Yleistyksen jalosta taidosta

Mover

Yleistämisestä on välillä ihan kauhia säpinä palstalla. Onko se ihan vallan kiellettyä? Muuttuuko noidaksi jos yleistää? Onko yleistäminen yksinkertiasesti rasismia?

Nappaan tähän sentin arkiston löytökorista nostaman kommenttini (tms.), joka valottaa sitä pikkusen.

Mutta - hyvänen aika - pankaa vastaan ihmiset !!

Mutta, ei niitä rumia sanoja.

***

Yleistysten käyttö
Mover 22.12.2009 11:11
Sanoinko, ettei yleistyksiä saa käyttää? En. Yleistykset ovat hyä tapaa havainnollistaa asioita - oikein käytettynä: Suomessa on kylmää. Keskieurooppalaiset viinit parempia kuin amerikkalaiset. Raakoja yleistyksiä. Ja joku sanoo, että eivät pidä paikkaansa. Mutta jossakin tilanteessa käytettyinä puolustavat mielestäni täysin paikkaansa.

Kun puhut yksilöistä, niin toisin kuin annat ymmärtää, laki sen kyllä sallii mielestäni hyvinkin pitkälle. Jos tiedät henkilön, joka on esim. syyllistynyt rikoksiin, niin se on läpinäkyvän oikeudenkäytön kautta yleinen asia.

Mutta. Kun puhut "tietämäsi ihmisryhmän" kunnottomuudesta, ylität sallitun rajan. Mikään "ihmisryhmä" ei ole sitä eikä tätä (vai onko?). Yksikin siihen kuuluva arvioidussa suhteessa kunnollinen yksilö tekee ko. väitteestä ihmisoikeudellisesti kestämättömän. Ja sitä kutsutaan kansan kielellä rasistisuudeksi. NIIN EI SAA TEHDÄ.

Jos somali on tehnyt rikoksen, niin ei hänen kansallisuuttaan pidä minnekään piilottaa. Mutta tuon teon yhdistäminen "somalien tavaksi" on ihan samalla puolen hyväksyttävyyden rajaa kuin se raiskauskin. En tiedä havainnallistaako tämä yhtään enempää asiaa, mutta sanon kuitenkin, että somalikulttuurissa raiskaus on käsittääkseni vähintään yhtä paheksuttu rikos kuin meillä. Että se siitä.

Johan jo sanoin, että maahanmuuttopolitiikasta saa ja pitää puhua. Siinä ei saa silmiä pitää kiinni. Mutta rasistisuus ei ole tapa sitä ohjata.

***

16

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tänne tule nyt kun sentin itsensä rumia sanoja.

      Herätys !!!!

      • browser

        Sinä et muuta ansaitse. Etkä edes häntä, sillä hänhän on hulvattoman hauska parhaimmillaan.


      • browser kirjoitti:

        Sinä et muuta ansaitse. Etkä edes häntä, sillä hänhän on hulvattoman hauska parhaimmillaan.

        En m-i-n-ä- täällä mitään ole tienaamassakaan !!!

        Mutta nyt olisi tilaisuus, browser, panna oikein timantin kovaa kiilaa tuonne tekstini väliin ja tehdä siitä ihan uuden näköinen.

        Eikö sinusta ole, isojen puheiden jälkeen ole siihen?

        On kumma, että jos koko tuotantoni järjestään on täysin kelvotonta ja tuubaa, niin kun puhutaan s-u-b-s-t-a-n-s-s-i-s-t-a- --- -s-i-s-ä-l-l-ö-s-t-ä- - niin sitä ei saada äänennopeudella korjattua - tai peräti korvattua?

        Mikä meininki?


      • browser kirjoitti:

        Sinä et muuta ansaitse. Etkä edes häntä, sillä hänhän on hulvattoman hauska parhaimmillaan.

        Ja olen ihan samaa mieltä kuin sinä - sentti on parhaimmillaan ihan mahtava.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        En m-i-n-ä- täällä mitään ole tienaamassakaan !!!

        Mutta nyt olisi tilaisuus, browser, panna oikein timantin kovaa kiilaa tuonne tekstini väliin ja tehdä siitä ihan uuden näköinen.

        Eikö sinusta ole, isojen puheiden jälkeen ole siihen?

        On kumma, että jos koko tuotantoni järjestään on täysin kelvotonta ja tuubaa, niin kun puhutaan s-u-b-s-t-a-n-s-s-i-s-t-a- --- -s-i-s-ä-l-l-ö-s-t-ä- - niin sitä ei saada äänennopeudella korjattua - tai peräti korvattua?

        Mikä meininki?

        Usko jo, että sinulla on perse pullollaan substanssikiiloja, mutta tuntoaisti kadonnut, eikä pää käänny, kun niskakin jähmettynyt.


      • browser kirjoitti:

        Usko jo, että sinulla on perse pullollaan substanssikiiloja, mutta tuntoaisti kadonnut, eikä pää käänny, kun niskakin jähmettynyt.

        Missä?

        Ei lukitussa aloituksessa, ei tässä?

        Mielelläni vastaan jokaiseen kiillaan, jos vain näen?


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Missä?

        Ei lukitussa aloituksessa, ei tässä?

        Mielelläni vastaan jokaiseen kiillaan, jos vain näen?

        Niissä kymmenissä lukituissa, jotka olet hävittänyt. Ja muun keskustelun lomassa tälläkin viikolla samat aiheet läpikäyty.


      • browser kirjoitti:

        Niissä kymmenissä lukituissa, jotka olet hävittänyt. Ja muun keskustelun lomassa tälläkin viikolla samat aiheet läpikäyty.

        Lukituissa? Eihän tuolla ole kai vähänn aikaan ollut kuin tuo Tervetlo-aloitus?

        Enkä takuulla hävittänyt yhtään omia tekstejäni.

        "Ja muun keskustelun lomassa tälläkin viikolla samat aiheet läpikäyty."

        Linkkaat vain tähän, mikä mielestäsi vaatii täydennyksen.


    • yleistys:

      Neekerit ovat mustia.

      • mette.soderman

        Yleistyksesi on muuten virheellinen. Neekereissä on monenvärisiä, erilaisia ruskean vivahteita, mutta aniharva on musta. Tästä seuraa tietenkin se hassu seurausväite, että mustat eivät ole mustia.


      • -mutta
        mette.soderman kirjoitti:

        Yleistyksesi on muuten virheellinen. Neekereissä on monenvärisiä, erilaisia ruskean vivahteita, mutta aniharva on musta. Tästä seuraa tietenkin se hassu seurausväite, että mustat eivät ole mustia.

        neegeri on ja pysyy neegerinä, siitä ei Ihmistä tule ikinä.


      • browser
        mette.soderman kirjoitti:

        Yleistyksesi on muuten virheellinen. Neekereissä on monenvärisiä, erilaisia ruskean vivahteita, mutta aniharva on musta. Tästä seuraa tietenkin se hassu seurausväite, että mustat eivät ole mustia.

        Neeguroista saavat puhua vain neegurat itse ja luotsin kaverit. Vai onko Mettekin neegura?


    • Tämä menee hieman sivuun tämän keskustelun teemasta.

      Keskustelimme tuttavani kanssa formula ykkösistä. Hän ei osannut arvostaa Lewis Hamiltonia, koska Hamilton käyttäytyy hänen mielestään muita ihmisiä kohtaan ylimielisesti. Hamilton kuulema käyttäytyy noin koska on musta.

      Ylimielistä narsistista käytöstä löytyy kaikista ihmisryhmistä. Tuttavani kuitenkin näki vain mustassa ihmisessä sen johtuvan hänen etnisestä ryhmästään. Korkean yhteiskunnallisen aseman saavuttaminen - tai vaikkapa menestyminen F1:ssa - saattaa jopa vaatia narsistista luonnetta. Kaikki heistä eivät pysty perimmäistä luonnettaan piilottamaan. Menestyjiä kuitenkin ihaillaan, vaikka perimmäinen luonne olisi aivan p**ska. Jotkut näkevät mustien menestymisen epäoikeutettuna ja etsivät heistä virheitä.

      • browser

        Joskus voi mustissa myös olla virheitä enemmän/ tiuhemmassa kuin muissa.
        Hamilton ei tosin ole mielestäni tällainen esimerkki, eikö hän Sitäpaitsi ole mulatti?
        Sen sijaan Mario Balotelli käyttäytyy täysin rotustereotypian mukaan. Eikä kauhean fiksulta kuulosta Afrikan jengienkään touhut. Tappeluita, lahjuksia, lakkoja..


      • mette.soderman

        Tiettävästi F1:n ylimielisin kuski oli Schumacher.


      • browser
        mette.soderman kirjoitti:

        Tiettävästi F1:n ylimielisin kuski oli Schumacher.

        Tiettävästi vasuriuskonto vaatii haukkumaan menestyneimpiä.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe