Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lohjan keskustan ilme

ruma keskusta

Aika surkeaksi on mennyt Lohjan keskusta. Tyhjiä liiketiloja katukaupalla.
Niihinkin joihin tulee uusi yrittäjä, niin eikös se ole kampaamo.
Herraisä kuinka monta kampaamoa Lohjalla taitaa olla jo yksistään keskusta alueella?
Laskeskelin että n. 40!

Outo on suunta muutenkin, kun rakennetaan pelkkiä kerrostaloja keskusta täyteen,
eihän tässä voida enää kohta mainita Lohjaa kaupungiksi, lähiöltä alkaa vaikuttamaan entistä enemmän.

26

1151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johtuisiko?

      Taantuma, nettikauppa ja pääkaupunkiseudun läheisyys?

    • reaalia peliin

      Joukkoliikenteen puute. Lohjalla ei ole kattavaa julkista liikennettä, kuten normaaleilla samankokoisilla kaupungeilla. Miksi ajaa autolla Lohjan keskustaan, jossa huipputekokkaat parkkipirkot tekevät tiliä, kun miltei samalla vaivalla pääsee vaikkapa Selloon tai Isoon Omenaan? Isoissa kauppakeskuksissa on kaikki lyhyen kävelyetäisyyden takana ja ilmainen parkki. Lohjalla kaikki on vaivalloisempaa. Jos ei ole autoa, joko a)kävelet ja sitä saakin tehdä paljon. LIsäksi hyvät marketit ovat kaukana kuten Cittari ym. tai sitten b.)pyöräilet. Pyörille ei tosin löydy myöskään parkkkipaikkoja liikkeiden edustalta. Pitäisikö nekin laittaa Sokoksen parkkiin ja taas kävellä? Ei kiitos. Autolla Selloon ja kaikki on vaivattomampaa.

      Veikkaan myös, että joukkoliikenteen puute aiheuttaa sen etteivät ihmiset halua muuttaa Lohjalle. Lapsiperhe tarvitsisi joko kaksi autoa tai jos lapset ovat sopivan ikäsiä skootterit/mopoautot. Niillä on suhteellisen turvatonta liikkua, koska lumityöt tehdään miten tehdään. Entä miten päästä usean terveyskeskukseen ilman autoa? Minullakin matkaa noin viisi kilometriä. Jos kävelen sairaana kaksi, pääsen paikkarilla loput. Vai tilaisinko taksin? Täytyy olla rikas.

    • synt Lohjalla

      Lohja jää peräkyläksi kunnes se junayhteys joskus toteutuisi. Asuisin varmaan vieläkin Lohjalla jos olis kunnon yhteydet pk-seudulle jossa valtaosa lohjalaisistakin käy omalla autolla töissä. Miettikää esim. miksi piskuinen Kirkkonummi on parempi paikka asua kuin valtava Lohjan seutu? Kunnon yhteydet, daa.
      Hyvävelikerholla ei ole ollut intressejä näemmä Lohjalla, muutenhan tuo ratahanke oltais toteutettu jo vuosikymmeniä sitten. Ehkä haluavat Lohjan säilyvän hiljaisena kummajaisena Stephen Kingin tyyliin, jossa on kiva mökkeillä rauhassa.
      Ajatelkaapa itse, jos nyt lasketaan se ämpäriruma keskustan alue pois niin ympäristön kauneus hakee vertaistaan, Lohjanjärvi ja Lohjanharju. Kaunista mutta saavuttamatonta, jos ei ole omaa autoa.

    • ihm

      Mitäs vikaa bussissa on?

      • pk=pas... ja kus...

        Siellähän voi matkustaa joku toinen.
        Taitaa nyt teillä jotka valitatte liikenneyhteyksistä olla vain ongelmana se, että ette uskalla mennä samaan bussiin jossa on joku muukin.
        Busseja menee jatkuvalla syötöllä helsingin ja lohjan väliä joten turha valittaa ettei yhteyksiä pk-seudulle.


      • paskajarru

        siin on jarrut sökönä!


      • Vastustaa
        pk=pas... ja kus... kirjoitti:

        Siellähän voi matkustaa joku toinen.
        Taitaa nyt teillä jotka valitatte liikenneyhteyksistä olla vain ongelmana se, että ette uskalla mennä samaan bussiin jossa on joku muukin.
        Busseja menee jatkuvalla syötöllä helsingin ja lohjan väliä joten turha valittaa ettei yhteyksiä pk-seudulle.

        Kaikki kun eivät asu sen Helsinki-Lohja väylän varrella. Sinne väylälle on niin pitkä matka, että oma auto tarvitaan, koska normaalia kaupungin sisäistä liikennevirtaa ei ole yleisillä kulkuneuvoilla. Mahdoton istua olemattoman dösän olemattomalle paikalle. Kyseessä ei ole aina pelkästään menohalu Helsinkiin. Keskustaan tai terveysasemalle tai jopa sairaalaan on joskus mentävä. Nilkutappa vaikka kipeällä jalalla ensin keskustaan usea kilometri ja sitten vasta pääset julkiseen kulkuneuvoon. Huh.


      • Onkohankalaa
        Vastustaa kirjoitti:

        Kaikki kun eivät asu sen Helsinki-Lohja väylän varrella. Sinne väylälle on niin pitkä matka, että oma auto tarvitaan, koska normaalia kaupungin sisäistä liikennevirtaa ei ole yleisillä kulkuneuvoilla. Mahdoton istua olemattoman dösän olemattomalle paikalle. Kyseessä ei ole aina pelkästään menohalu Helsinkiin. Keskustaan tai terveysasemalle tai jopa sairaalaan on joskus mentävä. Nilkutappa vaikka kipeällä jalalla ensin keskustaan usea kilometri ja sitten vasta pääset julkiseen kulkuneuvoon. Huh.

        Muuttaa sitten keskustaan asumaan, tärkeät palvelut ihan lähellä ja linja-auto asemakin siellä.


    • ihme kaavoitusta

      On kyllä ruma keskusta! Rakennukset on yx-risti-kax kaikki eri vuosikymmeniltä.
      Kumma ettei kukaan ole tajunnut kaavoittaa keskustaa jatkumaan Aurlahteen asti.
      Sinne saisi tosi hienon rantaboulevardin puistoineen... Mutta ei rantakin on rakennettu umpeen toinen toistensa kyljessä kiinni olevilla tönöillä ja keskustaan nousee kerrostaloja blokkaamaan viimeisenkin näköyhteyden järvelle.

    • Sallikaa mun nauraa

      Täällä grynderit määrää ja yksi entinen kivikasvo häärää niiden asiapoikana.

      Kohta on koko keskusta täysi halvalla rakennettuja kalliilla myytäviä 7 kerroksisia betonibunkkereita.
      Näiden talojen varustetaso ja työnjälki on aivan samaaluokkaa kuin vuokrakerostaloissa, olen omin silmin nähnyt.

      Näin luullaan saatavan sitten miljoonia kunnalle, kun ihmiset Sipoota myöten kilvan haluaa Lohjalle.

    • miettinyt,...

      että mikähän liike lohjalla kannattaisi, miettikäähän liike ideoita, saisivat työttömätkin töitä,,

      • myös miettinyt

        parturi-kampaamo


      • eienääikinälohjalle

        Miten olisi pizzeria / kebab-paikka? Niitä ei ole myöskään lohjalla tarpeeksi. Tietenkin myös s-market mahtuisi keskustaan, samoin ABC-asema.


    • Ulkopuolinen1

      Helsinkiläis-espoolaisena olen ihmetellyt, että järven rantaan ei todella ole tehty rantabulevardia ja rantapuistoa. Perheellämme oli jo 60-luvulla mökki lähiseudulla ja silloin Lohjalla käydessämme ideoimme mielessämme, miten hienon paikan siitä alueesta saisi.

      Olen siis nähnyt Lohjan keskustan jo edellisessä vaiheessa. Vähän ihmetytti, että siihen pakattiin sellainen keskus, mutta tilaa ei kai sitten ollut paljon muualla harjun ja järven välissä. Jos joskus Lohjan kautta tulee ajettua, niin lempialuetta on kirkko, kirkkomaa ja pappilan ulkoilmamuseo kahviloineen. Se on arvokasta kulttuurialuetta ulkopuolisellenkin silmissä.

      Kun Helsingissä käytte, niin käyttäkää ihmeessä oman auton sijasta bussia, joka tulee suoraan Kampin keskukseen a jista pääsee jokanouolelle kauounkia juokisilla liikennevälineillä. Niin teen itsekin espoolaisena.

    • Ja mä ihmettelen:

      Lohjalais-Lohjalaisena, että miksi nämä kaikenmaailman espoolaiset tulee tänne pälyilemään ja leikkimään lohjalaista ja arvostelemaan ja ihmettelemään MEIDÄN ihanaa kaupunkiamme jossa ME olemme aina asunut ja jota ME LOHJALAISET aina rakastamme!

      TE TÄNNE ESIM. 20 VUODEN SISÄLLÄ MUUTTANEET ETTE TIEDÄ TÄSTÄ PAIKASTA MITÄÄN ETTEKÄ SEN HISTORIASTA JNE. JOTEN MIELIPITEENNE EI KIINNOSTA, PISTE.


      LOHJA FOREVER! ♥

      • Toimivuutta

        Ei kukaan muualta tullut halua todellakaan leikkiä mitään paikallis-paikallista. Kysymyshän on normaaleista veronmaksajista, jotka etsivät työllä tekemilleen verorahoille vastiketta. Samalla tulee rahoitettua myös niitä paikallis-paikallisia, jotka viettelevät hmm. aikaansa.
        Kysymys on siitä onko kaupunki toimiva. Onko kaupunkirakenne toimiva ja tuoko verorahoja. Onko tästä mahdollisuuksien kaupungista tehty paitsi toimiva, myös kaunis.Toimiiko paikallisliikenne. No ei toimi, jos kysymyksessä on vain pendelöinti välillä Virkkala Helsinki. Jos asuu tämän väylän ulkopuolella, autoja on oltava useita. Ja niillä autoilla tulee lähdettyä ostoksille kauppakeskuksiin Helsinkiin ettei saa sakkoja. Samalla välttyy pahoittamasta kenenkään paikallisen mieltä liiallisella läsnäolollaan, kun ei tämän paikan historia yms erityisellä intohimolla kiinnosta. Normaali toimiva kaupunki ja normaalit ihmiset, kuten muuallakin Suomessa kiinnostavat. Onhan täälläkin niitä mukavia, mutta myös niitä jotka ovat linnottautuneet bunkkereihinsa. Ajelempa siis myös tänään Selloon.


      • Heh, että oikein...
        Toimivuutta kirjoitti:

        Ei kukaan muualta tullut halua todellakaan leikkiä mitään paikallis-paikallista. Kysymyshän on normaaleista veronmaksajista, jotka etsivät työllä tekemilleen verorahoille vastiketta. Samalla tulee rahoitettua myös niitä paikallis-paikallisia, jotka viettelevät hmm. aikaansa.
        Kysymys on siitä onko kaupunki toimiva. Onko kaupunkirakenne toimiva ja tuoko verorahoja. Onko tästä mahdollisuuksien kaupungista tehty paitsi toimiva, myös kaunis.Toimiiko paikallisliikenne. No ei toimi, jos kysymyksessä on vain pendelöinti välillä Virkkala Helsinki. Jos asuu tämän väylän ulkopuolella, autoja on oltava useita. Ja niillä autoilla tulee lähdettyä ostoksille kauppakeskuksiin Helsinkiin ettei saa sakkoja. Samalla välttyy pahoittamasta kenenkään paikallisen mieltä liiallisella läsnäolollaan, kun ei tämän paikan historia yms erityisellä intohimolla kiinnosta. Normaali toimiva kaupunki ja normaalit ihmiset, kuten muuallakin Suomessa kiinnostavat. Onhan täälläkin niitä mukavia, mutta myös niitä jotka ovat linnottautuneet bunkkereihinsa. Ajelempa siis myös tänään Selloon.

        Selloon ajelet. Se on oikein kiva. Oletko rohjennut pidemmälle koskaan ajella :-)?


        T: Puolet elämästään Saksassa, Berliinissä asunut alkuperäinen lohjalainen, ja nykyään taas Lohjalla asuva! ;-)



        Ps. Lohjalaisetkin voivat kierrellä maailmaa, mutta Lohja on silti Lohja. Ja sellaisena pysyy.

        Jos ei miellytä niin muutto vain takaisin Espoon maalaiskylään! ( vaikka sellon viereen ) Siellä on itseasiassa varmaan enemmän peltoa kuin Lohjalla, eli turha esittää mitään! Stadi on eriasia, mutta ei sekään nyt mikään maailman keskus silti ole, kuten jotkut luulee.


      • Toimivuutta
        Heh, että oikein... kirjoitti:

        Selloon ajelet. Se on oikein kiva. Oletko rohjennut pidemmälle koskaan ajella :-)?


        T: Puolet elämästään Saksassa, Berliinissä asunut alkuperäinen lohjalainen, ja nykyään taas Lohjalla asuva! ;-)



        Ps. Lohjalaisetkin voivat kierrellä maailmaa, mutta Lohja on silti Lohja. Ja sellaisena pysyy.

        Jos ei miellytä niin muutto vain takaisin Espoon maalaiskylään! ( vaikka sellon viereen ) Siellä on itseasiassa varmaan enemmän peltoa kuin Lohjalla, eli turha esittää mitään! Stadi on eriasia, mutta ei sekään nyt mikään maailman keskus silti ole, kuten jotkut luulee.

        Olen todellakin asunut muualla, ihan tuhansien kilometrien säteellä. Hesassa vain muutaman vuoden, koska työ ja opiskelu ovat vieneet. Siitäpä sitä saakin vähän perspektiiviä. Arvuuttele asuinpaikkojani vapaasti vaikkapa huutomerkkien kanssa. Sehän taitaa olla selvä sivistyksen merkki. Ja muutama hymiö perään, niin äidinkielenopettajakin ilahtuu.

        En pidä siis joukkoliikennettä pahana. Joukkoliikenne on normaali kaupunki-ilmiö, joka paitsi mahdollistaa toimivan liikkumisen ilman omaa autoa, myös vähentää saastuttamista. Peltojakaan vastaan minulla ei ole mitään. Kenties sinulla on? Ihmettelen vain joukkoliikenteen vähäisyyttä ja bunkkereihinsa mielipiteineen linnottautuneita ihmisiä. Niitä joilla on varma mielipide maailman keskuksesta. Monenlaisia ihmisiä on tullut kieltämättä nähtyä, jossakin niitä on keskimääräistä enemmän, niitä jotka määrittelevät ihmisen asuinpaikan oman napansa keskeisyydestä mitattuna. Jää rauhaan minun puolestani, annan tilaa sinulle alkuperäinen lohjalainen ja ajelen seuraavalla kerralla vaikka ihan Jumboon. Ajattele.


      • Kai menet bussilla?
        Toimivuutta kirjoitti:

        Olen todellakin asunut muualla, ihan tuhansien kilometrien säteellä. Hesassa vain muutaman vuoden, koska työ ja opiskelu ovat vieneet. Siitäpä sitä saakin vähän perspektiiviä. Arvuuttele asuinpaikkojani vapaasti vaikkapa huutomerkkien kanssa. Sehän taitaa olla selvä sivistyksen merkki. Ja muutama hymiö perään, niin äidinkielenopettajakin ilahtuu.

