Edeltääkö maksakirroosia aina ensin rasvamaksa? Onko ultralla mahdollista tehdä diagnoosi maksan toimintakyvystä?
Rasvamaksa
39
1985
Vastaukset
- =====
Edeltää.
"Ensimmäiset merkit rasvamaksasta antavat verestä mitattujen maksakokeiden koholla olevat arvot. Rasvamaksaa ei voi todeta ilman tutkimuksia. Maksan rasvoittumisastetta voidaan arvioida sekä tietokonetomografialla että magneettikuvauksella. Maksabiopsia eli koepalan ottaminen on varmin keino rasvamaksan varmistamiseen."
http://www.musili.fi/sairaudet_ja_elinsiirrot/maksasairaudet/maksasairaudet/rasvamaksa
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00070- Päihdelääkäri2
Täytyy kuitenkin ottaa huomioon se, että rasvamaksassa solut eivät vielä ole vaurioituneet mitenkään, mutta ainakin toistuva rasvamaksa johtaa ennemmin tai myöhemmin kirroottiseen maksaan ja silloin ovat vitsit vähissä.
Jos rasvamaksa iskee päälle ja se lääketieteellisesti todetaan, niin silloin on vielä mahdollisuus lopetta alkoholin käyttö kokonaan ja maksan toiminta palaa melko nopeassa ajassa ennalleen.
- faktaa.
Rasvamaksan voi todelta ultralla. Sisätauteihin erikoistunut kokenut lääkäri totesi ettei ole rasvamaksaa ultran perusteella.
- 18+19
Onko järkeä antaa piikitellä sisäelimiään saadakseen tietää onko rasvamaksaa vai ei? Mikäli tuntuu siltä, että on käyttänyt liikaa alkoholia ainut keino tervehdyttää elimistöänsä on pidättäytyä kokonaan juomasta alkoholia. Monellako henkilöllä, jolla esim. rasvamaksa todetaan on aidosti halua lopettaa juominen kokonaan?
Nuo linkit muuten sisältävät vanhentunutta tietoa.- en kerro ; )
"18 19" Eikös nyt annetaisi ihmisen ihan itse päättää se syy miksi haluaa lopettaa juomisen?
On syy sitten vaikka rasvamaksa tai jo kirroosi. Tai vaikka kun ei vain maistu tai kaikki on mennyt päin peetä.
Terveydestä ja itsestä välittäminen, milloin se oikeasti on liian myöhäistä?
Kummalla itse mieluummin kävisitte, terveydenhoitajalla vai sairaanhoitajalla? onko niilläkin jotakin eroa?
- rasvako maksassa
Rasvamaksa voi kehittyä olemalla juomatta tippaakaan alkoholia.
Runsaasti rasvaa keskivartaloon kasvattava ruokavalio tekee saman.
Jatkuvasti makeita ja runsaasti hiilihydraatteja sisältäviä välipaloja naposteleva
reilusti ylipainoinen on riskiryhmässä saada rasmamaksa.
Jos vielä syö paljon rasvaa eikä juurikaan liiku on maksa kovilla.
Tähän päälle vielä mahdollinen alkoholin runsas käyttö.
Onneksi rasvamaksa on parannettavissa oleva vaiva.
Keveämpi ruokavalio, yleensäkin laihdutus. Pidättäytyminen alkoholista, liikunnan
lisääminen. Pari- kolme kuukautta niin maksa on taas rasvasta puhdas.- Päihdelääkäri2
Pitää paikkansa.
- Hammaslääkäri
Luin juuri amerikkalaisen tutkimuksen missä tutkittiin lihavien ei alkoholia käyttävien rasvamaksoja ja siinä tutkimuksessa todettiin, että lihavuuden takia saatu rasvamaksa ei kehity kirroosiksi lähellekään niin usein kuin juopoilla jotka siis juovat alkoholia.
- Päihdelääkäri2
Hammaslääkäri kirjoitti:
Luin juuri amerikkalaisen tutkimuksen missä tutkittiin lihavien ei alkoholia käyttävien rasvamaksoja ja siinä tutkimuksessa todettiin, että lihavuuden takia saatu rasvamaksa ei kehity kirroosiksi lähellekään niin usein kuin juopoilla jotka siis juovat alkoholia.
Totta . Ylipaino yleensäkin aiheuttaa vakavia terveydellisiä ongelmia, mutta hyvin harvoin on rasvamaksan kausaalinen syy.
Sen sijaan alkoholin liiallinen käyttö aiheuttaa rasvamaksan riippumatta siitä, missä fyysisessä kunnossa ihminen on.
- vm-67
Jos on pieninkin epäilys itsellä rasvamaksasta, juomisen kokonaan lopettaminen parantaa maksakudoksen kuukausien mittaan, mikäli muita vakavia sairauksia/ylimääräisiä lääkityksiä ei ole.
Itse olen 171/56 kg, juonut 20 v todella rankasti eikä ole rasvamaksaa ultran mukaan(vielä), vaikka arvot ovat koholla kohtuu paljon (GT yli tuhat). Tällaisessa tilanteessa pitää valita mitä loppuelämältään tahtoo eli joko lopettaa, jolloin elimistö toipuu yleensä vielä keski-iässäkin, tai jatkaa ja kuolla lähivuosina kirroosiin tai johonkin muuhun alkoholista johtuvaan sairauteen.
Jokaisella on oikeus valita, mitä tahtoo.- Hammaslääkäri
Olet alipainoinen.
- ps.
Vaikka maksa-arvot olisivat viitearvojen sisällä verikoilla mitattuna, siitä huolimatta voi olla rasvamaksa.
- sisätautilääkäri
Mitä tarkoittaa jos lääkäri sanoo, että maksa on "vähän suurentunut" ja samassa lauseessa toteaa, ettei ole rasvamaksaa, ja että kaikki sisäelimet ultran mukaan ovat kunnossa?
- Nuori kokki
Rasvanaksa erittäin maukasta paistettuna voissa sipulin kera. Tarjolle muussin ja puolikkasurvoksen kera !
- inkkari.
Kannibalismi on sairaus.
- Tissukkah
Rasvamaksa ei johda lähellekään aina kirroosiin jos sitä ei ole alkoholia nauttimalla aiheuttanut. Luin tämän juuri Amerikkalaisesta tutkimuksesta.
- <<<
Ei välttämättä johdakaan, ei silloinkaan jos se on alkoholin aiheuttama.Nimittäin jos lopettaa juomisen kokonaan. Löytyisikö tutkimuksellista tietoa lisää siitä eli linkkejä, mitä tarkoitetaan käytännössä sillä, jos maksa on suurentunut, mutta lääkäri sanoo, ettei ole rasvamaksasta kyse. Erittäin tunnettu sisätautilääkäri näin totesi ultran perusteella. Voiko lääkärin sanaan luottaa enemmän kuin noihin vanhentunutta tieto sisältäviin linkkeihin?
- 181
<<< kirjoitti:
Ei välttämättä johdakaan, ei silloinkaan jos se on alkoholin aiheuttama.Nimittäin jos lopettaa juomisen kokonaan. Löytyisikö tutkimuksellista tietoa lisää siitä eli linkkejä, mitä tarkoitetaan käytännössä sillä, jos maksa on suurentunut, mutta lääkäri sanoo, ettei ole rasvamaksasta kyse. Erittäin tunnettu sisätautilääkäri näin totesi ultran perusteella. Voiko lääkärin sanaan luottaa enemmän kuin noihin vanhentunutta tieto sisältäviin linkkeihin?
Amerikkalaisessa tutkimuksessa tutkittiin läskejä jotka olivat syömällä aiheuttaneet rasvamaksansa, mutta jatkoivat kuiteskin elämistä läskeinä ja heille ei kehittynyt lähellekään niin usein kirroosia, kun heille jotka käyttivät alkoholia ja jatkoivat alkoholin käyttöä rasvamaksasta piittaamatta.
- Päihdelääkäri2
Rasvamaksa on vielä suhteellisen harmiton asia. Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin rasvamaksassa ei ole vielä tapahtunut soluvaurioita. Tällöin on vielä mainio tilaisuus lopettaa kokonaan alkoholin käyttö ja terveys palautuu ennalleen.
Toisaalta, jos rasvamaksa toistuu, niin siitä on seurauksena maksan soluvaurioita ja jos alkoholin käyttö vieläkin jatkuu, niin solut kuolevat ja maksa alkaa vähitellen muodostua arpikudokseksi (kirroottinen maksa), josta hyvin useassa tapauksessa ei ole paluuta.
- asiaan.
Täällä puhutaan nyt alkoholin aiheuttamasta rasvamaksasta ja kysyttiin, edeltääkö rasvamaksa aina ensin kirroosia, joka johtuu alkoholinkäytöstä.
Jatketaanpa tästä.- 181
Työnnä sinä löylykauha perceeseesi homo!
- 617
En työnnä, koska en ole ensinnäkään homo koska olen heteronainen ja toiseksi en käy AA-kerhoissa tai vastaavissa.
- Still alive
Ultralääkäri vai toteaa että "vähän se on rasvoittunut, mutta se on normaalia tuossa iässä". Olin jotain 48. Kirroosi iski 52 vuotiaana.
- <<<
Varmasti iskikin, koska jatkoit juomista.
Otan yhteyttä ultran tehneeseen lääkäriin ja kerron hänellä mitä tällä foorumilla väitetään. Eli hän ei tänne lähetettyjen viestin mukaan olekaan kokenut sisätautilääkäri, joka vain valehtelee potilailleen? - sokerit
Lihavuudesta saa rasvamaksan, jopa lapsikin. Ja "sokerilla".
01.02.15
Osa 1/1 (25:22
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/ - Ei_kiitos
Alkoholin käyttö takuulla lisää rasvamaksan syntyä, myös kirroosia.
Normaali, terve maksa ei suurene.
Joku on mieltä, ettei rasvamaksa eikä suurentunutkaan maksa välttämättä johda kirroosiin.
Välttämättä..
Kuolinhetkemme voimme valita vain kahdella tapaa, eutanasia tai onnistunut itsemurha.
Terveydellä pelleily ja silti samanaikainen, erittäin kivuliaan kuoleman pelko on itse aiheutettua. Valinta on oma. Maksakoomaan vajoaminen lopussa "armollista" jos se tapahtuu. - Maksakaaajallaan
Eihän monelle "normaalijuopollekaan" tule maksakirroosia, eikä siihen aina kuole. Murto-osalle käy niin huonosti että kohdalle osuu.
- tympääntynyt
ei se maksa sua tapa. eikä syöpä eikä aivoinfarkti eikä haimatulehdus tai sydänkohtaus tai itsensä telominen. ei mikään tapa sinua sinä vaan kuolet koska olet elänyt ja tehnyt valintasi. ei sen puoleen voihan sitä jäädä jurrisen kuskin alle tai kenkästä päähänputoavan jääklöntin takia. elämä meidät tappaa ja piste. alkoholin juonti on vain eräs tekemäsi valinta kuinka elät elämää. tämän kun tiedostaa niin joko juo tai on juomatta. elämä on laiffii. boksi kuittaa ja mononen voittaa lopulta. itse mä tuoppini jäljet tiedän. jos et halua krapulaa huomenna niin älä ota olutta tänään. ken kuppiin sylkee sitä pullolla päähän, nimittäin tyhjällä. viina on viisasten juoma ja siksi meidän tyhmien ei pidä juoda, mutta kun joukossa tyhmyys tiivistyy. siis aina jokin selitys toiminnalle jonka sinä valitsit ja teit. muuten yhden mistä loppuvaiheen kirroosin huomaa on kun tulee keltasia täpliä silmiin. siitä ei enään pitkä matka kuoppajaisiin. niin sanotusti on jo lunastamassa viimestä yksiötä kirkon mailta.
- raitistumassa
Hei kaikille
Olen hieman alle 50 v nainen ja olen juonut n. 30 vuotta yli sata annosta viikossa. Kävin ultrassa eikä sisäelimissäni havaittu mitään poikkeavaa. Olen myös pystynyt suoriutumaan arjen askareista samoin kuin muutkin ympärilläni elävät ihmiset.
Nukun yöt hyvin, en päivisin voi pahoin, harrastan säännöllisesti liikuntaa, mm. kävelen joka päivä noin 5 km lenkin eli viikkotasolla se tekee noin 35 kilometriä. Verenpaineeni on ollut jo pidemmän aikaa n. 70/110 eli normaali. Painan alle 60 kg ja olen 170 cm pitkä. Pidän huolta juomismääristäni huolimatta terveellisestä ravinnosta sekä siitä, että nukun keskimäärin noin 8 tuntia yössä, tosin joskus ja useinkin uni jää 4 tuntiin yössä, jolloin joudun korvaamaan sen seuraavina öinä pidemmillä yöunilla. En syö enkä suostu syömään bentsoja enää, pääsin niistä sekä nukahtamislääkkeistä itsenäisesti eroon n. 5 v sitten enkä sen jälkeen ole ko. lääkkeisiin koskenut.
Minulla on tavallista vahvemmat geenit, mutta ne eivät pelkästään voi minua pelastaa ennenaikaiselta kuolemalta, jos en lopeta alkoholinkäyttöä kokonaan lähiaikoina.
Ajattelin ensi viikon alusta alkaa harrastaa liikuntaa, mm. kuntosalia ja pitkiä kävelylenkkejä, minkä jälkeen juoksua. Olen koko lapsuuteni sekä nuoruuteni ollut hyvin urheilullinen, joten peruskunto on pysynyt kohtalaisena vaikken urheilua ole harrastanutkaan enää vuosiin.
Mistä saisin tavoitteilleni parasta mahdollista tukea? Olen käynyt A-klinikalla ja muualla vastaavissa paikoissa, mutta olen sitä mieltä, että jokaisen tulee itse YKSIN pystyä päättämään tahtooko jatkaa epäterveellistä elämää vai olisiko mahdollista päästä lopullisesti tuhonkierteestä irti. AA-kerhosta on huonoja kokemuksia eli olisin hakemassa jotain sellaista tuellista tahoa, jossa ei tyrkytetä mitään, vaan tuetaan ihmistä yksilönä henkilökohtaisista tavoiteista käsin. Myöskään Minnesota ei minulle sovi.
Kiitos vastauksista jo etukäteen, jos jollain olisi antaa jonkinlaista omakohtaisuuteen perustuvaa ohjeistuista.
Kysymys kuuluu siis:
Minkälaiset mahdollisuudet minulla on elää yli 80-vuotiaaksi, jos jatkan samaan malliin?- space
Kerrot juovasi yli sata annosta viikossa. Mitä juot, ja mitä annosmittaa käytät? Onhan se aika paljon, kun lipität esm. yli 100 pulloa kepua viikossa. Mutta välikö sillä, kun voit hyvin!
- raitistumassa
Juon olutta, viiniä ja viinaa. Yksi keskari on yksi annos, viinipullossa on 6 annosta ja 0,20 cl viinapullossa 5 4cl annosta.
Kyllä olen itse huolissani alkoholinkäytöstäni ja yritän koko ajan lopetella. Tapoja on hyvin vaikea yrittää muuttaa, vaikka olisikin tahdonvoimaa ja vankka päätös ja halu lopettaa.
Ei kenenkään terveys kestä tällaista loputtomiin. Voi vain kuvitella miltä sitten tuntuu, jos sairastuukin vakavasti ja on vielä itse aiheuttanut sairastumisensa. - ex-doku
raitistumassa kirjoitti:
Juon olutta, viiniä ja viinaa. Yksi keskari on yksi annos, viinipullossa on 6 annosta ja 0,20 cl viinapullossa 5 4cl annosta.
Kyllä olen itse huolissani alkoholinkäytöstäni ja yritän koko ajan lopetella. Tapoja on hyvin vaikea yrittää muuttaa, vaikka olisikin tahdonvoimaa ja vankka päätös ja halu lopettaa.
Ei kenenkään terveys kestä tällaista loputtomiin. Voi vain kuvitella miltä sitten tuntuu, jos sairastuukin vakavasti ja on vielä itse aiheuttanut sairastumisensa.Olet miettinyt asian jo niin pitkälle ettei se enää vaadi muuta kuin sen korkin kiinni pistämisen. Yksinkin selviää mainiosti, vaikka jotkut AA-riippuvaiset muuta väittävätkin. Aloita säännöllinen kuntoilu, aseta jotain tavoitteita johon pyrkiä, se on palkitsevaa. Mieliala kohentuu nopeasti eikä alkoholi enää kummittele mielessä.
Nyt alkaa olla jo niitä viimeisiä hetkiä muuttaa suuntaa. Alkoholista johtuvat sairaudet, jos nyt ei ihan heti tapa, niin hankaloittavat muuten elämää takuuvarmasti, eikä niistä tervehtyminen ole aina mahdollista. - raitistumassa
ex-doku kirjoitti:
Olet miettinyt asian jo niin pitkälle ettei se enää vaadi muuta kuin sen korkin kiinni pistämisen. Yksinkin selviää mainiosti, vaikka jotkut AA-riippuvaiset muuta väittävätkin. Aloita säännöllinen kuntoilu, aseta jotain tavoitteita johon pyrkiä, se on palkitsevaa. Mieliala kohentuu nopeasti eikä alkoholi enää kummittele mielessä.
Nyt alkaa olla jo niitä viimeisiä hetkiä muuttaa suuntaa. Alkoholista johtuvat sairaudet, jos nyt ei ihan heti tapa, niin hankaloittavat muuten elämää takuuvarmasti, eikä niistä tervehtyminen ole aina mahdollista.Kiitos asiallisesta kommentista. Olen jo muutaman vuoden tosissani ollut sitä mieltä, että nyt alkaisi olla juurikin niitä viimeisiä hetkiä lopettaa, kuten kirjoitit sinäkin. Elimistö on vielä tässä iässä siinä kunnossa, että solut korjaantuvat, jos siihen annetaan mahdollisuus eikä pahempia vaurioita ole vielä ehtinyt syntyä. Olisi mahtavaa saada viettää vanhuus kohtalaisen terveenä eli ilman vakavia neurologisia sairauksia tai syöpiä. Ikävää, että omaan alkoholistigeenit, vielä ikävämpää, että koskaan aloin käyttää alkoholia varoituksista huolimatta ahdistukseen ja masennukseen. Minulla on niin päin, että ensin sairastuin edellämainittuihin, jota aloin korjailla juomalla eli ennen, kuin olin koskaan maistanut tippaakaan alkoholia. Samalla tiellä ollaan yhä, toistaiseksi, toivottavasti ei enää kauaa.
Ajattelen asiaa päivittäin sekä öisin, elämässä on liikaa ongelmia, tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta yrittää selvitä niistä kaikista, vaikka tiedän niistä selviytyväni jos vain tahdon. Tie tulee olemaan kivinen ja raskas, mutta sen arvoinen. Jos en siihen pysty, kuolen ennen aikojani. Mietin myös sitä, onko minusta kenellekään tässä maailmassa mitään hyötyä tai iloa tai tuleeko olemaan koskaan, se on yksi asia, mikä saa jatkamaan juomista. Jos ei ole ketään eikä mitään tarkoitusta elämälle, yhteiskuntamme on sairas, ihmiset suurimmaksi osaksi ovat ilkeitä, omahyväisiä narsisteja, materialisteja, omaneduntavoittelijoita, miksi tahtoisin elää tällaisessa ympäristössä? En todellakaan vielä pitkään aikaan tahtoisi kuolla, mutta elämä tuntuu liian raskaalta kohtuu usein, siksi tahdon häivyttää sen olemattomiin ja elää omassa pienessä maailmassani.
Viime viikolla lähes onnistuin jo lopettamaan, olin miettinyt asiaa perinpohjaisesti monta päivää ja päätin, että nyt loppuu. Olo oli huojentunut ja rauhallinen, koska ymmärsin, että pystyisin siihen ja sen jälkeen kaikki olisi taas hyvin tai ainakin paremmin kuin vuosikymmeniin. Onnistuin muutamiksi päiviksi vähentämään ajatellen, että nyt tämä lähtee tästä. Toisin kuitenkin kävi. Mutta taas huomisesta alkaen aion tosissani yrittää uudelleen; joskushan sen on pakko onnistua. - raitistumassa
Päivitystä hieman tilanteeseen; olen ollut nyt yhdeksän päivää juomatta pisaraakaan eikä ole tehnyt edes mieli. Lopetin puolentoista vuoden putken seinään viime viikon keskiviikkona. Vieroitusoireita ei juurikaan ole ollut, ensimmäisenä päivänä hieman huonoa oloa sekä vatsakipuja, jo toisena yönä nukuin paremmin. Ylävatsakipu poissa kolmannen päivän tienoilla. Tämä on ensimmäinen kerta kun todella ymmärsin sen, että jos en lopeta, kuolen. En ole tehnyt mitään päätöstä kauanko olen juomatta, nyt olen, koska se tuntuu paremmalta kuin olla jatkuvasti kännissä. Muistini ja keskittymiskykyni on jo näin lyhyessä ajassa parantunut ja olen saanut tehnyt asioita jotka ovat olleet vuosia hoitamatta. Syön terveellisesti, käyn päivittäin ulkona pienellä kävelyllä ja käytän rahaa maltillisesti. Tällä hetkellä on ihan ok olo, olen tyytyväinen, että olen saanut olla yhdeksän päivää ilman alkoholia. Se on mielestäni hienointa, ettei sitä tee edes mieli, en tahdo sekoittaa päätäni millään. Toivon tällaisen olon kestävän pitkään. Sen tiedän, etten enää halua palata vanhaan, koska tahdon pysyä elossa.
- Päihdelääkäri2
Ehkä joidenkin mielestä melko yllättävää, mutta jos tutkitaan ainoastaan (Suomessa, eri maissa vaihteluita) alkoholin aiheuttamia ennenaikaisia kuolemia siten, että mikä sisäelin pettää massiivisessa ja kroonisessa alkoholinkäytössä helpoiten.
Tässä kolmen kärki sisäelimistä puhuttaessa:
1. Sydän pettää helpoiten. Kultamitalli
2. Haiman pettäminen saa hopeamitalin
3. Maksa jää pronssimitaliin- raitistumassa
Voisitko antaa linkin jostain tutkimuksesta, jossa olisi tarkemmin kerrottu tutkittavien taustoista ja terveydentilasta, ikähaarukasta, päihteiden käytön määrästä, kestosta?
- Tsemppiä
Kenenkään kroppa ei kestä loputtomiin tuota juomista. Miksi edes kuvitella sellaista. Nyt sisulla eteenpäin ja kertaheitolla juomien pois elämästä, kokonaan. Kyllä se pikkuhiljaa alkaa päänuppia palkitsemaan ja kannattaa välillä muistella niitä huonoja hetkiä joita taisi olla lopulta suurin osa kännifiiliksistä. Positiivisia tunteita voisi luetella loputtomiin, kyllä ne vanhan elämän voittaa satanolla. Itselläni lähtee nyt neljäs umpiselvä vuosi ja hyvin menee...
Sanoisin että aikalailla sama juttu kuin tupakan kanssa jonka jätin kerrasta 24 vuotta sitten... - diipadaipaa
Auts, miksi tämä viina on niin kovin tärkeetä? Kysyn tätä myös itseltäni, join itteni maksakoomaan, en viimeiseen asteeseen, ihme kyllä jäin henkiin, olin 3-kymppinen. Ei helvetti sen jälkeen ole tehnyt mieli ottaa pisaraakaan. Jotkut tarvii AAta ja se on ok, kukin tyylillään, itsellä paloi siellä pinna, nostin itseni yksin.
Mulle on sama miten kukin dokaa, fakta kuitenkin on, vaikka kuinka v*tuttais myöntää, että alkoholi heikentää terveyttä, yksilökohtaisesti ei voi tietää koska kukakin saa rasvamaksan ja kenellä se kehittyy kirroosiin saakka. Rasvamaksa tulee helposti jo ylipainosta. Viinan terveysvaikutukset on käsittämätöntä paskanjauhantaa tutkimuksineen. Syiden ja luvan hakemista juomiselle. Kukaan ei ole kuollut siihen ettei juo. End of story. - Anonyymi
Merkillinen tuo rasva-aineenvaihdunta. Tuttavillani lääkitys alkoi turvottaa kehoa ja aiheutti keskivartalolihavuuden, kuten minullakin kävi. Se onkin ollut elämäni nopein tapa saada muutama 10 kiloa massaa kehoon lisää kadonneen normaalikokoisen vartalon tilalle!
Ei ole kiva kuunnella, kun lääkärit vinoilevat ylipainosta, jonka he itse ovat saaneet aikaan määräämällä sopimattomia lääkkeitä. He eivät suostu uskomaan lääkkeiden aiheuttamiin komplikaatioihinkaan., vaikka lääkeaineen tuoteselosteessa luetellaan haittavaikutukset. Lääkärin on helpompi sulkea silmänsä faktoilta ja elää entisten uskomustensa mukaan.
Syyn lihavuuteen he aina löytävät mässäilyssä tai alkoholin käyttämisestä!
Tarvitsevatko nämä hormonipohjaiset lääkeaineet kuljettajasoluikseen kolesterolia, mikä sitten kuljetuksen jälkeen pesiytyisi kehoon rasvana, se oli asiaan perehtymättömän vitsi.
Kuka kemisti tai rasva-aineenvaihdunnan asiantuntija osaisi vastata? Miten nämä niin suurella innolla kehoon tarttuneet rasvasolut saisi karkoitettua takaisin sinne mistä ovat tulleetkin? Onko niille hajottaja ainetta? Kävisiköhän se alkoholi? Liuottimellahan puhdistetaan rasvaisia tahroja...
Keksikää nyt lääkärit se liuotin, jolla lääkeaineiden tuomat rasvasolut saadaan puhdistettua kehosta! Minun keho oli kaunis ennen lääkekuureja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167200- 1992587
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1082160En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761588Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911109- 411000
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46989- 99941
- 45749
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7748