Ketjutuuriton.

Käärmennahka.

Lähdössa aamulla lahteen selvittämään päätä, vaikka maksaakin maltaita. Ahdistaa niin pirusti että on lähellä täysi lukko, ja siksi kirjoitan. Lapsuus oli ihan kiva, nuoruuskin oli ihan jees. Mitänyt välillä kiusattiin, mutta se ei haitannut, kun oli harrasteita ja koulukin sujui hyvin. En välittäny harrasteporukan "vain ja ainoastaan räppiä" elämäntyylistä, joten hakeuduin nettiin ja muualle sosialisoitumaan. Lukiossa sitten tuli tehtyä elämäni raiteiltaan suistava ja järkyttävän huono valinta: etäsuhde 450km päähän. Sinnehän ne rahat sitten meni, ja osapuoli oli masentunut, laiska ja kiinniriippuva ääliö. Jälkeenpäin sanon ettei olisi 2 viikon jälkeen kannattanu tavata tai puhua toista kertaa... lukio joka oli alkanut erinomaisesti, muuttui täydeksi painajaiseksi ja katastrofiksi. Ensinnäkin kun vanhemmat pakottivat ostamaan ruokaa ja bensaa autoon, sosiaalitukia ei herunu vanhempien palkkojen seurauksena, niin äkkiä oli edessä koulun keskeytys kun rahat ei riitä kirjoihin. Olen paikkakunnalta jossa on karsean korkea aikuis ja vieläkin naurettavampi nuorisotyöttömyys, niin siinä ei töillä, eikä edes kesätöillä juhlittu. Lopulta kokeilin jopa ilmaistyötä, josta ei tietenkään ole mitään hyötyä. Etälukiokaan ei onnistunut kotoa käsin ainuttakaan kurssia, sillä maalle on vedetty 1megan kuparikaapelit, ja netti menee poikki niin sähköpostit kuin uutiset lukemalla, kun mokoma kaista rasittuu liikaa. Tästä johtuu myös, että hyvin äkkiä minut leimattiin tylsäksi, hajonneeksi, epäonnistuneeksi ja muuten kaikenmaailman tyhmäksi idiootiksi lisäepäarvosanoineen ja epäinhimillistämiseen. Menetin oikeiden ystävien lisäksi kaikki nettitututkin. Lopulta päädyin myös myymään maksuhäiriön ja sosiaaliturvan saamattomuuden perusteilta kaikki harrastevälineet, joka on raskauttavan idioottimainen virhe. Siihen loppui eteneminen, sielusta ja henkisestä terveydestä huolehtiminen, ja masennus syveni kriittisesti. Hoitosuhde oli karmea: maksuja ja vastikkeita, muttei käytössä mitään hyötyä. Aikaa hukattu joutavaan roskanjauhamiseen... masensi koska ei tekemistä, mahollisuuksia ydä koulua tai saada töitä, ei siksi että "joku typerä syy kuten oma saamattomuus/laiskuus tms" Vasta päästyäni työpajalle ennenkuin vanhemmilta ja itseltä meni loppukin toivo minkään suhteen, huomasin 3kk jälkeen, että säästämällä voi päästä eteenpäin, ellei nyt sattuisi olemaan niin, että paja oli täynnä alkoholisoituneita, narkkareita, sekopäitä, ja jouduin lopettamaan ko. hommat koska työterveys ja ennenkaikkea työTURVALLISUUS olivat uhattuna. Kiitos myös työnantajan haukut että "omatoiminen opiskelu, näennäisharrastelu, kieltäytyminen lähteä näiden nuorten kanssa minnekkään yms on täyttä turhuutta ja olette ääliö kun edes yritätte." Kerrassan kannustavaa, ja reilua. Muisti myös muistuttaa että kaikki ongelmat on itseaiheuttettuja, olen luuseri, tyhmä, ja epäonnistunut. Selvä. Muutin sitten toiselle paikkakunnalle, mutta tämähän menikin aivan pieleen: muuttoapuna oli patalaiskistunut kaveri, enkä ekaan kuukauteen saanut hankittua niin asuntoa, kunnon ruokaa, maksettua maksuja ajallaan tai tehtyä ylipäätänsä mitään mitä normaalisti ihmisiltä arjessa vaaditaan, ajallaan. Pääsin muuttamaan heidän luotaan pois mutta hautasin itseni ongelmien keskipisteeseen ottamalla vastaan asunnon, jossa ei ole suihkua, ei ole pesukonetta, ei uunia. Talo on ikivanha, homeongelmainen, jäätävän kylmä koska eristeet ovat roskana, tai kesällä tappavan kuuma joka estää nukkumisen (yli 30 astetta päivisin, yöllä hädintuskin alle vaikka pitää ikkunat auki). Netti toimii sentään, ja se onkin ollut ainut pelastus välillä, niin mielen kuin asioiden eteenpäin saattelemisen suhteen.. Sain myös ilman tappelua tuet sekä lisät, ja siirryin ammatittomana paikalliseen pajatoimintaan. Luojan kiitos, pajalla ei ole ongelmatapauksia, joten voin sentään olla rauhassa. Kuitenkin ongelma on nyt tässä, että olen ollut pari kertaa poissa, ja tiedän hyvin että joka ikinen euro, minkä voi säästää tai saada, on äärimmäisen tärkeä. Olen myös käynyt väsyneenä ja väsyneenähän ei saisi ollenkaan koskea sirkkeliin tai sahaan. En saa kuitenkaan nukuttua, syötyä ajallaan, käytyä suihkussa yms koska asunto on niin kurjassa kunnossa. Asunto määrää rytmin, ja itse en ole päässyt olemaan herra. Tästä olenkin alkanut saada huomautuksia työpajalla: asiat eivät ole aina ajoissa tehtyjä, olenko minä vain saamatan tai laiska, olenko niin tyhmä tai tollo etten osaa pitää itsestäni huolta tai säännöstellä? Ikäähän minulla on 22 vuotta. Haluan vaihtaa asunnon niin pian kuin mahdollista, ja pajaltakin painostetaan siihen. Tosin, tähänkin kesti niinkin vähän kuin 3 himskatin viikkoa saada toimiva nettiyhteys Soneran töppäilyjen takia.

6

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käärmeennahka

      Jatkaaksei tolkuttoman pitkää viestiäni huomautan, että on sangen alistettu, kurja, kaikinvoipainen ärsytys, paha olo, sangenmoinen ärsytys, päätä kiristävä katkeruus ja muu sellainen kiva sekametelisoppa. Kait vaihdan asuntoa kun sopiva sattuu kohdalle, irtisanon tämän tässäkuussa, ja maksan seuraavan, nostan takuuvuokran. Sinne menee kai säästöistä joita on kertynyt leijonaosa. Olin ajatellut viihtyvyyden, iltalukion saattamisen loppuun ja harrasteiden uudelleen aloittamisen kannalta ostaa kerralla paremman koneen, johon olisi melkein varaa. Ensin kait se asunto, sitten toimistotuoli ja pöytä, jotka puuttuu. Kalusteitahan mulla on aika vähäsen ja se on pienoinen ongelma. On nyt olemassa se pirun tärkeä "mutta?" osuus: uhkaillaan, että jos olen poissa tai tulen väsyneenä töihin, se voi tarkoittaa potkuja. Se on jo entuudestaan tätä "nuorisotakuuta" joten jos lennän pihalle, niin tulee kaikkiin tukii pitkä karenssi, jolloin käytännössä joudun maksuhäiriöön. Toinen on että jos nykyinen, vanha ja osakseen fyysisesti rikki oleva kone kuolee lopullisesti, loppuu tekeminen tai kouluttautuminen, kun olen ostanut wolfram alphan ja muita apuohjelmia... pelottaa ajatus kummastakin. Maanantaina pitäisi siis keskustella jollakin tapaa asiallisesti ja järkevästi, että kyllä, minulla oli elämä, suunnitelmia, en ole aivan tolkuttoman typerä, ja minä haluisin kovasti käydä siellä, onnistua käymään koulun loppuun ja koittaa päästä irti tästä helvetistä mikä on käynnissä. Olen myötäillyt liikaakin työnantajiani, he ovat suorastaan päässeet kyykyttämään ja pitämään minua vähempijärkisenä hölmönä. Pistää miettimään miten rakennan puheen että a) olen motivoitunut käymään töissä jos b) minulla olisi kunnon koti ja c) rahoittaisin koulun tällä työllä? Haluaisin pelata aikaa. Minua muutenkin ärsyttää, koska pyrin olemaan täsmällinen, ja tekemään asiat huolellisesti. Koko ikäni kilpaultua myös urheilussa, oman käden kautta tekeminen, vapautuminen ja toisten kanssa mittelöinti on itsetunnon ja henkisen kestävyyden kannalta lähes 100%, ja jos nyt ei kertakaikkiaan onnistu ja aiheutetaan harmia vielä tästä eteenpäin tuommoisilla pakotteilla, niin kait se olisi samantien heittää hyvästi ja lätkiä mullan alle?

    • Käärmeennahka

      Jos nyt kuulosti "löysältä" tai ettei ole varsinaista ongelmaa: Lukio on myöhästänyt, vähätellään, nälvitään, on huono itsetunto ja koen häpeää. Pitäisi voittaa mokomat tunteen ailahtelut ja epätasaisuudet, muttei kuitenkaan esittää liian nokkelaa. Eli menen sitten jatkokouluttautumaan joskus hiton myöhään, vastikkeeksi taas saan euro ja talouskriisin jättämät massatyöttömyydet, meneillään olevan automatisoinnin, tehostamisen, yhtiöiden boonusohjelmat ja lisätulojen sekä voiton maksimoimisen, aina kiristyvän verotuksen, työpaikkojen pakenemisen ulkomaille, ulkomaisen halpatyövoiman käytön, itseään vastaan olevan "orjatyölain" sunmuut. On luettu, nähty, katsottu, toivonmukaan en joudu kokeilemaan täyttää 1500 paperia että pääsisi edes siivoojaksi sitten aikoinaan. Toivoa on vähän, hankala päästä eroon tästä asemasta. Paitsi että kaikki ja tulevaisuus riippuu nyt yhdestä ainoasta maanantaista joka on 4.8:tta. Summatakseni koko homman: vaarallista tehdä virheitä nuorena, varsinkaan jos vanhemmat eivät omaa suhteita tai ole korkeasti koulutettuja. Kokemukseni syrjäytymisen estämisestä ovat jokseenkin heikohkoja, kun syyllistetään ja kuin koitettaisiin saamaan luovuttamaan, kurjistumaan, kädet ristiin selän taakse ja kotiin itkemään. Harhaanjohtaminen sun muu on kanssa erittäin näkyvää, ja jos sanoo vastaan auktoriteettiselle lässyttämiselle, ylimääräiselle paapomisella ja muulle mitä he eivät ymmärrä kun eivät osaa asettua omaan asemaan, saa takaisin vain "hankalan asiakkaan mainetta". Joten teille jotka ette ole ongelmatapauksia omasta tahdostanne: koittakaa jaksaa, älkää antako ihmisten tulla ihonne alle, tai kertomaan totuuksia ja paikkaansapitämättömyyksiä jotka tiedätte olevan valheita. Aina kannattaa uskoa että kyllä se siitä ja selviää, tietenkin siihen pisteeseen asti ennenkuin matto vedetään lopullisesti ja peruuttamattomasti itsensä alta!

    • JK JK

      NIINKÖ ?

    • Anonyymi

      Miten se kouluttautuminen on onnistunut? Joko elämä hymyilee?

    • Anonyymi

      Hyvin oli kirjoitettu ja tuntemukset tuttuja omassa nuoruudessa ja nykyisillä nuorilla,uskoisin,että on jo sevemmillä vesillä.

      • Anonyymi

        Joojoo outokumpu@@!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2570
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1682
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1630
    4. 79
      1301
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1035
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      966
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      47
      934
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      850
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      833
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      808
    Aihe