Ärsyttää...

...

Siis yks mun kaveri, jonka oon tuntenu varmaa noin 3 vuotiaast asti (nyt oon siis 13v) ja se siis kokoajan sanoo kaikista "oudoista" ihmisistä et "se on varmaan autistinen". No mä en oo koskaan kertonu mun kaverille et mulla on asperger (siis ihan oikee diagnoosi, ei mikää googlesta keksitty) joka siis kai jotain autismia (?) ja ärsyttää tietenki sitte ku kaveri "tietämättään" haukkuu mua. :(((

9

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asperger on eriasia kuin autismi. Eräs trotskilainen, alias Icepicked, tulee varmaan tänne selittämään asian tarkemmin...

• Ensinnäkin: asperger on autismin kirjon oireyhtymä, mutta se eroaa suuresti syvästä autismista. As-henkilöt pärjäävät useimmiten itsenäisesti elämässään, eivätkä aikuisena tarvitse esim. edunvalvojaa.
      Aspergerdiagnoosi eroaa autismidiagnoosista muunmuassa siten, että autismidiagnoosin saaneilla kielellinen kehitys on enemmän tai vähemmän viivästynyt, kun taas "asseilla" ei.

Paras keino saada kaverisi lopettamaan on sanoa hänelle suoraan, että sinun mielestäsi ei ole kivaa, kun hän sanoo kuten sanoo. Hän ei välttämättä ymmärrä, että saattaa loukata jotakuta.

(Minun on pakko tunnustaa, että käytän joskus verbiä "sepata," mutten koskaan ihmisten ilmoilla. Menen nyt nurkkaan häpeämään sen johdosta.)

• ...

Mut miten mä sanon sille? En ny välttis haluis kertoo sille et mulla on asperger ettei se alkais pitää mua jonai vitun keharina :/

• ... kirjoitti:

Mut miten mä sanon sille? En ny välttis haluis kertoo sille et mulla on asperger ettei se alkais pitää mua jonai vitun keharina :/

Sano hänelle vaikka, että kuule, jotkut, joilla on diagnosoitu autismi, saattavat loukkaantua tuosta.

• ... kirjoitti:

Tuskin hän sinua yhtäkkiä alkaa tuollaisen perusteella pitää "keharina", jos olette tunteneet noin kauan.

• Gloyd Orangeboar

Varmaan käyttää "autistista" vähänkään normeista poikkeavista ihmisistä jonakin norminimityksenä, samalla tavalla, kun mekin haukumme kaikkia vittumaisia tyyppejä yleensä "vitun homoiksi".

• Neloth

Minua ärsyttää suunnattomasti kun joku sanoo "vitun autisti". Minä muuten diagnosoin Aspergerin itselleni googlesta, mutta kun menin neurologille, sain diagnoosin.

• Jännä tuo diagnoosihomma...

Minun mielestä kakaroita pitäisi enemmän kieltää käyttämästä autistia haukkumasanana. Minäkään en sitä hyväksy. Myös joku "vi*tun homo" on mielestäni aika surkea haukkumasana. Vähän semmoinen, etkö parempaa keksinyt?

• Sama täällä, tosin odotin ensin kuusi vuotta. Eivät uskoneet ensin, mutta nyt alkaa mennä läpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      214
      6275
    2. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      169
      1698
    3. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      66
      1517
    4. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      69
      1058
    5. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      105
      1000
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      927
    7. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      124
      877
    8. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      199
      852
    9. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      100
      816
    10. En olisi uskonut et

Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.
      Ikävä
      66
      789
    Aihe