Raamattu ilman jae numeroita ja jakoja?

George L

10

1809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----##---

Niin on huono omatunto ettei yölläkään nukuta vai

• 14+9

Ei taida olla? Ei varmaan mitään vanhempia käännöksiäkään? Olisi varmasti mukava lukuinen.

• Jako.

Jako lukuihin ja jakeisiin on perua keskiajan katolilaisesta Raamatusta, jossa tapa ensiksi otettiin käyttöön, eikä suomeksi ole saatavissa luvutonta ja jakeetonta versiota.

• 139

• George L

Selvä, voisi vihjaista Raamatun kustantajille että painaisivat Raamattuja ilman jaenumeroita ja jakoja. Yli tuhat vuotta kristityt pärjäsivät hyvin ilman niitä ja tunsivat Raamatun paljon paremmin, eikä Raamatun kohtia irroteltu asiayhteydestään.

• 139

Kyllä niistä apuakin on, jos esim. on tarve viitata johonkin tiettyyn kohtaan Raamatussa. Luvut ja väliotsikot auttavat myös jäsentämään kokonaisuutta, ja niiden avulla on helpompaa etsiä haluttua kohtaa ihan Raamatun sivuja silmäiltäessä.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että Raamatun kohtia irroitellaan aivan liikaa asiayhteyksistään. Toisaalta, tämä varmaan on ihan yhtä mahdollista ilman jae- ja lukujakoakin. Jos joku haluaa käyttää Raamattua väärin, ei sitä estettyä saada :). Ehkä silti olisi ihan hyvä, että markkinoilla olisi sekä meille tutuksi tulleita, jakeellisia versioita, että myös jakeettomia versioita.

• Hän opettaa meitä
        139 kirjoitti:

Kyllä niistä apuakin on, jos esim. on tarve viitata johonkin tiettyyn kohtaan Raamatussa. Luvut ja väliotsikot auttavat myös jäsentämään kokonaisuutta, ja niiden avulla on helpompaa etsiä haluttua kohtaa ihan Raamatun sivuja silmäiltäessä.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että Raamatun kohtia irroitellaan aivan liikaa asiayhteyksistään. Toisaalta, tämä varmaan on ihan yhtä mahdollista ilman jae- ja lukujakoakin. Jos joku haluaa käyttää Raamattua väärin, ei sitä estettyä saada :). Ehkä silti olisi ihan hyvä, että markkinoilla olisi sekä meille tutuksi tulleita, jakeellisia versioita, että myös jakeettomia versioita.

En usko, että Raamattuun laitetut luvut ja jakeet sotkevat sen kokonaisilmoitusta. Onhan siellä ymmärtämättömien kääntäjien yhdistämiä jakeita virheellisesti, mutta kyllä Jumalan Henki auttaa meitä ymmärtämään oikein ja Jumalan tahdon mukaan.

• Anonyymi00008
        UUSI
        Hän opettaa meitä kirjoitti:

En usko, että Raamattuun laitetut luvut ja jakeet sotkevat sen kokonaisilmoitusta. Onhan siellä ymmärtämättömien kääntäjien yhdistämiä jakeita virheellisesti, mutta kyllä Jumalan Henki auttaa meitä ymmärtämään oikein ja Jumalan tahdon mukaan.

>>>>>>>, mutta kyllä Jumalan Henki auttaa meitä ymmärtämään oikein ja Jumalan tahdon mukaan<<<<<
        -----------------
        Kyllä varmasti auttaa mutta saako Hän auttaa on sitten toinen asia?

Esteitä voi olla ennakko asenteet, Muiden omapäisten tulkintojen omaksuminen . Valheellisessa opetuksessa mukana olo. Laiskuus lukea Raamattua säännöllisesti.
        Laiskuus perehtyä tekstin asia yhteyksiin ja taustoihin. ym. Siis eksegeesin harrastaminen.

”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.”
        ‭‭Johannes‬ ‭16‬:‭13‬-‭15‬ ‭

• Anonyymi00009
      UUSI

2Moos.19:19 Ja sen basunan helinä enemmin ja enemmin eneni. Moses puhui ja Jumala vastasi häntä kuutavasti. Biblia (1776)

• Anonyymi00010
      UUSI

2Moos.15:21 Ja MirJam vastasi heitä: Veisatkaat Herralle, sillä hän on jalon työn tehnyt, hevosen ja miehen hän mereen syöksi. Biblia (1776)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      383
      2517
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      75
      1952
    3. 154
      1489
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1336
    5. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1231
    6. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      995
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      125
      975
    8. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      882
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      880
    10. Alavuden Ähtärin kylä 1.1.2028

Ketä saamme kiittää tästä?
      Ähtäri
      28
      843
    Aihe