miten on turvallista säilyttää bensakannuja???

bensasäilytys

Moikka.
Oiskoha tältä palstalta saanu apuja

Aina kun oon menny mökille perheeni kanssa ni auto täynnä ja muksut kyyvissä ni ilkee ollu kuljettaa samassa autossa polttoainekannuja veneeseen ny oon lähiaikoina menossa yksinään ni ajattelin viedä 2 kpl muovisen polttoainekannu 20l per kannu mutta jos jätän kannut mökille ja iskee vaikka salama ni on mökki entinen,onko muilla vastaavaisia kokemuksia? onko olemassa jotain metallikaappia esim. mihi bensakannut kannatta laittaa että saa nukkua yöt rauhassa.

Mulla mökiltä lähimpää kauppaa 50 km jos lähikauppa ois likempänä ni vois vaik käydä ostamasssa erikseen just sen verra polttoainetta ku tarviaa mutku veneenki tankki pirun pieni.
Tiedän että saisi säilytää vain 5 l muovikannussa mutta oletan että muillaki samoja ongelmia. miten ootte toimineet?

15

2638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En näe ongelmaa.

      Kai sinulla joku varasto rai halkovaja löytyy? Eihän tuo ole määrä eikä mikään. Minulla on veneen bensaa 50 litraa. Pienkonebensaa 5 litraa, kaksitahtibensaa moottorisahaan 20 litraa ja kaikki on yhdessä varastossa muutamassa muovikanisterissa.

      Jos ei ole varastoja niin laita maahan varjoisaan paikkaanja suojaa auringolta ja sateelta .

      • varasto kyl...

        On mulla varasto mutta sitä aattelinkin jos syttyy tulipalo esim. salamasta tai mettäpalo tai vastaava ja polttoaineen on varastossa ni syttyy kaikki palamaan.


      • Upota ne pöntöt
        varasto kyl... kirjoitti:

        On mulla varasto mutta sitä aattelinkin jos syttyy tulipalo esim. salamasta tai mettäpalo tai vastaava ja polttoaineen on varastossa ni syttyy kaikki palamaan.

        Ensin tiivistät korkit jollai bensan kestävällä solikonilla, ja upota ne järveen. Eivät paljo posahtele, eikä konnanpoekasetkaan niitä löydä.


    • Risto-KustaaV

      Niin.. Hanki tiiviit kannut ja älä sekoile bensan kanssa mahorkka huulessa kytien.

      Bensan sisällään pitävä kanisteri on tiivis myös sadevettä vastaan. Jos tosiaan pelkäät salaman sytyttämää paloa noin paljon, niin etsi tontiltasi varjoisa paikka ulkona, ja nosta kannu siihen.

      Jos salama polttaa mökin, niin mitä siinä sitten yksi 20 litran bensakannu enää merkitsee? Mökki palaa jos palaa, oli siellä bensaa tai ei. Ei se bensakaan lähde ihan niinkuin jenkkileffoissa, että menee koko mökki klapeiksi kerralla.

      Eniten varmaan sattuu bensan kanssa sählinkiä tankatessa. Ensin ajat pikkukaljassa ruohonleikkurin tyhjäksi, ja sitten alat tähtäämään sen pikkuruiseen tankkiin bensaa täydestä jerrykannusta. Sitten kun koko vehje ja itse on bensalammikossa, niin aamen kun narusta vetää. Tai sitten vanha hapero bensaletku murtuu veneessä, ja bensat lilluu pilssissä kipparin väännellessä avaimesta sadatta starttiyritystä...

      • höpöhöööö

        Jos sulla vaja mihin ei tuu sähköö ni ei se pääse räjähtämään, ainoastaa jos on mettäpalo lähellä.
        Ja jos sulla diesel se ei räjähdä ainakaa tai ei ainakaa nii helposti ku bensa.
        Voitha ostaa jonku tulenkestävän kaapin mut ne on nii kalliita kannattaa taksilla ajaa hakee polttoaineet 50 km päästä kaupasta ja vaik 10 l kerralla,
        Mietippäs kui paljon suomessa on kesämökkejä ja kui paljon niissä on tulipaloja ja kui monella mökillä säilytetää kannussa polttoainetta....
        jos kannu on varjossa ni huonoo tuurii pitää olla jos räjähtää.


      • Brankkori
        höpöhöööö kirjoitti:

        Jos sulla vaja mihin ei tuu sähköö ni ei se pääse räjähtämään, ainoastaa jos on mettäpalo lähellä.
        Ja jos sulla diesel se ei räjähdä ainakaa tai ei ainakaa nii helposti ku bensa.
        Voitha ostaa jonku tulenkestävän kaapin mut ne on nii kalliita kannattaa taksilla ajaa hakee polttoaineet 50 km päästä kaupasta ja vaik 10 l kerralla,
        Mietippäs kui paljon suomessa on kesämökkejä ja kui paljon niissä on tulipaloja ja kui monella mökillä säilytetää kannussa polttoainetta....
        jos kannu on varjossa ni huonoo tuurii pitää olla jos räjähtää.

        Täysi tai edes puolityhjä kanisteri ei räjähdä, koska seos on liian kylläinen.
        Vaarallisin on se perinteinen "ihan tyhjä se oli" -tilanne.


      • Asiasta tietoinen
        höpöhöööö kirjoitti:

        Jos sulla vaja mihin ei tuu sähköö ni ei se pääse räjähtämään, ainoastaa jos on mettäpalo lähellä.
        Ja jos sulla diesel se ei räjähdä ainakaa tai ei ainakaa nii helposti ku bensa.
        Voitha ostaa jonku tulenkestävän kaapin mut ne on nii kalliita kannattaa taksilla ajaa hakee polttoaineet 50 km päästä kaupasta ja vaik 10 l kerralla,
        Mietippäs kui paljon suomessa on kesämökkejä ja kui paljon niissä on tulipaloja ja kui monella mökillä säilytetää kannussa polttoainetta....
        jos kannu on varjossa ni huonoo tuurii pitää olla jos räjähtää.

        Tosiaan nimimerkkinsä mukaisia neuvoja tällä " höpöhöööö "
        kun kirjoittaa " diesel se ei räjähdä ainakaa tai ei ainakaa nii helposti ku bensa. " asia on juuri päinvastoin.

        Tiedätkö dieselöljy/ilmaseoksen pitoisuuksien alueen joissa se syttyy?
        se on huomattavasti laajempi alue kuin bensiinillä ja silloin se räjähtää paljon helpommin.

        Bensiini/ilmaseoksen räjähdysherkkyys alue on huomattavasti pienempi elikä seos voi olla liian rikas tai liian laiha ja kummassakaan tapauksessa se ei syty läheskään niin helposti kuin dieselöljy/ilmaseos jonka dieselöljy pitoisuus saa olla aika vähäinen tai hyvinkin rikas ja molemmissa tapauksissa se syttyy todella herkästi.

        Tämän asian tietävät kaikki ammattitaitoiset säiliöidenkin korjaajat etteivät
        ala esim. hitsaamaan dieselöljysäiliöitä jos siellä on yhtään minkäänlaista seosta.


      • utelias vain
        Asiasta tietoinen kirjoitti:

        Tosiaan nimimerkkinsä mukaisia neuvoja tällä " höpöhöööö "
        kun kirjoittaa " diesel se ei räjähdä ainakaa tai ei ainakaa nii helposti ku bensa. " asia on juuri päinvastoin.

        Tiedätkö dieselöljy/ilmaseoksen pitoisuuksien alueen joissa se syttyy?
        se on huomattavasti laajempi alue kuin bensiinillä ja silloin se räjähtää paljon helpommin.

        Bensiini/ilmaseoksen räjähdysherkkyys alue on huomattavasti pienempi elikä seos voi olla liian rikas tai liian laiha ja kummassakaan tapauksessa se ei syty läheskään niin helposti kuin dieselöljy/ilmaseos jonka dieselöljy pitoisuus saa olla aika vähäinen tai hyvinkin rikas ja molemmissa tapauksissa se syttyy todella herkästi.

        Tämän asian tietävät kaikki ammattitaitoiset säiliöidenkin korjaajat etteivät
        ala esim. hitsaamaan dieselöljysäiliöitä jos siellä on yhtään minkäänlaista seosta.

        mut selitäs mulle tyhmälle et miten se dieseli vaikka maahan kaadettuna ei syty kun heitän tupakantumpin siihen, mutta bensa syttyy? tietty se on hyvä tietää joku dieselinpalamisherkkyyden neliöjuuri seitsemällä desimaalilla, mutta ei se paljon tällaisessa arjen hommissa auta. sit tietty voidaan jatkaa, että se on ne bensan höyryt mitkä jne....


      • Asiasta tietoinen
        utelias vain kirjoitti:

        mut selitäs mulle tyhmälle et miten se dieseli vaikka maahan kaadettuna ei syty kun heitän tupakantumpin siihen, mutta bensa syttyy? tietty se on hyvä tietää joku dieselinpalamisherkkyyden neliöjuuri seitsemällä desimaalilla, mutta ei se paljon tällaisessa arjen hommissa auta. sit tietty voidaan jatkaa, että se on ne bensan höyryt mitkä jne....

        Pitäisi tämän uteliaan lukea jonkin verran lisää kemiaa/fysiikkaa niin sieltä se tieto löytyy kysymääsi asiaan, (ei tarvi olla tyhmä vaan ehkä tietämätön).

        On hieman eri asia syttyminen ja kaasuseoksen räjähdysherkkyys.

        Bensiini moottoreissa ei tahdo palaminen sylintereissä toimia ellei bensiini/ilma seos ole lähellä 1: 14 johon moottoreissa yleensä pyritään, sitten nämä uudemmat "laihaseosmoottorit" joissa jollain muilla keinoilla tehostetaan syttymistä/palamista pystytään käyttämään laihempaa bensiini/ilma seosta.

        Kaikilla palavilla kaasuilla ja kaasuntuvilla polttoaineilla on jokin ominainen määrätty ilma/kaasu seos syttymisalue ja esim.kaasuuntuneella dieselöljyllä se alue on huomattavasti laajempi kuin bensiinillä.

        Syytä en tiedä asiaan mutta selvinnee kun otat yhteyttä vaikka Neste Oy
        neuvontaan.


      • Petrol head
        Asiasta tietoinen kirjoitti:

        Pitäisi tämän uteliaan lukea jonkin verran lisää kemiaa/fysiikkaa niin sieltä se tieto löytyy kysymääsi asiaan, (ei tarvi olla tyhmä vaan ehkä tietämätön).

        On hieman eri asia syttyminen ja kaasuseoksen räjähdysherkkyys.

        Bensiini moottoreissa ei tahdo palaminen sylintereissä toimia ellei bensiini/ilma seos ole lähellä 1: 14 johon moottoreissa yleensä pyritään, sitten nämä uudemmat "laihaseosmoottorit" joissa jollain muilla keinoilla tehostetaan syttymistä/palamista pystytään käyttämään laihempaa bensiini/ilma seosta.

        Kaikilla palavilla kaasuilla ja kaasuntuvilla polttoaineilla on jokin ominainen määrätty ilma/kaasu seos syttymisalue ja esim.kaasuuntuneella dieselöljyllä se alue on huomattavasti laajempi kuin bensiinillä.

        Syytä en tiedä asiaan mutta selvinnee kun otat yhteyttä vaikka Neste Oy
        neuvontaan.

        Nyt lopeta nuo vaarallisuus vertailut, sillä bensiini lähtee krakkauskolonnista aikaisemmin kuin diesel, joten bensiin kaasuuntuu herkemmin ja on siten vaarallisempi. Totta on se että räjähdys vaatii sopivan seoksen, mutta sitä ei kenttä oloissa voi aisteilla havaita.

        Mitään säiliöitä joissa hiilvetyjä on säilytetty ei ilman perusteellista pesua pidä mennä hitsaamaan. Aloittaja voi aivan turvallisesti säilyttää pieniä määriä bensiiniä vajassaan kunhan ne astia ovat siihen tarkoitukseen hyväksyttyjä.


      • 13-7
        utelias vain kirjoitti:

        mut selitäs mulle tyhmälle et miten se dieseli vaikka maahan kaadettuna ei syty kun heitän tupakantumpin siihen, mutta bensa syttyy? tietty se on hyvä tietää joku dieselinpalamisherkkyyden neliöjuuri seitsemällä desimaalilla, mutta ei se paljon tällaisessa arjen hommissa auta. sit tietty voidaan jatkaa, että se on ne bensan höyryt mitkä jne....

        Räjähtäminen on eri asia kuin syttyminen. Bensiinin höyryt syttyvät -40 asteessa ja dieselin 50 asteessa, joten bensiini syttyy huomattavasti helpommin kuin diesel. Bensiinin säilyttäminen astiassa on siksi vaarallisempaa kuin dieselin.


      • Paljonasioistatietoa
        Petrol head kirjoitti:

        Nyt lopeta nuo vaarallisuus vertailut, sillä bensiini lähtee krakkauskolonnista aikaisemmin kuin diesel, joten bensiin kaasuuntuu herkemmin ja on siten vaarallisempi. Totta on se että räjähdys vaatii sopivan seoksen, mutta sitä ei kenttä oloissa voi aisteilla havaita.

        Mitään säiliöitä joissa hiilvetyjä on säilytetty ei ilman perusteellista pesua pidä mennä hitsaamaan. Aloittaja voi aivan turvallisesti säilyttää pieniä määriä bensiiniä vajassaan kunhan ne astia ovat siihen tarkoitukseen hyväksyttyjä.

        Miksi " Petrol head " kehoitat lopettamaan vertailun ?? eikös oikeaa tietoa saa tällä palstalla kirjoittaa julki??

        Ensimmäisenä väärällä tiedolla aloitti vertailun tämä " höpöhöööö "
        ja kyllä väärät tiedot on aina syytä oikaista, vaikka jotkut itsestään liikoja luulevat kirjoittelijat ei sellaista tunnu sietävän jos ovat kirjoittaneet paikkansa
        pitämätöntä asiaa.


      • Petrol head
        Paljonasioistatietoa kirjoitti:

        Miksi " Petrol head " kehoitat lopettamaan vertailun ?? eikös oikeaa tietoa saa tällä palstalla kirjoittaa julki??

        Ensimmäisenä väärällä tiedolla aloitti vertailun tämä " höpöhöööö "
        ja kyllä väärät tiedot on aina syytä oikaista, vaikka jotkut itsestään liikoja luulevat kirjoittelijat ei sellaista tunnu sietävän jos ovat kirjoittaneet paikkansa
        pitämätöntä asiaa.

        Otetaan uusiksi, ettei jäisi epäselväksi. Tuolla edellä "asiasta tietoinen" antaa ymmärtää diesel höyryjen olevan vaarallisempia kuin bensiinistä tulevat. Selitin tuolla edellä, että jalostamolla sieltä kolonnista - on korkea syliterinmuotoinen säiliö - irtoaa kevyemmät hiillvedyt (bensiini ym) ylhäällä ja kun tullaan alaspäin, irtoavat dieseltisleet.

        Aivan alimpana sieltä pohjalta tulee raskas polttoöljy, joka on eräänlaista prosessijätettä ja aivan syystä ympristönsuojelijoiden hampaissa, sillä se sisältää suuret määrät rikkiä ja vaarallisia raskasmetalleja(syöpävaarallisia). Tuo raskas PÖ on sellaista tavaraa, että jos se pääsee jäähtymään säiliössä sitä voi kuokkia kuten taikinaa. Jos sitä haluaa pumpata se on lämmitettävä 70-80 asteiseksi, jotta siitä tulee juoksevaa.

        Suljetussa (hyväksytyssä) astiassa bensiiniä on turvallista säilyttää, kunhan paikka on viileä ja tuuletettu. Astioista sen verran että metalliastiat ovat parhaita. Hiilivedyt ovat ilmaa raskaampia, joten kellarit tai kuopat eivät ole sopivia paikkoja ellei siellä ole asiaankuuluvaa ilmanvaihtoa. Jos veneessä on bensiinmoottori on konetilassa oltava kipinöimätön imuri, jota käytetään muutama minuutti ennen käynnistämistä.

        Kun tankataan autoja, veneitä tai muita laitteita on varottava staattista sähköpurkausta, joka aiheutuu keinokuituvaatteista tai tietynlaisista kengistä. Tankkaajan avatessa säiliön kantta sieltä saattaa tulla räjähdyksen saattelema tulipallo - erittäin säikäyttävä tilanne. Jos pystyy hallitsemaan hermonsa ja panemaan tankinkannen takaisin kiinni niin tilanne on ohi samantien.

        Ilma-aluksia tankatessa kaikki maadoitetaan ennenkuin hanoja avataan. Ensin tankkiauto ja lentokone keskenään, sitten tankkauspistooli lentokoneeseen, vasta sitten aloitetaan täyttö. Polttoaineita kästtelevillä henkilöillä on antistaattiset vaatteet ja kengät - kotioloissa luonnonkuituiset(puuvilla).


    • Merläinen

      Mikä ihmeen läppä tuon5 litraa muovikannussa on?

      • Puoliplaanari

        Tällainen läppä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet)

        Suomi24:n käyttäjät eivät vaan joko ole kyllin kokeneita internet-keskustelijoita tunnistamaan tällaiset tai sitten vastaukset ovat pelkkä flametusta.

        Googlen käyttäjät kyllä tietävät paljonko ulkovarastossa saa säilyttää bensaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe