Mormonit ja tieto muista uskonnoista

Klockan

Kysyisin kirkon jäseniltä, miksi teitä kielletään tai ainakin kehotetaan olemaan
tietämättä muista uskonnoista juuri mitään, tai lukemaan MAP-kirkosta tietoa muualta, kuin jäsenten itse tekemiltä sivustoilta? Esimerkiksi ev.luterilaisena jo koulussa perehdytetään ihminen tietämään muistakin maailman uskonnoista pääpiirteitä ja olennaista tietoa.

32

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meitä ei ole kielletty hankkimasta tietoa muista uskonnoista. BYU:ssa opiskellaan mm. islamin historiaa ja Koraania. Myös muista uskonnoista annetaan tietoa.

      Mitä tulee kirkkoa koskevan tiedon lukemiseen muista kuin jäsenten kirjoittamasta kirjasta tai tekemistä sivustoilta, niin jokainen arvostelukykyinen ymmärtää, että kirkosta ulkopuolisten antamat "tiedot" eivät ole aina luotettavia. On kuin lukisi neuvostohistoriaa talvisodasta Mainilan laukauksineen.

      On toki hyvä, että koulussa perehdytetään myös muihin uskontoihin kuin luterilaiseen, mutta olen nähnyt koulun uskontokirjoja, joissa ainakaan mormoneista ei anneta kaikilta osin tosipohjaista tietoa. Nykyisin taso on sentään parantunut.

      Voidaan myös kysyä, missä mielessä tai tarkoituksessa UE antaa tietoa muista uskonnoista: Onko tarkoituksena antaa objektiivista tietoa, vai sellaista, joka pitää uskonnontunnit käyneet luterilaisina.

    • to..

      Se mitä mormonit täällä kirjoittavat juutalaisuudesta on ollut puuta heinää ja myöskään siitä mitä tutkimus nyt tietää Israelin historiasta ja sen kirjoitusten synnystä ei teillä näy olevan tietoa.

      • Jaa-a

        En kirjoita täälläkään juutalaisuudesta mitään, koska en tunne sitä riittävästi.

        Ihmettelen että sinä kuitenkin kirjoitat täällä reipaasti mormonismista ja minä vastaavasti mormonina kuitenkin näen, että et ymmärrä aiheen taustojakaan riittävästi.

        Jos jonkun tai joidenkin mormonien asiantuntemattomuus juutalaisuuden suhteen ärsyttää sinua, ei sen pitäsi olla peruste leimata kaikkia mormoneja tietämättömiksi.


      • Sivullinen.
        Jaa-a kirjoitti:

        En kirjoita täälläkään juutalaisuudesta mitään, koska en tunne sitä riittävästi.

        Ihmettelen että sinä kuitenkin kirjoitat täällä reipaasti mormonismista ja minä vastaavasti mormonina kuitenkin näen, että et ymmärrä aiheen taustojakaan riittävästi.

        Jos jonkun tai joidenkin mormonien asiantuntemattomuus juutalaisuuden suhteen ärsyttää sinua, ei sen pitäsi olla peruste leimata kaikkia mormoneja tietämättömiksi.

        Kyllä to.. ymmärtää ihan riittävästi mormonismista, mutta te mormonit olette osoittaneet tietämättömyytenne juutalaisuudesta.


      • Sivullinen. kirjoitti:

        Kyllä to.. ymmärtää ihan riittävästi mormonismista, mutta te mormonit olette osoittaneet tietämättömyytenne juutalaisuudesta.

        Kyllä moni mormoni tietää paljonkin juutalaisuudesta onhan meillä jäseniäkin jotka ovat juutalaisia.


      • Sivullinen.
        nenada kirjoitti:

        Kyllä moni mormoni tietää paljonkin juutalaisuudesta onhan meillä jäseniäkin jotka ovat juutalaisia.

        Ei se ainakaan tällä palstalla näy. Ai niin, onhan sinulla kaverina se nimetön rabbi...


      • to..
        nenada kirjoitti:

        Kyllä moni mormoni tietää paljonkin juutalaisuudesta onhan meillä jäseniäkin jotka ovat juutalaisia.

        Ei teillä voi olla juutalaisia jäseniä, juutalaisuus päättyy kun kääntyy johonkin toiseen uskontoon, vai onko teillä muslimijäseniäkin ?

        Juutalainen josta tulee mormoni eli polyteisti ja sellaisen uskonnon jäsen joka puhuu täyttä pötyä niin juutalaisuudesta uskontona kuin Israelin historiasta, ei varmaan ole tiennyt yhtään mitään siitä uskonnosta josta lähti.


      • to.. kirjoitti:

        Ei teillä voi olla juutalaisia jäseniä, juutalaisuus päättyy kun kääntyy johonkin toiseen uskontoon, vai onko teillä muslimijäseniäkin ?

        Juutalainen josta tulee mormoni eli polyteisti ja sellaisen uskonnon jäsen joka puhuu täyttä pötyä niin juutalaisuudesta uskontona kuin Israelin historiasta, ei varmaan ole tiennyt yhtään mitään siitä uskonnosta josta lähti.

        Juutalaisen sanonnan mukaan juutalainen on aina juutalainen siitä riippumatta, miten elää tai uskoo. Ellei elä juutalaisen opin mukaan, niin silloin on "huono juutalainen".

        Juutalaisuudesta ei voi periaatteessa kuten luterilaisesta uskonnosta (samoin kuin islamissa). Tämä johtuu siitä, että Lähi-idän uskonnollisissa yhteisöissä ei ole jäsenreksiteriä, joista nimi voitaisiin poistaa eron yhteydessä.

        Meillä juutalaisella tarkoitetaan sukukuntaan kuulumista. Eli, jos kirkossa jotakuta sanotaan juutalaiseksi, niin se tarkoittaa, että henkilö on syntyperältä Juudan jälkeläinen.

        Alkukristityistä puhuttaessa käytetään usein ilmaisua "juutalaiskristitty" ja "pakanakristitty", kun halutaan ilmaista käännynnäisen uskonnollinen alkuperä. Niinpä Paavalista voidaan käyttää nimitystä juutalaiskristitty, erityisesti siksi, että noudatti vielä juutalaisia tapoja.


      • to..
        lehi kirjoitti:

        Juutalaisen sanonnan mukaan juutalainen on aina juutalainen siitä riippumatta, miten elää tai uskoo. Ellei elä juutalaisen opin mukaan, niin silloin on "huono juutalainen".

        Juutalaisuudesta ei voi periaatteessa kuten luterilaisesta uskonnosta (samoin kuin islamissa). Tämä johtuu siitä, että Lähi-idän uskonnollisissa yhteisöissä ei ole jäsenreksiteriä, joista nimi voitaisiin poistaa eron yhteydessä.

        Meillä juutalaisella tarkoitetaan sukukuntaan kuulumista. Eli, jos kirkossa jotakuta sanotaan juutalaiseksi, niin se tarkoittaa, että henkilö on syntyperältä Juudan jälkeläinen.

        Alkukristityistä puhuttaessa käytetään usein ilmaisua "juutalaiskristitty" ja "pakanakristitty", kun halutaan ilmaista käännynnäisen uskonnollinen alkuperä. Niinpä Paavalista voidaan käyttää nimitystä juutalaiskristitty, erityisesti siksi, että noudatti vielä juutalaisia tapoja.

        Voi elää miten elää ja on silti juutalainen, mutta ei ole enää, jos kääntyy johonkin muuhun uskontoon.

        Olet väärässä, millään jäsenrekistereillä ei tässä ole merkitystä, juutalaisuus on etninen uskonto, siihen siis synnytään. Jos juutalaiseksi syntynyt tai kääntynyt - kääntyä on voinut toisen temppelin lopun ajoilta- vaihtaa uskontoa hän lakkaa olemasta juutalainen ja on sen jälkeen kristitty, muslimi tai mikä hyvänsä miksi on kääntynyt. Ei juutalaista silloinkaan erityisesti eroteta mistään paitsi jos henkilö on sattunut olemaan jonkun juutalaisen seurakunnan jäsen - liityttyään johonkin muuhun uskontoon hän ei tietenkään voi enää kuulua mihinkään juutalaiseen seurakuntaan.

        Juutalaisuus on ainoa lähi-idän etnisistä uskonnoista joka on säilynyt hengissä tähän päivään, muinoin kaikki uskonnot olivat etnisiä, ja universaalit uskonnot ovat hyvin myöhäinen ilmiö uskontojen maailmassa.

        Vain juutalaisuus itse voi määritellä kuka on ja kuka ei ole juutalainen -sama pätee määritykseen yleensä, kukin uskonto määrä omat rajansa- joten sillä mitä mormonit ajattelevat ei tässä ole merkitystä.

        Sitä kuka on kuulunut Juudan, kuka johonkin muuhun sukukuntaan, ei kukaan enää tiedä, vain papeilla ja leeviläisillä on oma suvussa kulkeva perimätieto. Heimojakoa ei enää ole, jako on kohen, levi ja israel , jälkimmäiseen kuuluvat kaikki jotka eivät ole kohen tai levi.

        Juutalaisuuteen eivät kuulu käsitteet "pakana" tai "juutalaiskristitty", ne ovat kristinuskon käsitteitä ja kuuluvat yksin sen teologiaan.


      • to.. kirjoitti:

        Voi elää miten elää ja on silti juutalainen, mutta ei ole enää, jos kääntyy johonkin muuhun uskontoon.

        Olet väärässä, millään jäsenrekistereillä ei tässä ole merkitystä, juutalaisuus on etninen uskonto, siihen siis synnytään. Jos juutalaiseksi syntynyt tai kääntynyt - kääntyä on voinut toisen temppelin lopun ajoilta- vaihtaa uskontoa hän lakkaa olemasta juutalainen ja on sen jälkeen kristitty, muslimi tai mikä hyvänsä miksi on kääntynyt. Ei juutalaista silloinkaan erityisesti eroteta mistään paitsi jos henkilö on sattunut olemaan jonkun juutalaisen seurakunnan jäsen - liityttyään johonkin muuhun uskontoon hän ei tietenkään voi enää kuulua mihinkään juutalaiseen seurakuntaan.

        Juutalaisuus on ainoa lähi-idän etnisistä uskonnoista joka on säilynyt hengissä tähän päivään, muinoin kaikki uskonnot olivat etnisiä, ja universaalit uskonnot ovat hyvin myöhäinen ilmiö uskontojen maailmassa.

        Vain juutalaisuus itse voi määritellä kuka on ja kuka ei ole juutalainen -sama pätee määritykseen yleensä, kukin uskonto määrä omat rajansa- joten sillä mitä mormonit ajattelevat ei tässä ole merkitystä.

        Sitä kuka on kuulunut Juudan, kuka johonkin muuhun sukukuntaan, ei kukaan enää tiedä, vain papeilla ja leeviläisillä on oma suvussa kulkeva perimätieto. Heimojakoa ei enää ole, jako on kohen, levi ja israel , jälkimmäiseen kuuluvat kaikki jotka eivät ole kohen tai levi.

        Juutalaisuuteen eivät kuulu käsitteet "pakana" tai "juutalaiskristitty", ne ovat kristinuskon käsitteitä ja kuuluvat yksin sen teologiaan.

        Puhuinkin alkukristityistä, jossa yhteydessä käytetään nimitystä juutalaiskristitty ja pakanakristitty, en liitänyt sitä juutalaisuuteen vaan yleiseen historiaan.

        " Kukin uskonto määrää omat rajansa- "

        Niinhän sen pitäisi olla, mutta jostain syystä samaa oikeutta rajan vedolle ei haluttaisi suoda mormoneille.

        Israelissa ateistilla on oikeus Israelin kansalaisuuteen, mutta ei kristityksi kääntyneellä, vaikka olisikin syntyperältään juutalainen. Se merkitsee, että juutalainen voi olla ateisti, mutta ei esimerkiksi kristitty.

        No, me emme tee käännytystyötä Israelissa, koska hallitus ei halua sitä. Muut kristilliset kirkot tietävästi tekee joko maan hallituksen luvalla tai luvatta. Mormonit eivät sitä tee.

        Kirjoituksestasi paistaa niin voimakas mustasukkaisuus juutalaisuuden puolesta, että sitä ei voi selittää muulla kuin, että kuulut siihen etniseen uskontoon.


      • Sivullinen. kirjoitti:

        Ei se ainakaan tällä palstalla näy. Ai niin, onhan sinulla kaverina se nimetön rabbi...

        Niin sinä kyllä kertoisit henkilön nimen joka on vartavasten sanoinut että hänen nimeään ei saa antaa julki.
        No jos hän joskus saa aikaan sen kirjanssa Juutalaisen näkemys MKsta niin voit sitten lukea sen. Tällä hetkellä osa on MKn tekstinseassa sivulla www.mormonismi.com


      • to..
        lehi kirjoitti:

        Puhuinkin alkukristityistä, jossa yhteydessä käytetään nimitystä juutalaiskristitty ja pakanakristitty, en liitänyt sitä juutalaisuuteen vaan yleiseen historiaan.

        " Kukin uskonto määrää omat rajansa- "

        Niinhän sen pitäisi olla, mutta jostain syystä samaa oikeutta rajan vedolle ei haluttaisi suoda mormoneille.

        Israelissa ateistilla on oikeus Israelin kansalaisuuteen, mutta ei kristityksi kääntyneellä, vaikka olisikin syntyperältään juutalainen. Se merkitsee, että juutalainen voi olla ateisti, mutta ei esimerkiksi kristitty.

        No, me emme tee käännytystyötä Israelissa, koska hallitus ei halua sitä. Muut kristilliset kirkot tietävästi tekee joko maan hallituksen luvalla tai luvatta. Mormonit eivät sitä tee.

        Kirjoituksestasi paistaa niin voimakas mustasukkaisuus juutalaisuuden puolesta, että sitä ei voi selittää muulla kuin, että kuulut siihen etniseen uskontoon.

        Israelin kansalainen voi olla kristitty ja kristityt ovat melko suuri vähemmistö Israelissa. Sen sijaan kukaan joku joskus on ollut juutalainen, mutta on kääntynyt kristityksi, ei voi muuttaa Israeliin ja saada juutalaisen paluumuuttajan asemaa, jos on juutalaisuudestaan luopunut on luopunut.

        Totta kai juutalainen voi olla ateisti tai uskonnosta piittaamaton, suuri osa juutalaisista on sekulaareja, mutta kääntyminen johonkin toiseen uskontoon on totta kai asia erikseen, silloin liittyy tähän uuteen yhteisöön ja se merkitse että luopuu juutalaisuudestaan ja kuuluu nyt johonkin toiseen itse valitsemaansa ryhmään. Valinta on vapaa, mutta sen tehtyään on sitä mihin on kääntynyt.

        En ole mustasukkainen minkään uskonnon puolesta, en usko että niistä mikään on "tosi", ne ovat historian kuluessa muotoutuneet eri tavoin, eri syistä sellaisiksi kuin ovat, eivät minkään ylimaallisen asiaan puuttumisen johdosta, vaan ihmisten oman toiminnan, mutta juutalaisuuden tunnen, joten on vaikea jättää vääriä tietoja korjaamatta. Korjaan niitä kyllä myös kristinuskon osalta aina kun huomaan korjattavaa.


      • proffaa ikävöin
        nenada kirjoitti:

        Niin sinä kyllä kertoisit henkilön nimen joka on vartavasten sanoinut että hänen nimeään ei saa antaa julki.
        No jos hän joskus saa aikaan sen kirjanssa Juutalaisen näkemys MKsta niin voit sitten lukea sen. Tällä hetkellä osa on MKn tekstinseassa sivulla www.mormonismi.com

        Asiasta kymmenenteen Nenada: mitä ystävällesi Takapihan Proffalle kuuluu? Viimeisimmät videot käsittelevät shakinpeluuta. Onko Proffa lopettanut apologian?


      • Sivullinen.
        nenada kirjoitti:

        Niin sinä kyllä kertoisit henkilön nimen joka on vartavasten sanoinut että hänen nimeään ei saa antaa julki.
        No jos hän joskus saa aikaan sen kirjanssa Juutalaisen näkemys MKsta niin voit sitten lukea sen. Tällä hetkellä osa on MKn tekstinseassa sivulla www.mormonismi.com

        Jos ei nimeään uskalla sanoa, mutta kertoilee painavaa asiaa esiintyen juutalaisena ja hehkuttaessaan mormonismia, jossain mättää ja pahasti.


    • Jaa-a

      Mistä olet saanut kuvan, ettei mormonin sallita tietää mitään muista uskonnoista?

      Myös mormonilapset istuvat koulussa rinnan evlutien kanssa oppimassa.

      • Nii-in

        Kiinnostaa tietää, osallistuuko mormonilapsi koulun ev.lut. uskonnon opetukseen.
        Uskonnottomille lienee siveysoppia tms. kehittävää uskonnon sijaan.


    • Minulla on sellainen käsitys että mormoneilla on paljon enemmän oikeata tietoa muista uskonnoista, kuin ei mormonit mormonismista.
      Meitä on kehotettu lukemaan hyviä kirjoja. Muuten miksi eivät muiden uskontojen jäsenet lue mormonien kirjoittamia kirjoja?
      On monia mormonien kirjoittamia kirjona muista uskonnoista sekä yliopistoissa käytettäviä oppikirjoja joitka on mormonien tekemiä.
      Mormonit todella käyvät aivan samoja kouluja kuin muutkin... eli aivan sama opetukset on heilläkin, mormonit eivät edes ota lapsiaan pois uskonnon opetustunneita, vaikka se usein onkin aika luterilaista.
      Mikäli joltakin on mennyt jauhot suuhun tuollaisen väitteen/kysymyksen kuullessaan johtuu se vain kysymyksen /väitteen merkillisyydestä.

      • Sivullinen.

        Hatarilta tietonne äyttävät niin juutalaisuudesta kuin kristinuskostakin. Ja sinulla on haittana myös melkoiset aukot yleissivistyksessä.


      • to..

        "Meitä on kehotettu lukemaan hyviä kirjoja. Muuten miksi eivät muiden uskontojen jäsenet lue mormonien kirjoittamia kirjoja? "
        Miksi kukaan järkevä ihminen haluaisi tuhlata aikaansa mormonien tuottamaan lapselliseen apologiaan ? Tutkittuun tietoon perustuvaa tietoa on yllin kyllin saatavilla jokaisesta uskonnosta, miksi lukea hömppää?
        "On monia mormonien kirjoittamia kirjona muista uskonnoista sekä yliopistoissa käytettäviä oppikirjoja joitka on mormonien tekemiä. "
        Missä ei-mormoniyliopistoissa niitä käytetään?


      • No näinkö?

        En tiedä yhtään mormonia, joka antaisi lapsensa olla koulussa ev.lut. uskonnon oppitunneilla. Ehkä heitä on, mutta itse en tiedä ainuttakaan, vaikka olen mormoneja tuntenut vuosikymmenten ajan. Kouluissa uskontotuntien (ev.lut.) opetus ei saa nykyisin olla tunnustuksellista, vaan keskittyy uskonnon historiaan pitkälti Jeesuksen elämän tapahtumien muodossa.


      • minäpävain
        No näinkö? kirjoitti:

        En tiedä yhtään mormonia, joka antaisi lapsensa olla koulussa ev.lut. uskonnon oppitunneilla. Ehkä heitä on, mutta itse en tiedä ainuttakaan, vaikka olen mormoneja tuntenut vuosikymmenten ajan. Kouluissa uskontotuntien (ev.lut.) opetus ei saa nykyisin olla tunnustuksellista, vaan keskittyy uskonnon historiaan pitkälti Jeesuksen elämän tapahtumien muodossa.

        Jopas on kumma.. Itse en taas tiedä yhtäkään mormonikoululaista, joka ei koulussa evlut uskontotunneilla käy. Ehkä niitä on, mutten tunne.


      • Montakohan
        No näinkö? kirjoitti:

        En tiedä yhtään mormonia, joka antaisi lapsensa olla koulussa ev.lut. uskonnon oppitunneilla. Ehkä heitä on, mutta itse en tiedä ainuttakaan, vaikka olen mormoneja tuntenut vuosikymmenten ajan. Kouluissa uskontotuntien (ev.lut.) opetus ei saa nykyisin olla tunnustuksellista, vaan keskittyy uskonnon historiaan pitkälti Jeesuksen elämän tapahtumien muodossa.

        mormonia tunnet? Kaksi?


      • minäpävain
        Montakohan kirjoitti:

        mormonia tunnet? Kaksi?

        En tiedä tarkkaa lukua. Pientä osviittaa saat, kun otat huomioon, että olen syntynyt mormoniperheeseen. Epäaktiiviseksi olen jäänyt noin 18-vuotiaana, nyt olen 35-vuotias. Jos sanoisin tuntevani suunnilleen 250, niin se lienee lähellä totuutta. (Osan paremmin, osan toki pintapuolisesti)


      • Ent. mormoni
        minäpävain kirjoitti:

        Jopas on kumma.. Itse en taas tiedä yhtäkään mormonikoululaista, joka ei koulussa evlut uskontotunneilla käy. Ehkä niitä on, mutten tunne.

        Minä sain joinakin vujsina osallistua uskonnonopetukseen, kun sitä itse niin kovasti halusin. Useimmiten en saanut ja siitä seurasi tylsiä hyppytunteja yksin koulun käytävässä istuen.

        Korvaavaa opetusta ei koulussamme ollut, mutta katsottiin että koska isä on aktiivinen mormoni ja käyn mormonikirkon tilaisuuksissa, uskonnonopetukseni järjestyy sillä tavalla. Ortodoksiluokkatoverilleni oli oman uskonnon opetusta koulun puolesta, minulle ei. Olin luultavasti koko ison koulun ainoa mormonilapsi.

        En saanut mennä myöskään partioon, vaikka olisin niin kovasti halunnut kun saman talon muutkin lapset saivat käydä partiossa. Isän mielestä se oli liian uskonnollista toimintaa.


      • Ent. mormoni

        Voitko nenada suositella suomeksi joitan hyviä mormonin kirjoittamia kirjoja, kaunokirjallisuutta tai muuta.


      • minäpävain kirjoitti:

        Jopas on kumma.. Itse en taas tiedä yhtäkään mormonikoululaista, joka ei koulussa evlut uskontotunneilla käy. Ehkä niitä on, mutten tunne.

        Minä olin vuoroin uskontotunneilla ja toisinaan en. Joten se sinänsä antanee jonkinlaisen kuvan mormonien vapaudesta. Asiasta keskusteltiin kotona koulua vaihdettaessa.


      • Ent. mormoni kirjoitti:

        Voitko nenada suositella suomeksi joitan hyviä mormonin kirjoittamia kirjoja, kaunokirjallisuutta tai muuta.

        En sinulle.


      • minäpävain kirjoitti:

        Jopas on kumma.. Itse en taas tiedä yhtäkään mormonikoululaista, joka ei koulussa evlut uskontotunneilla käy. Ehkä niitä on, mutten tunne.

        En minäkään. Lapsenikin olivat aivan tavallisessa opetuksessa.


      • Sivullinen. kirjoitti:

        Hatarilta tietonne äyttävät niin juutalaisuudesta kuin kristinuskostakin. Ja sinulla on haittana myös melkoiset aukot yleissivistyksessä.

        Kyllä kaikisa testeissä on havaittu että tieto mormonismista on sangen puutteellista etenkin evankelisten kesken, kun taas mormonit tietävät enemmän muist auskonnoista kuin muut. Sitäpaitsi sorrut jälleen henkilöhyökkäykseen. Surkeata kewskustelua kun ei ilman niitä pysty keskustelemaan.


      • to..
        nenada kirjoitti:

        Kyllä kaikisa testeissä on havaittu että tieto mormonismista on sangen puutteellista etenkin evankelisten kesken, kun taas mormonit tietävät enemmän muist auskonnoista kuin muut. Sitäpaitsi sorrut jälleen henkilöhyökkäykseen. Surkeata kewskustelua kun ei ilman niitä pysty keskustelemaan.

        Missä testeissä? Kuka niitä tekee?
        Se on totta että mormonismia yleisesti luullaan yhdeksi kristilliseksi kirkoksi eikä edes tiedetä sitä, että teillä on oma jumala, elohim Kolobilla. Minäkään en tiennyt ennen tänne tuloa, teillä on myös apologianne mukaan käsitellyt "tiedot" muista uskonnoista. Jos ei ole, silloin te täällä kirjoittavat mormonit ette edusta uskontonne käsityksiä muista uskonnoista mitä on vaikea uskoa.


      • to..
        nenada kirjoitti:

        En sinulle.

        Olipa asiallinen vastaus. Et varmaan minullekaan vaikka jotain näistä monista:"On monia mormonien kirjoittamia kirjona muista uskonnoista " .


      • M.E.L.
        nenada kirjoitti:

        En sinulle.

        Et sinä ressukka ole varmaan vieläkään löytänyt sitä ensimmäistä todistetta Mormonin kirjan satujen tueksi tai edes yhtä tieteellistä menetelmää käyttävää tutkimusta joka tukisi Mormonin kirjan satuja?

        Kyllä teillä on aivan surkea uskonto ja sekundakirkko huuhaa-'profeettoineen'(!)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2632
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      341
      2480
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2150
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      62
      1835
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1724
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1503
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1487
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe