Sammuttimen leimaaminen

sdfgwert32456

Onko tosiaan niin että asuntovaunun sammutinta ei enää vaadita katsastuksessa tarkastetuksi, riittää että se on?

30

5530

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xbvxzdb

      sammutin ei ole akollinen varuste vaunussa tai asuntoautossa tällähetkellä, tilanne voi muuttua

    • Pitää olla leimattuna

      Ostin pari vk sitten huhtikuussa katsastetun matkailuauton ja ajopaperissa on merkintä, että sammuttimen leima ei voimassa. Edellinen omistaja oli hankkinut uuden sammuttimen, mutta tuo merkintä roikkuu mukana seuraavaan katsastukseen asti. Eiköhän se pidä vaunussakin olla...

    • sammutin "pakkoko"

      Oma henkivakuutus/turva on pieni vaiva jos pidät sammuttimesi toimintakuntoisena
      tilanteen tultua eteen vaikkei sitä enään muuten lakipykälillä määrättäisikään,

      • ei ne auta

        Jos on häkään ja savuun kuollut, mitä siinä joku sammutin enää auttaa.


    • YOLOSWAG83

      Ei kiinnosta enää katsureita sammuttimet. Fiksut silti pitää ne mukana ja tarkastettuina.

    • kassastaja

      Asetukset muuttuneet, enää ei pakollinen..

    • Katsastussetä.

      Nestekaasuasetus vaatii, että jos vaunussa on kaasulaitteet, niin sammutin on oltava.

      Tarkastus vuosittain valmistusajankohdasta lukien. Älä osta siis vanhaa sammutinta kaupasta.

    • Kassastaja

      Vanhaa tietoa, ei tarvii enää..

    • Kassastaja

      Siis suositeltavaa olla sammutin, mutta 1.1.2013 lähtien ei pakollinen matkailuajoneuvoissa..

      • No hittoakos

        ...ajopaperiin merkataan korjauskehotus, jos ei tarvi olla tarkastettu?


      • ghghg
        No hittoakos kirjoitti:

        ...ajopaperiin merkataan korjauskehotus, jos ei tarvi olla tarkastettu?

        no asiasta ei ole tiedotetta tullut ja katsureilla muutakin luettavaa kuin kaasu asetukset, kumottu on sammutinpakko mutta hyvähän se on olla


      • Katsastussetä

        Tarkenna.

        Sammutin ei tosiaan ole pakollinen matkailuajoneuvoissa, mutta jos matkailuajoneuvossa on kaasulaitteet, niin silloin sammutin on oltava.

        Kerro pykälä, pykälän kumoutuminen tai Trafin ohje, johon perustat väitteesi. Lopetan heti sammuttimien vaatimisen edellä mainitsemallani perusteella, jos olet oikeassa.

        Jotenkin en kuitenkaan usko, että pystyt osoittamaan minun olevan väärässä. Mutta kertahan se olisi ensimmäinenkin.

        Kerran luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin.


      • Kassastaja
        Katsastussetä kirjoitti:

        Tarkenna.

        Sammutin ei tosiaan ole pakollinen matkailuajoneuvoissa, mutta jos matkailuajoneuvossa on kaasulaitteet, niin silloin sammutin on oltava.

        Kerro pykälä, pykälän kumoutuminen tai Trafin ohje, johon perustat väitteesi. Lopetan heti sammuttimien vaatimisen edellä mainitsemallani perusteella, jos olet oikeassa.

        Jotenkin en kuitenkaan usko, että pystyt osoittamaan minun olevan väärässä. Mutta kertahan se olisi ensimmäinenkin.

        Kerran luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin.

        Nyt tuli se toinen kerta..


    • dfgyherty37665

      Jokainen joka on nähnyt asuntovaunupalon tietää että sillä 2 kilon sammuttimella ei tee yhtään mitään.

      • http://www.iltasanom

        Tekee, sillä saa estettyä sen ison palon


    • ei pala

      Neuvokaa katsastajaa. En epäile mutta löytyykö jostain lisätietoa sammutinpakon lopumisesta? (linkki?)

    • http://www.iltasanom

      Asuntoautossa sammutin ei ole pakollinen, ei löydy mistään sääntöä

      Mutta jos autossa on kaasulaitteita, olkoon mikä auto vain, niin sammutin täytyy olla...

      • katsur

        Tukes » Lainsäädäntö » 26.7.1993/711
        Nestekaasuasetus (kumottu) 26.7.1993/711


        eli asetus kumottu ja uudessa ei vaadita sammutinta. ollut jo vuoden kumottuna


    • 11+7

      Niin siis tuo vaatimus tuli Kauppa- ja teollisuusministeriön päätöksestä 344/1997 nestekaasuasetuksen soveltamisesta. Valtioneuvoston asetus nestekaasulaitosten turvallisuusvaatimuksista 858/2012 kumosi tuon päätöksen.

      Asetuksessa 858/2012 lukee:

      10. Kaasulaitteistot ajoneuvoissa

      Kaasulaitteistot tulee suunnitella ja asentaa siten, että estetään kaasuvuodot ja räjähdysvaara ja että on mahdollista tarkastaa laitteistojen tiiviys.

      Käytettävien rakenneaineiden ja komponenttien tulee olla kaasukäyttöön tarkoitettuja ja niiden tulee kestää niitä rasituksia, joille ne joutuvat alttiiksi käyttöolosuhteissa ja liikenteessä.

      Jokaiselle kaasulaitteelle on oltava oma erillinen haaralinja kaasuverkostossa ja kaasun tulo kullekin kaasulaitteelle tulee olla suljettavissa erillisellä venttiilillä.

      Nestekaasua saa johtaa ajoneuvon asuintiloihin enintään 30 millibaarin nimellispaineella.

      Kaasulaitteiden jokainen poltin tulee olla varustettu liekinvalvontalaitteella.

      Kaasupullot tulee säilyttää korin sisätilasta erotetussa erillisessä pullotilassa, joka asuintiloihin nähden on kaasutiivis. Pullotilasta tulee olla tuuletus suoraan ulkoilmaan. Kaasupullot saa sijoittaa myös korin ulkopuolelle ajoneuvon rakenteisiin kiinnitettyyn telineeseen. Telineissä olevat pullot on suojattava lukittavalla, vähintään pullojen yläosan peittävällä kotelolla.

      Ajoneuvon sisätilan lämmittämiseen käytettävän lämmittimen ja veden lämmittimen on oltava suljetun järjestelmän mukaisia.

      Ajoneuvon ilmanvaihdon on oltava riittävä estämään palamistuotteista ja pienistä nestekaasupäästöistä aiheutuvat vaarat. Ilmanvaihdon mitoituksessa tulee ottaa huomioon sekä kaasua käyttävät jatkuvatoimiset kaasulaitteet että sisätiloissa oleskelevat ihmiset. Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi ilmanvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vähimmäisilmanvaihtoon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia.

      Palamiskaasujen poistohormi tulee johtaa suoraan ulos ajoneuvon katon tai seinän läpi turvalliseen paikkaan.

      Ajoneuvo tulee varustaa kilvellä, joka ilmoittaa ajoneuvossa oleskelevien henkilöiden enimmäismäärän. Lisäksi kilvessä tulee kieltää niiden ilmanvaihtoaukkojen sulkeminen, joissa ei ole sulkemismekanismia.

      Päätöksessä 344/1997 lukee:

      15 §
      Kaasulaitteistot ajoneuvoissa

      Kaasulaitteistot tulee suunnitella ja asentaa siten, että estetään kaasuvuodot ja räjähdysvaara ja että on mahdollista tarkastaa lait- teistojen tiiviys.

      Käytettävien rakenneaineiden ja komponenttien tulee olla kaasukäyttöön tarkoitettuja ja niiden tulee kestää niitä rasituksia, joille ne joutuvat alttiiksi käyttöolosuhteissa ja liikenteessä.

      Jokaiselle kaasulaitteelle on oltava oma erillinen haaralinja kaasuverkostossa ja kaasun tulo kullekin kaasulaitteelle tulee olla suljettavissa erillisellä venttiilillä.

      Nestekaasua saa johtaa ajoneuvon asuintiloihin enintään 30 mbar nimellispaineella.

      Kaasulaitteiden jokainen poltin tulee olla varustettu liekinvalvontalaitteella.

      Kaasupullot tulee säilyttää korin sisätilasta erotetussa erillisessä pullotilassa, joka asuintiloihin nähden on kaasutiivis. Pullotilasta tulee olla tuuletus suoraan ulkoilmaan. Kaasupullot saa sijoittaa myös korin ulkopuolelle ajoneuvon rakenteisiin kiinnitettyyn telineeseen. Telineissä olevat pullot on suojattava lukittavalla, vähintään pullojen yläosan peittävällä kotelolla.

      Ajoneuvon sisätilan lämmittämiseen käytettävän lämmittimen ja veden lämmittimen on oltava suljetun järjestelmän mukaisia.

      Ajoneuvon ilmanvaihdon on oltava riittävä estämään palamistuotteista ja pienistä nestekaasupäästöistä aiheutuvat vaarat. Ilmanvaihdon mitoituksessa tulee ottaa huomioon sekä kaasua käyttävät jatkuvatoimiset kaasulaitteet että sisätiloissa oleskelevat ihmiset. Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi ilmanvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vähimmäisilmanvaihtoon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia.

      Palamiskaasujen poistohormi tulee johtaa suoraan ulos ajoneuvon katon tai seinän läpi turvalliseen paikkaan.

      Ajoneuvo tulee varustaa kilvellä, joka ilmoittaa ajoneuvossa oleskelevien henkilöiden enimmäismäärän. Lisäksi kilvessä tulee kieltää niiden ilmanvaihtoaukkojen sulkeminen, joissa ei ole sulkemismekanismia.

      Ajoneuvo tulee varustaa vähintään yhdellä pakkasenkestävällä, A-B II-E-luokan käsisammuttimella.

      Kaasulaitteisto on koekäytettävä asentamisen jälkeen.

      VAATIMUS SAMMUTTIMESTA ON SIIS JÄÄNYT POIS

    • Kassastaja

      Hyvä, että joku kaivoi. Ainakin meidän asemalla ollut käytäntö jo tovin, ettei vaadita..

      • noloa

        Eihän tämän nyt kyllä näin pitäisi mennä että katsastajat saavat tiedon voimassaolevista määräyksistä suoli24:ltä.


    • katsur

      no ei ne suolesta niitä saa vaan muilta katsastajilta, vaikka trafin tehtävä olisi tiedottaa..
      Tai aseman vastaavan tulisi tiedottaa ja olla ajan hermolla.

      • Katsastussetä

        Aika noloa tosiaankin, jos tämä pitää paikkaansa.

        Teknisestä tuesta vielä syksyllä 2013 minulle sanottiin, että kaasuasetus vaatii sammuttimen matkailuajoneuvoihin.

        Eipä ihme, jos useimmat meistä katsastusmiehistä emme pysy muuttuvien ohjeiden ja määräysten mukana, kun Trafikaan ei pysy.


    • ammattitaitoa??

      onhan siitä tullut trafin ohjeetkin,onkos jollain lukematta

    • pas.kapuhe pois nyt!

      voi stanan vttu.
      pitääkö se sammutin olla leimattu vai ei?!

      ainakin 4/2014 katsastaja tarkisti leiman.

      • 1:15 Turum Poik: (tu

        Tämä kuuluu sarjaan "jotkut tarkistaa, jotkut ei" ihan kuten vaikkapa turvavyöt ja varooituskolmio


      • ping pang poks
        1:15 Turum Poik: (tu kirjoitti:

        Tämä kuuluu sarjaan "jotkut tarkistaa, jotkut ei" ihan kuten vaikkapa turvavyöt ja varooituskolmio

        Eikä kuulu.
        Turvavyöt ja varoituskolmio ovat edelleen pakollisia tarkastuskohteita ja sammutinta ei enää tarvitse olla ollenkaan mukana.


      • Kuinkas moni katsast
        ping pang poks kirjoitti:

        Eikä kuulu.
        Turvavyöt ja varoituskolmio ovat edelleen pakollisia tarkastuskohteita ja sammutinta ei enää tarvitse olla ollenkaan mukana.

        Kuinkas moni katsastaja tarkistaa kaikki turvavyöt, ja varoituskolmion


      • PISTE.

        Soitin katsastusasemalle ja sieltä vahvistettiin että ei tarvitse olla sammutinta.


    • Niinpä niin

      Mitäpä sillä sammuttimella tekee jos vuotaa,se on sillon siinä se.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe