Tahtoisin tietää eri uskontokuntien kantoja avoliittoon ja avioliittoon. Salliiko raamattu avoliiton, entä koraani jne.?
avo- ja avioliitto
27
1695
Vastaukset
- Qadesha
Raamatussa ei missään kuvailla miten ihmisen tulisi liittonsa tehdä, VT:ssa vain sanotaan että mies ja nainen eroavat vanhemmistaan ja tulevat yhdeksi lihaksi. UT:ssa kehotetaan olemaan hylkäämään puolisoaan.
Aivan aluksi kristityt eivät puuttuneet siihen miten kukin liittonsa solmi. Myöhemmin liiton solminen sallittiin peräti kirkon portailla (kirkkoon sisälle asti ei saanut mennä, koska avioliitto oli epäpyhä asia koska se johti seksuaalielämän aloittamiseen). En tiedä milloin tarkalleen kirkon ovet aukenivat ja pappi alkoi liittää ihmisiä yhteen Jumalan edustajana, mutta senpä vaan sanon että ei se alusta asti ollut niin!
Eikä ollut syytäkään olla, sillä alkukristityt kuvittelivat maailmanlopun tulevan heidän elinaikanaan, eikä heitä jaksanut kiinnostaa välttämättä edes naimisiin meneminen.
Nykyisin jos ajattelee tuota aviotouhua kristinuskon historia mielessään, niin pääasia kai on että kun ottaa kumppanin millä tahansa tavalla, ei hänestä eroaisi (ellei tämä kumppani naida napsauta kolmatta osapuolta). Sikäli on AIVAN SAMA onko avoliitto vai avioliitto.
Erinäiset käytännöt mitä meillä on tässä maassa, mitä kirkolla on tai milläkin uskontokunnalla ovat eri asia kuin mitä on Raamattu tai mitä Raamatussa seisoo. Sitä on ihmisten välillä vähän vaikea muistaa!- päivänkakkara
Raamattu todella sanoo kahden ihmisen yhteisestä elämästä. Jumala loi avioliiton miehelle ja naiselle paikaksi, joka turvaa yhteisen elämän. mies yhtyi VAIMOONSA ja he tulivat yhdeksi lihaksi. seksi kuuluu avioliittoon ja vain kahden ihmisen välille. ihmiset, jotka tulevat "yhdeksi lihaksi" on tarkoitettu olemaan yhdessä lopun ikäänsä. yhteistä elämää vietetään avioliitossa, jonne myös seksi kuuluu.
- Qadesha
päivänkakkara kirjoitti:
Raamattu todella sanoo kahden ihmisen yhteisestä elämästä. Jumala loi avioliiton miehelle ja naiselle paikaksi, joka turvaa yhteisen elämän. mies yhtyi VAIMOONSA ja he tulivat yhdeksi lihaksi. seksi kuuluu avioliittoon ja vain kahden ihmisen välille. ihmiset, jotka tulevat "yhdeksi lihaksi" on tarkoitettu olemaan yhdessä lopun ikäänsä. yhteistä elämää vietetään avioliitossa, jonne myös seksi kuuluu.
Onko siis niin että heti kun on naida napsautettu, ollaan aviossa?
Raamattu ei edelleenkään kerro MITEN se avIoliitto oikein pitää solmia. Juutalaiset pomppivat jonkin lasin rikki, mutta enpä muista sitäkään Raamatussa olevan.
(Taidanpa olla jo aika monessa aviossa, huh huh...)
- linkkivinkki
Täällä on hyvä kirjoitus aiheesta: "Esiaviolliset suhteet, avoliitto, avioliitto ja Raamattu":
http://www.sley.fi/luennot/ESITYS/EsiavioEK.htm - anrei
Jokaisessa kulttuurissa on ollut "avioliittoja" ennen Kristinuskoa. Niillä on pyritty lasten asemat parantamiseen.Ympärillä oleva yhteyskunta on pyrkinyt luomaan niihin säännöt.
- keskusteleva
Kyllä julkisuus on hyvin vanha ja tärkeänä pidetty periaate parisuhteessa. Siinä mielessä ns. avosuhde (-suhde, koska liitto aina solmitaan. Avosuhde ei edellytä mistään sopimista) on jotain aivan toisenlaista.
- Hah hah
Ai ei avoliitto edellytä mitään sopimusta? Että kun minäkin vaan niin päätän omin päin, niin solmin avosuhteen vaikka tuohon naapurin ukkoon, tahtoi se tai ei...
Höpö höpö, kyllä avoliitto edellyttää sopimusta siinä missä kaikki muutkin liitot ja kumppanuudet. Ei sitä yksinään päätetä... - keskusteleva
Hah hah kirjoitti:
Ai ei avoliitto edellytä mitään sopimusta? Että kun minäkin vaan niin päätän omin päin, niin solmin avosuhteen vaikka tuohon naapurin ukkoon, tahtoi se tai ei...
Höpö höpö, kyllä avoliitto edellyttää sopimusta siinä missä kaikki muutkin liitot ja kumppanuudet. Ei sitä yksinään päätetä...Avosuhde voidaan aloittaa sopimalla jostakin (esim. että mennään ensi yöksi samaan sänkyyn), mutta mitään edellytystä mistään sopimiselle ei ole. Suhteen alkaessa ei ole välttämättä yhteistä käsitystä sen tavoitellusta kestosta, yhteisistä lapsista, taloudellisista kysymyksistä jne.
Avioliitto solmitaan julkisella sopimuksella. Avioliitto on tarkoitettu elämänikäiseksi, lapset kuuluvat lähtökohtaisesti avioliittoon, talouskysymyksistä vallitsevat tietyt perusedellytykset jne. jne. Tämä kaikki on kihlakumppanien tiedossa avioliittoon astuessaan. Avosuhteessa näistä asioista on useimmiten vain oletuksia. Valistuneimmat tietenkin voivat keskustella ja sopia jotakin, mutta ilman todistettavia sitoumuksia kaikki voidaan myöhemmin kiistää (ja tiedän, että niin on tapahtunut). - Markku
keskusteleva kirjoitti:
Avosuhde voidaan aloittaa sopimalla jostakin (esim. että mennään ensi yöksi samaan sänkyyn), mutta mitään edellytystä mistään sopimiselle ei ole. Suhteen alkaessa ei ole välttämättä yhteistä käsitystä sen tavoitellusta kestosta, yhteisistä lapsista, taloudellisista kysymyksistä jne.
Avioliitto solmitaan julkisella sopimuksella. Avioliitto on tarkoitettu elämänikäiseksi, lapset kuuluvat lähtökohtaisesti avioliittoon, talouskysymyksistä vallitsevat tietyt perusedellytykset jne. jne. Tämä kaikki on kihlakumppanien tiedossa avioliittoon astuessaan. Avosuhteessa näistä asioista on useimmiten vain oletuksia. Valistuneimmat tietenkin voivat keskustella ja sopia jotakin, mutta ilman todistettavia sitoumuksia kaikki voidaan myöhemmin kiistää (ja tiedän, että niin on tapahtunut).Kyllä avoliittoon mennessä normaalit aikuiset ihmiset ovat tehneet koko joukon sopimuksia jne. Avolittoon mennessä he ovat seurustelleet pitkään ja tuntevat toisensa ja heille on täysin selvää, mitä se kumppani ajattelee lasten hankkimisesta, tulevaisuudesta jne. Sillä tavoin toimivat tavalliset aikuiset ihmiset. Siinä ei ole mitään eroa avioliittoon nähden.
Käytät sanoja "edellytykset sopimiselle". Ei ne puhumisen ja sopimisten edellytyksen rakennu ulkoapäin kahden ihmisen suhteeseen, esim. kirkon papin aamenessa.
Edellytykset puhua ja sopia ovat persoonakohtaisia asioita. Ihmiset joko osaavat keskustella ja jakaa itseään ja vastaanottaa toista, tai sitten ei. Edellytykset keskustelulle ovat kahden ihmisen välisessä rakkaudessa. Niitä ei luo parisuhteeseen mikään ulkopuolinen instanssi.
Tiedäthän myös sen, että suurin osa ihmisistä harrastaa seksiä ennen avioliittoa? Seksin harrastaminen ennen yhteen muuttamista on tavanomaista, eikä ole mitenkään avoliittoon päätyvien ihmisten tapa ;) - keskusteleva
Markku kirjoitti:
Kyllä avoliittoon mennessä normaalit aikuiset ihmiset ovat tehneet koko joukon sopimuksia jne. Avolittoon mennessä he ovat seurustelleet pitkään ja tuntevat toisensa ja heille on täysin selvää, mitä se kumppani ajattelee lasten hankkimisesta, tulevaisuudesta jne. Sillä tavoin toimivat tavalliset aikuiset ihmiset. Siinä ei ole mitään eroa avioliittoon nähden.
Käytät sanoja "edellytykset sopimiselle". Ei ne puhumisen ja sopimisten edellytyksen rakennu ulkoapäin kahden ihmisen suhteeseen, esim. kirkon papin aamenessa.
Edellytykset puhua ja sopia ovat persoonakohtaisia asioita. Ihmiset joko osaavat keskustella ja jakaa itseään ja vastaanottaa toista, tai sitten ei. Edellytykset keskustelulle ovat kahden ihmisen välisessä rakkaudessa. Niitä ei luo parisuhteeseen mikään ulkopuolinen instanssi.
Tiedäthän myös sen, että suurin osa ihmisistä harrastaa seksiä ennen avioliittoa? Seksin harrastaminen ennen yhteen muuttamista on tavanomaista, eikä ole mitenkään avoliittoon päätyvien ihmisten tapa ;)Ulkopuolinen instanssi, joka säätelee avioliittoa ei todellakaan ole papin puhe (miksiköhän niin monet luulevat, että avioliitto on jotenkin kirkon säätelemä), vaan Suomen laki. Kun avioliitto solmitaan, astuu avioliittolaki voimaan. Kuvaamani asiat sisältyvät siihen. Siksi avioliitto on heikommalle osapuolelle turvallisempi. Aikuiset sopivat ja purkavat sopimuksiaan. Avioliittolaki turvaa, että liitosta ei lähdetä kuin hollituvasta. Aikuistenkin sopimiset kun ovat tarpeentullen yhtä tyhjän kanssa. Aviosopimus tarkoittaa, että sitoudutaan paitsi elämänikäiseen yhteiselämään, myös lain sääntelyyn mahd. eron tullessa.
- Qadesha
keskusteleva kirjoitti:
Ulkopuolinen instanssi, joka säätelee avioliittoa ei todellakaan ole papin puhe (miksiköhän niin monet luulevat, että avioliitto on jotenkin kirkon säätelemä), vaan Suomen laki. Kun avioliitto solmitaan, astuu avioliittolaki voimaan. Kuvaamani asiat sisältyvät siihen. Siksi avioliitto on heikommalle osapuolelle turvallisempi. Aikuiset sopivat ja purkavat sopimuksiaan. Avioliittolaki turvaa, että liitosta ei lähdetä kuin hollituvasta. Aikuistenkin sopimiset kun ovat tarpeentullen yhtä tyhjän kanssa. Aviosopimus tarkoittaa, että sitoudutaan paitsi elämänikäiseen yhteiselämään, myös lain sääntelyyn mahd. eron tullessa.
Tämähän ei oikeastaan enää käsittele alun kysymystä, mutta.
Nykyään on aivan sama onko aviossa vai avossa, sillä molemmista lähdetään aivan yhtä kepeästi kun tulee sellainen "fiilis". Miehille tulee jotain keski-iän kriisiä ja tarvitaan nuori ja nätti tytteli vierelle, naiset kyllästynyt lapsia tehtyään näiden isään, jos tämä on yhtä lapsellinen kuin perheen lapset.
Ainoastaan sellaiset joiden todella pitäisi erota, kuten väkivaltaisten puolisoiden kumppanit, eivät eroa sitten millään. Odottavat kai että kuolema erottaa. - Markku
keskusteleva kirjoitti:
Ulkopuolinen instanssi, joka säätelee avioliittoa ei todellakaan ole papin puhe (miksiköhän niin monet luulevat, että avioliitto on jotenkin kirkon säätelemä), vaan Suomen laki. Kun avioliitto solmitaan, astuu avioliittolaki voimaan. Kuvaamani asiat sisältyvät siihen. Siksi avioliitto on heikommalle osapuolelle turvallisempi. Aikuiset sopivat ja purkavat sopimuksiaan. Avioliittolaki turvaa, että liitosta ei lähdetä kuin hollituvasta. Aikuistenkin sopimiset kun ovat tarpeentullen yhtä tyhjän kanssa. Aviosopimus tarkoittaa, että sitoudutaan paitsi elämänikäiseen yhteiselämään, myös lain sääntelyyn mahd. eron tullessa.
Ethän tarkoittanut heikommalla osapuolella naista?
Et. Hyvä.
Niin, ulkopuolinen instanssi voi olla kirkko tai valtio tai suku tai mikä tahansa ulkopuolinen instanssi tai taho.
Ulkopuolinen instanssi ei voi vaikuttaa siihen, mitkä edellytykset parilla on suhteessaan onnistua. Ne edellytykset parisuhteelle on niissä kahdessa ihmisessä.
Eikö avolitto ole nykyään aika tarkoin laissa määrätty juridisesti? Käsittääkseni siinä ei ole juridisesti juurikaan eroa avioliittoon nähden... Miksi minulla on sellainen käsitys?
- Mamaki
... perheen perustaminen on yhteiskunnallinen asia.
Buddhalaisuus ei siihen ota kantaa.
Joten sekä avoliitto että avioliitto käyvät - kunhan kumppanit kantavat vastuunsa toistensa ja jälkikasvunsa hyvinvoinnista. - Henri
En ole sopinut avioliitossa muusta kuin, että vaimoni saa käyttää sukunimeäni. Avoliitossa joutuu usein sopimaan ettei nai muita naisin, tai tulee kenkää.
Jos olet avioliitossa, sua on huijattu jos luulet ettet ole muusta sopinut. Katos avioliitto on - vaikka meillä se solmitaankin usein kirkossa - lain mukaan esim. huoltosuhde, eli taloudellinen sopimus, toisen on äärimmillään "huollettava" toista, sitten se on veroituksellinen suhde, samoin avioliiton aikaiset lapset.....
Sun ois ihan hyvä lukea lakikirjasta mitä oikeesti oot sopinu. Nimen käyttäminen on aika pikkujuttu.
No saatathan kirkossa sopia myös niitä uskonnollisen etiikan mukaisia juttuja ja ja ja...- anrei
Piipoo kirjoitti:
Jos olet avioliitossa, sua on huijattu jos luulet ettet ole muusta sopinut. Katos avioliitto on - vaikka meillä se solmitaankin usein kirkossa - lain mukaan esim. huoltosuhde, eli taloudellinen sopimus, toisen on äärimmillään "huollettava" toista, sitten se on veroituksellinen suhde, samoin avioliiton aikaiset lapset.....
Sun ois ihan hyvä lukea lakikirjasta mitä oikeesti oot sopinu. Nimen käyttäminen on aika pikkujuttu.
No saatathan kirkossa sopia myös niitä uskonnollisen etiikan mukaisia juttuja ja ja ja...Huijattu on. sentiedän. Lapsista olen huoltovelvollinen. sitä olen ilman avioliitoakin. Mihin lakiin perustuu huoltajuus avioliitossa?,
Taloudellinen sopimus?? Ei minulle sellaisia ole esitetty enkä nimeäni vetänyt.
Ei minulle ole kysytty kirkossa kuin tahdotko. Oli korrektia tahtoa siinä kohdassa. sellainen tapa on. - se piipoo
anrei kirjoitti:
Huijattu on. sentiedän. Lapsista olen huoltovelvollinen. sitä olen ilman avioliitoakin. Mihin lakiin perustuu huoltajuus avioliitossa?,
Taloudellinen sopimus?? Ei minulle sellaisia ole esitetty enkä nimeäni vetänyt.
Ei minulle ole kysytty kirkossa kuin tahdotko. Oli korrektia tahtoa siinä kohdassa. sellainen tapa on.Oot elatusvelvollinen myös puolisostasi, puolisoiden tulee huolehtia paitsi lastensa myös toistensa elannosta, äärimmillään toteutuu niin, että myös avioerossa voi joutua maksamaan elatusapua puolisolle. Siksi myös avustuksia hakiessa selvitetään molempien tulot.
Toinen kohta, jossa olet puolisostasi (huoltajana)vastuussa on esim sairaustilanne. Mut elä ota niin raskaasti, niin se on myös sinusta. - Mitämitämitä
se piipoo kirjoitti:
Oot elatusvelvollinen myös puolisostasi, puolisoiden tulee huolehtia paitsi lastensa myös toistensa elannosta, äärimmillään toteutuu niin, että myös avioerossa voi joutua maksamaan elatusapua puolisolle. Siksi myös avustuksia hakiessa selvitetään molempien tulot.
Toinen kohta, jossa olet puolisostasi (huoltajana)vastuussa on esim sairaustilanne. Mut elä ota niin raskaasti, niin se on myös sinusta.Ei tässä maassa enää omaisuuden 50/50 jaon jälkeen joudu puolisoaan elättämään. Yhteisiä lapsia tietenkin kyllä. Periaatteessa lasten elatusrahojen pitäisi mennä vain ja ainoastaan lasten tarpeisiin, mutta kukas sen valvoo mihin näiden huoltaja keksii ne törsätä...
- Maks
Katolisesta avioliittokäsityksestä keskustellaan tässä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000101&posting=22000000004870729
- kuulija
Raamattu ei salli avoliitoa vain avioliitto jolla on jumalan siunaus ja lupaus muut suhteet vie eroon jumalasta. On synnin seurauta.
Kuulun ev.lut. kansanlähetykseen.- Miten on
Ei salli. Raamatussa ei missään sanota että saisi opiskella suomenkieltä.
Eipä Raamatussa kyllä missään sanota myöskään että miten pitäisi mennä avioliittoon. Teurastetaanko vohla, vai miten se tehdään? - Markku
Suomen Laki saallii avoliiton ja avioliiton.
Elän 2000-luvulla ja kristillisessä Suomessa.
En ole juutalainen, joka elää Israelissa 2000 vuotta sitten.
Siksi seuraan oman maani lakeja ja tapoja, noudatan niitä parhaimpani mukaan. Toivon myös muiden suomalaisten noudattavan Suomessa Suomen Lakeja ja tapoja, eikä tuhansia vuosia vanhoja vieraan kulttuurin lakeja ja tapoja.
En kuulu enää ev.lut. Kansanlähetykseen. - Jeesus on Herra
Markku kirjoitti:
Suomen Laki saallii avoliiton ja avioliiton.
Elän 2000-luvulla ja kristillisessä Suomessa.
En ole juutalainen, joka elää Israelissa 2000 vuotta sitten.
Siksi seuraan oman maani lakeja ja tapoja, noudatan niitä parhaimpani mukaan. Toivon myös muiden suomalaisten noudattavan Suomessa Suomen Lakeja ja tapoja, eikä tuhansia vuosia vanhoja vieraan kulttuurin lakeja ja tapoja.
En kuulu enää ev.lut. Kansanlähetykseen.Jumala on asettanut avioliiton. Avioliitto on elinikäinen.On väärin puhua edes mistään avoliitosta, koska se ei ole mikään liitto, vaan irrallinen haureussuhde.Jos tällaisessa avosuhteessa elävä henkilö väittää, että hänellä on samanlainen liitto, suhde ja turva kuin avioliitossa, niin miksi hän ei sitten kutsu sitä suhdettaan avioliitoksi, eikä anna vihkiä itseään ja "puolisoaan" kyseiseen "liittoon"?
Mainittakoon samalla, että avioliitto on todella LIITTO, eikä mikään parisuhde.
Parisuhde sana on saatanan taholta keksitty termi, jolla pyritään vesittämään avioliittosana.
Parisuhde ei kerro mitään siitä, mistä suhteesta todella on kysymys. Se yrittää niputtaa kaikki ja kaikenlaiset suhteet saman termin alle ja tehdä niistä samanarvoisia, , vaikka ne eivät sitä ole.
Pitäkää silmänne auki älkääkö antako hämätä itseänne näillä termeillä!
- Jonkun pastorin saarna
Tässä saarnassa puhutaan aika paljon Raamatun kuvauksia avioliittoon liittyen. Myös mm. "Kristus ja morsian"-asiasta.
http://groups.yahoo.com/group/saarnarinki/message/2528 - Jonkun pastorin artikkeli
Länsi-Suomen Rukoilevaisten lehdestä artikkeli.
Lehdestä nro 6/2004
Avoliitosta ja uudelleen vihkimisestä
"Tämä häijy ja huorintekijä sukukunta" (Matt. 16:4).
Suomen suloinen suvi tekee tuloansa ja armaassa isänmaassamme vihitään jälleen monia pareja pyhään avioliittoon. Useimmat vihittävistä ovat jo "harjoitelleet" yhdessä asumista. He ovat eläneet ns. "avoliitossa", joka solmitaan ilman sen kummempia seremonioita joko hetken huumassa tai pidemmän harkinnan jälkeen. Jopa kristillisissä piireissä tämä tapa on valitettavasti yleistynyt. Joskus syynä on yksinkertaisesti tietämättömyys Jumalan tahdosta. Ei ymmärretä, että näin rikotaan hänen käskynsä. Kirkko ei silloin ole hoitanut tehtäväänsä "kansakunnan omanatuntona". (Esimerkiksi uudessa katekismuksessa ei avoliittoa kumma kyllä edes mainita, saatikka että se vääränä elämänmuotona selvästi tuomittaisiin.) Eivätkä myöskään ja ennen muuta vanhemmat ole ottaneet vaaria kristillisestä kasvatusvelvoitteestaan, johon he lastansa kastettaessa sitoutuivat seurakunnan edessä. Näistä laiminlyönneistä joutuu kerran vastaamaan viimeisellä tuomiolla. Kuitenkin yleensä syynä avoliittoon on sydämen paatumus ja piittaamattomuus vanhempien neuvoista taikka paimenten varoituksista. Siinä tapauksessa he ovat vapaat. Vastuu siirtyy heidän opetuksensa halveksijoille.
Nykyään Suomen kansa on huoraava sukupolvi. Arviolta ainakin noin 500 000 nuorta tai vanhempaa elää avoliitossa. Määrä on järkyttävä. Aikaisemmin puhuttiin suoraan ns. "susipareista". Nyt haetaan yleistä hyväksyntää synnille nimeä vaihtamalla. Avoliitto on melkein kuin avioliitto. Voisiko yhden i-kirjaimen puuttuminen olla niin vakavaa? Varsinkin jos sitten myöhemmin mennään naimisiin "oikein kunnolla". Hyvä tietysti, jos edes myöhemmin mennään naimisiin, mutta väärin on silti toimittu avoliittoon ryhdyttäessä. Synnin saa varmasti uskoa anteeksi, kun sen tunnustaa. Katumattomalle ei kuitenkaan armo kuulu. Päinvastoin häntä uhkaa iankaikkinen kadotus, ellei hän käänny ja tee parannusta.
Väärät mallit johtavat väistämättä myös moniin vaikeisiin yhteiselämän kriiseihin. Avioliiton ulkopuoliset suhteet, avioerot, perheväkivalta ja lasten heitteillejättö ovat maassamme huolestuttavassa kasvussa. Hyvinvoinnista huolimatta kansakunta voi huonosti. Välillä tuntuu, että ei mikään pysty pysäyttämään sen villiä, jumalatonta menoa. Ei se voivottelullakaan paremmaksi muutu. Ainoan todellisen muutoksen vaikuttaa tuntojen herääminen ja huuto Jumalan puoleen. Hän voi ja tahtoo auttaa. Hänen ainoa Poikansa on sovittanut ristinsä päällä kaikki synnit. Evankeliumi julistaa anteeksiantoa ja uuden alkamisen mahdollisuutta uskossa. Kansan käydessä kurittomaksi ei mistään muusta ole kestävää hyötyä kuin Jumalan sanan saarnasta. Siinä yksin on voima muuttaa sydän ja sen myötä kaikki muukin. Pelkästään ulkoisen elämän siistiminen ei tuota pysyvää tulosta. Se johtaisi ainoastaan fariselaiseen ulkokultaisuuteen, josta ei lopulta ole yhtään mihinkään. Vasta kun sydän on mukana, arkisesta kristillisyydestä tulee mukava.
Valitettavasti kirkon nykyinen käytäntö vihkiä uudelleen ja uudelleen mitään kyselemättä tekee pahaa tuhoa laajalti maassamme. Olen tästä tullut entistä vakuuttuneemmaksi osallistuttuani pariin TV:n keskusteluohjelmaan, joissa on puhuttu avioliiton asemasta. Niiden jälkeen olen saanut useita yhteydenottoja katsojilta. Monet heistä ovat esitelleet itsensä eronneiksi, mutta silti kiittäneet, että joku ottaa esille heidän asiansa ja sen tuskan, joka kätkeytyy hylätyn puolison ja lasten sisimpään. Eräs äiti kertoi tyttärensä todenneen varsin katkeroituneena isän mentyä uudelleen vihille: "Kuka on se pappi, joka voi tehdä jotain tällaista meidän perheellemme?" Jotkut toiset ovat eronneet kirkosta vastalauseena sille, että avioliittoon vihitään juhlallisin menoin perheensä jättäneet "hunsvotit". Minusta vaikuttaa siltä, että näin toimitaan erityisesti silloin, kun aviorikoksen tehnyt tai salavuoteutta harjoittanut puoliso on kirkon palveluksessa eikä hänelle silti ole tuomiokapitulien tai piispojen taholta koitunut minkäänlaista seuraamusta. Jouduttuani mielipiteitteni vuoksi itse tuomiokapitulin ja sitten piispan puhutteluun kerroin hänelle erityisesti näitä esimerkkejä elävästä elämästä. Mielestäni ei hiippakunnan johto eivätkä sen papit yleisesti ottaen lainkaan käsitä, millaista tuskaa seurakuntamme tuottavat monen hylätyn sisimmässä aina vain tarjotessaan palveluitaan ja vihkiessään eronneita uuteen avioliittoon tai julistaessaan sitä halpaa, suorastaan arvotonta armoa "lähimmäisen armahtamisesta" ilman mitään parannusta. Useinkaan ei haluta edes nähdä sen taakse, mitä on tapahtunut ennen, kuin tullaan pyytämään uudelleen vihkimistä. Kohdataan vain onnesta säteilevä mies tai nainen rakkaansa kanssa. Miksi siis heitä ei siunaisi uuteen liittoon? Todellisuudessa kaiken taakse saattaa kätkeytyä hävytöntä ja häpeämätöntä pettämistä, kähmintää ja valehtelua. Sulkemalla silmänsä tältä kirkko syyllistyy hirveisiin vääryyksiin, jotka eivät ajan myötä tule koitumaan sille edes ulkoiseksi siunaukseksi ja onneksi.
Herää Suomen kirkko! Ja jokainen meistä, jotka yhdessä olemme juuri tämä kirkko.
SEURAAVASSA JOITAKIN VALITTUJA RAAMATUNKOHTIA PÄÄKIRJOITUKSEEN LIITTYEN
Nuoret: Lukekaa nämä kohdat huolellisesti läpi. Vanhemmat ja isovanhemmat: Käykää nämä kohdat läpi lastenne kanssa esim. iltahartauksien yhteydessä.
2. Moos. 20:14, 6. käsky: "Ei sinun pidä huorin tekemän."
Kieltää aviorikoksen ja kaikenlaisen salavuoteuden, tapahtuipa se avioliiton aikana, sitä ennen tai sen jälkeen. Lue myös Jeesuksen selitys käskyyn (Matt. 5:27-28).
1. Moos. 39:7-23
Kertomus nuoren Joosefin halusta säilyttää puhtautensa avioliittoon asti ja siitä seuraavasta maailman pilkasta (lue myös Room. 13:13-14, 1. Kor. 15:33 ja erityisesti 1. Piet. 4:4).
2. Sam. 11-18
Kertomus Daavidista, hänen lankeemuksestaan, parannuksestaan sekä lankeemuksen ja parannuksen seuraamuksista hänen myöhemmässä elämässään.
2. Sam. 13:1-19
Kertomus prinssi Amnonin ja Tamarin rakkaudesta ja sen täydellisestä turmeltumisesta Jumalan tahdon rikkomisen seurauksena. "Sitten vihasi Amnon häntä sangen suurella vihalla, niin että viha, jolla hän häntä vihasi oli suurempi, kuin rakkaus ennen oli (!), jolla hän häntä rakasti." (jae 15)
Korkea Veisu
Puhtaan ja uskollisen rakkauden ylistystä.
Matt. 1:18-25
Kertomus Jeesuksen vanhempien kihlautumisesta ja avioliitosta, joka osoittaa selvästi, että ei edes kihlaus anna lupaa avioyhteyden "kokeilemiseen" ja tietysti vielä vähemmän yhdessä asumiseen avoliitossa.
Mark. 6:14-29
Kertomus Johannes Kastajan mestauksesta. Hän oli saarnannut lyhyesti: "Sinun ei ole lupa pitää veljesi vaimoa" (ja elää hänen kanssaan avosuhteessa). Huoruuden henki ajaa ihmisen helposti muihin synteihin, erityisesti vihaan ja murhanhimoon totuuden puhujaa kohtaan.
Joh. 2:1-11
Jeesus on kutsuttuna Kaanaan häihin ja siunaa yhteisen hääjuhlan läsnäolollansa (aivan niin kuin Jumala ensimmäisen luomisen yhteydessä siunasi Adamin ja Eevan, 1. Moos. 1:27-28 ja Matt. 19:4-6). Hän ei siunaa avoliittoa eikä asu avoliittolaisten kodissa.
Hebr. 13:4
"Aviokäsky pitää kunniallisesti kaikkien seassa pidettämän ..." Alkukielen sana gamos tarkoittaa oikeastaan 'hääjuhlaa'. Siksi avioliiton julkinen solmiminen on pidettävä kunniassa. Avosuhteen tapaiset keskinäiset ("hiljaiset") sopimukset ovat salavuoteutta.
Jommassakummassa seuraavista Raamattuviitteistä oli jokin pieni virhe. luku taaksepäin.
1. Tess. 5:3-5
Oikea, hyvä tapa solmia avioliitto: 'astia' jakeessa 4 tarkoittaa joko omaa ruumista tai viittaa kihlattuun/puolisoon (vrt. 1. Piet. 3:8).
Ef. 5:21-33
Pyhän avioliiton siunaus ja kristillisen perhe-elämän järjestys.
Lopuksi vielä 1. Korintilaisepistolan 6. luvun jae 18 yleisenä kehoituksena kaikille: "Välttäkäät huoruutta. Kaikki synnit, joita ihminen tekee, ovat ulkona ruumiista; vaan joka huorin tekee, tekee syntiä omassa ruumiissa."
Sekä 1. Korintilaisepistolan 11. luvun jae 30 varoituksena omaksi turmioksi tapahtuvasta ehtoollisen nauttimisesta: "Sentähden on myös monta heikkoa ja sairasta teidän seassanne, ja moni makaa."
Päätän raamatuntutkistelun Ps. 51: 12, Daavidin katumuksesta syntyneeseen rukoushuokaukseen: "Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minulle uusi vahva henki."- Nimimerkki ..
Vähässä katekismuksessa, liite
http://nic.funet.fi/pub/doc/religion/christian/texts/html/finnish/tunnustuskirjat/vähäkatekismusliitteet.html - Nimimerkki ..
Nimimerkki .. kirjoitti:
Vähässä katekismuksessa, liite
http://nic.funet.fi/pub/doc/religion/christian/texts/html/finnish/tunnustuskirjat/vähäkatekismusliitteet.htmlVähä katekismuksista huoneen taulut aviopuolisoita koskien
Aviomiehille
Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonsa kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi (1 Piet. 3). Älkää olko heitä kohtaan katkerat (Kol. 3).
Aviovaimoille
Te vaimot, olkaa alamaiset miehillenne; niin oli Saara kuuliainen Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi; ja hänen lapsikseen te olette tulleet, kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää (1 Piet. 3).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706