Löytyykö apua vakavaan unettomuuteen?

Uneton Tampereella

Olen kärsinyt jo 8 vuotta unettomuudesta. Aluksi vaivasi vain nukahtamisvaikeus,joka alkoi kun vanhempani sairastuivat vakavasti 4:n kk:n sisällä. Sain unen päästä kiinni kuitenkin helposti imovanella. Sitten jäin työttömäksi ja sairastuin paniikkihäiriöön,joten oravanpyörä oli valmis. Ajatukseni kiersi kehää enkä pystynyt keskittymään juuri mihinkään muuhun asiaan kuin murehtimiseen.

Kävin terapiassa ja kokeiltiin useita eri psyykelääkkeitä,eikä mikään auttanut. Vähitellen rauhoittavien ja unilääkkeiden vaste pieneni joten annokset lisääntyivät ja ovat tällä hetkellä jo aivan järkyttävät.

Esim eilen illalla otin ensin 2xDiapam 10mg ja 2xTenox 20mg,kolmen tunnin pyörimisen jälkeen 2xXanor 0.5mg ja 3xImovane 7.5mg. Ja tässä sitä kirjoitellaan aamu neljältä,eikä toivoakaan unesta.

Mainittakoon että elämäni on tällä hetkellä kunnossa. Isäni selvisi syövästään,äitinikin on elossa,tosin sairastaa Alzheimerin tautia. Itse olen mennyt naimisiin,esikoinen on tulossa ja paniikit saatiin pois hypnoosilla:)! HUOM! En valvo lapsen tulon takia,ettei sitä tarvitse ehdotella;)

EN VAAN SAA NUKUTTUA,ENKÄ NUKAHDETTUA!

Kertokaa kokemuksistanne ja mahdollisista selviytymistarinoistanne,kiitos.
p.s. lääkärit sanoo että onhan se ikävää...

10

1453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valvoa

..huomenet..
      oikeestaan en ainakaan osaa neuvoa, mut kunhan
      rupattelen, kun just heräsin. Kuulostaa noi määrät
      aivan hirveiltä. Itse oon syöny bentsoja about 20
      vuotta ja kuinka ollakaan, kukaan lääkäri ei näkö-
      jään välitä siitä, että niitä ei käsittääkseni ole
      tarkoitettu pitkäaikaiskäyttöön. Se vaan, et ku
      tuntuu ja on tosiasiakin - lähimuisti on ruvennu
      tökkimään, mikä on just bentsojen sivuvaikutus.
      Miten, nukutko sitten päivisin, jos et saa unta
      öisin?
      Ja kuten itse sanoit, kuulostaisi siltä, et vaiva
      ei lähde ropeilla, vaan et ne sun huolestumisju-
      tut (vanhemmat) on ollu syynä joku, miten "alita-
      juisesti" asioihin suhtaudut(paniikkihäiriö)??
      Mulla tulee mieleen vaan pitkä terapia, mut eihän
      sinne nykyään pääse, jos et oo tosi sekaisin, ja
      avohoito on muutenkin täysin "laittomassa" kunnos-
      sa. Asioi nyt sitten nykyään terveyskeskuksessa -
      lääkäreiden kanssa, ketkä eivät pidä psykologiaa
      minään, eivätkä ymmärrä oikein asioista muuten-
      kaan(mielenterveys).
      Eiks unettomuus oo kuitenkin aina oire jostain,
      joten lääkäreiden pelkkä lääkeresepteillä parante-
      lu on sitä ikävää nykypäivää - ei resursseja eikä
      rahaa hoitaa ihmistä henkilökohtaisesti.

• Moischa

Sulla menee kamala määrä lääkkeitä , kun ottaa huomioon , että ootat lastakin.
      Ootko kokeillut neuroleptejä ?
      Eihän ne kivoja ole , mutta ei tartte noin kamalaa lääke määrää ottaa.Alussa voi olla tyrmässä , mutta niihin tottuu.
      Ei ihme , ettei sulla auta noi lääkkeet mitä otat.Oot varmaan immuuni niille.Turhaa syöt niitä vaan jos otat niitä vaan unettomuuteen.Ei muuta , kuin lääkkeitten vaihto esim.levotziiniin tai larkkuun

• ehdotuksii!

olen kuullut että xanorilla voisi olla virkistäväkin vaikutus?onko muilla semmoista tietoo?Oletko kysynyt jotain sairaala hoitoa,lyhyttäkin,jossa haetaan sinulle oikea lääkitys?taidat syödä liikaa sekasin erilaisia,jotka sekoittavat systeemit täysin.Ethän jaksa vauvan kanssa jos tilanne ei mitenkää korjaannu.Eiks lääkärit kommentoi mitään sun hurjiin lääke annostuksiin?Tota et haluu et sanon tätä?mut itseki unettomuudesta kärsineenä vuosia,on niin ainaki minulla et raskaus aikana se paheni entisestään,vauvan synnyttyä viel enempi,joksikin aikaa!!!!!Vaadi apua,vaikka helppoahan se ei ole.Taidat olla päivät tosi tokkurassa?noide lääkkeiden jälkeen.mut jos voit,kokeile vain yhtä lääkettä.esim:xanor päivällä=panikki häiriöihin!unilääke yöks,ei muuta sekaisin.

• Marianne

Minulla lopetettiin Xanor iltaisin ja päivisinkin, koska se saattoi aiheuttaa "joillekin impulsiivisuutta".
        Tenoxia en ole käyttänyt, mutta muista lääkkeistä olen saanut huomattavasti pienemmillä annoksilla vierotusoireita yrittäesani vähentää niiden käyttöä. Siksi vahva epäilykseni on, että et nuku noilla annoksilla, koska elimistösi on tottunut lääkkeisiin ja tarvitsisi lisää tuottaakseen toivomasi vaikutuksen. Imovane aiheutti vierotusoireina unettomuutta, diapam ja xanor levottomuutta ja ahdistuneisuutta eli kaikki unta ehkäiseviä.
        Suosittelen, että luovut hitaasti kaikista noista riippuvuutta aiheuttavista lääkkeistä ja yrität korvata niitä riippuvuutta aiheuttamattomilla väsyttävillä iltalääkkeillä. Se on kyllä hidasta ja raskasta, mutta annosten lisääminen ei varmaan myöskään ole toivottavaa?
        Sitten vanhat konstit käyttöön: rentoutuminen tuntia ennen nukkumaan menoa, ei alkoholia, aina sänkyyn samaan aikaan, viileä huone, puhtaat petivaatteet, ei nälkäisenä eikä hyvin kylläisen nukkumaan, yms. Minäkin toivoin, että lääkkeet ratkaisevat ongelmani nopeasti, helposti ja lopullisesti. Valitettavasti niin ei ole.

• Uneton Tampereella

Olen kylläkin tulossa ISÄKSI;)

• krisu

Itselläni saman tyyppinen tilanne jatkunut 4 vuotta. Nykyään en tosin siitä unesta niin välitä, koska en pysty työssä käymään tai opiskelemaan, joten ei haittaa niin paljoa.

Valmisteita en viitsi mainita tai määriä, nehän on täysin henk.kohtasii, niinkuin ite mainitsit vasteesta. Itselläni on vaste aika korkealla jo luonnostaan ja aluksi kokeillut stilnoct ja imovane 7,5 eivät toimineet isommallakaan annoksella.

Nyt periaatteessa homma etenee niin, että illalla nukkumaan parin valmisteen yhteisvaikutuksen kautta onnistui löytymään hyvä ja aamulla ylös piristävän lääkityksen avulla. Kuten arvaat on mitään turha sopia aamupäiväksi.

Noita illan lääkkeitä en mainitse nimeltä, sillä ennenkuin annos nykyinen annos löytyi, kokeiltiin hiukka suurempaa annostusta ja seurauksena oli todella karmea päänsärky joka kesti ja kesti kuukausi käytännössä 90% unessa ja valveillakin "pöllyssä"...

Uni häiriöni varmaan liittyy depressioon, joten varmasti myös remeronit (iltaisin) ja fevarin, edronax (aamuisin) lisäävät yhteisvaikutusta.

Jeps täs hieman stoorii mut tosiaan mun mielestä ainut hoito itselläni on ollut se, ettei unen saamisen ajankohdasta tarvitse välittää tai siitä valvooko ensin pari vuorokauttaa. Eli järjestän elämääni sen mukaan.

• ?

kuvitelmissani lääke auttaa aina?Unettomuus on lopulta aika kamalaa=vaikea hoitosta!Mulle on vielä riittäny puolikas imovane,joskus kokonainen.Mutta mitä myöhemmin.......unirytmiki on pakko vaan pitää kun lapset herää aamusta.Lopetitko?tai oletko työkyvytön?unettomuuden takia?Oletko saannut hyvin apua lääkäreiltä?joskus se on vain vaikeeta,saada apua!

• krisu
        ? kirjoitti:

kuvitelmissani lääke auttaa aina?Unettomuus on lopulta aika kamalaa=vaikea hoitosta!Mulle on vielä riittäny puolikas imovane,joskus kokonainen.Mutta mitä myöhemmin.......unirytmiki on pakko vaan pitää kun lapset herää aamusta.Lopetitko?tai oletko työkyvytön?unettomuuden takia?Oletko saannut hyvin apua lääkäreiltä?joskus se on vain vaikeeta,saada apua!

Toki itsekin yritän rytmistä pitää kiinni. Sen olen vaan huomannut, että aina kun tietty raja annostuksessa ylittyy ei uni ole oikeen kunnon unta ja koko päivän on mieleltään virkeä (piristävä lääkitys aamuisin) mutta ruumis on väsynyt.

Vasteet on eri ihmisillä erilaisia ja varmasti joskus puolikas imovane ei enää riitä, toivottavasti sulla kuitenkin mahdollisimman pitkään, että tilanne normalisoitus. =)

Uudet vuodet!

• !!!

Olet oikeassa! Aivan järkyttävät annokset. Onko sulla kokeiltu neurolepteja unilääkkeinä. Esim.
      Levozin 25 mg tabletti lyö n. 2 tunnin sisällä multa tajun pois, tosin aamulla sitä on aivan tukossa. Todennäköisesti noin vaikeilla unihäiriöillä kuin sulla ei 25 mg riitä vaan 50-100 mg. Muuta en osaa sanoa.

• Pimpelipom

Liiku paljon, syö terveellisesti, mene suihkuun ja ala katsomaan tv:tä sohvatuolista tai sängystä niin johan uni tulee. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      3693
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1371
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1313
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1182
    6. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1110
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      55
      940
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      912
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe