Kirkon ateeksipyynnöt

Tuli tässä mieleen, että kun kirkko on pyytänyt anteeksi Saamelaisille ja homoseksuaaleille harjoittamaansa sortoa. Niin milloinkahan kirkko pyytää myös anteeksi Katolisislta tai Ordodokseilta ja muila vähemmistöiltä joiden sortamiseen on ottanut osansa historiassa?
On hyvä muistaa, että Suomen vielä ollessa Ruotsin alaisuudessa uskonpuhdistuksen aikaan mm. Oroddoksien pyhäkköjä häpäistiin ja pyhät figuurit poltettiin rovioilla.

Vai onko kansaan kohdistunut sortopolitiikka sen verta pieni asia, ettei sellaista tarvtise mainita?



"Katolinen kirkko Suomessa


Katolisen kirkon vaiheet Suomessa

Keskiaika 800-1400

varhaiset vaikutteet noin 800-luvulla idästä ja lännestä, mm. ruotsalaiset varjagit
lännen ristiretket vakiinnuttivat katolisen kirkon vallan Suomessa
Pähkinäsaaren rauha 1323 >> Suomi osaksi katolista Ruotsia
Uskonpuhdistus 1500
Ruotsi-Suomi irrottautui katolisesta kirkosta
muut kuin luterilaiset karkotettiin maasta
Uusin aika
1700-1800

katolisuuden paluu Suomeen >> pappeja venäläisten sotilaiden ja maahan muuttaneiden katolisten sielunhoitoa varten (suomalaisilla ei ollut oikeutta kääntyä katolisuuteen)"

http://www02.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi5/sivu_5_4_1.html

15

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uwygug

      Milloin ateistit ovat pyytäneet anteeksi sitä että ovat aloittaneet kaikki sodat?

      • Kirkkoisä Lutter oli siis ateisti?


      • Raamatun sodat tutuk

        raamatun jumala on ilmeisesti ateisti, koska raamatussa on selvästi kerrottu miten jumala niitä sotia on määrännyt.
        Tarvitsetko linkkejä todisteeksi, vai osaatko lukea itse kirjaasi?


      • Viestiä pukkaa
        Raamatun sodat tutuk kirjoitti:

        raamatun jumala on ilmeisesti ateisti, koska raamatussa on selvästi kerrottu miten jumala niitä sotia on määrännyt.
        Tarvitsetko linkkejä todisteeksi, vai osaatko lukea itse kirjaasi?

        Luultavasti et edes ole aiheeseen perehtynyt, joten autan vähän.
        Englanniksi tosin, mutta näyttää kattavalta.
        http://constantlyreforming.wordpress.com/every-battle-in-the-bible/
        Jostain voi löytyä parempikin linkki, mutta tuossa ensalkuun.
        Jumala myös käski joissakin tapauksessa hävittämään kokonaisia kaupunkeja lapsia ja naisia unohtamatta. Neitseet säästettiin joskus orjiksi.
        Kovin oli ateistista menoa. Jumalasi on ateisti oman väitteesi perusteella.
        Että siinä mielessä oletkin oikeassa, vaikka se ollut alkuperäinen tarkoituksesi.


    • wygwgfg

      Ei olisi ateistien pitänyt kieltää Jumalaa koska siitä alkoivat kaikki sodat.

      Mutta onneksi Jumala lopulta hävittää ateismin maailmasta ja tulee rauha joka ateisteja suunnattomasti joka päivä v*tuttaa.

      Mutta ateistit, teillä on vielä mahdollisuus lopettaa hihhulointi.

      • uskonsodat

        Raamattu on sotaisa kirja ja Herra on Sotajoukkojen Jumala.


    • wygwgfg

      Ensiksi menen tippa silmässä rukoilemaan Jeesukselta kaunista maailmanrauhaa ja sitten lähden kaduille potkimaan maihinousukengillä Jeesuksen vihollisia naamaan!

      • wygwgfg

      • ksekfselofsjio
        wygwgfg kirjoitti:

        Pyyhi hihu ateistiset kyyneleesi.

        https://www.youtube.com/watch?v=l4BKAF9HWW8

        "Pyyhi hihu ateistiset kyyneleesi."

        Eikös kaikki kyyneleet ole ateistisia? vai uskooko sinun kyyneleesi jumalaan?

        But anyway, Luterilaiset voisivat pyytää katolilaisilta anteeksi, sillä luterilaisethan erosi katolilaisuudesta ja aloitti uskonsodan katolilaisia vastaan, sehän on todella ikävästi tehty kristityille, joten luterilainen kirkko vain pyytämään anteeksi katolilaiselta kirkolta ja paavilta.


      • egfugfugyug
        ksekfselofsjio kirjoitti:

        "Pyyhi hihu ateistiset kyyneleesi."

        Eikös kaikki kyyneleet ole ateistisia? vai uskooko sinun kyyneleesi jumalaan?

        But anyway, Luterilaiset voisivat pyytää katolilaisilta anteeksi, sillä luterilaisethan erosi katolilaisuudesta ja aloitti uskonsodan katolilaisia vastaan, sehän on todella ikävästi tehty kristityille, joten luterilainen kirkko vain pyytämään anteeksi katolilaiselta kirkolta ja paavilta.

        Rakennus pyytämässä rakennukselta anteeksi, sen minäkin haluaisin nähdä.


      • KirkaRIP

      • drgrdgdgr
        egfugfugyug kirjoitti:

        Rakennus pyytämässä rakennukselta anteeksi, sen minäkin haluaisin nähdä.

        Eli mielestäsi Luterilaisuus ja katolilaisuus ovat rakennuksia? te hihut sekoatte enemmän ja enemmän joka päivä.


      • wfyfyd
        drgrdgdgr kirjoitti:

        Eli mielestäsi Luterilaisuus ja katolilaisuus ovat rakennuksia? te hihut sekoatte enemmän ja enemmän joka päivä.

        Luterilaisuus pyytämässä katolilaisuudelta anteeksi, sen minäkin haluaisin nähdä.


      • pyokpykp
        drgrdgdgr kirjoitti:

        Eli mielestäsi Luterilaisuus ja katolilaisuus ovat rakennuksia? te hihut sekoatte enemmän ja enemmän joka päivä.

        Poutapäivä käy pyytämässä sadepäivältä anteeksi kun tuli kuivattaneeksi nurmikot.


    • fda

      Luther myös toivoi että islaminuskoiset turkkilaiset olisivat hävittäneet Rooman ja kielsi protestantteja osallistumasta taisteluun islamia vastaan uskonnollisista syistä. Tämän takia katolilaiset syyttivät häntä antautumismielialasta.

      Luther kehui koraanin käännöstä mutta sanoi että sitä ei saisi julkaista... pelkäsi että sen sisältö on ihan yhtä kuiva ja ankea kuin luterilaisuudenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe