Liian kuuma, en kestä enää

vinkkejä?

Parvekkeettomassa kerrostaloyksiössäni on liian kuuma. En tiedä, kestänkö enää kauaa tätä. Ulkona ei ole missään viileää, paitsi läheisessä marketissa, mutten voi siellä oleilla kaiken päivää. Minulla on pimennysverho, joka auttaa vähän, mutta silti on olo erittäin tukala.

Vinkkejä?

Miten muuten lihavat kestää nämä helteet? Olen itse hoikka ja silti on vaikeaa.

231

8532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomasin............

      Käy kylmässä suihkussa. Se viilentää pitkäksi aikaa.

      • fs44wtrtgdfg456y1990

        saattaa kuullostaa OUDOLTA mutta käy niin kuumassa suihkussa kuin iho kestää, sen jälkeen huoneen ilma on viileämpi kuin suihku..


        ihan tosi auttaa mua vaikka epäilin aluksi.. kokeile edes!!!!!!!!!!


      • teoria n:o 2014

        Ei, vaan kuuma suihku, niin sen jälkeen iho alkaa viiletä
        ja tuntuu kivalta.

        Kylmän suihkutuksen seurauksena, keho alkaa lämmetä.


      • fdfgdgdfghdfgaj1990
        fs44wtrtgdfg456y1990 kirjoitti:

        saattaa kuullostaa OUDOLTA mutta käy niin kuumassa suihkussa kuin iho kestää, sen jälkeen huoneen ilma on viileämpi kuin suihku..


        ihan tosi auttaa mua vaikka epäilin aluksi.. kokeile edes!!!!!!!!!!

        niin ja se vielä että mulla on kauratyynyjä jotka laitan pakastimeen, ihanan viileitä :)


      • Kylmyys luihin asti

        Vain jos on siellä kauan. Lyhyt suihku ei auta mitään. Sen veden kylmyyden pitää antaa pitkään vaikuttaa jolloin viileä olo oikeasti säilyy.


      • Marokon tyyliin
        teoria n:o 2014 kirjoitti:

        Ei, vaan kuuma suihku, niin sen jälkeen iho alkaa viiletä
        ja tuntuu kivalta.

        Kylmän suihkutuksen seurauksena, keho alkaa lämmetä.

        Marokossa ihmiset viilentävät oloaan kuumalla minttuteellä. Ilmeisesti toimii.


      • shikke
        fs44wtrtgdfg456y1990 kirjoitti:

        saattaa kuullostaa OUDOLTA mutta käy niin kuumassa suihkussa kuin iho kestää, sen jälkeen huoneen ilma on viileämpi kuin suihku..


        ihan tosi auttaa mua vaikka epäilin aluksi.. kokeile edes!!!!!!!!!!

        auttaa todellakin paremmin kuin kylmä suihku


      • shikke
        shikke kirjoitti:

        auttaa todellakin paremmin kuin kylmä suihku

        siis kuuma suihku auttaa


      • mieliala.

        AJATTELE POSITIIVISESTI.


      • Saunatonttu on oik..

        Mee kylmään saunaan , siellä on viileämpää kuin huoneistossa . Ihan tosi , kokeileppa .


      • pavelin

        Käy kylmässä suihkussa. Se viilentää pitkäksi aikaa.
        väärin,pitää käydä kuumassa suihkussa,se auttaa paremmin


      • Voi halvatun..

        Voi halvatun puupää mitä logiikkaa. Älä hulluja puhu. Juuri päinvastoin pitää tehdä. Apinatkin kylpevät kuumissa lähteissä juuri sen vuoksi että ruumiinlämpötila tuntuu viileämmältä kun ovat kylpeneet. Keho kyllä kertoo mikä on hyväksi on sitten kyseessä ihminen tai apina. Älä yritä tehdä apuatarvitsevien oloa entistä vaikammaksi. Tee omasi mutta älä muiden. Logiikkasi on sen verran kuppanen että jatka vain samaan malliin. Sopii minulle oikein hyvin.


      • GyrbäGalle
        shikke kirjoitti:

        siis kuuma suihku auttaa

        Jos ei tuulettimet kelpaa tai yllä mainittu suihku niin käytä vinkki kakkosta. Jääpala anaaliin vaan.


      • Äly hoi
        pavelin kirjoitti:

        Käy kylmässä suihkussa. Se viilentää pitkäksi aikaa.
        väärin,pitää käydä kuumassa suihkussa,se auttaa paremmin

        Kylmä suihku on terveellisempää ja turvallisempaa.
        Kuumassa suihkussa joutuu sydän ja kroppa koville.


      • EA kurssi
        Äly hoi kirjoitti:

        Kylmä suihku on terveellisempää ja turvallisempaa.
        Kuumassa suihkussa joutuu sydän ja kroppa koville.

        EA kursseilla sanottiin kyllä että kylmä suihkukin voi käydä sydämen päälle!


      • vin-kura
        Kylmyys luihin asti kirjoitti:

        Vain jos on siellä kauan. Lyhyt suihku ei auta mitään. Sen veden kylmyyden pitää antaa pitkään vaikuttaa jolloin viileä olo oikeasti säilyy.

        Huomasin kun kävin toissapäivänä uimassaja vaikka hiki tulikin pyöräillessä niin viileä olotila säilyi muutaman tunnin siitäkin huolimatta etät asunto oli kuin sauna.


        Puhallin puhaltamaan kuumaa ilmaa ulos asunnosta joskus toimii nopeammin kuin se että yrittää sitä viileää ilmaa saada sisälleppäin.


      • tosi on
        Kylmyys luihin asti kirjoitti:

        Vain jos on siellä kauan. Lyhyt suihku ei auta mitään. Sen veden kylmyyden pitää antaa pitkään vaikuttaa jolloin viileä olo oikeasti säilyy.

        Niin, tehokkaampaa on käydä uimassa, jos on viileitä vesiä lähettyvillä. Tai uimahallin kylmäaltaaseen. Niissäkään pelkkä käväisy ei paljon auta. Ruumiinlämmön pitää laskea.


      • ai mikä logiikka
        Voi halvatun.. kirjoitti:

        Voi halvatun puupää mitä logiikkaa. Älä hulluja puhu. Juuri päinvastoin pitää tehdä. Apinatkin kylpevät kuumissa lähteissä juuri sen vuoksi että ruumiinlämpötila tuntuu viileämmältä kun ovat kylpeneet. Keho kyllä kertoo mikä on hyväksi on sitten kyseessä ihminen tai apina. Älä yritä tehdä apuatarvitsevien oloa entistä vaikammaksi. Tee omasi mutta älä muiden. Logiikkasi on sen verran kuppanen että jatka vain samaan malliin. Sopii minulle oikein hyvin.

        Miten selität tuolla logiikalla, että ne apinat lämmittelevät talvella kuumissa lähteissä.
        Olet käsittänyt tuon homman väärin.


      • 15 + 2
        fs44wtrtgdfg456y1990 kirjoitti:

        saattaa kuullostaa OUDOLTA mutta käy niin kuumassa suihkussa kuin iho kestää, sen jälkeen huoneen ilma on viileämpi kuin suihku..


        ihan tosi auttaa mua vaikka epäilin aluksi.. kokeile edes!!!!!!!!!!

        Oon itsekin huomannut, että kylmähkö suihku ei kauan raikasta, mutta lämmin suihku pitää kauemmin raikkaampana.


      • Lisää kuumuuttako?
        fs44wtrtgdfg456y1990 kirjoitti:

        saattaa kuullostaa OUDOLTA mutta käy niin kuumassa suihkussa kuin iho kestää, sen jälkeen huoneen ilma on viileämpi kuin suihku..


        ihan tosi auttaa mua vaikka epäilin aluksi.. kokeile edes!!!!!!!!!!

        Kuuma suihku ei auta yhtään tukaluuteen, sen apu on pelkkää aistien hämäämistä. Elimistölle siitä ei ole muuta kuin haittaa, nesteytyksen tarve kasvaa entisestään.

        Nesteytys on a & o. Pane aamulla pari litraa vettä jääkaappiin, ja katso, että se on iltapäivällä juotu. Veden sekaan voi panna hyppysellisen suolaa. Kun tekee näin, juominen tulee varmistettua, vaikkei janottaisikaan. Vanhempia ihmisiä ei usein janota, mutta on juotava, vaikkei janotakaan!

        Ikkunat ja ovet on pidettävä kiinni, pimennysverhot edessä. Ikkunat/ovet auki vasta illalla ilman viilennyttyä. Mieluiten tietysti läpiveto. Jos sellaista ei saa, voi postiluukkuun tunkea sanomalehden, sekin voi auttaa vähän.

        Päiväsaikaan ei ole mitään hyötyä käyttää tuuletinta huoneilman tuulettamiseen. Se vain puskee ikkunalle laitettuna kuumempaa ilmaa sisään. Jos tuuletinta käyttää, se pitää suunnata suoraan iholle, jolloin se edistää hikoilun haihtumista ja olo tuntuu mukavammalta.

        Kaikki ikkunat yöksi auki, tuuletin käyttöön silloin. Pois auringosta, nestettä ja kylmiä suihkuja.


      • kårsinytmummu
        fdfgdgdfghdfgaj1990 kirjoitti:

        niin ja se vielä että mulla on kauratyynyjä jotka laitan pakastimeen, ihanan viileitä :)

        Kodin elektroniikkaliikkeistä saa pieniäkin ilmastointilaitteita. Jos olo on todella tukala, kannattaa sijoittaa sellaiseen. Illalla viilennys vaan päälle.


      • tropical heat
        Lisää kuumuuttako? kirjoitti:

        Kuuma suihku ei auta yhtään tukaluuteen, sen apu on pelkkää aistien hämäämistä. Elimistölle siitä ei ole muuta kuin haittaa, nesteytyksen tarve kasvaa entisestään.

        Nesteytys on a & o. Pane aamulla pari litraa vettä jääkaappiin, ja katso, että se on iltapäivällä juotu. Veden sekaan voi panna hyppysellisen suolaa. Kun tekee näin, juominen tulee varmistettua, vaikkei janottaisikaan. Vanhempia ihmisiä ei usein janota, mutta on juotava, vaikkei janotakaan!

        Ikkunat ja ovet on pidettävä kiinni, pimennysverhot edessä. Ikkunat/ovet auki vasta illalla ilman viilennyttyä. Mieluiten tietysti läpiveto. Jos sellaista ei saa, voi postiluukkuun tunkea sanomalehden, sekin voi auttaa vähän.

        Päiväsaikaan ei ole mitään hyötyä käyttää tuuletinta huoneilman tuulettamiseen. Se vain puskee ikkunalle laitettuna kuumempaa ilmaa sisään. Jos tuuletinta käyttää, se pitää suunnata suoraan iholle, jolloin se edistää hikoilun haihtumista ja olo tuntuu mukavammalta.

        Kaikki ikkunat yöksi auki, tuuletin käyttöön silloin. Pois auringosta, nestettä ja kylmiä suihkuja.

        Kuumalla vedellä lotraaminen paitsi lämmittää asuntoa niin myös nostaa sisäilman kosteusprosenttia.


      • Kokeilkaa silti
        Marokon tyyliin kirjoitti:

        Marokossa ihmiset viilentävät oloaan kuumalla minttuteellä. Ilmeisesti toimii.

        Käsittääkseni se ei ole viilennystä, vaan nesteytystä, koska kylmä neste ei imeytyisi lämpötilaeron takia kuten lämpimät ja kuumat juomat imeytyvät.


      • Hahaha Hehehe
        Kokeilkaa silti kirjoitti:

        Käsittääkseni se ei ole viilennystä, vaan nesteytystä, koska kylmä neste ei imeytyisi lämpötilaeron takia kuten lämpimät ja kuumat juomat imeytyvät.

        Älä sinä kuule ajattele jos tuo on sun käsitys asiasta :D


      • Hikikii
        Voi halvatun.. kirjoitti:

        Voi halvatun puupää mitä logiikkaa. Älä hulluja puhu. Juuri päinvastoin pitää tehdä. Apinatkin kylpevät kuumissa lähteissä juuri sen vuoksi että ruumiinlämpötila tuntuu viileämmältä kun ovat kylpeneet. Keho kyllä kertoo mikä on hyväksi on sitten kyseessä ihminen tai apina. Älä yritä tehdä apuatarvitsevien oloa entistä vaikammaksi. Tee omasi mutta älä muiden. Logiikkasi on sen verran kuppanen että jatka vain samaan malliin. Sopii minulle oikein hyvin.

        Kunhan muistat ettet laita kovasta kuumeesta, nestehukasta, auringonpistoksesta tai lämpöhalvauksesta kärsivää kuumaan suihkuun, niin ihan ok.
        Itsekin käyn yleensä kuumassa suihkussa, mutta käsittääkseni ammattilaiset suosivat pitkää kylmää suihkua, joka lopetetaan lämpimäksi nostettuun suihkuun.


      • a.aimo
        Voi halvatun.. kirjoitti:

        Voi halvatun puupää mitä logiikkaa. Älä hulluja puhu. Juuri päinvastoin pitää tehdä. Apinatkin kylpevät kuumissa lähteissä juuri sen vuoksi että ruumiinlämpötila tuntuu viileämmältä kun ovat kylpeneet. Keho kyllä kertoo mikä on hyväksi on sitten kyseessä ihminen tai apina. Älä yritä tehdä apuatarvitsevien oloa entistä vaikammaksi. Tee omasi mutta älä muiden. Logiikkasi on sen verran kuppanen että jatka vain samaan malliin. Sopii minulle oikein hyvin.

        Heti aamusta käy ostamassa pullo koskenkorvaa. Laita se pakasteeseen, josta otat edellispäivänä ostetun kossun pois.
        Iltapäivällä n. klo kolmen aikaan jäljellä pari sormenleveyttä.
        Kas, olo keveä ja juomaakin vielä jäljellä. Vai ei auta.
        Ps. Muista että yli yön vanhalla viinalla ole siunausta! (Vanha viidakon sanonta).


      • tuunko viilentää su

        tori.fissä on ollut myytävänä viilennys koneita ja kaupoissa.putki vain tuuletusluukusta ulon josta kone poistaa kuuman ilman ulos,ja kone tekee viileää ilmaa sisälle.on muuten hyvä laite.syksyllä viet koneen varastoon lämmin varasto,ja taas keväällä kannat sen sisälle.uudet maksaa muutama sataeuroa,käytettyjä saa jopa 50-100 eurolla.


      • mies yksiössä
        teoria n:o 2014 kirjoitti:

        Ei, vaan kuuma suihku, niin sen jälkeen iho alkaa viiletä
        ja tuntuu kivalta.

        Kylmän suihkutuksen seurauksena, keho alkaa lämmetä.

        Käyn kylmässä suihkussa varmaan 5 kertaa päivässä ja lisäks mulla on tehokas tuuletin. Kyllä täs pärjää vaikka hikoiluttaa koko ajan.


      • Kikka logiikkas
        Voi halvatun.. kirjoitti:

        Voi halvatun puupää mitä logiikkaa. Älä hulluja puhu. Juuri päinvastoin pitää tehdä. Apinatkin kylpevät kuumissa lähteissä juuri sen vuoksi että ruumiinlämpötila tuntuu viileämmältä kun ovat kylpeneet. Keho kyllä kertoo mikä on hyväksi on sitten kyseessä ihminen tai apina. Älä yritä tehdä apuatarvitsevien oloa entistä vaikammaksi. Tee omasi mutta älä muiden. Logiikkasi on sen verran kuppanen että jatka vain samaan malliin. Sopii minulle oikein hyvin.

        Tee toki aina juuri päinvastoin. Omahan on elämäsi.

        Ei se oikea terve logiikka silti koskaan miksikään muutu ja asiat toimii aina vain oikeinpäin. Yksinkertaista ja totta.

        Kokeile jouluna paistaa kinkku pakastearkussa. Mistäs sen tietää jos siinä olis vaikka joku salainen käänteiskikka.


      • kepponen
        kårsinytmummu kirjoitti:

        Kodin elektroniikkaliikkeistä saa pieniäkin ilmastointilaitteita. Jos olo on todella tukala, kannattaa sijoittaa sellaiseen. Illalla viilennys vaan päälle.

        Minullakin parvekketon asunto, mutta aukaisin yhden ison ikkunan. Pitää vaan tukea hyvin ettei hajoo.Tuuletus luukuista ei ilma vaihtu kun on verkkoa ja luukkua.


      • tempuri
        Kylmyys luihin asti kirjoitti:

        Vain jos on siellä kauan. Lyhyt suihku ei auta mitään. Sen veden kylmyyden pitää antaa pitkään vaikuttaa jolloin viileä olo oikeasti säilyy.

        aina ei pääse suihkuun. auttaa jos pitää käsiä ranteihin asti kylmässä vedessä. Varpaiden suihkutus kylmällä auttaa myös.


      • hei haloo
        tropical heat kirjoitti:

        Kuumalla vedellä lotraaminen paitsi lämmittää asuntoa niin myös nostaa sisäilman kosteusprosenttia.

        Yleensä kylppärissä on ikkuna.


      • Ilmalämpöpumppu
        hei haloo kirjoitti:

        Yleensä kylppärissä on ikkuna.

        Kerrostalossako? No ei todellakaan ole.


      • 1+4=0nnointuoppikalj
        kepponen kirjoitti:

        Minullakin parvekketon asunto, mutta aukaisin yhden ison ikkunan. Pitää vaan tukea hyvin ettei hajoo.Tuuletus luukuista ei ilma vaihtu kun on verkkoa ja luukkua.

        To: Kirjainsekmelskaa. Olet todella oikeassa. Mutta kuumuuteen pitää varautua. Pieniä ilmastointilaitteita ei helteillä saa. Ne on myyty lopuun. Minulla on useita vuosia ollut ja niistä saa yhteen pikkuhuoneesenn täydellisen avun. Mutta nyt se onneton rikkoutui. Ja sitten rikkoutui tuulettimet. Ei näin huonoa tuuria voi olla. Nyt olen käyttänyt kylmennyspusseja Terveisin


      • vanha munkki
        fdfgdgdfghdfgaj1990 kirjoitti:

        niin ja se vielä että mulla on kauratyynyjä jotka laitan pakastimeen, ihanan viileitä :)

        Mene parvekkeelle lukemaan Raamattua.
        Johan viilentää kun tulee niin syntinen olo.


      • 5+1=ontuoppikaljaa
        Kikka logiikkas kirjoitti:

        Tee toki aina juuri päinvastoin. Omahan on elämäsi.

        Ei se oikea terve logiikka silti koskaan miksikään muutu ja asiat toimii aina vain oikeinpäin. Yksinkertaista ja totta.

        Kokeile jouluna paistaa kinkku pakastearkussa. Mistäs sen tietää jos siinä olis vaikka joku salainen käänteiskikka.

        Pakastearkku juttu oli hauska, Sälekaihtimet, verhot kiinni. Taustaverho jos mahdollista kuumuutaa hylkivää erkoiskangasta. Nesteytys, jokin verran suolaa. Ei missään tapauksessa tippaakaan alkoholia. Itse kävisin viilentävässä suikussa. Nimimerkki on vitsi


      • ristin merkki
        vanha munkki kirjoitti:

        Mene parvekkeelle lukemaan Raamattua.
        Johan viilentää kun tulee niin syntinen olo.

        Jos ei ole parveketta, Raamattua voi lukea suihkuhuoneessa laittamatta suihkua päälle. Kylmä hiki tulee joka tapauksessa pintaan, kun helvetin tulet alkaa pelottaa.


      • anna hanaa
        1+4=0nnointuoppikalj kirjoitti:

        To: Kirjainsekmelskaa. Olet todella oikeassa. Mutta kuumuuteen pitää varautua. Pieniä ilmastointilaitteita ei helteillä saa. Ne on myyty lopuun. Minulla on useita vuosia ollut ja niistä saa yhteen pikkuhuoneesenn täydellisen avun. Mutta nyt se onneton rikkoutui. Ja sitten rikkoutui tuulettimet. Ei näin huonoa tuuria voi olla. Nyt olen käyttänyt kylmennyspusseja Terveisin

        Jos liikut Porissa, niin poikkea kerrostaloasunnossani. Minulla on tiettävästi Porin suuritehoisin koneellinen jäähdytys asunnon pinta-alaan suhteutettuna.

        Jäähdytystehoa löytyy laskennallisesti yli 6,7 kW per 100 neliötä.

        Saman jäähdytystehon koet, jos asennat vaikkapa 135 neliöiseen asuntoosi kolme ilmalämpöpumppua, joissa on 3 kW jäähdytystehoa per laite! Voin sanoa, että kyllä jäähtyy!

        Ei ole siis pienintäkään lämpöongelmaa, tai siis ainut ongelma on se, että ulkona saisi olla PALJON KUUMEMPI, että pääsisi kääntämään jäähdytystä vähän isommalle. Nyt se on minimiteholla ja asunto silti viileänä.


      • Hölmölässäkö
        kepponen kirjoitti:

        Minullakin parvekketon asunto, mutta aukaisin yhden ison ikkunan. Pitää vaan tukea hyvin ettei hajoo.Tuuletus luukuista ei ilma vaihtu kun on verkkoa ja luukkua.

        KEPPONEn eli päästät kotiisi kuuman ilman ulkoa?Nää on niitä insinöörien kikkoja.Mikä teitä ihmisiä vaivaa ,maalaisjärkeä vähän kehiin.


      • tyhmä
        tuunko viilentää su kirjoitti:

        tori.fissä on ollut myytävänä viilennys koneita ja kaupoissa.putki vain tuuletusluukusta ulon josta kone poistaa kuuman ilman ulos,ja kone tekee viileää ilmaa sisälle.on muuten hyvä laite.syksyllä viet koneen varastoon lämmin varasto,ja taas keväällä kannat sen sisälle.uudet maksaa muutama sataeuroa,käytettyjä saa jopa 50-100 eurolla.

        mistä se putki laitetaan ulos kun tuuletusluukussa on kiinteä verkko ja ritilä ????


      • höhöhöhöhööhöööö
        Hahaha Hehehe kirjoitti:

        Älä sinä kuule ajattele jos tuo on sun käsitys asiasta :D

        Joupa neropatti kuppi kuumaa kahvia ja naureskele hiki otsalla. Olet vain niitä jotka haluavat olla aina oikeassa, vaikka ovatkin usein väärässä.


      • ufkyuasufygsuy
        fs44wtrtgdfg456y1990 kirjoitti:

        saattaa kuullostaa OUDOLTA mutta käy niin kuumassa suihkussa kuin iho kestää, sen jälkeen huoneen ilma on viileämpi kuin suihku..


        ihan tosi auttaa mua vaikka epäilin aluksi.. kokeile edes!!!!!!!!!!

        Mitä sinä kuullostat? Mitä tarkoittaa muuten kuullostamien?


      • kiitih

        kuuma suihku ilmastointilaite villasukat ja alasti loikkiminen ahkerasti siivotessa ni ei kuuma ennee


      • fs44wtrtgdfg456y1990 kirjoitti:

        saattaa kuullostaa OUDOLTA mutta käy niin kuumassa suihkussa kuin iho kestää, sen jälkeen huoneen ilma on viileämpi kuin suihku..


        ihan tosi auttaa mua vaikka epäilin aluksi.. kokeile edes!!!!!!!!!!

        oho niin outo vinkki, että vois auttaakin, tuo kuuma suihku!

        Saunahan voisi ajaa saman asian, jos muut on niin onnellisia että sellainen löytyy :)

        Aivan sopiva ketju muutenkin, vinkkejä etsin myös... Asun tällä hetkellä jotenkin täysin umpeen rakennetussa kerrostalossa, ilma kuin paksua puuroa vaikka kaikki räppänät avattu ja parvekkeen lasituksetkin vedin sivuun.. verhoja en ole uskaltanut avata moneen päivään kun aurinko porottaa!
        Huvitti oikein, kun olin omakotitalossa vieraana ja he valitti miten kuuma on ja oli pakko mainita, että siellähän oli varsin viileää :D
        Myönnettäköön, että nyt on tullut käytyä ostoskeskuksissa ja markettien kylmäosastoilla ihan vaan huvin vuosi...

        Joudun tekemään hommia sähköpistokkeen lähellä, en tiedä mitä naapurit sanois jos vetäisin oikein pitkän jatkojohdon vaikka omalta parvekkeelta tai pyöräkatoksesta tuonne pihapuun varjoon... harkitsen asiaa kovasti.


      • hei haloo kirjoitti:

        Yleensä kylppärissä on ikkuna.

        yleensä ei ole :) Kerrostaloissa varsinkaan, muttei aina omakotitaloissa tai rivareissakaan. Kyllppäri on paljon useammin piirretty keskelle asuntoa, kun ikkunaa toivotaan ennemmin muihin huoneisiin.


      • sanasanasepponen
        ufkyuasufygsuy kirjoitti:

        Mitä sinä kuullostat? Mitä tarkoittaa muuten kuullostamien?

        sama kuin hiillostaminen mutta ei hiilellä vaan kuulilla?


      • Skiido
        anna hanaa kirjoitti:

        Jos liikut Porissa, niin poikkea kerrostaloasunnossani. Minulla on tiettävästi Porin suuritehoisin koneellinen jäähdytys asunnon pinta-alaan suhteutettuna.

        Jäähdytystehoa löytyy laskennallisesti yli 6,7 kW per 100 neliötä.

        Saman jäähdytystehon koet, jos asennat vaikkapa 135 neliöiseen asuntoosi kolme ilmalämpöpumppua, joissa on 3 kW jäähdytystehoa per laite! Voin sanoa, että kyllä jäähtyy!

        Ei ole siis pienintäkään lämpöongelmaa, tai siis ainut ongelma on se, että ulkona saisi olla PALJON KUUMEMPI, että pääsisi kääntämään jäähdytystä vähän isommalle. Nyt se on minimiteholla ja asunto silti viileänä.

        Minull jäähdytystehoa 7kW/40 neliömetriä riittää nippa nappa, kattohuoneisto nimittäin.


    • yksi konsti.

      Jos ei tule pissatulehdus helposti niin ota välillä kylmä suhku tai kääri märkä pyyhe kehosi ympärille. Eiköhän ala olo raikastumaan.

      • sama ongelma

        Käy monta kertaa päivässä viileässä suihkussa, kastele tukka myös, märkä tukka on viileä, se auttaa parhaiten - vähäksi aikaa.


      • t5ryh

        Kylmä ei aiheuta eikä edes pahenna pissatulehdusta! Eipäs jaella väärää tietoa. Pissatulehdus tulee bakteereista ei kylmästä.


      • Kuumaa on juu
        t5ryh kirjoitti:

        Kylmä ei aiheuta eikä edes pahenna pissatulehdusta! Eipäs jaella väärää tietoa. Pissatulehdus tulee bakteereista ei kylmästä.

        Suihku viilentää, samoin uiminen, jso löytyy rantaa läheltä. Petivaatteiden pakastaminen auttaa hetkeksi, mutta ne kyllä lämpenevät todella nopeasti, kun ne tuo pakastimesta sänkyyn, joten olen todennut parhaaksi hieman kastella lakanoita. Ei niissä märissä lakanoissa kovin kaksista ole nukkua, mutta kyllä si viilentää. Siihen kun vielä lisää tuulettimen puhaltamaan, nii tilanne on jotakuinkin siedettävissä. Itse asun omakotitalossa, mutta kaikki ilmanvaihtokoneet maksavat niin julmetun paljon ettei tällaisella tavallisella pulliaisella tahdo olla varaa. Varsinkin kun sellaiselle on tarvetta kaksi viikkoa vuodessa.


      • U-Rea

        kyllähän se virtsiitti tulee bakteereista,ei kylmästä. Intiimihygienia number one.


      • Ben-jäähdytin
        Kuumaa on juu kirjoitti:

        Suihku viilentää, samoin uiminen, jso löytyy rantaa läheltä. Petivaatteiden pakastaminen auttaa hetkeksi, mutta ne kyllä lämpenevät todella nopeasti, kun ne tuo pakastimesta sänkyyn, joten olen todennut parhaaksi hieman kastella lakanoita. Ei niissä märissä lakanoissa kovin kaksista ole nukkua, mutta kyllä si viilentää. Siihen kun vielä lisää tuulettimen puhaltamaan, nii tilanne on jotakuinkin siedettävissä. Itse asun omakotitalossa, mutta kaikki ilmanvaihtokoneet maksavat niin julmetun paljon ettei tällaisella tavallisella pulliaisella tahdo olla varaa. Varsinkin kun sellaiselle on tarvetta kaksi viikkoa vuodessa.

        Viilennys ei ole kustannuskysymys, jos osaa käytää käsiään sekä aivojaan.
        Kreikkalaiset viilensivät viiniruukkunsa haihduttamalla. Laita märkä T-paita päälle niin se auttaa viilenemään. Tehosteena voi käyttää vaikka 10€:n puhallinta minkä laitat pärisemään siihen pöydälle eteesi. Paidan kastelu uudelleen ei maksa paljoa.
        Tai tee siellä yksiössä tuuletusikkunan peittävä pahvi, mihin keskelle reikä sitä 10 €:n tuuletinta varten. JOs asunto on varjossa, niin puhalla viileää sisäänpäin ja jos se on auringossa, niin puhallat kuumaa ilmaa ulospäin. Korvausilmaa tilee ventiilistä tai hätätilassa auki kiilatusta postiluukusta (käytävä on viileä) .


    • toimii..

      Märkä paita päälle.

      • oikeasti toimii

        tämä tosiaan toimii. olen yöksi laittanut märän pyyhkeen päälleni, niin saan nukuttua.


      • jäähylle?

        PAKASTIMEEN?


    • fdx fd x

      Kokeile lakana pakasteeseen pariksi tunniksi.
      Kerro kokemukset.

    • Hei vinkkejä?
      Helteessä ja kerrostalossa hikoilen minäkin. Parhaiten minuun tehoaa kun kastelee paidan nihkeäksi ja pukee sen päälleen ja kastelee aina uudestaan kun alkaa kuivua. Myös tässä jo mainittu hiusten kastelu auttaa. Yöksi voi sitten kääriytyä siihen kosteaan lakanaan. Juoda pitää tarpeeksi mutta muistaa myös että jos juo ja hikoaa paljon, tarvitsee myös suolaa.

      Hikisin ja myötätuntoisin ajatuksin, Sinikka-pappi

      • srsstrs

        Hiusten kastelu ei auta ainakaan minua, tulee vain epämiellyttävämpi olo, kun alkaa hikoilla ja hiukset ovat valmiiksi märät. Ehkä lyhythiuksisilla toimii paremmin?


      • älä syö mun eväs
        srsstrs kirjoitti:

        Hiusten kastelu ei auta ainakaan minua, tulee vain epämiellyttävämpi olo, kun alkaa hikoilla ja hiukset ovat valmiiksi märät. Ehkä lyhythiuksisilla toimii paremmin?

        Yöksi peräaukkoon pakastettu kurkku niin pysyy viileänä olo koko yön. Aamulla voi sitten syödä sen sulaneen kurkun tai viedä töihin ja naureskella kun jääkaappirosvo syö sitä.


      • positiivinen ajatus
        älä syö mun eväs kirjoitti:

        Yöksi peräaukkoon pakastettu kurkku niin pysyy viileänä olo koko yön. Aamulla voi sitten syödä sen sulaneen kurkun tai viedä töihin ja naureskella kun jääkaappirosvo syö sitä.

        Kaikkeen tottuu paitsi pakastettuun kurkkuun perseessä, mutta sekin sulaa ja muuttuu syötäväksi.


    • ..................

      Mä oon treenaannu pari kertaa päivässä et tulee kunnon hiki päälle se on auttanu hyvin.

      • kirjanitoja

        Itselläni taas alkaa kuumottamaan kahta kauheammin, jos helteellä vedän hikitreeniä. Lämpöhalvaus ei varmaan turhan kaukana. Pikemmin kylmään suihkuun ja mahdollisimman rauhassa. Riippuu ilmeisesti elimistöstä.


      • ....................
        kirjanitoja kirjoitti:

        Itselläni taas alkaa kuumottamaan kahta kauheammin, jos helteellä vedän hikitreeniä. Lämpöhalvaus ei varmaan turhan kaukana. Pikemmin kylmään suihkuun ja mahdollisimman rauhassa. Riippuu ilmeisesti elimistöstä.

        Kyllä se hiki ja kuumuus laskee treenin jälkeen ja on ihan jees olo pitää vaan juoda sopivasti nestettä muutakin ku vettä....ei hikoiluun kuole..


    • fattieindasun

      syö jäätelöä. oma suosikkini on ben & jerry. osta myös pari sipsipussia, suolaa pitää helteellä saada että neste imeytyy ;) Syö näitä vuoretellen tuulettimen edessä, kyllä se siitä.

      käy uimassa jos jaksat, itse kävisin mutta en oikein pysy pinnalla.

      t. lihava

      • jätski-sipsi-whisky-

        Jäätelöllä ja sipseillä pysyy lihavana. Ehkä heität vielä whiskyn välillä sisään. Minulla oli ennen sellainen miesystävä, mutta en kyllä jaksanut ajatella yhteistä elämää hänen kanssaan, olisi pitänyt "sopeutua".


      • jorkki

        Pysyt pinnalla, rasva kelluu ;)


      • Kurrekurredutilasta
        jorkki kirjoitti:

        Pysyt pinnalla, rasva kelluu ;)

        Tähän voin yhtyä omasta kokemuksesta.


      • Laulava Nakki
        jätski-sipsi-whisky- kirjoitti:

        Jäätelöllä ja sipseillä pysyy lihavana. Ehkä heität vielä whiskyn välillä sisään. Minulla oli ennen sellainen miesystävä, mutta en kyllä jaksanut ajatella yhteistä elämää hänen kanssaan, olisi pitänyt "sopeutua".

        Eiköhän se ollut se whiskysieppo joka pääsi susta eroon eikä toisinpäin :D


      • Laulava Nakki
        Kurrekurredutilasta kirjoitti:

        Tähän voin yhtyä omasta kokemuksesta.

        Mä yhdyn ihmiseen en johki kelluvaan rasvakokkareeseen, yäk, mutta perversionsa kullakin


      • antsupantsukk

        Tämä oli päivän paras. Arvaa nauroinko kippurassa:-) Muita hyviä kommentteja on myös pakastekurkku persiissä koko yön ja kossupullo päivässä.


    • Samasta kärsivä

      Puhallin, viileät suihkut... Pistä vaikka pyyhe pakkaseen hetkeksi aikaa(jos pakkasessa on tilaa) ja sitten kietaise se ympärillesi sitten, kun pyyhe on tarpeeksi viilentynyt. Yllättävänkin toimiva juttu tuo pakkaspyyhe.
      Itse en tiedä lihavista, mutta lievästi ylipainoisena olen itse ainakin kestänyt muuten aika hyvin. Mutta kyllähän tällaiset helteet ovat todella tukalat kaikenlaisille ihmisille.

    • suosittelen

      Itse tuskailin viime kesän ja sitä edeltävän 1994 rakennetun kerrostaloasunnon ylimmän kerroksen huoneistossa. Ei minkäänlaista ilmanvaihtoa, ikkunoiden yläreunoissa on korvausilmaventtiilit, jotka syytää ulkotiiliseinällä ~60 asteiseksi kuumentunutta ilmaa huoneistoon.

      Rakennus varastoi itseensä lämpöä niin, että asunnon lämpötila nousee pitkään vaikka aurinko on maillaan ja ikkunat selkosen selällään. Siis sisäseinät, katto ja lattia kaikki huokuvat kuumaa, tuntuvat käteenkin lämpimiltä.

      Lopputuloksena nukkumaan mennessä asunnossa noin 28 astetta lämpöä, aamulla herätessä reilu 30. Lämpö alkaa nousta heti kun isot ikkunat sulkee. Tuulettimia ostin muutaman mutta apua ei niistä tullut.

      Mutta täksi kesäksi tilasin jo maaliskuulla siirrettävän ilmastointilaitteen joka puhaltaa kuuman ilman ulos, viilentää ja poistaa kosteuden. 70 neliön huoneistoon tarkoitettu laite viilentää suljetun makuuhuoneen 32-asteisesta 20-asteiseksi tunnissa, tahallani ylimitoitin jotta myös alkaa tapahtua kun napista painaa. En voi muuta sanoa kuin että paras 500 euroa mitä olen pitkään aikaan käyttänyt. Yöunet ovat niin paljon paremmat ja elämänlaatu myös.

      • Arja-Kristiina

        Minäkin asun ylimmäisessä kerroksessa ja katto varastoi helteellä tosi paljon lämpöä.. 30 asteen asunnossa ei ole enää kivaa. Laskin ammeeseen haaleaa vettä ja kävin siellä öisin. Lopulta ostin n. 600 euroa maksavan ilmastointilaitteen, joka puhaltaa kuuman ilman ulos. Ostos oli tosi kannattava ja nyt olen ollut jo monta vuotta rauhassa kovallakin helteellä. Laite on tosi tehokas. Panen kaikki ikkunat kiinni ja samalla viilenevät muutkin huoneet sopivasti. Jos haluan tosi kylmän makuuhuoneen panen vain oven kiinni - laite on makuuhuoneessa - ja nukun hyvin koko yön.


      • B/3
        Arja-Kristiina kirjoitti:

        Minäkin asun ylimmäisessä kerroksessa ja katto varastoi helteellä tosi paljon lämpöä.. 30 asteen asunnossa ei ole enää kivaa. Laskin ammeeseen haaleaa vettä ja kävin siellä öisin. Lopulta ostin n. 600 euroa maksavan ilmastointilaitteen, joka puhaltaa kuuman ilman ulos. Ostos oli tosi kannattava ja nyt olen ollut jo monta vuotta rauhassa kovallakin helteellä. Laite on tosi tehokas. Panen kaikki ikkunat kiinni ja samalla viilenevät muutkin huoneet sopivasti. Jos haluan tosi kylmän makuuhuoneen panen vain oven kiinni - laite on makuuhuoneessa - ja nukun hyvin koko yön.

        Ilmastointilaitteissa on se poistoilmaputki,niin mihin se laitetaan? Jos sen laittaa ikkunan rakoon,niin sisälle pääsee samalla kuumaa ilmaa ulkoa?


      • hattiskuttiskutiaisk
        B/3 kirjoitti:

        Ilmastointilaitteissa on se poistoilmaputki,niin mihin se laitetaan? Jos sen laittaa ikkunan rakoon,niin sisälle pääsee samalla kuumaa ilmaa ulkoa?

        sun pitää sahailla ikkuna-aukon kokoinen vaikka lastulevy,pyörösahalla poistoputkelle nafti reikä,levy tiukasti ikkuna-aukkoon ettei rakoja ja poistoletku tiiviisti kiinni levyyn.ilmastointilaite päälle kun kaikki ikkunat on kiinni...


    • mummo59

      hanki ropeli lamppu kattoon niin varmasti auttaa!!

      • hjkhjk

        lämmin ilma menee ylös ja pysyy katon rajassa!et sä sitten lampun ropelilla tuot alas lämmintä ilmaa,tunnet kyllä ilmankierron mutta mutta...


      • lalalalalalalala
        hjkhjk kirjoitti:

        lämmin ilma menee ylös ja pysyy katon rajassa!et sä sitten lampun ropelilla tuot alas lämmintä ilmaa,tunnet kyllä ilmankierron mutta mutta...

        Kesällä lämpötilaerot eivät ole merkittäviä. Kun talon rakenteet lämpenee ulkoilman vaikutuksesta, ilma on ihan yhtä lämmintä alhaalla kuin ylhäällä.

        Kattotuulettimen käyttötarkoitus on nimen omaan ilmankierto. Niin kauan kuin ilma on kehon lämpöä viileämpi se jäähdyttää. Ei tosin hirveän tehokkaasti kun ilmankosteus yöllä lähestyy 100%.


      • Ilmalla ne autotkin
        hjkhjk kirjoitti:

        lämmin ilma menee ylös ja pysyy katon rajassa!et sä sitten lampun ropelilla tuot alas lämmintä ilmaa,tunnet kyllä ilmankierron mutta mutta...

        Kyllä se propelli vaan auttaa, kun täysille laittaa. Sen verran pistää ilman liikkeelle, että jäähdyttää tehokkaammin kuin seisova ilma. Itse asuin aikoinaan kerrostalopätsissä ja propelli täysillä, ikkunat auki ja ilman peittoa sain sentään nukuttua ihan mukavasti.


      • Se kattoropeli
        hjkhjk kirjoitti:

        lämmin ilma menee ylös ja pysyy katon rajassa!et sä sitten lampun ropelilla tuot alas lämmintä ilmaa,tunnet kyllä ilmankierron mutta mutta...

        laitetaan helteellä vetämään ilmaa ylöspäin eikä puhaltamaan alaspäin senkin daiju!


      • Ilmalla ne autotkin
        Se kattoropeli kirjoitti:

        laitetaan helteellä vetämään ilmaa ylöspäin eikä puhaltamaan alaspäin senkin daiju!

        Tuo on muuten ihan hevonpaskaa! Ilma vaihtuu lattian ja katon välillä pyöri se propelli minne suuntaan tahansa. Tuo ylöspäin virtaus on nimenomaan talviasento. Tarkoitus on, että kukaan ei palele ns. tuuliefektistä talvella, kun tarkoitus on kierrättää lämmintä kattoilmaa alas. Kesällä tuuliefekti, eli sen propellin pitää puhaltaa alaspäin ja mahdollisimman lujaa.
        Ps: ei kannata haukkua ketään daijuksi ellei itsekään ole perillä asioista.


      • skjsakjsjk
        lalalalalalalala kirjoitti:

        Kesällä lämpötilaerot eivät ole merkittäviä. Kun talon rakenteet lämpenee ulkoilman vaikutuksesta, ilma on ihan yhtä lämmintä alhaalla kuin ylhäällä.

        Kattotuulettimen käyttötarkoitus on nimen omaan ilmankierto. Niin kauan kuin ilma on kehon lämpöä viileämpi se jäähdyttää. Ei tosin hirveän tehokkaasti kun ilmankosteus yöllä lähestyy 100%.

        saunassa on aina kuumempaa ylälauteilla kuin alalauteilla,lattialla vielä vähemmän lämpöä kuin alalauteella... LAALLLAAAAllllaallalllaaa


      • Ben-tuuletin
        hjkhjk kirjoitti:

        lämmin ilma menee ylös ja pysyy katon rajassa!et sä sitten lampun ropelilla tuot alas lämmintä ilmaa,tunnet kyllä ilmankierron mutta mutta...

        Niissä ropelilampuissa on suunnanvaihtaja eli voi puhaltaa ylöspäin tai alaspäin.
        meilläkin käytetään makkarissa 1-2-3 nopeuksisella vain 1-nopeutta ja puhalletaan nimenomaan alaspäin sitä ilmaa. Ilmavirtaus löyhähtelee mukavasti, mutta ei ole aamuyölläkään kylmää, mikä salii makaamisen lakanan päällä koko yön.
        JOs on katossa sitä 30-asteista ilmaa, niin voi käyttää jopa 2-nopeutta.
        Laite on muakavan äänetön , mutta aikaansaa viilentävän tuulahduksen.


    • maxm

      Asun vastaavassa asunnossa. Ostin keväällä siirrettävän ilmastointilaitteen ja teetätin kaverilla ikkunaan vanerista levyn johon poistoilma johdetaan, levyn yläreunaan teetätin kaksi n 50 mm reikää korvausilmalle. Ratkaisu toimii moitteettomasti. Laite pitää toki jonkin verran ääntä mutta pieni haitta siitä, että lämpötila on 25 astetta. Sen alle en edes halua sitä yrittää, alkaa tuntumaan kylmältä sen jälkeen.
      Ostin laitteen torin kautta

    • Kylmävesisänky

      Illalla kun ilma vähän alkaa viiletä, niin sillon tulee avattua ikkunan tuuletus luukut ja ulko-ovet auki ja tuuletin puhaltamaan viileää ilmaa sisälle.
      Itse nukun pyjama päällä, vaikka monet nukkuukin lähes ilman vaatteita.
      Nukkuessa tuntuu viileämmältä, kun peitto on päällä, mutta jalat ja kädet on peiton ulkopuolella.
      Jaloissa tuntuu mukavan viileältä ja yölläkään ei kovasti hikoile.
      Jos jalat on peiton alla, niin tuntuu paljon kuumemmalta nukkua.

      Vesisänky olis nyt varmaan kova sana, sellainen malli, veden sais kierrätettyä joku jäähdytys putkiston läpi, niin että veden lämpötila olis 4... 10 astetta.
      Peitto päälle, niin ei kylmä karkais.
      Tai sitten sellainen ohuempi vesipatja, jossa olis veden kierrätys, että vesi jäähtyisi.

      • hjkhjk

        mulla kanssa paistaa koko päivän aurinko yksiöön että pidän ikkunat kiinni,turhaan sitä kuumaa ilmaa muka vaihtoilmana sisälle ottaisin kuumentamaan.rappu on koko päivän varjossa niin olen teipannut tikkuaskin postilaatikkoon jonka raosta sitten asunnon puolelle tulee edes pikkaisen viileää ilmaa.sitten pidän tuuletinta lattialla sen postiluukun alla joten se kerää ja siirtää viileempää ilmaa asuntoon jossa toinen tuuletin pörrää ja jakaa/sekoittaa yksiön ilmaa...illalla vasta kun ei paista ja partsin lattiat ja seinät jäähtyneet niin avaan partsin oven...


    • ghiyk

      Muuta johonkin maahan missä osataan rakentaa talot siten, että ne eivät kuumene lämpimällä säällä aivan mielettömästi. Suomessa ei osata.

      • hjkhjk

        kuumenevat ja homehtuvat..vaan ei silloin ennen...


      • LVI-niksit

        Suomessa ei ole LVI-taitoa !
        Tai sitä taitoa ei osata/saa käyttää.
        Pihistetään pieni centti siitäkin...

        Varsinkin ilmastointi (jäähdytys)
        puuttuu pääasiassa kokonaan.
        Katolla on heikko imuri,
        joka vie keittiön käryt
        verkkaisesti ulos.
        Korvausilma tulee postiluukusta.
        Ikkunan jos avaa saa vain
        kuumempaa ilmaa asuntoon.

        Etelä-Saksassakin jäähdytys toimi.
        Ikkunoiden ULKOPUOLELLA oli puusta
        rakennetut paksut sälekaihtimet.
        Imaisivat auringon lämpösäteilyn
        ja lämminnyt puu jäähtyi yöllä.
        Ei säteilylämpöä sisään !
        Oli helteelläkin asunnossa
        enintään 22 astetta lämpöä.
        Suomessa mennään ikkunoiden
        väliin asennetuilla alumiini-
        sälekaihtimilla.
        Aurinko ei paista läpi mutta
        kaihtimet tuottavat säteilylämpöä.
        Sisäilman lämpötila yli 30 astetta.


      • lämmitetään helteell
        LVI-niksit kirjoitti:

        Suomessa ei ole LVI-taitoa !
        Tai sitä taitoa ei osata/saa käyttää.
        Pihistetään pieni centti siitäkin...

        Varsinkin ilmastointi (jäähdytys)
        puuttuu pääasiassa kokonaan.
        Katolla on heikko imuri,
        joka vie keittiön käryt
        verkkaisesti ulos.
        Korvausilma tulee postiluukusta.
        Ikkunan jos avaa saa vain
        kuumempaa ilmaa asuntoon.

        Etelä-Saksassakin jäähdytys toimi.
        Ikkunoiden ULKOPUOLELLA oli puusta
        rakennetut paksut sälekaihtimet.
        Imaisivat auringon lämpösäteilyn
        ja lämminnyt puu jäähtyi yöllä.
        Ei säteilylämpöä sisään !
        Oli helteelläkin asunnossa
        enintään 22 astetta lämpöä.
        Suomessa mennään ikkunoiden
        väliin asennetuilla alumiini-
        sälekaihtimilla.
        Aurinko ei paista läpi mutta
        kaihtimet tuottavat säteilylämpöä.
        Sisäilman lämpötila yli 30 astetta.

        Mikähän tuossakin on järki, että kerrostaloissa on kylpyhuoneessa patteri, joka helottaa pahimmallakin helteellä lähes poppakuumana? Eikä sitä saa itse säädettyä. Ymmärän kyllä, että sen on tarkoitus pitää kylppäri kuivana, mutta eikö tuollaista lämmitystä voisi helteillä kytkeä pois? Ihan järjetöntä kun lämpökuormaa on muutenkin, niin huoneistossa on patteri jatkuvasti kuumana, vaikka sisälämpötila painuu jo yli 30 asteen.


      • KitsasKöyhäKansa
        LVI-niksit kirjoitti:

        Suomessa ei ole LVI-taitoa !
        Tai sitä taitoa ei osata/saa käyttää.
        Pihistetään pieni centti siitäkin...

        Varsinkin ilmastointi (jäähdytys)
        puuttuu pääasiassa kokonaan.
        Katolla on heikko imuri,
        joka vie keittiön käryt
        verkkaisesti ulos.
        Korvausilma tulee postiluukusta.
        Ikkunan jos avaa saa vain
        kuumempaa ilmaa asuntoon.

        Etelä-Saksassakin jäähdytys toimi.
        Ikkunoiden ULKOPUOLELLA oli puusta
        rakennetut paksut sälekaihtimet.
        Imaisivat auringon lämpösäteilyn
        ja lämminnyt puu jäähtyi yöllä.
        Ei säteilylämpöä sisään !
        Oli helteelläkin asunnossa
        enintään 22 astetta lämpöä.
        Suomessa mennään ikkunoiden
        väliin asennetuilla alumiini-
        sälekaihtimilla.
        Aurinko ei paista läpi mutta
        kaihtimet tuottavat säteilylämpöä.
        Sisäilman lämpötila yli 30 astetta.

        Kyllä Suomessa osataan, mutta kun ollaan niin pihejä että ilmastointia ei haluta hankkia. Hellettä on kuitenkin vain 2-3 viikkoa kesässä.


      • kun ei osata
        KitsasKöyhäKansa kirjoitti:

        Kyllä Suomessa osataan, mutta kun ollaan niin pihejä että ilmastointia ei haluta hankkia. Hellettä on kuitenkin vain 2-3 viikkoa kesässä.

        No ei osata, nääs kun taloista voisi rakentaa ihan halvoillakin ratkaisuilla vähemmän herkästi kesäkuumilla lämpeeviä.


      • sinne tulee ja pysyy
        kun ei osata kirjoitti:

        No ei osata, nääs kun taloista voisi rakentaa ihan halvoillakin ratkaisuilla vähemmän herkästi kesäkuumilla lämpeeviä.

        Talon energiatehokkuus on sentään parasta A-luokkaa....


    • siirilma

      Hankkikaa siirrettävä ilmastointilaite,se on paras ratkaisu kerrostaloon! Tuulettimista ole mitää apua,ihan turhia

      • ei enää kuumaa

        JUURI NÄIN!!!!


      • Pateli

        Joopajoo! Gigantissa maksaa vain 199 ekee ja toimii. On todettu. Eikun putki ulos vaikka ikkunan reijästä josta kuuma virtaa ulos. Kone työntää kylmää niin että humina käy. Ei vaadi sen kummempia asennustaitoja.


      • 232
        ei enää kuumaa kirjoitti:

        JUURI NÄIN!!!!

        Minusta molemmat- Terv


      • haluu tietää
        Pateli kirjoitti:

        Joopajoo! Gigantissa maksaa vain 199 ekee ja toimii. On todettu. Eikun putki ulos vaikka ikkunan reijästä josta kuuma virtaa ulos. Kone työntää kylmää niin että humina käy. Ei vaadi sen kummempia asennustaitoja.

        Mikä on "reijä" (Ikkunan reijästä).


    • aristo-katti

      Meillä kerrostalossa on tehokas
      jäähdytys kellarikomeroissa.
      Sinne istumaan muutamaksi tunniksi.
      Mukaan paljon nestettä ja perunalastuja.
      Lukemiseksi Leo Tolstoi: Sota ja Rauha.

      • lkjlkjlkj

        kellarin pyykkitupaan pesemään pyykkejä.uimarannelle kun seisoo vedessä tarpeeksi kauan että iho nousee kananlihalle niin jäähtyy.minkälaiset verhot ois parhaat?


    • Heinäkuu_

      Tämän päivän iltasanomissa oli hyvä vinkki: tuuletin, jonka eteen laittaa pakastimessa jäädytettyjä kylmäkalleja:

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288719801671.html

      Asuin itse ennen kämpässä, jossa ikkunoita oli vain yhteen suuntaan, länteen. Kokemuksesta viisastuneena nykyinen asuntoni on läpitalon ja olohuoneen ikkunat (suurimmat) avautuvat kaakkoon. Parveke on myös lasittamaton.

      • pieni torppa

        Toi on hyvä idis toi iltissanomien juttu.

        Olen itsekkin miettinyt tota, jos ostaisin talon, niin haluaisiko että suurimmat ikkunat olisivat länteen. Kannattaisi miettiä etukäteen taloa ostettaessa miten ikkunat sijoittuvat kesähelteillä. Hyvä juttu mun mielestä on myös keski- Euroopassa ikkunoiden eteen helteellä vedettävät puusädekaihtimet tai ulkopuolelle puiset ikkunaovet. Vanhemmillani lasitettu parveke. Ihan hiivatin kuuma. samaa mieltä erään kanssa täällä kirjoittaneen, että Suomessa pitäisi osata paremmin LVI:n alan hommat kun rakennetaan. Miksi sitä tieto-taitoa ei sitten käytetä ja annetaan virolaisten hanttimiesten kävellä yli?


    • tyytyväinen342

      Osta ilmastointilaite halvimmillaan sellainen 200e poistoputki ikkunasta ulos.. kai sellainen sentään löytyy??

      • Ei löydy enää mistään, kaikki mennyt....


    • valivalivaalit

      osta valkoinen verho vaikka joku ohut paska mutta valkoinen verho mustan verhon taakse ja laita ikkuna auki. säätöä mutta hyvää vääntöä. jos ei ole vääntöä mieti suola sokeri tasapainoa ja liiku ja hikoile jos et tykkää hikoilla niin syö jäätelöä. jos asut yksiössä esim ylioppilastalossa ja usein olen sellaisissa nähnyt pakastimen rikki niin voit syödä sitten runsaasti jäätelöä. vielä vaalien. jukka poika kestäis nä lämmöt.

      • 30 astetta

        määkin juon kylmää mehua paljon ja ikkunalla on tuuletin. silti on sisällä 30 astetta, miten sen sais laskettua?


      • 20000000000000000000
        30 astetta kirjoitti:

        määkin juon kylmää mehua paljon ja ikkunalla on tuuletin. silti on sisällä 30 astetta, miten sen sais laskettua?

        Ei tuuletin jäähdytä ilmaa


    • yksi konsti

      Laita pakkaseen useita kylmäkalleja, jotka myöhemmin sidot vesitiivisiin pusseihin. Laittele kyseiset pussit sen jälkeen minne haluat (isot limupullotkin käyvät mutta kylmäkalleilla saat tasaisemman tuloksen).

      Jos on jokin kangasjuttu esim. kassa tms. niin voit sitäkin käyttää ja laittaa sen päälle/vatsalle jne.

      • eli näin

        Kassi/peitto tms. jonka sisään laitat. Tyynyihinkin niitä voi tunkea.


    • Minun niksini

      Kastele itsesi viileällä vedellä suihkussa ja oleile ihoa kuivaamatta tuulettimen edessä.Etenkin lokomärin hiuksin.
      Hieman flunssainen olo saattaa tulla, mutta jos se on vaihtoehtona tuskastuneelle hikiselle ololle, niin itse valitsen mielummin tuon märkänä viimassa oleilun.

      • Virheenkorjaukseni

        "Lokomärin" tarkoittaa, tietenkin, likomärin.:)


    • kummastelijaaa

      Älkää valittako. Jos on kuuma sisällä nii voi voi nyt kuuluu olla lämmin kun on sellanen mystinen asia kuin kesä. Tosin kesän tietty kuuluis olla -20 astet pakkast ja lunta tulla. Hei äly hoi ihmiset. Kauhia valitus vaan kuuluu jos on talvi ei hyvä jos on kesä ei hyvä jos on syksy ei hyvä jos on kevät no vittu ei ainakaa hyvä. Nautitaan nyt näistä ilmoist kyl se viel pois menee..

      Ja ps. Mitä tulee lihavien kestoon eiii mitän ongelmaa. Ei se paino siin kato haittaa.........

      • hyvähän sinun on

        Helppo sanoa, kun ei tarvitse kuin laiskotella.


    • YksinkertainenNeuvo

      Mene uimarannalle, äläkä kökötä sielä yksiössäsi.

      • 21000000000000000000

        To:kummastelijaa. Helle on tappanut tänä kesänä satoja ihmisiä


      • vielä kesää jäljellä
        21000000000000000000 kirjoitti:

        To:kummastelijaa. Helle on tappanut tänä kesänä satoja ihmisiä

        Missä helle tappanut satoja ihmisiä? Suomessako? Helle ei tapa normaalipainoisia ja- kuntoisia sekä terveitä ihmisiä.

        Kummastelijan kanssa samaa mieltä, että nyt ei kannata valittaa vaan nauttia ihanasta kuumuudesta ja kesästä. Tätä ei kauan kestä kuitenkaan. Ostakaan niitä viilentimiä ja ottakaa opiksenne mitä täällä ihmiset neuvovat.

        Hyviä ohjeita paljon!!


    • Pitkälahkeiset

      Mene ulos telttaan ja hae somalipoika panomieheksi se kestää helteessäkin panemista toisin kuin pitkälahkeiset eskimot.

    • Yksiössä kans..

      Minulla on sentään ns. ranskalainen parveke, (ovi seinässä) jonka voi avata
      kätevästi kun ei ole vilkasta liikennettäkään. ..

      Itselläni on toisaalta se ongelma, että alakerrassa asuu vanhempi röökinvetäjä
      ukko ja sieltähän ne tuoksut pöllähtää tietysti suoraan yläkertaan...

      Jäähdytyskonsteja on kuitenkin useita, kuten tuuletin joka kuitenkin menettää
      tehoaan kun sisällä on jotain 30.
      Itse olen teljennyt postiluukunkin auki, että sieltäkin tulee porraskäytävän
      ikkunan kautta ilmaa.
      Ja olen myös avannut yksiöni ison ikkunan yöksi, mikä näköjään on tehokas
      keino verrattuna muihin - luulen että tuon tekee vain harvat? Kun on kerros-
      talo ja eikä ole parveketta niin ei sieltä tule sisään huuhkajaa suuremmat...

      Ja sitten kun on vielä nämä nykyaikaiset LVI-insinööritekniikan "työnäytteet",
      joissa kiertää kuuma vesi helteelläkin, kuten vessan seinän ripustusputkissa
      niin kyllä alkaa tarkenemaan...
      Samoin nurkassa yläkertaan kulkevissa putkissa kiertää lämmin vesi vielä
      vaikka tarvetta lämmitykseen ei olisikaan - ei sentään nyt helteillä lämmitä.

      • 12+14

        "tuuletin menettää tehonsa kun sisällä on 30". höpöhöpö, tuuletin menettää tehonsa sillon, kun ULKONA on 30, tai ylipäätään lämpimämpää tai yhtä lämmintä kun sisällä.

        Paras tuulettaa siis öisin, ja huolella.


      • Ymca
        12+14 kirjoitti:

        "tuuletin menettää tehonsa kun sisällä on 30". höpöhöpö, tuuletin menettää tehonsa sillon, kun ULKONA on 30, tai ylipäätään lämpimämpää tai yhtä lämmintä kun sisällä.

        Paras tuulettaa siis öisin, ja huolella.

        Höpö, höpö itsellesi vaan. Minulla tuuletin on menettänyt tehonsa, kun sisällä on lämpimämpää kuin ulkona eli siis ulkona n. 25 astetta ja sisällän. 29 astetta, niin tuuletin on menettänyt tehonsa.

        "Paras tuulettaa öisin ja huolella."

        Mitä tarkoittaa huolella?

        Sitäkö että laitat saman tuulettimen päälle yöksi huolella? :-)))


    • HHUHHUH

      Asiallinen kysymys lässähti "miten lihavat kestää...".. Eli blondi saa ihan kaikessa rauhassa hautua siellä loukossaan. Ei kiinnosta

    • ainoa ratkaisu

      Siirrettävä ilmastointilaite on hankittava, sellaisella saa yksiön helposti viileäksi. Jos ei täksi kesäksi ehdi, niin varaudu ajoissa seuraavaan.

      • Yksiössä kans..

        Siirrettävä ilmastointilaite? - Mikä se on? Minun tietääkseni sellaista ei ole
        olemassakaan kylmälaitetekniikkaan perustuvana? Sen pitäisi toimia
        jollain säiliöön/kennostoon laitetun viileän veden ja tuulettimen avulla.

        Olen ollut töissäkin ilmastointi- ja kylmälaitealalla ja ymmärrän jotain
        viilennystekniikoista... Periaatteessa kaikki ilmastointi perustuu kylmä-
        laitetekniikkaan, jossa höyrystinelementti imee/sitoo lämpöä ja luovuttaa
        sen lauhdutinelementistä ulkoilmaan. Näin on rakennuksissa ja autoissa.

        Ulkomailla on ollut jo kymmeniä vuosia ikkunakojeita- käännettäviä lämpö-
        pumppuja rakennusten ikkunoissa - suomessa niitä ei juuri näy?


      • mene ja tiedä
        Yksiössä kans.. kirjoitti:

        Siirrettävä ilmastointilaite? - Mikä se on? Minun tietääkseni sellaista ei ole
        olemassakaan kylmälaitetekniikkaan perustuvana? Sen pitäisi toimia
        jollain säiliöön/kennostoon laitetun viileän veden ja tuulettimen avulla.

        Olen ollut töissäkin ilmastointi- ja kylmälaitealalla ja ymmärrän jotain
        viilennystekniikoista... Periaatteessa kaikki ilmastointi perustuu kylmä-
        laitetekniikkaan, jossa höyrystinelementti imee/sitoo lämpöä ja luovuttaa
        sen lauhdutinelementistä ulkoilmaan. Näin on rakennuksissa ja autoissa.

        Ulkomailla on ollut jo kymmeniä vuosia ikkunakojeita- käännettäviä lämpö-
        pumppuja rakennusten ikkunoissa - suomessa niitä ei juuri näy?

        Jospa ne on siirretty ulkomaille.


    • auttavainen.68

      Kerroppa tarkemmin kuinka paljon neliöita asunnossa ja onko esimerkiksi uuni päällä paljon.Lämmin uuni voi lämmittä entisestään asuntoa.Suosittelisin asentamaan kunnon jäähdytysjärjestelmän,mutta kerro nyt ensin asunnon neliöt.

    • moilo

      mee ulos senkin toope , äläkä ällötä siellä kuumassa yksiössäsi
      ja lihavat kestää paremmin kuin ruipelot ja eivät vali vali ta

      • Toope?

        Pitääkö yökin nukkua jossain puistonpenkillä?


    • En valita

      Älä valita.

    • Poppamies.

      - Osta pullo alkoholipohjaista menthol-Vademecumia (4 euroa), ja hiero sitä iholle. Kun alkoholi haihtuu iholta, alkaa iho tuntua viileältä. Menthol aineena taas vetoaa suoraan lämpöä aistiviin soluihin viilentävästi. Auttaa puolisen tuntia.

      - Osta tuuletin (25 euroa). Pyyhi ihosi kostealla pyyhkeellä ja mene tuulettimen eteen. Kun kosteus haihtuu iholta, olo viilenee. Toista. Toivottavasti et vilustu.

      - Osta ilmanjäädytin (200 - 500 euroa).. Idioottivarma ratkaisu. Säädä 22 - 26 asteeseen.

      • kirvesmiehen muija

        Voi olla aika vaikea ostaa tänä päivänä, sillä ne on ainakin pääkaupunkiseudulla loppuneet aikaa sitten.


    • dfdffddfdf

      Kastele lakanat kylmällä vedellä nukkumaan mennessäsi.

    • keino tämäkii

      Mä hanki riksun miähen ja nyt on viilee

    • hyväksi koettu keino

      - kun ulkoilman lämpötila putoaa alemmaksi kuin sisätilan lämpötila, niin ikkunat auki ja läpivetoa

      - päivällä ikkunat kiinni ja paksut verhot ikkunoiden eteen, jotka eivät päästä valoa lävitse

      - tuuletin ja mieluiten vielä kaksi, jotta voi laittaa tuulettimen kummallekin puolelle itseä

      - kastele ohut kangaspyyhe kylmällä vedellä ja laita otsallesi

      - jos on vielä tämänkin jälkeen kuuma, niin kastele isompi pyyhe kylmällä vedellä, väännä se kuivaksi ja pane se vasten alastonta ihoa. Ei taatusti ole kauan enää sen jälkeen kuuma.

      • Ffxzcvv

        Itselläni asunnossa 30 astetta. Tuuletin auttaa paljon ja pikkuhiljaa olen jo alkanut tottua kun tätä lämpötilaa on kestänyt jo yli viikon.


      • verhot ei auta

        Eipä noi paksut verhotkaan paljoa auta, näet kun se asunossa sisällä riippuva verho lämpiää auringossa, niin se itsessään toimii ISON patterin tavoin. Tehokkaampaa on laittaa foliota ikkunan väliin.


    • lkiou

      Ulkomailla se on hoksattu. Ilmalämpöpumppu kerrostalon seinään. Talvella se lämmittää ja kesällä jäähdyttää.

      • melkein joo

        Se vain, että kerrostaloissa on sisätiloissa hellelukemat kesät talvet.


    • Syksyllä viilenee

      Tee itse jäähdyttäjä.

      Ohjeet Iltasanomissa ja Iltalehdessä. ( Huolehdi kuitenkin sähköä koskevasta turvallisuudesta)

      Ja anna tuulettimen puhaltaa asuntosi kylmäksi joka ilta auringon laskun jälkeen
      ennen nukkumaan menoa.

    • Alumiinifoliota

      Osta kaupasta vahvaa alumiinifoliota ja teippaa se ikkunaan kiinni, mieluiten koko ikkunan alalta. Folio heijastaa auringon polttavan säteilyn takaisinpäin ja asteissa ero on merkittävä. Kokeiltu on ja hyväksi koettu.

      • Heijastusta

        Jos käyttää alumiinifoliota niin ehdottomasti teippaa sen uloimpaan ikkunaan. Sisempään laittaessa saattaa ikkunoiden väliin tulla liian korkea lämpötila ja ikkunalasi haljeta.
        Keino testattu täälläkin ja hyvin toimii.

        Vaikka folio on kaikkein parhaimmin lämpöä heijastava, voi myös käyttää muovista heijastavaa lämpöpeittoa.
        esim: http://www.clasohlson.com/fi/Lämpöpeitto-Asaklitt/34-9274
        ei ole yhtä tehokas, kuin folio, mutta kämppä pysyy hieman valoisampana.

        Heijastavana väliaikaisratkaisuna toimii myös retkeilykäyttöön myytävät avaruuspeitteet. Heijastava puoli ulospäin ikkunaan ja lämpö heijastuu sitenkin pois.


    • kuumakalle55

      voi hyvänen aika,,, kun ei voida auttaa,,,,miksi ihmeessä moisnen kirjoitus???

    • Hapudkj

      Noh, ajattele ihmisiä helvetissä. Kyllähän hekin kestävät sitä iankaikkisuuden. Tsemppiä!

    • kummallista touhua

      mikä hitto meitä riivaa? kun on omassa maassa vähän lämpimämpää, niin ei kelpaaa, vaan kun kun alkaa sataa niin ostellaa viimisillä euroilla matkoja lämpimiään helvettiin ulkomaille?? täysin urpoa toimintaa, vain hiivatin typerien kirjailioiden valheiden perään! nythän voi nauttia siitä kuuluisasta ulkoilmasta, istua ulkona uikkarit päällä, kylmä virvoke pöydällä ei mihinkään kiire ja kotimaassa?
      jos tulee häiriöö voi vaihtaa paikkaa!
      mutta pitää vaan valittaa, semmoista se elämä on ei sitä ulkomaille pakoon pääse! etsikää sitä kivaa omista nurkista! kyllä sitä kivaa oikeesti löytyy, tai on vaikka yksin jos siltä tuntuu!
      itsestä kaikki lähtee,

    • hikipisara

      Illalla kun aurinko laskee aukaise isot ikkunat kokonaan auki (jos et ole maantasalla ja ei tuule kovasti) Anna olla yön auki ja tuulettajan kierrättää ilmaa. Ainakin saat nukkua muutaman tunnin paremmin.

    • Sama täällä.
      Huone ei kuumene pätsiksi asti jos ikkunalasin ulkopuolelle laittaa vaalean paksuhkon verhon, esim.lakanan.
      Kun ilta viilenee niin että mittari näyttää ulkona vähemmän kuin sisällä, huoneen iso ikkuna selälleen tuettuna. Mulla on auki koko yön.
      Aamulla tai päivälläkin suuri ikkuna voi olla auki niin kauan kuin ulkolämpö on matalampi kuin sisämittarissa.
      Jos on töihin lähtö ettei voi seurata mittareita, niin ikkunat kiinni ja se verho tietysti ulkolasiin.
      Vaikka nyt ei ole kovin 'kaunis' viritelmä, niin mieluummin se kuin tukehtua kuumuuteen.
      Usein viileä suihku ja tuuletin pyörimään.
      Tässä parhaat konstit jotka minä tiedän.

    • piela18+17

      Meillä on helteet asunnossa kestäneet jo kuukauden...Olen sairaana, etten voi poiskaan lähteä.Tuuletin on täysillä ympäri vuorokauden.Verhot tiiviisti ikkunoiden edessä.
      Juon paljon vettä ja limonadia, vissy olisi tietysti vielä parempi. Aamusin tai iltaisin käyn kuumassa suihkussa. Yöksi jätän yksiöni parvekkeen oven auki, sitten herään aamusin 4.30 hikeen ja käyn sulkemassa parvekkeen oven.
      Olo on tukala kaiken aikaa, hiki senkun valuu...
      lohduttaudun ajatuksella, että Suomessa ei loppujen lopuksi ole paljonkaan hellepäiviä, vaikka nyt onkin ollut 30 yhtä mittaan, eikä loppua ole tiedossa....

      Te helteestä kärswivät: ette ole yksin, meitä on paljon!

    • coolfan

      ei voi olla vaikeaa ymmärtää.. OSTAA ILMASTOINTILAITTEEN....niin taatusti saa viilennettyä tilan. Siis muut keinot täysin turhia. ILMASTOINTILAITE muuta ei tarvitse. Ymmärsittekö (tuskimpa)

      • .........

        Oli yhtenä yönä tuskainen olo ettei oikein saanut unta, mutta kyllä viime yönä helpotti, jollain tavoin helteeseenkin tottuu. Lämpötila ei paljon muuttunut, ehkä vähän pilvisempää.
        60 euroa ei ole paljon tuulettajasta, yhteen huoneeseen riittää.


      • kaltoinkohdeltu

        Näitä ilmastointilaitteita on jos minkälaisia.

        Kertokaa nyt Ihmeessä minkä merkkisiä laitetta käytätte ja voitte suositella. Ja mistä ostitte viilentävän laitteen. Ja vielä parempi, jos löytyy laitemerkki, joka tuottaa talvella lämpöä.


    • Näin on

      Aloittaja ostakoon tuulettimen.

    • Kukko4

      Moi kukko ,,,tietää . Pidä ikkunaa auki yöllä ei päivällä , osta lattiamallinen tuuletin ,siipien kärkiväli 70cm jossa on vielä monta nopeutta . Ilma rupeaa huoneistossa kiertämää. Ei hiosta . Hyvää lämmintä kesää , tai jäähdyttävät ilmastointi laite,

    • naenen

      Kattotuuletin on pelastanut elämäni, ainakin tämän kesän osalta. Onneksi ostin ennen näitä helteitä, kun vielä oli jäljellä, ja jopa alennuksessa!

    • Sikahikoilee

      Mun konsti on kastella polyesteri paita kylmällä vedellä ja rutistaa enimmät vedet pois ja laittaa sen päälle.

    • kake1

      Mene pelaamaan kuumimpana hetkenä golfia 4-5 tuntia.
      Sitten on niin rättiväsynyt olo, ettei jaksa valittaa

      • "naapuriapua"

        Eikö kiihkeä lempiminen naapurin rouvan kanssa ajaisi saman asian ?
        Ei olisi mitään syytä valittaa ja hymyilyttää vielä seuraavanakin päivänä.


