Onko usko oma ratkaisu?

pääkaupungin vl-mies

Ei ole ihmisen oma ratkaisu.

Usko on on Jumalan sanan Raamatun mukaan yksi Jumalan armolahjoista, jotka Hän Pyhän Henkensä kautta antaa. Raamattu ilmoittaa uskosta mm. näin:

Fil. 2:13
sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi

Jumalan hyvyys vetää ihmistä parannukseen Room. 2:4

Ef. 2:8
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-

Joh. 15:16 (Jeesus sanoo opetuslapsilleen)
Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

1. Kor. 12:4,8-11
4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

44

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onglema onkin miten käsitätte uskon, siinä on ongelman ydin. Muuten aloituksesi oli totuudellinen.

• J.J.K

Pääkaupungin vl-mies kirjoittaa:

#### Ei ole ihmisen oma ratkaisu.

Usko on on Jumalan sanan Raamatun mukaan yksi Jumalan armolahjoista, jotka Hän Pyhän Henkensä kautta antaa. Raamattu ilmoittaa uskosta mm. näin:

Fil. 2:13
      sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi

Jumalan hyvyys vetää ihmistä parannukseen Room. 2:4

Ef. 2:8
      Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-

Joh. 15:16 (Jeesus sanoo opetuslapsilleen)
      Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. #####

Eli predestinaatio-oppi on sittenkin olemassa vanhoillislestadiolaisuudessa. Ei sitten enää tarvitse pyytää meitä epäuskoisia seuroihin, koska ei mikään vedä meitä sinne. Täytyy vaan tässä odotella sisäistä kutsua. Toisaalta kutsu Jumalan puolelta tuleekin kutsu Jumalan yhteyteen, eikä vanhoillislestadiolaisuuteen. Olen käsittänyt, että Jumalan yhteydessä vanhurskaus on Jeesuksessa Kristuksessa, eikä jonkun liikkeen synninpäästössä.

• Predestinaatio-oppi on suurta HARHAA ja tekee Jumalasta tyrannin, joka on valinnut tietyt ihmiset pelastukseen ja tietyt kadotukseen.

Raamattu ei tunne tällaista Jumalaa. Raamattu tuntee ARMOLLISEN Jumalan.

• pääkaupungin vl-mies

Kirjoituksestasi näkee, että sydämesi ei ole asennoitunut siten, että tuntisit tarvetta parannukseen.

• a-o*
        Melperi1 kirjoitti:

Predestinaatio-oppi on suurta HARHAA ja tekee Jumalasta tyrannin, joka on valinnut tietyt ihmiset pelastukseen ja tietyt kadotukseen.

Ei predestinaatio-oppi välttämättä suurta harhaa ole.Jumala kaikki tietävänä
        on nähnyt ja tuntenut meidät jo,kun idulla olimme.Jumalalle käsite aika on
        eri kuin ihmiselle;ajallinen aika on ihmistä varten.Jumala on iänkaikkinen,hä
        nelle eilinen ja huominen on tässä ja nyt.Jumala kaikki näkevänä ja tietäväna
        tuntee meidän elämän polut ja määrännyt kuolinpäivämme.

• a-o* kirjoitti:

On se harhaa.

Pitää erottaa 2 asiaa:

1) Jumala määrää toiset ihmiset pelastukseen ja toiset kadotukseen = predestinaatio-oppi.

2) Jumala tietää, millaisen ratkaisun kukin ihminen tulee tekemään.

Jumala tietää, mutta ei määrää. Ihminen ITSE päättää, avaako hän sydämensä oven Kristukselle.

Ilm. 3:20

"20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani."

• vl on oikeassa
        Melperi1 kirjoitti:

Predestinaatio-oppi on suurta HARHAA ja tekee Jumalasta tyrannin, joka on valinnut tietyt ihmiset pelastukseen ja tietyt kadotukseen.

Raamatun armollinen Jumala sanoo näin:

Ap.t. 13:48
        Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat säädetyt iankaikkiseen elämään.

• Sisar hento
        a-o* kirjoitti:

Mutta Luther kiisti ennalta määräytymis opin. Se jäi vaan kalvinisteille.

• Viime kädessä ihminen ITSE päättää, hyväksyykö hän omalle kohdalleen Jumalan pelastustarjouksen.

Jumala/Jeesus ei vie ketään väkipakolla sisälle pelastukseen eikä jätä ketään pakolla pelastuksen ulkopuolelle. Jos Jumala/Jeesus tekisi niin, Hän olisi tyranni.

Ilm. 3:20

"20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani."

Room. 2:4

"4. Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?"

Jumalan hyvyys vetää ja me ITSE päätämme, lähdemmekö mukaan tuohon vetävään imuun vai lyömmekö liinat kiinni = jarrut pohjaan.

• Paavolan Sisko

Eikö ole niin, että Raamatussa sanotaan, että kutakin kutsutaan kaksi tahi kolme kertaa ja se on se Jumalan kutsumisen hetki ja silloin ihmisen pitää päättää hyväksyykö armotarjouksen vai hylkääkö ja paaduttaako sydämen.

Siis ei Jumala pakota ketään pelastukseen. Eikö niin.

Jos kuulette Hänen äänensä niin ole ahkera ja tee parannus. Muulloin se ei ole mahdollistakaan.

• pääkaupungin vl-mies

Kyllä, mutta ihmisen oma valinta ei ole lihan valintaa vaan Jumalan Hengen vaikuttamaa valintaa:

Room. 8:28-30
        Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen.
        Ne, jotka hän edeltäkäsin on valinnut, hän on myös edeltä määrännyt oman Poikansa kaltaisiksi, niin että hänen Poikansa olisi esikoinen suuressa veljesjoukossa.
        Ne, jotka Jumala on edeltä määrännyt, hän on myös kutsunut; ne, jotka hän on kutsunut, hän on myös tehnyt vanhurskaiksi; niille, jotka hän on tehnyt vanhurskaiksi, hän on myös lahjoittanut kirkkautensa.
        ---

Päällisin puolisin tämä "itse" voi kätkeä taakseen kahdenlaista vaikutinta.
        Kun omavanhurskas sanoo valinnastaan "itse", hänen oma lihansa porskuttaa ja valitsee. Ratkaisukristillisyyttä tällä palstalla edustavat selvimmin Melperi1 ja Kesitas, muitakin löytyy.

Kun katuva nöyrtyy parannukseen ja tarttuu Jumalan kutsuun, hänen toimintansa "itse" on Pyhän Hengen liikuttamaa. Tällaisella parannuksentekijällä ei ole Jeesukselle mitään omaa erinomaista tuotavaa. Hän saa kokea, että hänen pelastuksensa on Jumalan armon mukaan. Herra Jeesus Kristus saa kaikista "valinnoistakin" sydämen kiitoksen.

• pääkaupungin vl-mies kirjoitti:

Kyllä, mutta ihmisen oma valinta ei ole lihan valintaa vaan Jumalan Hengen vaikuttamaa valintaa:

Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen.
        Ne, jotka hän edeltäkäsin on valinnut, hän on myös edeltä määrännyt oman Poikansa kaltaisiksi, niin että hänen Poikansa olisi esikoinen suuressa veljesjoukossa.
        Ne, jotka Jumala on edeltä määrännyt, hän on myös kutsunut; ne, jotka hän on kutsunut, hän on myös tehnyt vanhurskaiksi; niille, jotka hän on tehnyt vanhurskaiksi, hän on myös lahjoittanut kirkkautensa.
        ---

Kun omavanhurskas sanoo valinnastaan "itse", hänen oma lihansa porskuttaa ja valitsee. Ratkaisukristillisyyttä tällä palstalla edustavat selvimmin Melperi1 ja Kesitas, muitakin löytyy.

Kun katuva nöyrtyy parannukseen ja tarttuu Jumalan kutsuun, hänen toimintansa "itse" on Pyhän Hengen liikuttamaa. Tällaisella parannuksentekijällä ei ole Jeesukselle mitään omaa erinomaista tuotavaa. Hän saa kokea, että hänen pelastuksensa on Jumalan armon mukaan. Herra Jeesus Kristus saa kaikista "valinnoistakin" sydämen kiitoksen.

Sinä kirjoitit 6 h sitten avauksessa:

"Ei ole ihmisen oma ratkaisu."

Nyt sinä kirjoitat:

"Kyllä, mutta ihmisen oma valinta ei ole lihan valintaa vaan Jumalan Hengen vaikuttamaa valintaa"

Siis 6 tunnin välein sinä kirjoitat samasta asiasta EI ja KYLLÄ. Miksi niin?

Ovatko vl-opit kuin tuuliviiri: Tänään tätä ja huomenna tuota?

• pääkaupungin vl-mies

vielä Paavolan Siskolle:

Predestinaatio-käsitteen tähän keskusteluketjuun toi nimimerkki J.J.K., en minä. Avaukseni aiheen antoi toisessa keskusteluketjussa Kesitas, joka raamatunvastaisesti sanoi, että usko ei ole Jumalan armolahja.

Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen on Jumalan tärkein armolahja.

Predestinaation pohtiminen tai oman valinnan hehkuttaminen johtaa sivupoluille. Omaa valintaansa suitsuttavat saattavat suistua väärään itsevarmuuteen. Kohtalonuskoiset taas ovat joutuneet epätoivoon. Nämä molemmat ilmiöt ovat sielunvihollisen harhautuksia.

Jumalan ennaltanäkeminen ja ennaltavalinta ovat salatun Jumalan ominaisuuksia. Koska maailma on luotu Jeesuksessa Kristuksessa, myös jokainen pelastuva on kutsuttu ja valittu pelastukseen - mutta meidän tulee läpielää nämä asiat tässä ajassa, vaikka ne Jumalan ajassa ovatkin kaikki jo tiedossa ja tapahtuneet.

Predestinaation ja fatalismin käsitteiden pohtimisen sijaan olisi tärkeämpää tarttua Jumalan kutsuun ja armolupaukseen Jeesuksessa. Se avaa polun uskoon.

Joka kuulee Jumalan kutsun, tarttukoon siihen ja kiittäköön kaikesta Jumalaa, Herraa Jeesusta Kristusta. Seuroissa tavataan!

• pääkaupungin vl-mies
        Melperi1 kirjoitti:

Sinä kirjoitit 6 h sitten avauksessa:

"Ei ole ihmisen oma ratkaisu."

Nyt sinä kirjoitat:

"Kyllä, mutta ihmisen oma valinta ei ole lihan valintaa vaan Jumalan Hengen vaikuttamaa valintaa"

Siis 6 tunnin välein sinä kirjoitat samasta asiasta EI ja KYLLÄ. Miksi niin?

Ovatko vl-opit kuin tuuliviiri: Tänään tätä ja huomenna tuota?

Lue raamatunkohdat, joita siteerasin. Kenties se avautuvat sinulle kerran.

• pääkaupungin vl-mies kirjoitti:

Lue raamatunkohdat, joita siteerasin. Kenties se avautuvat sinulle kerran.

Miksi et vastannut kysymykseeni?

Miten ihmeessä sinun mielipiteesi vaihtui 6 tunnissa äärilaidasta toiseen?!

EI------->KYLLÄ

• tyhjän ilman huitoja
        Melperi1 kirjoitti:

EI------->KYLLÄ

Minusta hän kyllä molemmissa kohdin sanoo ettei ole omaa valintaa. Älä lue liian sanatarkasti...

• pääkaupungin vl-mies
        Melperi1 kirjoitti:

EI------->KYLLÄ

Tässä sinulle mielenkiintoista luettavaa:

http://www.concordia.fi/lehti/2000/12000/3.htm

• Opilliset
        pääkaupungin vl-mies kirjoitti:

---

Nostit ison ja tärkeän kysymyksen esille. Kiitos siitä.

• pääkaupungin vl-mies
        Opilliset kirjoitti:

Nostit ison ja tärkeän kysymyksen esille. Kiitos siitä.

Harvoin saa vl mitään kiitosta. Eihän täällä kiitosten takia ollakaan kirjoittamassa vaan keskustelemassa avoimin mielin. Mitä ajatuksia sinulle siitä nousi?

• Espoon veli

Tuleppa seuroihin äläkä täällä kysele.

• kattorakennemulkoilija

>>Usko on on Jumalan sanan Raamatun mukaan yksi Jumalan armolahjoista>>

Koetko tuosta huolimatta että Jumalasi on Rakkaus, vaikka Hän antaa uskon vain valituille, sallii loppujen eksyä, ei anna pohjoiskorealaisille edes mahdollisuutta ja laittaa ylivoimaisen enemmistön tuliseen järveen kitumaan iäksi, syystä etteivät saaneet lahjaa?

Voitko vastata rehellisesti sydämellä?

ps.

Itsekin kävin Suviseuroilla, tunnelma oli lämmin.

Jumala on Rakkaus!

• pääkaupungin vl-mies

Missä minä olen sanonut tai Jumala on sanonut, että Hän "ei anna pohjoiskorealaisille edes mahdollisuutta ja laittaa ylivoimaisen enemmistön tuliseen järveen kitumaan iäksi, syystä etteivät saaneet lahjaa" ?

Tuo käsitys on oman joustamattoman ajattelutapasi tuotosta.

Ilman muuta Jumala tahtoo, että kaikki pelastuisivat. Keskity omaan tilanteeseesi ja etsi elämän Herraa ja tee parannus. Kenties Jumala lähettää sinullekin virvoituksen, Herran Jeesuksen.

• kattorakennemulkoilija
        pääkaupungin vl-mies kirjoitti:

Missä minä olen sanonut tai Jumala on sanonut, että Hän "ei anna pohjoiskorealaisille edes mahdollisuutta ja laittaa ylivoimaisen enemmistön tuliseen järveen kitumaan iäksi, syystä etteivät saaneet lahjaa" ?

Tuo käsitys on oman joustamattoman ajattelutapasi tuotosta.

Ilman muuta Jumala tahtoo, että kaikki pelastuisivat. Keskity omaan tilanteeseesi ja etsi elämän Herraa ja tee parannus. Kenties Jumala lähettää sinullekin virvoituksen, Herran Jeesuksen.

########

Miksi aloit saivartelemaan?. En tietenkään väitä sellaista, että niin olisit sanonut, mutta lapsuuden lestadiolaisena tiedän, että tuo on se ajattelu, että noin käy jos ei usko!
        Elä saivartele! Vastaa kysymykseen, miksi Jumala sallii ymmärtämättömän Korealaisen ja minun epäuskoisen ihmisen joutua helvettiin, kun minun henk.koht. uskoa ei noteerata sinun uskonkäsityksessäsi eikä korealaiselle viestiä voida viedä edes viestiä, että joku uskokin on ylipäänsä olemassa.

Älä saivartele, vaan ota kantaa siihen, onko Jumala kaikkivoipa ja että voiko Jön antaa vain osalle ja valitulle ihmiselle uskon? Onko sellainen Jumalasi Rakkaus, joka ei huomioi pohjois-korealaisia? (esimerkki vaan tuo korea)

Jos en osaa kysyä oikeilla sanoilla, niin yritä edes olettaa mitä kysyn. Mitä mieltä sinä ITSE olet siitä, ettei Jumalasi olekaan Rakkaus sadoille miljoonille ihmisille, jotka eivät kuulu niihin onnekkaisiin ihmisiin, jotka olisivat elämässään saaneet kosketuksen Raamattuun, saatikka olisivat siitä koskaan edes korvillaan kuulleet?

Sokean uskon ymmärrän, mutta valikoivaa Rakkautta en. Tämä ei ole mikään lestadiolainen kysymys, vaan ylipäänsä uskonnollinen probleema.

Kiitos kun jotain vastasit kuitenkin!

Jumala on Rakkaus!

• kattorakennemulkoilija
        kattorakennemulkoilija kirjoitti:

########

Miksi aloit saivartelemaan?. En tietenkään väitä sellaista, että niin olisit sanonut, mutta lapsuuden lestadiolaisena tiedän, että tuo on se ajattelu, että noin käy jos ei usko!
        Elä saivartele! Vastaa kysymykseen, miksi Jumala sallii ymmärtämättömän Korealaisen ja minun epäuskoisen ihmisen joutua helvettiin, kun minun henk.koht. uskoa ei noteerata sinun uskonkäsityksessäsi eikä korealaiselle viestiä voida viedä edes viestiä, että joku uskokin on ylipäänsä olemassa.

Älä saivartele, vaan ota kantaa siihen, onko Jumala kaikkivoipa ja että voiko Jön antaa vain osalle ja valitulle ihmiselle uskon? Onko sellainen Jumalasi Rakkaus, joka ei huomioi pohjois-korealaisia? (esimerkki vaan tuo korea)

Jos en osaa kysyä oikeilla sanoilla, niin yritä edes olettaa mitä kysyn. Mitä mieltä sinä ITSE olet siitä, ettei Jumalasi olekaan Rakkaus sadoille miljoonille ihmisille, jotka eivät kuulu niihin onnekkaisiin ihmisiin, jotka olisivat elämässään saaneet kosketuksen Raamattuun, saatikka olisivat siitä koskaan edes korvillaan kuulleet?

Sokean uskon ymmärrän, mutta valikoivaa Rakkautta en. Tämä ei ole mikään lestadiolainen kysymys, vaan ylipäänsä uskonnollinen probleema.

Kiitos kun jotain vastasit kuitenkin!

Jumala on Rakkaus!

Kysyn siis sitä, että miten miljardit ihmiset voivat ottaa sanoman valittuna vastaan jos Jumala ei valitse? Miten Jumala lähestyy esim korealaisia jos heidän koko elämä on olla vankina maassa jossa ei ole Raamattuja?

Jumala on Rakkaus

• R.T N

###Keskity omaan tilanteeseesi ja etsi elämän Herraa ja tee parannus. Kenties Jumala lähettää sinullekin virvoituksen, Herran Jeesuksen. ###

Mutta mitä sanoo pääkaupungin vl-mies, kun olen etsinyt elämän Herraa ja löytänyt sydämeeni Jeesuksen Kristuksen ja tehnyt parannuksen ja saanut virvoituksen:Jeesuksen Kristuksen, mutta silti en ole vl eli olen silti pelastettu? Niinkö?

• nii mut hey

Sinuun voisi päteä se et uskosi on väärä. Mut isompi ongelma lienee heillä, joilla ei ole edes mahdollisuutta saada mitään uskoa, kuten esim. he joille ei ole viety Raamattua tai tietoo siitä kirjasta. Heitä on miljardeja maailman historiassa.

• onko 1+1 siis2

16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Sanokaa kuka jää tuon yllä olevan lupauksen ulkopuolelle !

Ketä siinä olevan mukaan ei ole valittu j a kuka on valittu, kertokaa.

• 1+1 voi olla 10

#16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.#

Ei ole kirjoitettu:".....,ettei yksikään,joka häneen uskoo HUKU,vaan hänellä ON iänkaikkinen elämä."

Kuten huomaamme lupaus on ehdollinen. Valituksi tulee se,joka tekee
        Jumalan tahdon jälkeen:uskoo Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitus-
        työhönsä.

• onko väärin
        1+1 voi olla 10 kirjoitti:

#16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.#

Ei ole kirjoitettu:".....,ettei yksikään,joka häneen uskoo HUKU,vaan hänellä ON iänkaikkinen elämä."

työhönsä.

Mutta kun entinen vl-läinen Weha, julistaa, että "ratkaisunteko on perkeleestä".
        Miten ihminen silloin voi tehdä Jumalan tahdon eli ratkaista?

• 1+1 voi olla 10 kirjoitti:

työhönsä.

"äikänope 32 22.6.2014 04:29
        .
        .
        .
        Mitä tulee tuohon toiseen kysymykseen:"Miksi lainaamassasi Raamatunkohdassa lukee "hukkuisi" ja "Olisi"?
        Miksi noin varmassa opetuksessa käytetään tuollaisisa epämääräistä ilmaisua pelastumisesta?

Raamatun opetus on varma: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut ja perhekuntasi!" Jeesus sanoo: "Joka uskoo minuun, ei ikinä kuole!"

Melperin lainaamassa raamatunkohdassakaan ei ole mitään konditionaalin ilmaisemasta epävarmuudesta, koska siinä lukee: "joka uskoo", ei hukkuisi, eli joka tarkoittaa "joka uskoo ei tulisi hukkumaan".

Huomaa konditionaalin käytössä ero:

Jos saisin rahaa, niin ostaisin ( ehtoa ja epävarmuutta osoittava)
        Jos saan rahaa, niin ostaisin ( tulisin ostamaan)

ettei yksikään, joka häneen uskoisi, hukkuisi ( ehtoa ja epävarmuutta osoittava)
        ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi (tulisi hukkumaan)!

• 1+1 voi olla 10 kirjoitti:

työhönsä.

Olet nimimerkki "1 1 voi olla 10" oppinut vl-saarnamiehiltä yhden VALHEELLISEN sanakikkailun, joka joudutaan ohessa valitettasti ampumaan alas.

Olen pahoillani!

• jatka mulkoilua
        Melperi1 kirjoitti:

Olet nimimerkki "1 1 voi olla 10" oppinut vl-saarnamiehiltä yhden VALHEELLISEN sanakikkailun, joka joudutaan ohessa valitettasti ampumaan alas.

Olen pahoillani!

Eikö helluntaitollo saa näkemystään läpi? ;)

• 1+1 voi olla 10
        onko väärin kirjoitti:

Mutta kun entinen vl-läinen Weha, julistaa, että "ratkaisunteko on perkeleestä".
        Miten ihminen silloin voi tehdä Jumalan tahdon eli ratkaista?

Jumala kutsuu ihmistä herättämällä omantunnon.Ajattelen ihmisten jossain
        elämänsä vaiheessa ajattelevan iäisyysasioita.Jos sydämessä syntyy hätä
        synneistä ja kuoleman jälkeisestä kohtalosta, on se Jumalan työ.Jumala
        vaikuttaa ihmisessä halun ja tekemisen voimansa kautta.Katuvan ihmisen
        valinnat eivät ole hänestä itsestään vaan Jumalan
        voimasta,jota Hän armossaan syntiselle antaa.

Joh. 1:12 Mutta niile,jotka hänen ottivat vastaan,antoi hän voiman Jumalan
        lapsiksi tulla,jotka uskovat hänen nimensä päälle,

• huti tuli
        Melperi1 kirjoitti:

Olen pahoillani!

Melperille totean,ettei raamatusta saa ottaa mitään pois eikä lisätä.

• Melperi1 kirjoitti:

Olen pahoillani!

Jatkan hieman:

Kaikin tavoin sielunvihollinen yrittää renkiensä (= vl-saarnamiehet ja näiden oppilaat) avulla vääristellä Jumalan sanaa ja muuttaa sitä tukemaan vl-VALHEOPPEJA.

Mutta...

Nuo yritykset ovat tuhoon tuomittuja!

Valo voittaa pimeyden.
        Päivä voittaa yön.
        Totuus voittaa valheen.

Raamattuun kirjoitetut JUMALAN TOTUUDET voittavat myöskin vl-VALHEET. Nyt ja aina!!

• huti tuli kirjoitti:

Melperille totean,ettei raamatusta saa ottaa mitään pois eikä lisätä.

Mitä olen lisännyt tai ottanut pois?

• nauraa ääneen ;)
        Melperi1 kirjoitti:

Jatkan hieman:

Kaikin tavoin sielunvihollinen yrittää renkiensä (= vl-saarnamiehet ja näiden oppilaat) avulla vääristellä Jumalan sanaa ja muuttaa sitä tukemaan vl-VALHEOPPEJA.

Mutta...

Nuo yritykset ovat tuhoon tuomittuja!

Valo voittaa pimeyden.
        Päivä voittaa yön.
        Totuus voittaa valheen.

Raamattuun kirjoitetut JUMALAN TOTUUDET voittavat myöskin vl-VALHEET. Nyt ja aina!!

• reppanaa tulee ymmärtää
        nauraa ääneen ;) kirjoitti:

Älähä ny :P

• 33+11
        Melperi1 kirjoitti:

"äikänope 32 22.6.2014 04:29
        .
        .
        .
        Mitä tulee tuohon toiseen kysymykseen:"Miksi lainaamassasi Raamatunkohdassa lukee "hukkuisi" ja "Olisi"?
        Miksi noin varmassa opetuksessa käytetään tuollaisisa epämääräistä ilmaisua pelastumisesta?

Raamatun opetus on varma: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut ja perhekuntasi!" Jeesus sanoo: "Joka uskoo minuun, ei ikinä kuole!"

Melperin lainaamassa raamatunkohdassakaan ei ole mitään konditionaalin ilmaisemasta epävarmuudesta, koska siinä lukee: "joka uskoo", ei hukkuisi, eli joka tarkoittaa "joka uskoo ei tulisi hukkumaan".

Huomaa konditionaalin käytössä ero:

Jos saisin rahaa, niin ostaisin ( ehtoa ja epävarmuutta osoittava)
        Jos saan rahaa, niin ostaisin ( tulisin ostamaan)

ettei yksikään, joka häneen uskoisi, hukkuisi ( ehtoa ja epävarmuutta osoittava)
        ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi (tulisi hukkumaan)!

#ettei yksikään, joka häneen uskoisi, hukkuisi ( ehtoa ja epävarmuutta osoittava)
        ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi (tulisi hukkumaan)!#

Ehdotonta varmuutta osoittaa ilmaus:"ettei yksikään,joka häneen uskoo,huku".

Kumpikin esittämäsi vaihtoehto vuotaa.

• hellun--
        nauraa ääneen ;) kirjoitti:

taitollo

• 50+32

Teenkö minäkin ratkaisun, kun epäuskoisena menen vl-veljen pyynnöstä seuroihin tekemään parannusta ja nostan käden syntieni anteeksisaamiseen. Voin nostaa käden tai en. Se on minusta kiinni.

• Erilainen nuori

Ei ole oma valinta. Jumalako jättäisi näin ison ja tärkeän asian pienen ihmisen päätettäväksi. Jumala, joka pitää huolen linnuistakin ja joka tietää jokaisen hiustenkin luvun.
      "Minä nostan, minä kannan ja minä vien perille", sanoo Herra.
      Toki Jumala näyttää ihmiselle vaihtoehdot, jotka ovat edessä. Heikko ihminen ei pysty valitsemaan, vaan Jumala voimassaan auttaa ihmisen yhteyteensä.

• missä terve järki

Ahaa että Jumalan syyksi se menee kun helvetti tulee täyteen ja vain harva on kaidan tien kulkija, niinö se menee `!?

• vain me

Ei naapurin vanhapoika se ratkaisee eikö niin !

veeälteolokia se taas jyllää tässäkin sekoaloituksessa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3169
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2515
    3. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2146
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2065
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1972
    6. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1570
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1263
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1178
    10. Vuodetvierii

E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1103
    Aihe