Olenko isä monelle

Minulla itsellä on seitsemän lasta ja nyt niitä on yhdeksän. En ole erojen jälkeen huolehtinut lapsistani, joten nyt on tullut pää vetäjän käteen.
Minua sanotaan nyt isukiksi omassa asunnossani. Muutin Järvenpäähän vaimoni kuoleman jälkeen, halusin hakea rauhaa; toisin kuitenkin kävi. Vuokrasin vain pienen huoneen omakotitalosta, piti kirjoittaa, piti elää yksinäistä elämää.
Poika on ollut neljä kertaa Kellokosken mielisairaalassa ja nyt elää tuossa. Tyttö on otettu huostaan, ja nyt elää tuossa. Heillä ei riitä omat siivet elämään ja siksi he sanovat minua iskäksi. Poja äiti yritti itsemurhaa, tytön äiti pahoinpiteli koko ajan. Järvenpään kunta on auttanut heitä siten, että pojan luona on käynyt toimintaterapeutti kysymässä, osaatko petata pedin. Minulta hän kysyi, miten istä munat keitetään;neuvoin, miten kuusi minuuttia ja kylmään veteen. Poika kysyi, koveneeko ne munat sitten siellä kylmässä vedessä. Hänet on laitettu yksin asumaan, tietämättä minusta yhtikäs mitään. Tyttöä olen opettanut paistamaan ruokaa, hän tykkää siitä. Hän ei sustunut, että poika tekee ruoan, vaan sanoi, että iskä tekee sen.
Käsittämätöntä, että Järvenpään kunta jättää lapset noin heitteille, joilla ei ole edes mahdollisuutta selvitä ilman aikuisen apua. He ovat siis nyt minun lapsiani. Olen pettynyt Järvenpään kaupunkiin, kun pojalta kysyttiin, pitäisikö taa lähteä Kellokosken mielisairaalaan. Ostin pojalle mopon, annooin hänelle risoja polkupyöriä korjattavaksi, kun hän joka aamu kysyi, mitä tänään vois tehdä. Tyttö kertoo joka päivä, miten hän osti kirpparilta vaatteita ja minä kehun niitä. Olen ostanut hänelle erilaisia voiteita käsiin ja kasvoihin; hän opettelee naiseksi. Poika leikkii pyssyillä.
Molemmat menee nyt syksyllä kouluun. En voi muuttaa tästä pois, kun olen kokenut, että nyt tuli pää vetäjän käteen, on vastuu lapsista. Asumme omakotitalossa, itsellä on huone ja pojalla toinen huone. Tyttö asuu 200 metrin päässä ja on aina täällä.
Jos näin Järvenpään kunta hoitaa asioita, niin ei tule mitään. Itse koen nyt suurta vastuuta, jossa kunta ei ole mitenkään mukana, eikä ole edes minusta kiinnostunut. Pojan äidiltä kysyin, miten hänellä menee, mutta hän ei oluut yhtään kiinnostunut siitä, miten meillä menee.

Toimittaja Jouni Saltbacka puh 0468882100

7

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä sieppaa

      Kun noita muksuja maailmaan laittaa, mies myös, pitää kantaa kortensa kekoon niiden luotsaamisesta elämään eikä aina jättää tehtävää yhteiskunnan harteille. Mainitsit, että et ole kantanut vastuuta edes omista lapsistasi erojen jälkeen - jospa nyt on aika viimeistään tarttua puikkoihin ja tehdä osansa. Kyllähän uusioperheessäkin pitää ottaa roolinsa ja vastuu: ei vain sen toisen aikuisen kanssa eletä perheessä.
      Olet sentään pystyvä ja koulutettu mies. Pitää ajatella muutakin kuin vain pilperoa. Tuollaisen lapsilauman olet ympärillesi haalinut, ja itse et ottaisi mitään vastuuta heidän elättämisestään vaan jätät sen meille veronmaksajille.

    • Kyse ei ole uusioperheestä, vaan olen ikään kuin "yrkinhuoltaja". Ei siis ole naista tässä maailmassa. Olet varmaan oikeassa, mutta sen totesin itsekin. Kiitos sinulle.

    • voimia sinulle

      Sorry, jos ymmärsin väärin ja sanoin liiankin kanssa. Onhan sinulla varmaan suruakin, kun olet menettänyt puolison kuolemankin kautta.

    • Sinun vastuusi

      Sinä siis olet kunnalle katkera siitä että joudut ihan itse huolehtimaan omista lapsistasi?

      Miksi olet ylipäätään tehnyt lapsia, jos et niistä edes halua huolehtia? Alappa nyt iso mies kantamaan vastuuta omista teoistasi.

    • Anonyymi

      Järkyttävää, ehkäisy pitäisi, olisi pitänyt saada kuntoon,ettei tällaiset ihmiset vanhemmiksi olisivat ryhtyneet.

    • Anonyymi

      Jos osaa tehdä lapsia niin niistä osaa myös huolehtia.Kait sä aikuinen mies tiedät miten lapsia tehdään.Käytä ehkäisyä seuraavalla kerralla.

    • Anonyymi

      Siis olet biologinen isä tytölle ja pojalle jotka kutsuu sinua iskäksi luonnollisesti mutta kaupungin olisi pitänyt ottaa vastuu, niinkö?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe