ADHD ja ahdistus, kumpi syy, kumpi seuraus

miten eteenpäin

Aikuisten ADHD on vahvasti alidisgnostisoitu ja hoidettu, niin väitetään. Minulla todettiin noin viisi vuotta sitten ADHD. Ahdistuneisuutta on ollut koko elämän ajan.

Ongelma on siinä, että kukaan ei enää hoida minua, siis mikään hoitotaho. Uusin ahdistuslääkkeet harvakseen. ADHD-lääkitystä kokeiltiin, mutta kun jouduin jättämään pois ahdistuslääkkeen, ahdistus teki minut lähes toimintakyvyttömäksi ja ADHD-lääkkeen teho meni siinä. Jos sillä nyt tehoa olisi ollut muutoinkaan.

Vertaistukipalstoillakin ADHD-potilaat ovat kovin nuoria, ei silti, että ikä mitään ratkaisisi, mutta käytännön tilanteet ovat toisenlaisia.

Ongelmana on nimenomaan ahdistuneisuus, joka lienee seurannaissairaus. ADHD vaikutti koulu- ja opiskeluaikana, työelämässä ei niinkään paljoa. No työtehtäviä on nykyisessä paikassa jouduttu sovittelemaan, ettei asiat mene yli hilseen.

6

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adhd-aikuinen

      Yritä etsiytyä ADHD-vertaistuen piiriin? Monilla heillä siellä on yhdistelmälääkityksiä, joko masennukseen, bipoon tai johonkin vastaavaan. ADHD-lääkkeitäkin on erilaisia, en osaa siksi suoraan sanoa, mikä meni pieleen. Koska nuo lääkkeet vaikuttavat vähän eri kautta.

      Esimerkiksi Voxra on monilla masentuneilla hyvä lääke, toiset tarvitsevat siihen vähän Concertaa lisäksi, jotta toimintakyky on hyvä. Joillain Strattera taas tuo avun, sehän tuli vasta tän kuun alussa korvattavaksi aikuisille.

      Voisin kuvitella, että pelkkä stimulantti (Concerta) voisi nimeomaan lisätä ahdistuneisuutta, olen lukenut, että paniikkioireisilla se voi tuoda kohtauksia lisää. Mutta ihminen on yksilöllinen ja sekä ahdistukseen että ADHD:een on monia eri lääkkeitä ja niitä syödään hyvin eri annoksilla, samankaltaisilta voisit saada paremmin vinkkejä.

      Toisaalta, jos ADHD ei sinua itseäsi vaivaa, miksi edes lääkitä sitä?

      • miten eteenpäin

        Hakeutuisin mielelläni vertaistuen pariin, vaan mistäpä sellaista löytäisi. Netin vertaistukipalstalla ihmiset ovat kovin nuoria ja heitä askarruttaa, mihin opiskelemaan, mistä löytää parisuhde. Minusta parasta olisi ihan oikeassa elämässä toimiva vertaistukiryhmä, vaan toistaiseksi en ole sellaista löytänyt.

        Lääkitys, jota sain ADHD:hen oli muistaakseni tuon Concertan rinnakkaisvalmiste. Ja ahdistus todellakin lisääntyi. Ja tuli aiempaa enemmän paniikkikohtauksia.

        Ja ihan hyvä kysymys, että jos ADHD ei vaivaa, niin miksi lääkitä sitä. Siksi ei lääkärikään minulle muuta lääkettä kokeillut, vaan jatkettiin ahdistuneisuuslääkkeillä. Ongelmana on se, että ahdistus ikään kuin elää omaa elämäänsä, kun se on kroonistunut. ADHD:n kanssa olen oppinut elämään. Oli pakko skarpata aikanaan. Silloin kun ei edes tiennyt, mistä oli kyse. Diagnoosista ei sinänsä ole mitään hyötyä, mutta se toi tietoa.

        Olisi kyllä psykologin pitänyt aikanaan tajuta, että jokin on pielessä, kun ihminen aloittaa noin kymmenettä opintosuuntaa ja sekin jää kesken hyvin pian. Mutta ei. Senkun äitisuhdetta jauhettiin.


    • update patch v2.014
      • aikuinen myös

        suomenkielistä tekstiä, kiitos, ei adhd-ihminen osaa kieliä


    • Pekkakivi1

      Miten olisi adhd aikuisten keskustelupalsta (olisikohan osoite adhd-aikuiset.org)?Siellä on minusta kyllä hyvin monen ikäistä kirjoittaa ja hyvin monenlaisia keskusteluja.

      Niin, mitä adhdta lääkityksemään jos se ei elämää haittaa. Jos taas ahdistus ei hellitä tai sitä ei halua enää hoitaa lääkkeellä, niin miten terapia?

      Itse olen ahdistuslääkettä, stimulantteja ja masennuslääkkeitäkin nyt käyttävä adhd, ahdistushäiriöinen ja masentunut. Aivan varmasti adhd on ollut omiaan synnyttämään ahdistus ja masennusoireita ja ne ovatkin hyvin tyypillisiä liittännäisoireita adhd diagnoosin omaavilla. Adhd taas ei voi olla seuraus ahdistuksesta (viittaan aloittajan otsikkoon) sillä adhd on kehityksellinen, synnynnäinen oireyhtymä. Toki erilaiset ympäristötekijät voivat vaikuttaa siihen miten adhd oireet näyttäytyvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      416
      4351
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      138
      2889
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1998
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1380
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      76
      1351
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1288
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1251
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      54
      1071
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      298
      997
    Aihe