    • hy.

      barry white soimaan esim collection YouTubesta cbate auki ja ,you knoe

    • Alex555

      Itse suihkuttelen vettä tavallisella suihkepullolla päälleni ja menen tuulettimen viereen. Se tuntuu viileältä ja helpottaa. Toimii myös nukkumaan mentäessä =)

    • Ristiveto

      Kerrostalossa on monta monessa,porraskäytävä kuin hornankattila,jolloin lämpö siirtyy asuntoihin,olen mietinyt jos aukaisen savunpoistoluukun pääsis lämpö paremmin ulos,aika harvassa talossa vain on,ja saako sen kiini enään samasta napista ? monesti tuolla ylinmäisessä keroksessa on vain pieni poistoventeeli samanlainen kuin kylpyhuoneessa,haitta puolena on ristiveto ovet rupee paukkumaan,sormet vaarassa.yöksi tuo olisi varmaan hyvä juttu ?

    • Minulla on suht tehokas tuuletin ja olen täysin nakuna. Kun tulee pimeä ja ulkolämpötila on laskenut 20 asteeseen, olen kokeillut avata parvekkeen oven. Näin lämpötila on saatu laskemaan 30:sta 26:een asteeseen, mutta voi paska: lukit ryömivät sisään ja hyttyset hyökkäävät kimppuun. On tosi hankala pelata GTAV:tä, kun lukki ryömii yhtäkkiä paljasta jalkaa pitkin ja hyttynen inisee samaan aikaan korvan vieressä. Monta kertaa on mennyt tehtävä uusiksi.
      Tähänhän tietysti auttaisi hyönteisverkko, mutta olen päättänyt, että kestän tämän hellejakson. Ei se kestä kuin pari viikkoa. Sitä paitsi olen alkanut jo vähän tottua tähän nakuiluun ja kuumuuteen. Sekin helpottaa, kun muistelen viime talvien pakkasia. Niinpä laitankin tähän loppuun vanhan kansansanonnan, joka sopii niille, jotka haluavat olla sitkeitä: "Ensin se sattuu, sitten siihen tottuu ja lopuksi sitä haluaa lisää".

      • auttaa

        Siihen auttaa hyttysverkko ikkunassa.


      • hyttysverkkokehys
        auttaa kirjoitti:

        Siihen auttaa hyttysverkko ikkunassa.

        Jos on sisäänpäin aukeava ikkuna, niin hyttysverkkoa voi laittaa kiinni esim. nastoilla. Jos taas on vanha talo ja ikkunat aukeaa ulospäin asunnosta, niin silloin voi tehdä kehyksen, joka mahtuu juuri ja juuri ikkunapokan sisälle ja päällystää sen kehyksen hyttysverkolla. Silloin siis se hyttysverkkokehys otetaan pois, kun halutaan laittaa ikkuna kiinni esim. töihin lähtiessä. Meillä tuollaiset kehykset tehtiin vanhasta jalkalistasta.


    • titi tirri

      Jos vaikka nukut parvekkeella ja kiedot vilttiin kylmäkalleja kainalokaveriksi.

    • hersy

      Lisää vodka tonicciin jäitä :)

    • Nekkunen15

      Jos kroppa on kylmä, ympäröivä ilma tuntuu lämpimämmältä.
      Jos kroppa on lämmin, ympäröivä ilma tuntuu viileämmältä.

      Juo lämmintä, käy lämpimässä suihkussa. Jne.

    • Hot to think

      Hyppää jorpakkoon ja pistä kämppä vuokralle! Afrikkalaiset suomibeduiinit vaeltavat sieltä käsin mielellään kortistoon.
      Teltta on keksitty jo 1500- luvulla kun kaislahameet heiluivat. Bongorummun tahtiin Moses was there to build the ark.

      • 666666

        Noah...?


    • eräs.

      Mulla on ihan tavallinen ilmalämpöpumppu ja se maksoi muutama vuodi pari tonnia ja siinä saa samon kuin autoissa säätää paljonko se huoneen lämpö on ja hyvin se sen lämmön pitää vaikka on 100,5 neliön omakotitalo. Esim jos on ulkona 30m astetta ja laittaa kaukosäätimestä 20 niin siinä se sen pitää ja on toiminut hyvin. Voi toisinaan vaan viielntää sen huoneen esim säätää sen puhaltamaan kylmää tunnin ajaksi ja huone on pitkän aikaa viielä.

      • ••••

        Oilpas sekleää tesktiä.


    • Lämpöpumppu

      Ihminen alkaa sietämään hellettä parissa viikossa, minäkin, vaikka olen kohta 70v. Pahempia sairauksia ei tietenkään sovi olla. Ei se hikoileminen niin vaarallista ole, kunhan vaan muistaa juoda paljon nestettä ( vettä ). Vesikään ei saa olla liian kylmää, vaan mieluimmin haaleaa.
      Jos sitten kuitenkin yöllä on vaikeaa nukkua, niin kannattaa hommata pieni ilmalämpöpumppu. Se maksaa kolmisen sataa, joten hintakaan ei pitäisi olla esteenä ja takuulla jäähdyttää pienen yksiön ilman tehokkaasti. Vie tietysti sähköä aika paljon, mutta mukavuudesta kannattaa maksaa! Eikä sitä tarvitse pitää kuin muutama tunti päällä llalla ehkä puoleen yöhön. On huomattava, että lämmin poistoilma on johdettava ulos mieluimmin tuuletusluukusta. Ei pitäisi sekoittaa talon ilmastointia näin asennettuna.

      • jälkeen näkee

        Jos talossa on jo ilmastointi, niin mihin tarvitaan erillistä pumppua?


      • LVI-insinööri
        jälkeen näkee kirjoitti:

        Jos talossa on jo ilmastointi, niin mihin tarvitaan erillistä pumppua?

        Ei tietenkään tarvita erillistä pumppua, jos talossa on ilmastointi. Tietääkö nimimerkki " jälkeen näkee ", mitä tarkoitetaan imastoinnilla. Se nimenomaan tarkoittaa, että ilmastointikoneet on varustettu jäähdytys- ja lämmityspatterilla. Sitten koneellinen ilmastointi tarkoittaa sitä, että on tuloilmakone ja poistoilmakone muttei mitään lämmityksiä eikä jäähdytyksiä. Sitten on vielä huippuimurit katolla ja kaikkein yksinkertaisin on painovoimainen ilmanvaihto vanhimmissa taloissa, jopa kerrostaloissa niitä vielä on. Nykyaikaisia ilmastointikoneita on vielä aika harvoissa kerrostaloissa, mutta ne ovat yleistymässä. Eli pitää tietää millainen ilmastointi talossa on ja, jos ei ole tuloilman jäähdytystä, niin silloin kannattaa ehkä hommata erillinen pumppu jäähdytykseen.


    • tukoksia suonissa

      ja miten sydän-ja verisuonipotilaat kestää? mullakin tukoksia sydämessä ja pelkkä kävely 100m päähän pysäkille tekee että olen yltäpäältä hiessä.siis talvellakin ja nyt helteillä kaikki tekeminen tuottaa älyttömän hien valumisen

    • RatkuttajaVajakki

      Onneksi ei tarvi asua betonislummissa nuiden valittaja vajakkien kanssa. Heillä on aina jokin ongelma välillä viluttaa/vituttaa, välillä on kuuma välillä on nälkä, sit kun saa ruokaa kohta tulee tulee paskahätä, jne..
      Valitusta ja rutinaa riittää kun ei osaa/kykene, viitsi tekemään itse asioilleen mitään.

      Ne jotka osaa ja kykenee/ viitsii tehdä olonsa mukavaksi hankkiutuvat viileän veden ääreen näin helteillä ja nauttivat olostaan kun jotkut kuluttaa energiansa valittamiseen ja jatkuvaan ratkuttamiseen.

      • Iloinen leski

        Oletpas katkeroitunut ihminen! Säälittää teikäläiset.


    • tiedän

      Kuuma rakastelu auttaa niin taatusti sen jälkeen on viileämpää!!

    • Keskikesän kakkahätä

      Mene ulos sieltä perkeleen boksistas.

      • Loppuis jo ;(

        Niin ulkona vasta kuuma olisiki. Helteet kärsitään sisätiloissa


    • masa18

      oottakaa nyt vähän niin ei tarvi valittaa olaann muuten Suomessa

    • hjfhgs

      Itsellä käytössä kaksi puhallinta jotka puhaltavat ristiin ja ilma kiertää hyvin. Yöllä jätän päällle pienen pöytä puhaltimen joka on yöpöydäällä sängyn vieressä, eikä se pidä paljon meteliä. Sitten tietysti näitä samoja mitä täällä kerrottiin. Ai niin ja pyyhe märäksi ja pakastimeen vähäksi aikaa ja se sitten eniten kuumottavaan kohtaan.

      Muistakaa ja eläimet. Kissallani on selvästi kuuma ja siitä on nyt helteillä alkanut lähteä tajuttomasti karvaa, yrittää vaihtaa siis kevyempää päälle. Olen harjannut sen joka päivä ja kastellut sen mahan. Turkki jää märiksi nipuiksi ja ilma pääsee sen iholle viilentämään.

      Ei hätää, säät jatkuu kuulemma lokakuulle.

    • Ankanpoikien neuvo

      Ajattele raikkaita ajatuksia. Se viilentää.

    • rantanainen

      ilmalämpöpumpun viilennys toimii meillä loistavasti. Suosittelen. Voi ilmeisesti myös asentaa kerrostalohuoneistoihin kun vaan hommaa taloyhtiön luvan.

    • ui ui ui

      Työnnä jääpuikko rectumiisi, se helpottaa oloasi kummasti tai ainakin saat muu ajateltavaa ja märän persuksen.

    • viileä

      Asenna ilmalämpöpumppu.Se on ainut toimiva ratkaisu.Saat kotitalousvähennyksen.

      • aksan08

        Kerro millainen esim. merkkiä, hyvä ilmalämpöpumppu on ja mistä ostit.
        Jos pari tonnia maksaa, niin koneen tulee sekö jäähdyttää että tuoda talvella lisälämpöä. Kerrostaloon tarvitseisin, kun talo ei raski pitää päällä ilmanvaihtokonetta. On poisto-tuloilmakone talossa. koska laki edellyttää.


    • Demu syö kaiken

      Kiitä siitä demareita ja vasureita, että joudut asumaan pummikuutioissa. Kansalaiset on verotettu köyhiksi.

    • Kuuma sauna auttaa..

      Koska huoneen lämpötila on alhaisempi kuin saunassa..

    • kallekka

      Hyvä viilennys keino on pistää suihku päälle mahdollisimman suuressa kaaressa ja ovi auki,ilma kiertää tuon suihkun kautta ja viilenee.(kylmä vesi)
      toinen;jäitä isoon astiaan(hae lähin ravintola )ja puhallin osoittamaan jäihin,vähän helpottaa.

      • Kesämies.

        Ei kai siin muuta kun kylmään suihkuun parin tunnin välein ja juo paljon jäävettä ja osta tuuletin.


    • mereen

    • unohda kaikki muut; tee näin: laita tuulettimesi puhaltamaa poispäin asunnostasi, mieluiten mahdollisimman ylhäältä. näin päivällä kerääntynyt kuuma ilma poistuu tehokkaast ja samalla sisälle tulee ulkoa jo viilentynytttä ilmaa.

    • Myy kallis hikinen kerrostalo kämppäsi ja osta talo maalta,ei maksa paljon eikä ole hiki.Ilmalämpöpumppu pitää huoneet ihanan viileinä.
      Tervetuloa nauttimaan maalla asumisesta.

    • lievästi ylipainoa
    • nammeliinuska

      Patja, tai pari paksua peittoa lattialle, ja nukkumaan :3

    • Muistatkos

      Ei nyt ole minusta niin hirveän kuuma. Silloin yhtenä kesänä, oliko se 2009 vai 2010, oli alkukesästä kuumempaa kuin mitä nyt on. Ainakin se tuntui kuumemmalta. Hiki virtasi silloin koko ajan kuin saunassa. Nytkin hikoilen, mutta en samalla tavalla.

    • !!!!!!!!SASASS

      MENE TÖIHIN, OTA LAINA JA OSTA ISO ASUNTO!!

      • ihmemies8

        Ei iso kun viileä pöljä, ei koolla ole väliä ääliö! Etkö oikein tajua pässi?
        Mikä sua vaivaa vajakki, onko iso kuuma velkakämppä vienyt järkes!
        Ota loparit ja tuu järkiis!
        Pankki vie talos ja koko suku nauraa sulle!
        Muuta kylmään yksiöön ja ole onnellinen luuseri!


    • muutamaantasolle

      Mun vanhassa koirankopissa oli kesällä varmaan 75 ja ostin sairaan ison ja painavan ilmastointilaitteen. Kesä ehti mennä ja sit muutin, kertaakaan en sitä käyttänyt.
      Voi että ketutti kantaa se romu kolmanteen ja tein poistoilmalle uuden luukun ja kannoin sen pois ja myin 50€ tappiolla voi että kuumentaa.

      Onneks uudes kämpäs on max 25 ja nyt 23. Jos jäähdytät kämpääs niin se masiina syö 2500w ja heti kun sammutat niin taas on 75.

      • Kylmä sisäilma yök

        Jotenkin en vaan kannata jäähdytyslaitteita. Epäekologista. Eriasia on kaukojäähdytys. Ehkäpä tulevaisuudessa siihen liitytään enemmän.

        Järjetöntä totuttaa itsensä kohtuuttoman viileään sisäilmaan, kun halvempiakin ja ympäristöystävällisempiä keinoja on olemassa.

        Onneksi kaupat ovat myyneet härvelinsä jo loppuun.


    • toimiimii

      Iso hiljainen pöytätyyletin ja märkä paita päälle.

      • valtuutettu uudet tä

        Kyylöstaa ihan joltai pörnyvideolta.


    • Lämpöä lisää

      Aah ihanaa kun on lämmintä. Voisi olla vielä enemmän hellettä ei haittaisi ollenkaan.

    • nauran teille

      No on teillä ongelmat! Itselläni ei ole yhtään kuuma, vaikka ulkona kuljen auringonpaisteessa pitkähihaisessa paidassa ja farkuissa. Tänäänkin istuin muutaman tunnin keskipäivän auringossa. Sitten vastaan tulee naama hiessä ihmisiä, joilla niin pienet shortsit ettäm pakarat vilkkuu ja hihaton paita. Perkeleen velliperseet, opetelkaa kestämään ja karaistamaan itseänne. Minän nauran paskaista naurua teille, heikot!

      Sitten talvella samat heikot velliperseet täisevät villapaidat, pitkät kalsarit ja untuvatakit päällä kymmenen asteen pakkasessa, kun itse tunnen oloni mukavaksi t-paidassa ja kevyessä toppatakissa ilman kaulahuiveja. Ja sitten räkää pyyhkien kauhistellaan kuinka voin tareta noin vähissä vaatteissa.

      • nauran teille

        Olen muuten viimeksi ollut kipeänä kevättalvella 2006, ja silloin lievää kuumetta, kurkkukipua ja yskää kesti alle vuorokauden.


      • narsisti hiljaa!
        nauran teille kirjoitti:

        Olen muuten viimeksi ollut kipeänä kevättalvella 2006, ja silloin lievää kuumetta, kurkkukipua ja yskää kesti alle vuorokauden.

        HV vaan sulle.


    • ompas nyt kylmä

      Hässi jotain kylmää kalmoa.

    • Heat Man

      Kyllä sä kestät nää Suomen helteet jos oot terve...Mites ois jos oisit syntynyt Dubaihin 46 celsiusta koko kesän, olisitko jo kylmäkaapissa? Taitaa olla liian rasvainen ruokavalio nimimerkillä, kun ei kestä lämpöä, Kokeile kurkkua, tomaattia, vesimelonia ruokavalioksi, niin saattaa auttaa...!

      • Helle-pakkanen

        Jossain luki, että Suomen asuntokanta on tehty imemään kaikki lämpö itseensä. Joten ei voi verrata suoraan toisen maan tilanteeseen. Pahimmat suomalaiset betonikolossit eivät jäähdy yölläkään. Heat man ei taida tietää lämpimistä asunnoista mitään. Tilanne on jo ihan toinen, jos on läpi talon huoneisto.

        Itselläni hikoilu alkaa, kun lämoötila nousee 25:n yli. Tukalalta tuntui, kun asunto oli 28. Mutta nyt olen jo sen verran tottunut, että 32 ei tunnu pahalta, ja kestän varmaan suuremmatkin lämpötilat. Ihan ilman kalliita ilmastointilaitteita, tai halvempiakaan. Nukkumiseen olen suunnittelemassa riippumattoa. Sänky estää puolet kehon jäähdytyksestä.

        Pidän epäekologisena jäädyttelyä vedellä läträämällä, joten käyn lämpimässä suihkussa tai uimassa kerran päivässä, joka saa riittää hien poistoon.

        Kylmään tottuminen vie aikansa. Niin vie lämpimäänkin. Ja kaikki suomalaiset eivät totu helteisiin ikinä. Eteläeuroopassa kuolleisuus kasvaa kun lämpötila laskee pariin plusasteeseen. Jokainen suomalainen nukkuu sen tarvittaessa ulkona ilman makuupussia. Suomessa sen sijaan moni delaa ennenkuin ennättää tottua lämpöön.


    • Mr Freeze

      tunge jääpuikko peräaukkoosi, viilentää sisäisesti.

    • Viileä voide

      After sun voiteet ovat viilentäviä ja kun laittaa vielä jääkaappiin niin se tehostaa viileyden tunnetta. Olen laittanut yöllä kun olen herännyt kuumuuteen. Toimii! Saan heti uudelleen nukuttua kun olen voidellut vartaloni sillä. Edullisin After sun voide on Pirkalla, niitä on eri sarjoilla.

      http://www.pirkka.fi/node/81188?quicktabs_1=0

      • läski

        Olen lihava ja laitan ilmastoinnista sopivan lämpötilan.


      • lehdet jo putoo
        läski kirjoitti:

        Olen lihava ja laitan ilmastoinnista sopivan lämpötilan.

        Laihat kuikelot vikisee kesällä kuumaa ja talvella kylmää, mutta
        Lihavat on lepposia
        ei ne tee muille kepposia
        Jos on runsaslihainen
        niin ei oo vihainen.


    • Helpotti kuumuuteen

      Hei! Itse olen aika pyöreä neitokainen ja helteet ottavat koville, varsinkin sisällä kun on hirmu kuuma! Ystävältäni sain hyvän neuvon, jota olen itse nyt käyttänyt. Ostin suihkepullon, laitoin sinne kylmää vettä ja aika ajoin suihkuttelen sillä itseäni. Viileyden tunne ei tietenkään pitkään kestä, mutta sen hetken viilentää todella ihanasti :)

      • hä hä hä

        Suihkautteletko haaroväliin


    • Dhhdhddje

      Vähennä vaatteita, ikkunat ja verhot tiukasti kiinni. Miten parveke edes liittyy tähän siellähän vasta kuuma olisiki

      • kokemusta on

        Kyllä pohjoiseen avautuvalla parvekkeella on mukavan viileää varsinkin kun tuuli käy.


    • mek

      Menppä kauppaa ja osta ilmastointilaite niin kämppä viilenee mutta asunnossa pitää olla poisto aukko mista laitteen kondessiovesi poituu ja mielellään ulos se poisto. Mikä teitä suomalisia vaivaa pikkuhelle kun mennään normaalisti suanaa missä voi olla 100astetta lämmintä eikä valiteta yhtään. Jos lämpimällä menee suihkuun niin lämpimään eikä kylmää koska jos menet kylmään suihkuun niin keho rupeaa automaatiseti lämmittä lisää ja lämmin suihku saa sen aikaan että keho toimii säästeliäämin. Jos kerrostalossa kylmiö niin sinne 15.30 minuuttia niin viilenee.

    • Myös hoikka

      Itselläni sisällä 32 astetta enimmillään tähän asti ollut. Normaalisti syön vähäsuolaisesti, nyt en panttaa syömisessä. Ruokavalion ennättää korjata helteiden jälkeen. Riittävän suolaisesti syöden jaksaa paremmin.

      Itselläni ikkunat koostuvat useammista avattavista luukuista, ja pidän niitä useamman auki. Hyvällä tuurilla ulkoa tulee edes vähän tuulta sisään. Eli en piittaa ohjeesta, jonka mukaan ikkuna pidetään auki silloin, kun ulkona on viileämpää kuin sisällä. Asuntoni on L-mallisen talon sisäkulmassa ja ylimmässä kerroksessa, joten peltikatto ja betoniseinät pitävät huolta, että lämpöä riittää.

      Yöllä on hankalinta, kun puolet kehon pinnasta on vaahtomuovia vasten. Nukun alasti, ilman peittoa ja ikkunat auki. (Onneksi sänkyyni näkee vain yhdestä vastapäisestä asunnosta).

      Tähän mennessä olen siis pärjännyt kunnolla syöden ja reippaasti juoden. Mitään turhaa siivousta tms. en kotona tee.

    • Kakkakikkare

      Hae käsipyyhe, kastele kylmällä vedellä ja pidä hartioilla. Viilentää mukavasti.

    • Kylmä Kalle

      Kannattaa nauttia mahdollisimman paljon alkoholia sekä kahvia ja ei lainkaan vettä tai muita juomia. Näin saat helposti nestevajeen joka puolestaan aiheuttaa vilun tunteita. Itseäni suorastaan palelee vaikka asunnossani on 36 astetta tällä hetkellä.

    • cokki

      Lattiatuuletin auttaa pahimpaan hätään itse ostin verkkokauppa.com
      Domesto AIRCOOL jäähdyttävä/kosteuttava tuuletin 69.90 eurolla hyvin viilentää makuuhuonetta. Ostin myös tehokkaamman ratkaisun Daewoo DOB-F095RH, ilmastointilaite 299€ itek-kodinkoneet.fi jäähdytysteho 2600W

      Noilla pärjää edullisesti mutta ilmastointinlaite on tehokkain. Se riippuu, että kuinka lämmintä on ja minkälainen asunto. Pahimpiin lämpö tapauksiin ilmastointinlaite on paras. Pieniin ja keskisuuriin lämpöön lattiatuuletin auttaa.

    • mog1

      ai ai haaveile talvipakkasessa lämmin saunan ovesta tulee höyry kun juokset laturia kohti kylmä höyryseen avantoon.

    • Hei kaikille,
      helle ei todellakaan ole mikään pikkujuttu. Totta on, että jossain muualla on aina kuumempaa. Kuitenkin on ihan todettu että helteen terveyshaitat tilastollisella tasolla alkavat Suomessa jo kun lämpötila nousee yli 23 asteen. Olen itsekin niitä ihmisiä, jotka todella kärsivät kuumasta. Työssä kärvistelijöitä muistutan, että kuumassa työskentelystä on säädettyjä lakeja: "Kevyissä ja keskiraskaissa, pakkotahtisissa töissä helteellä saisi työskennellä yhtä mittaa korkeintaan 50 minuuttia 28-33 °C:n lämpötilassa ja korkeintaan 45 minuuttia yli 33 °C:n lämpötilassa". (työterveyslaitos)

      Itseäni auttaa monesti päivässä suihkussa käynti, erityisesti hiusten ja pään kasteleminen. Myös päällä olevan paidan voi kastaa - jopa töissä, jos on esim musta paita päällä, sen ollessa tasaisen kostea ei se näytä normaalista poikkeavalta. Kuumimpina öinä olen pitänyt kosteaa kangasta peittona.

      Voimia kaikille helteestä kärsiville, toivottavasti tämä jo pian helpottaisi!

      Sinikka-pappi

    • Tärkein

      Lämmin suihku, sauna olisi paras, kylmä suihku viilentää vain hetkeksi ja sulkee ihohuokoset jonka jälkeen lämpö kerääntyy sisällesi kunnes hiki alkaa virrata. Lämmin suihku jättää ihohuokoset hengittämään, eikä lämpö keräänny sisällesi.
      Tuuletus myös niin että ei aurinkoiseen aikaan ja puolelta asuntoa, vaan varjon puolelta ja läpiveto yöaikaan.
      Ei pahoja keinokuituvaatteita jotka eivät hengitä lainkaan ovat kuin muovikalvo.
      Juo myös nestettä riittävästi, ei alkoholia. Syö terveellisesti. Viisautta elämään, valoisuutta hyvää mieltä rauhaa iloa. Siunausta!

      • Anonyymi

        Potaskaa. Sauma ja lämmin suihku kyllä lämmittävät, eivät viilennä.


    • Anonyymi

      Olen uupunut tähän kuumuuteen. Kannatan suihkussa kuumaa vettä, pitäähän ihmisen myös peseytyä, ei se vedellä läträäminen mi

      tään auta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      51
      3636
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2098
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1584
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1434
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1391
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1312
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1208
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1079
    10. 23
      1059
    Aihe