        En pidä siis joukkoliikennettä pahana. Joukkoliikenne on normaali kaupunki-ilmiö, joka paitsi mahdollistaa toimivan liikkumisen ilman omaa autoa, myös vähentää saastuttamista. Peltojakaan vastaan minulla ei ole mitään. Kenties sinulla on? Ihmettelen vain joukkoliikenteen vähäisyyttä ja bunkkereihinsa mielipiteineen linnottautuneita ihmisiä. Niitä joilla on varma mielipide maailman keskuksesta. Monenlaisia ihmisiä on tullut kieltämättä nähtyä, jossakin niitä on keskimääräistä enemmän, niitä jotka määrittelevät ihmisen asuinpaikan oman napansa keskeisyydestä mitattuna. Jää rauhaan minun puolestani, annan tilaa sinulle alkuperäinen lohjalainen ja ajelen seuraavalla kerralla vaikka ihan Jumboon. Ajattele.

        Juurihan kerroit kuinka joukkoliikenne on ainoa oikea ja paras tapa kulkea, kun se saastuttaakin vähemmän. Mutta arvaa mitä? Minulle on ihan sama mitä mieltä juuri kaltaisesi on. Minä ajelen isomoottorisella ja isolla autollani juuri niin paljon kuin minua huvittaa, enkä välitä piipertäjien mielipiteistä tuon taivaallista.

        Ja hei, ei mulla peltoja vastaan toki ole mitään. Oikeastaan jopa rakastan Lohjalla olevia peltoja ja metsiä. Vietän niissä ja niiden ääressä aikaakin paljon. Mutta viisastelevia espoolaisia ja muita ulkopaikkakuntalaisia jotka tulevat tänne kertomaan kuinka kaikkien pitäisi kulkea bussilla ja elää kuin he, minulla on vastaan, paljonkin

        Mutta älä ota toki henkilökohtaisesti :-)

        ( oho, laitoin taas hymiön, meniköhän joku nyt ihan sekaisin, kannattaa tarkistaa äidinkielen opettajalta kuuluuko se sivistykseen, varmasti vain Lohjalaiset käyttävät hymiöitä ja huutomerkkejäkin, oih. Kamalaa )


      • Toimivuutta
        Kai menet bussilla? kirjoitti:

        Juurihan kerroit kuinka joukkoliikenne on ainoa oikea ja paras tapa kulkea, kun se saastuttaakin vähemmän. Mutta arvaa mitä? Minulle on ihan sama mitä mieltä juuri kaltaisesi on. Minä ajelen isomoottorisella ja isolla autollani juuri niin paljon kuin minua huvittaa, enkä välitä piipertäjien mielipiteistä tuon taivaallista.

        Ja hei, ei mulla peltoja vastaan toki ole mitään. Oikeastaan jopa rakastan Lohjalla olevia peltoja ja metsiä. Vietän niissä ja niiden ääressä aikaakin paljon. Mutta viisastelevia espoolaisia ja muita ulkopaikkakuntalaisia jotka tulevat tänne kertomaan kuinka kaikkien pitäisi kulkea bussilla ja elää kuin he, minulla on vastaan, paljonkin

        Mutta älä ota toki henkilökohtaisesti :-)

        ( oho, laitoin taas hymiön, meniköhän joku nyt ihan sekaisin, kannattaa tarkistaa äidinkielen opettajalta kuuluuko se sivistykseen, varmasti vain Lohjalaiset käyttävät hymiöitä ja huutomerkkejäkin, oih. Kamalaa )

        Jo ensimmäisessä viestissä kerroin että autoja on oltava useampi, jos asuu Helsinki-Virkkala väylän ulkopuolella. Se on sitä lukutaitoa se. Sulkeeko auton omistaminen mielestäsi julkisten kulkuvälineitten arvostamisen? Kirjoitinko, että joukkoliinenne on paras ja ainoa tapa liikkua. En, lue uudestaan. Kirjoitinko, että kaikkien pitäisi kulkea busilla ja elää kuten he (he, he)?Joukkoliikenne on normaali kaupunki-ilmiö. On ihmisiä, kuten lapset ja osa vanhuksista, jotka eivät voi ajaa autoa. Kaikilla ei ole siihen varaakaan, en silti halveksi heitä, vaikka meillä on useampi auto käytännön kulkemisen takia. Ja niitä, jotka pyöräilevät kesää-talvea suorastaan ihailen.

        Vaikea todellakin ottaa henkilökohtaisesti, koska et ilmeisesti ole lukenut ajattelemalla viestejäni. Tuot kirjotuksiini omia merkityksiäsi ja ennakoluulojasi. Ryhtyisinkö analysoimaan? Eipä todellakaan kiinnosta.

        Asuessani ulkomailla ja Suomessa olen huomannut aina löytyvän ihmisiä, jotka ajattelevat oman kotipaikkansa olevan ainutlaatuisen. Näin syntyvät ennakkoluulot ja rasismi. Tälläiset ihmiset ovat ensimmäisinä etsimässä tilaisuuksia leimata toisia ihmisiä ja oman kapean näkökantansa huumaavana. Henkilökohtaisella tasolla tämä on surullista, kansaivälisellä tasolla traagista.


    • lohja sucks

      Lohjalaiset haisee ja pahalle!

    • Plussat puhukoon...

      puolestaan, kumpi teistä voitti.


      Taisi "toimivuutta" nimimerkistä tulla vähän toimimaton tässä ketjussa! :D

      • Toimivuutta

        Ei pienintäkään epäilystä. Täytyyhän ymmärtää,että olet valjastanut kaikki Lohjaliset sukulaisesti painamaan plussaa. Minä olisin pettynyt, jos yhtään sukulaistani kiinostaisi Lohjan asiat. Tältä kannalta olen todella tyytyväinen. Tuollahan asenteella jatkatte vielä pitkälle samaa tahtia esim. Lohjan keskustan yrittäjien kadon suhteen ja aina yhtä ihanan keskustan liikenteen kanssa.


      • Ei neiti äidinkielen
        Toimivuutta kirjoitti:

        Ei pienintäkään epäilystä. Täytyyhän ymmärtää,että olet valjastanut kaikki Lohjaliset sukulaisesti painamaan plussaa. Minä olisin pettynyt, jos yhtään sukulaistani kiinostaisi Lohjan asiat. Tältä kannalta olen todella tyytyväinen. Tuollahan asenteella jatkatte vielä pitkälle samaa tahtia esim. Lohjan keskustan yrittäjien kadon suhteen ja aina yhtä ihanan keskustan liikenteen kanssa.

        opettaja taidakaan osata itsekään kirjoittaa. " Lohjaliset sukulaisesti" :-)

        Ja eipä taida älykkyyskään kovin korkealla olla jos/kun luulet, että olen ihan sukulaisilleni ilmoittanut, että minulla on suomi24:ssa väittely "kaikki tietävän" espoolaisen äidinkielen opettajan kanssa ja, että tulkaa painamaan minulle plussia sinne. Sinä ehkä oletkin itse näin tehnyt, mutta minä en :-)


    • Suu-Lohja

      Opetelkaa lohjalaiset ensin kirjoittamaan "lohjalainen" pienellä kirjaimella, vaikka kuinka olette Suur-Lohjan kansalaisia ja parhainta mitä maa päällään kantaa.

    • Anonyymi

      Lohjan keskustassa on kauniita lehmus- ja koivukujia. Lohjan kaupungin kukkaruukkuistutukset on tosi kauniita. Kiitos Lohjan kaupungille. Keskusaukion keväistä tulppaanipenkkiä odotetaan aina paljon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe