Vakaaja vai valovoima?

höhöö

Olen törmännyt tällä palstalla sellaiseen väitteeseen, että kannattaisi suosia objektiivin hankinnassa enemmän hyvää valovoimaa kuin kuvanvakaajaa. En ymmärrä tätä väitettä, helpottaahan se vakaaja, kun ei aina tarvitse olla jalustaa tai monopodia. Ja monopodinkin kanssa siitä on huomattavaa hyötyä. Tässä esimerkiksi suositellaan lintukuvaukseen mieluummin vakaajatonta 300mm f/2.8 kuin vakaajallista 300mm f/4 -objektiivia: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12221677/#comment-67607175
Mitä mieltä olette?

47

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höhöhhööö

      Kiinteissä 300:ssa voi joku haluta käyttää jopa 2x konvertteria jolloin tullaan ongelmaan ettei f/4 enää tarkenna kuin manuaalilla. F/2.8 porskuttaa vielä automaatilla.

      Vakaaja on noissa milleissä kyllä jo mukava lisä, mutta usein kallis.

      Päätöksen itsellä tekisi hinta ja paino.
      2,8 painaa ikävästi enemmän.
      Jos paino ei ongelma niin mieluummin valovoimaisempi, jos objektiivit saman hintaisia.
      Vakaaja ei auta kohteen liikkumiseen, vaan krapulaisen aamutärinään.
      Parempi valovoima auttaa myös tarkennuksessa.

    • Saattaaolla

      En ole tarkemmin perehtynyt asiaan, mutta käsitykseni mukaan hyvä valovoima on tärkeämpi lintukuvauksessa.
      Koska se lyhentää valotusaikaa, minkä ansiosta linnun nopeista liikkeistä on helpompi saada terävä kuva.

    • Minulla oli Sigman 120 - 300 mm F2.8 OS muita kirjaimia eli tuo 300 mm F2.8 ja vakaaja OS. Tässä kun vanhenee niin alkaa tykästyä mukavuuteen ja vaikka lasi hyvä olikin vaihtdoin sen kevyempään Nikkorin 80 - 400 mm VR ja paljon pienempään aukkoon eli isompaan F lukuun. Osaltaan hävisin jotain mutta toisaalta voitin, se oli minun ratkaisuni ja jokaisen on tehtävä omansa.

    • törmännyt tällä

      höhöö on törmännyt tällä palstalla sellaiseen väitteeseen, että kannattais suosia … En ymmärrä tätä väitettä … Mitä mieltä olette?

      Jos törmää palstalla väitteeseen jota ei ymmärrä niin olen sitä mieltä, että onneksi tyhmyydestä ei sakoteta.

      Minäkin törmäsin sellaisiin väitteisiin, että
      – kuvanvatkain lisää valovoimaa 3–4 aukkoa
      – kroppikennolla saa lisää polttoväliä
      – tarvitaan lisää zoomia
      Mitä mieltä olette?

    • Pimeä kuvaaja

      Mielipidettä ei tarvitse kauan miettiä. Minulla on vakaaja kahdessa pisimmässä pimeässä pötkylässäni (joiden valovoima telepäässä f/5.6). Vaikka vakaajasta paljon iloa onkin, niin vaihtaisin vakaajan ilman muuta ja ilomielin kahta aukkoa parempaan (f/2.8) tötteröön, jos hinta olisi sama. Saattaisinpa harkita vaihtoa jo yhdenkin aukon valovoimaparannuksella.

      Valitettavasti pitkien millien ja valovoiman yhdistelmä vain on eri luokkaa kuin vakaajan tuoma hintalisä ja siis kukkaroni ulottumattomissa – tai ainakin keksin tuolle välirahalle muuta mukavaa käyttöä. Yritän siis tulla parhaani mukaan toimeen nykyisillä laseillani, monopodilla ja tripodilla.

    • Ei voimalaji

      On yleisesti kai niin että, valovoimaiset ja huomattavasti kalliimmat objektiivit vailla vakaajaakin ovat muutenkin paremmin rakennettuja sekä viimeisteltyjä ja laadukkaampia paremmista komponenteista joskus yksilöllisesti suureltaosin käsityönä tehtyjä yleensä myös kestävämpiä, mutta
      ennenkaikkea niissä on muuhunkin kun pelkkään valovoimaan satsattu enempi kun
      sarjatyönä tehdyissä tavanomansemmissa edullisemmissa enempi myydyissä.
      Eli niissä maksaa muukin kun pelkkä valovoima, pieni valmistus/myynti määrä taikka
      vakaaja/vakaajattomuus.
      Normaalisti tuollaiset objektiivit ovat enempi jopa "ammattikäyttöön" suunnattu
      jolloin vaatimukset saattavat olla erilaiset kun aloittelijalla tai harrastelijalla.
      Tosin nimeomaan harrastelijalle hyviä ja edullisia valovoimaisia kiinteävälisiä löytyy
      n.35mm/1,8 tai n.50mm vastaavalla valovoimalla.
      Suuremmilla polttoväleillä alkaa "valovoima" jo maksaakkin ja kas kummaa laatu
      tuntua jo käsissä painon ehkä noustessa tai toisinaan sitten taas ei.

      • kjdjqwdg

        Vakaajattomuudessa on vielä sekin etu, ettei ole niin paljon kuluvia osia. Itse olen huomannut vakaajan menettävän tehoaan vuosien kuluessa.

        Kyllä ammattilaiset kuvaa huonoillakin objektiiveilla.
        Lehtityössä ei niin suurta laatua vaaditakaan sanoi Kultalakin aikoinaan.
        -80 luvulla "sopulit" käytti liki poikkeuksetta Nikkorin 35-105 zoomia ja kehuivat sitä maasta taivaaseen.
        Sitten eräs valokuvauslehti laati testin noista "normaalizoomeista".
        Odotukset oli korkealla, mutta yllätys suuri, kun suosikki Nikkor oli testin absoluuttinen häviäjä. Asiaa ei uskottu, vaan tilattiin maahantuojalta uusi yksilö, mutta tulos oli täysin sama. Kehutuin oli huonoin. "kyllä se kuitenkin kymppikuviin kelpaa", oli testaajien loppukommentti.
        Kuitenkin linssi löytyi joka "ammattilaisen" kassista siihen aikaan.


    • Chiialiini

      Vakaaja ehdottomasti. Säästät selvvää rahaa, ja noilla kuvaa hyvin melko hämärässäkin!

      • ,md,sgjs

        Kyllä, kun kohde on taustaan kiinni liimattu.
        Vakaaja ei ota kiinni loikkivaa jänistä, mutta riittävä valovoima voi sen tehdä.


    • Canonisti minäkin

      Valovoima on tärkeämpi, mutta objektiivissa olevasta vakaajasta ei ole haittaa kun sen saa vain pois päältä helposti akseli kerrallaan.

    • Molempi parempi

      f:2.8 ja vakaaja, ei valittamista.

    • rungossa

      Vakaaja vai valovoima?

      Kukaan ei voi tietää kummalla ominaisuudella on enemmän merkitystä jollekin toiselle.
      Mun kamerassa vakaaja on rungossa, mutta en käytä sitä koskaan.

      • Hyvin yleistä

        Runkovakain kytketään yleensä pois päältä, jotta se ei aiheuta suttua.


      • rungossa
        Hyvin yleistä kirjoitti:

        Runkovakain kytketään yleensä pois päältä, jotta se ei aiheuta suttua.

        Noin sinulla yleensä. Minulla on ihan toisenlainen peruste. Hämmästyttää miten toaalisen erilaisia käsityksiä voi harrastelijoilla olla välineistä.
        Vakaajaa tarvitsevilla on sillälailla ikävä tilanne, että suuri osa hyvistä ojektiiveista on omiin tarpeisiin sopimattomia.


      • <zj

        Vakaaja ja valovoima ei ole toisiaan pois sulkevia asioita. Molemmat sopii samaan pakettiin korkeamman hinnan kustannuksella tosin.
        Kun kennoista tulee tarpeeksi hyviä voi herkkyyden lisäämisellä kompensoida valovoimaa ja vakaajan tarvettakin.
        Vakaajan haittoihin kuuluu myös hitaampi kameran reagoiminen laukaistessa ensimmäistä ruutua. Joidenkin objektiivien manuaalissa kehotetaan jopa odottamaan ennen laukaisua etsinkuvan vakaantumista. Sarjalla vakaaja on jo täydessä työssä, eikä se enää hidasta.

        Kumma kyllä. Vakaajien puolestapuhujien kalloon ei näytä menevän se asia, ettei vakaaja pysäytä kohteen liikettä. Ainoastaan kameran tutina vähenee silloin, kun ei käytetä muuta tukea.
        Nopea suljinaika auttaa paremmin, saatiin se sitten suuremmalla valovoimalla, tai herkkyydellä.
        Sitten vielä sellainen asia, että parempi valovoima parantaa myös tarkennuksen tarkkuutta, otettiin kuva sitten millä aukolla tahansa.

        Runkovakaaja on periaatteessa parempi ratkaisu, kuin objektiiviin ympätty.
        Se mahdollistaa parempien objektiivien tekemisen halvemmalla ja samalla vältytään yhdeltä kuluvalta ja huoltoa vaativalta osalta objektiiveissa.
        Runkovakaaja toimii vaikka neulanreikä objektiivilla.


      • kalloon
        <zj kirjoitti:

        Vakaaja ja valovoima ei ole toisiaan pois sulkevia asioita. Molemmat sopii samaan pakettiin korkeamman hinnan kustannuksella tosin.
        Kun kennoista tulee tarpeeksi hyviä voi herkkyyden lisäämisellä kompensoida valovoimaa ja vakaajan tarvettakin.
        Vakaajan haittoihin kuuluu myös hitaampi kameran reagoiminen laukaistessa ensimmäistä ruutua. Joidenkin objektiivien manuaalissa kehotetaan jopa odottamaan ennen laukaisua etsinkuvan vakaantumista. Sarjalla vakaaja on jo täydessä työssä, eikä se enää hidasta.

        Kumma kyllä. Vakaajien puolestapuhujien kalloon ei näytä menevän se asia, ettei vakaaja pysäytä kohteen liikettä. Ainoastaan kameran tutina vähenee silloin, kun ei käytetä muuta tukea.
        Nopea suljinaika auttaa paremmin, saatiin se sitten suuremmalla valovoimalla, tai herkkyydellä.
        Sitten vielä sellainen asia, että parempi valovoima parantaa myös tarkennuksen tarkkuutta, otettiin kuva sitten millä aukolla tahansa.

        Runkovakaaja on periaatteessa parempi ratkaisu, kuin objektiiviin ympätty.
        Se mahdollistaa parempien objektiivien tekemisen halvemmalla ja samalla vältytään yhdeltä kuluvalta ja huoltoa vaativalta osalta objektiiveissa.
        Runkovakaaja toimii vaikka neulanreikä objektiivilla.

        Menee se kalloon mutta aina ei ole tarpeenkaan pysäyttää. Vakaaja antaa lisää vapautta hitaampien suljinaikojen käyttöön, eikä välttämättä ole mitenkään tarpeen tuomita tyhmäksi tai vääräoppiseksi kuvaajaa, joka näkee sellaiselle tarvetta omassa kuvaamisessaan. Jossain tilanteessa niinkin voi saada ihan kelvollista jälkeä aikaan.


      • vatkaajatta
        kalloon kirjoitti:

        Menee se kalloon mutta aina ei ole tarpeenkaan pysäyttää. Vakaaja antaa lisää vapautta hitaampien suljinaikojen käyttöön, eikä välttämättä ole mitenkään tarpeen tuomita tyhmäksi tai vääräoppiseksi kuvaajaa, joka näkee sellaiselle tarvetta omassa kuvaamisessaan. Jossain tilanteessa niinkin voi saada ihan kelvollista jälkeä aikaan.

        En ole vielä nähnyt yhtään vakaajaa hyödyntäen otettua kuvaa joka olisi parempi kuin ilman vakaajaa kameraa tukemalla kuvattu.
        Miksi pitää kuvata hämärässä, liian pitkällä valotusajalla, käsivaralla ja ilman tukea?

        Voisiko olla niin, että vakaajan tarve on taitavien markkinamiesten luomus?
        Missä tilanteessa on ihan pakko käyttää sellaista valotusaikaa, että vakaajasta on kuvassa näkyvää hyötyä? Onko silloin kysymys jostakin surkea valovoimaisesta suttukitti-objektiivista?


      • vatkaajatta kirjoitti:

        En ole vielä nähnyt yhtään vakaajaa hyödyntäen otettua kuvaa joka olisi parempi kuin ilman vakaajaa kameraa tukemalla kuvattu.
        Miksi pitää kuvata hämärässä, liian pitkällä valotusajalla, käsivaralla ja ilman tukea?

        Voisiko olla niin, että vakaajan tarve on taitavien markkinamiesten luomus?
        Missä tilanteessa on ihan pakko käyttää sellaista valotusaikaa, että vakaajasta on kuvassa näkyvää hyötyä? Onko silloin kysymys jostakin surkea valovoimaisesta suttukitti-objektiivista?

        Jalusta on hankala kuljettaa mukana, se hidastaa kuvaamista ja joissain tilanteissa sen käyttö voi olla vaikka kielletty. Vakaaja sen sijaan ei vie ollenkaan tilaa. En näe miten ne ovat vastakkaisia. MInä en ymmärrä tätä tunteeomaista suhtautumista vakaajia vastaan.


      • vatkaajatta
        okaro kirjoitti:

        Jalusta on hankala kuljettaa mukana, se hidastaa kuvaamista ja joissain tilanteissa sen käyttö voi olla vaikka kielletty. Vakaaja sen sijaan ei vie ollenkaan tilaa. En näe miten ne ovat vastakkaisia. MInä en ymmärrä tätä tunteeomaista suhtautumista vakaajia vastaan.

        Jalustan käyttökieltoon en ole koskaan törmännyt, ehkä sellaistakin on.
        Miksi urheilukisoissa monet käyttää jalustaa (usein ns yksijalka) jos se hidastaa kuvaamista. Minusta vatkaaja hidastaa kameran laukaisemista (käyttöohjeessa neuvotaan odottamaan). Useimmiten tuen kameraa muuhun kuin jalustaan.
        En minäkään näe mitään vastakkaista vatkaajissa, taitaa olla mielikuvituksesi tuotetta. Minusta on hyvä että vatkaajia on niitä tarvitseville ja niihin uskoville. Varmaan joku niitä uskoo tarvitsevansa.

        ”MInä en ymmärrä tätä tunteeomaista suhtautumista vakaajia vastaan.”
        – minkälaisia tunteenomaisia sinulla on? Onko sinulle niistä haittaa kuvatessa? Jotkut asiat kai on ylivoimaisen vaikeita ymmärtää.


      • vatkaajatta kirjoitti:

        Jalustan käyttökieltoon en ole koskaan törmännyt, ehkä sellaistakin on.
        Miksi urheilukisoissa monet käyttää jalustaa (usein ns yksijalka) jos se hidastaa kuvaamista. Minusta vatkaaja hidastaa kameran laukaisemista (käyttöohjeessa neuvotaan odottamaan). Useimmiten tuen kameraa muuhun kuin jalustaan.
        En minäkään näe mitään vastakkaista vatkaajissa, taitaa olla mielikuvituksesi tuotetta. Minusta on hyvä että vatkaajia on niitä tarvitseville ja niihin uskoville. Varmaan joku niitä uskoo tarvitsevansa.

        ”MInä en ymmärrä tätä tunteeomaista suhtautumista vakaajia vastaan.”
        – minkälaisia tunteenomaisia sinulla on? Onko sinulle niistä haittaa kuvatessa? Jotkut asiat kai on ylivoimaisen vaikeita ymmärtää.

        Esimerkiksi museoissa yleensä on jalustan käyttö kielletty. Jalusta hidastaa kuvaamista siten, että tultaessa kuvauspaikkaan pitää jalusta ottaa esiin ja kamera kiinnittää siihen.


      • museoissa?
        okaro kirjoitti:

        Esimerkiksi museoissa yleensä on jalustan käyttö kielletty. Jalusta hidastaa kuvaamista siten, että tultaessa kuvauspaikkaan pitää jalusta ottaa esiin ja kamera kiinnittää siihen.

        Esimerkiksi museoissa yleensä on jalustan käyttö kielletty.
        – miksi harrastelijan pitää kuvata museoissa yleensä?
        – eikö museoissa yleensä voi tukea kameraa muuhun kuin jalustaan?
        – paljonko erilaisia vakaajallisia objektiiveja (polttovälejä) tarvitaan kuvaamiseen museoissa yleensä?
        – niissä museoissa joissa minä käyn on niin valoisaa, että normaalipolttoväleillä ja sitä lyhyemmillä tukea ei edes tarvita kun voi kuvata 1/60 sek valotusajalla.


      • yleensä on
        museoissa? kirjoitti:

        Esimerkiksi museoissa yleensä on jalustan käyttö kielletty.
        – miksi harrastelijan pitää kuvata museoissa yleensä?
        – eikö museoissa yleensä voi tukea kameraa muuhun kuin jalustaan?
        – paljonko erilaisia vakaajallisia objektiiveja (polttovälejä) tarvitaan kuvaamiseen museoissa yleensä?
        – niissä museoissa joissa minä käyn on niin valoisaa, että normaalipolttoväleillä ja sitä lyhyemmillä tukea ei edes tarvita kun voi kuvata 1/60 sek valotusajalla.

        ”Esimerkiksi museoissa”

        hHarrastatko hämärissä museoissa luontokuvausta (täytettyjä eläimiä)?


      • museoissa? kirjoitti:

        Esimerkiksi museoissa yleensä on jalustan käyttö kielletty.
        – miksi harrastelijan pitää kuvata museoissa yleensä?
        – eikö museoissa yleensä voi tukea kameraa muuhun kuin jalustaan?
        – paljonko erilaisia vakaajallisia objektiiveja (polttovälejä) tarvitaan kuvaamiseen museoissa yleensä?
        – niissä museoissa joissa minä käyn on niin valoisaa, että normaalipolttoväleillä ja sitä lyhyemmillä tukea ei edes tarvita kun voi kuvata 1/60 sek valotusajalla.

        Ihmiset kuvaavat eri paikoissa. Moni kuvaa esimerkiksi lomamatkoilla. Mihin nojaat? Johonkin museoesineeseen. Lisäsäksi olen havainnut, että tällaiset ad-hoc tuet ovat usein huonompia kuin mitään.


      • museoissa?
        okaro kirjoitti:

        Ihmiset kuvaavat eri paikoissa. Moni kuvaa esimerkiksi lomamatkoilla. Mihin nojaat? Johonkin museoesineeseen. Lisäsäksi olen havainnut, että tällaiset ad-hoc tuet ovat usein huonompia kuin mitään.

        ”Ihmiset kuvaavat eri paikoissa.”
        Niinpä, mutta luontokuvaus museoissa on minusta erikoista. Mitä luontokuvia sinä kuvaat museoissa?

        ”Mihin nojaat?”
        Ei kuulu tälle palstalle, mutta viimeksi museossa kuvatessani nojasin pylväisiin, seinään, oven reunaan, ovenpieliin, porraskaiteeseen, tuolien selkänojiin … Henkilöiden ”häivyttämiseksi” suuressa osassa kuvista on niin pitkä valotusaika, että vatkaimesta olisi ollut pelkkää haittaa.

        http://www.tampere.fi/sarahilden/nayttely/aiemmat/andywarhol.html


      • museoissa? kirjoitti:

        ”Ihmiset kuvaavat eri paikoissa.”
        Niinpä, mutta luontokuvaus museoissa on minusta erikoista. Mitä luontokuvia sinä kuvaat museoissa?

        ”Mihin nojaat?”
        Ei kuulu tälle palstalle, mutta viimeksi museossa kuvatessani nojasin pylväisiin, seinään, oven reunaan, ovenpieliin, porraskaiteeseen, tuolien selkänojiin … Henkilöiden ”häivyttämiseksi” suuressa osassa kuvista on niin pitkä valotusaika, että vatkaimesta olisi ollut pelkkää haittaa.

        http://www.tampere.fi/sarahilden/nayttely/aiemmat/andywarhol.html

        Nämä keskustelut elävät omaa elämäänsä, eikä jokainen viesti aina ole suora vastaus alkuperäiseen viestiin.


      • museoissa yleensä
        okaro kirjoitti:

        Nämä keskustelut elävät omaa elämäänsä, eikä jokainen viesti aina ole suora vastaus alkuperäiseen viestiin.

        ” jokainen viesti aina ole suora vastaus alkuperäiseen viestiin.”
        —onko ihan pakko ulostaa jotakin ”tunteeomaista suhtautumista” jos ei tidä/ymmärrä mitään keskustelun aiheesta eikä palstan otsikosta.

        LUONTOKUVAUS
        ”… lintukuvaukseen mieluummin vakaajatonta 300mm f/2.8 kuin vakaajallista 300mm f/4?
        vs.
        ”…museoissa yleensä on jalustan käyttö kielletty. Jalusta hidastaa kuvaamista siten, että tultaessa kuvauspaikkaan pitää jalusta ottaa esiin ja kamera kiinnittää siihen.”

        Luonnossa kuvaamassa liikkuessa mulla on yleensä jalusta esillä ja kamera on kiinni jalustassa silloin kun se on mukana. En tee luontokuvausta museoissa.


      • Jos aikaa on?
        okaro kirjoitti:

        Jalusta on hankala kuljettaa mukana, se hidastaa kuvaamista ja joissain tilanteissa sen käyttö voi olla vaikka kielletty. Vakaaja sen sijaan ei vie ollenkaan tilaa. En näe miten ne ovat vastakkaisia. MInä en ymmärrä tätä tunteeomaista suhtautumista vakaajia vastaan.

        Unohdit mainita että jalustan pystyttäminen säätäminen ja purkaminen onkin jo ihan oma prosessinsa? Jona aikana kuvat jää ottamatta.
        Sillehän emme mitään mahda ettei aina ehdi käyttämään jalkoja.


      • kuvat jää
        Jos aikaa on? kirjoitti:

        Unohdit mainita että jalustan pystyttäminen säätäminen ja purkaminen onkin jo ihan oma prosessinsa? Jona aikana kuvat jää ottamatta.
        Sillehän emme mitään mahda ettei aina ehdi käyttämään jalkoja.

        ”jalustan pystyttäminen säätäminen ja purkaminen onkin jo ihan oma prosessinsa? Jona aikana kuvat jää ottamatta.”
        —noin varmasti sinulla onkin. Siksi vatkain on sinulle pakollinen varuste.

        Minulla jalusta ei tarvitse purkamista ekä säätämistä. Jos on kiire käytän sitä jalat yhdessä (kuin yksijalkaista). Koskaan ei ole jäänyt jalustan tai muun tuen takia yhtään kuvaa ottamatta (luonnossa tuen löytää usein muualtakin kuin jalustalta). Jalustan puuttumisen takia on jäänyt muutamia ja objektiivin vaihdon takia montakin ”ottamatta”.

        Objektiivin vaihtaminen (irroittaminen ja pakkaaminen, toisen purkaminen, kiinnittäminen ja säätäminen) onkin jo ihan oma prosessinsa? Jona aikana kuvat jää ottamatta.

        Kameran virittäminen ja säätäminen onkin jo ihan oma prosessinsa? Jona aikana kuvat jää ottamatta.

        Heijastimien yms säätäminen onkin luontokuvauksessa ihan oma prosessinsa? Jona aikana kuvat jää ottamatta.

        On ihan kivaa kun tietää mikä muilla jää ottamatta ilman vatkaajaa?


      • Nikon D300s
        vatkaajatta kirjoitti:

        En ole vielä nähnyt yhtään vakaajaa hyödyntäen otettua kuvaa joka olisi parempi kuin ilman vakaajaa kameraa tukemalla kuvattu.
        Miksi pitää kuvata hämärässä, liian pitkällä valotusajalla, käsivaralla ja ilman tukea?

        Voisiko olla niin, että vakaajan tarve on taitavien markkinamiesten luomus?
        Missä tilanteessa on ihan pakko käyttää sellaista valotusaikaa, että vakaajasta on kuvassa näkyvää hyötyä? Onko silloin kysymys jostakin surkea valovoimaisesta suttukitti-objektiivista?

        -


        "Miksi pitää kuvata hämärässä, liian pitkällä valotusajalla, käsivaralla ja ilman tukea?"

        Vastakysymys:

        -Miksi jalustan käyttö on todella monessa museossa kielletty?

        -Miksi en saa mennä ottamaan tukea 1600-luvulta peräisin olevan valtaistuimen pystytolpasta ja yrityksestäkin virkailijat nousevat takajaloilleen...

        Esimerkiksi Varsovan vanhankaupungin kuninkaanlinna on kirotun pimeä paikka jossa 2.8 valovoimaisella optiikalla piti käyttää ISOA 6400 asti. Kyllä siinä olisi mielellään vakaajan parin kolmen aukon etua käyttänyt...

        Kyllä itselleni ainakin tulee tuon tuosta vastaan tilanteita joissa vakaajasta olisi hyötyä. Siitäkin huolimatta vimeisin hankinta N24-70 on ilman vakaajaa ja en millään muotoa pidä vakaajaa välttämättömänä enkä ole valmis maksamaan siitä lisähintaa.

        -


      • lisähintaa
        Nikon D300s kirjoitti:

        -


        "Miksi pitää kuvata hämärässä, liian pitkällä valotusajalla, käsivaralla ja ilman tukea?"

        Vastakysymys:

        -Miksi jalustan käyttö on todella monessa museossa kielletty?

        -Miksi en saa mennä ottamaan tukea 1600-luvulta peräisin olevan valtaistuimen pystytolpasta ja yrityksestäkin virkailijat nousevat takajaloilleen...

        Esimerkiksi Varsovan vanhankaupungin kuninkaanlinna on kirotun pimeä paikka jossa 2.8 valovoimaisella optiikalla piti käyttää ISOA 6400 asti. Kyllä siinä olisi mielellään vakaajan parin kolmen aukon etua käyttänyt...

        Kyllä itselleni ainakin tulee tuon tuosta vastaan tilanteita joissa vakaajasta olisi hyötyä. Siitäkin huolimatta vimeisin hankinta N24-70 on ilman vakaajaa ja en millään muotoa pidä vakaajaa välttämättömänä enkä ole valmis maksamaan siitä lisähintaa.

        -

        Esimerkiksi Varsovan vanhankaupungin kuninkaanlinna on kirotun pimeä paikka
        —minkähän takia ne pimensi linnan silloin kun sinä olit siellä?

        2.8 valovoimaisella optiikalla piti käyttää ISOA 6400 asti. Kyllä siinä olisi mielellään vakaajan parin kolmen aukon etua käyttänyt...
        —kahden aukon etu olisi ollut f/1,4 valovoimainen ja kolmen aukon etu olisi ollut f/1?

        Kannattaisiko hankkia ”lisäetua” Metabonesin Speed Boosterilla.
        f/2,8 valovoimaisesta tulee esim f/1,6.


      • kuvat jää
        Nikon D300s kirjoitti:

        -


        "Miksi pitää kuvata hämärässä, liian pitkällä valotusajalla, käsivaralla ja ilman tukea?"

        Vastakysymys:

        -Miksi jalustan käyttö on todella monessa museossa kielletty?

        -Miksi en saa mennä ottamaan tukea 1600-luvulta peräisin olevan valtaistuimen pystytolpasta ja yrityksestäkin virkailijat nousevat takajaloilleen...

        Esimerkiksi Varsovan vanhankaupungin kuninkaanlinna on kirotun pimeä paikka jossa 2.8 valovoimaisella optiikalla piti käyttää ISOA 6400 asti. Kyllä siinä olisi mielellään vakaajan parin kolmen aukon etua käyttänyt...

        Kyllä itselleni ainakin tulee tuon tuosta vastaan tilanteita joissa vakaajasta olisi hyötyä. Siitäkin huolimatta vimeisin hankinta N24-70 on ilman vakaajaa ja en millään muotoa pidä vakaajaa välttämättömänä enkä ole valmis maksamaan siitä lisähintaa.

        -

        ”Vastakysymys:
        -Miksi jalustan käyttö on todella monessa museossa kielletty?”
        En ole koskaan käynyt museossa jossa jalustan käyttö on kielletty, syy kieltoon lienee jonkun virkamiehen kiimainen vallanhimo.
        Joissakin museoissa on salaman käyttö kielletty jollakin typerällä tekosyyllä, syy lienee sama kuin edellä.

        -Miksi en saa mennä ottamaan tukea 1600-luvulta peräisin olevan valtaistuimen pystytolpasta …
        No siki kun se on pelkästään typerää

        Vasta-vastakysymys:
        Miksi harrastat valokuvausta pimeissä museoissa joissa jalustan käyttö on kielletty?
        Eikö kuninkaanlinnassa ollut mitään muuta tukevaa kuin valtaistuimen tolppa?

        En yleensä harrasta valokuvausta museoissa, paitsi joissakin taidemuseoissa.
        Taidemuseoissa en ole törmännyt tuollaisiin yleiskieltoihin, mutta esim SFO MoMa:ssa muutamien uusimpien teosten kuvaaminen on kielletty pienellä lähes huomaamattomalla ”liikennemerkillä”.


      • Nikon D300s
        kuvat jää kirjoitti:

        ”Vastakysymys:
        -Miksi jalustan käyttö on todella monessa museossa kielletty?”
        En ole koskaan käynyt museossa jossa jalustan käyttö on kielletty, syy kieltoon lienee jonkun virkamiehen kiimainen vallanhimo.
        Joissakin museoissa on salaman käyttö kielletty jollakin typerällä tekosyyllä, syy lienee sama kuin edellä.

        -Miksi en saa mennä ottamaan tukea 1600-luvulta peräisin olevan valtaistuimen pystytolpasta …
        No siki kun se on pelkästään typerää

        Vasta-vastakysymys:
        Miksi harrastat valokuvausta pimeissä museoissa joissa jalustan käyttö on kielletty?
        Eikö kuninkaanlinnassa ollut mitään muuta tukevaa kuin valtaistuimen tolppa?

        En yleensä harrasta valokuvausta museoissa, paitsi joissakin taidemuseoissa.
        Taidemuseoissa en ole törmännyt tuollaisiin yleiskieltoihin, mutta esim SFO MoMa:ssa muutamien uusimpien teosten kuvaaminen on kielletty pienellä lähes huomaamattomalla ”liikennemerkillä”.

        ”En ole koskaan käynyt museossa jossa jalustan käyttö on kielletty, syy kieltoon lienee jonkun virkamiehen kiimainen vallanhimo”

        http://www.britishmuseum.org/about_us/services/photography.aspx
        ” Private photography in the galleries requiring the use of a stand, special lighting or other equipment is only permitted by prior arrangement with the Broadcast Unit. You must apply for permission at least ten working days beforehand, indicating which objects you proposed to photograph and the galleries in which the objects are situated.”
        http://www.museoliitto.fi/jasentiedotteet.php?aid=10543
        “Esiselvitys kultuurilaitosten valokuvauskiellosta”
        On enemmän sääntö kuin poikkeus että jalustan ja salaman käyttö on kulttuurilaitoksissa kielletty. Et ole vissiin kovin paljoa matkustellut…?


        ”No siki kun se on pelkästään typerää”
        ” Miksi harrastat valokuvausta pimeissä museoissa joissa jalustan käyttö on kielletty?
        Eikö kuninkaanlinnassa ollut mitään muuta tukevaa kuin valtaistuimen tolppa?”
        -Et tässäkään oivaltanut varsinaista pointtia joka oli se että kulttuurilaitoksissa lähtökohtaisesti mihinkään ei saa koskea ja siten tuen ottaminen on oleellisesti vaikeampaa kuin tavallisessa kaupunkiympäristössä.


        ”En yleensä harrasta valokuvausta museoissa, paitsi joissakin taidemuseoissa. ”
        -Kommenttiesi pohjalta vaikuttaa sille ettet juuri ole kulttuurilaitoksissa käynytkään…

        ”Taidemuseoissa en ole törmännyt tuollaisiin yleiskieltoihin, mutta esim SFO MoMa:ssa muutamien uusimpien teosten kuvaaminen on kielletty pienellä lähes huomaamattomalla ”liikennemerkillä”.

        http://www.museoliitto.fi/jasentiedotteet.php?aid=10543

        Suositus museoille:
        ” Sallittua valokuvaamista voidaan ohjeistaa esimerkiksi seuraavasti: "Valokuvan ottaminen on sallittua valokuvaajan yksityistä käyttöä varten. SALAMAA EI SAA KÄYTTÄÄ."
        -Ei tämä nyt ihan vieras asia oleuseimmille valokuvauksen aktiiviharrastajille.


      • Nikon D300s
        lisähintaa kirjoitti:

        Esimerkiksi Varsovan vanhankaupungin kuninkaanlinna on kirotun pimeä paikka
        —minkähän takia ne pimensi linnan silloin kun sinä olit siellä?

        2.8 valovoimaisella optiikalla piti käyttää ISOA 6400 asti. Kyllä siinä olisi mielellään vakaajan parin kolmen aukon etua käyttänyt...
        —kahden aukon etu olisi ollut f/1,4 valovoimainen ja kolmen aukon etu olisi ollut f/1?

        Kannattaisiko hankkia ”lisäetua” Metabonesin Speed Boosterilla.
        f/2,8 valovoimaisesta tulee esim f/1,6.

        Jahas, viivamies taas vauhdissa…

        ”—minkähän takia ne pimensi linnan silloin kun sinä olit siellä? ”
        -No ihan sen takia että joutuisin käyttämään suuria ISO-arvoja, samalla kun kielsivät valtaistuimen tolppaan nojaamisen ihan kiusalla kun huomasivat ettei optiikassa ole vakaajaa...

        ”2.8 valovoimaisella optiikalla piti käyttää ISOA 6400 asti. Kyllä siinä olisi mielellään vakaajan parin kolmen aukon etua käyttänyt...
        —kahden aukon etu olisi ollut f/1,4 valovoimainen ja kolmen aukon etu olisi ollut f/1?”
        -Luulisin että tunnet syvyysterävyyden muuttumisen aukon suhteessa itseäni paremmin.

        ”Kannattaisiko hankkia ”lisäetua” Metabonesin Speed Boosterilla.
        f/2,8 valovoimaisesta tulee esim f/1,6.”
        -En ollut ennen kuullutkaan, pitääpä ihan vaan yleissivistyssyystä tutustua.


      • kuvat jää
        Nikon D300s kirjoitti:

        ”En ole koskaan käynyt museossa jossa jalustan käyttö on kielletty, syy kieltoon lienee jonkun virkamiehen kiimainen vallanhimo”

        http://www.britishmuseum.org/about_us/services/photography.aspx
        ” Private photography in the galleries requiring the use of a stand, special lighting or other equipment is only permitted by prior arrangement with the Broadcast Unit. You must apply for permission at least ten working days beforehand, indicating which objects you proposed to photograph and the galleries in which the objects are situated.”
        http://www.museoliitto.fi/jasentiedotteet.php?aid=10543
        “Esiselvitys kultuurilaitosten valokuvauskiellosta”
        On enemmän sääntö kuin poikkeus että jalustan ja salaman käyttö on kulttuurilaitoksissa kielletty. Et ole vissiin kovin paljoa matkustellut…?


        ”No siki kun se on pelkästään typerää”
        ” Miksi harrastat valokuvausta pimeissä museoissa joissa jalustan käyttö on kielletty?
        Eikö kuninkaanlinnassa ollut mitään muuta tukevaa kuin valtaistuimen tolppa?”
        -Et tässäkään oivaltanut varsinaista pointtia joka oli se että kulttuurilaitoksissa lähtökohtaisesti mihinkään ei saa koskea ja siten tuen ottaminen on oleellisesti vaikeampaa kuin tavallisessa kaupunkiympäristössä.


        ”En yleensä harrasta valokuvausta museoissa, paitsi joissakin taidemuseoissa. ”
        -Kommenttiesi pohjalta vaikuttaa sille ettet juuri ole kulttuurilaitoksissa käynytkään…

        ”Taidemuseoissa en ole törmännyt tuollaisiin yleiskieltoihin, mutta esim SFO MoMa:ssa muutamien uusimpien teosten kuvaaminen on kielletty pienellä lähes huomaamattomalla ”liikennemerkillä”.

        http://www.museoliitto.fi/jasentiedotteet.php?aid=10543

        Suositus museoille:
        ” Sallittua valokuvaamista voidaan ohjeistaa esimerkiksi seuraavasti: "Valokuvan ottaminen on sallittua valokuvaajan yksityistä käyttöä varten. SALAMAA EI SAA KÄYTTÄÄ."
        -Ei tämä nyt ihan vieras asia oleuseimmille valokuvauksen aktiiviharrastajille.

        Sääliksi käy sinua, mutta auttaa en voi.

        museot fi:
        Suositellaan, että näyttelyssä esillä olevien taideteosten valokuvaaminen on sallittua, jollei ole olemassa erityisiä perusteita kieltää valokuvausta. Koska luvallisesti näytteille asetettu taideteos on julkistettu, valokuvaamista yksityistä käyttöä varten ei voida kieltää tekijäoikeuksiin vedoten.

        Se, että jossain mainitaan miten voidaan ohjeistaa ei tietenkään tarkoita, että vatakiimaisen virkamiehen pitää kieltää kaikki mahdollinen
        ”voidaan ohjeistaa esimerkiksi … Salamaa ei saa käyttää."
        Tietenkin voidaan ohjeistaa esimerkiksi, että kuvaaja ei saa hiihtää museossa.

        ”Lähtökohtana on, että museoiden näyttelytiloissa SAA VAPAASTI KUVATA teoksia ja ihmisiä”
        Mitähän vapaasti kuvaaminen mahtaa tarkoittaa? Olisikohan se titä, että kaikki pyritään kieltämään.

        museoliitto:
        ”VALOKUVAUSKIELLON RIKKOMINEN EI OLE RANGAISTAVAA”
        —mistä arvelet tuon johtuvan

        ”-Miksi jalustan käyttö on todella monessa museossa kielletty?”
        —löysitkö museoliiton ohjeista jotakin jalustan kieltämisestä.

        Joudun käyttämään liikkuessani ns. kainalosauvoja. Jos kiinnitän kamerani kainalosauvaan niin muuttuuko se jalustaksi jonkä ”käyttö on todella monessa museossa kielletty?”

        Miksi saman kiertävän näyttelyn kuvaaminen on toisissa museoissa kielletty ja toisissa järjettömillä kielloilla rajoitettu?


      • Edellinen
        kuvat jää kirjoitti:

        Sääliksi käy sinua, mutta auttaa en voi.

        museot fi:
        Suositellaan, että näyttelyssä esillä olevien taideteosten valokuvaaminen on sallittua, jollei ole olemassa erityisiä perusteita kieltää valokuvausta. Koska luvallisesti näytteille asetettu taideteos on julkistettu, valokuvaamista yksityistä käyttöä varten ei voida kieltää tekijäoikeuksiin vedoten.

        Se, että jossain mainitaan miten voidaan ohjeistaa ei tietenkään tarkoita, että vatakiimaisen virkamiehen pitää kieltää kaikki mahdollinen
        ”voidaan ohjeistaa esimerkiksi … Salamaa ei saa käyttää."
        Tietenkin voidaan ohjeistaa esimerkiksi, että kuvaaja ei saa hiihtää museossa.

        ”Lähtökohtana on, että museoiden näyttelytiloissa SAA VAPAASTI KUVATA teoksia ja ihmisiä”
        Mitähän vapaasti kuvaaminen mahtaa tarkoittaa? Olisikohan se titä, että kaikki pyritään kieltämään.

        museoliitto:
        ”VALOKUVAUSKIELLON RIKKOMINEN EI OLE RANGAISTAVAA”
        —mistä arvelet tuon johtuvan

        ”-Miksi jalustan käyttö on todella monessa museossa kielletty?”
        —löysitkö museoliiton ohjeista jotakin jalustan kieltämisestä.

        Joudun käyttämään liikkuessani ns. kainalosauvoja. Jos kiinnitän kamerani kainalosauvaan niin muuttuuko se jalustaksi jonkä ”käyttö on todella monessa museossa kielletty?”

        Miksi saman kiertävän näyttelyn kuvaaminen on toisissa museoissa kielletty ja toisissa järjettömillä kielloilla rajoitettu?

        -

        ”Sääliksi käy sinua, mutta auttaa en voi.”

        -Kerro itse mikä harmittaa niin yritän auttaa.

        ”museot fi:
        SUOSITELLAAN, että näyttelyssä esillä olevien taideteosten valokuvaaminen on sallittua, jollei ole olemassa erityisiä perusteita kieltää valokuvausta. Koska luvallisesti näytteille asetettu taideteos on julkistettu, valokuvaamista yksityistä käyttöä varten ei voida kieltää tekijäoikeuksiin vedoten.”

        -tekijänoikeuslaki ei ole todellakaan ainoa argumentti jolla jonkin asian sallittavuus ratkaistaan. Et vissiin tiennyt siitä?

        ”Se, että jossain mainitaan miten voidaan ohjeistaa ei tietenkään tarkoita, että vatakiimaisen virkamiehen pitää kieltää kaikki mahdollinen”

        -Se ei myöskään ilmiselvästi estä kiellon asettamista. Vai miten selität sen että jalustan ja salaman käyttö on lähtökohtaisesti kielletty niin kotimaan museoissa ja eritoten ulkomailla?

        Pari esimerkkiä kun et tunnu tuntevan lainkaan asiaa:

        The National Museum of Singapore
        http://www.nationalmuseum.sg/NMSPortal/Visitors'Info/Photography&Filming;jsessionid=QBPGSjg_A1Jf9zqE6vxiYHSOh6_cVee38SH62_N9jGMwizE7R5dx!648100199?_afrLoop=1998646326538432&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=null#@?_afrWindowId=null&_afrLoop=1998646326538432&_afrWindowMode=0&_adf.ctrl-state=b44fw825x_4


        "Still photography for private, non-commercial use as a visitor to the Museum is allowed. THE USE OF A FLASH AND TRIPOD IS PROHIBITED."

        HTTP://WWW.FORUM-MARINUM.FI/FI/VIERAILE-MERIKESKUKSESSA/KUVAAMINEN-MUSEOSSA

        ” VALOKUVAAMINEN JA VIDEOIMINEN FORUM MARINUM -SÄÄTIÖN NÄYTTELYISSÄ JA MUSEOLAIVOILLA ON SALLITTUA VALOKUVAAJAN OMAA, YKSITYISTÄ KÄYTTÖÄ VARTEN. KUVATTAESSA EI KUITENKAAN SAA KÄYTTÄÄ SALAMAVALOA EIKÄ KAMERAN JALUSTAA

        Jalustan ja salaman käyttökieltoja on museoissa maailmanlaajuisesti ja se että et asiasta tietänyt ei asiaa muuksi muuta; sen puoleen voit tästä lakata inkuttamasta.


        ”Tietenkin voidaan ohjeistaa esimerkiksi, että kuvaaja ei saa hiihtää museossa.”
        -ja mihin ihmeeseen tämä nyt sitten liittyy?



        ”Lähtökohtana on, että museoiden näyttelytiloissa SAA VAPAASTI KUVATA teoksia ja ihmisiä”
        Mitähän vapaasti kuvaaminen mahtaa tarkoittaa? Olisikohan se titä, että kaikki pyritään kieltämään.”

        -Mitähän sitten erikseen mainittu salaman ja jalustan käyttökielto sitten mahtaa tarkoittaa? Varmaan alat joka museossa moukkamaisesti häiriköimään ja taittamaan peistä sanavivahteiden merkityksestä?


        ””museoliitto:
        ”VALOKUVAUSKIELLON RIKKOMINEN EI OLE RANGAISTAVAA”
        —mistä arvelet tuon johtuvan””

        -”Valokuvauskiellon rikkominen ei ole rangaistavaa, MUTTA HENKILÖÄ VOIDAAN SOPIMUSRIKKOMUKSEN JOHDOSTA VAATIA POISTUMAAN MUSEON TILOISTA.”

        -mitähän se sitten mahtaa tarkoittaa?

        5-0


        ”-Miksi jalustan käyttö on todella monessa museossa kielletty?”
        —löysitkö museoliiton ohjeista jotakin jalustan kieltämisestä.”

        -museoliiton ohje ei ole tässä asiassa Jumalan Sana. Miksi niin luulet??


        ”Joudun käyttämään liikkuessani ns. kainalosauvoja. Jos kiinnitän kamerani kainalosauvaan niin muuttuuko se jalustaksi jonkä ”käyttö on todella monessa museossa kielletty?”

        -Luuletko tosiaan olevasi joku Taika Jim joka muuttaa kainalokepit yhdellä kädenheilautuksella kamerajalustaksi? Jos pystyt niin silloinhan sinä surkimus yrität rikkoa selkeää ja yksiselitteistä jalustan käyttökieltoa. Tosin epäilen että tuskin omaat Taika Jimin taitoja vain päiväunissasi ja siten esittämäsi kysymys jää täysin hypoteettiseksi.


        ”Miksi saman kiertävän näyttelyn kuvaaminen on toisissa museoissa kielletty ja toisissa järjettömillä kielloilla rajoitettu?”

        -No ihan siksi että viimeisen sanan sanoo kuvausasiassa asianomainen museo, ei jumansanaksi luulemasi museoliiton ohje. Et vissiin tiennyt sitäkään?
        Ja onko jalusta ja salaman käytön kieltäminen tosiaan järjetöntä? Mielestäni ei ole todellakaan. Vilkkaina hetkinä se on mielestäni täydellisen perusteltua ja monestakin syystä. Tulekos mieleesi ensimmäistäkään?

        Epäilen vahvasti


        -


      • kuvat jää
        Edellinen kirjoitti:

        -

        ”Sääliksi käy sinua, mutta auttaa en voi.”

        -Kerro itse mikä harmittaa niin yritän auttaa.

        ”museot fi:
        SUOSITELLAAN, että näyttelyssä esillä olevien taideteosten valokuvaaminen on sallittua, jollei ole olemassa erityisiä perusteita kieltää valokuvausta. Koska luvallisesti näytteille asetettu taideteos on julkistettu, valokuvaamista yksityistä käyttöä varten ei voida kieltää tekijäoikeuksiin vedoten.”

        -tekijänoikeuslaki ei ole todellakaan ainoa argumentti jolla jonkin asian sallittavuus ratkaistaan. Et vissiin tiennyt siitä?

        ”Se, että jossain mainitaan miten voidaan ohjeistaa ei tietenkään tarkoita, että vatakiimaisen virkamiehen pitää kieltää kaikki mahdollinen”

        -Se ei myöskään ilmiselvästi estä kiellon asettamista. Vai miten selität sen että jalustan ja salaman käyttö on lähtökohtaisesti kielletty niin kotimaan museoissa ja eritoten ulkomailla?

        Pari esimerkkiä kun et tunnu tuntevan lainkaan asiaa:

        The National Museum of Singapore
        http://www.nationalmuseum.sg/NMSPortal/Visitors'Info/Photography&Filming;jsessionid=QBPGSjg_A1Jf9zqE6vxiYHSOh6_cVee38SH62_N9jGMwizE7R5dx!648100199?_afrLoop=1998646326538432&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=null#@?_afrWindowId=null&_afrLoop=1998646326538432&_afrWindowMode=0&_adf.ctrl-state=b44fw825x_4


        "Still photography for private, non-commercial use as a visitor to the Museum is allowed. THE USE OF A FLASH AND TRIPOD IS PROHIBITED."

        HTTP://WWW.FORUM-MARINUM.FI/FI/VIERAILE-MERIKESKUKSESSA/KUVAAMINEN-MUSEOSSA

        ” VALOKUVAAMINEN JA VIDEOIMINEN FORUM MARINUM -SÄÄTIÖN NÄYTTELYISSÄ JA MUSEOLAIVOILLA ON SALLITTUA VALOKUVAAJAN OMAA, YKSITYISTÄ KÄYTTÖÄ VARTEN. KUVATTAESSA EI KUITENKAAN SAA KÄYTTÄÄ SALAMAVALOA EIKÄ KAMERAN JALUSTAA

        Jalustan ja salaman käyttökieltoja on museoissa maailmanlaajuisesti ja se että et asiasta tietänyt ei asiaa muuksi muuta; sen puoleen voit tästä lakata inkuttamasta.


        ”Tietenkin voidaan ohjeistaa esimerkiksi, että kuvaaja ei saa hiihtää museossa.”
        -ja mihin ihmeeseen tämä nyt sitten liittyy?



        ”Lähtökohtana on, että museoiden näyttelytiloissa SAA VAPAASTI KUVATA teoksia ja ihmisiä”
        Mitähän vapaasti kuvaaminen mahtaa tarkoittaa? Olisikohan se titä, että kaikki pyritään kieltämään.”

        -Mitähän sitten erikseen mainittu salaman ja jalustan käyttökielto sitten mahtaa tarkoittaa? Varmaan alat joka museossa moukkamaisesti häiriköimään ja taittamaan peistä sanavivahteiden merkityksestä?


        ””museoliitto:
        ”VALOKUVAUSKIELLON RIKKOMINEN EI OLE RANGAISTAVAA”
        —mistä arvelet tuon johtuvan””

        -”Valokuvauskiellon rikkominen ei ole rangaistavaa, MUTTA HENKILÖÄ VOIDAAN SOPIMUSRIKKOMUKSEN JOHDOSTA VAATIA POISTUMAAN MUSEON TILOISTA.”

        -mitähän se sitten mahtaa tarkoittaa?

        5-0


        ”-Miksi jalustan käyttö on todella monessa museossa kielletty?”
        —löysitkö museoliiton ohjeista jotakin jalustan kieltämisestä.”

        -museoliiton ohje ei ole tässä asiassa Jumalan Sana. Miksi niin luulet??


        ”Joudun käyttämään liikkuessani ns. kainalosauvoja. Jos kiinnitän kamerani kainalosauvaan niin muuttuuko se jalustaksi jonkä ”käyttö on todella monessa museossa kielletty?”

        -Luuletko tosiaan olevasi joku Taika Jim joka muuttaa kainalokepit yhdellä kädenheilautuksella kamerajalustaksi? Jos pystyt niin silloinhan sinä surkimus yrität rikkoa selkeää ja yksiselitteistä jalustan käyttökieltoa. Tosin epäilen että tuskin omaat Taika Jimin taitoja vain päiväunissasi ja siten esittämäsi kysymys jää täysin hypoteettiseksi.


        ”Miksi saman kiertävän näyttelyn kuvaaminen on toisissa museoissa kielletty ja toisissa järjettömillä kielloilla rajoitettu?”

        -No ihan siksi että viimeisen sanan sanoo kuvausasiassa asianomainen museo, ei jumansanaksi luulemasi museoliiton ohje. Et vissiin tiennyt sitäkään?
        Ja onko jalusta ja salaman käytön kieltäminen tosiaan järjetöntä? Mielestäni ei ole todellakaan. Vilkkaina hetkinä se on mielestäni täydellisen perusteltua ja monestakin syystä. Tulekos mieleesi ensimmäistäkään?

        Epäilen vahvasti


        -

        Ahaa
        ”Vilkkaina hetkinä se on mielestäni täydellisen perusteltua”
        Jalustan käyttö pitää aina kieltää siksi, että joskus saattaisi tulla vilkas hetki.

        ”viimeisen sanan sanoo kuvausasiassa asianomainen museo”
        Museo ei sano mitään vaan virkailija jolle on noussut k…i päähän. Kiertävät näyttelyt osoittavat selvästi, että kielloille ei ole mitään teoksista/näyttelyesineistä tulevaa perustetta.
        Joskus kiellon on asettanut teoksen tekijä ja silloin museolla ei ole asiaan mitään ”viimeinen sana” vaikutusmahdollisuuksia.

        Miksi hysteerisesti puolustat harrastustamme haittaavia järjettömiä kieltoja ja googletat typeriä perusteluja?


      • Edellinen
        kuvat jää kirjoitti:

        Ahaa
        ”Vilkkaina hetkinä se on mielestäni täydellisen perusteltua”
        Jalustan käyttö pitää aina kieltää siksi, että joskus saattaisi tulla vilkas hetki.

        ”viimeisen sanan sanoo kuvausasiassa asianomainen museo”
        Museo ei sano mitään vaan virkailija jolle on noussut k…i päähän. Kiertävät näyttelyt osoittavat selvästi, että kielloille ei ole mitään teoksista/näyttelyesineistä tulevaa perustetta.
        Joskus kiellon on asettanut teoksen tekijä ja silloin museolla ei ole asiaan mitään ”viimeinen sana” vaikutusmahdollisuuksia.

        Miksi hysteerisesti puolustat harrastustamme haittaavia järjettömiä kieltoja ja googletat typeriä perusteluja?

        -


        ”Museo ei sano mitään vaan virkailija jolle on noussut k…i päähän. ”

        -Viivamiehellä on mielenkiintoinen näkemys työelämän pelisäännöistä ja siitä mikä on yksittäisen palkollisen (virkailija…) rooli sääntöjen laadinnassa. Vaikuttaakin sille että normaali työelämä pelisääntöineen samoin kuin jalustan ja salaman käyttökielto on viivamiehelle näköjään varsin vierasta?

        Tuli oikein hyvä mieli kun tuli viikon hyvä työ tehtyä ja yhden umpiluukalloisen viivamiehen silmät avattua tässä asiassa.


        ”Kiertävät näyttelyt osoittavat selvästi, että kielloille ei ole mitään teoksista/näyttelyesineistä tulevaa perustetta.”


        -Miksi hysteerisesti jankutat ”teoksista tulevaa perustetta” argumenttinasi kun kukaan ei ole mitään muuta väittänyt?

        ”Miksi hysteerisesti puolustat harrastustamme haittaavia järjettömiä kieltoja ja googletat typeriä perusteluja?”

        -No kun tässä on yleinen kuvausharrastajien etu kyseessä. On katsos kaikkien etu etteivät kaltaisesi ultrafanaatikko-jalustankäyttäjät pilaa koko harrastuksen mainetta järjestämällä kolisevia jalustabakkanaaleja muutenkin ruuhkaisiin museoihin yleisenä näyttelyaikana. Et vissiin tiennyt että vakavasti otettaviin tarkoituksiin museoista löytyy tarvittaessa privaattiaikaa jolloin kuvaustapahtuma on rauhallinen niin kuvaajan kanalta ilman että se myöskään häiritsee muuta yleisöä. Olisihan se täydellisen naurettavaa jos lauma kuvaajia jalustoineen sumputtaisi kiinnostavimmat kohteet muulta yleisöltä.

        Se näkyy vaan olevan asia joka ei kalloosi mahdu. Ihan vastaavasti, olkoon kuinka kokenut ja pätevä koirakouluttaja hyvänsä niin Musti ei silti hiffaisi suhteellisuusteoriasta pätkääkään vaikka kuinka kuka selittäisi…

        ps. tällä kulmakunnalla on sanonta että "sikaa takaisin" ja tämä on sen opin mukaista. Näytät olevan vanha kärttyisä ukko joka vittuilee tällä foorumille vasemmalle ja oikealle kaikille kenelle vaan ehdit. Etkö kykene tavanomaiseen mielipiteenvaihtoon lainkaan?


        -


      • ilman että se myöskä
        Edellinen kirjoitti:

        -


        ”Museo ei sano mitään vaan virkailija jolle on noussut k…i päähän. ”

        -Viivamiehellä on mielenkiintoinen näkemys työelämän pelisäännöistä ja siitä mikä on yksittäisen palkollisen (virkailija…) rooli sääntöjen laadinnassa. Vaikuttaakin sille että normaali työelämä pelisääntöineen samoin kuin jalustan ja salaman käyttökielto on viivamiehelle näköjään varsin vierasta?

        Tuli oikein hyvä mieli kun tuli viikon hyvä työ tehtyä ja yhden umpiluukalloisen viivamiehen silmät avattua tässä asiassa.


        ”Kiertävät näyttelyt osoittavat selvästi, että kielloille ei ole mitään teoksista/näyttelyesineistä tulevaa perustetta.”


        -Miksi hysteerisesti jankutat ”teoksista tulevaa perustetta” argumenttinasi kun kukaan ei ole mitään muuta väittänyt?

        ”Miksi hysteerisesti puolustat harrastustamme haittaavia järjettömiä kieltoja ja googletat typeriä perusteluja?”

        -No kun tässä on yleinen kuvausharrastajien etu kyseessä. On katsos kaikkien etu etteivät kaltaisesi ultrafanaatikko-jalustankäyttäjät pilaa koko harrastuksen mainetta järjestämällä kolisevia jalustabakkanaaleja muutenkin ruuhkaisiin museoihin yleisenä näyttelyaikana. Et vissiin tiennyt että vakavasti otettaviin tarkoituksiin museoista löytyy tarvittaessa privaattiaikaa jolloin kuvaustapahtuma on rauhallinen niin kuvaajan kanalta ilman että se myöskään häiritsee muuta yleisöä. Olisihan se täydellisen naurettavaa jos lauma kuvaajia jalustoineen sumputtaisi kiinnostavimmat kohteet muulta yleisöltä.

        Se näkyy vaan olevan asia joka ei kalloosi mahdu. Ihan vastaavasti, olkoon kuinka kokenut ja pätevä koirakouluttaja hyvänsä niin Musti ei silti hiffaisi suhteellisuusteoriasta pätkääkään vaikka kuinka kuka selittäisi…

        ps. tällä kulmakunnalla on sanonta että "sikaa takaisin" ja tämä on sen opin mukaista. Näytät olevan vanha kärttyisä ukko joka vittuilee tällä foorumille vasemmalle ja oikealle kaikille kenelle vaan ehdit. Etkö kykene tavanomaiseen mielipiteenvaihtoon lainkaan?


        -

        Toivotan pikaista paranemista :)


    • vakaajalla..

      Paljon on vielä näkemättä... Ja miksi yleensä pitää kuvata?

      • uonnossa

        Paljon on näkemättä ja vielä enemmän kuvaamatta.
        Ei pidä kuvata ”yleensä”, mutta luontokuvaus on kiva ja hyödyllinen harrastus (terveellinen tekosyy liikkua luonnossa).


    • kekkeli

      niin se vaan on, että valovoimaa ei voi korvata mitenkään.

      ainoastaan käsien tärinästä johtuvaa epäterävyyttä voi vibraattorilla vaimentaa.


      valovoimalla on tosin huonojakinominaisuuksia.
      Esim hinta, massa ja koko.

      • vibraa?

        ”ainoastaan käsien tärinästä johtuvaa epäterävyyttä voi vibraattorilla vaimentaa”
        —näin se menee. Pitää muistaa täristää kameraa jos vatkain on päällä muuten vibraattori täristää kuvan piloille.


    • Vakaaja toimii!

      Vakaaja, koska valovoimaisen objektiivin hinnassa on liikaa ilmaa.

      • jasfhhrw

        Toimii, miten toimii.
        Vakaajakin nostaa objektiivin hintaa helposti satasen pari, jos ei ihan rimpuloita ostele.
        Vakaaja ja valovoima ei ole toisiaan pois sulkevia ominaisuuksia.
        Suurivalovoimaiset on myös optisesti parempia, kuin pienivalovoimaiset.
        Suurivalovoimaisella saa myös liikkeen pysäytettyä paremmin ja jos on vielä vakaaja on se vain bonusta.
        Täytyy vain muistaa, että vakaaja on kuluva osa ja sen teho käytössä heikkenee.


      • Hintalappu tässä
        jasfhhrw kirjoitti:

        Toimii, miten toimii.
        Vakaajakin nostaa objektiivin hintaa helposti satasen pari, jos ei ihan rimpuloita ostele.
        Vakaaja ja valovoima ei ole toisiaan pois sulkevia ominaisuuksia.
        Suurivalovoimaiset on myös optisesti parempia, kuin pienivalovoimaiset.
        Suurivalovoimaisella saa myös liikkeen pysäytettyä paremmin ja jos on vielä vakaaja on se vain bonusta.
        Täytyy vain muistaa, että vakaaja on kuluva osa ja sen teho käytössä heikkenee.

        http://www.rajalacamera.fi/canon-ef-24-70-2-8-l-ii-usm-objektiivi.html

        Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM -objektiivi 2499€


        http://www.rajalacamera.fi/nikkor-af-s-24-70-2-8g-ed-objektiivi.html

        Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G -objektiivi 1499

        - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


        Yksittäisesimerkkinä Canon vastaava kuin Nikkor 24-70mm f2.8 on tonnion kalliimpi. On siinä vakaajalle hintalappua


      • ValoTenho
        jasfhhrw kirjoitti:

        Toimii, miten toimii.
        Vakaajakin nostaa objektiivin hintaa helposti satasen pari, jos ei ihan rimpuloita ostele.
        Vakaaja ja valovoima ei ole toisiaan pois sulkevia ominaisuuksia.
        Suurivalovoimaiset on myös optisesti parempia, kuin pienivalovoimaiset.
        Suurivalovoimaisella saa myös liikkeen pysäytettyä paremmin ja jos on vielä vakaaja on se vain bonusta.
        Täytyy vain muistaa, että vakaaja on kuluva osa ja sen teho käytössä heikkenee.

        "Vakaaja ja valovoima ei ole toisiaan pois sulkevia ominaisuuksia."

        Aivan oikein.


        Valovoima on oikein kiva juttu, mutta:
        -se maksaa
        -se painaa
        - se vie tilaa

        Vakaaja huonommassa valovoimassa kompensoi pikkusen, jolloin saa kevyen objektiivin ja yleensä vielä halvemmalla kuin sen valovoimaisimman etuelementin.


      • kiva juttu
        ValoTenho kirjoitti:

        "Vakaaja ja valovoima ei ole toisiaan pois sulkevia ominaisuuksia."

        Aivan oikein.


        Valovoima on oikein kiva juttu, mutta:
        -se maksaa
        -se painaa
        - se vie tilaa

        Vakaaja huonommassa valovoimassa kompensoi pikkusen, jolloin saa kevyen objektiivin ja yleensä vielä halvemmalla kuin sen valovoimaisimman etuelementin.

        Lyhyillä polttoväleillä ei valovoima pakosti paljon maksa jos ei mennä äärettömyyksiin.

        Samyang MF
        – 85mm f/1,4 alle 300€,
        – 35mm f/1,4, noin 400€,
        – 16mm f/2 noin 400€

        Canon
        – EF 50mm f/1,8 II noin 100€
        – EF 50mm f/1.4 USM noin 300€

        Nikon
        AF-S NIKKOR 50mm f/14 noin 300€

        Pentax
        – SMC DA 50mm f/1,8 noin 150€

        jne


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe