Pitkäaikaistyöttömän ihmisarvo?

Rankasti petetty

Olen yli viisikymppinen pitkäaikaistyötön. Olen lähettänyt satoja työhakemuksia ja muutaman kerran olen päässyt jopa haastatteluun.

Kesäkuussa näin taas netissä mielestäni kiinnostavan työpaikan. Soitin sinne ja pääsin haastatteluun. Haastattelija vaikutti kovin kiireiseltä, kyseli ne tavalliset kysymykset viidessä minuutissa ja "heitti" sitten minut ulos. Kysyin, että haluaako hän CV:ni, hän sanoi, että ei hän tarvitse. Kuitenkin hän sanoi, että hänelle on tulossa vielä yksi haastateltava, sen jälkeen hän tekee päätöksen, soita maanantaina, miten kävi.

Sitten tuli maanantai ja soitin heti aamusta. Hän sanoi, että hän ei ole vielä työpaikalla, mutta että hän on valinnut minut sinne töihin ja hän ryhtyy laittamaan papereita kuntoojn ja hän soittaa työpaikaltaan myöhemmin päivällä minulle.

Sitä soittoa ei koskaan tullut.

Sen sijaan tuli toisen henkilön kautta viesti: "Valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun." Kun kysyin, miksi näin kävi, niin mitään vastausta en saanut kyseiseltä henkilöltä.

Olin pari päivää niin järkyttynyt, että en kyennyt tekemään mitään. Sitten kun otin uudelleen yhteyttä minua haastatelleeseen henkilöön, häneltä tuli viesti että olen kesälomalla.

Se mikä tässä järkyttää, ei ole se, että en tullut valituksi, vaan se, että minulle ei kerrottu syytä miksi minua ei valittu. Jos siellä tultiinkin siihen tulokseen, että kykyni eivät riitä kyseisen homman hoitamiseen, niin miksi sitä ei voitu kertoa suoraan, vaan ruvettiin pakoilemaan?

Aika jännää on vielä sekin, että kyseinen työpaikkailmoitus on vieläkin netissä, vaikka siihen mukamas valittiin työntekijä.

27

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jutsku..

      50 niin ei tarvi paljon selitellä :(

      ja sitähän ei taas voida sanoa.....

      • Anonyymi

        Joojoo outokumpu!!!!!!!


    • punainen kynsilakka

      Sinä et ollut virallisessa työhaastattelussa, etkä päässyt koskaan todistamaan, että sinä olisit hyvä siinä työssä mihin oli mahdollisuus päästä. Sinua ei haastatellut ammattitaitoinen ihminen vaan vain joku kyseiseltä työpaikalta jolla tuskin oikesti olisi ollut päätösvaltaa valita edss yksin, vaan olisi joutunut kertomaan haastateltavista muille työpaikalla mitä nyt ylipäätään muisti sinusta kiireeltään

      Älä ota tätä koko juttua itseesi, kun tämä koko hässäkkä ja se kun et päässytkään töihinkin johtui varmasti täysin siitä kun sinua ei haastateltu ammattitaitoisesti. Tietty työn saaminen pitkästä aikaa olisi ollut ihanaa ja herätti varmasti toivoa, mutta elämä ei ole yksinkertaisesti reilua, että älä syytä ainakaan itseäsi tästä.

      ps. vanhoja työpaikka-ilmoituksia ei melkein koskaan siivota nopeasti pois, että äläpä vielä ainakaan leiki Sherlockia

    • Nähty on

      Onhan näitä työelämässä kaikkea koettu itse sain kerran koeajalla potkut kahden kuukauden jälkeen. Yritin ystävällisesti kysellä pomolta syitä potkuille, jotta asiasta jäisi parempi maku ja voisin tietää mitä voisin tehdä paremmin kun työ ei jatku. Mitään ei suostuttu kertomaan miksi sain potkut ja minut jätettiin ihan härskisti siihen uskoon, että työssäni on ollut jotain valittamista. Sanottiin vaan, että allekirjoita lappu, että huomenna ei tarvi tulla ja muuta meidän ei tarvitse kertoa tyyliin. Kyseessä oli Keskon varasto joka toimi näin.

