harrastehevosesta

harrastehevonen

eli olen 13v tyttö ja 6 vuotta ratsastanut ja olen miettinyt itselleni harrastehevosta ja kysyisin mieli piteitä ja ehdotuksia otan vastaan! mitä mieltä olette tästä ruokinta ideasta että, aika taulut johtuu mun koulu aika tauluista kun tiedän sen jo etu käteen

klo 6.30 aamulla: 1L kauraa vitamiinit ja sitten tarhaan syömään heinää missä se olisi klo 15.30

klo 15.30 iltapäivällä 1L kauraa ja 1kg heinää ,sen takia kun on saanut syödä tarhassa heinää sitten ratsastusta 1h 15min säästä riippuen voi olla pitempääkin

klo 21.00 ilta 1L kauraa ja 3kg heinää

hevosen säkä olisi 150cm ei tulisi kisa käyttöön eikä kovaan treeniin vaan maastossa käyntiin ja kevyttä käyttöä varten en halua mitään moni mutkaista ruokintaa vaan yksin kertaista ja en käyttäisi mitään lisä rehuja vain silloin kun on tarpeen ja se olisi mun eka hevonen itselläni ei ole mitään kisa himoa ja kilpailut ei oo mun juttu ja sillon kun hevosta kuljetetaan trailerissa niin käykö siihen hevosen jalkoihin ihan tavalliset pintelit vai pitääkö ne olla oikein kuljetussuojat ja käykö hevosella myös kuljetuksessa tavallinen loimi otan ehdotuksia vastaan ilo mieliin ottaisin sen hevosen iäksi tulisi 15 -20 vuotias

3

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      Älä hanki hevosta tuolla tietämyksellä.

      Kaura on väkirehu eli lisärehu. Heinä on hevosen perusrehu ja kaikki muu on lisärehua, ehkä kivennäisiä ja vitamiineja lukuunottamatta.

      Ruokinta tulee aina suunnitella hevoskohtaisesti. Ruokintaan vaikuttaa todella moni asia, mm. hevosen rehunkäyttökyky, liikunnan rankkuus, hevosen kunto/lihavuusaste, heinän laatu...

      Osa hevosista pärjää pelkällä heinällä, osa tarvitsee väkirehua. Toiset syö kauraa, toiset ei sitä kestä ollenkaan. Joku tarvitsee lihottavampaa rehua, joku taas jotain mahdollisimman energiapitoista jne... Vaihtoehtoja on niin paljon kuin on hevosiakin.


      Noin yleisestikin ottaen tuo ruokinta on todennäköisesti aivan pielessä, vaikka toki ruokinta on aina hevosesta kiinni. En kuitenkaan usko että tuo toimisi millään hevosella.
      - Kauraa on todella paljon varsinkin suhteessa heinän määrään. Harva harrastepolle tarvitsee noin paljon väkirehua, jos hevoenn on laiha, pitää lisätä heinän määrää, ei väkirehuja. ¨

      - Heinää on aivan liian vähän melkein mille tahansa hevoselle ja ruokintavälit ihan liian pitkiä. Yleensä sopivana ruokintavälinä pidetään noin 4-5h, yöllä tietysti pakosti vähän pidempään. Jos et voiruokkia hevosta aikaisemmin päivällä, sillä tulisi melkein olla vapaa heinä tarhassa. Illallakin pitäsiin n. 4kg aika minimimääränä heinää normaalikokoiselle hevoselle.

      - Vitamiineja syötetään vaan tarvittaessa ja siloinkin vain sitä vitamiinia mitä tarvitaan.
      - Kivennäiset puuttuu ruokinnasta kokonaan


      Kun kyseessä on oma hevonen, ei missään nimessä pitäisi ottaa sitä omaan pihaan vaan viedä täysihoitotallille. saisit siellä muilta apua ja hevonen ruokittaisiin asiallisesti.
      Muista aina ajatella hevosen terveyttä, älä vain sitä mikä on itsestä kivaa tai mikä tulisi halvimmaksi.



      Kuljetussuojien idea on suojata hevosen jalka polvesta/kintereestä vuohisrajaan. Perus puuvillapintelit ei tätä tee. Paksut patjat ja esim. pitkät fleecepintelit on parempi vaihtoehto, mutta ne tulee osata kääriä oikein, sillä aukeava pinteli on todella vaarallinen.

      Mieluummin hanki ne kuljetussuojat, typerää säästää tuollaisissa pikkujutuissa.


      Loimi valitaan tietysti sään ja hevosen mukaan.

    • harrastehevonen

      kyllä minä tiedän hevosista ja toi pinteli kysymys oli mun kaverin kun sillä on oma hevonen ja mun kaveri on vielä menossa kisoihin eikä ole vielä kerinyt ostamaan kuljetus suojia ja olen perehtynyt kunnolla hevosen harkintaan ja en voi mitään lukujärjestykselleni että se on huono

    • poni4

      Et ainakaan ruokinnasta selkeästi tiedä paljon mitään.
      Etkä ilmesesti kuljetuksestakaan, kun et osannut kaveria neuvoa kysymättä täältä...


      Kuten viivasto sanoi, tee niin, mikä on hevoselle parhaaksi. Jos et pysty hevosta tarpeeksi ruokkimaan, ei hevosta pidä kotiin ottaa, vaikka se olisi kuinka kivaa. Ei se ole oikein hevosa kohtaan, pelkkää hevosen kiusaamista.

      Vie hevonen talliin, jossa on ammattilaisia opastamassa. Silloin opit itsekin oikeat asiat ja joskus tulevaisuudesa voit pitää hevosta kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      433
      3130
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2512
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      370
      2359
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe