Suojatie ja jakomerkki - miten väistämisvelvollisuus?

???jhkkkh

Miten pitää suhtautua siihen, että jalankulkija astuu suojatielle, mutta välissä on jakomerkki eli paikka missä jalankulkija voi pysähtyä ennen suojatielle jatkamista. Pitääkö antaa jalankulkijalle tietä, koska jalankulkija on siinä suojatien alkupäässä vai voiko jatkaa matkaa autolla huolettomasti, koska ei ole vielä saavuttanut sitä keskikohtaa?

17

3187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gbfc fc

      Jos et estä kulkua, niin jatkat. Odottamaan ei tarvitse alkaa on koroketta tai ei.

      • Anonyymi

        Jalankulkijalle on annettava suojatiellä tai sille tullessa "esteetön kulku". Se tarkoittaa, että jalankulkijan on päästävä yli nopeuttaan hidastamatta, nopeuttamatta tai muutenkaan lähestyviin autoihin reagoimatta.

        Tästä oli vähän aikaa poliisihallituksen ohje, jossa sääntöä käskettiin soveltaa pitkäänkin suojatiehen päästä päähän. Se osoittautui mahdottomaksi, ja nyt poliisikin käyttää vähän järkeä sanktioiden jakelussa. Mutta perussäännön nojalla välikorokkeista huolimatta, jos jalankulkijan pitää jotenkin reagoida lähestymiseesi, olet epäonnistunut. Katsele ympärille, näkikö poliisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijalle on annettava suojatiellä tai sille tullessa "esteetön kulku". Se tarkoittaa, että jalankulkijan on päästävä yli nopeuttaan hidastamatta, nopeuttamatta tai muutenkaan lähestyviin autoihin reagoimatta.

        Tästä oli vähän aikaa poliisihallituksen ohje, jossa sääntöä käskettiin soveltaa pitkäänkin suojatiehen päästä päähän. Se osoittautui mahdottomaksi, ja nyt poliisikin käyttää vähän järkeä sanktioiden jakelussa. Mutta perussäännön nojalla välikorokkeista huolimatta, jos jalankulkijan pitää jotenkin reagoida lähestymiseesi, olet epäonnistunut. Katsele ympärille, näkikö poliisi.

        "tai muutenkaan lähestyviin autoihin reagoimatta."
        Eikös sitä liikennesäännöissä sanota jotain sinne päin, että sen jalankulkijan pitää suojatietä ylittämään lähtiessään ottaa huomioon lähestyvä auton nopeus jne?


    • tietäjä.

      Jos eteen tulee kotko, niin jarruta! Kotkon käytös liikenteessä on hyvin arvaamatonta.

    • Redneck Baboons

      Tarkoitat tämänkaltaista paikkaa?

      http://www.hel.fi/static/hkr/helsinkikaikille/alueelliset/kuvat/Myllypuro_img_7.jpg

      Jos jalankulkija astuu esim. kuvanottosuunnasta jalkakäytävälle, voi tuo korokkeen toisella puolella ajava autoliikenne vielä jatkaa normaalisti. Samalla puolella liikkuvat väistävät tietysti.

      Sitten kun jalankulkija on astumassa korokkeen toiselle puolelle, autoilijan kuuluu antaa tietä. Tuossa on tavallaan siis kaksi suojatietä, kummallekin kaistalle oma.

      Nuo korokkeet ovat loistokeksintö varsinkin leveisiin ylityksiin. Omassa kotikaupungissani tosin juuri sieltä ne puuttuvat. Niin looginen on liikennesuunnittelija.

    • Jos hyvin ehdit

      Jalankulkijalle on annettava esteetön kulku suojatiellä. Se ei tarkoita että pitäisi pysähtyä 20 metriä pitkän suojatien eteen odottelemaan, jos sen toisesta päästä joku on kävelemässä kohti. Kunhan vain ajamisesi ei häiritse jalankulkijan liikkumista. Väistät siis jalankulkijaa, et suojatietä.

      Koroke on sinänsä yhdentekevä. Jalankulkija voi tulla sen yli pysähtymättäkin, jolloin tilanne on kannaltasi sama kuin ilman koroketta.

