"Mummupuoli"

mummupuoli

Minulla on elämässä uusi tilanne: olen jo oikeastikin mummu, mutta nyt yksi lapsistani on ottanut "valmiin perheen". Olen ollut aktiivinen mummu, hoidellut omia lapsenlapsia aika paljon ja auttanut harrastusten ja muiden isojen hankintojen rahoittamisessa. Nyt en oikein tiedä, kuinka minun pitäisi suhtautua tähän uuteen tulokkaaseen. Hänellä ei ole mitään yhteyksiä edellisen puolison sukuun. Pitäisikö häntä kohdella täysin samoin kuin muita, vai voiko kohdella eri lailla?

18

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyaikaa

      Tottakai kaikkia lapsia kohdellaan samalla tavalla ja tasavertaisina. Ei ole lapsen syy, että vanhemmat ja muutkin sukulaiset vaihtuvat ja uusia vanhempia ja mummuja tulee. Kaikkien lapsen lähipiirin aikuisten tulee kohdella häntä lämpimästi. Erityisesti avioerolapsi tarvitsee turvallisen kokemuksen, että aikuiset välittävät eikä häntä syrjitä sisarpuoliin verrattuna

      • mummuksi

        Totta kai tosiaankin kaikkia lapsia pitää kohdella hyvin, eikä ketään saa syrjiä.
        Mutta kuten vanhemmat pitävät omia lapsiaan erikoisasemassa ja tuntevat heitä kohtaan isällistä ja äidillistä rakkautta, pitävät isovanhemmatkin omia lastenlapsiaan erikoisasemassa ja tuntevat heitä kohtaan isoisällistä ja isoäidillistä rakkautta. Muu on teeskentelyä.
        Kaikilla lapsilla on tai on ollut omat vanhemmat ja isovanhemmat, eikä muita tule. Puolisoja sen sijaan tulee ja menee.


      • sylissä ja sydämessä
        mummuksi kirjoitti:

        Totta kai tosiaankin kaikkia lapsia pitää kohdella hyvin, eikä ketään saa syrjiä.
        Mutta kuten vanhemmat pitävät omia lapsiaan erikoisasemassa ja tuntevat heitä kohtaan isällistä ja äidillistä rakkautta, pitävät isovanhemmatkin omia lastenlapsiaan erikoisasemassa ja tuntevat heitä kohtaan isoisällistä ja isoäidillistä rakkautta. Muu on teeskentelyä.
        Kaikilla lapsilla on tai on ollut omat vanhemmat ja isovanhemmat, eikä muita tule. Puolisoja sen sijaan tulee ja menee.

        Minulla on lapsenlapsia nykyisen mieheni kautta. Eivät siis ole minun biologisia lastenlapsia, vaikka heitäkin on. Rakastan näitä "sinun" ja "minun" lapsenlapsiani. Biologiset eivät mene edelle, eivätkä jää jälkeen. Mitään en tunne teeskenteleväni, vaan tunteeni ovat aidot ja totta.

        Ikävöin kaikkia lastenlapsiani samalla tavalla. En todellakaan osaa eritellä mitään erilaisia tuntemuksia heidän välillään. Yhtä ihania. Iloitsen ja suren kaikkien puolesta samalla tavalla.

        Ihmisen syliin ja sydämeen mahtuu hyvin erilaisia lapsia, myös "ei biologisia". Tunne, rakkaus, tulee heti, kun katsot pientä vauvaa, ja tiedät että saat häntä nähdä, hoitaa, tuuditella... Ja rakkaus vain kasvaa. Se ei ole teeskentelyä, koska näin tunnen.

        Voihan olla kylmiä ihmisiä, joidenka syliin mahtuu vain omat lapset ja heidän lapsensa. Mutta ei kannattaisi yleistää.


    • uusiosuvusta

      No vähän riippuu tietysti, monesta asiasta.

      Tietysti lapsenlapsia kohdellessa lähtökohtana pitäisi olla jonkinlainen tasapuolisuus. Mutta: "uudella tulokkaallasi" on kuitenkin jossakin olemassa se toinen oma vanhempi ja sielläkin sukua. Heillä on oma tärkeä roolinsa lapsen elämässä, eivätkä nämä roolit ole heitettävissä roskakoppaan aikuisten muodostellessa uusioperheitään.

