Kuinka paranitte sosiaalisten tilanteiden pelosta?

14+6

Vai onko täällä ketään joka olisi selviytynyt tästä ongelmasta? Olen 25-vuotias enkä ole koskaan ollut töissä enkä opiskellut vuosiin. En ole myöskään koskaan seurustellut ja arkisten asioiden hoitaminenkin on todella tuskallista. Pahoin pelkään että tämä on elinikäinen riesa.

4

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen.

      No en tiedä olenko parantunut, mutta kävin väkisten koulun ja siihen liittyvät työharjoittelut. Minulla oli samoja tuntemuksia kuin sinulla ja olen saman ikäinenkin. Seurustellut en ole mutten oikein sitä edes kaipaa.

      Edelleen monesti "tekee kipeää" lähteä vaikka kauppaan, mutta pystyn nyt elämään tämän asian kanssa jo eikä kaikki tunnu niin ylivoimaiselta kuin muutama vuosi takaperin.

      Tsemppiä!

    • onko siellä ketään

      Onko täällä ketään jota hävettää ja pelottaa mitä on joskus tehny? mua pelottaa koska tuntuu että olen tehny kaiken väärin ja olen huono ihminen.Tuntuu että kaikki paha tapahtuu aina mulle.Pliis jos täällä on joku joka on kokenut samaa ja vois kertoo mulle että mitä pitäisi tehdä koska en jaksaa enään itkeä melkein koko ajan.

    • Ei liian vakavasti

      Ensinnäkin, sä tuskin tulet koskaan "parantumaan". Pelko ei todennäköisesti katoa koskaan. Sitä voi toki helpottaa viinalla tai huumeilla (mitä itse tein ja mitä EN suosittele!).

      Pelon kanssa pitää oppia elämään. Sun pitää tehdä pelosta ystäväsi. Älä koita kieltää sen olemassaoloa, mutta älä myöskään suurentele asiaa. Pelko on loppujen lopuksi vain yksi tunne. Ja meillä ihmisillä on mahdollisuus sivuuttaa tarpeen tullen negatiiviset tunteet.

      Itseä auttoi se kun aloin analysoida omia tunteita ja käymään terapiassa. Myös meditoinnista on ollut paljon apua. Pystyn nykyään peloistani (jotka olivat pahimmillaan sitä luokkaa etten uskaltanut astua ovesta ulos!) huolimatta toimimaan ja tekemään asioita mitä haluan tehdä. Minulla on jopa joitakin ystäviä joiden kanssa teen asioita. Mutta kyllä minua yhä pelottaa ajoittain, voimakkaastikin. Mutta olen tajunnut sen että tunteet tulevat ja menevät, eikä niitä pidä ottaa liian vakavasti!

    • Toivoa on

      Itselläni paraneminen alkoi spykiatrisella poliklinikalla käynnillä, jossa alettiin etsimään lääkettä, ja miettiä terapian toteutusta. Siitä lääkkeen ja terapian voimin pääsin jo liikkeelle niin hyvin että pystyin menemään kuntouttavaan työtoimintaan jossa tein hyvin sosiaalista työtä.
      Niillä eväillä sain vähennettyä kynnystä kohdata ihmisiä, ja lääke auttoi ajatuksen hallintaan "hällä väliä mitä noi miettii" asenteeseen. Vuosia siinä meni mutta pelkotiloja ei enää ole.
      Pahimmillaan en uskaltanut lähteä oikein kotoakaan ulos kun pelkäsin näkeväni puheliaita naapureitani. Kaupassa käynti oli tuskaa. Se hoitoon hakeutuminenkin oli tuskaa ja vaikeaa, koska kyseinen paikka hoitaa pääosin alkoholin, tai muiden huumausaineiden liikakäyttäjiä, ja muutenkin kynnys nähdä edes lääkäriä on korkea.

      Toivon että tästä olisi apua niille jotka kärsivät sosiaalisten tilanteiden pelosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe