Takavalot päivällä

kysymyss3

Pitääkös takavalojen olla päällä päivällä? ja riittää että edessä huomiovalot on päällä?

26

1683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LED-valollinen

      Kaikissa niissä uusissa autoissa, joissa tälläinen "päivävaloautomatiikka" siis LED-huomiovalot, ei tarvitse takavalojen palaa , kun ajetaan nuo huomiovalot kytkettyinä.
      Autot tyypitetty/hyväksytty liikenteeseen noilla asetuksilla.
      Kuskin pitää osata käyttää autonsa valoja oikein.
      Tätä ei näköjään osata. Ajetaan lumituiskussa, vesisateella, illan jo hämärtyessä, pelkillä huomiovaloilla ja auton peräpää pimeänä.

      • alp

        Entäs nämä vanhemmat autot jossa on nämä keltaiset huomiovalot? Tarviiko takavalojen palaa?


      • kekkonen ja kekkonen
        alp kirjoitti:

        Entäs nämä vanhemmat autot jossa on nämä keltaiset huomiovalot? Tarviiko takavalojen palaa?

        ai Talmut vai? juu suoraan 70-luvulta.


      • laserhuomiot

        Mistä tuon Led-huomiovalo jutun keksit, kyllä ihan tavalliset lamputkin kelpaa.


      • Jöötipetteri
        kekkonen ja kekkonen kirjoitti:

        ai Talmut vai? juu suoraan 70-luvulta.

        Ei vaan 1980-luvulta. Itselläni oli kolmessa perättäisessä autossani :) Silloin piti kytkeä niin, että kaikki muut valot, lukuunottamatta ajovaloja toimivat samanaikaisesti huomiovalojen kanssa.


    • ajoturvallisuus

      Minä en ainakaan pysty päivällä erottamaan autoa tieltä. Pitäisi määrätä kattovilkku pakolliseksi jokaiselle. Jos auto on paikallaan niin sen saisi sammuttaa.

    • jees box

      Huomiovalot/lisähuomiovalot:

      https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhYStaH8U-Eh2WoylfoJDnFhpq70Aj2uPexYkeeF9ecXihqo-8

      https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQUyZeA4EWKGia1RMtZ1l2JcYe6vkGUVc8lk5uKIncSetF713e1

      Näiden valojen kanssa parkkivalojen tulee palaa. Kun varsinaiset ajovalot sytytetään niin huomiovalojen tulee sammua. Nämähän olivat 80-luvulla hyvin yleisiä ja juurikin keltaisena, mutta toki niitä myytiin myös valkoisina/kirkkaina.

      Päivähuomiovalot/DRL:

      http://www.a5oc.com/photos/images/2099/1_audi_a5_drl.jpg

      Näiden kanssa parkkien ei tarvitse palaa, mutta esim. sateella, sumussa, lumisateessa tai jos auto pöllyttää lunta paljon taakseen on kytkettävä ajovalot päälle (jolloin myös takavalot syttyvät).

      • ....................

        En nyt jaksa noita linkkejä lukea, mut miten samoista valoista voi laatia erilaiset valomääräykset?
        Ei ole mitää päiväajovaloja, vaan ainoastaan huomiovalot !!
        Eikä tarvi Talmujen kanssa enää palaa takavaloja..


    • ....................

      Huomiovalot saa nykyään palaa ilman, että takavalot palaa. Mutta, jos nyt ei ihan kädetön ole, niin kylläpä ne takavalot on hyvä kytkeä palamaan...

      Eikä sit kuunnella tota helkutin töpinää !!! :P

    • liikennevaara

      Jos päivällä ei pysty näkemään autoa takaapäin ilman valoja niin pian kortti nimismiehelle ja silmälääkärille juoksujalkaa!

    • vaatii valot

      Kyllä ne pitää olla päivälläkin päällä jos keli vaatii, sateella esimerkiksi.

      Luvattoman paljon oli eilenkin takavalottomia liikenteessä, sateen aiheuttama huono näkyvyys olisi edellyttänyt ajovalot päälle, myös täysin "pimeitä" peräkärryjä näkyi, autosa kyllä ajovalot mutta ei kärryssä mitään tuikkua.

      • pommit tienpäällä

        No sille nyt ei voi mitään, että idiootteja riittää. Vähän aikaa sitten oli lehdessä arvio, että 10-15 % tien päällä olevista autoista on katsastamattomia. Erittäin uskottavaa - olinkin ennen tätä tietoa vuosikaudet ihmetellyt, miten voi päivittäin nähdä autoja, joissa on 2 kolmesta jarruvalosta rikki yms ja kerran kuukaudessa näkee auton, jossa palaa peräpäässä enää toinen rekisterikilven valo. Sen verta harvakseen polttimoita poksuu, ettei tällästä jälkeä synny, jos valot tarkastetaan edes kerran vuodessa!

        Ja vaikka näitä päiväajovaloja haukutaan, niin yleisin näky on pelkät "parkit" päällä ajava paku, jakeluauto, vanha saksanseisoja tai japsi, joissa ei ole valoautomatiikkaa ja joita pitää jättää kaupan pihaan käyntiin huonon akun tms vuoksi.

        Aika pitkälti nuo samat ovat edustettuina myös puhuttaessa kokonaan ilman valoja ajavista. Vikojen suhteen pääsee myös VW hyvin kentälle (vanhempien mallien takavaloviat).


    • Heze69

      -kyllähän ne valot saavat palaa edessä ja takana kesät talvet koko ajan, ettei tarvi jättää asiaa oman muistinvaraan, koska nykyään näkee luvattoman paljon "takapimeitä" autoja liikkeellä hämärässäkin -kun ei tiedetä/hoksata että ajovalot pitää itse laittaa/kytkeä päälle jotta takanakin palaa valot!
      -ja turha "sössöttää" että on asiaa silmälekurille jos ei näe autoja kirkkaalla päivännäöllä ilman valoja, se kun vain on niin että auto vain näkyy paljon paremmin kesälläkin kun siinä on valot edessä ja takana! -se on sitä paljon puhuttua LIIKENNETURVALLISUUTTA

      • Anonyymi

        Totta puhut👍


    • vastaus 2B

      Jos auto on "takapimee" ja sen perään täräyttää kolarin huonolla kelillä on automaatisesti "takapimeen" kuljettaja maksumies. ja sakot tulee liikenneturvalisuuden vaarantamisesta.

      • eli ei tule

        Ei ei eikä ei ole, eli ei. Eikä tule eli ei tule.


    • Uusitekniikkaihmeellistä

      Kyllä peräänajaja on syyllinen , jos on päivä ,ilman sadetta tai ,lumipyryä tai sumua , kyllä päivällä pitää nähdä edellä ajava , kun pn ns päivävalo edessä ja takana ei ole häiritsevää takavaloa , jarruvalokin näkyy paremmin .ja voi pelastaa takaa ajajan perään ajon , eli ei joudu maksumieheksi , kokemusta on jo 50 vuotta .

    • Vanhuusjaviisaus

      Olet oikeassa ,kun on normaali kirkas päiva ,ei sadetta,ei lumipöllyä , ei sumua . Se on juuri nykyisten sääntöjen mukaan , vaikka jotkut jäärät nikottelee ao asialle
      Kyllä paremmin jopa jarruvalot näkyy ,kun ei takavalot häikäise .
      Mutta jokainen kuljettaja vastaa että valot palaa tilanteen mukaa ,eli sää olosuhteet päivälläkin määrää mm takavalojen pidon .
      Jäärät ollaan liikenteessäkin positiivisella asenteella , kaikki ei oo kun lukee noita d allaolevia kirjoituksia ja kielen käyttöä , oikeaasenetta liikenteeseen ,vaikka autolla pääsisi 250 ,mutta siinäkin on laki ,niinkuin päivävalojen käytössä ,noudatetaan lakia ja jopa joustetaan liikenteessä, huomioiden jopa jalan ja pyörällä kulkiijat ,ei muuta.

      • Syvänmerensukeltaja

        Kerropa miten takavalot voivat häikästä?? Jarruvalot - kun kyseessä ovat perinteiset 21 watin hehkulankapolttimot - ovat teholtaan noin 4 kertaa kirkkaammat kuin takavalot (5 wattia). Samoin suuntavalot eli vilkut ovat teholtaan 21 wattia. Eli älä ihan höpöjä puhu, etteivätkö jarruvalot ja suuntavalot erotu selvästi takavaloista. Valaisevan pinnan koko - polttimon tehon ja heijastimen kirkkauden lisäksi - määrittelee myös, miten hyvin esim. suuntavalo erottuu jarruvaloista. Nykysuuntaus on valitettavasti mennyt siihen, että varsinkin tärkeä takasuuntavalo ei tahdo erottua jarruvalosta samasta tehostaan huolimatta, koska takavalojen muotoilun takia korostetaan "liikaa" takavaloja ja jarruvaloja ja näin ollen suuntavalot jäävät tilanpuutteen takia pienemmiksi kuin taka- ja jarruvalot.


      • 15-24W

        Suuntavalon teho ei nykyään ole aina 21 W. Vastaan on tullut 15 W poltin peräpäässä (selittänee sitä huonoa näkyvyyttä - siihen en kyllä osaa vastata, miksi näin on pitänyt tehdä) ja 24 W keulalla. Tässä 24 W polttimossa sentään on järkeä, kun vilkku on saman muovikuupan alla kuin lähivalokin, mikä selvästi heikensi sen erottuvuutta.


      • Syvänmerensukeltaja

        Tämä on totta. Esim. Peugeot 3008:ssa etuvilkut ovat 24-wattiset. Takavilkut ovat ilmeisesti joko pienempitehoiset (en ole tutkinut asiaa) tai sitten ulkonäkösyistä "himmennetyt" - kuten myös surkeatehoiset peruutusvalot - jotta näyttäisivät punaisilta takavalojen tyyliin. En ymmärrä tällaista ajatusmaailmaa autonvalmistajalta tai heidän muotoilijaan. Mutta: edelleenkin olen vahvasti sitä mieltä, että valaisevan pinnan koko vaikuttaa sen erottuvuuteen muista valoista. Kuten myös ehkä vieläkin enemmän varsinkin vilkkuvalaisimessa sen etäisyys sekä jarru- että takasumuvalosta. Etuvilkussa etäisyys lähivaloon ja sumuvaloon on ratkaiseva tekijä sen erottumisesta näistä teholtaan ja kooltaankin suuremmista valaisimista. Vielä 1990-luvulla monet autonvalmistajat sijoittivat etusuuntavilkut etupuskurin reunoihin, jolloin niissä oli selvä etäisyys lähivaloihin verrattuna niiden autonvalmistajien malleihin, joissa suuntavilkut olivat "kiinni" ajovaloumpioissa. Toki nykyään muotia olevat sivusuuntavalot peruutuspeilien kuoressa parantavat niiden erottumista lähivaloista.


    • OpetelkaaValoSäännöt

      Parempi vaan opetella lakipykälät myös valojen osalta, ja alkaa käyttämään niitä sen mukaisesti. Koskee etenkin näitä takavaloista vouhottajia.

      • Päällä

        Mikskähän niillä takavaloilla pitäisi pelleillä? Valot aina päällä kuin ajaa.


      • opintojen_äiti

        Miksi pitää pysyä tyhmänä?

        Takavalot pois säästää polttimoita ja säästää sähköä = bensaa. Uusissa autoissa tämän nyt voisi ratkaista toisinkin (esim. ledvaloilla), mutta "takavalojen ei ole pakko palaa" tekee päiväajovalojen asennuksen mahdolliseksi vanhaan autoon!

        Päiväajovalot eivät saa palaa yhtä aikaa lähi-, sumu- tai kaukovalojen kanssa.

        Jos päiväajovalot kytketään syttymään aina moottorin käydessä, niin kuka osaa tehdä kytkennän, joka sammuttaa päiväajovalot, kun muita valoja pistetään päälle?

        Niinpäniin, aina ja poikkeuksetta, kun päiväajovalot palavat samaan aikaan "parkkien kanssa", kyseessä on laiton tunariviritys. Erityisesti pakettiautoissa näitä näkee ja niissä todellakin palaa parhaimmillaan etuvalot päiväajovalot lähivalot sumuvalot samanaikaisesti. Nähty on sellainenkin, missä keulalla paloi kaikki nuo ja peräpää täysin pimeä (sulake palanut tms?).

        Kun vanhaan autoon tehdään jälkiasennus, ainoa laillinen tapa kytkeä päiväajovalot on tämä: päiväajovalot palavat, kun moottori käy, mutta "parkit" eli etu takavalot mittarivalot eivät.

        Ja säästyyhän siinä sitten polttimoitakin, mittarivalopolttimoiden vaihtohan ei aina ole mikään käden käänteessä juttu, kuten ei myöskään xenonpolttimoiden tai edes halogeenien vaihto 2000-luvun alun autoissa, joissa pitää pahimmillaan purkaa puoli keulaa.


      • Weeeeee

        Oletko laskenut, kuinka paljon takavalojen - siis nimenomaan takavalojen - pimentäminen säästää polttoainetta? Taitaa olla säästö niin vähäistä, ettet edes huomaa sitä tankilla käydessäsi. Mutta tietysti jos on oikein tarkka rahoistaan, niin sekin säästö voi tuntua mukavalta. Omassa autossani moottorin käydessä kaikki pakolliset valot tuikkivat AINA, mukaan lukien LED-sivuvalot ja pimeällä lisäksi LED-lisäkaukovalot. En ole edes ajatellut, kuinka paljon ne lisäävät polttoaineen kulutusta. Kuitenkin niin vähän, että olen siitä vähästä lisäkulutuksesta valmis pikkuisen maksamaankin. Liikenneturvallisuus ja ajomukavuus painavat vaakakupissa enemmän kuin jonkun sentin säästö. Liikenteessä tulee nähdä ja näkyä!


      • satku_vuodessa

        Laskin käteen:
        - etuvalot 2x5 W
        - lähivalot (halogeeni) 2x55 W
        - takavaloissa esim. 2x (5 10) W, rek. kilpi 2x5 W
        - kojelaudassa 10x1,2 W

        yhteensä n. 170 W. Plus miinus riippuen polttomoiden määrästä ja siitä, onko xenon- tai led-valoja. Laturin kiilahihnavälityksen hyötysuhde 50 % -> moottorille kuormaa 0,34 kW, hyötysuhde 30 %, bensassa energiaa 9,5 kWh/litra -> kulutuslisä 0,12 l/h eli kahvikupillinen tunnissa.

        Maantiellä 100 km matkaan menee tunti ja vartti keskinopeudella 80 km/h, kaupungissa 2½ h (40 km/h). Tutummassa yksikössä kulutus kasvaa ajovalojen vuoksi 0,15-0,3 l/100 km.

        Vaan eihän sähkönkulutus nollille mene päiväajovaloillakaan. Etenkään autoissa, joissa päiväajovalot eivät ole ledeillä toteutetut ja takavalot palavat aina. Eikä päiväajovaloja pysty käyttämään kuin ehkä puolet ajasta / kilometreistä. Vuositasolla puhutaan parin litran ... parinkymmenen litran säästöstä polttoaineenkulutuksessa.

        Mutta se todellinen säästö... ilman päiväajovaloja pääsee vaihtamaan ajovalopolttimoita 10-15 tkm välein, ainakin auton ollessa sopivalla poltintyypillä (H7) siunattu. Vielä kun sattuu yksilö, missä vaihto edellyttää käytännössä eturenkaiden irrotusta ja vähän muitakin purkutöitä... ja maksaa liikkeessä tehtynä toista sataa. Puhumattakaan xenonpolttimoiden vaihdosta tai kojelaudan polttimoiden vaihdosta (yleensä jokseenkin kinkkinen projekti). Päiväajovaloilla polttimoiden vaihtotarve vähenee liki puoleen, mistä voi laskea tulevan monen kympin säätö vuosittain. Säästö bensakuluissa säästö poltinkuluissa helposti satasen luokkaa vuodessa.

        Takavalojen ei pakko palaa -ratkaisun merkittävin etu on, että sen ansiosta päiväajovalot on mahdollista asentaa jälkiasennuksena vanhoihinkin autoihin. Erityisesti niihin, joissa ajovalopolttimot ovat lyhytikäiset ja vaikeat vaihtaa. Päiväajovalothan eivät saa palaa samanaikaisesti lähi-, kauko- tai sumuvalojen kanssa, joten se ei onnistu, että ne kytketään palamaan "parkkien rinnalla". Vaikka ihmiskunnan pohjasakka, pakettiautopellet, tätä kovasti harrasti = keulalla paloi samanaikaisesti etuvalot, lähivalot, sumuvalot, päiväajovalot ja lisäkaukovalojen "angel eyes" koristevalot. Ei jäänyt epäselvyyttä kuskin henkisen kehityksen tasosta...

        Vanhassa autossa kaikki lain vaatimukset saa toteutettua ainoastaan kytkemällä päiväajovalot palamaan, kun kone käy, mutta auton alkup. valot ovat kokonaan pois päältä.

        Takavalojen palamattomuus on ongelma pääasiassa kateellisille mussuttajille. He ovat kateellisia, kun heidän ritsassaan ei päiväajovaloja ole. Mussuttaja yrittää jäljitellä päiväajovaloja ajamalla parkit etusumuvalot päällä, mutta heitä harmittaa, kun uudet autot erottuvat silti kiusallisen selvästi takavalojen palamattomudesta.

        Ihan samalla lailla ritsojen omistajat kiukuttelivat "miksi sallittu" kun liikenteeseen ilmaantui xenonvalot (seuraus: ritsoihin laitettiin vihreäksi sävytettyjä "xenon look" halogeenipolttimoita) tai kulmavalot (yhyy, miksi noissa saa palaa toinen sumuvalo ja mulla ei?).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3573
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      162
      2191
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      209
      1891
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1782
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      362
      1211
    6. 80
      1185
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1125
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1051
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      53
      964
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      940
    Aihe