      • Einimimerkkierkkiä

        Jakaja nimenomaan tekee homman helpoksi, korokkeen välissä oleva jalankulkija on niin suurella todennäköisyydellä tulossa että ei pitäisi olla epäselvyyksiä väistämisen suhteen.

        Meillä suojatien ylittämisen vaikeudet johtunevat siitä että jalankulkija odottaa paikallaan että kaikki pysähtyvät. Ihan näin sen ei tarvitse mennä, reippaasti tossua toisen eteen ja autoilija nostaa jalan kaasulta ja kas, kaikilla matka jatkuu.


      • 9+12
        Einimimerkkierkkiä kirjoitti:

        Jakaja nimenomaan tekee homman helpoksi, korokkeen välissä oleva jalankulkija on niin suurella todennäköisyydellä tulossa että ei pitäisi olla epäselvyyksiä väistämisen suhteen.

        Meillä suojatien ylittämisen vaikeudet johtunevat siitä että jalankulkija odottaa paikallaan että kaikki pysähtyvät. Ihan näin sen ei tarvitse mennä, reippaasti tossua toisen eteen ja autoilija nostaa jalan kaasulta ja kas, kaikilla matka jatkuu.

        jalan kaasulta

        Ehkä jarun painalluskin on tarpeen?


      • esteetön kulku
        9+12 kirjoitti:

        jalan kaasulta

        Ehkä jarun painalluskin on tarpeen?

        Ehkä on ehkä ei. Jos kaasun löysää ajoissa, usein se riittää.


    • Rotta presidentiksi!

      Odota vie hetki. Hän on tulossa....Ääni kuuluu jo...Hän tulee valaisemaan jälleen kerran meitä tyhmiä ja osaamattomia absoluuttisilla tiedoillaan. Hän ratsastaa paikalle valkealla ratsullaan pitkät hiukset liehuen ruskettuneen vartalonsa harteilla.... Hän pelastaa meidät taas kerran....!!

    • esteetön kulku

      Keskikoroke ei vaikuta tilanteeseen, jalankulkijalle on annettava esteetön kulku jos hän on suoatiellä tai astumassa sille.

      • Anonyymi

        Siinä on kaksi suojatietä. Ja välissä (koroke) enemmän tai vähemmän jalkakäytävää.
        Kun hekilö astuu tai on juuri astumassa ekalle suojatielle hän ei ole juuri astumassa sille seuraavalle suojatielle. 50 tonnin rekan pitää pysähtyä että jalankulkijan ei tarvisi yhtään hidastaa askeltaan liikenteen sujuvoittamiseksi. Syy tietenkin se että jalankulkijalta ei edellytetä kykyä ajatella. Ajokorttia taas ei saa jollei ole jonkinlaista ajattelukykyä... siksi säännöt on niin tiukasti jalankulkijan ehdoilla.

        60 luvulla oli aivan toisin. Jalankulkijoita opetettiin myös. Katso ensin vasempaan..sitten oikeaan ja vielä kerran... ennenkuin astut tielle. Nykyisin ... kulje katsomatta muuhun kuin siihen aparaattiin jolle olet delegoinut älysi... muut västää.

        En edes viitsi sanoa näistä skuutti "jalankulkijoista". Siksi hommasin kunnollisen mustan laatikon autoon eli ihan oikean kojelautakameran joka vetää 4k 60fps jatkuvaa streamia ja kellotettuna GPS järjestelmästä... voi sitten todentaa että eteen tullutta kuollutta skuuttailijaa ei ollut edes teoriassa mahdollisuutta väistää normaalilla katsetarkkaavuudella ja ajamalla enintään suurunta sallittua nopeutta. Tämä älyvapaa kohellusporukka pilaa koko hommman, kuten niin monissa asioissa 7% pilaa koko homman vaikka 93% ajaisi huolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on kaksi suojatietä. Ja välissä (koroke) enemmän tai vähemmän jalkakäytävää.
        Kun hekilö astuu tai on juuri astumassa ekalle suojatielle hän ei ole juuri astumassa sille seuraavalle suojatielle. 50 tonnin rekan pitää pysähtyä että jalankulkijan ei tarvisi yhtään hidastaa askeltaan liikenteen sujuvoittamiseksi. Syy tietenkin se että jalankulkijalta ei edellytetä kykyä ajatella. Ajokorttia taas ei saa jollei ole jonkinlaista ajattelukykyä... siksi säännöt on niin tiukasti jalankulkijan ehdoilla.

        60 luvulla oli aivan toisin. Jalankulkijoita opetettiin myös. Katso ensin vasempaan..sitten oikeaan ja vielä kerran... ennenkuin astut tielle. Nykyisin ... kulje katsomatta muuhun kuin siihen aparaattiin jolle olet delegoinut älysi... muut västää.

        En edes viitsi sanoa näistä skuutti "jalankulkijoista". Siksi hommasin kunnollisen mustan laatikon autoon eli ihan oikean kojelautakameran joka vetää 4k 60fps jatkuvaa streamia ja kellotettuna GPS järjestelmästä... voi sitten todentaa että eteen tullutta kuollutta skuuttailijaa ei ollut edes teoriassa mahdollisuutta väistää normaalilla katsetarkkaavuudella ja ajamalla enintään suurunta sallittua nopeutta. Tämä älyvapaa kohellusporukka pilaa koko hommman, kuten niin monissa asioissa 7% pilaa koko homman vaikka 93% ajaisi huolella.

        Tuo on kyllä omaa tulkintaasi.

        Uuden tieliikennelain tulkinnan mukaan se on yhtenäinen suojatie oli välissä kuinka monta kaistaa tahansa ja jopa saareke kuuluu sen sisään. Tavallaan tyhmää mutta näin se menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä omaa tulkintaasi.

        Uuden tieliikennelain tulkinnan mukaan se on yhtenäinen suojatie oli välissä kuinka monta kaistaa tahansa ja jopa saareke kuuluu sen sisään. Tavallaan tyhmää mutta näin se menee.

        Se on poliisin nykyinen tulkinta.

        Selkeää etäisyyttä eivät suostu ilmoittamaan.
        Etäisyys jalankulkijasta vaihtelee sen mukaan, miten poliisi on saavuttanut budjetoitua sakkotavoitetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on poliisin nykyinen tulkinta.

        Selkeää etäisyyttä eivät suostu ilmoittamaan.
        Etäisyys jalankulkijasta vaihtelee sen mukaan, miten poliisi on saavuttanut budjetoitua sakkotavoitetta.

        Ainoa oikea tulkinta lienee juuri tuo mainittu budjetoidun sakkotavoitteen savuttaminen.
        Ainakaan alkuvuodesta ei toisella kaistalla oleva jalankulkija aiheuta poliisissa minkäänlaista auton penkistä perseen nostamiseen liittyvää aivotoimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on poliisin nykyinen tulkinta.

        Selkeää etäisyyttä eivät suostu ilmoittamaan.
        Etäisyys jalankulkijasta vaihtelee sen mukaan, miten poliisi on saavuttanut budjetoitua sakkotavoitetta.

        Juu kyllähän tuo tulkinta että jos jalankulkija katsoo suojatielle päin lasketaan se suojatietä ylittäväksi ja pitää pysähtyä ja jäädä odottamaan on täysin poliisien pelleilyä.

        Tiedän paikan jossa erittäin leveä suojatie ja kaiken lisäksi aivan lähellä (6m) kauppakeskuksen ovista.
        Poliisien tulkinnalla on täysin mahdotonta ajaa suojatie yli rikkomatta heidän tulkintaa sillä milloin vain voi aueta kauppakeskuksen ovi ja joku kävellä kohti suojatietä.
        Myös se että suojatien toisella puolella on leveä kävelykatu jossa liikkuu porukkaa niin pitkin kuin poikin kävelykatua, heidän suojatien ylitysaikeita on mahdoton tulkita.


    • Anonyymi

      Mikä ihmeen asia on jakomerkki?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      259
      10962
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      128
      6942
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5623
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      33
      4950
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4211
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3769
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3474
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3422
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2908
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      58
      2680
    Aihe