AVIOERO USKOVASTA VÄKIVALTAISESTA PUOLISOSTA?

Kuinka kauan?

Olen sellaisessa tilanteessa että asun erillään miehestäni koska hän on ollut vakavasti väkivaltainen minua ja lapsiani kohtaan.Häntä odottaa tästä vankeustuomio ja yhteensä yli 10 000 korvausvaatimus meille uhreille.Kun muutimme erilleen,alkoi "koeaika",jossa hänen piti laittaa asiansa kuntoon,eli laittaa psyykkinen hoitosuhde ja lääkitys kuntoon,hoitaa retuperällä olevat raha-asiansa,mennä vihanhallintakurssille ja terapiaan jne.No,koeaika meni niin että entistenkin hoitamattomien asioiden lisäksi hän alkoi juomaan,polttamaan kuin korsteeni,vieraat naiset alkoi kiinnostaa-ja uhkailut jatkuivat,myös hengellinen väkivalta.Hän on kokoajan vaatinut välitöntä anteeksiantoa,eikä sen takia pitäisi olla mitään keskustelemista esim.väkivallan syistä.Kun kärsivällisyyteni ja uskoni hänen haluunsa muuttua loppui ja ilmoitin haluavani eron,niin kostotoimenpiteet saivat tulta alleen;jatkuvia tekstiviestejä,puheluja joissa uhataan helvetillä,kerrotaan että vaikutusvaltaiset hengenmiehet-ja naiset ovat saanet tiedon sanoja ja profetioita siitä että minusta tulee luopio kun otan eron,koska mies ei ole tehnyt huorin,eikä muusta syystä saa hylätä puolisoaan.Herjaamiseni on aivan uskomatonta,olen aviorikkoja,luopio,huora (en ole pettänyt miestä),Jumalaa pelkäämätön,maailman ystävä,ja kaikki heikkouteni on tietenkin myös luettelossa,kuten myös sukulaisteni "synnit".Saman tunnin sisällä vannotaan rakkautta ja kirotaan hääpäivä,niinkuin humalainen ihminen asioista ajattelee,ja kostonhimoinen.Myös tappouhkauksia on tullut,sekä itsemurhauhkauksia.
Kysynkin nyt,että jos puoliso ei ole tehnyt huorin ja silti hylkään hänet,koska hän saattaa tappaa minut ja/tai lapseni (tämä pelko on aiheellinen),niin teenkö synnin josta joutuu helvettiin?Olen alkanut pelätä,että tämä on joku Jumalan koetin minulle siitä,noudatanko hänen sanaansa vai toiminko oman järkeni mukaan.Uskoni on kriisissä,koen usein Jumalan lohdutusta ja olen saanut häneltä niin paljon että mietin vaatiiko hän minulta siksi niin paljon.Raamatussa ei ole sellaista kohtaa,jossa sanotaan että väkivaltaisen puolison saa hylätä,vain huorinteko sanotaan syyksi että eron voi ottaa.
Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä??

8

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asumisero helpottaa

      Väkivaltaisen kanssa ei voi tietenkään asua saman katon alla, se on varma se, eikä Jumala sellaista odota.

      Hanki miehellesi lähestymiskielto, muuta hänestä mahdollisimman kauas lapsiesi kanssa asumaan. Avioero ei ehkä ole heti tarpeellinen, jos siitä tässä vaiheessa on vain enemmän sinulle haittaa kuin hyötyä, pääasia, että ASUT hänestä erillään, ja että hän ei pääse häiritsemään sinua ja lapsiasi.

      Kun miehesi joutuu vankilaan, sinun olosikin helpottaa. Rukoile ja anna asia Jumalan hoitoon, katsotaan, miten Hän sen sitten järjestää.

    • Hei,

      Kertomasi perusteella tuo kuulostaa tilanteelta, jossa ero on paras ratkaisu. Et tee väärin eroamalla miehestäsi. Se ei ole synti. On täysin oikea ratkaisu jättää väkivaltainen puoliso. Väkivalta eri muodoissaan sinua tai lapsianne kohtaan ei ole parisuhteessa koskaan hyväksyttävää.

      Väkivaltaisesta käytöksestä kannattaa myös kertoa poliisille ja kuten yllä todettiin, lähestymiskielto voisi olla hyvä asia.

      Muista myös, että miehesi on itse vastuussa käytöksestään, et sinä. Vaikka tekisit mitä, se ei oikeuta tai tee hyväksyttäväksi väkivaltaista käytöstä. Samoin itsemurhalla uhkailu on usein myös tapa manipuloida.

      Ja vielä, uskon,että asiasta puhuminen toisille ihmisille on vaikeaa, mutta kerro miehesi käytöksestä lähipiirillesi. Kerro miksi olette eroamassa. Tuntematta tilannettasi tarkemmin, lähisuhdeväkivallan uhrit usein häpeävät väkivaltaa ja elämäntilannettaan sekä voivat syyttää siitä itseään. Sinulla ei ole mitään hävettävää. Asiasta kertominen paitsi auttaa selvittämään tilannetta, se myös tekee miehesi yritykset hallita sinua näkyviksi toisille ihmisille. Tärkeää on, että et jää yksin.

      Vilppu H.
      pappi

    • OttoPetteris

      Sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

      1. Mene ja aloita avioeroprosessi. Hae miehellesi häätö kodistasi ja hae lähestymiskiletoa. Jos on väkivaltaa, niin tee rikosilmoitus. Huomaa, että raiskaus avioliitossa on rikos!

      2. Alistus jonkin uskonlahkon määräysvaltaan ja tottele lahkon johtajia, Saattaa olla niin, että jokin lahkon kokous toteaa Sinut syylliseksi kaikkeen ja antaa miehellesi rikokset anteeksi. Nainen vaietkoon seurakunnassa...

      Miksi ihmeessä tällaieen ihan selvään asiaan pitää sekoittaa jotain uskontoa ja seurakuntaa? Miksi asiaa ei voisi ratkaista yksinkertaisen järjellisesti?

    • Rauhanaika edessä

      Se mihin hän ja jotkut muutkin uskovat vetoaa,on raamatunkohdat joissa sanotaan vain haureuden (seksi muun kuin puolison kanssa) olevan ainut sallittu syy avioeroon.Sitä hän ei ole toistaiseksi tehnyt..ja toinen raamatunkohta on se,jossa sanotaan että aviorikkojat eivät peri taivaan valtakuntaa.Näiden perusteella tulee helvetintuomioita.Lisäksi hän väittää,että useat "merkittävät" uskovat joita on hänen ystävissään ja tuttavissaan,ovat nähneet minusta näkyjä ja ilmestyksiä ja saaneet profetioita,että minusta tulee luopio sen jälkeen kun otan eron.En ole uskossani niin vahva etteikö tämä kaikki olisi vaikuttanut minuun.Olen ollut toisinaan itsemurhan partaalla,kun vakuuttavia tuomioita on tullut jopa useita päivässä.Loppujenlopuksi kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat,joten olen saanut tehokkaat oppitunnit siitä miten narsisti ajattelee,ja miten tuhoisa narsisti on uskovien piireissä.Olen myös sitä mieltä että vaikka näillä häiriintyneillä ei ole tervettä omaatuntoa (eikä synnintuntoa),niin yksin Jumala voi heidän sydämeensä nähdä missä menee sairauden ja missä synnin raja ja vain yksin Jumala voi heidät tuomita,vaikka he itse tuomitsevatkin toisia omista lähtökohdistaan käsin (=kosto).Vielä tuohon edelliseen kommenttiin;jos on uskossa niin Jumala-suhde on elämän perusta,ja pyrkimys onkin että kaikki elämänalueet noudattavat Jumalan tahtoa,siksi uskova ei voi ratkaista ongelmiansa vain järjellisesti,vaan hän etsii niihin Jumalan johdatusta ja tahtoa.Se löytyy ennenkaikkea raamatusta,mutta myös rukouksesta.
      Avioero tulee voimaan tänä vuonna ja lopullinen päätös hänen rikostensa rangaistuksista selviää myöhemmin.Olen tehnyt kaiken mitä olen ymmärtänyt ja osannut.

    • Hei Rauhanaika edessä, ilmeisesti olet sama kirjoittaja kuin ketjun aloittaja ja vaikket olisikaan niin silti haluan vastata tähän.

      Uskonnon varjolla ei voi pakottaa, painostaa toista ihmistä toimimaan mielensä mukaisesti ja tällaiselta juuri kuvaamasi menettely kuulostaa. Ja kyllä Jumala on antanut meille ihmisille järjen, jotta voimme ajatella järjellisesti asioita. Vetoaminen Raamattuun ja vaikutusvaltaisiin uskovaisiin tuntuu rakkaudettomuudelta ja julmuudelta.

      Sinulla on oikeus elämääsi, jossa saat olla vapaasti ja pelkäämättä. Perheväkivalta on asia, joka saa uhrin usein luulemaan, että on itse syyllinen saamaansa väkivaltaiseen kohteluun tai väkivaltinen puoliso osaa manipuloida asiat näyttämään siltä. Olet altistunut tällaiselle käytökselle ja ilmeisesti se on tehnyt tehtävänsä ja koet syyllisyyttä.

      Sinun olisi tärkeää saada apua kokemuksiisi ja ehdotankin, että käännyt esim. kuntasi alueella olevaan perheneuvolaan tai kirkon ylläpitämään perheasiain neuvottelukeskukseen. Irti pääseminen väkivaltaisesta suhteesta saattaa kestää kauan.

      Raamatussa on paljon ohjeita ja neuvoja, mutta ne eivät kaikki ole yhtä tärkeitä ja suoraan sovellettavissa enää tähän aikaan, koska elämä ja tavatkin ovat muuttuneet. Kuitenkin kaikkein tärkein ohje siellä on Jeesuksen opettama rakkauden kaksoiskäsky, rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

      Rakkaus ei koskaan pakota eikä määrää eikä käytä toista hyväkseen eikä käyttäydy väkivaltaisesti. Ja sinulla on täysi syy myös kunnioittaa ja rakastaa itseäsi.
      Tässä linkki kirkon perheasiain neuvottelukeskuksien osoitteisiin. http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/40D5B401E55B1785C225748000449ACD?OpenDocument&lang=FI

      Voimia sinulle,
      Merja-pappi

    • jokunen3

      Tämä mies ei ole uudestisyntynyt, sillä teoillaan hän kieltää tuntevansa Jumalan ja siksi hän ei edes kuulu Jeesuksen opetuslapsiin.
      Monissa henkilöissä jotka kulkeen kirkossa on riivaajia, kuten on voinut heidän tekosiaan lukemalla jo suoraan päätää. Monet ovat tulleet uskoon ja silloin on myös teot muuttuneet, kun Pyhä Henki on tullut sydämeen, eikä ole enää vain pään tietona ja totenpitämisenä nämä uskon asiat.
      Raamattu sanoon että riivaajatkin uskovat ja vapisevat, eli Jeesuksen pitää olla lsydämessä, eikä vain pään tietona. Kuunteluta jos mahdollista miestäsi näitä sivuja, niissä vaikuttaa Pyhä Henki ja niissä on ohjeet miten voi uudestisyntyä.
      http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen

    • maya o

      Hei,

      Jos jokainen syntiä tehnyt joutuu hel-vettiin, niin ei meistä yksikään voi pelastua! Kaikki teemme syntiä. Älä sen vuoksi pelkää erota.

      Jumalan armo yltää syntiseenkin, Jeesus on sovittanut syntimme ristillä ja sen takia saamme uskoa syntimme anteeksi.

      Lain tarkoitus on osoittaa ihminen syntiseksi ja herättää synnintunto, jotta ihminen sen jälkeen voisi ymmärtää tarvitsevansa armoa pelastukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      158
      6527
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3908
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1809
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1390
    Aihe