Ihmisellä tulee olla oikeus sekä pitää tietonaan, yksityisasianaan eräät asiat että oikeus tuoda ne myös julkisuuteen. Tällaisia ovat esimerkiksi poliitinen kanta, seksuaalinen suuntautuminen taikka uskonnollisuus/uskonnottomuus.
Asioiden julki tuominen, seksuaalinen "kaapista tulo", poliittisen kannan esille tuonti ja vaalikampanjointi sekä avoin uskonnonharjoittaminen kuuluvat vapauksiin, mutta saman vapauden toisena puolena tulee olla vaalisalaisuus ja vapausoikeus poliittiseen sitoutumattomuuteen, vapausoikeus pitää seksuaalisuutensa piirteet yksityisasianaan sekä vapausoikeus olla tuomatta suhtautumistaan uskontoon tai uskonnottomuuteen ilmi virallisissa yhteksissä.
Jälkimmäinen oikeus pitää "uskonasiat" yksityisasianaan ei aina toteudu, jos koulu tms. instituutio pakottaa valitsemaan yhteisön edessä, osallistuuko uskonnollliseen tilaisuuteen vai ei.
Vapausoikeuden kaksi puolta
Kuudes pykälä
2
85
Vastaukset
- Et-opelta
Virkamiehet, mm. koulujen rehtorit ja koulutoinejohtajat, pitää saada täydennyskoulutukseen.
- Humanisti-vapari
Yhdenvertaisuuslaki on eduskunnan käsittelyssä. Sen pitäisi tehostaa Perustuslain 6 §:mn toteuttamista. Kunnissa pitää laatia joka kunnalle oma yhdenvertaisuusohjelma, josa myös uskonnottomien katsomuksellinen yhdenvertaisuus on mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 702952
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792128
- 951956
- 321702
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191175