Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa prosessiteologia ja mikä on sen asema luterilaisessa kirkossa?
Prosessiteologia
5
211
Vastaukset
- bvytf
Se on jotakin sellaista, että Jumalalla ajatellaan olevan tavallaan kaksi luontoa, alkuperäinen ja muuttumaton sekä jatkuvasti ajassa muuttuva.
Tuossa teologiassa pyritään kai luomaan jonkinlainen kristinuskon ja luonnontieteen synteesi.
Enempää en tiedä, ja tuokin tieto on hataraa, paitsi että ne kaksi ominaisuutta Jumalalla ajatellaan olevan.- Wiljami Ruis
Olisiko kyseessä kuitenkin luterilaisen kirkon virallnen teologia, josta rivijäsenet eivät tiedä mitään ja josta on hyvin vaikea löytää netistä kunnon kuvausta?
Ilmeisesti seuraavassa artikkelissa kerrotaan asiasta, vaikken sieltä termiä prosessiteologia löydäkään:
http://www.ekumenia.fi/data/liitteet/yhdessa-kohti-elamaa.pdf - bvytf
Wiljami Ruis kirjoitti:
Olisiko kyseessä kuitenkin luterilaisen kirkon virallnen teologia, josta rivijäsenet eivät tiedä mitään ja josta on hyvin vaikea löytää netistä kunnon kuvausta?
Ilmeisesti seuraavassa artikkelissa kerrotaan asiasta, vaikken sieltä termiä prosessiteologia löydäkään:
http://www.ekumenia.fi/data/liitteet/yhdessa-kohti-elamaa.pdfHuh huh, olipas outoa juttua tuon linkin takana!
Kirkkojen maailmanneuvoston hyväksymä julkilausuma, jonka mukaan lähetyksen ja evankelioinnin tehtävä on se, että ihmiset luovat Pyhän Hengen voimalla tänne maailmaan maanpäällistä paratiisia, jossa luomakunta kukoistaa ja ihmiset voivat hyvin. Se tarkoittaa riiston, sorron ja muun epäoikeudenmukaisuuden ja pahuuden poistamista. Jumala tekee sitten lopun aikana viimeisen silauksen, poistaa ne epäkohdat, jotka ovat vielä jääneet ihmisten työn jäljiltä, ja luo siten uudet taivaat ja uuden maan. Mitään tuonpuoleista todellisuutta ei ole, vaan tämä meidän nykyinen maailmamme vain palautetaan paratiisiksi. Se on se kristinuskon sanoma.
Siinä on kristinusko vesitetty maalliseksi lapselliseksi höpölöpöksi. Ei tule menestymään, koska se ei kosketa ihmisten sisintä tarpeeksi syvältä. Se ei vastaa heidän ikuisuuskaipaukseensa. Se tarjoaa vain maallista hyvää.
Kirkot loistavat jo nyt tyhjyyttään Suomessakin, kun sanoma on liiaksi nätin maallista.
Vai ymmärsinkö jotakin väärin?
Tarkoitatkohan, että tuo on prosessiteologiaa sovellettuna käytäntöön? En oikein ymmärrä, miksi se olisi. Jos prosessiteologian mukaan Jumalalla on sekä ikuisesti sama että ajan myötä muuttuva luontonsa, niin miksi tämä julkilausuman Jumala vaikuttaisi muuttuvan luontonsa kautta? Voihan Hän olla ikuisesti sama, mutta toimia miten milloinkin. Vai meinaatko, että ihmiset ovat niin itseänsä täynnä, että he kuvittelevat Jumalankin muuttuvan aina sen mukaan, miten heidän omat aivoituksensa muuttuvat ajan mukana? - Wiljami Ruis
bvytf kirjoitti:
Huh huh, olipas outoa juttua tuon linkin takana!
Kirkkojen maailmanneuvoston hyväksymä julkilausuma, jonka mukaan lähetyksen ja evankelioinnin tehtävä on se, että ihmiset luovat Pyhän Hengen voimalla tänne maailmaan maanpäällistä paratiisia, jossa luomakunta kukoistaa ja ihmiset voivat hyvin. Se tarkoittaa riiston, sorron ja muun epäoikeudenmukaisuuden ja pahuuden poistamista. Jumala tekee sitten lopun aikana viimeisen silauksen, poistaa ne epäkohdat, jotka ovat vielä jääneet ihmisten työn jäljiltä, ja luo siten uudet taivaat ja uuden maan. Mitään tuonpuoleista todellisuutta ei ole, vaan tämä meidän nykyinen maailmamme vain palautetaan paratiisiksi. Se on se kristinuskon sanoma.
Siinä on kristinusko vesitetty maalliseksi lapselliseksi höpölöpöksi. Ei tule menestymään, koska se ei kosketa ihmisten sisintä tarpeeksi syvältä. Se ei vastaa heidän ikuisuuskaipaukseensa. Se tarjoaa vain maallista hyvää.
Kirkot loistavat jo nyt tyhjyyttään Suomessakin, kun sanoma on liiaksi nätin maallista.
Vai ymmärsinkö jotakin väärin?
Tarkoitatkohan, että tuo on prosessiteologiaa sovellettuna käytäntöön? En oikein ymmärrä, miksi se olisi. Jos prosessiteologian mukaan Jumalalla on sekä ikuisesti sama että ajan myötä muuttuva luontonsa, niin miksi tämä julkilausuman Jumala vaikuttaisi muuttuvan luontonsa kautta? Voihan Hän olla ikuisesti sama, mutta toimia miten milloinkin. Vai meinaatko, että ihmiset ovat niin itseänsä täynnä, että he kuvittelevat Jumalankin muuttuvan aina sen mukaan, miten heidän omat aivoituksensa muuttuvat ajan mukana?"Tarkoitatkohan, että tuo on prosessiteologiaa sovellettuna käytäntöön? En oikein ymmärrä, miksi se olisi. Jos prosessiteologian mukaan Jumalalla on sekä ikuisesti sama että ajan myötä muuttuva luontonsa, niin miksi tämä julkilausuman Jumala vaikuttaisi muuttuvan luontonsa kautta?"
Jotain asiaan liittyvää sentään löytyy:
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2010-08-05/ulkoiluta-sieluasi
"Kun pitää maailmaa Jumalan ruumiina, siihen suhtautuu kunnioittaen ja ihmetellen."
"— Prosessiteologiassa ajatellaan, että Jumala on vahvasti läsnä luomassaan maailmassa. Hän houkuttaa luomakuntaa eteenpäin kohti suurempaa iloa, kauneutta, moninaisuutta ja harmoniaa, Sipiläinen kertoo.
— Tulevaisuus on avoin. Jumala ei pakota vaan kutsuu, eikä ihminen ole robotti — hän voi kieltäytyä Jumalan kutsusta. Siksi maailmassa voi olla myös pahaa ja maailma voi mennä huonompaan suuntaan. Jumala ei myöskään ylitä luomiaan luonnonlakeja."
Ilmeisesti siis Jumalan ruumis muuttuu ajan myötä.
Mitä sitten Jumalalla on ruumiinsa lisäksi jää epäselväksi.
- Wiljami Ruis
Oliko Helsingissä juuri vieraillut David Herzog liberaaliteologisen prosessiteologian edustaja?:
http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/571/david_herzogin_opetuksen_perustavanlaatuisen_vakavista_teologisista_ongelmista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911525
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1711230En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1041070Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll15967- 86890
- 66803
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?40787Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K60744Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli289743Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107738