Tämä palsta on niin täynnä asioiden vääristelyä ja helluntailaisuuden tahallista parjausta, että en tiedä, kannattaako täällä enää käydä.
vääristelyä
20
159
Vastaukset
- Koetelkaa kaikki
Hyvä tikantapainen,
Vastaus kysymykseesi riippuu ensisijaisesti siitä, mitä täältä etsit. Toisaalta joudut miettimään, mikä kirjoitus helluntailaisuudesta on oikeaa raamatullista ja Hengessä tehtyä arviointia ja arvostelua ja mikä sitten vain kuvaamaasi ”tahallista parjausta”. On aina mahdollista, että koet ja leimaat kaiken totuudellisenkin arvioinnin ”asioiden vääristelyksi”.
Olet varmaan huomannut, että hyvin monet ovat aidosti huolestuneita tämän päivän helluntailaisuuden tilasta. Monet ovat kokeneet, että ristiinnaulitun ja ylösnousseen Vapahtajamme tilalle keskukseen on noussut äärikarismaattisuus, erilaiset voimavaikutukset ja joidenkin julistajien itseään korostava julistustyyli.
Jokaisella meistä on vaarana joutua ikään kuin lumoukseen, jossa otamme vastaan kaiken, oli se sitten Raamatun Sanan mukaista tai ei. Kysymys ei tietenkään ole vain helluntailaisuudesta, vaan asia koskee kaikki uskovia. Oletko huolissasi nykytilanteesta millään lailla – haluatko kuulla enemmän voitokkaasta elämästä kuin ristiinnaulitusta Kristuksesta? Jos ihailet kovasti tiettyä suuntausta, sinulla saattaa olla automaattinen torjunta kaikkea rakentavaakin kritiikkiä kohtaan.
Gal. 3:1 ”Te mielettömät galatalaiset, kuka teidät on lumonnut? Asetettiinhan teidän silmienne eteen aivan avoimesti Jeesus Kristus ristiinnaulittuna!”
Kaikkina aikoina seurakunnissa on valtaan ja puhevastuuseen päässyt julistajia, joita Jumala ei ole valinnut. He käyttäytyvät ja puhuvat kristillisesti – jos niin ei olisi, meidän ei tarvitsisi heitä varoa, heidän harhansahan olisi aivan ilmeinen. Vähintään meidän on kysyttävä, onko tämä mahdollista meidän aikanamme, meidän kristillisyydessämme – entäpä meidän aikamme helluntailaisuudessa?
2. Kor. 11:13 ”Semmoiset ovat vääriä apostoleja, petollisia työntekijöitä, he vain tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi”
Fil. 3:2 ”Varokaa noita koiria, noita kelvottomia työntekijöitä”
Varmasti tahallistakin parjausta täällä esiintyy, mutta varmaan myös vääryyksien ja väärien oppien levittämistä ja puolustamista. Voi olla, että sinun ei kannata näillä palstoilla enää käydä – ehkä on parempi, että rakennut siellä, missä voisit juurtua keskeisesti Jumalan Sanaan. Muista, että tänne kirjoittavat uskovien lisäksi myös monet uskosta osattomat, kristinuskolle vieraiden oppien kannattajat, epäraitista hengellisyyttä tuovat ja monet muut sopan keittäjät.
Juurru yksin Jumalan Sanaan - älä kuitenkaan niele mitään purematta.
1. Tess. 5:21 ”Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.”- tikantapainen
Ristiinnaulittua Kristusta ei korota asioiden vääristely. On joitakin, jotka oikein odottaa lika-ampärinsä kanssa, mistä suunnasta nyt voisi taas heittää lika-ämpärin helluntailaisuuteen päin.
En ole kertaakaan puolustanut sitä, että arvostellaan joitakin ääri-karismaatikkoja, kunha ei vedetä niihin mukaan myös niitä, jotka pysyvät oikesti Sanassa. Sen olen tosin joskun puolustukseksi esim. Selkomaasta sanonut, että kun hänelle on puhuttu, hän saarnaa Sanaa. Kielilläpuhumisesta on turha puhua, se on ihan ok.
Jos haukutaan kaikki voimavaikutukset riippumatta, onko puhuja Sanan mukainen opissa, kirjoituksissa, ja puheissa, sekin on turhaa.
Nimenomaan olen huolissani siitä, että välillä tällaisille parjaus-palstoille eksyy ihmisiä oikeasti etsivällä ja kyselevällä mielellä.Ja tällainen sonta täällä.
Se, että monenlaista karismaatikkoa on tulossa Suomeen, en ole puolustanut sitä. Olen vain varoittanu sanomasta saatanalliseksi mitään. Pitää arvioida miehen kirjoitukset, puheet ja elämä. Näin olen tehnyt esim Herzgokin kohdalla. Hönen oppinsa ei ole oikea, mutta ole varoittanut sanomasta häntä silti saatanalliseksi. Tästäkin Mertzedes antoi tahallaan vääristeltyä tietoa sanomalla , että helluntailaiskarismaatikot ovat kutsuneet hänet. Tutkin asian. Kutsumassa oli kymmenkunta yhteisöä, joistaYKSIKÄÄN EI OLE HELLUNTAISEURAKUNTA.Ihmettelen tätä Merzdestä. Koskaan hän ei reagoi mihinkään rakentavaan. Aina hän tuo jonkun vääristellyn lika-ämpärin, jonka hän paiskaa helluntaiherätystä kohti. Miksi? tikantapainen kirjoitti:
Ristiinnaulittua Kristusta ei korota asioiden vääristely. On joitakin, jotka oikein odottaa lika-ampärinsä kanssa, mistä suunnasta nyt voisi taas heittää lika-ämpärin helluntailaisuuteen päin.
En ole kertaakaan puolustanut sitä, että arvostellaan joitakin ääri-karismaatikkoja, kunha ei vedetä niihin mukaan myös niitä, jotka pysyvät oikesti Sanassa. Sen olen tosin joskun puolustukseksi esim. Selkomaasta sanonut, että kun hänelle on puhuttu, hän saarnaa Sanaa. Kielilläpuhumisesta on turha puhua, se on ihan ok.
Jos haukutaan kaikki voimavaikutukset riippumatta, onko puhuja Sanan mukainen opissa, kirjoituksissa, ja puheissa, sekin on turhaa.
Nimenomaan olen huolissani siitä, että välillä tällaisille parjaus-palstoille eksyy ihmisiä oikeasti etsivällä ja kyselevällä mielellä.Ja tällainen sonta täällä.
Se, että monenlaista karismaatikkoa on tulossa Suomeen, en ole puolustanut sitä. Olen vain varoittanu sanomasta saatanalliseksi mitään. Pitää arvioida miehen kirjoitukset, puheet ja elämä. Näin olen tehnyt esim Herzgokin kohdalla. Hönen oppinsa ei ole oikea, mutta ole varoittanut sanomasta häntä silti saatanalliseksi. Tästäkin Mertzedes antoi tahallaan vääristeltyä tietoa sanomalla , että helluntailaiskarismaatikot ovat kutsuneet hänet. Tutkin asian. Kutsumassa oli kymmenkunta yhteisöä, joistaYKSIKÄÄN EI OLE HELLUNTAISEURAKUNTA.Ihmettelen tätä Merzdestä. Koskaan hän ei reagoi mihinkään rakentavaan. Aina hän tuo jonkun vääristellyn lika-ämpärin, jonka hän paiskaa helluntaiherätystä kohti. Miksi?Seuraava lainaus GNEry:n Hertzog-sivuilta:
""Järjestäjät: Good News For Everyone ry, David Herzog Ministries ja Unelma Suomesta ry
Mukana järjestäjinä ja yhteistyössä: TV7, Näky magazine, King´s Ministries, Pääkaupunkiseudun kristityt järjestyksenvalvojat ry, Cityseurakunta-Helsinki, Elävä Sana Yhteys -seurakunta, Apua Haitille ry, Ermot Auttaa ry, Kohtaamispaikka (Metrocenter-srk), Toivon lähde -seurakunta, Polvijärven pastoritiimi Piipponen & Hartikainen, Joosua Missio ry ja Wholehearted Ministry ry"" (lainaus päättyy).
Tv7 on tunnettu helluntailais-karismaattista ohjelmaa lähettävä kristillinen tv-kanava.
City-seurakunta-Helsinki on helluntaiseurakunta Seppo Pehkosen johdolla. Pehkonen johtaa myös Unelma Suomesta ry:tä yhdistystiedon mukaan. Pehkonen on entinen Helluntaiherätyksen pastori, joka lähti mukaan halluntailais-karismaattiseen Toronton herätykseen ym. Äärikarismaattisuuden aiheuttaman riitelyn takia perustettiin City-seurakunnat äärikarismaattisiksi helluntaiseurakunniksi.
Toivon lähde srk on entinen Nokiamission Helsingin seurakunta. Nokiamissiossa on toiminut myös Helluntaiherätyksen evankelista Marko Selkomaa, ennen kuin helluntaikirkkolainen Hyvä Sanoma nappasi hänet mukaan omaa agendaansa levittämään. Entiset Nokiamission seurakunnat tekevät tiivistä yhteistyötä Helluntaiherätyksen seurakuntien kanssa nettisivujensa mukaan. Opillisia eroja helluntailaisuuteen on vain se, että liike ilmeisesti kastaa edelleen myös lapsia.
Apua Haitille ry:stä löytyy hyvin vähän tietoa. Perustajia on vain yksi henkilö yhdistystiedon mukaan. Ilmeisesti yhden henkilön "ministry" kysymysessä ja nämähän ovat yleensä helluntailais-karismaattisia.
Ermot auttaa ry:n osoite on sama yksityisasunnon osoite, kuin GNE ry;n, eli ovat samaa Jantusen perheen "ministryä" Helsingin Vuosaaresta.
Kohtaamispaikka lienee luterilainen
Elävä Sana yhteys -srk. mainostaa itse nettisivuillaan seurakuntaansa "helluntaikarismaattisena".
Polvijärven pastoritiimin juuret ovat Vapaakirkossa, mutta tiettävästi Piipponen olisi erotettu vapaaseurakunnasta väärän opetuksen takia. Vapaakirkollisen liikkeen ja helluntailiikkeen välillä ei ole juuri mitään eroa nykyisin.
Joosua missio ry tekee ilmeisesti nuorisotyötä teetupabusseineen. Ei ole kovin vaikea arvata, kumpaa kastetta Joosuamissio pitää raamatullisempana.
Wholehearted ministry ry:n takana näyttää olevan vapaakirkkotaustainen rouva.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että Hertzogin yhteistyötahoistatahoista on suurin osa helluntailais-karismaattisia tahoja. "Tikantapainen" voi käydä itse kyseisten tahojen nettisivuilla ja tutkia heidän opetuksiaan. Ja edelleenkin, h e l- l u n t a i s e u r a k u n t i a o n m u i t a k i n, k u i n H e l l u n t a i h e r ä t y k -
s e e n k u u l u v a t h e l l u n t a i s e u r a k u n n a t.
Minä en ole keksinyt määritelmää, jolla seurakunnat jaotellaan suuntausten mukaan. "Tikantapaisen" vänkääminen johtuu vaan helluntailaisesta riidanhalusta, jossa vähänkin toista asiaa opillisesti korostava helluntaiuskova mielellään määritellään ei-helluntailaiseksi. Näiden "tikantapaisten" vuoksi Helluntailiike onkin hajonnut ja riidoissa keskenään.- tikantapainen
mazdels kirjoitti:
Seuraava lainaus GNEry:n Hertzog-sivuilta:
""Järjestäjät: Good News For Everyone ry, David Herzog Ministries ja Unelma Suomesta ry
Mukana järjestäjinä ja yhteistyössä: TV7, Näky magazine, King´s Ministries, Pääkaupunkiseudun kristityt järjestyksenvalvojat ry, Cityseurakunta-Helsinki, Elävä Sana Yhteys -seurakunta, Apua Haitille ry, Ermot Auttaa ry, Kohtaamispaikka (Metrocenter-srk), Toivon lähde -seurakunta, Polvijärven pastoritiimi Piipponen & Hartikainen, Joosua Missio ry ja Wholehearted Ministry ry"" (lainaus päättyy).
Tv7 on tunnettu helluntailais-karismaattista ohjelmaa lähettävä kristillinen tv-kanava.
City-seurakunta-Helsinki on helluntaiseurakunta Seppo Pehkosen johdolla. Pehkonen johtaa myös Unelma Suomesta ry:tä yhdistystiedon mukaan. Pehkonen on entinen Helluntaiherätyksen pastori, joka lähti mukaan halluntailais-karismaattiseen Toronton herätykseen ym. Äärikarismaattisuuden aiheuttaman riitelyn takia perustettiin City-seurakunnat äärikarismaattisiksi helluntaiseurakunniksi.
Toivon lähde srk on entinen Nokiamission Helsingin seurakunta. Nokiamissiossa on toiminut myös Helluntaiherätyksen evankelista Marko Selkomaa, ennen kuin helluntaikirkkolainen Hyvä Sanoma nappasi hänet mukaan omaa agendaansa levittämään. Entiset Nokiamission seurakunnat tekevät tiivistä yhteistyötä Helluntaiherätyksen seurakuntien kanssa nettisivujensa mukaan. Opillisia eroja helluntailaisuuteen on vain se, että liike ilmeisesti kastaa edelleen myös lapsia.
Apua Haitille ry:stä löytyy hyvin vähän tietoa. Perustajia on vain yksi henkilö yhdistystiedon mukaan. Ilmeisesti yhden henkilön "ministry" kysymysessä ja nämähän ovat yleensä helluntailais-karismaattisia.
Ermot auttaa ry:n osoite on sama yksityisasunnon osoite, kuin GNE ry;n, eli ovat samaa Jantusen perheen "ministryä" Helsingin Vuosaaresta.
Kohtaamispaikka lienee luterilainen
Elävä Sana yhteys -srk. mainostaa itse nettisivuillaan seurakuntaansa "helluntaikarismaattisena".
Polvijärven pastoritiimin juuret ovat Vapaakirkossa, mutta tiettävästi Piipponen olisi erotettu vapaaseurakunnasta väärän opetuksen takia. Vapaakirkollisen liikkeen ja helluntailiikkeen välillä ei ole juuri mitään eroa nykyisin.
Joosua missio ry tekee ilmeisesti nuorisotyötä teetupabusseineen. Ei ole kovin vaikea arvata, kumpaa kastetta Joosuamissio pitää raamatullisempana.
Wholehearted ministry ry:n takana näyttää olevan vapaakirkkotaustainen rouva.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että Hertzogin yhteistyötahoistatahoista on suurin osa helluntailais-karismaattisia tahoja. "Tikantapainen" voi käydä itse kyseisten tahojen nettisivuilla ja tutkia heidän opetuksiaan. Ja edelleenkin, h e l- l u n t a i s e u r a k u n t i a o n m u i t a k i n, k u i n H e l l u n t a i h e r ä t y k -
s e e n k u u l u v a t h e l l u n t a i s e u r a k u n n a t.
Minä en ole keksinyt määritelmää, jolla seurakunnat jaotellaan suuntausten mukaan. "Tikantapaisen" vänkääminen johtuu vaan helluntailaisesta riidanhalusta, jossa vähänkin toista asiaa opillisesti korostava helluntaiuskova mielellään määritellään ei-helluntailaiseksi. Näiden "tikantapaisten" vuoksi Helluntailiike onkin hajonnut ja riidoissa keskenään.Tv 7 ja Ojares ei ole koskaan ollut helluntailainen. Ojares on tietääkseni luterilainen, ellei ole jut liittynyt Helluntaiherätykseen. Seppo Pehkonen lähti helluntaiherätyksestä ( Toronto-ilmiön vuoksi ) ja perusti City-seurakunnan, joka ei ole helluntailainen.
Nokia-Missio ei ole helluntailainen. Olen ymmärtänyt, että jokut liittyivät Tampereen helluntaiseurakuntaan, jolloin heistä tietysti henkilöinä tuli helluntailaisia. Eelävä Sana ei ole helluntailainen. Se on menestysteologinen seurakunta.
Minun ei tarvi loppuja, jotka ovat oudompia tutkiakaan enää, kun silloin ne tutkin. Eivät ole Helluntaiherätykseen kuuluvia.
Suomessa on Helluntaiherätys ja sitten muut.Ne muut ei minua kiinnosta. tikantapainen kirjoitti:
Tv 7 ja Ojares ei ole koskaan ollut helluntailainen. Ojares on tietääkseni luterilainen, ellei ole jut liittynyt Helluntaiherätykseen. Seppo Pehkonen lähti helluntaiherätyksestä ( Toronto-ilmiön vuoksi ) ja perusti City-seurakunnan, joka ei ole helluntailainen.
Nokia-Missio ei ole helluntailainen. Olen ymmärtänyt, että jokut liittyivät Tampereen helluntaiseurakuntaan, jolloin heistä tietysti henkilöinä tuli helluntailaisia. Eelävä Sana ei ole helluntailainen. Se on menestysteologinen seurakunta.
Minun ei tarvi loppuja, jotka ovat oudompia tutkiakaan enää, kun silloin ne tutkin. Eivät ole Helluntaiherätykseen kuuluvia.
Suomessa on Helluntaiherätys ja sitten muut.Ne muut ei minua kiinnosta.Kerrotaan, että Ojares erosi luterilaisesta kirkosta vastalauseena sille, että luterilaiset eivät lähteneet tukemaan helluntailais-karismaattista Tv7:n ohjelmatuotantoa. En tiedä, mihin seurakuntaan Ojares kuuluu, mutta hänen Tv7 -kanavansa lähettää lähes puhtaasti helluntailais-karismaattisia ohjelmia.
Nokiamission Tampereen porukoista suurin osa liittyi Tampereen Helluntaikirkkoseurakuntaan. Jäljelle jäi muutama Uusi Toivo -seurakunta, joista ainakin yksi seurakunta ei ole enää aikoihin toiminut. Nämä Uusi Toivo -seurakunnat tekevät omien nettisivujensa mukaan läheistä yhteistyötä helluntaiseurakuntien kanssa.
Elävä Sana srk. mainitsee nettisivuillaan jopa itse, että se on "helluntaikarismaattinen" seurakunta. Menestysteologiaahan on jo Helluntaiherätyksen Helluntaikirkkoseurakunnissakin sekä joissakin perinteisissä helluntaiseurakunnissa, kuten Seinäjoella.
Ovatko "tikantapaisen" mielestä sitten Helluntaikansan yhteistyöseurakunnat helluntaiseurakuntia ja niiden jäsenet helluntailaisia? Nämä seurakunnat kokoontuvat Jämijärven juhannusjuhlille ja lukevat Ristin Kansa -lehteä, eivätkä hyväksy Helluntaikirkon karismaattisia linjauksia ja sanelupolitiikkaa.
Onko "tikantapaisen" mielestä sitten helluntailaisia ne Helluntaiherätyksen seurakuntiin kuuluvat, jotka viettävät syntielämää eivätkä enää osallistu millään tavalla seurakuntansa toimintaan? Näitä henkilöitä on paljon ja he kuuluvat helluntaiseurakuntiin sen vuoksi, koska helluntaiseurakunnat ovat luopuneet seurakuntakurin pitämisestä syntielämän suhteen.
Onneksi "tikantapainen" ei voi päättää sitä, ketkä ovat helluntailaisia ja mitkä seurakunnat helluntaiseurakuntia. Jos näin olisi, tuo liike hajoaisi varmasti vielä enemmän.- tikantapainen
mazdels kirjoitti:
Kerrotaan, että Ojares erosi luterilaisesta kirkosta vastalauseena sille, että luterilaiset eivät lähteneet tukemaan helluntailais-karismaattista Tv7:n ohjelmatuotantoa. En tiedä, mihin seurakuntaan Ojares kuuluu, mutta hänen Tv7 -kanavansa lähettää lähes puhtaasti helluntailais-karismaattisia ohjelmia.
Nokiamission Tampereen porukoista suurin osa liittyi Tampereen Helluntaikirkkoseurakuntaan. Jäljelle jäi muutama Uusi Toivo -seurakunta, joista ainakin yksi seurakunta ei ole enää aikoihin toiminut. Nämä Uusi Toivo -seurakunnat tekevät omien nettisivujensa mukaan läheistä yhteistyötä helluntaiseurakuntien kanssa.
Elävä Sana srk. mainitsee nettisivuillaan jopa itse, että se on "helluntaikarismaattinen" seurakunta. Menestysteologiaahan on jo Helluntaiherätyksen Helluntaikirkkoseurakunnissakin sekä joissakin perinteisissä helluntaiseurakunnissa, kuten Seinäjoella.
Ovatko "tikantapaisen" mielestä sitten Helluntaikansan yhteistyöseurakunnat helluntaiseurakuntia ja niiden jäsenet helluntailaisia? Nämä seurakunnat kokoontuvat Jämijärven juhannusjuhlille ja lukevat Ristin Kansa -lehteä, eivätkä hyväksy Helluntaikirkon karismaattisia linjauksia ja sanelupolitiikkaa.
Onko "tikantapaisen" mielestä sitten helluntailaisia ne Helluntaiherätyksen seurakuntiin kuuluvat, jotka viettävät syntielämää eivätkä enää osallistu millään tavalla seurakuntansa toimintaan? Näitä henkilöitä on paljon ja he kuuluvat helluntaiseurakuntiin sen vuoksi, koska helluntaiseurakunnat ovat luopuneet seurakuntakurin pitämisestä syntielämän suhteen.
Onneksi "tikantapainen" ei voi päättää sitä, ketkä ovat helluntailaisia ja mitkä seurakunnat helluntaiseurakuntia. Jos näin olisi, tuo liike hajoaisi varmasti vielä enemmän.Keskustelin äsken puhelimessa Saalemin entisen johtaja, Klus Korhosen kanssa. Muista minulla ei ollut häneltä kysyttavää ( koska tiedän itse ) mutta koska Elävä Sana-yhteys-seurakunta ei ole helluntailainen, kysyin häneltä vielä siitä. Hän vastasi minun sanoneen ihan oikein."Eikö se Elävä Sana ole ulkolaisten..."Sanoi korhonen.
Helluntai Kansa ei ole ollenkaan seurakunta. Kuulun helluntai Kansa ry hyn.Helluntaikansa ry tukee itsenäisiä helluntaiseurakuntia pysymään sellaisina. Siis vanhakantaisena helluntaiseurakuntina.
Tv 7 ei ole helluntailainen , mutta Usko tv on.
Jos joku taho tekee yhteistyötä helluntailaisten kanssa, ne ei sen perusteella kuulu Helluntaiherätykseen. tikantapainen kirjoitti:
Keskustelin äsken puhelimessa Saalemin entisen johtaja, Klus Korhosen kanssa. Muista minulla ei ollut häneltä kysyttavää ( koska tiedän itse ) mutta koska Elävä Sana-yhteys-seurakunta ei ole helluntailainen, kysyin häneltä vielä siitä. Hän vastasi minun sanoneen ihan oikein."Eikö se Elävä Sana ole ulkolaisten..."Sanoi korhonen.
Helluntai Kansa ei ole ollenkaan seurakunta. Kuulun helluntai Kansa ry hyn.Helluntaikansa ry tukee itsenäisiä helluntaiseurakuntia pysymään sellaisina. Siis vanhakantaisena helluntaiseurakuntina.
Tv 7 ei ole helluntailainen , mutta Usko tv on.
Jos joku taho tekee yhteistyötä helluntailaisten kanssa, ne ei sen perusteella kuulu Helluntaiherätykseen.Klaus Korhonenkaan ei päätä siitä, mitkä seurakunnat luetaan opillisesti helluntailais-karismaattisiksi seurakunniksi. Tietenkin Korhonen Helluntaikirkkolaisena on sitä mieltä, että vain Helluntaiherätyksen seurakuntiin, (mieluummin tietysti Helluntaikirkkoon) kuuluvat ovat helluntailaisia. Eihän Helluntailiike Suomessa olisi muten niin hajallakaan, jos tällaisia "korhosia" ei olisi olemassa.
Klaus Korhosen luulisi fiksuna miehenä ottavan asiasta ensin selvää,ennenkuin heittää kysymyksen kysyjälle takaisin, kuten näyttää tehneen "tikantapaiselle". Ja eikö se Helluntaiherätyskin ole ulkolaisten... ? On se, usko pois.
Ja edelleen, Tv7 lähettää pääosin helluntailais-karismaattista ohjelmaa, joten sitä voidaan pitää helluntailaisena tv-kanavana. Muistutan "tikantapaista" vielä siitä, että olen kirjoittanut helluntailais-karismaattisuudesta, josta käytetään yleisnimitystä helluntailaisuus. Helluntaiherätys on pieni osa Helluntailais-karismaattista liikettä ja myös Helluntaiseurakuntiin kuuluvia henkilöitä sanotaan helluntailaisiksi. Helluntailais-karismaattinen taho voi tehdä yhteistyötä muiden helluntailais-karismaattisten tahojen kanssa, eikä ne välttämättä kuulu Helluntaiherätykseen, mutta voivat kuulua myös. Siis vielä kerran: Helluntailaisuutta on paljon muuallakin, kuin Helluntaiherätyksessä.- tikantapainen
mazdels kirjoitti:
Klaus Korhonenkaan ei päätä siitä, mitkä seurakunnat luetaan opillisesti helluntailais-karismaattisiksi seurakunniksi. Tietenkin Korhonen Helluntaikirkkolaisena on sitä mieltä, että vain Helluntaiherätyksen seurakuntiin, (mieluummin tietysti Helluntaikirkkoon) kuuluvat ovat helluntailaisia. Eihän Helluntailiike Suomessa olisi muten niin hajallakaan, jos tällaisia "korhosia" ei olisi olemassa.
Klaus Korhosen luulisi fiksuna miehenä ottavan asiasta ensin selvää,ennenkuin heittää kysymyksen kysyjälle takaisin, kuten näyttää tehneen "tikantapaiselle". Ja eikö se Helluntaiherätyskin ole ulkolaisten... ? On se, usko pois.
Ja edelleen, Tv7 lähettää pääosin helluntailais-karismaattista ohjelmaa, joten sitä voidaan pitää helluntailaisena tv-kanavana. Muistutan "tikantapaista" vielä siitä, että olen kirjoittanut helluntailais-karismaattisuudesta, josta käytetään yleisnimitystä helluntailaisuus. Helluntaiherätys on pieni osa Helluntailais-karismaattista liikettä ja myös Helluntaiseurakuntiin kuuluvia henkilöitä sanotaan helluntailaisiksi. Helluntailais-karismaattinen taho voi tehdä yhteistyötä muiden helluntailais-karismaattisten tahojen kanssa, eikä ne välttämättä kuulu Helluntaiherätykseen, mutta voivat kuulua myös. Siis vielä kerran: Helluntailaisuutta on paljon muuallakin, kuin Helluntaiherätyksessä.Eipähän tv 7 ollut nytkään koko viikolla kuin puolen tusinaa helluntailaisten ohjelmia. Usko tv on helluntailaisten.
Ei Klaus korhonen heittänyt kysymystä takaisin. Luettelin ohimennen muutama yhteisön ja sitte kysyin varmuuden vuoksi vielä siitä Elävä Sana sta. Korhonen sanoi, että olen vastannut oikein. Ja lisäsi:"Eikö se ole ulkolaisten...."
Kyllä Klaus Korhonen entisenä seurakunnan johtajana tietää, mitkä on saman kaupungin helluntaiseurakunnat.
Kysyin Korhoselta:"Muistatko tapausta kauan sitten, kun kävin iltaisin lukiota. Uskonnon opettaja opetti väärin. Samoja asioita." Korhonen antoi minulle seurakunnan historiikin ja käyntikorttinsa annettavaksi sille opettajalle.Se opettaja lupasi lukea sen.
silloin selvitin , ketä täällä on helluntaiseurakuntia, kysyin vanhimmistoveljeltä lista kädessä.
- Koetelkaa kaikki
Ilman muuta lähtökohtana on se, että kaikki on tutkittava ja arvioitava Jumalan Sanalla – tästä lienemme kaikki uskovat samaa mieltä. Jotta voisimme niin tehdä, meidän tulee kasvaa Sanassa ja armossa, juurruttava Raamattuun, jotta emme ole kaikkien opintuulten riepoteltavana. Paljon on juuri uskoon tulleita tai niitä, jotka tuntevat Raamattua vain hyvin pintapuolisesti ja ehkä niitäkin, joita ei taida Raamatun mukainen opetus edes kiinnostaa. Monet sanovat, että ”ei oppi pelasta, vaan Jeesus” – niinpä, mutta pelastajana on Raamatun mukainen Jeesus. Paavali kritisoi Korintissa olevia julistajia vastaan, jotka saarnasivat toisenlaista evankeliumia, toisenlaista Jeesusta kuin Sanan mukaista sanomaa. Joillakin uskovilla on erityinen henkien erottamisen armolahja, joka toimii vain niillä, jotka ovat syventyneet Sanaan ja ojentautuvat elämässään Sanan mukaan.
Näinä nykyisinä eksytysten aikoina tarvitsemme kipeästi Raamatun mukaista opetusta.
Likaämpärien kanssa liikkujia emme kaipaa millään lailla, mutta emme myöskään marjaämpärien kanssa makeasti Jumalan rakkaudesta puhuvia, jos puheessa ei ole totuutta – rakkaus ilman totuutta on teeskentelyä. Jeesus sanoi, että ”te olette maan suola”, eikä että ”te olette maan sokeri”.
Meillä uskovilla on aina halu pitää esillä evankeliumia, sanomaa yhteisestä pelastuksestamme. Tämän sydämen halun vastaisesti joudumme luopumuksen aikoina ottamaan esille myös seurakunnan sisällä olevia ”syöpäpesäkkeitä”. Voimme matkalla joutua lumouksen, harhaan, ehkä lähdimme liikkeelle hyvin, mutta kaikki eivät pääse perille. Näin Juudan kirjassa:
”Rakkaat ystävät! Hartaasti olen halunnut kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, ja nyt sain aiheen kehottaa teitä taistelemaan sen uskon puolesta, joka pyhille on kertakaikkisesti annettu. Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen. Vaikka te kaiken tiedättekin, tahdon silti muistuttaa teitä siitä, että Herra kyllä ensin pelasti kansansa Egyptistä mutta tuhosi sitten ne, jotka eivät uskoneet.”
”Jos haukutaan kaikki voimavaikutukset riippumatta, onko puhuja Sanan mukainen opissa, kirjoituksissa, ja puheissa, sekin on turhaa.” Oikein kirjoitit – vain Raamatun mukainen arviointi on paitsi asiallista, myös Jumalan tahdon mukaista toimintaa. Olen kanssasi myös huolestunut etsivistä ja kyselevistä – täällä he lukevat sekä oikeita, rakentavia vastauksia, mutta myös Raamatun vastaisia ja epäraittiita kommentteja. Jumala johdattakoon etsivät sinne, mistä totuus löytyy – omantunnon uskovien pariin ja raittiiseen armon sanomaan.
Meitä uskovia tulee aina häiritä ja vaivata valhe. Se voi olla vääristelyä ja väärän tiedon pahansuopaista levittämistä, mutta myös sellaisen kehumista tai puolustamista, joka on harhaa ja pettävää. On huomoitava, että usein jotakin kehuva ja suopeasti puhuva henkilä elää valheessa puolustaessaan sanoillaan vääryyttä. Jos jonkun kommentti häiritsee sinua, voisit ehkä yrittää kysyä, mihin arviosi perustuu, mikä siinä on Raamatun Sanan vastaista ja mitkä ovat sinun omat kokemuksesi asiasta - voihan olla, että joku antaa aivan oikeaa avostelua, josta sinä vain et pidä tai sinulla ei ole asian kriittiseen arviointiin riittävästi tietoa. Toiselta voi aina tarkennusta pyytää.- tikantapainen
Kyllä minun Jeesukseni oli nöyrä. He ristiinnaulitsivat hänet.Ei jatkuva vikoilu osoita oikeaa tietä
- Kaaleb
Ainoa lääke on rekisteröintipakko. Se siistisi palstan tilaa aikalailla.
Muuten likasankotyyli jatkuu....
Tai vähintäänkin kirjoittajan ip näkyville!- Koetellaan kaikki
Totta, Jeesus oli sydämeltään "hiljainen ja nöyrä" ja niin tulee meidänkin olla sydämen asenteeltamme. Jeesus korotti äänensä ja sanoi tämän tästä suorat sanat erityisesti tekopyhille, vIhassaan Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja syytti uskonnollisia johtajia sydämen kovuudesta ja pelastavan uskon puutteesta. Raamatun mukainen nöyryys ei ole teennäistä hyssyttelyä ja maailman suosion tähden suun sulkemista. Oikea nöyryys on uskoa, mitä Jumala Sanassaan sanoo ja ojentautuma elämässä sen mukaan. Nöyrä ihminen tunnustaa Jumalan edessä oman ylpeytensä ja syntisyytensä. Nöyrä ihminen ei tuo totuutta esille halusta arvostella, vaan siksi, etä hän rakastaa Sanaa enemmän kuin väärän rauhan antamaa kaiken suvaitsevaisuutta. Sanan totuuden on ensin aina mentävä läpi meidän oman sydämemme.
- Koetellaan kaikki
Koetellaan kaikki kirjoitti:
Totta, Jeesus oli sydämeltään "hiljainen ja nöyrä" ja niin tulee meidänkin olla sydämen asenteeltamme. Jeesus korotti äänensä ja sanoi tämän tästä suorat sanat erityisesti tekopyhille, vIhassaan Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja syytti uskonnollisia johtajia sydämen kovuudesta ja pelastavan uskon puutteesta. Raamatun mukainen nöyryys ei ole teennäistä hyssyttelyä ja maailman suosion tähden suun sulkemista. Oikea nöyryys on uskoa, mitä Jumala Sanassaan sanoo ja ojentautuma elämässä sen mukaan. Nöyrä ihminen tunnustaa Jumalan edessä oman ylpeytensä ja syntisyytensä. Nöyrä ihminen ei tuo totuutta esille halusta arvostella, vaan siksi, etä hän rakastaa Sanaa enemmän kuin väärän rauhan antamaa kaiken suvaitsevaisuutta. Sanan totuuden on ensin aina mentävä läpi meidän oman sydämemme.
P.S. Oikein kirjoitit, että jatkuva vikoilu ei ole Jumalasta. Suoruudesta ja pyhästä ankaruudestaan huolimaatta Jeesuksen ainoa tehtävä oli pelastaa syntiset armon evankeliumilla.
- tikantapainen
Koetellaan kaikki kirjoitti:
P.S. Oikein kirjoitit, että jatkuva vikoilu ei ole Jumalasta. Suoruudesta ja pyhästä ankaruudestaan huolimaatta Jeesuksen ainoa tehtävä oli pelastaa syntiset armon evankeliumilla.
Onko pyhää ankaruutta, jos ihminen on kuin Ulvilan murhan yleinen syyttäjä. Hän tuo yhä uudestaan, viikosta toiseen, aina uutta ja uutta pykälää. Faktaa ja tositteita. Jos ihminen on oikeasti uskossa, hän ahdistuisi ennenpitkää. Mistä lähteestä tulee yhä uusi voima moiseen raportointiin?
- Sivustakuulija
tikantapainen kirjoitti:
Onko pyhää ankaruutta, jos ihminen on kuin Ulvilan murhan yleinen syyttäjä. Hän tuo yhä uudestaan, viikosta toiseen, aina uutta ja uutta pykälää. Faktaa ja tositteita. Jos ihminen on oikeasti uskossa, hän ahdistuisi ennenpitkää. Mistä lähteestä tulee yhä uusi voima moiseen raportointiin?
Mistä nousee...?
Ehkä siitä oikeasta huolestuneisuudesta... Elämme eksyttäviä aikoja. Useat eivät ole heränneet edes tähän. - TikkaVanhin
Ei nämä tikantapaiset rekisteröidy---ei tietenkään.
- TikkaVanhin
Helluntailaisuus saa nyt mitä on tilannut... niin minäkin saan, mitä ravintolassa pyydän syödäkseni.
Mene matkoihisi, sillä sinussa on vääryyttä, joka puolustaa totuudesta poikennutta hengellisyyttä. Helluntailaisuus on täynnä vääryyden voimilla toimivia julistajia, jos ani harva vielä julistaakin evankeliumia. Mutta heidät on siirretty syrjään - pois tuollaiset vanhan ajan julistajat. Nyt on mieluisten puheiden, teknomusiikin, savukoneiden, diskovalojen, tanssin ja ylistyshuuman aika - kehossa koettavien kokemusten kanssa.
Sinä itse vääristelet Jeesuksen raitista evankeliumia - tahallasi tai ymmärtämättömyyttäsi.- tikantapainen
Ei raitis evankeliumi ole vääristeltyjä "totuuksia"
- tikantapainen
tikantapainen kirjoitti:
Ei raitis evankeliumi ole vääristeltyjä "totuuksia"
Jatkoa
Korjaus:Joosua Missio ( johtaja? )on helluntailainen. Timo Valtonen. Varmaan hän ottaa bussin ja menee sinne ympäristöön evankelioimaan joukkonsa kanssa. Nehän kulkee festivaaleilla. Siellä vilahteli Seinäjoen Timo Närhi jossain yhdyshenkilönä. Helluntailainen. - tikantapainen
tikantapainen kirjoitti:
Jatkoa
Korjaus:Joosua Missio ( johtaja? )on helluntailainen. Timo Valtonen. Varmaan hän ottaa bussin ja menee sinne ympäristöön evankelioimaan joukkonsa kanssa. Nehän kulkee festivaaleilla. Siellä vilahteli Seinäjoen Timo Närhi jossain yhdyshenkilönä. Helluntailainen.korjauksen korjaus:
Katsoin netistä. Joosua-aktio eii ollut kutsujien joukossa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .613757Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493000Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631272914Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3661970- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101141Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101125Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27949- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että108918