Stop-Merkki

Opetuslupalainen

Ennen opetettiin että Stop-merkin kohdalle pitää pysäyttää mutta miksi on muutettu käytäntöä? Nykyään saa ajaa ihan risteykseen niin pitkälle kuin näkyvyys on riittävä mutta saattaa jäädä kevyenliikenteenväylä väliin niin merkki lähes hyödytön. Milloin tämmöinen muuton edes on tullut kun edes poliisit ei tiedä käytäntöä? Minne pitää reklamoida asiasta?

32

1876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stoppimerkki

      Ennen oli ennen ja nyt on nyt… tässähän se ongelma onkin. Opetuslupalaiset "siirtävät" opetuslapsilleen omat kivikautiset sääntösä ja myös ne asenteet. Tässäkin tullaan tänne valittamaan, kun asiasta pystyisi itse ottamaan selvää vaikka http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182 sivuilta. Mutta kun ei. Ammattilaiset ottavat itse selvää ja päivittävät tietämystään koulutuksissa. Myös pieni miettiminen ennen suun avausta voi myös olla fiksu veto. Miksi pitäisi pysähtyä 20 m ennen risteystä merkin kohdalle jos sieltä ei mitään näe. Olisko ehkä järkevämpi kohta pysähtyä ennen risteystä kohtaan josta näkee. Ja huom. kevyenliikenteenväyläkin on risteys, eli pysähdy ennen risteystä!

      • Ååååööö

        Kyllä nykyäänkin stoppi merkin tai pysäytys viivan kohdalle on pysähdyttävä etkä saa sulkea kevyeenliikenteen väylää


    • Enpäs tiijä

      Mulle ainakin opetettiin yli 10v sitten että stopmerkin kohdalle pysäytetään mutta jos siitä ei näe tarpeeksi, saa ajaa niin pitkälle pysähtymättä kunnes näkee. Pointti on pysähtyä kuitenkin johonkin kohti risteystä, ennen risteykseen ajamista.
      Miksi sitten tuollaisia risteyksiä tehdään mistä ei näe kunnolla risteävää liikennettä, sitä en tiedä. Vaarallisia minun mielestä.
      Onhan se tietty niinkin että porukka kuitenkin varmasti osaa paremmin varoa vaikkei pysähtyiskään, kun vertaa että jos risteyksessä ei olisi ollenkaan stopmerkkiä..

      • stoppimerkki

        "Miksi sitten tuollaisia risteyksiä tehdään mistä ei näe kunnolla risteävää liikennettä, sitä en tiedä. Vaarallisia minun mielestä."
        Olisikohan niissä just sen takia se stop merkki.
        Katsos, ihminen pystyy havainnoimaan ja arvioimaan lähestyvien ajoneuvojen etäisyyksiä ja nopeuksia paremmin pysähdyksissä ollessaan vrt. hitaaseen ajonopeuteen. Ei kaikkiin risteyksiin pysty tekemään esteetöntä näkyvyyttä tai rakentaa niitä eritasoliittymiksi.


      • Enpäs tiijä
        stoppimerkki kirjoitti:

        "Miksi sitten tuollaisia risteyksiä tehdään mistä ei näe kunnolla risteävää liikennettä, sitä en tiedä. Vaarallisia minun mielestä."
        Olisikohan niissä just sen takia se stop merkki.
        Katsos, ihminen pystyy havainnoimaan ja arvioimaan lähestyvien ajoneuvojen etäisyyksiä ja nopeuksia paremmin pysähdyksissä ollessaan vrt. hitaaseen ajonopeuteen. Ei kaikkiin risteyksiin pysty tekemään esteetöntä näkyvyyttä tai rakentaa niitä eritasoliittymiksi.

        Minäpä asun lähellä sitä paikkaa missä juuri juna törmäsi autoon. Radan ylityskohdassa ei ole stop-merkkiä, ei puomia, ei varoitusvaloja. Pelkästään varoitusmerkki siitä että tässäpä kulkee junarata. Juna tulee mutkan takaa. Lisäksi siinä on niin paljon kasvillisuutta, puita, pusikoita, että juna tulee mutkan takaa todella hätäiseen. Ja siinä vaiheessa kun junasta näkee onko edessä autoa, junaa ei saa pysäytettyä, ne menee siinä niin kovaa. Usein soittavat pilliä ennen kun tulevat mutkasta, mutta tässä tapauksessa pilliä ei soitettu. Eli autokuski ei välttämättä edes huomannut että juna tulee. Ja juna huomasi auton muttei saanut junaa pysähtymään ajoissa.

        Jälleen sanon, tässä ylityskohdassa ei ole mitään HUOM VARO JUNAA -ilmoitusta, eikä siis sitä stop-merkkiä. Eli edes liikennekylttien mukaan siinä ei tarvitse pysähtyä, riittää kun vilkaisee. Tietenkin syy oli autokuskin, mutta risteys on todella vaarallinen, ja ihmiset jotka ovat kulkeneet siitä yli vuosikymmeniä päivittäin, puhuivat onnettomuuden sattumisen jälkeen, että eipä tule varottua tarpeeksi. Vilkaistaan vain, mutta "eipä sieltä tullut eilenkään".
        Ihminen tuppaa olemaan tapojensa orja, ja minä olen asunut vasta pari vuotta, ja silti aika tottuneen räväkästi ylitän radan. Se ei ole tyhmyyttä, vain tapa.

        Tässäkin tilanteessa olisi tarpeen puomi/valot tms ehdottomasti kasvillisuuden niitto. Tuossa ylityksessä sattunut ennenkin.


    • diipadaii

      Monissa paikoin on kevyen liikenteen väylä reippaasti ennen risteystä. Tuolloin stop merkki saattaa olla jo ennen kevyen liikenteen väylää ja pätee juuri sillä hetkellä, pysähtyisin vielä uudelleen varsinaisessa risteyksessä.

    • -epe-

      Sen stop-merkin jälkeen on kaistan ylittävä valkoinen viiva, joka kertoo pakollisen pysähdyspaikan. Jonka avulla saadaan juurikin pysähdyspaikka kohtaan, josta näkee risteysalueen. Jos viivaa ei ole silloin pysähdytään merkin kohdalla.

      • lkkjn jbj

        "Jos viivaa ei ole silloin pysähdytään merkin kohdalla."
        Ei, vaan ennen risteystä paikkaan, jossa näkee.


    • jep jep

      Talvella ei välttämättä näy pysäytysviivaa niin siksi oli merkin kohdalle ehdottomasti pysähdyttävä. Mikään ei kiellä pysähtymästä uudelleen ennen risteystä.

      • stoppimerkki

        Jep, jep ei voi olla noin vaikeea… Merkin kohdalle on pysäytettävä vain rautatien tasoristeyksessä. Muuten pysäytysviivan kohdalle tai milloin viivaa ei ole niin välittömästi ennen risteystä.


      • 4 + 8
        stoppimerkki kirjoitti:

        Jep, jep ei voi olla noin vaikeea… Merkin kohdalle on pysäytettävä vain rautatien tasoristeyksessä. Muuten pysäytysviivan kohdalle tai milloin viivaa ei ole niin välittömästi ennen risteystä.

        Asiahas on selvästi sanottu asetuksessa;
        Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle.
        Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle.


    • -epe-

      Eli käytetään järkeä, eikä ajeta toisen eteen. (Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle.)

    • sama sääntö

      Tuskinpa tuo sääntö on muutamaan kymmeneen vuoteen miksikään muuttunut.

      Et voi ajaa kevyenliikenteen väylän yli, jos sitä ennen on stoppi. Tarvittaessa pysähdytä vielä uudelleen ennen ajorataa.

      Kerro tarkka paika omituisesta risteyksestä, niin ihmetellään sitten lisää.

    • suora lainaus

      Merkki 232

      Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle. Merkki osoittaa myös, että ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tuleva ajoneuvo on pysäytettävä ja sen on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Rautatien tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle.

      • Oikolukija
        ? ? kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/autot/200811138579840_ae.shtml

        Eiköhän tuossa ole ymmärtämysvirhe:
        "että jokaisen ajoneuvon on ERIKSEEN PYSÄHDYTTÄVÄ STOP-merkin kohdalla."

        kun tarkoitettu/sanottu
        " että jokaisen ajoneuvon on ERIKSEEN PYSÄHDYTTÄVÄ juuri ennen risteystä näkemäpaikkaan STOP-merkin takia."

        Voi Esko, Esko...


      • moduli yhdistelmällä
        Oikolukija kirjoitti:

        Eiköhän tuossa ole ymmärtämysvirhe:
        "että jokaisen ajoneuvon on ERIKSEEN PYSÄHDYTTÄVÄ STOP-merkin kohdalla."

        kun tarkoitettu/sanottu
        " että jokaisen ajoneuvon on ERIKSEEN PYSÄHDYTTÄVÄ juuri ennen risteystä näkemäpaikkaan STOP-merkin takia."

        Voi Esko, Esko...

        Ei oo totta, Pitääkö todella jokaisen ajoneuvon pysähtyä näkemäpaikkaan, Miten on kun mulla on 2 perävaunua =ajoneuvoa perässä, pitääkö mun pusähtyä kolme kertaa, siinä Stop merlillä


      • Laki kunniaan
        moduli yhdistelmällä kirjoitti:

        Ei oo totta, Pitääkö todella jokaisen ajoneuvon pysähtyä näkemäpaikkaan, Miten on kun mulla on 2 perävaunua =ajoneuvoa perässä, pitääkö mun pusähtyä kolme kertaa, siinä Stop merlillä

        Joo, jokainen tuon yhdistelmän osio pitää käyttää pysäytyskohdassa irti vetäjästään, jotta voidaan todeta pykälän toteutuminen.:)


      • kuinka niin
        Laki kunniaan kirjoitti:

        Joo, jokainen tuon yhdistelmän osio pitää käyttää pysäytyskohdassa irti vetäjästään, jotta voidaan todeta pykälän toteutuminen.:)

        miksi pitäisi irroittaa?


      • mi-tä var-ten
        moduli yhdistelmällä kirjoitti:

        Ei oo totta, Pitääkö todella jokaisen ajoneuvon pysähtyä näkemäpaikkaan, Miten on kun mulla on 2 perävaunua =ajoneuvoa perässä, pitääkö mun pusähtyä kolme kertaa, siinä Stop merlillä

        Mää en ole koskaan ennenkään pitänyt rekkapellejä minään järjenjättiläisinä. Tämä kommentti vain vahvistaa ajatuksiani entisestäni.


      • kiusallasi
        kuinka niin kirjoitti:

        miksi pitäisi irroittaa?

        Ei tarvitsekaan irrottaa, kunhan jokainen ajoneuvo pysäytetään, kuten Okolukija mainitsi " että jokaisen ajoneuvon on ERIKSEEN PYSÄHDYTTÄVÄ juuri ennen risteystä näkemäpaikkaan STOP-merkin takia."


      • Laki kunniaan kirjoitti:

        Joo, jokainen tuon yhdistelmän osio pitää käyttää pysäytyskohdassa irti vetäjästään, jotta voidaan todeta pykälän toteutuminen.:)

        Hinattava ajoneuvo on toki ajoneuvo, mutta kun sen kytketään vetävään ajoneuvoon, niin silloin kyseessä on ajoneuvoyhdistelmä, joka myös on eräänlainen ajoneuvokokonaisuus kuten ajoneuvo ilman hinattavaa ajoneuvoa.


    • mä vaan

      Kyllä ihan oikein toimit. Kevyenliikenteen väyläkin on risteävä tie, sitä ennen otetaan STOP, sitten kun se asia selvä, "hiivit" seuraavaan risteykseen. Jos ei ole suojatietä, eikä pysäytysviivaa, sitten toimit niin kuin sanoit jotta saa mennä sinne asti mistä näkee. Kun asiaa ajattelee turvallisuuden kautta, tää on ihan selvä. Sua opetettu ihan oikein !!

      • WooBer

        Pysäytys tehdään joko merkin kohdalle tai pysäytysviivalle. Ja ajoneuvo tulee olla KOKONAAN pysäytetty enne kuin hiivitään paremmille näkymille.


      • spot
        WooBer kirjoitti:

        Pysäytys tehdään joko merkin kohdalle tai pysäytysviivalle. Ja ajoneuvo tulee olla KOKONAAN pysäytetty enne kuin hiivitään paremmille näkymille.

        Usko ny vaan mitä esim. nimimerrki "suora lainaus" on kirjoittanut. Merkin kohdalle velvoitetaan pysähtymään vain rautatien tasoristeyksessä.


    • mistämistä

      Mistä täällä puhutaan?

      Ei stop merkille kannata pysähtyä ollenkaan jos ei oo pakko autojen takia pysähtyä. Säästää bensaakin.

      Jos poliisi on takanasi niin sitten kannattaa.

    • iofrjitrjpthwptjpq

      STOP-merkki sisältää väistämisvelvollisuuden että mietippä sitä

    • rafu604

      Täällä Mäntässä on niin Lukutaidotonta porukkaa ilmeisesti kun suurin osa autoilijoista ei noudata pakollista stop merkkiä,Tosi Pässiä porukkaa

    • loutyk

      Mäntässä asuu mänttejä. Mulla rupes seisoon. Mopokortilla Porvooseen.

    • t32s

      syy johtuu siitä että järkeä on poistettu ratin takana.

    • tragoleta

      Eipä taida löytyä laista- tai asetuksista kohtaa minkä kohdan autosta on oltava stop- merkin tai viivan kohdalla (etupuskuri etupyörä vai peräti takakontti).
      Eduskunnassa on puolentusinaa poliisitaustaista edustajaa ja kysymys kuuluukin: onko tehty esitystä lain korjaamiseksi selvemmäksi tässäkään asiassa, epäilen.
      Samoin voisi olla liikennemerkki joka sallisi oikealle kääntymisin pysähtymättä mutta suoraan meneviltä ja vasemmalle kääntyviltä sitä edellytettäisiin. Tämä on toki mahdollista saarekkeella ja kolmiolla oikealle kääntyville mutta kallis rakentaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      100
      3459
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      307
      1870
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1707
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      96
      1567
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      411
      1516
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      430
      1417
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1410
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1172
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      353
      1015
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      277
      1002
    Aihe