjäning på sitt modersmål.


      • jokkex_
        tvåspråkig familj kirjoitti:

        Visst får man använda finska på Åland.Ivår familj har de finskspråkiga medlemmarna alltid fått betjäning på sitt modersmål.

        Varmaan suomenkielistä perusopetustakin?


    • uusi aika ovella

      Onnittelut Alex Stubbille Kokoomuksen puheenjohtajuuden johdosta!

      Tätä valintaa voisi nyt pohtia myös siitä näkökulmasta, että saman puolueen puoluekokous, joka olisi pari vuotta sitten poistanut pakkoruotsin (ja poistaisi vieläkin, jos se olisi mahdollista) valitsi nyt innolla suomenruotsalaisen puheenjohtajan ja pääministerin. Suomenruotsalaisten asema ja pakkoruotsi eivät liity suomalaisten enemmistön mielessä toisiinsa. Suomenruotsalaiset ovat kaikkien mielestä suomalaisia siinä missä muutkin suomalaiset ja suomenruotsalainen tausta koetaan jopa pelkkänä plussana pätevälle ihmiselle.

      Meillä tulee olemaan aina merkittävä suomenruotsalainen vähemmistö. Pakkoruotsia (peruskoulu - lukio - ammattikoulu - korkeakoulu - yliopisto) ei sen sijaan voi olla. Mitään vastaavaa ei ole missään maailmassa.

      Nyt on aika erottaa pakkoruotsi ja suomenruotsalaisten ja ruotsin kielen asema keskusteluissa. Luotetaan koulutettujen ja elämää ymmärtävien perheiden omiin valintoihin kielten suhteen.

      • Tasapainoistakin

        Hyviä kommentteja/ uusi aika ovella. Suomalaisuuden Liitto & Tala kumppaneineen sotkivat suomalaisuuden täydellisellä sekoilullaan. Samaa sotkua jatkavat varsinkin nettifennot vieläkin. Ruotsin kielen koulupakollisuuteen on kytketty niin paljon kieliopetuksen kuulumatonta painolastia, ettei asiaa voi ratkaista ennen kuin pöytä on putsattu. Stubb: illa on paremmat lähtökohdat pöydän putsaamiseen kuin kenelläkään muulla tämän päivän poliitikolla.
        Perinteinen fenno on jo ruotsin kielitaitonsa kanssa jo niin vaikessa solmussa, ettei tasapainoista ajatusta asiasta synny millään


      • et taida tajuta asia
        Tasapainoistakin kirjoitti:

        Hyviä kommentteja/ uusi aika ovella. Suomalaisuuden Liitto & Tala kumppaneineen sotkivat suomalaisuuden täydellisellä sekoilullaan. Samaa sotkua jatkavat varsinkin nettifennot vieläkin. Ruotsin kielen koulupakollisuuteen on kytketty niin paljon kieliopetuksen kuulumatonta painolastia, ettei asiaa voi ratkaista ennen kuin pöytä on putsattu. Stubb: illa on paremmat lähtökohdat pöydän putsaamiseen kuin kenelläkään muulla tämän päivän poliitikolla.
        Perinteinen fenno on jo ruotsin kielitaitonsa kanssa jo niin vaikessa solmussa, ettei tasapainoista ajatusta asiasta synny millään

        Pakkoruotsin aika on mennyttä. Osa kiitos siitä kyllä kuuluu Suomalaisuuden Liitollekin, joka on rohkeasti pitänyt asiasta puhetta, vaikka koko valtiovalta on heitä ollut vastaan heikolla ruotsin kielellään.


        "Ruotsin kielen koulupakollisuuteen on kytketty niin paljon kieliopetuksen kuulumatonta painolastia, ettei asiaa voi ratkaista ennen kuin pöytä on putsattu."


        Tosiaan ainoa vaihtoehto tähän on siinä, että RKP lopettaa sairaan kielipolitiikkansa varjelemisen Suomessa ja muilta puolueilta löytyisi tarpeeksi järkeä sen kitkemiseen.

        Ainoa keino tuohon onkin tiedottaminen, mitä esim. Suomalaisuuden Liiton johtohahmot ovat Suomessa tehneet.


        "Stubb: illa on paremmat lähtökohdat pöydän putsaamiseen kuin kenelläkään muulla tämän päivän poliitikolla."


        Stubilla on pakkomielle kaksikielisyyteen Suomessa. Se pakkomielle voi olla kodinkin perua. Hauskaa tuossa pakkomielteessä on ainoastaan se seikka, että Stubbin puheet pakkoruotsin puolesta ovat itseasiassa kieltä vastaan.

        Stubb vaatii pakkoruotsin aloittamista jo ala-asteella mahdollisimman nuorena. Nykyopetuksen tasolla tuo tarkoittaisi sitä, että kielitunnit yläasteelta siirrettäisiin ala-asteelle, jolloin pakko-opetusta olisi vaikeampaa perustella myöhemmillä kouluasteilla.


      • pakkoruotsin paino

        Stubbin valintaan oli monia tekijöitä. Kielipoliitikalla ei tässä asiassa ollut paljon merkitystä, vaan sillä ettei Kokoomuksessa koettu olevan parempiakaan hakijoita.

        Periaatteessa voi tietysti ajatella, kun samainen puoluekokous valitsi Stubbin pääministeriksi niin samalla tavalla pitäisi kuunnella puoluekokouksen kerrontaa siitäkin, että se haluaa pakkoruotsin valinnaiseksi. Harmittavasti Stubb voi tosin vielä entisestään lisätä pakko-ajattelua puolueessa.


        "Nyt on aika erottaa pakkoruotsi ja suomenruotsalaisten ja ruotsin kielen asema keskusteluissa. Luotetaan koulutettujen ja elämää ymmärtävien perheiden omiin valintoihin kielten suhteen."


        Suomessa kielivalikoima lisääntyisi merkittävästi ilman pakkoruotsin painolastia.


      • Vesa Kaitera
        pakkoruotsin paino kirjoitti:

        Stubbin valintaan oli monia tekijöitä. Kielipoliitikalla ei tässä asiassa ollut paljon merkitystä, vaan sillä ettei Kokoomuksessa koettu olevan parempiakaan hakijoita.

        Periaatteessa voi tietysti ajatella, kun samainen puoluekokous valitsi Stubbin pääministeriksi niin samalla tavalla pitäisi kuunnella puoluekokouksen kerrontaa siitäkin, että se haluaa pakkoruotsin valinnaiseksi. Harmittavasti Stubb voi tosin vielä entisestään lisätä pakko-ajattelua puolueessa.


        "Nyt on aika erottaa pakkoruotsi ja suomenruotsalaisten ja ruotsin kielen asema keskusteluissa. Luotetaan koulutettujen ja elämää ymmärtävien perheiden omiin valintoihin kielten suhteen."


        Suomessa kielivalikoima lisääntyisi merkittävästi ilman pakkoruotsin painolastia.

        Pakkoruotsin paino kirjoitti: "Stubbin valintaan oli monia tekijöitä. Kielipoliitikalla ei tässä asiassa ollut paljon merkitystä, vaan sillä ettei Kokoomuksessa koettu olevan parempiakaan hakijoita."


        Stubbin valintaan todellakin vaikutti moni asia. Häntä pidettiin muita ehdokkaita pystyvämpänä johtamaan Kokoomus hyvään tulokseen seuraavissa edukuntavaaleissa, ja se oli ilmeisesti lopulta ratkaiseva tekijä usean puoluekokousedustajan äänestykäyttäytymisessä. Alexin suomenruotsalaisella taustalla ei ollut tässä vaalissa mitään merkitystä.


      • Paistoi läpi
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Pakkoruotsin paino kirjoitti: "Stubbin valintaan oli monia tekijöitä. Kielipoliitikalla ei tässä asiassa ollut paljon merkitystä, vaan sillä ettei Kokoomuksessa koettu olevan parempiakaan hakijoita."


        Stubbin valintaan todellakin vaikutti moni asia. Häntä pidettiin muita ehdokkaita pystyvämpänä johtamaan Kokoomus hyvään tulokseen seuraavissa edukuntavaaleissa, ja se oli ilmeisesti lopulta ratkaiseva tekijä usean puoluekokousedustajan äänestykäyttäytymisessä. Alexin suomenruotsalaisella taustalla ei ollut tässä vaalissa mitään merkitystä.

        Pikkuisen lisäisin ajatuksiani Kaiteran toteamuksii: huomionarvoista on, ettei Stubbin suomenruotsalaisilla taustalla ollut valinnassa negatiivistakaan vaikutusta. Monipuolinen kielitaito johon kuului myös ruotsi oli varmasti positiivinen pointti Stubbille ja nimenomaan pääministerin tehtäviä ajatellen.
        Kokoomus halusi myöskin toisenlaista tapaa toimia kuin mihin perinteisesti on enemmän totuttu. Kaitera tietään hyvin, että suomenruotsalainen tausta muokkaa omalla tavallaan ihmisen persoonaa. Kataisesta, vaikka hyvä pääministeri ja puoluejohtaja olikin, paistoi läpi savolainen tausta.


      • ei mielletä
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Pakkoruotsin paino kirjoitti: "Stubbin valintaan oli monia tekijöitä. Kielipoliitikalla ei tässä asiassa ollut paljon merkitystä, vaan sillä ettei Kokoomuksessa koettu olevan parempiakaan hakijoita."


        Stubbin valintaan todellakin vaikutti moni asia. Häntä pidettiin muita ehdokkaita pystyvämpänä johtamaan Kokoomus hyvään tulokseen seuraavissa edukuntavaaleissa, ja se oli ilmeisesti lopulta ratkaiseva tekijä usean puoluekokousedustajan äänestykäyttäytymisessä. Alexin suomenruotsalaisella taustalla ei ollut tässä vaalissa mitään merkitystä.

        Stubbia ei oikeastaan mielletä perinteiseksi suomenruotsalaiseksi. Muuten ei olisi päässyt Kokoomuksen johtoon.


    • Vesa Kaitera

      Paistoi läpi kirjoitti: "Monipuolinen kielitaito johon kuului myös ruotsi oli varmasti positiivinen pointti Stubbille ja nimenomaan pääministerin tehtäviä ajatellen."


      Stubb eittämättä hyötyi monipuolisesta kielitaidostaan, mutta tuskin kovin ratkaisevasti. Se, että hän osaa sjuvasti niin englantia, ranskaa kuin saksaakin oli tietenkin selvä etu kansainvälistä politiikkaa ajatellen. Ruotsin kielen merkitys ei tässä suhteessa ollut samaa luokkaa.

      Se, että Alex oli asunut ulkomailla 18 vuotta, oli etu EU-vaaliehdokaalle, mutta haitta Kokoomuksen puheenjohtajehdokkaalle. Me muiden ehdokkaiden kannattajat saatoimme väittää, ettei Stubb syvällisesti tuntenut sen paremmin Suomen sisäpolitiikkaa kuin Kokoomuksen kenttääkään. Älykkäänä ja nopeaoppisena miehenä hän parantanee tietämystään reippaasti muutamassa kuukaudessa.


      Paistoi läpi: "Kokoomus halusi myöskin toisenlaista tapaa toimia kuin mihin perinteisesti on enemmän totuttu."


      Tuo pitää kyllä paikkansa, ja tässä häviäjänä oli nimenomaan Vapaavuori, jonka takana oli kuitenkin valtaosa Kokoomuksen valtaapitävistä.


      Paistoi läpi: "Kaitera tietään hyvin, että suomenruotsalainen tausta muokkaa omalla tavallaan ihmisen persoonaa. Kataisesta, vaikka hyvä pääministeri ja puoluejohtaja olikin, paistoi läpi savolainen tausta."


      Uskon kuitenkin, että Alex on ollut aivan sui generis tapaus. Se oli idullaan jo nähtävissä kouluaikoina ja selvemmin yliopisto-opiskelussa Yhdysvalloissa. Peräti harva yliopiston opettaja ottaa nimittäin oppilaansa avukseen tehdessään kirjaa alastaan. Stubbin pitkä ulkomailla asuminen lienee muokannut hänestä pari pykälää enemmän maailmankansalaisen kuin tavallisesta suomalaisesta poliitikosta. Vielä on mainittava Alexin vahva voitontahto, jota ilman hän ei olisi voinut voittaa puheenjohtajuutta Lahdessa. Yleensä voittajilla on tuota tahtoa selvästi enemmän kuin meillä muilla. Tietenkin tässä on se vaara, että Kokoomuksesta tulisi Stubbin johdolla vielä aiempaa enemmänkin voittajien puolue. Luulen kuitenkin, että Alex tajuaa, mikä vaara siinä piilee.

    • eukkoZ

      Ankdam 15.6.2014 08:28


      "Opettele sinä huttu ruotsia niin ei ***tuta niin paljon kun muut keskustelee etkä sinä ymmärrä mistä puhutaan. Ei yhteiskunnassa aina voida toimia heikoimman ehdoilla. Varsinkaan kun se heikkous on omaa laiskuuttasi."

      Freudenthal elää.

    • Örjan i början

      Millonkas siitä Stubbista virallisesti tulee pääministeri. Kai pikapuoliin. Kielitaitoa ei nyt sen kohdalla pääse moittimaan.

    • he he he

      Ja tätäkö te luuserit odotitte yli puoli vuosisataa. Melko "onnellisia immeisiä" jos tuollaista pitää suu vaahdossa odotella.

      • Odottajafenno

        Ilo on kokonaan meidän puolellamme. Ymmärrämme suuren pettymykseksi he he he.


      • grattis !
        Odottajafenno kirjoitti:

        Ilo on kokonaan meidän puolellamme. Ymmärrämme suuren pettymykseksi he he he.

        Nu är iallafall Stubb vår nya "huvudminister ".


      • ei suinkaan
        Odottajafenno kirjoitti:

        Ilo on kokonaan meidän puolellamme. Ymmärrämme suuren pettymykseksi he he he.

        Olen lähinnä huvittunut. Nooh onhan tämäkin yksi askel siihen "Suur-Ruotsiin", Pietarin valtausta saatte odotella tosin kaikessa rauhassa seuraavat tuhat vuotta.


    • Linkku Hytintappaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      630
      22599
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      134
      22193
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      120
      12052
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      395
      9887
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      272
      6985
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      25
      5861
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      152
      3104
    8. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      13
      2385
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      68
      1834
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      117
      1641
    Aihe