Itäsaamelaisten kohtalosta

Giellavealgu

Mistä mahtaa johtua, että itäsaamelaiset (kolttasaamelaiset) ovat suomalaistumassa hyvää vauhtia. Kun heidät tapaa - oli kyseessä nuori tai varttuneempi ihminen - he eivät halua puhua saamea. He mieluummin piiloutuvat kuin nousevat barrikadeille. Mistä on kyse?

4

930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekkin koltta

Ensinnäkin koltankieli ja saamenkieli on eri kieliä.
      Koltan on hyvin hankala ymmärtää esim. pohjoissaamea
      ja toisin päin. Toiseksi "valtasaamelaiset" eli pohjoissaamelaiset ovat aina sortaneet ja hyljeksineet kolttia pitäen heitä huonompina. Esim. 60-luvulla pohjoissaamelaiset kiusasivat koulussa kolttia jotka puhuivat äidinkieltään. Ja kautta aikain koltat ovat tulleet paremmin toimeen muiden kansojen kanssa esim. kaupankäynti venäläisten kanssa, kuin pohjoissaamelaiset.

• Giellavealgu

Hyvä sisko tai veli! Eikö teidän kolttasaamelaisten olisi viimeinkin aika nousta barrikadeille, jos haluatte kielenne ja kulttuurinne säilyvän. Ei teidän tarvitse turvautua meidän pohjissaamelaisten apuun, vaan niiden kansojen, joiden kanssa tulette paremmin toimeen. Itsesäälissä kieriskely johtaa vain itsetuhoon.

• Matkamies

Norjan rannikkoa kesällä kulkiessani kävin myös Kirkkoniemen suunnalla. Suomessa käydessäni mm. Inarissa sijaitsevassa museossa minulle kerrottiin vähemmistön vähemmistöstä koltista/kolttasaamelaisista. Kuitenkin Norjassa sain "ojennuksen" kysellessäni Norjassa asuvista kolttasaamelaisista (skolt), että he ovat itäsaamelaisia eivätkä kolttia.

Voitteko te, Itsekin koltta, kertoa minulle kumpi tai mikä on "korrekti" nimitys?

Olen koostamassa kesälomamatkastani nettisivuja, millä aion kertoa myös hieman tietoja tapaamistani vähemmistöistä, kveeneistä ja saamelaisista, enkä haluaisi käyttää sivuilla väärää termiä.

• Sää´mnuõrr

Eli kuten jo aiempi vastaaja sanoi, niin kolttia syrjittiin ja kiusattiin koulussa. Suurin osa kiusaamisesta tuli nimenomaan pohjoissaamelaisten, eikä suomalaisten keskuudesta. Esim. oma setäni on sanonut, että kiusaaminen jättää niin syvät arvet, ettei halua juuri edes puhua asiasta, eikä opettanut kieltä lapsilleen (jotka nykyään jo aikuisia), koska pelkäsi heidän saavan saman kohtalon. Tästä sukupolvesta, joka ei kieltä puhu, käytetäänkin nimitystä "menetetty sukupolvi". Itse olen nuori ja opiskelen koltansaamea äidinkielenä peruskoulun viimeisellä luokalla, ennen sitä olin kielipesässä, joka on siis saamenkielinen päiväkoti. En oikeastaan edes osaa sanoa miksi, mutta kielen käyttämisessä muiden, paitsi äidinkielenopettajan ja muutaman muun kanssa, on jotenkin vaikeaa. Siinä on valtava kynnys. Kysymys ei siis ole siitä, ettei kieltä haluaisi käyttää. Itse ainakin haluaisin - paljonkin. Yksi syy on, ettei se vielä tunnu luontevalta.
      Oma isäni käyttää kieltä joka päivä, puhuu sitä minulle ja sisaruksilleni jne. Moni kolttanuori ei myöskään välttämättä osaa kieltä, koska kielenopetusta on ollut vaikea saada muualle kuin saamelaisalueelle, jossa se myös on ollut vähäistä. Nykyisin kielenoppimismahdollisuudet ovat kasvaneet: on ilmestynyt koltansaamen koulukielioppi, verkko-opetusta, etäopetuslaitteiden kautta opetusta, kielipesä Ivalossa jne.
      Itse uskon, että tulevaisuudessa kieltä tullaan käyttämään enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe