Tummaleipä muuttuu vanhetesaan kovaksi, on hampaille riski.
Tein hyvän keksinnön.
Nyt tomaattia saa alle 2 €/kg, yhdellä tomaatilla siivutettuna peitää kolme ruisleivän palaa/siivua pinalle ohut siivu juustoa ja mikroon tai uuniin leipä saa nestettä tomaatista ja juusto sulaa pintaan herkuksi, ei huomaan että leipä on jo vanhaa...
Leipä ja Juusto ovat jo suolaista, joten mitään suolaa ei kannata laittaa, mutta tomaatille voi ripauppaa jotain maustetta josta pitää tai ihan vain sokeria vähän..
Tuosta voi tehdä myös edullisemman, raastamalla juuston ja sekoittamalla siihen kananmunan, varsinkin jos lämmitää uunissa sopii tuo kanamuna hyvin juuston jatkajaksi.
Leipäkassit
14
299
Vastaukset
- Ilona Herkku
Ostin Tokmannilta siidedi tiivistettä, teen sen mehuksi johon laitan pore C-vitamiinia, ostin Lidl tarjous 20 tablettia 0,80 €.
On herkkua tosin ei kannata juoda enempää, kuin lasillinen päivässä/tabletti. - akka vaan
vanhanajan konsti kuivaan leipään oli leipäressu. Kuivunut leipä silputtiin, puukon ja vasaran tai vaikka sahan kanssa paloisi, pantiin kuppiin, lorautettiin tilkka vettä sekaan ja ruokalusikallinen voita pinnalle, kupin kansi kiinni ja hellannurkalle pariksi tunniksi hautumaan.
Näin kesällä, aurinkoisena päivänä saman voi tehdä lasikulhossa. Vettä, leipää ja nokare voitta kirkkaaseen lasikuppiin, kansi tiukasti päälle ja kuppi muutamaksi tunniksi aurinkoon. Sitten vaan kuumennetaan lopuksi kymmenen minuuttia mikrossa, ja syömään. Jos on puolukkahilloa, niin johan jo juhlaruokakin- nuukuus kunniaan
Lapsille ja miksei aikuisillekin vanha kunnon leipäressu:
Kuumenna maito kiehuvaksi, kaada lautaselle, paloittele sekaan kuivunutta ruisleipää, sekaan nokare voita ja ehkä vähän suolaa. Anna maidon jäähtyä sen verran, ettei polta suuta, ja leivän liota hiukan ja syö.
Kuivunutta ruisleipää voi käyttää myös ruispuolukkapuuron valmistukseen ruisjauhojen asemasta. Siitä saa raastetuksi myös rukiista korppujauhoa, joka on mainiota esim. paistettavien kalojen leivitykseen.
Varsinaista herkkua on tallimestarin kiisseli. Se onnistuu muistakin marjoista kuin karviaisista. Näin pakastimen tyhjennyksen aikaan sitä kannattaa kokeilla. - ehtoisa emäntä
nuukuus kunniaan kirjoitti:
Lapsille ja miksei aikuisillekin vanha kunnon leipäressu:
Kuumenna maito kiehuvaksi, kaada lautaselle, paloittele sekaan kuivunutta ruisleipää, sekaan nokare voita ja ehkä vähän suolaa. Anna maidon jäähtyä sen verran, ettei polta suuta, ja leivän liota hiukan ja syö.
Kuivunutta ruisleipää voi käyttää myös ruispuolukkapuuron valmistukseen ruisjauhojen asemasta. Siitä saa raastetuksi myös rukiista korppujauhoa, joka on mainiota esim. paistettavien kalojen leivitykseen.
Varsinaista herkkua on tallimestarin kiisseli. Se onnistuu muistakin marjoista kuin karviaisista. Näin pakastimen tyhjennyksen aikaan sitä kannattaa kokeilla.Arvoisa nimimerkki nuukuus kunniaan;
En edes odota, että tajuaisit mitä eroa on lämpimällä leivällä ja puurolla.
Hyvää kesää kuitenkin. - nuukuus kunniaan
ehtoisa emäntä kirjoitti:
Arvoisa nimimerkki nuukuus kunniaan;
En edes odota, että tajuaisit mitä eroa on lämpimällä leivällä ja puurolla.
Hyvää kesää kuitenkin.Jaa.
Samoin.
- äiti ja mummo
Ei kuule tarvitse, nautin ansatsemastani eläkkeestä.
Leipäpuuro Puolukkaan on minun herkua, mutta ei sitä montaa kertaa viitsi kuukauden aikana syödä. - Tummaan leipään
voi laittaa muutaman tipan vettä, niin se pehmenee taas.
Tätä vettä voi myös muutaman tipan lisätä, ennen kuin laittaa leivän pussiin. Näin leipä pysyy pehmeänä.
Tummaa leipää voi myös höyryttää muutaman sekunnin ajan, niin taas se on pehmeää.
Vaikka en usko että tumma leipä koskaan näkkileipää kovemmaksi tulisi.... - ffiiiii
Kyllä tulee ruislimppu kuivuessaan kovemmaksi kuin elämä. Näkkäri on rapeaa, ei kovaa. Kuivuneessa ruisleivässä voi oikeasti rikkoa hampaansa ja huonot leukanivelensä. Kannattaa liotella ja pehmitellä.
- hyvää kesää
Näin on käynyt. Tosin joku muutos kai kalkin imeytymisessä on tapahtunut, kun 1.,5 vuoden aikana olen saanut tummallaleivällä lohkeamaan kuusi hammasta.
Tuo tomaatti kyllä pehmensi jopa jälkiuunileivän, eikä miksikään puuroksi tai mössöksi, vaan pehmeäksi voi syödä kädestä kahvileipänä.
Täällä muutama kirjoittaja on sitä mieltä, että köyhän on syötävä joka tilanteessa puuroa. Ja kun on köyhä, ei vettä kummepaa saa olla kyytipoikana.
- kallista on
Töihin ei näillä ns. liksoilla kannata mennä, kun tukea pitää silti ruikuttaa. Yhteiskunnassa on pahasti vikaa, jos perus työn liksa ei riitä elämiseen. Myös pikku mukavus pitää olla mahdollinen.
Kenenkää ei pidä ottaa vastaa duunia, jolla ei elä normaalien tarpeiden mukaan!! Köyhissä on voimaa, mut se pitää vihdoin ottaa käyttöön, jotta olot ei anakaan PAHENE.
Pienellä rahalla elää, jos on PAKKO ja jos tinkii jostakin. Miksi mennä kaakka työhän 9 tuntii päivässä ja elämä ei muutu paremmaksi. Kannattaa siis kittuutella ja kokeilla halpoja tapoja tehdä safkaa.
Jos on allerginen tai muu aineenvaihdunta vaiva, on eläminen heti kalliimpaa. Joissain tapauksissa rakas KELA antaa tukea, mut siihen pitää toki olla lääkärinlausunto.Geliakkia tuki on, mutta naurettavan pieni. Tuet saa myös rikkaat, jotka niitä ei tarvitse.
Myös b kansalaisille on paikkoja, joista saa halvalla aamupuuroa yms. kannattaa hyödyntää!!! - Pakolliset menot?
Mitäs ne normaalit tarpeet on, taitaa riippua puhujasta.
- yksioikoinen
" Mitäs ne normaalit tarpeet on, taitaa riippua puhujasta. "
No tällä palstalla on ainakin tullut selväksi että
- RUOKA
- Asunto sähkö vesi tietokone yhteys (joka takaa jo valtio)
- Vaatteet
- Liikuminen n. 10 km säteellä asunnosta- (ö-ö)
-Vaatehuolto
-henkilökohtainen puhtaus
- siivous aineet ja tarvikeet. - siinä sulle
Valtio takaa jo sen tietokoneelta nettii pääsyn, löytyy kirjastosta. Liikkumaan pääsee pyörällä ja kävelemällä, joten siitä vaan. Vaatteita saa halvalla kirppiksiltä ja halvemmalla alennusmyyntien rääppijäisistä. Asunnon ei tarvitse olla liian iso, turhalla tilalla ei tee mitään, sähkön kulutustaan voi jokainen itse hillitä, samoin veden käyttöä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685