      Olen itse myös yhdenlainen mummupuoli. Toisin sanoen, en ole mummu ensinkään, mutta kotini on jonkinlainen "mummula", tai pappala, koska miehelläni on aikuisia lapsia kaksi, ja näillä lapsia erinäiset määrät. Nyt hänellä on myös uusiolapsenlapsia, koska poikansa pariutui naisen kanssa, jolla on myös lapsia. Minulla on itselläni omia aikuisia lapsia, jotka ovat nuorempia kuin miehen lapset. Autan omien lasteni hankinnoissa ja ns. jaloilleen pääsyssä, mutta olen kyllä tehnyt sen periaatepäätöksen itseni kanssa, että taloudellisesti en osallistu mieheni lasten perhejärjestelyihin ollenkaan, en edes enkä varsinkaan miehen lapsilta tulevien vihjausten kannustamana. Ajallisesti olen ollut paljon läsnä miehen lapsenlapsille. Jos mietitään vaikkapa miehen ostamia lahjoja lapsenlapsilleen, niin hän saa ne itse maksaa, mutta pyynnöstään osallistun valitsemiseen.

      Sinuna kuulostelisin kovin tarkoin mikä lapsen suhde omaan sukuunsa on. Mikäli hänellä ei mitään kontakteja sinnepäin, ehkä silloin hän voi adoptoitua täysin sinuun sukuusi; varovainen kuitenkin on näissä jutuissa syytä olla. Aina löytyy myös varpaita tallottavaksi...

    • mummupuoli

      Kiitoksia neuvoista! Tässä on vähän sisäänajovaihe menossa, ja aikakin sen vähän näyttää, mitä tuleman pitää. Avosylin ja positiivisin mielin olen ottanut uuden tulokkaan vastaan, kaikki ei silti ole niin yksinkertaista. Omien lastenlasten kanssa on jo vakiintuneet käytännöt toimia, ja uudella tulokkaalla on taas omat tapansa. Kiva olisi vieläkin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia asiasta.

    • adoptioäiti

      Kyllä lapsen elämään mahtuu monia rakkaita aikuisia, eikä sillä ole väliä kutsutaanko mummuksi vai tädiksi. Kiintymys yhteen mummuun ei vähennä rakkautta toiseen mummuun, vaan kaikki mummut ja tädit voivat olla yhtä rakkaita. Samoin mummulla voi olla monta yhtä rakasta lapsenlasta vaikka kaikkia ei lapsenlapsiksi nimitetäkään. Eihän hyvä suhde tulokkaaseen yhtään vähennä rakkautta niihin "oikeisiin" lapsenlapsiin. Mummulla pitäisi olla iso syli josta riittää lämpöä kaikille.

      Joka perheessä on omat tapansa ja niihin mukaudutaan miten milloinkin. Voisi myös ajatella että "maassa maan tavalla" eli yhden mummun luona on eri tavat kuin toisen mummun luona

    • Ihana mummu olet:)

      Onpa kiva lukea, että pohdit tällaista asiaa. Meillä on viisi lasta, joita anoppini ei halua edes nähdä. Siis ihan "oikeita" lapsenlapsiaan. Syy tähän on se, että mieheni meni nuorena naimisiin, erosi kahden avioliittovuoden jälkeen. Heille ei syntynyt lapsia, mutta anoppini mielestä tuo ensimmäinen vaimo on se ainoa oikea. Vieläkin, vaikka olemme olleet yhdessä jo 15 vuotta. Kun poikamme syntyi sain häneltä kortin jossa luki "Isien pahat teot kostetaan heidän pojilleen"! Niin mitkä pahat teot? Ensimmäinen liitto rikkoutui vaimon lähdettyä toisen matkaan. En ole katkera, mutta kuitenkin. Tippa meinaa tulla silmään aina, kun näen lapsia isovanhempien seurassa.

    • mummuksi

      Minusta olisi outoa, jos alkaisit kohdella tätä elämääsi yhtäkkiä ilmestynyttä lasta samoin kuin omia lastenlapsiasi, jotka olet tuntenut syntymästä asti ja jotka ovat omaa lihaasi ja vertasi. Eikö se tuntuisi teennäiseltä? Ja olisiko se edes mahdollista? Miten isoäidin tunteet voisivat herätä? Sinuna en lähtisi rahoittamaan tälle lapselle tehtäviä hankintoja. Se on hänen oman sukunsa asia. Ei hän sinua tule perimäänkään.
      Ystävällinen toki lasta kohtaan pitää olla, mutta lapsenlapseksi omiminen ei ole tarpeen eikä normaalia.

    • ............

      Mummujen palstalla, vaikka en mummu olekaan, vain äiti. Minun lapsellani ei minun puoleltani ole isovanhempia, he ovat kuolleet, muukaan suku ei yhteyttä pidä. Lapsen isän kanssa erottuani hänet hylkäsi isän lisäksi myös koko isänpuoleinen suku. Nyt uudessa suhteessa olen äärimmäisen kiitollinen mieheni äidille, että hän kohtelee lastani niin lämpimästi. Lapsi nimittää häntä mummuksi, eikä tämä nimitys haittaa ainakaan tässä tapauksessa, miehen äiti itse kannusti lasta kutsumaan häntä siksi. Itse en odota mummun osallistuvan mihinkään lapseen liittyvään, en varsinkaan rahallisesti, minua jopa hieman hävettää, kun mummu ostaa lapselle vaikka vain karkkipussin ja kiittelen aina vuolaasti ja sanon, että ei hänen tarvitse mitään ostaa. Mihinkään hankintoihin ei tulisi mieleenkään pyytää mummulta rahaa, tuskin sitä tekisin omille vanhemmillekaan vaikka elossa olisivatkin. En myöskään odota, että mieheni äiti osallistuisi lapsen hoitoon, mutta mummu itse haluaa viettää aikaa lapsen kanssa, tämä on mielestäni vain hienoa, mutta hoitopaikat järjestän aina muualta, mikäli niille on tarvetta. Viettävät aikaa luontevasti ja olen itsekin paikalla, vaikka lapsi onkin niin mummun lumoissa, ettei äitiä edes huomaa :)

      Mitä tuohon kohteluun tulee, niin mielestäni lasta kohdellaan aina lapsena, hän ei ymmärrä sukulaissuhteista mitään. Jos halaat kaikkia lapsenlapsiasi, niin olisihan se omituista, että yksi lapsi jää ilman halausta?

      Sanoit, että hänellä ei ole mitään yhteyksiä edellisen puolison sukuun, jos ero koko suvusta on tapahtunut vanhempien eron yhteydessä, on tämä todella julmaa lasta kohtaan ja voit olla lapselle todella tärkeä ihminen. Se on sinun asiasi, miten haluat lapsen sinua kutsuvan, jos tahdot että hän kutsuu etunimellä mieluummin kuin mummuksi, opeta se lapselle. Tunteita ei voi pakottaa eikä mielestäni ole tarkoituskaan että tunnet samoin kuin lapsenlapsiasi kohtaan, mutta muista, että voit olla lapselle kultaakin arvokkaampi ja hän rakastaa sinua, vaikkette verisukua olekaan. Tämähän ei ole sinulta pois vaan päinvastoin, kukaan ei voi saada liikaa rakkautta osakseen.

    • mummupuoli

      Minulle on oikeastaan aivan yhdentekevää, kutsuuko "uusi tulokas" minua mummuksi vai etunimellä, ja syliin hän pääsee kuten muutkin. Ainakaan tänä kesänä en aio häntä ottaa mukaan huvipuistoon, sukulaisvierailuille tms, ihan siitä syystä, että minä olen jo sen verran vanha, että en ehkä jaksa. Omien lastenlasten kanssa on jo jotenkin yhteiset säännöt ja tavat kuinka toimitaan, se helpottaa monessa paikassa. Tarkoitukseni ei ole mitenkään syrjiä tätä uutta tulokasta, mutta nyt on vain jotenkin vähän hukassa.

      Kiitoksia hyvistä kommenteista, eiköhän tämä tästä lähde rullaamaan. Lisää saa kirjoitella, tulen kyllä vielä näitä lukemaan.

      • Hei mummupuoli

        Tämä uusi perheenne "uusi tulokas", lapsesi kumppanin lapsi, on onnekas kun juuri sinä olet hänen mummupuoli. On hyvä juttu, että pohdiskelet ja kaipailit erilaisia mielipiteitä tilanteeseen. Tämä on meille rikkaus nykyään tämä netti, täällä voi keskustella monista asioista erilaisten ihmisten kanssa ja avartua itsekin. Anna itsellesi ja samalla tälle lapselle aikaa, että opitte tuntemaan toisenne paremmin ja siinä tutustuessa syntyy luottamus ja pikkuhiljaa kiintymys. Jokainen lapsi, on hän sitten sukua tahi ei, "ansaitsee" paljon turvallisia välittäviä ja huolehtivia aikuisia ympärilleen. Voi olla, että ajan myötä huomaat kohtelevasi tätä lasta kuin omia lapsenlapsiasi. Ellet aivan samoin kohtelisikaan, ystävällinen ja hyvä varmaankin olet hänelle.

        Kaikkea hyvää sinulle ja niille lapsille :)
        Pirkko-pappi


      • kaikille tilaa

        Täällä myös yksi, jolla omien lastenlasten lisäksi myös avopuolison lapsia ja lapseni kumppanin lapsia. Kaikki saavat asiallista kohtelua. Ehkä kuitenkin se biologinen isovanhempi kantaa omista lapsenlapsistaan suurempaa vastuuta.


    • mummo neljälle

      No, annoit hieman ajattelun aihetta. Miten oikeastaan itse olen kohdellut lapseni avopuolison lasta. En edes ole ajatellut häntä lapsenlapsenani, koska hän asuu äitinsä kanssa ja käy vaan silloin tällöin isänsä luona emmekä silloin juuri tapaa toisiamme.
      Tietenkin lapsen biologiset isovanhemmat ovat tälle tärkeimpiä ja itse olen hieman taka-alalla. Vuosien varrella lapseni avopuolison lapsi on tietenkin saanut synttäri sekä joululahjat ja nyt viimeksi ylioppilaslahjan.
      Mutta en koe tätä lasta omaksi lapsenlapsekseni koska hänellä on omat isovanhemmat jotka ovat tärkeämpiä hänelle. Varmaankin asia olisi toisin jos lapsi olisi asunut oman lapseni avopuolison luona.

    • hektistä aikaa

      Nykyisin parisuhteen vaihtuu niin nopeasti, ettei mummit ja papat kerkee edes tutustua kunnolla, joten ei nyt siitä tarvii murheita ottaa,kun kohtelee ystävällisesti muuten.

    • Pistän rajan

      Kohtelisin muuten tasapuolisesti, mutta en taloudellisesti. Jos minulla on esimerkiksi varaa rahoittaa lapsenlapseni autokoulu kokonaan, en muuttaisi käytäntöä niin, että maksaisi 50% oman lapsenlapseni autokoulusta ja 50% tulokkaaan autokoulusta. Ei kuitenkaan ole lapsenlapseni syytä, jos tulokkaalla ei ole omia isovanhempia.

    • Pistän rajan

      Lisäys

      Jos lapseni naisi lesken, jolla on hyvin pieni lapsi, jonka hän adoptoisi, tilanne olisi toki toinen ja lapsella olisi prikulleen samat oikeudet ja "velvollisuudet" kuin biologisilla lapsenlapsilla.

      Lapsistani kukaan ei ryhtyisi suhteeseen ihmisen kanssa, jolla on pieni lapsi ja lapsella myös toinen vanhempi. Miksi voin sanoa näin? Koska tunnen lapseni ja heidän moraalikäsityksensä.

      • Kirvesmiehen muija

        Ei pitäisi sanoa ei koskaan. Sillä sen kun kerkee sanoa niin siinä se sitten on. Mitä tekisit jos joku lapsistasi ilmoittasi että olen mennyt kihloihin ja häät on kuukauden kuluttua. Tulevalla puolisollani on muuten neljä lasta.
        Katkaseisitko välit häeen.
        Vannomatta paras. Ihminen kun ei tunteilleen voi mitään. Eikä vanhemmat enään valitse lasten puolisoita.


    • Kirvesmiehen muija

      Lapsi tarvitsee aina rakkautta se on selvää. Yritä kohdella tasavertasesti. Tosin minä pitäisin hieman rajaa kuitenkin ainakin sen aikaa että näkisin toimiiko suhde. Olisi kauheaa jos lapsi kiintyisi teihin ja suhde katkeaisikkin. Näin lapsi menettäisi taas henkilön/henkilöt joihin on kiintynyt. Siitä ei seuraisi hyvää lapselle.
      Lapsen tunteilla ei saa leikkiä.

      Nämä uusperheasiat on todella monimutkaisia. Niin helposti mennään yhteen ja vielä helpommin näyttää se ero tulevan. On sinun, minun ja meidän lapsia. Toivotaan että suhde kestää ja on tasapainoinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe