...miten meillä on taipumusta kiinnittyä mieleemme ja sen muodostamaan todellisuuskäsitykseen? Vaikka vastakkainen näkökanta olisi hyvin laajalle levinnyt ja sitä olisivat edustaneet lukemattomat erittäin hyvin ja oppineet ihmiset. Vaikka emme olisi itse opiskelleet ja ajatelleet asioita edes pahaisen vuosikymmenen verran. Leimaamme heidät mieluummin hulluiksi jotta oman päämme sisältö pysyisi järjestyksessä.
Eikö ole mielenkiintoista...
26
126
Vastaukset
- Kyllä on mielenkiint
Onko sopulilauma oikeassa?
Todellisuus perustuu loogiseen näyttöön, ei siihen miten joku muu uskoo tai kaikki ovat uskoneet aiemmin. Tiede ja tieto lisääntyvät ainakin länsimaissa ja on jo nähty sen ylivoimaisuus kaikenmaailman uskoihin verrattaessa.
Kyllä joulupukkiin uskoa saa, mutta minä uskon palkattuun ammatiharjoittajaan, naapuriin tai kioskilllelähteneeseen perheenjäseneen. - No juu ei
Voivatko miljardit ihmiset uskoa sokeasti johonkin, mikä ei ole ollenkaan totta? No ei kai nyt sentään ihan miljardit? Joten puolitoista miljardia muslimia ja miljardi hindua ja puoli miljardia buddhalaista/taolaista ovat siis kaikki oikeasssa?
Vai voivatko miljardit ihmiset sittenkin uskoa täysin sokeasti johonkin mikä ei ole ollenkaan totta? - Ei ole
Miljoonat ihmiset ovat tutkineet jumalan (jumalien) olemassaoloa tuhansien vuosien ajan tuhansilla eri tavoilla ja mina voin täysin vaivatta tiivistää tähän kaikki todisteet mitä he ovat mistään jumalista koskaan löytäneet, ihan ne kaikki:
- uskois
Niinpä!
"Leimaamme heidät mieluummin hulluiksi jotta oman päämme sisältö pysyisi järjestyksessä."
Tai sitten he ovat hulluja.- Nasse..
sitten on nää "valkoparrat" joiden pata on kajahtanut ihan omalla tavallaan.
Ateisteilla on siis aihetta pieneen rintakehän röyhistämiseen.
Ovathan monet meistä kyseenalaistaneet ympäristössä vallitsevan maailmankuvan ja uskaltaneet ajatella omilla aivoillamme ja muuttaneet käsitystämme olevaisesta radikaalisti.
HYVÄ ME!
En kuitenkaan pidä teistejä hulluina. Pikemminkin hassuina. On suorastaan kiehtovaa, että jotkut lajitoverimme pitävät oikeasti mielikuvitusolentoja todellisina.- Kalju Pitkätukka
"Leimaamme heidät mieluummin hulluiksi jotta oman päämme sisältö pysyisi järjestyksessä."
Laitat sanoja toisten suuhun.
En näe syytä sanoa uskovaista hulluksi.
Jos hullulla tarkoitetaan psyykkisesti sairasta, on sellainen ihminen, joka
poikkeaa psyykkisesti niin paljon keskivertoihmisestä, että se aiheuttaa henkilölle merkittäviä ongelmia.
Uskovaista ihmistä siis ei ole perusteltua pitää hulluna, vaikka pitäisi jumaluskoa epäloogisena ja perusteettomana.
Uskonnottomuutta ovat myös edustaneet ja edustavat lukemattomat erittäin oppineet ihmiset. - uskois
Entä jos on kuitenkin niin, että eräät pitäytyvät omassa laatikossaan niin ehdottomasti, että eivät kykene lähestymään toisten näkökantoja?
- Kalju Pitkätukka
"Entä jos on kuitenkin niin, että eräät pitäytyvät omassa laatikossaan niin ehdottomasti, että eivät kykene lähestymään toisten näkökantoja?"
Epäilemättä näinkin monesti on.
Ei liene kuitenkaan hyödyllistä keskustella "eräiden" mielipiteenmuodostuksen rajoittuneisuudesta, koska "eräät" on kovin lavea joukko, joille ei löydy juuri yhteistä nimittäjää.
Sen sijaan lienee rakentavampaa keskustella mitä mieltä me olemme asioista, minä voin sanoa, mitä ajattelen a miksi, en osaa sanoa mitä "eräät" ajattelevat ja millä perusteilla.
Sinä ilmeisesti uskot johonkin jumaluuteen, minä en, aloitetaanko?
On niin kuuma, etten jaksa hyödyllisempääkään juuri nyt tehdä.- uskois
Olen huomannut, että Jumalan (tai Jumalien) vaikutuksen huomaa vasta jälkikäteen, joten vaatii yleensä jonkin verran elämänkokemusta tuo usko.
- Kalju Pitkätukka
uskois kirjoitti:
Olen huomannut, että Jumalan (tai Jumalien) vaikutuksen huomaa vasta jälkikäteen, joten vaatii yleensä jonkin verran elämänkokemusta tuo usko.
Tarkoitatko asiaa, jota kutsutaan "Jumalan johdatukseksi"?
Olen joskus ollut sellaisen tuntevinani elämässäni, mutta jumalusko haihtui nimenomaan elämänkokemuksen myötä.
Uskon olevani aikuinen ihminen 42- vuotiaana.
Uskonnollisuus heräsi minussa koulun uskonnonopetuksen myötä, ja haihtui Raamattuun tarkemmin perehtyessä.
Jumalat ovat ihmisten yrityksiä selittää maailmaa ennen kuin oli paremmasta tietoa.
Mitä syytä meillä on uskoa jumaliin? - uskois
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Tarkoitatko asiaa, jota kutsutaan "Jumalan johdatukseksi"?
Olen joskus ollut sellaisen tuntevinani elämässäni, mutta jumalusko haihtui nimenomaan elämänkokemuksen myötä.
Uskon olevani aikuinen ihminen 42- vuotiaana.
Uskonnollisuus heräsi minussa koulun uskonnonopetuksen myötä, ja haihtui Raamattuun tarkemmin perehtyessä.
Jumalat ovat ihmisten yrityksiä selittää maailmaa ennen kuin oli paremmasta tietoa.
Mitä syytä meillä on uskoa jumaliin?"Tarkoitatko asiaa, jota kutsutaan 'Jumalan johdatukseksi'?"
Kyllä.
Huomaamme kuinka ymmärryksemme todellisuudesta samoin kuin halumme muuttuvat elämän kuluessa kunkin elämänvaiheen vaatimusten mukaisesti. Monesti jotkun kehityskulut antavat tunteen, että niiden takana on itse asiassa jokin suunnitelma, pitkien ajanjaksojen kuluessa testattu kehityskulku joka on havaittu toimivaksi.
Suurimpiirtein aikuisiän alkuun mennessä tapahtuu materialisoituminen. Tässä vaiheessa uskomme lähinnä itseemme ja omiin haluihimme. Kuitenkin jo saadessamme ensimmäisen lapsemme huomaamme ehkä, että elämän tarkoitus ei olekaan meissä itsessämme vaan ikuisuudessa. Elämän syvempään ymmärtämiseen johtava tie jatkuu lopunikämme. - Kalju Pitkätukka
uskois kirjoitti:
"Tarkoitatko asiaa, jota kutsutaan 'Jumalan johdatukseksi'?"
Kyllä.
Huomaamme kuinka ymmärryksemme todellisuudesta samoin kuin halumme muuttuvat elämän kuluessa kunkin elämänvaiheen vaatimusten mukaisesti. Monesti jotkun kehityskulut antavat tunteen, että niiden takana on itse asiassa jokin suunnitelma, pitkien ajanjaksojen kuluessa testattu kehityskulku joka on havaittu toimivaksi.
Suurimpiirtein aikuisiän alkuun mennessä tapahtuu materialisoituminen. Tässä vaiheessa uskomme lähinnä itseemme ja omiin haluihimme. Kuitenkin jo saadessamme ensimmäisen lapsemme huomaamme ehkä, että elämän tarkoitus ei olekaan meissä itsessämme vaan ikuisuudessa. Elämän syvempään ymmärtämiseen johtava tie jatkuu lopunikämme."Monesti jotkun kehityskulut antavat tunteen, että niiden takana on itse asiassa jokin suunnitelma, pitkien ajanjaksojen kuluessa testattu kehityskulku joka on havaittu toimivaksi."
Jälkeenpäin voi tällaisia polkuja tutkailla ja ajatella vaikkapa:" jos en olisi saanut silloin potkuja, en olisi hakenut sitä työpaikkaa, joka avasi tien..."
Tai: "jos en olisi silloin jäänyt istumaan siihen pöytään, en olisi ikinä tavannut puolisoani"
Tällaiset on helppo tulkita jälkeenpäin suunnitelmaksi jos niin haluaa, mutta
mielestäni ei ole mitään syytä tehdä niin.
"Ei niin mene, ettei jotenkin mene" tapasi sanoa edesmennyt tätini.
Entäs sitten jos harras uskova saa lunta tupaan raskaamman jälkeen kerta toisensa jälkeen?
Missä Jumalan johdatus ja suunnitelma?
Tutkimattomat ovat Herran tiet?
Vastaus on mielestäni yhtä hyvä kuin "ei-juu-vaarinhousut".
Mikä on oikea usko, islam. kristinusko, hindulaisuus?
Jos kristinusko, mikä oppisuunnista?
"Kuitenkin jo saadessamme ensimmäisen lapsemme huomaamme ehkä, että elämän tarkoitus ei olekaan meissä itsessämme vaan ikuisuudessa"
Lapsen synnyttyä elämän tarkoitus on kasvattaa lapsi aikuiseksi ja pyrkiä
olemaan hyvä vanhempi.
Näin ainakin omalla kohdallani on.
- uskois
"Tällaiset on helppo tulkita jälkeenpäin suunnitelmaksi jos niin haluaa, mutta
mielestäni ei ole mitään syytä tehdä niin."
Totta kyllä, että sattumalla voi helposti antaa kuvitteellisia merkityksiä. Voi myös yrittää tutkia riippuvuuksia, jotka eivät olekaan sattumaa ja saattaa olla, että ne selittävätkin yllättävän paljon.
"Entäs sitten jos harras uskova saa lunta tupaan raskaamman jälkeen kerta toisensa jälkeen? Missä Jumalan johdatus ja suunnitelma?"
Voihan käydä huono mäihä. Varsin pitkälti asiat ovat kuitenkin elämässä noudatavat tiettyä järjestystä.
"Mikä on oikea usko, islam. kristinusko, hindulaisuus? Jos kristinusko, mikä oppisuunnista?"
Vaikea elämänfilosofisista kysymyksistä on mitään varmaa vastausta sanoa samoin kun siitä miten pörssi tulee kehittymään seuraavan vuoden kuluessa. On vain uskottava johonkin. Jos sitten kuitenkin rupeaa ajattelemaan, että toiset ovat ihan väärässä niin menee kyllä pahasti metsään. Kaikki uskonnot kuitenkin kertovat hyvin pitkälti samasta asiasta.
"Lapsen synnyttyä elämän tarkoitus on kasvattaa lapsi aikuiseksi ja pyrkiä
olemaan hyvä vanhempi."
Mutta onko siinä mitään järkeä vapaaehtoisesti hyysätä toista ihmistä? Huomaamme, että kapean itsekeskeinen näkökanta hajoaa jo tässä. - Kalju Pitkätukka
"On vain uskottava johonkin."
Jos tarkoitat jumaluskoa, niin miksi on uskottava?
Miksi ei vain voi olla uskomatta?
Olen todennut, ettei minulla ole syytä uskoa Jumalaan tai jumaliin.
"Jos sitten kuitenkin rupeaa ajattelemaan, että toiset ovat ihan väärässä niin menee kyllä pahasti metsään. Kaikki uskonnot kuitenkin kertovat hyvin pitkälti samasta asiasta."
Useimmat uskonsuunnat ajattelevat toisten olevan ihan väärässä.
Protestantit yleensä pitävät katolisten pyhimystenpalvontaa suorastaan epäjumalanpalveluksena.
Lestadiolaiset pitävät ehkäisyä suurena syntinä joka vie helvettiin.
Useimmat muut taas pitävät syntinä, jos lestadiolaisäiti uuvutetaan jatkuvilla synnytyksillä ja suurperheellä.
"Mutta onko siinä mitään järkeä vapaaehtoisesti hyysätä toista ihmistä? Huomaamme, että kapean itsekeskeinen näkökanta hajoaa jo tässä."
Onko mielestäsi vanhemman kasvatus- ja elatusvelvollisuus sekä pyrkimys olla hyvä vanhempi lapsilleen itsekeskeisyyttä ja hyysäämistä?
Nyt en oikein ymmärrä.- uskois
"Jos tarkoitat jumaluskoa, niin miksi on uskottava? Miksi ei vain voi olla uskomatta?"
Siltä osin kun ei ole tietoa, voi ainoastaan uskoa.
"Olen todennut, ettei minulla ole syytä uskoa Jumalaan tai jumaliin."
Riippuu olennaisesti siitä miten ymmärrät jumaluskon. Voisitko avata näkemyksesi mahdollisimman tarkasti?
"Useimmat uskonsuunnat ajattelevat toisten olevan ihan väärässä."
Tai ainakin monet ihmiset - ehkeivät niin monet uskonsuunnat itsessään. Uskonnon alueella on kieltämättä todella paljon väärinkäsitystä ja hörhöilyä.
"Onko mielestäsi vanhemman kasvatus- ja elatusvelvollisuus sekä pyrkimys olla hyvä vanhempi lapsilleen itsekeskeisyyttä ja hyysäämistä?"
Nimenomaan ei ole. Tarkoitin vain, että lasten hankkimisessa ei ole mitään järkeä, koska siitä seuraa vain paljon vaivaa ja rahanmenoa. Silti itseään järkevänä pitävät ihmiset tekevät niin. - Kalju Pitkätukka
uskois kirjoitti:
"Jos tarkoitat jumaluskoa, niin miksi on uskottava? Miksi ei vain voi olla uskomatta?"
Siltä osin kun ei ole tietoa, voi ainoastaan uskoa.
"Olen todennut, ettei minulla ole syytä uskoa Jumalaan tai jumaliin."
Riippuu olennaisesti siitä miten ymmärrät jumaluskon. Voisitko avata näkemyksesi mahdollisimman tarkasti?
"Useimmat uskonsuunnat ajattelevat toisten olevan ihan väärässä."
Tai ainakin monet ihmiset - ehkeivät niin monet uskonsuunnat itsessään. Uskonnon alueella on kieltämättä todella paljon väärinkäsitystä ja hörhöilyä.
"Onko mielestäsi vanhemman kasvatus- ja elatusvelvollisuus sekä pyrkimys olla hyvä vanhempi lapsilleen itsekeskeisyyttä ja hyysäämistä?"
Nimenomaan ei ole. Tarkoitin vain, että lasten hankkimisessa ei ole mitään järkeä, koska siitä seuraa vain paljon vaivaa ja rahanmenoa. Silti itseään järkevänä pitävät ihmiset tekevät niin.["Olen todennut, ettei minulla ole syytä uskoa Jumalaan tai jumaliin."
Riippuu olennaisesti siitä miten ymmärrät jumaluskon. Voisitko avata näkemyksesi mahdollisimman tarkasti?]
Jumalusko on mielestäni sitä, että pitää jumalaa tai jumalia niin todellisina, että ottaa ne jotenkin huomioon elämässään.
Esimerkiksi noudattaa jonkun uskonnon rituaaleja ja määräyksiä.
Kristinuskon evankelis-luterilaisuus on minulle tutuin uskonsuunta syystä, joka ei esittelyjä kaivanne.
Tutkittuani Raamattua vuosien ajan(löytääkseni olennaiset osat kristinopista), tulin
johtopäätökseen, ettei kirja ole Jumalan sanaa, vaan vanha tarinakokoelma.
Mitä syytä minulla on uskoa enää Raamatun Jumalaan?
Mitä syytä on uskoa mihinkään jumalaan?
Sanot, että jos ei ole tietoa, voi vain uskoa.
Jos totean yhden jumalan satuhahmoksi, eikä minulla ole tietoa muista, enkö voi
olettaa muutkin jumalat satuhahmoiksi? - uskois
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
["Olen todennut, ettei minulla ole syytä uskoa Jumalaan tai jumaliin."
Riippuu olennaisesti siitä miten ymmärrät jumaluskon. Voisitko avata näkemyksesi mahdollisimman tarkasti?]
Jumalusko on mielestäni sitä, että pitää jumalaa tai jumalia niin todellisina, että ottaa ne jotenkin huomioon elämässään.
Esimerkiksi noudattaa jonkun uskonnon rituaaleja ja määräyksiä.
Kristinuskon evankelis-luterilaisuus on minulle tutuin uskonsuunta syystä, joka ei esittelyjä kaivanne.
Tutkittuani Raamattua vuosien ajan(löytääkseni olennaiset osat kristinopista), tulin
johtopäätökseen, ettei kirja ole Jumalan sanaa, vaan vanha tarinakokoelma.
Mitä syytä minulla on uskoa enää Raamatun Jumalaan?
Mitä syytä on uskoa mihinkään jumalaan?
Sanot, että jos ei ole tietoa, voi vain uskoa.
Jos totean yhden jumalan satuhahmoksi, eikä minulla ole tietoa muista, enkö voi
olettaa muutkin jumalat satuhahmoiksi?"Jumalusko on mielestäni sitä, että pitää jumalaa tai jumalia niin todellisina, että ottaa ne jotenkin huomioon elämässään."
Mutta mikä Jumala sinusta on?
- Kalju Pitkätukka
Vastaanpa vielä erikseen tähän:
"Jos sitten kuitenkin rupeaa ajattelemaan, että toiset ovat ihan väärässä niin menee kyllä pahasti metsään. Kaikki uskonnot kuitenkin kertovat hyvin pitkälti samasta asiasta."
Eri uskonnoilla on erilaisia vaatimuksia uskoville.
Luterilaisen opin mukaan yksin usko siihen, että Jeesus on syntien sovittaja, vie taivaaseen.
Eri luterilaisuuden haarat listaavat eri asioita synneiksi, joita on osattava katua pelastuakseen.
Tästä näkökulmasta islamilainen ei voi olla oikeassa.
Islaminuskoisilla on sitten 5 pilariaan(rukous, almut, uskontunnustus, pyhiinvaellus...) ja omat syntilistansa, sitten omat oppisuuntansa...
En voi yhtyä käsitykseen, että kaikki uskonnot kertoisivat samasta asiasta.
Ellei sitten ole todella liberaalista ja laimentuneesta uskosta, kuten nykysuomalainen tapaluterilaisuus.- uskois
"Eri uskonnoilla on erilaisia vaatimuksia uskoville."
Pinnallisesti voi näyttää siltä - on tietysti erojakin. Symbolinen ilmaisutapa on erilainen. Vaikea noista on mitään ymmärtää ilman ulkopuolista lähdeaineistoa. - uskois
uskois kirjoitti:
"Eri uskonnoilla on erilaisia vaatimuksia uskoville."
Pinnallisesti voi näyttää siltä - on tietysti erojakin. Symbolinen ilmaisutapa on erilainen. Vaikea noista on mitään ymmärtää ilman ulkopuolista lähdeaineistoa.Jos kiinnostaa saada ymmärrystä niin esim. seuraavaa kirjaa voi suositella:
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9529842708
- Kalju Pitkätukka
["Onko mielestäsi vanhemman kasvatus- ja elatusvelvollisuus sekä pyrkimys olla hyvä vanhempi lapsilleen itsekeskeisyyttä ja hyysäämistä?"
Nimenomaan ei ole. Tarkoitin vain, että lasten hankkimisessa ei ole mitään järkeä, koska siitä seuraa vain paljon vaivaa ja rahanmenoa. Silti itseään järkevänä pitävät ihmiset tekevät niin.]
Yritän pysyä ajatuksenjuoksussasi mukana.
Tarkoitatko, että pidät ateisteja itsekeskeisinä, ja että he(me) eivät noudata omaa logiikkaansa jos hankkivat lapsia joista sitten haluavat huolehtia?
En pidä itseäni mitenkään erityisen itsekeskeisenä ihmisenä.
Ihmisillä nyt on taipumus lisääntyä.
Rakastan perhettäni.
En vain usko mihinkään yliluonnolliseen.- uskois
"Yritän pysyä ajatuksenjuoksussasi mukana."
Haen tässä lähinnä takaa sitä, että lähinnä sitä oivallusta meidän tarpeemme ja halumme tulevat jostain rationaalisen järjen ulkopuolelta. Liiallinen järkiperusteisuus johtaa harhaan.
"En vain usko mihinkään yliluonnolliseen."
Mitä ymmärrät yliluonnollisella? - Kalju Pitkätukka
uskois kirjoitti:
"Yritän pysyä ajatuksenjuoksussasi mukana."
Haen tässä lähinnä takaa sitä, että lähinnä sitä oivallusta meidän tarpeemme ja halumme tulevat jostain rationaalisen järjen ulkopuolelta. Liiallinen järkiperusteisuus johtaa harhaan.
"En vain usko mihinkään yliluonnolliseen."
Mitä ymmärrät yliluonnollisella?"Mutta mikä Jumala sinusta on? "
Raamatun mukaan ylin henkiolento.
Mielestäni ihmisten keksimä sellainen.
- Kalju Pitkätukka
"Mitä ymmärrät yliluonnollisella? "
Jumalia ja muita henkiolentoja.
Ruumiista riippumatonta sielua.
Sellaisiin en usko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun203620Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa813035- 613024
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2992394- 412172
- 542131
Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211331Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo71215- 421200
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui241099