Mitä tarkoitetaan kun sanotaan:

uskonnollinen(ko)

"Jos joku lyö oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin"?

24

2096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TMarko

Matteus 5:39 kokonaisuudessaan sanoo:

"Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin; "

Käytännössä tuo voi vaikka tarkoittaa sitä, että jos joku loukkaa meitä jollakin tavalla emme tahdo antaa samalla mitalla takaisin.

Paavali on tässäkin asiassa täysin samalla linjalla Jeesuksen kanssa kun opettaa:

"Katsokaa, ettei kukaan maksa pahaa pahalla. Pyrkikää aina tekemään hyvää toisillenne ja kaikille ihmisille."

• uskonnollinen(ko)

Mutta entäs sitten se kun sanotaan silmä silmästä, korva korvasta? Vai miten se nyt menikään.

• uskonnollinen(ko) kirjoitti:

Mutta entäs sitten se kun sanotaan silmä silmästä, korva korvasta? Vai miten se nyt menikään.

Se silmäsilmästä-laki on Hammurabin-laki ja ei ole Raamatusta.

• uskonnollinen(ko)
        Devoit kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!! Mutta voisinko vielä kysyä mistä se hammurabin laki sitten on?

• TMarko
        uskonnollinen(ko) kirjoitti:

Tämä liittyy juuri tuohon ettei enää maksa pahaa pahalla. Kokonaisuudessaanhan Jeesus sanoo:

"Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin."

Sananlaskuissa sanottiin aikoinaan:

"Älä ajattele: "Niin kuin hän teki minulle, niin minä teen hänelle. Nyt maksan hänelle samalla mitalla."

Jeesus tahtoo opettaa että jos joku tekee meille pahaa meidän tulisi tehdä hänelle kaikesta huolimatta hyvää. Sillä tavalla paha voitetaan hyvyydellä.

• TMarko
        Devoit kirjoitti:

Kyllä se löytyy ihan Mooseksen kirjasta:

3. Mooseksen kirja 24:20 "murtuma murtumasta, silmä silmästä, hammas hampaasta. Hän itse saakoon saman vamman, jonka hän toiselle aiheutti. "

• uskonnollinen(ko)
        TMarko kirjoitti:

Tämä liittyy juuri tuohon ettei enää maksa pahaa pahalla. Kokonaisuudessaanhan Jeesus sanoo:

"Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin."

"Älä ajattele: "Niin kuin hän teki minulle, niin minä teen hänelle. Nyt maksan hänelle samalla mitalla."

Jeesus tahtoo opettaa että jos joku tekee meille pahaa meidän tulisi tehdä hänelle kaikesta huolimatta hyvää. Sillä tavalla paha voitetaan hyvyydellä.

Kiitos paljon vastauksestasi Marko! Tunnen jo olevani hieman lähempänä Jeesusta ja kumppaneita!

• TMarko kirjoitti:

Ajattelepa Teuvon toimintaa tuohon Jeesuksen käskyyn verraten :-)

• uskonnollinen(ko)
        Devoit kirjoitti:

Kuka on Teuvo?

• TMarko
        uskonnollinen(ko) kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksestasi Marko! Tunnen jo olevani hieman lähempänä Jeesusta ja kumppaneita!

Mahtava juttu :) Oikein siunattua päivää sulle Jumalan sanan valkeudessa.

• uskonnollinen(ko)
        Devoit kirjoitti:

Tarkoitatko ettänyt pitäisikääntää vasen poski?

Kiitos vastauksesta!! Mutta voisinko vielä kysyä mistä se hammurabin laki sitten on?

***Kiitos vastauksesta!! Mutta voisinko vielä kysyä mistä se hammurabin laki sitten on? ****

Googlaa, yritin kopioida, mutta se ei jostakin syystäonnistunut

Kuka on Teuvo?

****Kuka on Teuvo?****

Eräs mitäänsanomaton palstatuttumme, jota kukaan ei noteeraa, hupi-ukko arjen piristykseksi .

• uskonnollinen(ko)
        Devoit kirjoitti:

****Kuka on Teuvo?****

Eräs mitäänsanomaton palstatuttumme, jota kukaan ei noteeraa, hupi-ukko arjen piristykseksi .

Käytkö usein täällä?

Anteeksi mutta minä en käy niin en tiennyt mitä tarkoitit

• uskonnollinen(ko)
        TMarko kirjoitti:

Mahtava juttu :) Oikein siunattua päivää sulle Jumalan sanan valkeudessa.

Valkaisit kyllä päivääni kummasti! :)

• uskonnollinen(ko)
        Devoit kirjoitti:

***Kiitos vastauksesta!! Mutta voisinko vielä kysyä mistä se hammurabin laki sitten on? ****

Googlaa, yritin kopioida, mutta se ei jostakin syystäonnistunut

No anteeksi myt vain kun kysyin tässä samalla...

Käytkö usein täällä?

Anteeksi mutta minä en käy niin en tiennyt mitä tarkoitit

Alkuvuodesta 2006 asti olen käynyt täällä.

• TMarko
        Devoit kirjoitti:

Mieluummin vertaan omaa toimintaani kuin toisten toimintaa. Sitä miten olen onnistunut antamaan anteeksi niille jotka ovat tehneet minulle jotakin vääryyttä tai loukanneet minua. Olenhan minäkin loukannut ja tehnyt vääryyttä toisille. Rakkaus voi peittää syntien paljouden. Se on meistä itsestämme vain kiinni.

• ........
        TMarko kirjoitti:

Kiitos ed.
        Jeesus kehotti puolustamaan itseään mutta ei väkivalloin. Vaikka meitä ärsytetään monin tavoin, ei saa provosoitua.
        Sanallisesti voi selittää ettei ole oikein kun loukataan, olettaen että on todella loukkaantunut mutta ei saa lytätä maanrakoon "muista nyt omatkin virheesi".

• Nollatoleranssi...
        Devoit kirjoitti:

Alkuvuodesta 2006 asti olen käynyt täällä.

Siinäkin on 8v 6kk ja 8 pv liikaa.

• what the world needs

nimim. uskonnollinen(ko)

Jeesuksen sanat "Jos joku jne.." voisi ajatella niinkin, että meidän ihmisten ei tulisi "antaa samalla mitalla takaisin".

Kun joku on ilkeä, niin

a) tyyppi on vain "noussut väärällä jalalla ylös" elikkä päivä on lähtenyt heti aamusta huonosti käyntiin. No, sehän ei ole kenenkään muun syy, mutta siinä voi joutua kärsimään ne, jotka joutuvat tuon ihmisen "kulkuväylälle" sinä päivänä :)

b) tyypillä on monenlaisia ongelmia, on sairautta, rahanpuutetta, kotona kaikki haukkuu ja käy kimppuun, ja kaikki ahdistaa eikä valonpilkahdusta näy missään

Oli sitten syy mikä tahansa, niin Jeesus on sitä mieltä, että jos toinen on pahalla tuulella joistain vaikka esim, edellämainituista syistä, meidän ei tulisi ottaa siitä nokkiimme ja vastata äkäisesti takaisin tms, sen sijaan meidän pitäisi olla hänelle ystävällisiä ja keventää hänen "taakkaansa".

Jeesus rakasti ja sääli ihmisiä ja tekee niin meille joka päivä, huolimatta meidän rakkaudettomuudestamme. Me emme totisesti ansaitse Jumalan rakkautta, ja kuitenkin Hän rakastaa.

Sitä Jeesus tarkoitti, kun Hän antoi tuon neuvonsa: "käännä vasenkin poski". Älä vihaa, vaan rakasta, sitäkin, joka sitä ei ansaitse,

• TMarko

Aamen. Tässä on erittäin hyvin selvennetty asiaa.

• v3cwcw

Käytännössä sitä voi saada turpaansa ihan kummallekin poskelle jos kadulla kääntelee provosoivasti lärviään.
      Tuo on vertauskuvallista ja viittaa siihen, ettei mikään muu kuin Rakkaus ole Itseolevaista.
      Rakkaus-puute tarvitsee aina; vastustajan, palvojan, vertailukohdan (etc) tunteakseen olonsa tärkeäksi ja elämän merkitykselliseksi, kun taas Rakkaus ei tarvitse mitään siinä on kaikki.

• Anonyymi

Sitä että, kristityn ei pidä puolustaa itseään pahoinpitelijää vastaan, vaan odottaa nöyrästi , kunnes pahoinpitelijä lopettaa ja antaa sitten hänelle heti anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      341
      2936
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1282
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1275
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1215
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1125
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1027
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe