Tarvitsen paljon unta, kuinka oikein selviän kahden kanssa?

väsymama

Tarvitsen yli 8h unta vuorokaudessa, että aivoni toimivat normaalisti. Meidän tyttö 7kk on ollut todella hyväuninen, eli päikkyjä on edelleen kahdet pitkät ja yöt nukkuu kuin tukki. Minun koko suku nukkuu paljon, samoin miehen. Voisin hyvin nukkua sen 12h putkeen. Nyt olen raskaana ja unentarve on joku 10h vuorokaudessa. Nukun aina kun tyttö nukkuu päikyt. Pelottaa oikeasti mitä tapahtuu jos tämä mahassa oleva vauva onkin sellainen virkeä tai koliikkinen. En oikeasti ole normaali jos nukun liian vähän. Ja siis se ei haittaa jos unet on pätkissä, kunhan ne kertyy vuorokauden aikana. Jos nukun päikkärit saan parissa minuutissa unen.

Pelkään, että musta tulee paska mutsi joka ei jaksa touhuta tarpeeksi, mitä jos esikoinen saa vähemmän huomiota? Jos muutun kiukkuiseksi? Ihan kamalaa. Tiedän että prakaan jos en saa nukuttua. Eikä tosiaan riitä että kerran viikossa mies herää ja antaa mun nukkua. Onko muita terveellisiä piristeitä kuin kahvi? Kamalinta on ettei raskauden loppupuolella edes saa joda kahvia!! Tiedän että liikunta yms auttaa ja ruokavalioni onkin jo aika terveellinen, mutta unentarpeeni vaan on suuri.

Onko muita ja kuinka olette selvinneet?

Saatais nyt viikon päästä miehen kanssa kahdestaan viettää vuorokausi. Mies haluaisi leffaan, syömään, tanssimaan... mä haluaisin vaan syömään ja sitten nukkumaan :D Raskaus vasta alussa mutta ihan sipissä oon jo.

2

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annaauttaa

      Raskaus on vielä alussa, joten harkitse sitä toistakin vaihtoehtoa... voisitte keskittyä esikoiseenne, säästäisitte rahaa ja sinäkin olisit pirteämpi :) tosin, voihan keskenmenokin vielä tulla, varsinkin kun sulla vaikuttaa stressiä olevan, niin suurempi riski...

    • Huono nukkuja

      Voisit kertoa lääkärille suuresta unentarpeestasi. Sinulla (ja koko suvulla) voi olla joku sairaustaipumuskin, mikä lisää unentarvetta. Onko kilpirauhasarvoja otettu koskaan? Toisaalta paljon nukkuvien unenlaatu voi olla huono ja uni kevyttä.

      Nuorella ihmisellä unen tarve on myös suurempi kuin vanhemmalla. Käsittääkseni väsymys voi olla suurinta alkuvaiheessa raskautta ja keskivaiheillä tulee enrgisempi olo. Raskauden loppupuolella kasvava vatsa voi aiheuttaa huonosti nukuttuja öitä ja väsymystä tämän seurauksena.

      Itse olen kaikki raskauteni ollut töissä ja herännyt kello 6:30 aamuisin ja käynyt nukkumaan noin klo 22-23 eli nukkunut noin 6½-7½ tuntia. Päikkäreihin ei ole ollut mahdollisuutta. Viikonloppuisin olen saanut nukkua tuon 8 tuntia.

      Ensimmäisen lapsen kanssa tiheät yöheräämiset olivat kamalia. Koko kroppaa koski ja pää oli ihan sekaisin, kun vauva heräili parin tunnin välein. Onneksi tuota kesti vain noin kuukauden. Seuraavien lasten kanssa oli paljon helpompaa, kun unen tarve oli vähentynyt. Nykyään herään aikaisin myös viikonloppuisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe