Mulla on tulossa inssi ensi viikolla ja oon vieläki ihan ulalla miten ajetaan liikenneympyrässä jossa on kaksi kaistaa, tähän asti ope vaan sanonut että täytyy olla tällä kaistalla ja mennä sisä tai ulkolaitaa yms.
Eli siis jos tulen liikenneympyrään tieltä jossa on kaksi kaistaa vierekkäin ja ajan esim vasenta kaistaa, menenkö siitä siis automaattisesti ympyrän sisemmälle kaistalle? Ja miten toimin kun olen kääntymässä pois, saanko kääntyä suoraan sisemmältä kaistalta vai onko vaihdettava kaistaa ennen ulospoistumista ja onko väistettävä ulomman kaistan autoja? vaikuttaako tähän sitten esim onko kaistoja kaksi vai yksi poistuttaessa? Esim. kerran ajoin sisempää kaistaa autokoulutunnilla ja sain ilmeisesti poistua suoraan sisemmältä kun ei ope ainenkaan sanonut mitään ja ulommalla kaistalla ajava jäi kyllä odottamaan postumistani? :D
Kaksikaistainen liikenneympyrä
31
4505
Vastaukset
- Rightside
Liikenneympyrästä poistutaan aina oikeanpuoleisimmalta kaistalta. Ei suoralta useampikaistaiselta tieltäkään käännytä oikealle muilta kaistoilta kuin oikeanpuoleisimmalta.
- eipä aina
Kyllä sieltä poistutaan ihan opasteiden mukaan. Välillä myös vasemmanpuoleiselta kaistalta.
- diipadaipa
Ahaa, eli ilmeisesti minun on väistettävä oikeanpuoleisella kaistalla jatkavia jos olen sisemmältä kääntymässä vai?
Jos sisemmältä voi kääntyä, niin oikeanpuoleiselta ei voi ajaa suoraan. Jos jossain voi, niin suunnittelija on mokannut hemmetin pahasti.
Mutta älä hätäile. Suurin osa ei hallitse useampikaistaisia liikenneympyröitä muutenkaan. Luultavasti ei edes se henkilö siinä pelkääjän penkillä kun olet ajamassa. Jos et pahasti mokaa esimerkiksi vaihtamalla kaistaa jonkun päälle, niin kyllä se varmaan läpi menee.- tiedoksi rotalle
The_Rat kirjoitti:
Jos sisemmältä voi kääntyä, niin oikeanpuoleiselta ei voi ajaa suoraan. Jos jossain voi, niin suunnittelija on mokannut hemmetin pahasti.
Mutta älä hätäile. Suurin osa ei hallitse useampikaistaisia liikenneympyröitä muutenkaan. Luultavasti ei edes se henkilö siinä pelkääjän penkillä kun olet ajamassa. Jos et pahasti mokaa esimerkiksi vaihtamalla kaistaa jonkun päälle, niin kyllä se varmaan läpi menee.Liikenneympyrässä eikä kiertoliittymässä ei ikinä ajeta suoraan, aina on kaarretta jompaan kumpaan suuntaan.
tiedoksi rotalle kirjoitti:
Liikenneympyrässä eikä kiertoliittymässä ei ikinä ajeta suoraan, aina on kaarretta jompaan kumpaan suuntaan.
Hyvä, jos liikenneympyrästä voi poistua sisemmältä kaistalta, niin oikeanpuoleista pitkin ei pysty jatkamaan ympyrässä. Kelpaako?
- On ollut muttei enää
The_Rat kirjoitti:
Jos sisemmältä voi kääntyä, niin oikeanpuoleiselta ei voi ajaa suoraan. Jos jossain voi, niin suunnittelija on mokannut hemmetin pahasti.
Mutta älä hätäile. Suurin osa ei hallitse useampikaistaisia liikenneympyröitä muutenkaan. Luultavasti ei edes se henkilö siinä pelkääjän penkillä kun olet ajamassa. Jos et pahasti mokaa esimerkiksi vaihtamalla kaistaa jonkun päälle, niin kyllä se varmaan läpi menee.Oulun eteläpuolella oli aiemmin niin että pystyi. Ova nykyään merkinnöillä muuttaneet sitä. Tässä kuva nykypäivästä.
https://www.google.fi/maps/@64.814945,25.485685,3a,86.8y,9.55h,82.7t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3QNtCXgq3825QDZo1dpwYA!2e0
Kuvasta voi nähdä että on maalattu valkoisia viivoja mutta kaistanleveys on sellainen että siitä näkee että kaista on aiemmin jatkunut. - Kuva lähempää.
On ollut muttei enää kirjoitti:
Oulun eteläpuolella oli aiemmin niin että pystyi. Ova nykyään merkinnöillä muuttaneet sitä. Tässä kuva nykypäivästä.
https://www.google.fi/maps/@64.814945,25.485685,3a,86.8y,9.55h,82.7t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3QNtCXgq3825QDZo1dpwYA!2e0
Kuvasta voi nähdä että on maalattu valkoisia viivoja mutta kaistanleveys on sellainen että siitä näkee että kaista on aiemmin jatkunut.https://www.google.fi/maps/@64.814945,25.485685,3a,16.7y,359.66h,85.85t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3QNtCXgq3825QDZo1dpwYA!2e0
- Yli 50 v tuosta ajan
Kuva lähempää. kirjoitti:
https://www.google.fi/maps/@64.814945,25.485685,3a,16.7y,359.66h,85.85t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3QNtCXgq3825QDZo1dpwYA!2e0
Paikka on tuttu, mutta kuvaa ei tule.
Jokseenkin täysin epäonnistunut idea tuollainen kaksikaistainen liikenneympyrä. Melkein kaikki eivät tiedä, miten siinä pitäisi ajaa. Ajosuunnitelma pitäisi tehdä pysähtyneenä hyvissä ajoin ennen ympyrää ja se pitäisi tehdä kaikkien ja noudattaa myös, muuten ei toimi. Vaan eihän se toimiminen olekaan Suomen liikennesuunnittelijoitten tarkoitus vaan liikenteen haittaaminen. - Kirjaudu sisään tai
Yli 50 v tuosta ajan kirjoitti:
Paikka on tuttu, mutta kuvaa ei tule.
Jokseenkin täysin epäonnistunut idea tuollainen kaksikaistainen liikenneympyrä. Melkein kaikki eivät tiedä, miten siinä pitäisi ajaa. Ajosuunnitelma pitäisi tehdä pysähtyneenä hyvissä ajoin ennen ympyrää ja se pitäisi tehdä kaikkien ja noudattaa myös, muuten ei toimi. Vaan eihän se toimiminen olekaan Suomen liikennesuunnittelijoitten tarkoitus vaan liikenteen haittaaminen.Ihan toimivahan tuo ratkaisu on. Heikoin lenkki on ne autoilijat. Opasteita seuraamalla jokainen pääsisi helposti haluamaansa suuntaan. Ongelma on siinä, että toiset osaa, toiset ei. Tämäkin vielä menisi, mutta osa niistä, jotka osaa, ei ota sitä huomioon, etto jotkut muut ei osaa. Pippeli. Ei siis anneta muille aikaa arpoa sitä omaa suuntaa, vaan painetaan menemään ja vitut välitetään siitä, jos jollain muulla on hankalampaa. Yhteispelillä tuo sujuisi, ja osaamattomatkin oppisivat.
- Tuleeko kuva nyt?
Yli 50 v tuosta ajan kirjoitti:
Paikka on tuttu, mutta kuvaa ei tule.
Jokseenkin täysin epäonnistunut idea tuollainen kaksikaistainen liikenneympyrä. Melkein kaikki eivät tiedä, miten siinä pitäisi ajaa. Ajosuunnitelma pitäisi tehdä pysähtyneenä hyvissä ajoin ennen ympyrää ja se pitäisi tehdä kaikkien ja noudattaa myös, muuten ei toimi. Vaan eihän se toimiminen olekaan Suomen liikennesuunnittelijoitten tarkoitus vaan liikenteen haittaaminen.https://maps.google.fi/maps?ll=64.814945,25.485685&spn=0.18,0.3&cbll=64.814945,25.485685&layer=c&panoid=3QNtCXgq3825QDZo1dpwYA&cbp=,358.69,,1,-0.23999786&output=classic&dg=opt
- tsemppiä!
Aja opasteiden mukaan. Ne kertoo, mihin suuntaan kaistaa pitkin saa ajaa. Keskity ja toimi rauhallisesti niin hyvä siitä tulee!
- .........
Just näin. Ja jos tuntuu, että niitä opasteita ei ehdi katselemaan, ajat liian kovaa. Risteyksissä hitaasti mutta oikein ajava on aina paljon parempi kuin hätäinen sinne tänne hoippuva sekoilija.
- ---
Yleensä opasteet neuvoo ajamaan tätä kaistaa mutta yhtäkkiä se loppuukin / menee muualle.
Esimerkkinä, oikeaa kaistaa et pääse Ruoholahteen vaikka tuo niin väittääkin. Tuosta pääsee länsiväylälle.
https://www.google.fi/maps?ll=60.168671,24.920855&spn=0.01885,0.055747&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.168368,24.920914&panoid=fzx04OFy8Pktbd6rj4d3Eg&cbp=12,164.32,,0,-6.21 - ---
--- kirjoitti:
Yleensä opasteet neuvoo ajamaan tätä kaistaa mutta yhtäkkiä se loppuukin / menee muualle.
Esimerkkinä, oikeaa kaistaa et pääse Ruoholahteen vaikka tuo niin väittääkin. Tuosta pääsee länsiväylälle.
https://www.google.fi/maps?ll=60.168671,24.920855&spn=0.01885,0.055747&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.168368,24.920914&panoid=fzx04OFy8Pktbd6rj4d3Eg&cbp=12,164.32,,0,-6.21https://www.google.fi/maps?ll=61.687725,27.298343&spn=0.008986,0.027874&t=m&z=16&layer=c&cbll=61.687635,27.297808&panoid=Ckse4d0ZIH-ZAwtt8nkwOA&cbp=12,110.21,,0,5.47
Tässä vasen/keskimmäinen kaista EI mene Graanille vaikka tuo väittää. Vain oikea kaista menee sinne. - 2cdnxe
Jumbon kulmalla siinä melkein kehä III alla on ympyrskä josta sisäkaistaa saa ajaa vain Jumbolle , mutta kun ne urvelot tulee sulkuviivan yli jatkaen sinne sillan (kehä III) alle niin minkäs teet.
Siis jumbolle voi ajaa sekä sisä että ulkokaistaa mutta ulos sillan alle vain ulkokaistalta.
Luinkin jostain että ka ÄO on noin 100 ja sehän selittää jo paljon - perusmeininki...
--- kirjoitti:
Yleensä opasteet neuvoo ajamaan tätä kaistaa mutta yhtäkkiä se loppuukin / menee muualle.
Esimerkkinä, oikeaa kaistaa et pääse Ruoholahteen vaikka tuo niin väittääkin. Tuosta pääsee länsiväylälle.
https://www.google.fi/maps?ll=60.168671,24.920855&spn=0.01885,0.055747&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.168368,24.920914&panoid=fzx04OFy8Pktbd6rj4d3Eg&cbp=12,164.32,,0,-6.21Tämähän suomalaisten liikenneopasteiden perusepäloogisuus. Voi olla kaksi kaistaa, joista molemmat näyttävät menevän samaan paikkaan. Sitten kun ajelee eteenpäin, niin voi olla että toinen kääntyykin muualle, ja vain toinen vie sinne, mihin alunperin opastettiin molempien kaistojen vievän. Ihan perusansa.
2cdnxe kirjoitti:
Jumbon kulmalla siinä melkein kehä III alla on ympyrskä josta sisäkaistaa saa ajaa vain Jumbolle , mutta kun ne urvelot tulee sulkuviivan yli jatkaen sinne sillan (kehä III) alle niin minkäs teet.
Siis jumbolle voi ajaa sekä sisä että ulkokaistaa mutta ulos sillan alle vain ulkokaistalta.
Luinkin jostain että ka ÄO on noin 100 ja sehän selittää jo paljonEi varmaan tämä paikka, kun tuossa ei ole sulkuviivaa?
https://www.google.fi/maps/@60.288752,24.974936,3a,75y,6.3h,66.98t/data=!3m4!1e1!3m2!1sfmd6-HAC98Ug8Erkg85A6g!2e0
Tuossahan sisäkaistalta saa kyllä lähteä kolmoskehän alle, mutta tietysti pitää muistaa kaistanvaihtoa koskevat säännöt ennen poistumista.- oikein merkitty
--- kirjoitti:
Yleensä opasteet neuvoo ajamaan tätä kaistaa mutta yhtäkkiä se loppuukin / menee muualle.
Esimerkkinä, oikeaa kaistaa et pääse Ruoholahteen vaikka tuo niin väittääkin. Tuosta pääsee länsiväylälle.
https://www.google.fi/maps?ll=60.168671,24.920855&spn=0.01885,0.055747&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.168368,24.920914&panoid=fzx04OFy8Pktbd6rj4d3Eg&cbp=12,164.32,,0,-6.21Kyllä tuolta niin merkityltä kaistalta pääsee hyvinkin sujuvasti Ruoholahteen.
Käännytään toki ensin oikealle Länsiväylän ja Lauttasaaren suuntaan, mutta ennen kuin Länsiväylä alkaa ollaan jo Ruoholahdessa ja siitä pääsee kääntymään vasemmalle mihin tahansa Ruoholahteen.
Paljon sujuvampi reitti ajaa tuota kautta kuin sillan ali eteenpäin ja sitten oikealle Ruoholahteen ennen Länsiterminaalia. - mikä on ongelma?
perusmeininki... kirjoitti:
Tämähän suomalaisten liikenneopasteiden perusepäloogisuus. Voi olla kaksi kaistaa, joista molemmat näyttävät menevän samaan paikkaan. Sitten kun ajelee eteenpäin, niin voi olla että toinen kääntyykin muualle, ja vain toinen vie sinne, mihin alunperin opastettiin molempien kaistojen vievän. Ihan perusansa.
Missä niin on sanottu, että kun jollakin kaistalla on opastus, niin sen kaistan pitää loppuun asti viedä siihen paikkaan?
Liikenteen sujuvuuden kannalta on monesti tarkoituksenmukaista ohjata kääntymään kahtakin kaistaa aluksi. Seuraavat opasteet sitten tarkentavat kohteet sillä suunnalla.
Pääasia, että risteys välittää mahdollisimman ruuhkautumatta ja yhdellä kaistalla jonottamatta ruuhka-aikoinakin.
Kaistanvaihto lienee perustaito. - perusmeininki...
mikä on ongelma? kirjoitti:
Missä niin on sanottu, että kun jollakin kaistalla on opastus, niin sen kaistan pitää loppuun asti viedä siihen paikkaan?
Liikenteen sujuvuuden kannalta on monesti tarkoituksenmukaista ohjata kääntymään kahtakin kaistaa aluksi. Seuraavat opasteet sitten tarkentavat kohteet sillä suunnalla.
Pääasia, että risteys välittää mahdollisimman ruuhkautumatta ja yhdellä kaistalla jonottamatta ruuhka-aikoinakin.
Kaistanvaihto lienee perustaito.Missä niin olisi pitänyt sanoa? Kyllä kai on syytä olettaa, että jos opastetaan jonkun kaistan vievan johonkin, niin se myös veisi. Mutta kun ei vie. Ja tämä kerrotaan monesti vasta silloin, kun on viimeinen mahdollisuus vaihtaa kaistaa vältääkseen joutumista kääntymään sinne mihin ei ole menossa. Ja ruuhka-aikana tämä... Kyllä sinä tiedät.
- opit vs. lupalappu
Tuossa vaiheessa kannattaa kysyä suoraan autokoulun opettajalta, sitä vartenhan tuota koulua käydään, että opittaisiin toimia liikenteessä oikein.
- ahtopaine
Ainakin Ruskeasannan Shellin lähellä oleva ympyrä toimii siten, että Tiksin suunnasta lentokentän suuntaan jatkavat, tulevat vauhdilla ympyrän sisäkaistan kautta ulkokaistalle, ja olettavat Tuusulan suunnasta ympyrään tulevien ilman muuta väistävän. Onhan siellä kolmio, mutta voisi olettaa jonkinlaisten väistämissääntöjen koskevan ympyrässä ajoakin. Ympyrän sisäkaistaltakin pääsee ympyrästä pois, tosin se yhdistyy myöhemmin oikeanpuoleiseen kaistaan. Jos tulee mälli, kun ympyrässä sisäkaistalta vaihdetaan oikealle kaistalle ja samaan aikaan toisesta liittymistä tulee auto oikealle kaistalle, niin olettaisin syyn aika lailla olevan kaistan vaihtajassa??
Suomalainen on rallikansaa ja haluaa pitää sijoituksestaan kiinni...Kolmion takaa tuleva väistää myös kaistaa vaihtavaa. Kaistanvaihtaja tietysti käyttää vilkkua hyvissä ajoin, eikä ylitä esimerkiksi sulkuviivaa operaation aikana...
- mabbe1
The_Rat kirjoitti:
Kolmion takaa tuleva väistää myös kaistaa vaihtavaa. Kaistanvaihtaja tietysti käyttää vilkkua hyvissä ajoin, eikä ylitä esimerkiksi sulkuviivaa operaation aikana...
...jos kolmiontakaa tuleva auto ehtii ympyrään ja siinä tapahtuu mälli, niin kumpihan on syypää?
Eihän kolmio esim. risteysalueellakaan ole enää periaatteessa voimassa, vai miten noi tulkitaan? mabbe1 kirjoitti:
...jos kolmiontakaa tuleva auto ehtii ympyrään ja siinä tapahtuu mälli, niin kumpihan on syypää?
Eihän kolmio esim. risteysalueellakaan ole enää periaatteessa voimassa, vai miten noi tulkitaan?Kolmion vaikutusalue on juurikin risteysalue. Oikeudessa sitten tutkitaan...
- rnee
The_Rat kirjoitti:
Kolmion vaikutusalue on juurikin risteysalue. Oikeudessa sitten tutkitaan...
Risteysalue on mielenkiintoinen käsite, ylensä ajatellaan sen päättyvän viisi metriä risteävän tien jälkeen. Ei kenenkään kylkeen ole oikeutta ajaa risteysalueella. vaikka ko auto olisi kolmion takaa risteysalueelle tullutkin.
- Iso risteys
rnee kirjoitti:
Risteysalue on mielenkiintoinen käsite, ylensä ajatellaan sen päättyvän viisi metriä risteävän tien jälkeen. Ei kenenkään kylkeen ole oikeutta ajaa risteysalueella. vaikka ko auto olisi kolmion takaa risteysalueelle tullutkin.
Mutta liikenneympyrä on yhtä suurta risteysaluetta.
rnee kirjoitti:
Risteysalue on mielenkiintoinen käsite, ylensä ajatellaan sen päättyvän viisi metriä risteävän tien jälkeen. Ei kenenkään kylkeen ole oikeutta ajaa risteysalueella. vaikka ko auto olisi kolmion takaa risteysalueelle tullutkin.
Risteysalue on todellakin mielenkiintoinen käsite ja onkin sääli, ettei sitä ole mitenkään laissa määritelty.
Kylkeenajo-oikeutta ei ole, mutta jos joku kolmion takaa eteen pukkaa, niin maksajasta ei silti ole epäselvyyttä, ellei tarkoituksellisuutta voida osoittaa.- Anonyymi
Iso risteys kirjoitti:
Mutta liikenneympyrä on yhtä suurta risteysaluetta.
Tervetuloa nykyaikaan.
Liikenneympyrä määritellään nykyisen tieliikennelain aikana näin: liikennemerkeillä osoitettu kahden tai useamman risteyksen muodostama kokonaisuus. (2 §) Samassa pykälässä määritellään risteys.
Liikenneympyrän kiertotila on oma tiensä, jolle tullaan jokaisesta haarasta ja josta poistutaan siihen liittyvän haaran kautta. Sisään tulossa on pakollisen kiertosuunnan merkki, joten siinä ei tarvitse näyttää vilkkua. Kiertotilassa näytetään vilkkua kaistaa vaihtaessa ja poistumista osoitettaessa. Tämä on sujuvan liikennöinnin edellytys, muiden kuuluu tietää aikeistasi. Jokaisessa sisääntulossa on kärkikolmio kertomassa siitä, että kiertotilassa ajavat ovat sisääntulijaan nähden etuajo-oikeutettuja.
Jos ympyrän haaroissa on suojatie/pyörätien jatke, sitä käyttäviä väistetään sekä sisään että ulos ajaessa. Sisäänpäin se kärkikolmio on ennen näitä, ulospäin olet kääntymässä risetyksessä suojatien/pyörätien jatkeen yli ja siksi automaattisesti väistämisvelvollinen.
- Anonyymi
https://goo.gl/maps/i7gEfS2gav4pXGz18
Vantaalla, periaatteessa mitään ihmeellistä, siinä on sellainen kiertoliittymä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733