      Myöhemin sain muuta kautta selville, että kaikki muutkin samaan aikaan varastoon palkatut oli irtisanottu koeajalla samalla tavalla.

      Ihme venkoilu firma Keskokin on kun ei ystävällisesti kysyttäessä voi mitään syytä potkuille kertoa.

      • Nähty on

        Sitäkin on käynyt, että pomo on tehnyt minusta eräässä toisessa työpaikassa syntipukin omiin mokiinsa. Tämä ei käynyt siis keskolla vaan eräässä toisessa työpaikassa.

        Kyllä täällä on kaikenlaisia työnantajia.

        Oma osansa on sitten työnantajat, jotka eivät ole maksaneet kaikki työehtosopimuksen mukaan kuuluvia palkkoja.


      • LakiNikkari

        Lakimiehen mukaan koeaika ei ole sitä varten, että työnantaja kokeilee onko hän palkannut oikean määrä työntekijöitä:

        http://yle.fi/uutiset/kylma_alkukesa_toi_potkut_monelle_kesatyontekijalle/7352162

        Jos työpaikka on niin epävarma, että työnantaja ei tiedä onko kuukauden päästä enää töitä, silloin oikeata tapa palkata työntekijä on kuukauden mittainen määräaikainen työsuhde, jolloin työntekijälläkin on mahdollisuus suunnitella elämänsä sen mukaan, että kuukauden päästä ei enää ehkä ole töitä. Määräaikaista kun ei saa irtisanoa koeajalla.

        Työnantaja ei saisi luvat vakituista työtä ja sitten koeajalla kokeilla sitä onko hän palkannut oikean määrän työntekijöitä, mutta eivät nämä nykytyönantajat tälläisestä näytä enää välittävän.


      • LakiNikkari
        LakiNikkari kirjoitti:

        Lakimiehen mukaan koeaika ei ole sitä varten, että työnantaja kokeilee onko hän palkannut oikean määrä työntekijöitä:

        http://yle.fi/uutiset/kylma_alkukesa_toi_potkut_monelle_kesatyontekijalle/7352162

        Jos työpaikka on niin epävarma, että työnantaja ei tiedä onko kuukauden päästä enää töitä, silloin oikeata tapa palkata työntekijä on kuukauden mittainen määräaikainen työsuhde, jolloin työntekijälläkin on mahdollisuus suunnitella elämänsä sen mukaan, että kuukauden päästä ei enää ehkä ole töitä. Määräaikaista kun ei saa irtisanoa koeajalla.

        Työnantaja ei saisi luvat vakituista työtä ja sitten koeajalla kokeilla sitä onko hän palkannut oikean määrän työntekijöitä, mutta eivät nämä nykytyönantajat tälläisestä näytä enää välittävän.

        Työantaja syyllistyy petokseen jos uskottelee työntarpeen olevan vakituista, mutta aikoo silti kikkaillailla koeajalla. Koeaikapurkua ei saa tehdä tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja muutenkin koeaikapurun syyn pitää olla asiallinen. Pelkkä kiusaamis tarkoitus ei voi olla syy palkata työntekejä ja irtisanoa hetken päästä.

        Tästä syytä työnantaja ei kerro koeajalla irtisanottavalle syytä irtisanomisen ollut tuotannollinen ja taloudellinen, koska muuten kyseessä on laiton irtisanominen.


    • Aasi iso a

      Pitkäaikaistyötön on narsisti. Se on köyhä. Alkoholisti. helposti koulutettava. Tämä on kriittisin asia. Olen nähnyt jos jonkin tasoista syöpäpotilas murhaajaa. Töissä ei ole koskaan ollut mukavaa kuin ajattelee miten ihmiset väsyttävät itseään provosoimaan omaa väsytettä ja kateutta minkä voisi töillä korvata esim. sovituilla lisillä. Ja hermojen koettelumuksella...sarkasmia.

      • totuus2

        Jaahas, joku anonyymi trolli täällä taas aukoo leipäläpeään ja on opettavinaan ihmisiä. Hankkisit sinäkin itsellesi oikean elämän niin ei tarvitsisi aukoa turpaa verkossa anonyymisti syrjäytymis palstalla.


    • häntä pystyyn

      Juu, mulle riittää kun itse arvostan itseäni. Vanha sananlasku sanoo.."Kukas kissan hännän nostaa ellei kissa itse".

    • öö mappiin

      Vanhetessa ihminen hidastuu. Jos olisin työnantajana niin mieluummin ottaisin töihin nuoren ja nopean. Varsinkin vanhat, pyylevät ihmiset ovat ärsyttävän hitaita. Jo perseen ylös nostaminen tuolista vaikuttaa olevan työläs homma. Kaikki hommat etenevät varsin verkkaiseen tahtiin. Ainoastaan kahvi- ja ruokatauolle lähtiessä tulee pikkasen liikettä niveliin.

    • vaikea homma

      Ei siihen paikalle varmaan ketään toistakaan palkattu...

      Ikä yhdistettynä työttömyysjaksoon on huono yhdistelmä. Tuollaisella omalla aktiivisuudella eli soittamalla ahkerasti perään jne. (ei liikoja) voi parantaa mahdollisuuksia.

      Jos on jotakin ideoita löytyy joilla kertoa "Mitä on tehnyt muuna ajankohtana" niin sitä korttia kannattaa käyttää...

      • nousin näin

        Minä nousin pitkäaikaistyöttömyydestä vanhempieni rahoilla perustin pienen rakennusalan firman viroon, josta käsin teen sen verran keikkaa Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan. Ei mitään ihmeellistä hommaa asennan ja kunnostan lattioita ja teen rappaushommia, sekä satunnaisesti kirvesmiehen hommia.

        Olen ollut niin monta vuotta työttömänä, että en nouse köyhyydestämi millään maksamalla ryöstöverotusta Suomeen. Sen takia on pakko olla pysyvä asuinpaikka virossa ja maksaa eläminen ja verot viran taksojen mukaan.

        Lisäksi en usko, että Suomen eläkejärjestelmä pysyy pystyssä joten en halua rahoittaa sitä. Ennemmin säästän ja sijoitan itse viivan alle jääneet rahat omia eläkepäiviäni varten. Rahoitan eläkkeeni ennemmin vuokraamalla pieniä asuntoja ja varastoja, sekä omilla säästöillä kun Suomen järjestelmän kautta.

        Lisäksi kun on eläkkeellä omilla rahoilla se antaa pelivaraa sen suhteen, että voi elää halvemman kustannustason maassa, joka ei automaattisesti toimi jos rahasta alkaa tulla tiukkaa ja on riippuvainen valtion eläkejärjestelmästä rahaa ei välttämättä maksetakkaan enää ulkomaille.

        Esim. Thaimaassa pärjää hyvin 500€ tuloilla kuukaudessa ja elää paljon leveämmin kuin samalla summalla Suomessa. Sitten kun aika jättää vanhoista vanhemmsitani minulla ei ole enää mitään syytä elää nimenomaan Suomessa ryöstöverotuksen ja maailman kalleimman ruuan ja asumisen maassa.


      • Anonyymi
        nousin näin kirjoitti:

        Minä nousin pitkäaikaistyöttömyydestä vanhempieni rahoilla perustin pienen rakennusalan firman viroon, josta käsin teen sen verran keikkaa Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan. Ei mitään ihmeellistä hommaa asennan ja kunnostan lattioita ja teen rappaushommia, sekä satunnaisesti kirvesmiehen hommia.

        Olen ollut niin monta vuotta työttömänä, että en nouse köyhyydestämi millään maksamalla ryöstöverotusta Suomeen. Sen takia on pakko olla pysyvä asuinpaikka virossa ja maksaa eläminen ja verot viran taksojen mukaan.

        Lisäksi en usko, että Suomen eläkejärjestelmä pysyy pystyssä joten en halua rahoittaa sitä. Ennemmin säästän ja sijoitan itse viivan alle jääneet rahat omia eläkepäiviäni varten. Rahoitan eläkkeeni ennemmin vuokraamalla pieniä asuntoja ja varastoja, sekä omilla säästöillä kun Suomen järjestelmän kautta.

        Lisäksi kun on eläkkeellä omilla rahoilla se antaa pelivaraa sen suhteen, että voi elää halvemman kustannustason maassa, joka ei automaattisesti toimi jos rahasta alkaa tulla tiukkaa ja on riippuvainen valtion eläkejärjestelmästä rahaa ei välttämättä maksetakkaan enää ulkomaille.

        Esim. Thaimaassa pärjää hyvin 500€ tuloilla kuukaudessa ja elää paljon leveämmin kuin samalla summalla Suomessa. Sitten kun aika jättää vanhoista vanhemmsitani minulla ei ole enää mitään syytä elää nimenomaan Suomessa ryöstöverotuksen ja maailman kalleimman ruuan ja asumisen maassa.

        Nyt vaan sosialistihallitus kiristää verotusta entisestään. Kun energian ja polttonesteiden hinnat nousee rajusti niin niistä saatava prosenttuaalinen vero nousee myös roimasti.
        Tällä yritetään maksaa kaikki ne 500.000 tukia saavan henkilön ylettömän massiiviset tukikulut, mitkä ylittävät jo kestokyvyn.


      • Anonyymi

        Vaikka aloitus on vanha, niin aihe on edelleenkin ajankohtainen.


      • Anonyymi

        Kannattaa katsoa Youtubesta vaikka tuo "Kensington Ave" niin näkee minkälainen tulee olemaan tulevaisuuden yhteiskunta. Massoittain syrjäytyneitä, avustusten varassa olevia apaattisia kerjäläisiä, jotka ei ikinä kykene mininkään työhön.
        Todellisuudentajunsa menettänyt pelkän ideologian varassa ratsastava hallitus vaan lisää
        avustettavien määrää, sillä oikeita tuottavia työpaikkoja ei synny, vaan suuri osa ihmisistä on pätkätöiden ja tukiaisten varassa. Nämä tukirahat maksaa yhä pienempi osa kansasta, joka käy kokopäivätöissä. Osa tukirahoista maksetaan vielä eteläisen Euroopan hulttiovaltioille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa katsoa Youtubesta vaikka tuo "Kensington Ave" niin näkee minkälainen tulee olemaan tulevaisuuden yhteiskunta. Massoittain syrjäytyneitä, avustusten varassa olevia apaattisia kerjäläisiä, jotka ei ikinä kykene mininkään työhön.
        Todellisuudentajunsa menettänyt pelkän ideologian varassa ratsastava hallitus vaan lisää
        avustettavien määrää, sillä oikeita tuottavia työpaikkoja ei synny, vaan suuri osa ihmisistä on pätkätöiden ja tukiaisten varassa. Nämä tukirahat maksaa yhä pienempi osa kansasta, joka käy kokopäivätöissä. Osa tukirahoista maksetaan vielä eteläisen Euroopan hulttiovaltioille.

        Outokumpu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outokumpu

        Onko sielläkin massoittain ihmisarvon menettäneitä pitkäaikaistyöttömiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sielläkin massoittain ihmisarvon menettäneitä pitkäaikaistyöttömiä?

        Joo outokumpu


    • Anonyymi

      Edelleen työtön?

    • Anonyymi

      Ei elävien kirjoissa enää.

    • Anonyymi

      Olisko Outokummussa rauhallisia sekä halpoja asuntoja mistä voisi helposti tehdä itselleen sellaisen syrjäytymisbunkkerin?

      • Anonyymi

        Joo miks kysyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo miks kysyt

        Halpa omistusasunto kiinnostaa. Siinä säästää valtavia vuokrasummia.


    • Anonyymi

      Yli 50v on turha hakea töitä ikärasismi on niin voimkas että turhaan haette, vaikka 50 v on vielä hyvinki työkuntoinen olen sen 50v kestäneen työurani aikan nähnyt hyvinki konkreettisesti

      • Anonyymi

        Ketää ei kiinosta


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2570
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1682
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1630
    4. 79
      1301
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1035
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      966
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      47
      934
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      850
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      833
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      808
    Aihe